abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:42:56 #51
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_98615534
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:39 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja joh, bouw het land lukraak vol. :').
Het land wordt toch ook lukraak gevuld met mensen?

quote:
Zorg eerst dat al die nutteloos geworden kantoorpanden een goede herbestemming krijgen. Duurzaam en innovatief investeren.
De grote vraag is natuurlijk waarom nieuwbouw voor kantoren wel mag, maar voor woningen nauwelijks... Daarbij zijn kantoorgebieden nou niet bepaald leuk om te wonen.
censuur :O
pi_98615558
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:41 schreef LXIV het volgende:

Die huizen staan niet leeg omdat er geen intrinsieke behoefte is aan woonruimte maar enkel omdat mensen het tegen de huidige prijzen niet meer financieren kunnen. Er kan dus met een gerust hart bijgebouwd worden.
Wil iemand zijn huis verkopen hoeft hij enkel te zakken naar een aanvaardbare prijs, is hij het zo kwijt. Alleen die 20% verlies willen mensen nog niet slikken. Zeker niet zolang er nog naïevelingen zijn die onwetend nog steeds 200K voor een suffe rijtjeswoning betalen.
Ik denk dat de banken de spil zijn in het geheel.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:43:51 #53
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_98615572
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die huizen staan niet leeg omdat er geen intrinsieke behoefte is aan woonruimte maar enkel omdat mensen het tegen de huidige prijzen niet meer financieren kunnen. Er kan dus met een gerust hart bijgebouwd worden.
Wil iemand zijn huis verkopen hoeft hij enkel te zakken naar een aanvaardbare prijs, is hij het zo kwijt. Alleen die 20% verlies willen mensen nog niet slikken. Zeker niet zolang er nog naïevelingen zijn die onwetend nog steeds 200K voor een suffe rijtjeswoning betalen.
Ik wil best die 20% verlies slikken op mijn appartement, hoor. Ik besef dat de prijzen van 2-4 jaar geleden niet meer realistisch zijn. Maar zelfs voor die prijs kom ik het niet kwijt. Nou ja, misschien als ik het met die prijs op funda zou zetten, maar dan is er dus ook geen enkele onderhandelingsruimte meer, wat mij betreft.
pi_98615629
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:42 schreef RemcoDelft het volgende:

De grote vraag is natuurlijk waarom nieuwbouw voor kantoren wel mag, maar voor woningen nauwelijks... Daarbij zijn kantoorgebieden nou niet bepaald leuk om te wonen.
Ik vraag me altijd af waarom de overheid moeilijk doet als mensen willen wonen in een chalet.
Daar blijkt dan uit dat die overheid ongeloofwaardig is of liever gezegd corrupt.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:45:22 #55
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_98615637
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:42 schreef Chevalric het volgende:

[..]

Leegstaande woningen lijkt mij helemaal ellende voor de eigenaren, tenzij je naar een systeem toe gaat waarbij een corporatie of de overheid de woning koopt en daarna weer verkoopt. Voor particulieren is het niet te betalen om een woning leeg te laten staan, ook niet als de prijzen veel lager zouden liggen.
Prima toch? Dan verlaag je de prijs en koopt iemand het.
We moeten nodig toe naar een situatie waarbij mensen weer weten dat je beter af bent met goedkope grote huizen dan met kleine dure huizen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:46:28 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98615683
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:43 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Ik denk dat de banken de spil zijn in het geheel.
Er zijn een aantal factoren waardoor de huizenprijzen het huidige niveau hebben kunnen bereiken:
1) Een voortdurende krapte aan woningen (schuld: de overheid)
2) De ruime financieringsmogelijkheden (schuld: de banken en ook de hypotheeknemers)
3) De HRA, waardoor het netto gratis was om een huis te kopen (inflatie huizenprijs > netto-rente)
4) De bubble zelf, die een eigen dynamiek kreeg ('Huizenprijzen kunnen nooit dalen, koop snel!)

Factor 1) en 3) zijn nog in stand, factor 2) en 4) zijn ineengestort. Factor 3) kan ook nog teruglopen.
The End Times are wild
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:46:35 #57
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_98615688
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:43 schreef Chevalric het volgende:

[..]

Ik wil best die 20% verlies slikken op mijn appartement, hoor. Ik besef dat de prijzen van 2-4 jaar geleden niet meer realistisch zijn. Maar zelfs voor die prijs kom ik het niet kwijt. Nou ja, misschien als ik het met die prijs op funda zou zetten, maar dan is er dus ook geen enkele onderhandelingsruimte meer, wat mij betreft.
HAHAHAHAHA :6 :6
Dit verklaart heel mooi je eerdere pleidooi om vooral geen huizen te bouwen... Misschien wordt het tijd om 40% verlies te slikken. Als niemand je appartement flatje wil kopen, is-ie stomweg te duur.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:49:26 #58
7957 Chevalric
pi_98615782
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Prima toch? Dan verlaag je de prijs en koopt iemand het.
We moeten nodig toe naar een situatie waarbij mensen weer weten dat je beter af bent met goedkope grote huizen dan met kleine dure huizen.
Nee, waar we naar toe moeten, is dat het normaal wordt om een deel van de woning uit eigen geld te financieren en niet volledig uit geleend geld. Ik heb er zelf ook aan meegedaan, hoor, en ik voel die pijn nu. Een systeem zoals in Duitsland is in mijn ogen veel stabieler dan het lenen,lenen,lenen systeem hier in Nederland. Natuurlijk horen daar wel lagere prijzen bij dan we nu hebben.

En grote huizen? Waar wil je die plaatsen? In de randstad is daar geen ruimte voor, en dat is toch echt waar de meeste mensen willen wonen in Nederland. De enige oplossing daarvoor is dat we de hoogte in gaan, met grote wolkenkrabbers, maar dat is op onze grond lastig te realiseren, volgens mij.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:49:49 #59
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_98615797
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit verklaart heel mooi je eerdere pleidooi om vooral geen huizen te bouwen... Misschien wordt het tijd om 40% verlies te slikken. Als niemand je appartement flatje wil kopen, is-ie stomweg te duur.
Of mensen willen het er wel voor betalen, maar kunnen de financiering niet rondkrijgen. Of ze willen het wel betalen, maar kunnen hun eigen huis niet kwijt. Er zijn natuurlijk tal van factoren die daar van invloed op zijn. Niet je huis kunnen verkopen wil niet automatisch zeggen dat je qua prijs te hoog zit.

Drie jaar geleden was zo'n appartementje misschien in een week weg geweest. Had je dan ook gezegd dat ie simpelweg te goedkoop is aangeboden?
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:50:16 #60
7957 Chevalric
pi_98615813
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Oh, sorry, ik dacht dat ik aan het discussiëren was met iemand die de basisschool al af had.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:52:31 #61
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98615898
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:42 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Omdat er niemand woont. :P. Eenzijdig bestemmingsplan. Geen winkels, geen recreatie, geen leven. Die gebieden kunnen prachtig herontwikkeld worden. Goedkope startersappartementen. Laat bewoners delen in lokaal ondernemerschap. Geen steriele vinexachtige woongetto's maar nieuw experimenteel leefgebied. Inrichting zo veel mogelijk overlaten aan bewoners. Nederland is kapotgepland op de tekentafel.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:52:47 #62
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_98615904
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:49 schreef Chevalric het volgende:

[..]

Nee, waar we naar toe moeten, is dat het normaal wordt om een deel van de woning uit eigen geld te financieren en niet volledig uit geleend geld. Ik heb er zelf ook aan meegedaan, hoor, en ik voel die pijn nu. Een systeem zoals in Duitsland is in mijn ogen veel stabieler dan het lenen,lenen,lenen systeem hier in Nederland. Natuurlijk horen daar wel lagere prijzen bij dan we nu hebben.
Helemaal mee eens. Maar kijk eens bij het gejammer als er i.p.v. 125% nog maar 110% geleend mag worden... Dat zou wat mij betreft DIRECT naar 80% moeten dalen.

Even een crosspost uit een ander topic:
Een link gevonden op Tweakers: http://macrobusiness.com.(...)-affordable-housing/
Dit artikel vergelijkt de situatie in GB met Duitsland.

Vergelijk de landen in deze grafiek... Welke situatie is als land nou meer wenselijk? Wat mij betreft Duitsland. Helaas zitten wij meer in het GB-systeem, met als gevolg dat veel mensen blij zijn dat hun huis meer waard is, terwijl het netto alleen maar slecht is voor je land.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:49 schreef Hephaistos. het volgende:
Drie jaar geleden was zo'n appartementje misschien in een week weg geweest. Had je dan ook gezegd dat ie simpelweg te goedkoop is aangeboden?
Dat ligt helemaal aan je wensen... Een week is op zich een mooie doorlooptijd, dat voorkomt ook de ellende dat je wel iets koopt, maar "de sleutel" pas een jaar later krijgt.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Omdat er niemand woont. :P. Eenzijdig bestemmingsplan. Geen winkels, geen recreatie, geen leven. Die gebieden kunnen prachtig herontwikkeld worden. Goedkope startersappartementen. Laat bewoners delen in lokaal ondernemerschap. Geen steriele vinexachtige woongetto's maar nieuw experimenteel leefgebied. Inrichting zo veel mogelijk overlaten aan bewoners. Nederland is kapotgepland op de tekentafel.
Dat kan vrij eenvoudig: Neem 1 vierkante km weiland, verdeel het in 500 kavels (en wat ruimte voor wegen), en laat iedereen z'n gang gaan. Lijkt me een leuk experiment.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:50 schreef Chevalric het volgende:

[..]

Oh, sorry, ik dacht dat ik aan het discussiëren was met iemand die de basisschool al af had.
Sorry :@ Ik kom te vaak mensen tegen die volledig vanwege eigenbelang een compleet ziek bubbelsysteem willen verergeren. Politici inclusief.
pi_98616155
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:46 schreef LXIV het volgende:

Er zijn een aantal factoren waardoor de huizenprijzen het huidige niveau hebben kunnen bereiken:
1) Een voortdurende krapte aan woningen (schuld: de overheid)
2) De ruime financieringsmogelijkheden (schuld: de banken en ook de hypotheeknemers)
3) De HRA, waardoor het netto gratis was om een huis te kopen (inflatie huizenprijs > netto-rente)
4) De bubble zelf, die een eigen dynamiek kreeg ('Huizenprijzen kunnen nooit dalen, koop snel!)

Factor 1) en 3) zijn nog in stand, factor 2) en 4) zijn ineengestort. Factor 3) kan ook nog teruglopen.
Dus de banken en de overheid spelen onder 1 hoedje?
Daar waar wij denken dat de overheid het beste wil voor de burgers doen ze eigenlijk wat het beste is voor de banken.
pi_98616211
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:49 schreef Hephaistos. het volgende:

Of mensen willen het er wel voor betalen, maar kunnen de financiering niet rondkrijgen. Of ze willen het wel betalen, maar kunnen hun eigen huis niet kwijt. Er zijn natuurlijk tal van factoren die daar van invloed op zijn. Niet je huis kunnen verkopen wil niet automatisch zeggen dat je qua prijs te hoog zit.

Het huis was niet te goedkoop (integendeel) maar de lening wel.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:01:41 #65
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_98616213
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:59 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Daar waar wij denken dat de overheid het beste wil voor de burgers doen ze eigenlijk wat het beste is voor de banken.
ik denk eigenlijk dat politici stomweg geen partij zijn voor banken... En zich geheel goedbedoeld voor hun karretje laten spannen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:01:55 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98616222
quote:

[..]

Er wordt niet echt onder hoedjes gespeeld. Er is een gebrek aan lef en visie waardoor we de huidige situatie inrommelen.
The End Times are wild
pi_98616311
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:01 schreef RemcoDelft het volgende:

ik denk eigenlijk dat politici stomweg geen partij zijn voor banken... En zich geheel goedbedoeld voor hun karretje laten spannen.
Dat kan en het kan ook dat politici (Zalm bijvoorbeeld) ja knikken met hun toekomst in het achterhoofd.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:16:38 #68
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_98616737
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:04 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Dat kan en het kan ook dat politici (Zalm bijvoorbeeld) ja knikken met hun toekomst in het achterhoofd.
Ik kan maar 1 reden verzinnen waarom de Balkenendenorm geen keiharde norm is: ze hopen allemaal zelf ook ooit meer te vangen.
pi_98666490
Als Verhagen zegt dat ik vooral iets moet doen, dan heb ik zo'n vaag vermoeden dat ik het juist beter niet kan doen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98666816
wat een gekken in dit topic
ontsnapt uit psychiater kliniek allemaal :')
  zondag 26 juni 2011 @ 01:35:02 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_98667021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 16:47 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Nee hoor.
Dankzij de HRA hebben we tenminste een gezonde woningmarkt en geen last van Amerikaanse taferelen.
kost wel 15 miljard per jaar die subsidie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 26 juni 2011 @ 01:38:48 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_98667119
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:43 schreef Chevalric het volgende:

[..]

ook een ex-corporatiewoning neem ik aan ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_98684943
quote:
11s.gif Op zondag 26 juni 2011 01:15 schreef mane het volgende:
Als Verhagen zegt dat ik vooral iets moet doen, dan heb ik zo'n vaag vermoeden dat ik het juist beter niet kan doen.
:).
pi_98685339
quote:

[..]

Wordt er ook eentje wakker.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 26 juni 2011 @ 19:53:51 #75
7957 Chevalric
pi_98689067
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 01:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ook een ex-corporatiewoning neem ik aan ?
nope
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')