Uiteindelijk komt de gehele voorziening ten laste van het resultaat. De voorziening wordt dus voor 5 geactiveerd, en voor 5 opgenomen in het gebouw. Over 5 (deel gebouw) schrijf je ook af gedurende 20 jaar. Afschrijven=afschrijvingskosten = Ten laste van het resultaat.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:27 schreef JohnSpek het volgende:
Super antwoord!
Ik heb wel een vraag; Ik dacht dat een voorziening altijd werd gemaakt uit het resultaat (als in -> Bij de vorming van een voorziening maak je kosten).
Is dit een soort van uitzondering waarbij het vormen van een voorziening niet voor kosten zorgt, maar dat je het activeert?
Dan maakt de moeder toch aanpassingen?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 20:00 schreef JohnSpek het volgende:
Ik weet niet of dit topic bedoeld is voor continue huiswerk vragen...zo ja dan stel ik ze hier, zo nee dan maak ik aparte topics aan
Goodwill = Het verschil tussen de betaalde prijs bij de overname en de reele waarde van de betaalde activa.
(Dit zegt de docent en ook het boek Externe verslaggeving).
Nu zijn er ook opdrachten in de vorm van (Stel Moeder waardeert 100% deelneming via nettovermogenswaarde methode op de enkelvoudige jaarrekening).
Waarde deelneming volgens moeders grondslagen:
20
Betaalde prijs: 50
Journaal post:
Kas - 50
Deelneming 20
Goodwill 30
Maar dit klopt toch niet met de hiervoor genoemde definitie? Stel dat moeders grondslagen van de activa niet reele waarde is maar historische kosten...dan klopt er toch iets niet?
Maar de deelneming an sich wordt dan gewaardeerd op de balans tegen 20? En dan...?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 21:10 schreef xminator het volgende:
[..]
Dan maakt de moeder toch aanpassingen?
Dat snap ikquote:Op zondag 23 oktober 2011 17:33 schreef xminator het volgende:
De dochter moet op dezelfde wijze als de moeder gewaardeerd worden dus je moet aanpassingen plegen als de waarderingsgrondslagen niet overeen komen ( voor opname in de balans van de moeder ).
Soms is dit niet mogelijk dan pas je de ZEV methode toe.
Dan is de goodwill dus 20 miljoen, je moet het niet lastiger maken dan dat h et is denk ik.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:12 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Dat snap ik
Als de waarderingsgrondslagen van de ondernemingen echter overeenkomen maar de waarderingsgrondslag van de moeder historische kosten is.
Volgens moeders waarderingsgrondslag is de waardering van deelneming B 30miljoen.
Moeder betaalt daarvoor 50miljoen.
Mmh ik weet ook niet of er een verschil is, maar voor m'n gevoel welquote:Op zondag 23 oktober 2011 18:18 schreef xminator het volgende:
[..]
Dan is de goodwill dus 20 miljoen, je moet het niet lastiger maken dan dat h et is denk ik.
Of ik begrijp je vraag helemaal verkeerd.
Goodwill is 30 maar het kan ook 25 zijn als je bijv. zegt dat aan de onderstaande voorwaarden niet wordt voldaan:quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:31 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Mmh ik weet ook niet of er een verschil is, maar voor m'n gevoel wel
Stel ik heb een balans van de deelneming volgens moeders grondslagen(die activa op historische kostprijs waardeert) :
Informatie: Gebouw is nu 55 waard op de markt.
Activa:
Gebouw 50
Passiva:
Eigen vermogen 30
Vreemd vermogen 20
Waardering deelneming volgens moeders grondslagen: 30
Betaalde prijs: 60
Goodwill: 60-30
Stel ik hanteer de definitie in het boek: Goodwill = betaalde prijs - Reële waarde activa
Dan zou ik mijn activa moeten herwaarderen naar 55. Dit maakt het eigen vermogen ook 5 groter.
Dus:
Activa:
Gebouw 55
Passiva:
Eigen vermogen 35
Vreemd vermogen 20
Als ik dus de reele waarde van de activa zou nemen(en dat moet volgens het boek, want dat is de definitie van goodwill) en dan goodwill bepalen:
goodwill = 60 - 35 = 25?
Wat klopt hier wel en wat klopt hier niet aan is mijn vraag eigenlijk
Als het niet verplicht is, zou ik dat niet doen. Wel handig naslagwerk, maar elke jaar komt er een nieuwe druk. Als je iemand kent/stage loopt bij een big four kantoor kun je ze meestal gratis krijgen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 19:36 schreef JohnSpek het volgende:
Bedankt, ik ga dat handboek even bestellen!
Erg netjes! Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 17:03 schreef xminator het volgende:
Yeah, een 10 gehaald voor Administratieve Organisatie 3.
Nagekeken door een ex-partner en tevens schrijver van een AO/BIV boek. Ben trots.
Goodwill is inderdaad 25, de initiele waardering van de overgenomen activa en passiva is altijd (mits te bepalen) de reele waarde.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:31 schreef JohnSpek het volgende:
Wat klopt hier wel en wat klopt hier niet aan is mijn vraag eigenlijk
Nu al binnen!?quote:Op woensdag 2 november 2011 18:00 schreef GK1206 het volgende:
Hoppa 8 voor management accounting 3.1, goede start van jaar 3
morgen Consolidatie
Ik studeer in Enschede, ons vinden ze gewoon belangrijkerquote:Op woensdag 2 november 2011 18:43 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Nu al binnen!?![]()
Deventer of Enschede?
Pff.. flauw hoor!quote:Op woensdag 2 november 2011 18:45 schreef GK1206 het volgende:
[..]
Ik studeer in Enschede, ons vinden ze gewoon belangrijker
Het wordt snel nagekeken omdat in week 2.1 de stagenorm al wordt beoordeeldquote:Op woensdag 2 november 2011 18:46 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Pff.. flauw hoor!
Maar gefeliciteerd ermee!
Het helpt wel natuurlijkquote:Op zondag 13 november 2011 16:47 schreef Bonasera het volgende:
even een kort vraagje,, als je het vak M&O leuk vind (gaat over jaarverslagen, btw, npv, etc.) en het wel ziet zitten om met cijfertjes te werken,, past accountancy&controlling dan bij je? ben bezig met de propedeuse economie,, maar het is een beetje te breed (toekomstige beroepen zie ik niet zo zitten)
Beste Gradus,quote:Op donderdag 24 november 2011 20:36 schreef IkbenGradus het volgende:
Goedenavond dames en heren,
Al enige tijd liep ik met het idee rond om Accountancy te gaan studeren, na een open dag van de Hogeschool Rotterdam weet ik het nu zo goed als zeker, ik hoop aan het eind van dit schooljaar op 17-jarige leeftijd met een HAVO diploma onder de arm de school uit te lopen, het lijkt erop dat ik daar één poging voor nodig ga hebben gezien mijn cijfers.
Voordat ik mij ga voorinschrijven, wat moet gebeuren vóór 1 december a.s. wil ik hier graag nog wat informatie inwinnen:
- Is HBO Accountantcy inderdaad zo'n brede opleiding die zorgt voor veel mogelijkheden en kansen op de arbeidsmarkt?
- Moet je (heel) goed zijn in Wiskunde om de opleiding sucsesvol af te ronden (liefst in één keer, net als de HAVO), gezien het feit dat Wiskunde (A) mijn slechtse vak is op school (Eindcijfer HAVO-4: 6,2, momenteel HAVO-5: 6,0 gemiddeld, allebei laagste cijfers van al mijn vakken), wat vreemd als je kijkt naar mijn hogere cijfers: M&O 8,0 en Economie: 7,5.
- De doorstudeermogelijkheden zijn groot, zowel aan het HBO als aan de Universiteit, zijn er veel studenten Accountancy die doorstuderen en zoja waar? Universiteit of HBO? En hoe ligt die verhouding?
- Als ik waar dan ook aan wie dan ook vetel dat dit is wat IK wil, Accountancy studeren en AA of RA worden, dan krijg ik vaak te horen:
Zooow, maar dat is niet makkelijk hoor!!! Heeeuuul lang studeren en daarna 50 á 60 uur per week overal en altijd werken. Ik weet dat het niet makkelijk is (immers, wordt het na de HAVO op het gebied van onderwijs nog makkelijker? NEE!), ik weet dat ik mijn diploma niet gratis bij een pak melk krijg, maar het moet toch mogelijk zijn? Dus, zijn dit indianenverhalen of is dit echt waar?
Groeten,
IkbenGradus
Helaas, dat gaat niet met een HAVO-diplomaquote:Op vrijdag 25 november 2011 22:36 schreef xminator het volgende:
PS als je RA wilt worden zou ik als ik jou was meteen via de universiteit studeren.
Ik vind dat een beetje onzinargumenten.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:43 schreef Oidipous het volgende:
Over de studieresultaten. Ik zie genoeg studenten van het HBO die geen hoge punten hebben gescoord en toch besluiten om verder te studeren naar de Universiteit. Mijn ervaring is dat je een hoop herhaling krijgt (t.o.v. iemand die HBO bachelor Accountancy heeft gedaan) in de reguliere master Accountancy op de Universiteit maar ook wat wetenschappelijke verdieping. Met dat laatste en statistiek heeft een HBO-er moeite maar verder lijkt het qua moeilijkheidsgraad vrij veel op elkaar en heb je op de Universiteit voordelen ten opzichte van het HBO. Hierbij moet je denken aan de kwaliteit van de colleges. De mensen die les geven op de Universiteit zijn (zeker tijdens de master-fase) inhoudelijk veel beter onderlegd dan een HBO-docent die uit het bedrijfsleven is getrokken om een paar colleges Management Accounting te geven. Daarnaast heb je minder contacturen op de Universiteit waardoor je je tijd veel nuttiger kan indelen. Geen nutteloze projecten.
Vergeet niet voor een wetenschappelijke minor te kiezen als je door wilt studeren. Pre-master wordt niet meer aangemerkt als een reguliere opleiding en daarvoor zal je dus diep voor in de buidel moeten tasten.
Succes in ieder geval met je keuze. Mijn gevoel zegt dat je wellicht na je propedeuse meteen de overstap moet maken naar de Universiteit.
Kun je dit nog even toelichten? Weer niet wat je bedoelt........quote:Op zaterdag 26 november 2011 01:08 schreef xminator het volgende:
Hmm, oat gaat daar buiten de minor om..
De meeste scholen hebben de OAT als minor. De OAT is een landelijke accountancy toets waar menig oud-student nog nachtmerries over heeftquote:Op zondag 27 november 2011 23:23 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Kun je dit nog even toelichten? Weer niet wat je bedoelt........
Als je vragen hebt, stel ze gerust! En bel eens een accountantskantoor op om te kijken of je een dag mee kunt lopen. Binnenkort loopt een student ook een dagje met mij mee om te kijken hoe het is om een beginnende accountant te zijn. Eens kijken of ik hem ook zo enthousiast kan krijgenquote:Op maandag 28 november 2011 20:53 schreef IkbenGradus het volgende:
Maraca,
Kijk, hier heb ik wat aan, het is me inmiddels wel duidelijk, ik ga mijn voorlopige keuze van opleidingen vastzetten via Studielink.
Wil iedereen bedanken voor de reacties, ik ben weer wat wijzer geworden en ik heb een ander, nog beter, beeld gekregen van het beroep accountant.
Wellicht horen jullie nog meer in de loop der tijd in dit topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |