abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103079293
Super antwoord!

Ik heb wel een vraag; Ik dacht dat een voorziening altijd werd gemaakt uit het resultaat (als in -> Bij de vorming van een voorziening maak je kosten).
Is dit een soort van uitzondering waarbij het vormen van een voorziening niet voor kosten zorgt, maar dat je het activeert?

[ Bericht 3% gewijzigd door JohnSpek op 14-10-2011 16:34:42 ]
pi_103081301
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:27 schreef JohnSpek het volgende:
Super antwoord!

Ik heb wel een vraag; Ik dacht dat een voorziening altijd werd gemaakt uit het resultaat (als in -> Bij de vorming van een voorziening maak je kosten).
Is dit een soort van uitzondering waarbij het vormen van een voorziening niet voor kosten zorgt, maar dat je het activeert?
Uiteindelijk komt de gehele voorziening ten laste van het resultaat. De voorziening wordt dus voor 5 geactiveerd, en voor 5 opgenomen in het gebouw. Over 5 (deel gebouw) schrijf je ook af gedurende 20 jaar. Afschrijven=afschrijvingskosten = Ten laste van het resultaat.

En de jaarlijkse toevoeging aan de voorziening via de rentekosten is al meteen via het resultaat.

Hierdoor is de voorziening over 20 jaar uitgesmeerd 1 vaste deel (afschrijvingskosten) en 1 variabele deel (rentekosten).

Dus uiteindelijk is de voorziening voor een deel indirect volledig via het resultaat gegaan.

Begrijp je het nu?
pi_103082224
Helemaal :).
Ik dacht dat een voorziening altijd gelijk ten laste van het resultaat werd gemaakt, maar bij deze post is het dus ook mogelijk dat het niet direct ten laste van het resultaat wordt gevormd maar eerst wordt geactiveerd in feite.
pi_103256717
Nog mensen bezig met het leren voor de OAT van januari?
pi_103291601
Heeft iemand nog wat tips mbt consolidatie? Die downstream sales blijven best lastig te verwerken.

Onze docent heeft een soort van stappenplan gemaakt, maar daar zitten een aantal fouten in. Je kan wel simpelweg eliminatieposten uit je hoofd leren, maar het is toch jammer als je de logica niet helemaal snapt!
pi_103302475
Kun je dat stappenplan delen?
pi_103308430
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 22:27 schreef xminator het volgende:
Kun je dat stappenplan delen?
Zie DM!
pi_103426196
Ik weet niet of dit topic bedoeld is voor continue huiswerk vragen...zo ja dan stel ik ze hier, zo nee dan maak ik aparte topics aan :)

Goodwill = Het verschil tussen de betaalde prijs bij de overname en de reele waarde van de betaalde activa.
(Dit zegt de docent en ook het boek Externe verslaggeving).

Nu zijn er ook opdrachten in de vorm van (Stel Moeder waardeert 100% deelneming via nettovermogenswaarde methode op de enkelvoudige jaarrekening).

Waarde deelneming volgens moeders grondslagen:
20

Betaalde prijs: 50

Journaal post:

Kas - 50
Deelneming 20
Goodwill 30

Maar dit klopt toch niet met de hiervoor genoemde definitie? Stel dat moeders grondslagen van de activa niet reele waarde is maar historische kosten...dan klopt er toch iets niet?
pi_103428883
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 20:00 schreef JohnSpek het volgende:
Ik weet niet of dit topic bedoeld is voor continue huiswerk vragen...zo ja dan stel ik ze hier, zo nee dan maak ik aparte topics aan :)

Goodwill = Het verschil tussen de betaalde prijs bij de overname en de reele waarde van de betaalde activa.
(Dit zegt de docent en ook het boek Externe verslaggeving).

Nu zijn er ook opdrachten in de vorm van (Stel Moeder waardeert 100% deelneming via nettovermogenswaarde methode op de enkelvoudige jaarrekening).

Waarde deelneming volgens moeders grondslagen:
20

Betaalde prijs: 50

Journaal post:

Kas - 50
Deelneming 20
Goodwill 30

Maar dit klopt toch niet met de hiervoor genoemde definitie? Stel dat moeders grondslagen van de activa niet reele waarde is maar historische kosten...dan klopt er toch iets niet?
Dan maakt de moeder toch aanpassingen?
pi_103444416
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 21:10 schreef xminator het volgende:

[..]

Dan maakt de moeder toch aanpassingen?
Maar de deelneming an sich wordt dan gewaardeerd op de balans tegen 20? En dan...?
Bij ons in de opdrachten is het altijd zo simpel als:

Stel je koopt 100% in een deelneming:
Nettovermogenswaarde onderneming B: 20
Betaald: 50

Journaalpost:
Kas - 50
Deelneming 20
Goodwill 30

Mij leek dit een beetje kort door de bocht omdat als moeders grondslag niet reële waarde is, goodwill volgens de definitie(betaalde prijs - reële waarde activa) niet 30 moet zijn?
pi_103460267
De dochter moet op dezelfde wijze als de moeder gewaardeerd worden dus je moet aanpassingen plegen als de waarderingsgrondslagen niet overeen komen ( voor opname in de balans van de moeder ).
Soms is dit niet mogelijk dan pas je de ZEV methode toe.
pi_103461921
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:33 schreef xminator het volgende:
De dochter moet op dezelfde wijze als de moeder gewaardeerd worden dus je moet aanpassingen plegen als de waarderingsgrondslagen niet overeen komen ( voor opname in de balans van de moeder ).
Soms is dit niet mogelijk dan pas je de ZEV methode toe.
Dat snap ik :)
Als de waarderingsgrondslagen van de ondernemingen echter overeenkomen maar de waarderingsgrondslag van de moeder historische kosten is.

Volgens moeders waarderingsgrondslag is de waardering van deelneming B 30miljoen.
Moeder betaalt daarvoor 50miljoen.

Dan zou het verschil in goodwill 20 miljoen zijn? Of moeten er dan nog meer correcties worden uitgevoerd aangezien volgens de definitie goodwill = betaalde prijs - reële waarde activa.

In mijn geschetste situatie waardeert moeder de activa niet op reële waarde maar op historische kosten.
Dan zou het toch niet kunnen om te zeggen "50-30 = 20miljoen goodwill betaald" ?

*Ik vind het lastig de vraag uit te leggen aangezien ik de stof nog niet helemaal beheers*
pi_103462159
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:12 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Dat snap ik :)
Als de waarderingsgrondslagen van de ondernemingen echter overeenkomen maar de waarderingsgrondslag van de moeder historische kosten is.

Volgens moeders waarderingsgrondslag is de waardering van deelneming B 30miljoen.
Moeder betaalt daarvoor 50miljoen.

Dan is de goodwill dus 20 miljoen, je moet het niet lastiger maken dan dat h et is denk ik.

Of ik begrijp je vraag helemaal verkeerd.
pi_103462654
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:18 schreef xminator het volgende:

[..]

Dan is de goodwill dus 20 miljoen, je moet het niet lastiger maken dan dat h et is denk ik.

Of ik begrijp je vraag helemaal verkeerd.
Mmh ik weet ook niet of er een verschil is, maar voor m'n gevoel wel :P

Stel ik heb een balans van de deelneming volgens moeders grondslagen(die activa op historische kostprijs waardeert) :

Informatie: Gebouw is nu 55 waard op de markt.
Activa:
Gebouw 50

Passiva:
Eigen vermogen 30
Vreemd vermogen 20

Waardering deelneming volgens moeders grondslagen: 30
Betaalde prijs: 60

Goodwill: 60-30

Stel ik hanteer de definitie in het boek: Goodwill = betaalde prijs - Reële waarde activa

Dan zou ik mijn activa moeten herwaarderen naar 55. Dit maakt het eigen vermogen ook 5 groter.
Dus:
Activa:
Gebouw 55

Passiva:
Eigen vermogen 35
Vreemd vermogen 20

Als ik dus de reele waarde van de activa zou nemen(en dat moet volgens het boek, want dat is de definitie van goodwill) en dan goodwill bepalen:
goodwill = 60 - 35 = 25?

Wat klopt hier wel en wat klopt hier niet aan is mijn vraag eigenlijk :P
pi_103463161
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:31 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Mmh ik weet ook niet of er een verschil is, maar voor m'n gevoel wel :P

Stel ik heb een balans van de deelneming volgens moeders grondslagen(die activa op historische kostprijs waardeert) :

Informatie: Gebouw is nu 55 waard op de markt.
Activa:
Gebouw 50

Passiva:
Eigen vermogen 30
Vreemd vermogen 20

Waardering deelneming volgens moeders grondslagen: 30
Betaalde prijs: 60

Goodwill: 60-30

Stel ik hanteer de definitie in het boek: Goodwill = betaalde prijs - Reële waarde activa

Dan zou ik mijn activa moeten herwaarderen naar 55. Dit maakt het eigen vermogen ook 5 groter.
Dus:
Activa:
Gebouw 55

Passiva:
Eigen vermogen 35
Vreemd vermogen 20

Als ik dus de reele waarde van de activa zou nemen(en dat moet volgens het boek, want dat is de definitie van goodwill) en dan goodwill bepalen:
goodwill = 60 - 35 = 25?

Goodwill is 30 maar het kan ook 25 zijn als je bijv. zegt dat aan de onderstaande voorwaarden niet wordt voldaan:

http://www.mab-online.nl/pdf/261/371_378.pdf

''De reële waarde is een economische waarde, dat betekent
dat het gaat om een waarde die zijn oorspronkelijke
inhoud vindt in de markt.
In de Richtlijnen voor de jaarverslaggeving hanteert
de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ), in navolging
van de International Accounting Standards Board
(IASB), de volgende omschrijving van het begrip reële
waarde (‘fair value’):
‘Onder reële waarde (fair value) wordt verstaan het
bedrag waarvoor een actief kan worden verhandeld of
een verplichting kan worden afgewikkeld tussen ter
zake goed geïnformeerde, tot een transactie bereid
zijnde partijen, die onafhankelijk zijn.’ (RJ 120.204)
De kenmerken die uit de omschrijving naar voren
komen, zijn:
het gaat om een ruiltransactie tussen twee partijen;
de twee partijen moeten onafhankelijk zijn, dat wil
zeggen op ‘arm’s length’ van elkaar staan;
elk van de partijen moet beschikken over een redelijke
mate van onderhandelingsvaardigheid;
elk van de partijen moet zich bewust zijn van de alternatieve
mogelijkheden die bij de bestaande marktomstandigheden
voorhanden zijn en bereid zijn de
transactie aan te gaan.''

Zie ook handboek jaarrekening Ernst & Young 2011 blz. 755 en 21.2.5
pi_103465281
Bedankt, ik ga dat handboek even bestellen!
pi_103465492
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:36 schreef JohnSpek het volgende:
Bedankt, ik ga dat handboek even bestellen!
Als het niet verplicht is, zou ik dat niet doen. Wel handig naslagwerk, maar elke jaar komt er een nieuwe druk. Als je iemand kent/stage loopt bij een big four kantoor kun je ze meestal gratis krijgen.

Van ernst&young wordt vaak gebruikt bij colleges.
pi_103711245
Yeah, een 10 gehaald voor Administratieve Organisatie 3.

Nagekeken door een ex-partner en tevens schrijver van een AO/BIV boek. Ben trots.
pi_103711325
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:03 schreef xminator het volgende:
Yeah, een 10 gehaald voor Administratieve Organisatie 3.

Nagekeken door een ex-partner en tevens schrijver van een AO/BIV boek. Ben trots.
Erg netjes! Gefeliciteerd! ^O^
pi_103717834
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:31 schreef JohnSpek het volgende:

Goodwill is inderdaad 25, de initiele waardering van de overgenomen activa en passiva is altijd (mits te bepalen) de reele waarde.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
  maandag 31 oktober 2011 @ 02:24:21 #271
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_103773653
Bazentopic, zeg ik als toekomstig accountant.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_103883216
Hoppa 8 voor management accounting 3.1 :D, goede start van jaar 3 :D morgen Consolidatie :(
pi_103884819
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 18:00 schreef GK1206 het volgende:
Hoppa 8 voor management accounting 3.1 :D, goede start van jaar 3 :D morgen Consolidatie :(
Nu al binnen!? :o
Deventer of Enschede?
pi_103884884
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 18:43 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Nu al binnen!? :o
Deventer of Enschede?
Ik studeer in Enschede, ons vinden ze gewoon belangrijker O-)
pi_103884933
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 18:45 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik studeer in Enschede, ons vinden ze gewoon belangrijker O-)
Pff.. flauw hoor!

Maar gefeliciteerd ermee! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')