MAANDAG 27 JUNI 2011
Verwijzend doe ik naar de verwachting van gisteren met volgende toevoegingen/bemerkingen:
Het lijkt erop dat over het uiterste westen van FR felle onweersbuien gaan ontstaan deze namiddag met kans op MCS. Daar is er een goede overlap tussen shear en onstabiliteit. Met de NNE hoogtetsroming trekken deze buien rakelings langs de regio en mogelijks hebben de westelijke gebieden daar mee te maken. Daar dans kans op fel onweer.
DI overdag veel onstabiliteit in de middelniveau's (mooie EML progtemps). Ik sluit al van de ochtend een onweer niet uit vanaf de mid-levels, met beperkte kans op overlast. De timing van de vore is rond 12z over het centrale deel van BE en vooral op de westflank van de vore/low lijken felle buien te ontstaan in de late namiddag/avond. Deze trekken de nacht daarop over de oostelijke gebieden richting DU. De SRH is beperkt gedurende gans de periode (behalve vannacht over het westen wanneer de 100 m²/s² kan overschreden worden) met dus beperkte kans op supercells. De LL shear evenwel loopt morgen op tot zo'n 15kts wat de kans op organisatie verhoogt, en dus tevens de kans op een squall line. Gezien de zeer hoge latente onstabiliteit en de erg hoge 'precipitable water' tot meer dan 4 cm/m3 is de kans op wateroverlast groot. Rukwinden en hagel zal ook wel voorkomen met eventueel wat schade maar toestanden zoals op 14/7 vorig jaar verwacht ik iets minder. Niettemin lijkt klassiek zwaar onweer met overlast groot uiteraard.
severe weather outlook