Zo daar staat het dan. zwart op wit dat je hier anderen gruwelijk mee stoort.quote:Gehuil van baby blijkt meest storende geluid
AMSTERDAM - Het gehuil van baby’s is voor mensen waarschijnlijk het meest storende geluid op aarde. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.
Het storende effect van babygehuil op het menselijk brein is veel groter dan van machinale geluiden of gepraat op de achtergrond. Het geluid van gehuil zorgt er voor dat mensen zich nauwelijks nog kunnen concentreren op andere taken.
Dat meldt het Amerikaanse tijdschrift Time op basis van een onderzoek aan de State University of New York.
Zagen
De wetenschappers kwamen tot hun conclusie door proefpersonen een reeks wiskundige opdrachten te laten maken. De deelnemers aan het experiment konden eerst een tijdje in stilte werken.
Maar in het tweede gedeelte van het experiment werden ze blootgesteld aan verschillende storende geluiden, zoals brullende machines, het geluid van een boom die werd omgezaagd, gepraat van volwassenen (in een onbekende taal) of het gehuil van baby's.
Fouten
Uit het onderzoek bleek dat de proefpersonen veruit het meest afgeleid raakten door de huilende baby's. Ze maakten bij het horen van het gehuil de meeste fouten in de wiskundige opdrachen, ook werkten ze veel langzamer dan wanneer ze aan de andere geluiden werden blootgesteld.
De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Social, Evolutionary, and Cultural Psychology.
Toonhoogte
“Bij het horen van gehuil doe je minder werk en zijn je resultaten ook nog eens slechter”, verklaart hoofdonderzoekster Rosemarie Sokol Chang. “Het maakt niet uit of je een man of een vrouw bent, iedereen wordt in ongeveer dezelfde mate afgeleid door het gehuil van baby's.”
Volgens de wetenschappers is het mogelijk dat gehuil van kinderen in de loop van de evolutie de optimale toonhoogte heeft gekregen om de aandacht van mensen te trekken. Om die theorie te kunnen bewijzen, is echter meer onderzoek nodig.
Heb tien keer liever de herrie van een kettingzaag dan van een baby, wanneer ik een kater heb.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:25 schreef napoleonfour het volgende:
Een kettingzaag op de zondagmorgen na een flinke avond stappen is storender.
Ook een gevalletje falende ouders baasjequote:Op donderdag 23 juni 2011 21:30 schreef Durjee het volgende:
Achterburen hebben een hond die van 23.00u tot 01.30u constant blaft
Word je ook gefrustreerd van
Dan ben ik benieuwd naar jouw oplossing om van de huilende baby's af te komen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:29 schreef twiFight het volgende:
Overigens is achter driekwart van de huilende babies een of meerdere falende ouders het daadwerkelijke probleem.
Dit..quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:33 schreef Kingstown het volgende:
Babies dus heel ver uit de buurt houden van mensen die er niet voor gekozen hebben om die baby te verwekken. Net zo lang totdat ze hun huilfase voorbij zijn, dan kunnen ze weer in de normale maatschappij terug komen.
Opvoeden. Babies zijn tegenwoordig zo verwend dat ze bij alles dat ze niet zint gaan janken, omdat ze weten dat ze na 10 minuten krijsen toch alles krijgen dat hun hartje begeert.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:33 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd naar jouw oplossing om van de huilende baby's af te komen.
En nee, stoppen met fokken noem ik geen optie.
quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:30 schreef twiFight het volgende:
[..]
Opvoeden. Babies zijn tegenwoordig zo verwend dat ze bij alles dat ze niet zint gaan janken, omdat ze weten dat ze na 10 minuten krijsen toch alles krijgen dat hun hartje begeert.
+ dat iedereen tegenwoordig maar een hond wil nemen. Vroeger waren het meer de liefhebbers, tegenwoordig nemen ook veel tokkies die hier helemaal niet geschikt voor zijn een hond, nemen mensen ook doodleuk een gezelschapshond die ze veel te veel alleen laten, nemen ze niet de moeite om ofwel zelf dat beest op te voeden ofwel naar de hondenschool te stappen wanneer zij dat zelf niet kunnen (als ze al überhaupt inzien dat zij dat niet zelf kunnen), ...quote:Ook een gevalletje falende ouders baasje
Daar heb je wel gelijk in helaas. Een hond is tegenwoordig bij veel mensen (jammer genoeg) meer een mode- dan wel gebruiksartikel, die men net zo snel weer wegdoet als dat ze die aanschaffen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
+ dat iedereen tegenwoordig maar een hond wil nemen. Vroeger waren het meer de liefhebbers, tegenwoordig nemen ook veel tokkies die hier helemaal niet geschikt voor zijn een hond, nemen mensen ook doodleuk een gezelschapshond die ze veel te veel alleen laten, nemen ze niet de moeite om ofwel zelf dat beest op te voeden ofwel naar de hondenschool te stappen wanneer zij dat zelf niet kunnen (als ze al überhaupt inzien dat zij dat niet zelf kunnen), ...
You get the picture.
Situatie die jij hier boven beschrijft was ook bij een kameraad van mij. In een opwelling deed hij zijn hond weg. Hij had m al 1.5 jaar en de hond was hem niet eens echt tot last. Het deed hem helemaal niets, terwijl ik hem gewoon ken als een heel sociaal en behulpzaam iemand.quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in helaas. Een hond is tegenwoordig bij veel mensen (jammer genoeg) meer een mode- dan wel gebruiksartikel, die men net zo snel weer wegdoet als dat ze die aanschaffen.
Ik ken zelf ook zo'n stelletje die voor de 'kids' een puppy hebben gekocht. Maar hij werkt fulltime en zij parttime en ze hebben 3 jonge kinderen waar ze al amper tijd voor hebben door hun drukke leven dus dat arme beestje had dus amper een fatsoenlijke opvoeding gekregen (werd regelmatig bij familie en kennissen gedumpt net als de kinderen wegens geen tijd).
Dus dat beestje luistert heel slecht en dan raken hun weer in de stress daardoor en ze vonden het maar 'lastig', die hond.
Dus een paar maanden na aanschaf deden ze de hond maar weer weg![]()
Het is dat ik zelf al een hond heb (), anders had ik hun hond wel over willen nemen.
Ik snap sowieso niet hoe iemand zoiets over zijn hart kan krijgen, om een hond weer weg te doen; je hecht je toch aan zo'n beestje![]()
Eigenlijk zou men een soort van screening moeten ondergaan voordat je een hond mag aanschaffen, zodat honden ook echt goed terechtkomen bij de juiste mensen.
* StateOfMind geeft zijn hond een aai over de kop
Daar heb ik ook ervaring mee: een uur lang janken, elke nacht weer. En dan steeds dat gekrijs tussendoor. Wat doen die katten toch?quote:Ik kan je vertellen dat een stel krolse katten vlak onder je slaapkamerraam op een warme benauwde zomernacht ook niet bepaald prettig is om naar te luisteren
Daar pleit ik ook al een tijdlang voor. Het liefst zou ik hebben dat dat ook zou kunnen voor het maken van kindjes maar helaas...quote:Eigenlijk zou men een soort van screening moeten ondergaan voordat je een hond mag aanschaffen, zodat honden ook echt goed terechtkomen bij de juiste mensen.
"Baby's verboden!"quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:57 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Ik kan mij ook heel erg storen aan andermans baby, vooral wanneer het kind onophoudelijk blijft krijsen. Ik vind ook dat er best ruimte is voor de overheid om hier regels over op te stellen, met name in openbare locaties.
Ik zit zelf nu al geruime tijd in de ziektewet en zie dus zo'n beetje alles hier in de buurt. Wat me opvalt is dat er veel honden hier in de buurt wonen, groot en klein.quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar heb ik ook ervaring mee: een uur lang janken, elke nacht weer. En dan steeds dat gekrijs tussendoor. Wat doen die katten toch?
Katten moet je in principe gewoon steriliseren aangezien het buitendieren zijn, tenzij je ze als fokkatten gebruikt in je eigen woning. Op een goede manier natuurlijk, Ik heb een hekel aan broodfokkers!
[..]
Daar pleit ik ook al een tijdlang voor. Het liefst zou ik hebben dat dat ook zou kunnen voor het maken van kindjes maar helaas...
Geef je hond maar een extra aai over de bol namens mij.
Ik moest lachen om je reactie. Je weet duidelijk niet waar je het over hebtquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:29 schreef twiFight het volgende:
[..]
Heb tien keer liever de herrie van een kettingzaag dan van een baby, wanneer ik een kater heb.
Overigens is achter driekwart van de huilende babies een of meerdere falende ouders het daadwerkelijke probleem.
Als oom van 3 kleine nichtjes (anderhalf jaar, bijna anderhalf jaar en 4 maanden) kan ik beamen dat het idd onzin is wat hij zegtquote:Op vrijdag 24 juni 2011 01:11 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik moest lachen om je reactie. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt
Dat wou ik net zeggen. Ik heb een paar jaar naast zo'n moeder inclusief krijsende baby gewoond, en als de baby begon dan deed die moeder er nog een schepje bovenop. Nog nooit zo'n teringherrie meegemaakt als in die periode.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 01:47 schreef twiFight het volgende:
Joh, en loop nu eens door een zwarte buurt van een willekeurige grote stad. Gemiddelde reactie op een krijsende baby is een harder terugkrijsende moeder.
Ik heb ook wel eens zulke mensen midden in een druk winkelcentrum gezien. Dat die mensen zich niet schamen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 02:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat wou ik net zeggen. Ik heb een paar jaar naast zo'n moeder inclusief krijsende baby gewoond, en als de baby begon dan deed die moeder er nog een schepje bovenop. Nog nooit zo'n teringherrie meegemaakt als in die periode.
Neuken totdat de kater klaar is, dan krijgt ie zijn phallus er niet uit en dat doet pijn. Bij allebei.quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar heb ik ook ervaring mee: een uur lang janken, elke nacht weer. En dan steeds dat gekrijs tussendoor. Wat doen die katten toch?
het gekrijs omdat de larf zn zin niet krijgt is puur opvoeding.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 01:16 schreef StateOfMind het volgende:
Als oom van 3 kleine nichtjes (anderhalf jaar, bijna anderhalf jaar en 4 maanden) kan ik beamen dat het idd onzin is wat hij zegt
Dit dus ook voor het mogen nemen van kinderen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:29 schreef StateOfMind het volgende:
Eigenlijk zou men een soort van screening moeten ondergaan voordat je een hond mag aanschaffen, zodat honden ook echt goed terechtkomen bij de juiste mensen.
Een verbod op babies in openbare ruimtes, tenzij die ruimtes specifiek voor babies zijn ingericht, zoals een baby-opvangcentrum oid.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:09 schreef bijdehand het volgende:
Vooral mensen in de trein met een jankende baby, of in een restaurantHeb een keer gezien dat iemand haar baby mee wilde nemen in de bioscoop
_!
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Een verbod op babies in openbare ruimtes, tenzij die ruimtes specifiek voor babies zijn ingericht, zoals een baby-opvangcentrum oid.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Babies mogen wel in openbare ruimtes komen maar wanneer zij beginnen te huilen of verschoont moeten worden dien je gewoon even naar buiten te gaan. We leven in een samenleving, dan kun je ook rekening houden met elkaar.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Een verbod op babies in openbare ruimtes, tenzij die ruimtes specifiek voor babies zijn ingericht, zoals een baby-opvangcentrum oid.
Niks overdreven. De enorme overlast die huilende babies veroorzaken (nu ook wetenschappelijk vastgelegd!) hoeft geen anderen te treffen. Als jij zo graag een baby wil is dat je eigen verantwoordelijkheid en daar moet je geen anderen mee lastig vallen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:13 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Dat slaat natuurlijk nergens op. Babies mogen wel in openbare ruimtes komen maar wanneer zij beginnen te huilen of verschoont moeten worden dien je gewoon even naar buiten te gaan. We leven in een samenleving, dan kun je ook rekening houden met elkaar.
Wil je mensen met een stinkende adem uit hun mond ook verbieden om openbare gebouwen te betreden? Want ja ze kiezen er zelf voor om te ademen en anderen hoeven geen last te hebben van zijn stank.. Nee zoals ik al zei leven we in een samenleving en is het geven en nemen. Wat jij propageert is geen maatschappij waar ik in wil leven. Een vrouw die een baby wil verschonen naar buiten sturen, best. Maar babies gaan verbieden gaat mij te ver.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:16 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Niks overdreven. De enorme overlast die huilende babies veroorzaken (nu ook wetenschappelijk vastgelegd!) hoeft geen anderen te treffen. Als jij zo graag een baby wil is dat je eigen verantwoordelijkheid en daar moet je geen anderen mee lastig vallen.
Net zoals roken in openbare ruimtes niet meer mag, moeten ook (huilende) babies geweerd worden.
De tijd van theedrinken met overlastgevers is voorbij en gelukkig zijn er tegenwoordig al restaurants waar kinderen verboden zijn...een bemoedigende eerste stap.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:19 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Wil je mensen met een stinkende adem uit hun mond ook verbieden om openbare gebouwen te betreden? Want ja ze kiezen er zelf voor om te ademen en anderen hoeven geen last te hebben van zijn stank.. Nee zoals ik al zei leven we in een samenleving en is het geven en nemen. Wat jij propageert is geen maatschappij waar ik in wil leven. Een vrouw die een baby wil verschonen naar buiten sturen, best. Maar babies gaan verbieden gaat mij te ver.
In restaurants enzo ben ik het met je eens hoor, daar horen gewoon geen babies thuis. Ik doelde meer op het gemeentehuis en dat soort dingen, ik denk niet dat het verstandig is om daar vrouwen met babies de toegang te ontzeggen. Voor de rest ben ik het wel met je eens, de tijd van theedrinken is voorbij; alle overlastgevers keihard aanpakken.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:24 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De tijd van theedrinken met overlastgevers is voorbij en gelukkig zijn er tegenwoordig al restaurants waar kinderen verboden zijn...een bemoedigende eerste stap.
Restaurant is niet openbaar terrein hequote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:24 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De tijd van theedrinken met overlastgevers is voorbij en gelukkig zijn er tegenwoordig al restaurants waar kinderen verboden zijn...een bemoedigende eerste stap.
Dat is idd de eerste stap, de volgende stappen zijn de openbare gelegenheden. Elke grote reis begint met een eerste stap.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:29 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Restaurant is niet openbaar terrein he
Zullen we dan ook joden gaan verbieden in restaurants enzo? En Marokkanen. En alleenstaande moeders. En mensen zonder rijbewijs? etc etcquote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:32 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat is idd de eerste stap, de volgende stappen zijn de openbare gelegenheden. Elke grote reis begint met een eerste stap.
[ afbeelding ]
Want die zitten in je oor te tetteren terwijl jij probeert te genieten van je maaltijd? Ridiculiseer het nou niet, je ontneemt anderen gewoon een heleboel plezier met zo'n baby.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zullen we dan ook joden gaan verbieden in restaurants enzo? En Marokkanen. En alleenstaande moeders. En mensen zonder rijbewijs? etc etc
Als mensen overlast veroorzaken worden ze geweigerd, ongeacht afkomst, leeftijd en ras.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zullen we dan ook joden gaan verbieden in restaurants enzo? En Marokkanen. En alleenstaande moeders. En mensen zonder rijbewijs? etc etc
oh, boehoe, hoe vaak zit jij nu in een restaurant (en dan niet de MacDonald's of Burger King) met een blerende baby naast je?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:41 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Want die zitten in je oor te tetteren terwijl jij probeert te genieten van je maaltijd? Ridiculiseer het nou niet, je ontneemt anderen gewoon een heleboel plezier met zo'n baby.
Die mensen zijn er wel. Maargoed, dat kan gewoon verboden worden. Op een openbare plaats mag het gewoon niet verboden worden zeg.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:42 schreef Chevalric het volgende:
[..]
oh, boehoe, hoe vaak zit jij nu in een restaurant (en dan niet de MacDonald's of Burger King) met een blerende baby naast je?
Hebben we nog niet genoeg regels in de politiestaat die we nederland noemen. Ik vind het typisch dat men altijd alleen maar over respect voor elkaar spreekt als men bedoeld dat de ander respect voor jou moet hebben.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:45 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Die mensen zijn er wel. Maargoed, dat kan gewoon verboden worden. Op een openbare plaats mag het gewoon niet verboden worden zeg.
Duidelijk, je weet dus echt niet waar je het over hebtquote:Op vrijdag 24 juni 2011 07:55 schreef marcel-o het volgende:
[..]
het gekrijs omdat de larf zn zin niet krijgt is puur opvoeding.
huilen om verdriet, pijn of honger is een ander verhaal. Het verschil is dan ook hoorbaar.
[..]
Dit dus ook voor het mogen nemen van kinderen.
voor elk wissewasje moet je tegenwoordig een brevet of diploma hebben maar elke jostie mag een kind produceren.
Dit dus.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:05 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Duidelijk, je weet dus echt niet waar je het over hebt
Ik vind jankende kinderen veel erger... Een baby huilt omdat er geen andere manier van communiceren beschikbaar is. Kinderen die kunnen praten en toch continu lopen te janken als ze hun zin niet krijgen, dat zijn de onopgevoede verwende kutkoters waar ik ondertussen wel genoeg van heb.
Dat topicquote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:45 schreef Schuifpui het volgende:
Veel mensen met baby's denken dan ook dat ze alles maar kunnen doen. Op vakantie, uiteten etc. Prima dat je kinderen wil, maar pas je leven daar gewoon op aan en ga je mede mens en je kind geen vliegreis aandoen.
Tips voor zonvakantie: 2 volwassenen, 2 baby's. Budget: 1100,-.
Inderdaad: slecht opgevoed.quote:Kinderen die kunnen praten en toch continu lopen te janken als ze hun zin niet krijgen, dat zijn de onopgevoede verwende kutkoters waar ik ondertussen wel genoeg van heb.
Ik vind baby's minstens zo irritant. Die stinken ook nog eens.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:05 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Duidelijk, je weet dus echt niet waar je het over hebt
Ik vind jankende kinderen veel erger... Een baby huilt omdat er geen andere manier van communiceren beschikbaar is. Kinderen die kunnen praten en toch continu lopen te janken als ze hun zin niet krijgen, dat zijn de onopgevoede verwende kutkoters waar ik ondertussen wel genoeg van heb.
Had jij even geluk dat jouw ouders daar anders over dachten... Pech voor onsquote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:42 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Ik vind baby's minstens zo irritant. Die stinken ook nog eens.
Je kunt ook gewoon je baan bij het kinderdagverblijf opzeggen als je je dagelijks aan kleine kinderen stoortquote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:48 schreef Life2.0 het volgende:
Ik ga dit uitprinten en dagelijks meenemen.
Was eigenlijk nog best aardig werk, genoeg collegas die wel met ze buiten wilden spelen terwijl ik binnen in rust koffie kon drinkenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:00 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon je baan bij het kinderdagverblijfbasisschool opzeggen als je je dagelijks aan kleine kinderen stoort
Precies. Daarom is het ook logisch, dat mensen juist het geluid van een huilende baby als heel storend ervaren. Niet omdat baby's irritant zijn, maar omdat het gehuil van een baby bij iedereen meteen een signaal afgeeft dat iemand (baby) zorg nodig heeft en misschien wel die van jou! Iedere volwassene staat meteen op scherp bij het geluid van een huilende baby. Het is enkel storend, als je niets kunt doen om in die behoeften te voorzien (en wat het huilen zal doen stoppen). Nog storender wordt het, als degenen die wel in die zorg kunnen voorzien dat niet doen. Dan kan een huilende baby een psychologische marteling worden.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:28 schreef Elfletterig het volgende:
Nu ben ik niet zo'n expert op het gebied van evolutie, biologie en psychologie, maar ik kan me zo indenken dat het ook precies de bedoeling is dat babygehuil als storend wordt ervaren...
Als een baby iets tekortkomt, als hem iets dwarszit, als -ie eten of drinken wil, als -ie pijn heeft, dan is huilen de enige manier om dat kenbaar te maken. En ik denk dat het menselijk brein ook wel zodanig is ingesteld dat het extra wordt geprikkeld door babygehuil. Een baby huilt, dus is er iets aan de hand, dus vergt dat aandacht.
Vergelijk het maar metj mensen die bijvoorbeeld vlakbij een treinstation wonen. Als je daar op de koffie komt, hoor je elke trein die het station binnenrijdt, maar die mensen horen dat zelf allang niet meer. Je raakt gewoon aan zo'n geluid gewend. Aan babygehuil kennelijk niet...
Klopt, maar staat precies zo in de OP, dus nogal een onzinpost.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:28 schreef Elfletterig het volgende:
Nu ben ik niet zo'n expert op het gebied van evolutie, biologie en psychologie, maar ik kan me zo indenken dat het ook precies de bedoeling is dat babygehuil als storend wordt ervaren...
Als een baby iets tekortkomt, als hem iets dwarszit, als -ie eten of drinken wil, als -ie pijn heeft, dan is huilen de enige manier om dat kenbaar te maken. En ik denk dat het menselijk brein ook wel zodanig is ingesteld dat het extra wordt geprikkeld door babygehuil. Een baby huilt, dus is er iets aan de hand, dus vergt dat aandacht.
Vergelijk het maar metj mensen die bijvoorbeeld vlakbij een treinstation wonen. Als je daar op de koffie komt, hoor je elke trein die het station binnenrijdt, maar die mensen horen dat zelf allang niet meer. Je raakt gewoon aan zo'n geluid gewend. Aan babygehuil kennelijk niet...
Misschien toch handig om ook de begrippen "peuter" en "kleuter" aan je lijstje toe te voegenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:35 schreef twiFight het volgende:
[..]
Klopt, maar staat precies zo in de OP, dus nogal een onzinpost.
Ik ben het er mee eens dat het mij meer gaat om jankende iets-oudere-kinderen van 3-5 jaar of zo, de leeftijd dat ze wel kunnen praten maar nergens zin in hebben. Dat is een verschil in mening over terminologie, want ik vind dat ook gewoon babies. Ik doe niet zo mee aan die elke-1,5-jaar-een-andere-naam-voor-een-kind. Je hebt babies, kinderen, pubers en volwassenen, dat is specifiek genoeg.
Ik woon overigens in huis met een kind van 1 jaar, ik weet heus wel wat janken van een baby inhoud (tandjes die doorkomen, doei nachtrust!), maar op die leeftijd kunnen ze inderdaad weinig anders. Ik doelde meer op babies die niks willen en overal om janken omdat ze hun zin niet krijgen.
Ik denk juist dat mensen gevoelig zijn geworden voor dat geluid. Als je zo ingesteld bent dat dit geluid voor jou de hoogste prioriteit heeft, ga je daar dus iets aan doen. Dat is gunstig, want zo heeft je nageslacht meer overlevingskansen.quote:Volgens de wetenschappers is het mogelijk dat gehuil van kinderen in de loop van de evolutie de optimale toonhoogte heeft gekregen om de aandacht van mensen te trekken. Om die theorie te kunnen bewijzen, is echter meer onderzoek nodig.
Ja en pre-tiener, tiener, jongvolwassene en al die andere ongein ook zeker. Want als het een eigen naam heeft is het zo hip! *koooooooooots*.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:37 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Misschien toch handig om ook de begrippen "peuter" en "kleuter" aan je lijstje toe te voegen
Nee. Maar tussen Baby en Kind, zitten werelden van verschil. Namelijk de werelden die Peuter en Kleuter heten.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:42 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ja en pre-tiener, tiener, jongvolwassene en al die andere ongein ook zeker. Want als het een eigen naam heeft is het zo hip! *koooooooooots*.
Precies, en iedere volwassene voelt zich er door geroepen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:44 schreef n8n het volgende:
Dat babygehuil als storend wordt ervaren is biologisch om te kunnen overleven als baby zijnde
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |