Dat moeten de ouders zelf maar uitzoeken. Ik weet dat bv Amish-pubers de gemeenschap vaak verlaten om "de wereld" te verkennen en terugkomen om netjes Amish te zijn als ze zijn uitgeraasd.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:51 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ook hier begrijp je weer 'ns niets van de mensheid. Mensen zijn verdeelde wezens. Enerzijds hebben ze behoefte aan pleziertjes (dus aan drugs, zeker in ruime zin) maar anderzijds ook aan veiligheid. Maar stel nu dat dit lukt. Dan wordt een volgende generatie geboren en het is niet onwaarschijnlijk dat sommige kinderen willen expirimenteren. Hebben de ouders dan zeggenschap of zijn de kinderen autonome individuen en zoja vanaf welke leeftijd? Ook als zij 10 jaar oud zijn al?
Asl ouders niet willen dat hun drugsvrije kinderen naar een andere gemeenschap gaan, moeten ze dat met hun kinderen oplossen. Net als nu. Illegale drugs zijn nu beter verkrijgbaar dan legale. Hoe los je dat probleem nu op dan?quote:Vervolgens ontstaat de situatie waarin bewoners van de andere gemeenschap stiekem drugs verkopen aan de jeugd van de drugsvrije gemeenschap. Een conflict tussen beide gemeenschappen is het onvermijdelijke gevolg, tenzij je werkelijk zo dom bent om te geloven dat de ouders uit de drugsvrije gemeenschap het gewoonweg accepteren dat hun kinderen overlopen naar een gemeenschap waarin zij de kans lopen op verslaving.
[..]
Onzin. iedereen heeft verschillende behoeften en voorkeuren, en worden nu gedwongen te leven zoals een (fictieve) meerderheid dat voor de rest bepaald. Daar bewijs je het failliet van de Papierocratie niet mee.quote:Zeker, omdat het perfect aantoont hoe inherent tegenstrijdig de mens is en hoe onoplosbaar de complexe problemen van elke samenleving zijn.
[..]
De wetenschappelijke methode bepaald wat noodzakelijk is. Niet ik of iemand anders.quote:Wat jij onder noodzakelijk verstaat is voor een ander natuurlijk helemaal niet noodzakelijk.
Je mag je eigen gemeenschap oprichten waaruit je junks weg jaagt. Daar zal ik in mijn eigen gemeenschap geen last van hebben.quote:Zelf begint heel je betoog met de vooronderstelling dat iedereen wel een andere smaak heeft en dat niemand het recht heeft een ander daarop aan te vallen. Maar als een maatschappij waarin ik junkies mijn buurt uit jaag nu mijn smaak is, waar sta jij dan?
Het is een uitstekende oplossing voor heel veel conflicten.quote:Je simplistische benadering is aandoenlijk, maar echt totaal geen oplossing.
Jouw redenatie is simplistisch en kortzichtig.quote:Je bent weinig anders dan het spiegelbeeld van mensen die geloven dat een kortstondige, hevige oorlog tegen 'drugs' de maatschappij ervan kan verschonen. Beide simplistische oplossingen zijn gedoemd tot falen.
Er zijn massa's mensen die uitstekend functioneren met een verslaving.quote:Nog belangrijker is dat drugs een heel ander vraagstuk onder de aandacht brengen: dat van de mens als autonoom subject, als individu met een vrije wil. Iedereen weet dat drugs (en zeker bepaalde) verslavend zijn. Iedereen weet dat iemand die jarenlang teveel alcohol drinkt, rookt, of cocaïne snuift, nauwelijks nog uit 'rationele overwegingen' handelt, althans niet in metafysische zin; de handelingen zijn hier rationeel als in uitkomst van een soort chemische calculatie, waarbij een grote dosis neurotransmitters de uitkomst bepaalt, het meeste gewicht in de schaal legt. Maar een onafhankelijke keuze vanuit een subject-positie is onhoudbaar cartesianisme, terwijl dit zelfde cartesianisme de basis is van het liberale 'mag ik zelf weten' denken.
Jouw ideeën over drugs(gebruik) en verslavingen zijn simplistisch en kortzichtig.quote:Iedereen weet dat een verslaafde het (gebruiken) welliswaar zelf doet, maar niet uit 'vrije wil'. Dat roept de vraag op in hoeverre mensen überhaupt zelfstandig denken en handelen. Wetenschappelijk gezien is daar 0,0 bewijs voor. En ja, dan vind ik het tamelijk hilarisch dat jij op de één of andere manier de gapende kloof tussen je libertijnse idealisme en harde, koude feiten afkomstig uit bijv. de neurowetenschappen denkt te kunnen dichten.
We zijn het dus niet eens. Lijkt me beter dat jij in je eigen simplistisch gemeenschap gaat wonen, want we krijgen alleen maar ruzie.quote:Kortom: er is net zo veel (of weinig) bewijs voor het bestaan van vrijheid en volledig zelfstandig kiezen, als voor het bestaan van God.
Schattig hoor, dat idealisme van je. De Amish worden ondertussen beschermd door het geweldsmonopolie van Amerika. Een systeem dat jij af wilt schaffen, waardoor de Amish-gemeenschap geen week zou kunnen voorbestaan.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat moeten de ouders zelf maar uitzoeken. Ik weet dat bv Amish-pubers de gemeenschap vaak verlaten om "de wereld" te verkennen en terugkomen om netjes Amish te zijn als ze zijn uitgeraasd.
Maar dat zijn zaken waarin iedereen zo veel mogelijk zijn eigen keuze moet kunnen maken.
Is heroïne beter verkrijgbaar dan koffie, tabak of alcohol? Dat is nieuw voor mij.quote:Asl ouders niet willen dat hun drugsvrije kinderen naar een andere gemeenschap gaan, moeten ze dat met hun kinderen oplossen. Net als nu. Illegale drugs zijn nu beter verkrijgbaar dan legale. Hoe los je dat probleem nu op dan?
Wel, want jouw papierocratie overleeft kennelijk de economische selectie niet.quote:Onzin. iedereen heeft verschillende behoeften en voorkeuren, en worden nu gedwongen te leven zoals een (fictieve) meerderheid dat voor de rest bepaald. Daar bewijs je het failliet van de Papierocratie niet mee.
Wat is die methode en in welke zin bepaalt die iets? Het religieuze fanatisme van neocons in Amerika of bij Al-Qaeda bepaalt veel meer op het wereldtoneel dan jouw pseudowetenschappelijke ideeën, of je wilt of niet.quote:De wetenschappelijke methode bepaald wat noodzakelijk is. Niet ik of iemand anders.
Welkom in mijn gemeenschap dan. We noemen hem Nederland.quote:Je mag je eigen gemeenschap oprichten waaruit je junks weg jaagt. Daar zal ik in mijn eigen gemeenschap geen last van hebben.
Heel sterk, joh.quote:Het is een uitstekende oplossing voor heel veel conflicten.
...
Jouw redenatie is simplistisch en kortzichtig.
Hier is geen kruid tegen opgewassen; je wilt het gewoon niet zien. Uiteraard 'functioneren' veel mensen met een verslaving. De maatschappij kan niet zonder ze; het zijn er teveel.quote:Er zijn massa's mensen die uitstekend functioneren met een verslaving.
Alweer ben je enorm sterk..quote:Jouw ideeën over drugs(gebruik) en verslavingen zijn simplistisch en kortzichtig.
Wil je me nu ook nog deporteren?quote:We zijn het dus niet eens. Lijkt me beter dat jij in je eigen simplistisch gemeenschap gaat wonen, want we krijgen alleen maar ruzie.
Het wetenschappelijk instituut....quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:58 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Schattig hoor, dat idealisme van je. De Amish worden ondertussen beschermd door het geweldsmonopolie van Amerika. Een systeem dat jij af wilt schaffen, waardoor de Amish-gemeenschap geen week zou kunnen voorbestaan.
[..]
Voor alcohol gelden leeftijdseisen en slijters gaan om 18:00u dicht. Coke komen ze bij je thuis brengen en ze vragen niet naar je leeftijd.quote:Is heroïne beter verkrijgbaar dan koffie, tabak of alcohol? Dat is nieuw voor mij.
Je pretendeert dat mijn oplossing slechter is dan de huidige situatie, maar als je dat aan moet tonen trek je je keutel terug.quote:Uiteraard: wanneer je het per se wilt hebben, kun je er aankomen, vaak nog eenvoudig ook. Maar er wordt niet geadverteerd, niemand neemt openlijk heroïne op een bedrijfsfeestje en eigenlijk moet je jezelf in een wereldje begeven om eraan te kunnen komen, wat toch een drempel is.
Bovendien pretendeerde ik nergens om de oplossing te hebben, dat is jouw eigen pretentie.
[..]
Kennelijk? Dan moeten we het eerst proberen.quote:Wel, want jouw papierocratie overleeft kennelijk de economische selectie niet.
[..]
Ja ja recht van de sterkste, maar dat is geen argument.quote:Wat is die methode en in welke zin bepaalt die iets? Het religieuze fanatisme van neocons in Amerika of bij Al-Qaeda bepaalt veel meer op het wereldtoneel dan jouw pseudowetenschappelijke ideeën, of je wilt of niet.
Papierocratie gaat niet over ideologie. Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten met zijn eigen ideologie binnen de Papierocratie.quote:Bovendien is jouw ideaal al langsgeweest. Het communisme was gestoeld op 'wetenschap', dat geloofden de communisten zelf althans. Daarna kwamen de nazi's die het ook van zichzelf geloofden. Nu zijn er weer de (neo)liberalen die het ook geloven, terwijl ze nog flink aan het vechten zijn met sociaaldemocraten die óók geloven in wetenschap, tegen een achtergrond van een wereld waarin de wetenschappen leiden tot een toenemende strijd om schaarse hulpbronnen en dus tot nog intensere conflicten.
Dat pretendeer ik niet. Ik zeg dat veel van de huidige problemen voorkomen kunnen worden door voldoende keuzevrijheid. Het Wetenschappelijke instituut moet met noodzakelijke wetten die keuzevrijheid garanderen.quote:En dan kom jij effe op een forum propageren dat de wetenschappen alle intermenselijke conflicten kunnen oplossen. Ergens gun ik je die naïeve denkbeelden van harte. Ik voel me bijna schuldig nu ik je wijs op de pijnlijke waarheid.
[..]
Nonargument.quote:Welkom in mijn gemeenschap dan. We noemen hem Nederland.
[..]
Nonargument.quote:Heel sterk, joh.
[..]
Je kan niet aantonen dat drugs slecht zijn. Dat gaat over ideologie, macht en geld.quote:Hier is geen kruid tegen opgewassen; je wilt het gewoon niet zien. Uiteraard 'functioneren' veel mensen met een verslaving. De maatschappij kan niet zonder ze; het zijn er teveel.
Maar wat bewijs je nu eigenlijk?
Wat jij wenselijk vind is niet interessant. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken en in de praktijk doen ze dat ook.quote:Het ging er natuurlijk om dat het nog steeds niet zo wenselijk is dat mensen verslaafd raken aan bepaalde middelen. Daarop valt echt niets af te dingen.
[..]
Nonargumentquote:Alweer ben je enorm sterk..
[..]
Conflicten zijn te voorkomen met voldoende keuzevrijheid.quote:Wil je me nu ook nog deporteren?
Deze vermakelijke wisseling der gedachten bewijst, of je wilt of niet, juist dankzij je verzet, mijn gelijk; mensen hebben conflicten en daar is geen pasklare utopische oplossing voor, al helemaal niet in de vorm van de papierocratie.
Al wat jou nu nog zou resteren om je gelijk te halen zou dus geweld zijn tegenover mij. Leuk he?
Lol. Dat is een uitstekend argument.quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja ja recht van de sterkste, maar dat is geen argument.
Je schijnt maar niet te willen snappen dat dit nou net niet waar is. Jouw papierocratie vind misschien wel niets over ideologieën, maar ís zelf wel een ideologie. Immers:quote:Papierocratie gaat niet over ideologie.
Dat alleen al is een normatieve uitspraak. En hoe gaat de papierocratie om met ideologieën en gemeenschappen die haar weg willen? Die gewapend conflict niet schuwen om de hele samenleving (dus al die communes van je) te binden onder één regime? Gaat ze lijdzaam ten onder of organiseert ze zich?quote:Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten met zijn eigen ideologie binnen de Papierocratie.
Als je graag legale drugs wilt zou ik me toch eerder beroepen op het recht op zelfbeschikking. Van de meeste drugs is het buitengewoon eenvoudig aan te tonen dat ze slecht zijn, namelijk voor de gezondheid van de gebruiker.quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan niet aantonen dat drugs slecht zijn. Dat gaat over ideologie, macht en geld.
Daar is toch niets mis mee? Zuurstof, werken en diepzeeduiken zijn ook ongezond. Ongezond is dus niet slecht. En daarmee drugs ook niet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je graag legale drugs wilt zou ik me toch eerder beroepen op het recht op zelfbeschikking. Van de meeste drugs is het buitengewoon eenvoudig aan te tonen dat ze slecht zijn, namelijk voor de gezondheid van de gebruiker.
Nee, want als je de sterkste bent hoef je niet in discussie en heb je geen argumenten nodig.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Lol. Dat is een uitstekend argument.
[..]
Mijn Papierocratie is juist geen ideologie. Anders had je die keuzevrijheid niet nodig.quote:Je schijnt maar niet te willen snappen dat dit nou net niet waar is. Jouw papierocratie vind misschien wel niets over ideologieën, maar ís zelf wel een ideologie. Immers:
[..]
Een actie die de keuzevrijheid van anderen beperkt mag niet. Maar dat ligt aan de beperking van keuzevrijheid, niet aan de ideologie. Je mag ideologisch zijn tot en met, maar alleen voor jezelf en iedereen die vrijwillig voor jouw gemeenschap kiest.quote:Dat alleen al is een normatieve uitspraak. En hoe gaat de papierocratie om met ideologieën en gemeenschappen die haar weg willen? Die gewapend conflict niet schuwen om de hele samenleving (dus al die communes van je) te binden onder één regime? Gaat ze lijdzaam ten onder of organiseert ze zich?
Keuzevrijheid is nou eenmaal geen gegeven, en zeker niet het ideale uitgangspunt voor iedereen. Niet iedereen gunt een ander zijn vrij keuze.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Toch leuk hoe mensen in dit topic hardnekkig andermans keuzevrijheid willen beperken als argument om keuzevrijheid als onmogelijk te verklaren.
Ik ben juist niet dogmatisch. Ik gun iedereen zijn eigen waarheid en keuze, en ik zoek een manier om dat te realiseren.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:20 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Keuzevrijheid is nou eenmaal geen gegeven, en zeker niet het ideale uitgangspunt voor iedereen. Niet iedereen gunt een ander zijn vrij keuze.
Wat grappig is, is dat jij niet doorhebt hoe ontzettend dogmatisch je bent. Je valt te vergelijken met een streng gelovige die zegt "het is zo, want het staat in de bijbel" en zich daarbij niet (wil) realiseren dat de bijbel ook maar één van de vele paradigma's is die gestoeld is op normatieve waarden.
Dat alleen al ís een normatief uitgangspunt, gestoeld op een filosofische aanname en dus gegrond in dogma.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben juist niet dogmatisch. Ik gun iedereen zijn eigen waarheid en keuze, en ik zoek een manier om dat te realiseren.
Mensen dwingen op 1 manier te leven is dogmatisch en zorgt overduidelijk voor problemen. Dat is niet dogmatisch, dat is gewoon realistisch.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat alleen al ís een normatief uitgangspunt, gestoeld op een filosofische aanname en dus gegrond in dogma.
En dat is een drogreden.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen dwingen op 1 manier te leven is dogmatisch en zorgt overduidelijk voor problemen. Dat is niet dogmatisch, dat is gewoon realistisch.
Wat een onzin. Ik dwing mensen juist niet op een bepaalde manier te levenquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En dat is een drogreden.
Hoe je het wendt of keert, ook jij dwingt mensen op een manier te leven.
Die mogelijkheid geef ik juist wel, ik geef ze alleen niet de mogelijkheid om die waarheid aan anderen op te dringen.quote:Je geeft ze namelijk niet de mogelijkheid om één enkele waarheid aan te hangen.
Juist niet. Ik geloof juist niet in maakbaarheid, daarom wil ik het iedereen zo veel mogelijk zelf uit laten zoeken.quote:Je denken is doordrenkt van modernistisch dogma. Je predikt nog net niet letterlijk fraternité, liberté en égalité. Heb je je ooit bedacht dat ook die denkwijze maar één van de velen is? Het feilloze geloof in ratio, de aanname dat mensen van nature sec rationeel en positief handelen, het maakbaarheidsidee. Het zit door heel je verhaal verweven.
Helemaal niet. Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten en leven volgens zijn eigen waarheid. De enige beperking is dat je die waarheid niet op mag dringen.quote:Prima, maar het zijn niet meer dan aannames, axioma's. Er zijn legio filosofische stromingen die uitgaan van andere uitgangspunten. Er zijn miljarden mensen die niet leven volgens jouw principes. Wie ben jij om jouw modernistische waarden op te dringen aan anderen? Je spreekt jezelf faliekant tegen. Keer op keer.
Waarmee je een beperking oplegt. Vanuit sommige waarheden hebben mensen namelijk een evangeliseringsplicht. Zij erkennen maar één waarheid en die moeten zij verspreiden -desnoods gewapend-, juist bij hen die niet vinden wat zij vinden. Jij verbiedt dat, ergo, jij verbiedt ze naar hun principes te leven.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik dwing mensen juist niet op een bepaalde manier te leven
[..]
Die mogelijkheid geef ik juist wel, ik geef ze alleen niet de mogelijkheid om die waarheid aan anderen op te dringen.
[..]
Dat is maakbaarheid pur sang. Alleen het idee dat alles rozengeur wordt als je mensen verbiedt hun waarheid 'op te dringen'. En dan ook nog het idee dat "Als ik het maar zo inricht, en iedereen van kleur X op locatie Y neerzet (hoewel jij logischerwijs zult verwachten dat mensen zelf zullen verhuizen --> dogma, mensen zijn niet logisch), dan komt alles goed."quote:Juist niet. Ik geloof juist niet in maakbaarheid, daarom wil ik het iedereen zo veel mogelijk zelf uit laten zoeken.
[..]
Helemaal niet. Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten en leven volgens zijn eigen waarheid. De enige beperking is dat je die waarheid niet op mag dringen.
Ja. Die beperking is nodig om anderen dezelfde vrijheid te geven als die gelovige fascisten waar jij het nu over hebt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:07 schreef AgLarrr het volgende:
Het is ook eigenlijk dom dat ik er weer aan begonnen ben, maar soit. Laatste poging:
[..]
Waarmee je een beperking oplegt. Vanuit sommige waarheden hebben mensen namelijk een evangeliseringsplicht. Zij erkennen maar één waarheid en die moeten zij verspreiden -desnoods gewapend-, juist bij hen die niet vinden wat zij vinden. Jij verbiedt dat, ergo, jij verbiedt ze naar hun principes te leven.
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik constateer dat het gebrek aan keuzevrijheid veel problemen oplevert en dat los ik op.quote:Dat is maakbaarheid pur sang. Alleen het idee dat alles rozengeur wordt als je mensen verbiedt hun waarheid 'op te dringen'. En dan ook nog het idee dat "Als ik het maar zo inricht, en iedereen van kleur X op locatie Y neerzet (hoewel jij logischerwijs zult verwachten dat mensen zelf zullen verhuizen --> dogma, mensen zijn niet logisch), dan komt alles goed."
Ok, hier ben je me toch echt kwijt hoor. Cognitieve dissonantie draait overuren?quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar is toch niets mis mee? Zuurstof, werken en diepzeeduiken zijn ook ongezond. Ongezond is dus niet slecht. En daarmee drugs ook niet.
Van leven ga je dood. Is leven dan slecht?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 00:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, hier ben je me toch echt kwijt hoor. Cognitieve dissonantie draait overuren?
Echter, wie betaalt wat?quote:Op zondag 26 juni 2011 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het uitgangspunt is maximale keuzevrijheid. Iedereen heeft andere voorkeuren, en het doel is er voor te zorgen dat mensen niet elkaars voorkeur gaan opdringen.
Dat kan met mensen die ook op zondag wel willen werken, echter klokgeluiden, die komen (soms) ver...quote:denk aan de zondagsrust. Daar wil ik vanaf.
Kortom terug naar de middeleeuwen dan wel het wilde westen.quote:Ben je een coke-snuivende homo, voel je je vast thuis in een coke-commune in Amsterdam oost. Paddo's for Jezus, lesbische geheelonthouders, multiculturele vegetariërs, verzin het maar.
Als mensen met dezelfde voorkeuren en dezelfde manier van leven bij elkaar wonen (denk bijvoorbeeld aan de aso-dorpen) zit je elkaar niet in de weg, heb je geen wetten nodig en geen overheid. Dan heb je geen criminaliteit, corruptie en moord-en-doodslag.
[/quote]quote:Het instituut zou dan objectief kunnen vaststellen dat het noodzakelijk is om bepaalde verkeersregels op te stellen. Die weg heeft namelijk een doel.
Roken werkt levensverkortend net zoals het niet dragen van een gordel in de auto dat doet. Het is welliswaar een statistisch verband, maar dat maakt het niet minder een reeel verband.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 00:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Van leven ga je dood. Is leven dan slecht?
Het zijn keuzes die je maakt, geen absolute waarheden, en dan komen we weer terug op mijn Papierocratie.
Euthanasie ook.quote:
quote:“Anarchy is not chaos, but order without control.” David Layson
Keuzevrijheid, zodat we elkaar niet in de weg zitten. Als segregatie het resultaat is, so be it.quote:Op zondag 3 juli 2011 02:07 schreef Ringo het volgende:
Hé, ik leef in een stad. Het interesseert met niet zo wat de voorkeuren en denkbeelden en fetisjen van mijn buren zijn. Laat me mijn anonieme plek. Wat stel je me voor in die papierocratie van jou? Socio-culturele segregatie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |