abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 27 juni 2011 @ 19:59:22 #1
145738 superworm
is erbij
pi_98733028
Zelf ben ik juist het tegenovergestelde van de mensen om mij heen, die het nu al hebben over Neuro en Zeuro; de effectieve bestuurlijke en monetaire opsplitsing van Europa in een soort nieuwe Navo-Warschaupact, maar dan met het IJzeren Gordijn ruwweg langs de grenzen van het Romeinse Rijk. Zelf heb ik meer het 'all aboard the failboat'-idee, van elkaar maar helpen nu het toch zo ver moet komen. Liever samen vooruit, dan verdeeld uit elkaar groeien.

Het is echter wel een interessant gedachte-experiment. Er is in Europa nu eenmaal een twee-, tegenwoordig driedeling tussen Germaanse, Romaanse en Slavische culturen. Van Polen tot de Zwarte Zee en richting Rusland Slavisch; de Baltische, Scandinavische en Germaanse landen ook cultureel sterk verbonden, het Mediterraans gebied idem. Ik maakte dan ook, gekscherend, in een ander topic het volgende kaartje, ja, met België definitief in tweeën verdeeld. Overigens zijn alle niet-EU-landen alsnog ingedeeld, voor het gemak:

Over de indeling valt te discussiëren. Mijns inziens horen de oude Hanzesteden, dus Estland/Letland/Riga bij 'ons' deel, en niet het Slavische: hun talen lijken veel meer op die van ons, dan bijvoorbeeld Pools. Verder nam ik de kaart van 1914, met duidelijke grenzen van honderden jaren oude rijken, waarmee dus het gebied Hongarije/Slowakije/Oost-Tsjechië/Servië betwist is tussen 'germaanse' invloeden en Slavische/Mediterraanse.

Goed, in het zeer onwaarschijnlijke scenario dat de EU moet opdelen in twee of drie 'zones', hoe zouden jullie dat dan willen vormgeven? Kaartje hieronder om te kunnen painten.

Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 27 juni 2011 @ 20:01:53 #2
165633 eriksd
The grand facade...
pi_98733168
Heb je geen andere TT?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Redactie Frontpage maandag 27 juni 2011 @ 20:02:56 #3
145738 superworm
is erbij
pi_98733213
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:01 schreef eriksd het volgende:
Heb je geen andere TT?
Gedachte-experiment: splitsing EU
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 27 juni 2011 @ 20:18:06 #4
177885 JoaC
Het is patat
pi_98733927
TT aangepast
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  maandag 27 juni 2011 @ 20:24:35 #5
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98734254
Ik hoef Engeland, Ierland en IJsland niet.
Daarnaast is er eerder sprake van ringvorming, in plaats van een oost-west scheiding.

Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 27 juni 2011 @ 20:33:59 #6
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98734659
Baltische staten + Scandinavië + Duitsland + Nederland + Luxemburg + evt. Vlaanderen :P

Rest :D
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  maandag 27 juni 2011 @ 20:36:54 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98734813
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:33 schreef Zeeland het volgende:
Baltische staten + Scandinavië + Duitsland + Nederland + Luxemburg + evt. Vlaanderen :P

Rest :D
Och, ik schat Frankrijk wel een stukje hoger in dan Griekenland.
Als ik toch onderscheid moet maken, bepaal ik dat wel voor ze :)
pi_98734838
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:24 schreef GSbrder het volgende:
Ik hoef Engeland, Ierland en IJsland niet.
Daarnaast is er eerder sprake van ringvorming, in plaats van een oost-west scheiding.

[ afbeelding ]
En hoe heten jouw zones?
Beneath the gold, bitter steel
  maandag 27 juni 2011 @ 20:38:16 #9
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98734870
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:37 schreef Fingon het volgende:

[..]

En hoe heten jouw zones?
Core-Europe
Periphere-Europe
Waste-Europe
  Redactie Frontpage maandag 27 juni 2011 @ 20:51:40 #10
145738 superworm
is erbij
pi_98735448
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Core-Europe
Periphere-Europe
Waste-Europe
Flauw, maar zo'n ringenmodel met IJsland en Moldavië bij elkaar krijg je natuurlijk nooit reëel. Mijn indeling gaat juist uit van het 'gelijkheidsprincipe': elke regio heeft een paar relatief rijke en arme landen.
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 27 juni 2011 @ 21:19:29 #11
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98736778
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:36 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Och, ik schat Frankrijk wel een stukje hoger in dan Griekenland.
Als ik toch onderscheid moet maken, bepaal ik dat wel voor ze :)
Grappig, dat jij de eenheid van Duitsland weer ongedaan maakt. ;)
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  maandag 27 juni 2011 @ 21:22:07 #12
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98736923
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:51 schreef superworm het volgende:

[..]

Flauw, maar zo'n ringenmodel met IJsland en Moldavië bij elkaar krijg je natuurlijk nooit reëel. Mijn indeling gaat juist uit van het 'gelijkheidsprincipe': elke regio heeft een paar relatief rijke en arme landen.
Wacht even, het gaat er toch om in welke zones ik het zou indelen zodra ik het voor het zeggen had? Wel, dan zou ik een buitenste ring opstellen met economieen die al zwakker zijn en dus als monetaire eenheid weinig hoeven te acceleren of deceleren om de andere economieen bij te houden. Een zwak land samen met Nederland in een monetaire eenheid plaatsen is desastreus, want dat zorgt voor een instabiele munt.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 00:15:51 #13
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_98746995
Noorwegen in de/een EU! Hah! Mocht je willen. Die houden hun enorme bakken met geld gewoon voor zichzelf hoor.

Verder hou ik wel van fantasie.

Mijn favoriete splitsing is geen splitsing, maar wel een herindeling, waarin op korte termijn Vlaanderen, Wallonië, Brussel, Schotland, Noord-Ierland, Engeland, Catalonië en Baskenland apart lid worden van de EU. Op langere termijn alle Duitse bondstaten en alle Noord-Italiaanse regio's ook. Dit zijn allemaal regio's met bestaande afscheidingsbewegingen of een zekere mate van soevereiniteit. Deze eerste stap lijkt me best realistisch gegeven de politieke situatie in al die landen. LegaNord of CiU kunnen best verregaande concessies eisen als ze winnen bijvoorbeeld.

Mocht dat lukken en de politieke infrastructuur ervoor klaar liggen, dan krijg je de grote steden (Londen, Randstad, Parijs, Madrid, Katowice-metropool, Warschau) die dat uit puur economische overwegingen ook gaan doen, omdat ze nu noodgedwongen de rest van hun oude land subsidiëren. Omdat ze moeten concurreren met de steden die in stap 1 toevallig al onafhankelijk zijn geworden (Brussel, Milaan, Ruhr, Hamburg, Barcelona, Berlijn...) is dit economisch bijna noodzakelijk. Dit lijkt me iets minder realistisch maar gegeven de eerste stap economisch bijna niet te voorkomen.

En dan heb je een vrij aardige kaart van Europa :)

Nog een FPTP-systeem met constituencies van 1mil ofzo voor het EP en je bent er politiek gezien ook.
pi_98750442
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 00:15 schreef Conspicuous het volgende:
Verder hou ik wel van fantasie.
En van pils zo te zien..:

quote:
Mijn favoriete splitsing is geen splitsing, maar wel een herindeling, waarin op korte termijn Vlaanderen, Wallonië, Brussel, Schotland, Noord-Ierland, Engeland, Catalonië en Baskenland apart lid worden van de EU. Op langere termijn alle Duitse bondstaten en alle Noord-Italiaanse regio's ook.
Je bent een waardig volgeling van Alfred Heineken. Zijn Eurotopia-idee had zeker z'n merites, maar ik vermoed dat de boedelscheidingen in de diverse landen toch tot hoogoplopende conflicten zouden leiden.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 02:29:33 #15
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_98750926

Beetje oud kaartje, niet? Enfin, Benelux, Scandinavie (Al dan niet met Noorwegen), Groot-Brittanië, en oostenrijk vind ik genoeg (Of Zwitserland moet willen). De rest mag apart.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  dinsdag 28 juni 2011 @ 21:48:08 #16
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_98791798
Nederland+Duitsland+Noorwegens+Zwitserland versus de rest?

En dan krijgen we als betaalmiddel de Nezwiduno! :)
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_98796648
PVV / SP stijl:

Zone 1: Nederland
Zone 2: De rest
  dinsdag 28 juni 2011 @ 23:14:09 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98798131
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 22:52 schreef HansvD het volgende:
PVV / SP stijl:

Zone 1: Nederland
Zone 2: De rest
Dat is onhandig. Aangezien Duitsland zo’n belangrijke handelspartner is.
  woensdag 29 juni 2011 @ 00:30:41 #19
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_98802095
Frankrijk en GB in 1 gebied plaatsen? :')
Juist Duitsland en Frankrijk zullen in hetzelfde schuitje moeten blijven zitten, dat zijn de continentale 'grootmachten' terwijl GB altijd een beetje toekijkt. Een splitsing is wmb compleet onrealistich en onhaalbaar, maar gedifferentieerde integratie met verschillende lagen zou op zich wel mogelijk moeten zijn. Dit zou dan kunnen gelden voor de landen die hun economie nog niet op orde hebben of waarvan het politieke stelsel nog niet volledig op maat is.

Overigens is GB natuurlijk geen Germaanse cultuur en denk ik niet dat Frankrijk zich meer identificeert met Turkije dan met België :')
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 05:46:28 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_98806002
Dit is zo ongeveer mijn idee.

quote:
Over de indeling valt te discussiëren. Mijns inziens horen de oude Hanzesteden, dus Estland/Letland/Riga bij 'ons' deel, en niet het Slavische: hun talen lijken veel meer op die van ons, dan bijvoorbeeld Pools.
Mee eens. Ik heb ze er echter even buiten gehouden. Uiteindelijk horen ze wel bij het Germaanse deel alleen zou ik het nog even tijd gunnen. Kan altijd nog.

quote:
Verder nam ik de kaart van 1914, met duidelijke grenzen van honderden jaren oude rijken, waarmee dus het gebied Hongarije/Slowakije/Oost-Tsjechië/Servië betwist is tussen 'germaanse' invloeden en Slavische/Mediterraanse.

Goed, in het zeer onwaarschijnlijke scenario dat de EU moet opdelen in twee of drie 'zones', hoe zouden jullie dat dan willen vormgeven? Kaartje hieronder om te kunnen painten.
Op zich mee eens maar er is ook wel een natuurlijk verloop van Frankrijk > Italië > Balkan. Laat ze maar samen als soort van Mediterrane/Slavische Unie.

De UK is imo nog lang niet toe aan integratie met "ons". Vooral politiek, en in mindere mate cultureel, zitten ze veel meer in hun Commonwealth. En dan heb je nog hun 'special relationship' met de VS. Nah dat wordt hem niet. En Ierland hoort uiteindelijk natuurlijk ook gewoon bij de UK.

Als we een sterke Unie willen is het Duitsland en de periferie samen met Scandinavië. Het vormt het meest natuurlijke geheel. :Y

Wat de rest dan verder doet zal me eigenlijk een worst wezen.
pi_98806101
Ik zie Kroatië en Slovenië ook nog wel goede bondgenoten zijn in de toekomst
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_98806460
Europa staat of valt naargelang de verstandhouding tussen de Germanen en de Francofonen. Een monetaire splitsing tussen deze twee is een stap achteruit. Als we dan toch grenzen moeten trekken zie ik het meeste heil in de originele EU-landen, zonder Italie, met GB en met Scandinavie
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 08:08:43 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_98806710
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 07:50 schreef waht het volgende:
Europa staat of valt naargelang de verstandhouding tussen de Germanen en de Francofonen. Een monetaire splitsing tussen deze twee is een stap achteruit. Als we dan toch grenzen moeten trekken zie ik het meeste heil in de originele EU-landen, zonder Italie, met GB en met Scandinavie
We hebben de huidige janboel juist te danken omdat de Duitsers op last van de 'Fancofonen' zonodig ingepakt moeten worden. Hereniging mocht maar dan alleen als we de hele kneuzenkermis erbij op de schouders namen. Een onhoudbare toestand zoals nu steeds duidelijker wordt.

We zijn drie, vier generaties verder en nog steeds vrezen de VK en Frankrijk een te sterk Duitsland/Germaanse Unie.
pi_98806740
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 08:08 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

We hebben de huidige janboel juist te danken omdat de Duitsers op last van de 'Fancofonen' zonodig ingepakt moeten worden. Hereniging mocht maar dan alleen als we de hele kneuzenkermis erbij op de schouders namen. Een onhoudbare toestand zoals nu steeds duidelijker wordt.

We zijn drie, vier generaties verder en nog steeds vrezen de VK en Frankrijk een te sterk Duitsland/Germaanse Unie.
Dus moeten we die vrees beantwoorden door ons met Duitsland af te zonderen van de rest van Europa?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_98809222
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat is onhandig. Aangezien Duitsland zo’n belangrijke handelspartner is.
Dat snap ik wel. Vandaar dat ik het PVV / SP stijl noem.

Die zetten het liefst een hek om Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')