Uiteindelijk komt de gehele voorziening ten laste van het resultaat. De voorziening wordt dus voor 5 geactiveerd, en voor 5 opgenomen in het gebouw. Over 5 (deel gebouw) schrijf je ook af gedurende 20 jaar. Afschrijven=afschrijvingskosten = Ten laste van het resultaat.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:27 schreef JohnSpek het volgende:
Super antwoord!
Ik heb wel een vraag; Ik dacht dat een voorziening altijd werd gemaakt uit het resultaat (als in -> Bij de vorming van een voorziening maak je kosten).
Is dit een soort van uitzondering waarbij het vormen van een voorziening niet voor kosten zorgt, maar dat je het activeert?
Dan maakt de moeder toch aanpassingen?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 20:00 schreef JohnSpek het volgende:
Ik weet niet of dit topic bedoeld is voor continue huiswerk vragen...zo ja dan stel ik ze hier, zo nee dan maak ik aparte topics aan
Goodwill = Het verschil tussen de betaalde prijs bij de overname en de reele waarde van de betaalde activa.
(Dit zegt de docent en ook het boek Externe verslaggeving).
Nu zijn er ook opdrachten in de vorm van (Stel Moeder waardeert 100% deelneming via nettovermogenswaarde methode op de enkelvoudige jaarrekening).
Waarde deelneming volgens moeders grondslagen:
20
Betaalde prijs: 50
Journaal post:
Kas - 50
Deelneming 20
Goodwill 30
Maar dit klopt toch niet met de hiervoor genoemde definitie? Stel dat moeders grondslagen van de activa niet reele waarde is maar historische kosten...dan klopt er toch iets niet?
Maar de deelneming an sich wordt dan gewaardeerd op de balans tegen 20? En dan...?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 21:10 schreef xminator het volgende:
[..]
Dan maakt de moeder toch aanpassingen?
Dat snap ikquote:Op zondag 23 oktober 2011 17:33 schreef xminator het volgende:
De dochter moet op dezelfde wijze als de moeder gewaardeerd worden dus je moet aanpassingen plegen als de waarderingsgrondslagen niet overeen komen ( voor opname in de balans van de moeder ).
Soms is dit niet mogelijk dan pas je de ZEV methode toe.
Dan is de goodwill dus 20 miljoen, je moet het niet lastiger maken dan dat h et is denk ik.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:12 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Dat snap ik
Als de waarderingsgrondslagen van de ondernemingen echter overeenkomen maar de waarderingsgrondslag van de moeder historische kosten is.
Volgens moeders waarderingsgrondslag is de waardering van deelneming B 30miljoen.
Moeder betaalt daarvoor 50miljoen.
Mmh ik weet ook niet of er een verschil is, maar voor m'n gevoel welquote:Op zondag 23 oktober 2011 18:18 schreef xminator het volgende:
[..]
Dan is de goodwill dus 20 miljoen, je moet het niet lastiger maken dan dat h et is denk ik.
Of ik begrijp je vraag helemaal verkeerd.
Goodwill is 30 maar het kan ook 25 zijn als je bijv. zegt dat aan de onderstaande voorwaarden niet wordt voldaan:quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:31 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Mmh ik weet ook niet of er een verschil is, maar voor m'n gevoel wel
Stel ik heb een balans van de deelneming volgens moeders grondslagen(die activa op historische kostprijs waardeert) :
Informatie: Gebouw is nu 55 waard op de markt.
Activa:
Gebouw 50
Passiva:
Eigen vermogen 30
Vreemd vermogen 20
Waardering deelneming volgens moeders grondslagen: 30
Betaalde prijs: 60
Goodwill: 60-30
Stel ik hanteer de definitie in het boek: Goodwill = betaalde prijs - Reële waarde activa
Dan zou ik mijn activa moeten herwaarderen naar 55. Dit maakt het eigen vermogen ook 5 groter.
Dus:
Activa:
Gebouw 55
Passiva:
Eigen vermogen 35
Vreemd vermogen 20
Als ik dus de reele waarde van de activa zou nemen(en dat moet volgens het boek, want dat is de definitie van goodwill) en dan goodwill bepalen:
goodwill = 60 - 35 = 25?
Wat klopt hier wel en wat klopt hier niet aan is mijn vraag eigenlijk
Als het niet verplicht is, zou ik dat niet doen. Wel handig naslagwerk, maar elke jaar komt er een nieuwe druk. Als je iemand kent/stage loopt bij een big four kantoor kun je ze meestal gratis krijgen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 19:36 schreef JohnSpek het volgende:
Bedankt, ik ga dat handboek even bestellen!
Erg netjes! Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 17:03 schreef xminator het volgende:
Yeah, een 10 gehaald voor Administratieve Organisatie 3.
Nagekeken door een ex-partner en tevens schrijver van een AO/BIV boek. Ben trots.
Goodwill is inderdaad 25, de initiele waardering van de overgenomen activa en passiva is altijd (mits te bepalen) de reele waarde.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:31 schreef JohnSpek het volgende:
Wat klopt hier wel en wat klopt hier niet aan is mijn vraag eigenlijk
Nu al binnen!?quote:Op woensdag 2 november 2011 18:00 schreef GK1206 het volgende:
Hoppa 8 voor management accounting 3.1, goede start van jaar 3
morgen Consolidatie
Ik studeer in Enschede, ons vinden ze gewoon belangrijkerquote:Op woensdag 2 november 2011 18:43 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Nu al binnen!?![]()
Deventer of Enschede?
Pff.. flauw hoor!quote:Op woensdag 2 november 2011 18:45 schreef GK1206 het volgende:
[..]
Ik studeer in Enschede, ons vinden ze gewoon belangrijker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |