De woningen leeg laten staan leid alleen maar tot verkrotting met vermoedelijk criminaliteit en overlast tot gevolg. Het is dus begrijpelijk dat er in krimpgebieden word ingegrepen, maar de conclusie dat het op deze wijze niet meer mag gebeuren kan ik uiteraard onderschrijven.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard, vermoedelijk betekend marktconform in deze context: "de som geld die alle partijen nodig hadden om akkoord te gaan met de zinloze sloop van de woningen". Ik noem het dan ook zinloze kapitaalvernietiging en verspilling van gemeenschapsgelden.
Dat lijkt maar zo, de overheid heeft ieder jaar een onwijs groot tekort waarover rente moet worden betaald. Dit soort grappen gaan dus ten koste van nuttige uitgaven.quote:Op maandag 27 juni 2011 17:02 schreef Frenkyboy het volgende:
Het scheelt dat de overheid in principe oneindig diepe zakken heeft ja...
Dus in de krimpgebieden neemt de overlast en criminaliteit toe omdat er leegstand is? Leegstand die het gevolg is van het wegtrekken van mensen? Hoe leid een afname van de bevolking tot een toename van overlast en criminaliteit?quote:Op maandag 27 juni 2011 17:25 schreef lutser.com het volgende:
De woningen leeg laten staan leid alleen maar tot verkrotting met vermoedelijk criminaliteit en overlast tot gevolg. Het is dus begrijpelijk dat er in krimpgebieden word ingegrepen, maar de conclusie dat het op deze wijze niet meer mag gebeuren kan ik uiteraard onderschrijven.
Het lijkt mij ook dat de overheid op andere manieren kan ingrijpen tegenover eigenaren die hun eigendom laten verkrotten.quote:Mij lijkt het redelijker om pas in te grijpen als er daadwerkelijk overlast is en de schade te verhalen op de eigenaar waarbij deze 'gratis' zijn eigendom mag overdoen op de gemeente, die dan enkel de sloopkosten op zich neemt.
Leegstand trekt drugsverslaafden, krakers en criminelen die wel anonieme gratis ruimte kunnen gebruiken aan. Helaas heb ik hier geen cijfers van.quote:Op maandag 27 juni 2011 17:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus in de krimpgebieden neemt de overlast en criminaliteit toe omdat er leegstand is? Leegstand die het gevolg is van het wegtrekken van mensen? Hoe leid een afname van de bevolking tot een toename van overlast en criminaliteit?
Dat gaat de komende jaren een belangrijke discussie worden in de krimpgebieden, je suggesties zijn denk ik welkom.quote:Het lijkt mij ook dat de overheid op andere manieren kan ingrijpen tegenover eigenaren die hun eigendom laten verkrotten.
Dat valt nogal tegen in Nederland. In Belgie hebben ze bijvoorbeeld een 'verkrottingstax', maar weet niet hoe succesvol dat is.quote:Op maandag 27 juni 2011 17:27 schreef xenobinol het volgende:
Het lijkt mij ook dat de overheid op andere manieren kan ingrijpen tegenover eigenaren die hun eigendom laten verkrotten.
quote:In Ganzedijk hebben corporatie, gemeente, provincie en rijk leergeld betaald”, concludeert de stichting. “Geen van de partijen kon zich een nieuwe uitglijder permitteren. Met de huidige aanpak is 2,2 miljoen euro gemoeid. Door sloopwoningen voor marktconforme prijzen aan te kopen, draagt de gemeenschap de kosten, terwijl eigenaren, hypotheekverstrekkers en huurders zijn gespaard. De investering per woning is te hoog om dit elders te herhalen.”
Een derde van de Nederlandse gemeenten krijgt tot 2040 te maken met bevolkingskrimp. Volgens het SEV zetten partijen stapjes voorwaarts en zoeken ze per situatie naar een passende strategie.
Dat was er in Nederland vroeger ook, een OVW, onbewoonbaar verklaarde woning, kreeg je en bord op de deur en mocht niet verkocht worden voor meer dan 3000 gulden, tot er water en toilet binnen in de woning wasquote:Op maandag 27 juni 2011 19:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat valt nogal tegen in Nederland. In Belgie hebben ze bijvoorbeeld een 'verkrottingstax', maar weet niet hoe succesvol dat is.
Leerstof voor mensen die nog steeds in sprookjes geloven.quote:Waar halen banken hun geld vandaan?
Het verpakken en doorverkopen van hypotheken was tot de bankencrisis een beproefd fenomeen, maar is acuut gestopt toen de banken éen voor éen omvielen. Securitiseren, zoals dat verpakken wordt genoemd, bestaat sindsdien niet meer. Behalve in Nederland, zo blijkt in Goudzoekers. En is dat nou goed of juist niet? De banken moeten natuurlijk wel érgens hun geld vandaan halen. Dat gebeurt nu weer op allerlei andere manieren, waar De Nederlandse Bank nogal bezorgd over is, maar waar de economen het niet over eens raken. In Goudzoekers houden we ‘het nieuwe bankieren’ tegen het licht en bekijken of dat zo veilig wel is. Want dat wordt ons wel beloofd..
bron: Goudzoekers
'Nee' heb je, 'Ja' kun je krijgen...quote:Op maandag 27 juni 2011 23:13 schreef joers1 het volgende:
Ik ben al enige tijd, met vrouwlief op de woningmarkt aan het kijken voor ons eerste koophuis.
Al diverse bezichtigingen gedaan en nu gestuit op een woning die we wellicht willen kopen.
Ik heb een vraag waar slechts heel globaal antwoord op te geven is:
Vraagprijs is 225.000
Is een openingsbod van 199.000 dan een beetje redelijk? Ik hoor al van 3 mensen om me heen dat ze zelfs lager zouden beginnen, wetende dat de huidige "bewoners" er al niet meer wonen.
Situatie: woning staat nu 9 maanden te koop, bewoners zijn VANDAAG in hun nieuwe huis getrokken, dus de woning die wij willen kopen staat vanaf heden leeg (met dus een vraagprijs van 225k.
Woning is op zich prima in orde, nieuwe keuken, nieuwe ketel, badkamer moet vervangen....
In dat geval heb je als koper alle macht. De verkopers willen echt niet met een dubbele hypotheeklast komen te zitten. Er wordt geen drol verkocht momenteel, jullie zijn de baas. Verkopers zullen een eindbod van 205 absoluut gaan accepteren. !!quote:Op maandag 27 juni 2011 23:13 schreef joers1 het volgende:
Ik ben al enige tijd, met vrouwlief op de woningmarkt aan het kijken voor ons eerste koophuis.
Al diverse bezichtigingen gedaan en nu gestuit op een woning die we wellicht willen kopen.
Ik heb een vraag waar slechts heel globaal antwoord op te geven is:
Vraagprijs is 225.000
Is een openingsbod van 199.000 dan een beetje redelijk?
Situatie: woning staat nu 9 maanden te koop, bewoners zijn VANDAAG in hun nieuwe huis getrokken, dus de woning die wij willen kopen staat vanaf heden leeg (met dus een vraagprijs van 225k.
Woning is op zich prima in orde, nieuwe keuken, nieuwe ketel, badkamer moet vervangen....
Dit is natuurlijk een droom openingsbod voor de verkopende partij, en al helemaal gezien het feit dat ze vanaf heden dubbel moeten gaan betalen als hun oude woning te koop blijft staan.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
'Nee' heb je, 'Ja' kun je krijgen...
Al denk ik niet dat je veel kans maakt, proberen staat vrij natuurlijk.![]()
...dat is inderdaad wat ik van alle kanten hoor....quote:Op maandag 27 juni 2011 23:30 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een droom openingsbod voor de verkopende partij, en al helemaal gezien het feit dat ze vanaf heden dubbel moeten gaan betalen als hun oude woning te koop blijft staan.
Check ook even op JAAP of ze al een keer de prijs naar beneden hebben aangepastquote:Op maandag 27 juni 2011 23:29 schreef joers1 het volgende:
Hoho...ik HEB nog niks gedaan...MORGEN willen we een bod GAAN DOEN ...:)
hij WAS 239.000 10 maanden geleden...is bijna 6 maanden geleden naar 225 aangepast. Vandaar dat i kniet te laag wilde starten...maar aan de andere kant? What's to loose?quote:Op maandag 27 juni 2011 23:32 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Check ook even op JAAP of ze al een keer de prijs naar beneden hebben aangepast
Zo nee, dan heb je waarschijnlijk nog een stuk meer speling.
Oke, mn vraag is al beantwoordquote:Op maandag 27 juni 2011 23:31 schreef joers1 het volgende:
...dat is inderdaad wat ik van alle kanten hoor....
Maakt het dan nog uit, dat de oorspronkelijke vraagprijs, bijna 10 maanden geleden, 239k was? Of gewoon lekker, zonder blikken of blozen dieper onder de 200k gaan?
Elke maand dat de verkopers langer wachten kost het hen ongeveer 1000 euro.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:37 schreef joers1 het volgende:
Ik hoop het
Ik weet niet waarom...maar ik heb sinds vanavond ineens twijfels... Zie het ineens zwart in. Ik heb zo'n vermoeden dat de woning niet beneden de 210k weggaat.
Koertom: beginnen ergens rond de 195k?quote:Op maandag 27 juni 2011 23:41 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Verkopers zijn nu echt gebaat bij snelle verkoop. Als ik de verkoper was en je zou 205 willen geven, zou ik je huilend in je armen vallen.![]()
Precies, als ze weigeren, biedt je gewoon opnieuw, maar blijf goed nadenken over wat het huis voor jou waard is en vergeet uiteraard niet dat er nog genoeg andere huizen te koop staanquote:Op maandag 27 juni 2011 23:43 schreef joers1 het volgende:
Mijn zus gaat morgen mee (die is financieel nogal onderlegd, als hoofd inkoop van een van 's werelds grootse truckbouwersOnderhandelen is aan haar wel besteed
[..]
Koertom: beginnen ergens rond de 195k?
eerst vragen om de uiterste prijs, dan koffie drinken en alles flink afkraken en wel vriendelijk blijvenquote:Op maandag 27 juni 2011 23:43 schreef joers1 het volgende:
Mijn zus gaat morgen mee (die is financieel nogal onderlegd, als hoofd inkoop van een van 's werelds grootse truckbouwersOnderhandelen is aan haar wel besteed
[..]
Koertom: beginnen ergens rond de 195k?
Voor ons echt niet meer dan 205k waard....daar zijn we wel over uit.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Precies, als ze weigeren, biedt je gewoon opnieuw, maar blijf goed nadenken over wat het huis voor jou waard is en vergeet uiteraard niet dat er nog genoeg andere huizen te koop staan
Dan 205K bieden en de gevolgen accepteren.Take it or leave it. Zowel voor jullie als voor de verkopers.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:53 schreef joers1 het volgende:
[..]
Voor ons echt niet meer dan 205k waard....daar zijn we wel over uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |