quote:
Op donderdag 13 oktober 2011 18:20 schreef JohnSpek het volgende:Accountants en accountants in spé, ik zit toch met een probleem.
Ik snap even niet wat de gevolgen zijn van het kopen van een gebouw plus een voorziening voor ontmantelingskosten.
Stel:
Bedrijf A koopt een gebouw voor 100 euro en dat gebouw gaat 20 jaar mee. De ontmantelingskosten van het gebouw zijn 20euro en de contante waarde daarvan is 5euro.
Stel even dat we het gebouw met kas geld betalen.
Dan moet er volgens de IFRS(of beter gezegd, de docent) de volgende journaalpost worden gemaakt:
Gebouw debit 105
Kas credit 105
Kosten debit 5
Voorziening credit 5
Ik begrijp niet waarom er credit 105 van de kas afgaat. , er is toch niet daadwerkelijk 105 uitgegeven? Er is slechtst 100 uitgegeven aan het gebouw en de ontmantelingsuitgave wordt pas in jaar 20 gemaakt. Het contant maken van de kosten over 20 jaar in de vorm van een voorziening is toch simpelweg een cijfertruc en het toepassen van het voorzichtigheidsprincipe? Geen echte kas uitgave.
Ook vroeg ik mij af hoe de afschrijvingen in z'n werk gaan. Schrijf je het gebouw 105/20 af , of 100/20?
Alvast bedankt!
De journaalpost zou naar mijn inzien het volgende moeten zijn:
Gebouw 105
Aan Liquide middelen 100
Aan Voorziening herstelkosten 5
De jaarlijkse afschrijving is dan (105/20):
Afschrijvingskosten 7,25
Aan Gebouwen 7,25
En jaarlijks wordt de voorziening herstelkosten opgerent tegen circa 7.2% journaalpost hiervan (CUMULATIEF! Dus elke jaar veranderen de rentekosten):
Rentekosten 0,36
Aan voorziening herstelkosten 0,36
De reden dat je het zo doet is omdat je de herstelkosten als deel van het actief opneemt, maar aangezien de herstelkosten pas over 20 jaar moet gebeuren, worden de herstelkosten contant gemaakt. Hierdoor kun je de winst niet sturen via je voorziening, omdat de opboeking hiervan over 20 jaar 'gelijkmatig' is verdeeld.
Overigens geldt dit ook volgens de RJ.
( Heb het even opgezocht in de handboek jaarrekening, in de lessen begreep ik de voordelen en nadelen hiervan wel beter maar jammergenoeg heb ik ze niet opgeschreven... )
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door xminator op 14-10-2011 00:40:09 ]