http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenlandquote:Verhagen: huizenkoper kan zijn slag slaan
DEN HAAG - Vicepremier Maxime Verhagen adviseert mensen die op het punt staan een huis te kopen niet te speculeren op mogelijke besluiten van het kabinet voor de woningmarkt. „Iedereen die zijn oog heeft laten vallen op een mooi huis, moet het gewoon kopen. Want daar heeft hij jarenlang plezier van”, aldus Verhagen vrijdag na afloop van de ministerraad.
Ads door Google
5% spaarrente - vergelijk
TOP 5 hoogste spaarrente vergeleken Alle banken objectief vergeleken
www.sparen.nl
Hypotheek oversluiten?
Betaal niet te veel rente. Doe de oversluittest en bekijk uw voordeel
aegonbank.nl/Hypotheek-oversluiten
Huurwoningen vanaf ¤ 300
Elke dag 100+ nieuwe woningen Geen wachtlijsten. Direct huren
www.huurprofielen.nl
Het enige waar een huizenkoper volgens Verhagen zeker van kan zijn is dat het huidige kabinet niet zal morrelen aan de hypotheekrenteaftrek. Het kabinet beraadt zich momenteel op een visie op de woningmarkt. Eerder deze week bleek dat minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) voorstander is van aanpassingen aan de overdrachtsbelasting, de belasting op de koop van onroerend goed.
Nee hoor.quote:
Is dit een grapje?!quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:47 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nee hoor.
Dankzij de HRA hebben we tenminste een gezonde woningmarkt en geen last van Amerikaanse taferelen.
Een gezonde woningmarkt? Mijn huis is 20 procent meer waard doordat de overheid er een subsidie op legt. Wat is daar gezond aan?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:47 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nee hoor.
Dankzij de HRA hebben we tenminste een gezonde woningmarkt en geen last van Amerikaanse taferelen.
Haha, dat zou wat zijn. HRA afschaffen en gratis huizen gaan weggeven. Kun je voor hetzelfde geld 2x zoveel huizen op de markt zetten. Alleen hoe bepaal je wie een huis krijgt?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is dit een grapje?!
HRA alleen al kost TWEE KEER ZO VEEL als er aan nieuwbouw wordt uitgegeven. Het opkloppen van banken i.p.v. daadwerkelijke productie van woningen. Als we geen HRA hadden gehad, en de overheid alle nieuwe huizen GRATIS zou weggeven, zou de overheid nog steeds miljarden euro's goedkoper uitzijn dan nu, EN zouden de huiseigenaren geen schulden/rentelasten hebbren...
Is dat wat je jezelf influistert voor het slapen gaan? Onnozelaar. Geniet er nog maar even van.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:47 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nee hoor.
Goed idee,quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haha, dat zou wat zijn. HRA afschaffen en gratis huizen gaan weggeven. Kun je voor hetzelfde geld 2x zoveel huizen op de markt zetten. Alleen hoe bepaal je wie een huis krijgt?
Als je ook nog de huursubsidie en steun aan sociale woningbouw afschaft kun je ieder jaar 400.000 huizen cadeau geven!
Van mijn part laat je die mensen dan hun rente aan de Staat betalen, dan levert het opeens miljarden op i.p.v. dat het miljarden kost.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haha, dat zou wat zijn. HRA afschaffen en gratis huizen gaan weggeven. Kun je voor hetzelfde geld 2x zoveel huizen op de markt zetten. Alleen hoe bepaal je wie een huis krijgt?
Het geeft mooi aan hoe compleet door en door fout de huidige situatie is. Het instand houden van de overdosis aan regels kost vele malen meer dan de woningen zelf... Die sociale huurwoningen hadden ze nog beter aan de bewoners kunnen GEVEN, dan aan de huidige schatrijke "corporaties".quote:Als je ook nog de huursubsidie en steun aan sociale woningbouw afschaft kun je ieder jaar 400.000 huizen cadeau geven!
En daar komt de overheid kijken.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Van mijn part laat je die mensen dan hun rente aan de Staat betalen, dan levert het opeens miljarden op i.p.v. dat het miljarden kost.
[..]
Het geeft mooi aan hoe compleet door en door fout de huidige situatie is. Het instand houden van de overdosis aan regels kost vele malen meer dan de woningen zelf... Die sociale huurwoningen hadden ze nog beter aan de bewoners kunnen GEVEN, dan aan de huidige schatrijke "corporaties".
Volledig mee eens. De houding van het CDA en de VVD is onvoorstelbaar onverantwoord én hypocriet. Geen enkel land kent zo'n bizar systeem. Iedereen waarschuwt ons ervoor en het is ook nog eens een sigaar uit eigen doos, want de HRA draagt bij aan de prijsstijging van huizen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:45 schreef Zemi77 het volgende:
Ik snap niet dat ze de leugen zo lang vol durven houden. De HRA is onhoudbaar dat weet iedereen en iedereen blijft zenuwachtig en voorzichtig totdat de heren politici voor eens en altijd duidelijk maken HOE ze de HRA gaan afschaffen.
Maar nee kop in 't zand en roepen dat er niets aan de hand is. Ik ga maar lekker slapen denk ik.
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is dit een grapje?!
HRA alleen al kost TWEE KEER ZO VEEL als er aan nieuwbouw wordt uitgegeven. Het opkloppen van banken i.p.v. daadwerkelijke productie van woningen. Als we geen HRA hadden gehad, en de overheid alle nieuwe huizen GRATIS zou weggeven, zou de overheid nog steeds miljarden euro's goedkoper uitzijn dan nu, EN zouden de huiseigenaren geen schulden/rentelasten hebbren...
Ik voorspel pijn voor de huidige netto-profiteurs, voornamelijk de bankiers en grondspeculanten (incl. gemeenten). Oftewel liever vandaag dan morgen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:00 schreef vosss het volgende:
Die HRA is zonder mee eenvoudig af te schaffen en dat kan zelfs nog op een manier zodat niemand, ik herhaal, NIEMAND er ook maar 1 centje pijn van heeft.
Oke leg maar uit hoe ik geen last heb van het afschaffen van de HRA à 450 euro in de maand, hoe ga ik dat terugkrijgen?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:00 schreef vosss het volgende:
Die HRA is zonder mee eenvoudig af te schaffen en dat kan zelfs nog op een manier zodat niemand, ik herhaal, NIEMAND er ook maar 1 centje pijn van heeft.
Sterker nog, het zou de economie een enorme boost geven.
Nouja het is in principe heel eenvoudig.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Daarnaast zijn mensen die denken dat de HRA afschaffen het antwoord is op de crisis in de huizenmarkt domme blaatschapen zonder verstand, maar dat is een andere discussie.
de pijn zit hem idd bij banken die bij afschaffing van de HRA met hypotheken zitten die 20% hoger zijn dan de marktwaarde.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik voorspel pijn voor de huidige netto-profiteurs, voornamelijk de bankiers en grondspeculanten (incl. gemeenten). Oftewel liever vandaag dan morgen.
Het gaat niet met terugwerkende kracht. Je afgesloten hypotheek blijft met HRA doorlopen, totdat je 30 jaar om zijn. Sterker nog als je doorverhuist en je neemt je hypotheek mee, dan blijft over je oude deel de HRA ook doorlopen. Het enige nadeel voor huizenbezitters is dat ze hun huis voor minder kunnen verkopen en je dat gat op enige manier moet financieren (= minder duur tweede huis kopen).quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke leg maar uit hoe ik geen last heb van het afschaffen van de HRA à 450 euro in de maand, hoe ga ik dat terugkrijgen?
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:19 schreef vosss het volgende:
Ow en waar de belastingdienst dat geld vandaan moet halen is niet van belang. Dat is allemaal virtueel geld wat niet bestaat. Gewoon wat nulletjes en eentjes, meer is het niet dus dat is geen enkel probleem.
Jij bent wel toe aan 't weekend, of niet?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:19 schreef vosss het volgende:
Ow en waar de belastingdienst dat geld vandaan moet halen is niet van belang. Dat is allemaal virtueel geld wat niet bestaat. Gewoon wat nulletjes en eentjes, meer is het niet dus dat is geen enkel probleem.
Dan ga ik het alsnog voelen, derhalve geen antwoord op de stelling van vosss. Verder wel eens met je voorstel hoor.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:20 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Het gaat niet met terugwerkende kracht. Je afgesloten hypotheek blijft met HRA doorlopen, totdat je 30 jaar om zijn. Sterker nog als je doorverhuist en je neemt je hypotheek mee, dan blijft over je oude deel de HRA ook doorlopen. Het enige nadeel voor huizenbezitters is dat ze hun huis voor minder kunnen verkopen en je dat gat op enige manier moet financieren (= minder duur tweede huis kopen).
Maar maar maar....quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:19 schreef vosss het volgende:
Serieus, denk er eens over na. De overheid zou bv gewoon kunnen zeggen tegen de belastingdienst ipv x miljard in de min staat jullie rekening nu gewoon weer op 0.quote:
Er staan momenteel 250.000 woningen te koop en dan wil jij er nog meer bij bouwen? Als de overheid iets niet moet doen op dit moment, is het meer woningen bouwen. Ze moeten er juist voor zorgen dat kopen gemakkelijker wordt, in plaats van het alleen maar lastiger te maken.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat mij betreft mag al die HRA-ellende in stand worden gehouden, als er maar eens VOLDOENDE bouwvergunningen beschikbaar komen. Verkoop verspreid over Nederland genoeg stukjes kaal weiland voor een miljoen vrijstaande huizen, en de economie veert op. Genoeg aanbod voorkomt bubbels.
Schei uit, morgenvroeg begint mijn week van 6 dagen weerquote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:22 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Jij bent wel toe aan 't weekend, of niet?
Ik ga een brief aan Den Haag sturen met mijn plan en verwacht de nobelprijs voor de economie in de wacht te slepen volgend jaarquote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dan ook jouw grootste tekortkoming.
De grote meerderheid van die 250.000 bezitters willen zelf ook weer een huis kopen. Dus da's geen overschot natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:23 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Er staan momenteel 250.000 woningen te koop en dan wil jij er nog meer bij bouwen? Als de overheid iets niet moet doen op dit moment, is het meer woningen bouwen. Ze moeten er juist voor zorgen dat kopen gemakkelijker wordt, in plaats van het alleen maar lastiger te maken.
Maar je zou moeten weten dat niet de belastingdienst maar de banken dat geld hebben uitgeleend.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:23 schreef vosss het volgende:
Serieus, denk er eens over na. De overheid zou bv gewoon kunnen zeggen tegen de belastingdienst ipv x miljard in de min staat jullie rekening nu gewoon weer op 0.
Ik zie het probleem niet
Op zich heeft hij een punt dat al dat geld eigenlijk helemaal niet bestaat. De woningen zijn eigenlijk veel minder waard en er wordt zoveel virtueel geld heen en weer geschoven in de financiële wereld dat het eigenlijk helemaal nergens over gaat.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dan ook jouw grootste tekortkoming.
Fuck, ik ben toe aan weekendquote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:26 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
De grote meerderheid van die 250.000 bezitters willen zelf ook weer een huis kopen. Dus da's geen overschot natuurlijk.
Ja en dat betalen we dan terug met geld (virtueel) van de belastingdienst.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:26 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Maar je zou moeten weten dat niet de belastingdienst maar de banken dat geld hebben uitgeleend.
Logisch misschien niet, maar daardoor nog niet stom.quote:Niet dat zijn plan daardoor logisch wordt
Geen gezeik, iedereen rijkquote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:32 schreef vosss het volgende:
[..]
Logisch misschien niet, maar daardoor nog niet stom.
Als je er gewoon even over nadenkt is het eigenlijk gewoon een heel slim plan en een win win situatie voor ons allemaal. Wij houden meer geld over. Wij kunnen een mooi huis kopen voor een prijs wat het daadwerkelijk waard is. De economie zal een flinke boost krijgen. De banken hebben meer geld dan ze o9oit voor mogelijk hielden. etc etc.
Er zitten gewoon alleen maar voordelen aan
Ach gut, geen woningen bouwen om de huidige bubbelprijzen hoog te houden?!quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:23 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Er staan momenteel 250.000 woningen te koop en dan wil jij er nog meer bij bouwen? Als de overheid iets niet moet doen op dit moment, is het meer woningen bouwen. Ze moeten er juist voor zorgen dat kopen gemakkelijker wordt, in plaats van het alleen maar lastiger te maken.
Ja joh, bouw het land lukraak vol.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat mij betreft mag al die HRA-ellende in stand worden gehouden, als er maar eens VOLDOENDE bouwvergunningen beschikbaar komen. Verkoop verspreid over Nederland genoeg stukjes kaal weiland voor een miljoen vrijstaande huizen, en de economie veert op. Genoeg aanbod voorkomt bubbels.
Die huizen staan niet leeg omdat er geen intrinsieke behoefte is aan woonruimte maar enkel omdat mensen het tegen de huidige prijzen niet meer financieren kunnen. Er kan dus met een gerust hart bijgebouwd worden.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:23 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Leegstaande woningen lijkt mij helemaal ellende voor de eigenaren, tenzij je naar een systeem toe gaat waarbij een corporatie of de overheid de woning koopt en daarna weer verkoopt. Voor particulieren is het niet te betalen om een woning leeg te laten staan, ook niet als de prijzen veel lager zouden liggen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ach gut, geen woningen bouwen om de huidige bubbelprijzen hoog te houden?!
Dat er woningen te koop staan is niet meer dan normaal. Dat ze niet verkocht worden geeft aan dat ze te duur zijn. In een GEZONDE markt, zou 5-10% van de woningen LEEG staan, zodat er voldoende keus is. Zoals in de kantoormarkt bijvoorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |