EU wil geel hesje verplicht op fietsquote:Als het aan het Europees Parlement ligt moeten alle fietsers in de EU en dus ook in Nederland gele, fluoriserende hesjes gaan dragen. In Frankrijk is het al jaren verplicht om 's avonds en buiten de bebouwde kom dit soort hesjes te dragen.
Peter van Dalen van de Christenunie is niet blij met deze ontwikkeling. "Onze fietsers worden gele kanaries. Hiermee wordt gesuggereerd dat fietsen gevaarlijk is terwijl het de meest veilige vorm van Verkeer is. Europa moet zich niet bemoeien met dit soort zaken." Wanneer de EU dit wil invoeren en of het ook daadwerkelijk verplicht wordt is niet bekend.
Ja, want we worden natuurlijk verplicht om een door hen goedgekeurd hesje te kopen, als het niet gedragen wordt komt er een dikke boete. Kassa!quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
EU wil geel hesje verplicht op fiets
Leuk nieuw melkkoetje zeker?
Daarom moeten landen deze regels ook lekker zelf bepalen, en niet de EU.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:05 schreef badisbad het volgende:
ik kan me ook heel goed voorstellen dat dit in andere landen net zo, niet erger is.
En het is ook niet alsof automobilisten die de dode hoek voor het gemak overslaan de fietser die daarin rijdt wél ziet omdat er nog een hesje omheen hangt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:01 schreef Ascendancy het volgende:
Want automobilisten kunnen geen lampen zien?
De omstandigheden zijn per land ook totaal verschillend. Een extra reden om verkeersveiligheid lekker over te laten aan de afzonderlijke lidstaten.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:05 schreef badisbad het volgende:
hier in nederland is het zeker niet nodig omdat we heel goed voorzien zijn qua wegdekken, verlichting, bewijzering, etc.
maar in andere landen is het zeker niet zo goed, in cambridge (zogenaamd de fiets hoofdstad van engeland) is er wel geteld 1 strip van 1/1.5 Km speciaal voor fietsers. qua verlichting en wegranden (waar je normaal dus fietst) was het echt 3 keer niks. m'n fiets was na een half jaar al compleet versleten.
de instelling is daar ook helemaal anders, als je een helm draagt word je als proffesional gezien, zonder helm ben je een dikke n00b. ben daar ook een paar keer bijna aangereden in situaties waar een nederlander betijds zou stoppen. ik kan me ook heel goed voorstellen dat dit in andere landen net zo, niet erger is.
Maar waren die 'op fietsen'?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:15 schreef Kingstown het volgende:
Kunnen we prima zelf beslissen....en wij verplichten ze alleen voor asielzoekers!
Fluorescerende hesjes voor asielzoekers
Deze wel:quote:
In jouw perfecte wereld hebben alle fietsers het licht aan als het nodig is?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:01 schreef Ascendancy het volgende:
Want automobilisten kunnen geen lampen zien?
Misschien moeten ze ook maar alle auto's fluorecerd geel maken. Of glow in the dark.
Net alsof ze allemaal een hesje aan zouden trekken?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:29 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In jouw perfecte wereld hebben alle fietsers het licht aan als het nodig is?
Anders gewoon allemaal een andere kleur:quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:31 schreef niels0 het volgende:
De politie moest toch van Europa in fluoriserend geel lopen? Straks zie je door de bomen het bos niet meer. Dat is nu al. Men is doorgeslagen met fluoriserende kleding naar mijn idee.
Alle auto's moeten dan ook dezelfde kleur vind ikquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Anders gewoon allemaal een andere kleur:
Politie: geel
Fietsers: groen
Werklui: oranje
Mensen die een taakstraf vervullen: roze
quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:36 schreef Frutsel het volgende:
Alle voetgangers, vooral die in de Botlektunnel, moeten verplicht een hesje aan!
Wat! Hetzelfde merk. Trabant lijkt me wel wat.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Alle auto's moeten dan ook dezelfde kleur vind ik
ja, vooral aan die landen overlatenquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:12 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En het is ook niet alsof automobilisten die de dode hoek voor het gemak overslaan de fietser die daarin rijdt wél ziet omdat er nog een hesje omheen hangt.
[..]
De omstandigheden zijn per land ook totaal verschillend. Een extra reden om verkeersveiligheid lekker over te laten aan de afzonderlijke lidstaten.
En dus moeten we hier maar opgezadeld worden met betuttelende wetjes omdat ze in f*ckin'g Roemenië als debielen fietsen?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:48 schreef badisbad het volgende:
[..]
ja, vooral aan die landen overlatenNederland is het enige land ter wereld waar fietsers ook maar enigszins serieus worden genomen!
Nee, ik ben een goed ziende, allesbehalve bejaarde automobilist die veel te vaak signaleert dat fietsers zonder licht rijden, wat tot gevaarlijke situaties leidt. Ruim een jaar geleden had ik er op een rotonde bijna eentje onder de auto liggen. Kwam met een noodgang aangeredenm, zonder verlichting. Gelukkig had ik een bijrijder die het zag. Had ik daar alleen gereden, dan was die fietser gewond in een ziekenhuis beland.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:50 schreef Ringo het volgende:
Fietsers die met verlichting rondrijden. Ben je bejaard ofzo..
Je vergeet de zijwieltjes nog.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:53 schreef Ringo het volgende:
Doe anders ook een helm op, of plak een vlaggetje aan je bagagedrager..
Voortaan beter uitkijken bij het autorijden.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, ik ben een goed ziende, allesbehalve bejaarde automobilist die veel te vaak signaleert dat fietsers zonder licht rijden, wat tot gevaarlijke situaties leidt. Ruim een jaar geleden had ik er op een rotonde bijna eentje onder de auto liggen. Kwam met een noodgang aangeredenm, zonder verlichting. Gelukkig had ik een bijrijder die het zag. Had ik daar alleen gereden, dan was die fietser gewond in een ziekenhuis beland.
Dit. Je zou die antiglobalisten nog gaan geloven ook als dit zo doorgaat. Een ondemocratisch gedrocht in Brussel waarbij de soevereiniteit van de lidstaten niets voorstelt. En inderdaad buiten dat heb je straks meer verplichtingen die je belemmeren in je denken en vrijheden. De maatschappij wordt inderdaad tot een risicomijdende meute omgevormd vol gestopt met regels en andere onzin.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Vast een idee van mensen die 20% korting krijgen op een nieuwe auto omdat ze voor de EU werken.
Behalve dat het subsidiariteitsbeginsel weer met voeten wordt getreden, is dit ook weer een duidelijk voorbeeld van ziekelijke regelzucht en een overheid die zijn veiligheidsdrang volledig de vrije loop laat. Stel je voor dat er iets gebeurt.
Mensen die dit soort dingen verzinnen moeten zich eens afvragen wat ze er zelf van hadden gevonden als ze twintig waren.We zien dat overal bij overheden. Mensen die hun persoonlijke 'ontwikkeling' tot bangige risicomijdende sufkut tot maatschappelijke ontwikkeling willen verheffen.
Want jij houdt je altijd aan de regelsquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Overdreven. Gewoon zorgen dat fietsers hun fietsverlichting voor elkaar hebben en daar flink op bekeuren. Eén lampje kapot? Vooruit, dat kan nog pech zijn: hooguit 20 euro boete. Totaal geen fietsverlichting? Nalatigheid en risicovol gedrag: 500 euro boete. Moet je eens opletten hoe snel fietsers zorgen dat hun verlichting op orde is.
Overigens lult die Van Dalen uit z'n nek. Fietsers zijn een zeer kwetsbare groep in het verkeer; in die categorie vallen veel doden. Ook zijn er heel wat fietsers die hun zaakjes niet voor elkaar hebben, die zich niks van de verkeersregels aantrekken en op de fiets druk bezig zijn met bellen, sms'en, enzovoort.
Als ik als autorijder alle keren dat ik voor fietsers moest afremmen (omdat ze zich niet aan regels houden) gewoon was doorgereden, had ik nu een heel lijstje doden en gewonden achter mijn naam staan.
Met een mooie PVV-meeuw derop.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:58 schreef Dlocks het volgende:
Waarom niet een mooi hesje in onze nationale kleur!![]()
[ afbeelding ]
Ik kijk altijd zo goed mogelijk uit bij het autorijden. Mijn verlichting doet het, ik heb mijn gordel om, enzovoort. En ik mag van mede-weggebruikers verwachten dat ze zich ook veilig gedragen in het verkeer. Ook voor fietsers gelden regels; en die zijn er niet voor niets.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:55 schreef Ringo het volgende:
Voortaan beter uitkijken bij het autorijden.
Ik rijd ook wel eens wat te snel en ontvang soms ook wel eens een bekeuring. Je snapt het kennelijk niet, of wilt het niet snappen. Het gaat niet om regels, het gaat om rekening houden met andere mensen en om je eigen veiligheid. Een fietser moet verlichting voeren voor zijn eigen veiligheid; zodat hij fatsoenlijk zichtbaar is in het verkeer.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:56 schreef P8 het volgende:
Want jij houdt je altijd aan de regelsEn als je dat wel echt doet, dan ben je een autist en dat maakt deze discussie verder ook zinloos.
quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:01 schreef Elfletterig het volgende:
Ik kijk altijd zo goed mogelijk uit bij het autorijden. Mijn verlichting doet het, ik heb mijn gordel om, enzovoort. En ik mag van mede-weggebruikers verwachten dat ze zich ook veilig gedragen in het verkeer. Ook voor fietsers gelden regels; en die zijn er niet voor niets.
Helemaal mee eens!quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik rijd ook wel eens wat te snel en ontvang soms ook wel eens een bekeuring. Je snapt het kennelijk niet, of wilt het niet snappen. Het gaat niet om regels, het gaat om rekening houden met andere mensen en om je eigen veiligheid. Een fietser moet verlichting voeren voor zijn eigen veiligheid; zodat hij fatsoenlijk zichtbaar is in het verkeer.
Veel fietsers trekken zich in het verkeer geen bal aan van andere weggebruikers. Schieten overal voorlangs, vliegen de weg op, geven geen richting aan, zijn druk bezig met andere zaken zoals bellen en sms'en. Ik heb nog nooit een fietser aangereden, maar ik heb al tientallen keren op de rem moeten trappen vanwege asociaal weggedrag van fietsers. Geen enkele groep verkeersdeelnemers gedraagt zich asocialer.
Honderd procent mee eens.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:03 schreef Ingenieur-Kippezak het volgende:
Ze kunnen beter wat aan de fietsers zelf doen...
Oftewel fietsers niet altijd gelijk geven als ze worden aangereden..
Want 9 van de 10 keer is het gewoon de schuld van de fietser...
En ook fietsers moeten gewoon voorrang geven..
Het zal me een rotzorg zijn met welk stripfiguur je mij vergelijkt. Ik spreek vanuit de praktijk en wat ik vrijwel dagelijks in het verkeer waarneem. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als jij als autorijder een roekeloze, niet uitkijkende of niet verlichte fietser schept en jij de schuld krijgt. Eens kijken of je dan nog zo piept.quote:
Ik zie een makkelijkere oplossing dan een verplicht hesje. Sterker nog, die regelgeving is er al: licht aan op de fiets...quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:11 schreef Gia het volgende:
Er is niets zo vreselijk als een drietal scholieren dat zonder licht, met donkere jassen aan, naast elkaar fietst. Je ziet ze niet.
Dat is ook een kwestie van opvoeding en voorlichting. Nee je moet niets gaan verplichten vanuit die dwaze EU. Ik heb het onderhand wel gehad met al die regeltjes voor je zogenaamde bescherming.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:11 schreef Gia het volgende:
Ik vind onder de 18 of zo, iets fluoriserend aan een fietser geen overbodige luxe. Voor mijn part een streep in de jas. Zie je ook al veel. Of een bandje om de linkerarm.
Er is niets zo vreselijk als een drietal scholieren dat zonder licht, met donkere jassen aan, naast elkaar fietst. Je ziet ze niet.
Ik let gewoon goed op tijdens het autorijden. Bovendien druk ik foute fietsers in de berm nog voordat ze onder mijn wielen zijn gekomen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:08 schreef Elfletterig het volgende:
Het zal me een rotzorg zijn met welk stripfiguur je mij vergelijkt. Ik spreek vanuit de praktijk en wat ik vrijwel dagelijks in het verkeer waarneem. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als jij als autorijder een roekeloze, niet uitkijkende of niet verlichte fietser schept en jij de schuld krijgt. Eens kijken of je dan nog zo piept.
De soevereiniteit is een paar jaar geleden op illegale wijze afgeschaft.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:55 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Je zou die antiglobalisten nog gaan geloven ook als dit zo doorgaat. Een ondemocratisch gedrocht in Brussel waarbij de soevereiniteit van de lidstaten niets voorstelt.
Ik ken het uit mijn omgeving wel. Naast dus een autonome drang uit ambtelijke organisaties om dingen te regelen zonder zich af te vragen of het wel geregeld moet worden, zie je dus oprechte fatsoenlijke en intelligentie mensen hun persoonlijke ontwikkeling verwarren met een maatschappelijke ontwikkeling. Mensen die tijdens hun studententijd konden drinken zonder hun peuk uit hun mondhoek te halen die nu kindertjes hebben en constateren dat roken helemaal marginaal is geworden. Die kun je echt verrassen met de vraag hoe ze daar over gedacht hadden als ze even terugdenken aan hoe ze zelf op hun 20e waren, zo denken ze helemaal niet. Het idee dat mensen zich ontwikkelen van jonge honden tot ouwe lullen met bijbehorende wensen leeft totaal niet.quote:En inderdaad buiten dat heb je straks meer verplichtingen die je belemmeren in je denken en vrijheden. De maatschappij wordt inderdaad tot een risicomijdende meute omgevormd vol gestopt met regels en andere onzin.
lees ff de hele post, ik zeg daar al dat de Nederlandse wetgeving/uitvoering m.b.t. fietsers en fietsveiligheid in orde is. buiten het (sporadisch) asociaal gedrag is er weinig mis met de dingen die je hier als fietser kan. in andere E.U. landen zijn ze nog niet zo ver wat de wetgeving/uitvoering betreft en daar zullen ze ook niet aan werken tenzij er van buiten af stimulans word gegeven.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:53 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dus moeten we hier maar opgezadeld worden met betuttelende wetjes omdat ze in f*ckin'g Roemenië als debielen fietsen?
Onzin. Ik neem ook als fietser aan het verkeer deel. En ik ben de eerste om te onderkennen dat er ook genoeg asociale automobilisten zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:10 schreef Kingstown het volgende:
Ah leuk....een fietsers vs. automobilisten topic...en allemaal naar de groep wijzen waar we niet toe behoren die het slechtste is....hoe verrassend!
Misschien niet, maar als er één van de drie toevallig een fluoriserende streep op zijn jas heeft en ze besluiten om die dan aan de buitenkant te laten fietsen, dan scheelt dat toch al iets.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik zie een makkelijkere oplossing dan een verplicht hesje. Sterker nog, die regelgeving is er al: licht aan op de fiets...
Alsof kinderen die weigeren het licht aan te doen wel met zo'n band om gaan fietsen
Maar dan hoeft de EU zich in elk geval niet te bemoeien met de Nederlandse situatie.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:16 schreef badisbad het volgende:
[..]
lees ff de hele post, ik zeg daar al dat de Nederlandse wetgeving/uitvoering m.b.t. fietsers en fietsveiligheid in orde is. buiten het (sporadisch) asociaal gedrag is er weinig mis met de dingen die je hier als fietser kan. in andere E.U. landen zijn ze nog niet zo ver wat de wetgeving/uitvoering betreft en daar zullen ze ook niet aan werken tenzij er van buiten af stimulans word gegeven.
De wet. Die staat niet aan jouw zijde. Wacht maar tot een fietser eens op jouw auto knalt en jij met schade zit die je niet op de fietser kunt verhalen. Of misschien wel erger: letsel bij de fietser waarvoor jij moet opdraaien.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:14 schreef Ringo het volgende:
Ik ben een koning in het verkeer. Wie doet mij wat?
Dát doe ik dan nog niet, maar ik stop wel zodanig voor een stoplicht dat er rechts naast me geen plaats is voor drie fietsers naast elkaar om te passeren.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:14 schreef Ringo het volgende:
Bovendien druk ik foute fietsers in de berm nog voordat ze onder mijn wielen zijn gekomen.
En dat is vooral bij fietsers van 13 jaar of jonger het ergst. Daarboven wordt nog wel enigszins naar de schuldvraag gekeken, maar meer dan 50/50 haal je daar nooit uit. Zelfs niet als de schuld duidelijk helemaal bij de fietser ligt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De wet. Die staat niet aan jouw zijde. Wacht maar tot een fietser eens op jouw auto knalt en jij met schade zit die je niet op de fietser kunt verhalen. Of misschien wel erger: letsel bij de fietser waarvoor jij moet opdraaien.
De machthebbers in Brussel uitgezonderd.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:22 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
je bent het eens met iedereen
Je moet eens wat vaker op de fiets zitten dan zie je juist de grote groep asomobilisten meer, als je in de auto zit zie je juist bijna geen andere asomobilisten maar juist wel weer fiesters.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:17 schreef Elfletterig het volgende:
En nogmaals: ja, er zijn ook asociale, niet-oplettende automobilisten. Maar qua percentage valt dat aantal in het niet, vergeleken met de grote groep fietsers die aan de bovenstaande omschrijving voldoet.
Tja, door ons stemgedrag selecteren we die soort ook wel een beetje he. Er mag geen enkel smetje op het blazoen zijn, dan krijg je dat soort figurenquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Vast een idee van mensen die 20% korting krijgen op een nieuwe auto omdat ze voor de EU werken.
Behalve dat het subsidiariteitsbeginsel weer met voeten wordt getreden, is dit ook weer een duidelijk voorbeeld van ziekelijke regelzucht en een overheid die zijn veiligheidsdrang volledig de vrije loop laat. Stel je voor dat er iets gebeurt.
Mensen die dit soort dingen verzinnen moeten zich eens afvragen wat ze er zelf van hadden gevonden als ze twintig waren.We zien dat overal bij overheden. Mensen die hun persoonlijke 'ontwikkeling' tot bangige risicomijdende sufkut tot maatschappelijke ontwikkeling willen verheffen.
Er zijn bepaalde trajecten die ik zowel in de auto als per fiets afleg. Zelfs op die korte stukken heb ik als automobilist vaker last van asociale fietsers dan omgekeerd. Je hoeft trouwens ook niet op de fiets te zitten om asociale automobilisten te herkennen. Dat lukt vanuit de auto ook prima. En nogmaals: ik verdedig ze niet.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:24 schreef Basp1 het volgende:
Je moet eens wat vaker op de fiets zitten dan zie je juist de grote groep asomobilisten meer, als je in de auto zit zie je juist bijna geen andere asomobilisten maar juist wel weer fiesters.
En dat is één van de grootste misstanden in onze wetgeving.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:22 schreef Gia het volgende:
En dat is vooral bij fietsers van 13 jaar of jonger het ergst. Daarboven wordt nog wel enigszins naar de schuldvraag gekeken, maar meer dan 50/50 haal je daar nooit uit. Zelfs niet als de schuld duidelijk helemaal bij de fietser ligt.
Immers, als licht aan al niet stoer is, dan zal een knalgeel fluoriserend hesje vast wel gedragen worden door die groep.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:11 schreef Gia het volgende:
Ik vind onder de 18 of zo, iets fluoriserend aan een fietser geen overbodige luxe. Voor mijn part een streep in de jas. Zie je ook al veel. Of een bandje om de linkerarm.
Ook dat ja. Maar het zijn vooral dertigers, veertigers en vijftigers die de beslissingen nemen en met dit soort ideeen komen, en hun indruk van de samenleving wordt gevormd door andere veertigers en vijftigers. Ik ben zelf ook geen twintiger meer, en ik vind mezelf ook wijzer geworden, maar dat wil niet zeggen dat de volgende generatie niet zelf wijs zou mogen worden en dat 'mijn generatie' hun die wijsheid moet opdringen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:27 schreef kingmob het volgende:
[..]
Tja, door ons stemgedrag selecteren we die soort ook wel een beetje he. Er mag geen enkel smetje op het blazoen zijn, dan krijg je dat soort figuren
Hier is een rotonde waar afslaande auto's gewoon voorrang hebben. Moet je eens zien hoeveel fietsers door willen rijden, omdat ze denken dat ze voorrang hebben, want rechtdoorgaand verkeer, blablabla.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:31 schreef Elfletterig het volgende:
Serieus: ik zou eens een uur lang een videocamera op zo'n rotonde moeten zetten. Als ik dan het beeldmateriaal terugkijk, zie ik zeker weten met auto's die nodeloos staan te wachten op fietsers die geen hand uitsteken dan fietsers die voor afslaande auto's op de rem moeten.
Nederlandse cultuur aan andere landen opleggen is net zo fout als andere landen die hun cultuur aan Nederland opleggen. Laat landen aub binnen hun eigen cultuur zelf hun eigen regels maken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:48 schreef badisbad het volgende:
[..]
ja, vooral aan die landen overlatenNederland is het enige land ter wereld waar fietsers ook maar enigszins serieus worden genomen!
ik zeg niet dat hesjes de oplossing zijn, er kan wel een puntje worden gezogen aan Nederlandse wetgeving. ik zie andere landen die alleen maar invoeren wanneer het ze vanuit de EU oid wordt verteld.
Heel de economie ligt op ploffen en de eu houdt zich bezig met het verbieden van gloeilampen en het verplichtstellen van gele hejes op de fiets. Punt 1 haat ik verboden en geboden, punt 2 zitten die politici daar op ons geld, en punt 3 moeten ze eens normaal doen en een echte baan zoeken als ze niets beters kunnen verzinnen dan wat ze nu doen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
EU wil geel hesje verplicht op fiets
Leuk nieuw melkkoetje zeker?
Alle inzittenden van auto's verplicht een veiligheidsvest omquote:Europa wil gele hesjes voor fietsers verplichten
Europarlementariër Peter van Dalen heeft grote bezwaren tegen het rapport over verkeersveiligheid, waarover dinsdagmorgen 21 juni werd gestemd in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Van Dalen, Vicevoorzitter van die Transportcommissie: ,,Het rapport komt met verschillende veiligheidsmaatregelen die auto’s duizenden euro’s duurder maken. Dan moet u denken aan een alcoholslot en uniforme eisen voor banden. Maar met name fietsers moeten er aan geloven. Het rapport wil dat fietsers in heel Europa verplicht een geel hesje gaan dragen, dat zou veiliger zijn. Hiermee wordt gesuggereerd dat fietsen gevaarlijk is terwijl het de meest veilige vorm van vervoer is. Fietsers moeten geen gele kanarie worden."
Volgens de Europarlementariër moeten we veiligheidsmaatregelen nemen die zich al bewezen hebben. ,,De aanleg van meer aparte fietspaden helpt gegarandeerd de verkeersveiligheid in Europa te verbeteren. En natuurlijk moet iedere fietser er voor zorgen dat z´n verlichting in orde is.”
Kosten
In het rapport wordt onder meer voorgesteld dat auto's een alcoholslot moeten hebben. Ook moeten bestuurders van auto’s een keer in de tien jaar verplicht een ogentest doen en moeten alle inzittenden van auto’s veiligheidsvesten dragen. Daarnaast moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren. Peter van Dalen is voor veiligheid, maar vindt de voorstellen veel te ver gaan. ,,De kosten van alle maatregelen komen uiteindelijk te liggen bij de gebruiker, want alle extra maatregelen maken auto’s en andere voertuigen duurder. Terwijl van al die maatregelen niet is aangetoond dat ze de verkeersveiligheid verbeteren.”
Onze cultuur is superieur, dus logisch dat wij niet-blanke asielzoekers verplichten met een fluoriscerend hesje aan te fietsen, maar belachelijk natuurlijk dat anderen ons iets op willen leggen...waar halen ze het lef vandaan.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nederlandse cultuur aan andere landen opleggen is net zo fout als andere landen die hun cultuur aan Nederland opleggen. Laat landen aub binnen hun eigen cultuur zelf hun eigen regels maken.
De lobby-isten hebben goed gescored in de eu zo te lezen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:39 schreef Hephaistos. het volgende:
Die verplichting van hesjes is nog niet eens de debielste maatregel
[..]
Alle inzittenden van auto's verplicht een veiligheidsvest om
ik zit ook te denken, als ik met mijn vrienden na een paar biertjes rond middernacht naar de stad gaan gaan we echt niet allemaal ons hesje aandoen. Of ff langs huis het hesje halen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:23 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De machthebbers in Brussel uitgezonderd.
Ja, de neef van de Commissaris heeft een bedrijf in vesten en hesjes...quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De lobby-isten hebben goed gescored in de eu zo te lezen.
Back to normal please!
Fietsers snappen zo veel niet... - En laten we wel zijn: je mag altijd op een fiets aan het verkeer deelnemen. Niemand die daar eisen aan stelt. Je hoeft geen fietsbewijs te hebben, ook geen bewijs of diploma waaruit blijkt dat je de verkeersregels kent, laat staan dat je je vaardigheden in de praktijk hebt bewezen. Iedere onverlaat mag op een fiets de weg op...quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:35 schreef Gia het volgende:
Hier is een rotonde waar afslaande auto's gewoon voorrang hebben. Moet je eens zien hoeveel fietsers door willen rijden, omdat ze denken dat ze voorrang hebben, want rechtdoorgaand verkeer, blablabla.
Er staan haaientanden voor elke oversteek voor fietsers. Auto's die de rotonde op of af willen hebben in elk geval altijd voorrang op fietsers. Maar dat snappen ze niet, schijnbaar.
Dat denk je nu....totdat je elke keer een boete krijgt, omdat je hem niet aan hebt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:40 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
ik zit ook te denken, als ik met mijn vrienden na een paar biertjes rond middernacht naar de stad gaan gaan we echt niet allemaal ons hesje aandoen. Of ff langs huis het hesje halen.
Breek me de bek niet open. Compleet doorgedraaid. We zitten in een economische crisis en de heren blijven maar regels verzinnen om je straks monddood te maken en je in een korset te stoppen. Zelf nadenken ,beslissingen nemen en fouten maken in je leven mag niet meer. Als sociaal liberaal erger ik me dood aan die nonsens.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:39 schreef Hephaistos. het volgende:
Die verplichting van hesjes is nog niet eens de debielste maatregel
[..]
Alle inzittenden van auto's verplicht een veiligheidsvest om
Iedereen mag ook zo maar voetgangertje spelen, zonder bewijs of diploma en laat dat net de enige groep zijn waar het aantal dodelijke slachtoffers is toegenomen in 2010.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fietsers snappen zo veel niet... - En laten we wel zijn: je mag altijd op een fiets aan het verkeer deelnemen. Niemand die daar eisen aan stelt. Je hoeft geen fietsbewijs te hebben, ook geen bewijs of diploma waaruit blijkt dat je de verkeersregels kent, laat staan dat je je vaardigheden in de praktijk hebt bewezen. Iedere onverlaat mag op een fiets de weg op...
quote:Opvallend is de lichte toename van het aantal verkeersdoden onder voetgangers. In 2010 kwamen 72 mensen op deze manier om. De voetgangers vormen de enige groep weggebruikers waarbij het aantal verkeersdoden niet gedaald is.
Ik: Wit met rode bolletjesquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Anders gewoon allemaal een andere kleur:
Politie: geel
Fietsers: groen
Werklui: oranje
Mensen die een taakstraf vervullen: roze
Vervelend en zorgwekkend, maar je kunt mensen moeilijk verbieden om te lopen. Het bewijst alleen dat voetgangers als verkeersdeelnemers ook op hun hoede moeten zijn. Verder is het aantal doden onder voetgangers nog niet half zo hoog als het aantal doden onder fietsers.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:44 schreef Kingstown het volgende:
Iedereen mag ook zo maar voetgangertje spelen, zonder bewijs of diploma en laat dat net de enige groep zijn waar het aantal dodelijke slachtoffers is toegenomen in 2010.
Nee, dan denk je: kanker-EU met je kankerregels en kankerpolitie.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:42 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat denk je nu....totdat je elke keer een boete krijgt, omdat je hem niet aan hebt.
Dat doen ze al.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:54 schreef PhirePhoenix4 het volgende:
En alle oto's een 5 gigawatt microsol op het dak jwt.
Kanker EU. Neuk dan liever minderjarige hoertjes van dat geld dat anderen voor jullie opbrengen.
Die grote boze buitenwereld is eng hequote:Op woensdag 22 juni 2011 11:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vervelend en zorgwekkend, maar je kunt mensen moeilijk verbieden om te lopen. Het bewijst alleen dat voetgangers als verkeersdeelnemers ook op hun hoede moeten zijn. Verder is het aantal doden onder voetgangers nog niet half zo hoog als het aantal doden onder fietsers.
Valt best mee, maar overal komen risico's om de hoek kijken. Je kunt je als fietser bijvoorbeeld keurig gedragen, netjes je verlichting op orde hebben, etc. Maar stel dat er dan een dronken automobilist langsscheurt die jou even meeschept... Uiteindelijk gaat alles om onveilig, risicovol gedrag. Dat moet worden ingeperkt, want dat voorkomt ongelukken en schade.quote:
gast, de enige link met cultuur is dat nederland veel beter na heeft gedacht over fiets verkeer. de concepten hadden echter net zo goed in frankrijk, duitsland, engeland, italie, etc. gevormd kunnen worden.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nederlandse cultuur aan andere landen opleggen is net zo fout als andere landen die hun cultuur aan Nederland opleggen. Laat landen aub binnen hun eigen cultuur zelf hun eigen regels maken.
Dit soort regels helpt echt helemaal niemand, behalve de teveel betaalde nietsnutten in Brussel en Straatsburg die zonder hun luizenbaantje als obsessieve regeltjesbedenker bij de EU waarschijnlijk werkeloos zouden zijn.
Fietsers en voetgangers zijn de meest kwetsbare groepen in het verkeer en helemaal als het kinderen of bejaarden zijn. Prima dat de zwaksten het beste beschermd worden in de wet.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vervelend en zorgwekkend, maar je kunt mensen moeilijk verbieden om te lopen. Het bewijst alleen dat voetgangers als verkeersdeelnemers ook op hun hoede moeten zijn. Verder is het aantal doden onder voetgangers nog niet half zo hoog als het aantal doden onder fietsers.
Dat is heel veel geld ja....en logisch dat men dat naar beneden probeert te krijgen, maar goed....we leven met 16 miljoen mensen op een heel klein stukje grond en bijna iedereen neemt op 1 of andere manier deel aan het verkeer, dus ongelukken en daaruit voortvloeiende kosten zijn onvermijdelijk.quote:Onderschat en onderbelicht is trouwens het aantal gewonden. Mensen die gewond raken, komen vaak in een lang en kostbaar revalidatietraject terecht. Het SWOV schat de maatschappelijke schade van verkeersongevallen op 12 miljard euro per jaar.
Wat is je punt nou eigenlijk?quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Valt best mee, maar overal komen risico's om de hoek kijken. Je kunt je als fietser bijvoorbeeld keurig gedragen, netjes je verlichting op orde hebben, etc. Maar stel dat er dan een dronken automobilist langsscheurt die jou even meeschept... Uiteindelijk gaat alles om onveilig, risicovol gedrag. Dat moet worden ingeperkt, want dat voorkomt ongelukken en schade.
Doodgaan is een feit. Het gaat om het evenwicht, kosten, baten. Beter besteden ze hun tijd aan zinvollere dingen of stoppen ze er helemaal mee.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Valt best mee, maar overal komen risico's om de hoek kijken. Je kunt je als fietser bijvoorbeeld keurig gedragen, netjes je verlichting op orde hebben, etc. Maar stel dat er dan een dronken automobilist langsscheurt die jou even meeschept... Uiteindelijk gaat alles om onveilig, risicovol gedrag. Dat moet worden ingeperkt, want dat voorkomt ongelukken en schade.
Ik sta ook heel regelmatig met mijn auto te wachten op andere auto's die de moeite niet nemen om hun knipperlichten te gebruiken.quote:[b]Op woensdag 22 juni 2011 11:31 schreef Serieus: ik zou eens een uur lang een videocamera op zo'n rotonde moeten zetten. Als ik dan het beeldmateriaal terugkijk, zie ik zeker weten met auto's die nodeloos staan te wachten op fietsers die geen hand uitsteken dan fietsers die voor afslaande auto's op de rem moeten.
Pas op voor risico's. Ze bederven uw leven en kosten ons geld.quote:
Enig idee waarom het daar niet (of anders) wordt gedaan?quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:59 schreef badisbad het volgende:
[..]
gast, de enige link met cultuur is dat nederland veel beter na heeft gedacht over fiets verkeer. de concepten hadden echter net zo goed in frankrijk, duitsland, engeland, italie, etc. gevormd kunnen worden.
Dit dus.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik sta ook heel regelmatig met mijn auto te wachten op andere auto's die de moeite niet nemen om hun knipperlichten te gebruiken.
Risicovol, asociaal gedrag beperken. Verder verwijs ik naar mijn eerste post in dit topic.quote:
Maatregelen die het aantal doden terugdringen, lijken mij vrij zinvol. Het zijn alleen nogal absurde maatregelen die de EU nu oppert; maatregelen waarvan de effectiviteit op z'n zachtst gezegd omstreden is. Maar mensenlevens sparen is op zich geen slecht doel...quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Doodgaan is een feit. Het gaat om het evenwicht, kosten, baten. Beter besteden ze hun tijd aan zinvollere dingen of stoppen ze er helemaal mee.
Niet perse zinvol. Kosten, baten wil ik horen en cijfers wil ik zien. Onderzoek.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Risicovol, asociaal gedrag beperken. Verder verwijs ik naar mijn eerste post in dit topic.
[..]
Maatregelen die het aantal doden terugdringen, lijken mij vrij zinvol. Het zijn alleen nogal absurde maatregelen die de EU nu oppert; maatregelen waarvan de effectiviteit op z'n zachtst gezegd omstreden is. Maar mensenlevens sparen is op zich geen slecht doel...
Ajb:quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Niet perse zinvol. Kosten, baten wil ik horen en cijfers wil ik zien. Onderzoek.
Al dat suffe geblaat. Nederland is al veilig mbt verkeer. De situatie van frankrijk mag je niet zomaar op de nederlandse situatie projecteren.
Ja. Veilig dus. Vergelijk het maar met andere landen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:12 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ajb:
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2011/2011-029-pb.htm
Dus een snelheids begrenzer op elke auto maximaal 130 zou een fantistisch eu plan zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
. Maar mensenlevens sparen is op zich geen slecht doel...
ik snap nog steeds niet waarom je vind dat onze mentaliteit/regelgeving niet door te voeren is andere landen?quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Enig idee waarom het daar niet (of anders) wordt gedaan?
Als iets niet zit opgesloten in je eigen cultuur, dan ga je er heel anders mee om en hier worden we zo ongeveer op een fiets geboren, terwijl dat in de meeste landen niet zo is, dus heeft het geen of weinig prioriteit, net zoals schaatsen in onze cultuur heel groot is en daar goede voorzieningen voor zijn, terwijl dat in pakweg Frankrijk, Italië of België dus niet het geval is.
Ik geloof niet zo in allerlei technische oplossingen. Met een beetje goede wil en kennis van zaken kun je techniek altijd weer omzeilen. Verder kan het soms omwille van de veiligheid juist even nodig zijn om snel een stoot gas te geven. Dat mensen hun verstand gebruiken, is veel belangrijker. Neem zo'n alcoholslot op auto's. Technisch gezien misschien best effectief, maar mensen zouden toch ook zo'n slot wel moeten snappen dat je niet met drank op achter het stuur moet gaan zitten?quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:25 schreef Basp1 het volgende:
Dus een snelheids begrenzer op elke auto maximaal 130 zou een fantistisch eu plan zijn. Geen doden meer door te hard rijden en minder vervuiling waardoor ook het dodental door vervuilde lucht af neemt.![]()
Kwestie van mentaliteit.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:26 schreef badisbad het volgende:
[..]
ik snap nog steeds niet waarom je vind dat onze mentaliteit/regelgeving niet door te voeren is andere landen?cultuur alleen is tot nu geen stopper geweest op de overname van goede ideeën, kijk maar naar de gehele Nederlandse geschiedenis vanaf het moment dat die voor het eerst door de romeinen werd vastgelegd... het staat vol van de dingen die wij van anderen hebben overgenomen. ik kan me ook niet voorstellen dat dit voor andere landen anders is.
Sjonge, fietsers wel een hesje maar aanpassingen aan auto's gaat er niet in bij je.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in allerlei technische oplossingen. Met een beetje goede wil en kennis van zaken kun je techniek altijd weer omzeilen. Verder kan het soms omwille van de veiligheid juist even nodig zijn om snel een stoot gas te geven. Dat mensen hun verstand gebruiken, is veel belangrijker. Neem zo'n alcoholslot op auto's. Technisch gezien misschien best effectief, maar mensen zouden toch ook zo'n slot wel moeten snappen dat je niet met drank op achter het stuur moet gaan zitten?
Het meeste effect wat betreft verkeersveiligheid wordt trouwens bereikt met een combinatie van voorlichting (educatie) en handhaving. Uiteraard ook infrastructurele ingrepen, maar daar is de rek zo onderhand wel uit.
Je spreekt jezelf tegen. Technische oplossingen zijn aanpassingen, net als een vestje. Het gaat om verstand gebruiken, niet om regels opvolgen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in allerlei technische oplossingen. Met een beetje goede wil en kennis van zaken kun je techniek altijd weer omzeilen. Verder kan het soms omwille van de veiligheid juist even nodig zijn om snel een stoot gas te geven. Dat mensen hun verstand gebruiken, is veel belangrijker. Neem zo'n alcoholslot op auto's. Technisch gezien misschien best effectief, maar mensen zouden toch ook zo'n slot wel moeten snappen dat je niet met drank op achter het stuur moet gaan zitten?
Het meeste effect wat betreft verkeersveiligheid wordt trouwens bereikt met een combinatie van voorlichting (educatie) en handhaving. Uiteraard ook infrastructurele ingrepen, maar daar is de rek zo onderhand wel uit.
Dat!quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:39 schreef CasB het volgende:
Leuk die regels, maar het is ook verplicht om in het donker je licht aan te hebben, en de helft van de fietsers doet dat ook al niet.
Nog een partij kniebeschermers erbij? Wat kunnen we nog meer verzinnen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:05 schreef Mylene het volgende:
Goede zet. Ik ben ook een voorstander voor valhelmen.
Een motorpak aan! Scheelt schaafwonden bij het vallen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nog een partij kniebeschermers erbij? Wat kunnen we nog meer verzinnen.
Dan zet je die lekker op, niemand die het verbiedt hoor. Maar ik doe het niet.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:05 schreef Mylene het volgende:
Goede zet. Ik ben ook een voorstander voor valhelmen.
Toestemming vragen aan een nieuw op te richten EU-verkeersleiding zodra je met de fiets op pad wil.quote:
En een begrenzer. 15 km/h is snel genoeg voor iedereen!quote:
Gewoon tolpoortjes plaatsenquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:34 schreef Perrin het volgende:
Verplichte jaarlijkse APK-test voor fietsen, een fiets-rijbewijs en een jaarlijkse fietspadenbelasting.
O god ja, stomquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:38 schreef Perrin het volgende:
Hopen dat er geen EU-ambtenaren meelezen [ afbeelding ]
heeft de regering een keuze als ze opgelegd word om betere fietspaden aan te leggen? dat is waar ik het een beetje over heb hier. dat niemand er als een rand debiel bij wil fietsen met een helm snap ik ook wel. misschien leg ik het ook helemaal verkeerd uit...quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:35 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Kwestie van mentaliteit.
Iets vrijwillig overnemen, omdat je er iets positiefs in ziet is een heel ander verhaal als het van buitenaf opgelegd krijgen....dat roept altijd heel veel weerstand op. Precies de reden waarom een fietshelm hier niet of nauwelijks gedragen wordt (is onze cultuur), terwijl het in de landen om ons heen veel gebruikelijker is....in DL zelfs verplicht tot een bepaalde leeftijd....zij zullen dat een heel goed idee vinden, maar wat denk je wat er zou gebeuren als ze zouden zeggen dat wij dat hier door moeten voeren?
De woordjes ''verplicht'' en ''iedereen''. Het eigen huis is gevaarlijker voor kinderen dan fietsen. Moet de overheid nu huizen van binnen gaan bekijken en overal enge doodshoofdstickers plakken om de kinderen weg te houden van gevaarlijke plekken. Zoals trappen, keukens, garages, enzovoorts.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:45 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen zo aan het huilen is hier.. Hoe vaak per jaar worden kinderen niet geschept omdat auto's ze niet goed zien? Op deze manier kan je zelfs zonder verlichting een fietser nog goed zien, dit kan alleen maar positief uitpakken.
Tja we willen allemaal strengere regels en een veiligere leefomgeving, de EU is een perfect stuk gereedschap om dat te realiseren.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:47 schreef Perrin het volgende:
Omdat de EU eens moet kappen met moet-regeltjes te bedenken op gebieden waar afzonderlijke landen het prima zelf kunnen regelen.
Spreek voor jezelf.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:49 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Tja we willen allemaal strengere regels en een veiligere leefomgeving, de EU is een perfect stuk gereedschap om dat te realiseren.
Een beetje meer zicht op het gemiddelde huishouden zou inderdaad geen verkeerde zijn. Tegenwoordig worden baby's aan de lopende band door hun labiele moeders verstikt en zijn de gevallen van huishoudelijk geweld per week niet meer op een hand te tellen. Hier is zeker nog ruimte voor verbetering.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De woordjes ''verplicht'' en ''iedereen''. Het eigen huis is gevaarlijker voor kinderen dan fietsen. Moet de overheid nu huizen van binnen gaan bekijken en overal enge doodshoofdstickers plakken om de kinderen weg te houden van gevaarlijke plekken. Zoals trappen, keukens, garages, enzovoorts.
Nee, sommigen in Nederland willen die regeltjes, en de EU is een perfecte stuk gereedschap om dat door te drukken door het te laten accorderen door landen die geen last van de regeltjes hebben, waarna Nederland weer wat regeltjes helpt doordrukken die de meesten in die landen liever niet willen hebben. De EU is een heerlijk speeltje voor politici die zich niet door politieke regeltjes willen laten beperken in hun machtspositie.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:49 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Tja we willen allemaal strengere regels en een veiligere leefomgeving, de EU is een perfect stuk gereedschap om dat te realiseren.
Als ik veiliger zou willen zijn dan had ik nu al zo'n kutvestje uit mezelf gehaald. Oh wacht dat is zelf een keuze maken. IES ENG DO NOT COMPUTE!quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:49 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Nee, een Volkswagenquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Wat! Hetzelfde merk. Trabant lijkt me wel wat.
Vooral dat.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:51 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee, sommigen in Nederland willen die regeltjes, en de EU is een perfecte stuk gereedschap om dat door te drukken door het te laten accorderen door landen die geen last van de regeltjes hebben, waarna Nederland weer wat regeltjes helpt doordrukken die de meesten in die landen liever niet willen hebben. De EU is een heerlijk speeltje voor politici die zich niet door politieke regeltjes willen laten beperken in hun machtspositie.
Precies! En als een land erg onveilig is voor fietsers, dan kan dat land zelf nog altijd besluiten zo'n regel door te voeren. Zoiets EU-breed doen is echt klinkklare, betuttelende onzin.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als ik veiliger zou willen zijn dan had ik nu al zo'n kutvestje uit mezelf gehaald. Oh wacht dat is zelf een keuze maken. IES ENG DO NOT COMPUTE!
Doe even lekker je aluminium hoedje op en donder snel terug de kelder in.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:51 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee, sommigen in Nederland willen die regeltjes, en de EU is een perfecte stuk gereedschap om dat door te drukken door het te laten accorderen door landen die geen last van de regeltjes hebben, waarna Nederland weer wat regeltjes helpt doordrukken die de meesten in die landen liever niet willen hebben. De EU is een heerlijk speeltje voor politici die zich niet door politieke regeltjes willen laten beperken in hun machtspositie.
Jij hebt misschien zo'n marginaal leven dat je weinig meer geeft om je eigen veiligheid, dat geld niet voor iedereen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als ik veiliger zou willen zijn dan had ik nu al zo'n kutvestje uit mezelf gehaald. Oh wacht dat is zelf een keuze maken. IES ENG DO NOT COMPUTE!
Doe normaal.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:54 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Doe even lekker je aluminium hoedje op en donder snel terug de kelder in.
Je hebt helemaal gelijk. Voor mij op de straat liggen talloze baby lijkjes van al die vervelende moeders waar je het over hebt. U is een trol, of u is psychotisch bang voor de wereld.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:51 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Een beetje meer zicht op het gemiddelde huishouden zou inderdaad geen verkeerde zijn. Tegenwoordig worden baby's aan de lopende band door hun labiele moeders verstikt en zijn de gevallen van huishoudelijk geweld per week niet meer op een hand te tellen. Hier is zeker nog ruimte voor verbetering.
Al mijn fietsen hebben licht, ik heb nooit oortjes in mijn oren tijdens het fietsen en als ik gebeld wordt dan zet ik mijn fiets aan de kant en neem dan pas op. Heb ik geen overheid en zeker geen raar figuur als jou voor nodig. Mijn leven is zo marginaal dat ik af en toe zelfs durf te leven zonder bang te zijn voor de gevolgen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:55 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Jij hebt misschien zo'n marginaal leven dat je weinig meer geeft om je eigen veiligheid, dat geld niet voor iedereen.
Mensen die zo erg gehecht zijn aan veel meer veiligheid kopen zelf maar zo'n vestje, dat hoeft niet Europees regeld te wordenquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:55 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Jij hebt misschien zo'n marginaal leven dat je weinig meer geeft om je eigen veiligheid, dat geld niet voor iedereen.
http://translate.google.com/#en|nl|encouragedquote:High-visibility reflective vests should be carried in vehicles for all occupants, say MEPs. Cyclists, too, should be encouraged to wear helmets and reflective vests after nightfall, they add.
quote:Vrijdag maakte Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) bekend dat hij een Europees rijverbod op zondag wil voor het vrachtverkeer over de weg. Hij heeft hierover vragen gesteld aan de Europese Commissie nadat de Waalse minister van Transport afgelopen week aankondigde te onderzoeken of een verbod op zondags vrachtverkeer op de Waalse wegen haalbaar is.
Onzin om daar belastinggeld naar toe te gooien. Net als die matrixborden boven de weg met 2 uur rijden 15 minuten rust. Zal ook wel een veel te dure campagne zijn van ons belastingcenten.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:03 schreef meth1745 het volgende:
Heeft men weer nood aan EU-bashing?
[..]
http://translate.google.com/#en|nl|encouraged
Zo opvallend is dat niet, in NL is daar zelfs sprake van (geweest), dus dat de CU dat voor heel Europa wil invoeren/doorvoeren is niet zo vreemd.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:07 schreef meth1745 het volgende:
En de heer van Dalen, die zijn onstemming uit, heeft zelf ook opvallende ideeën:
[..]
http://www.europarl.europ(...)and-injuries-by-2020quote:Each year 35,000 Europeans die in road accidents and 1.5 million are seriously injured, some with lifelong consequences*. To tackle this tragedy, Transport Committee MEPs on Tuesday demanded a tough action plan and wider use of 30 km/h speed limits in urban areas.
The road safety strategy paper tabled by the Commission in 2010 disappointed MEPs. It was "too vague, too timid - inadequate", said rapporteur Dieter-Lebrecht Koch (EPP, DE). His own-initiative report, approved by the Transport Committee on Tuesday, sets out specific measures to cut the number of road accident victims by half by 2020.
Protect children
MEPs call for a 30km/h speed limit in all residential areas and on single-lane roads without cycle tracks, to help cut the number of children under 14 years old killed on roads by 60% and those seriously injured by 40%. They also say children should be taught road safety at the youngest possible age.
See clearly at any age...
MEPs say that drivers should be offered eyesight tests every ten years, and every five years after the age of 65. Substances or medicines that affect the ability to drive should be systematically identified, and driving whilst taking them should eventually be prohibited. Professional drivers and beginners (for two years) should refrain from drinking any alcohol before they drive, they add.
…and be seen
High-visibility reflective vests should be carried in vehicles for all occupants, say MEPs. Cyclists, too, should be encouraged to wear helmets and reflective vests after nightfall, they add.
Eliminate motorbike traps
Simple roadside rails should be replaced as soon as possible by double safety barriers to protect motorcyclists throughout the EU, says the committee.
MEPs favoured harmonising highway codes and road signs EU-wide, and called for a European road safety co-ordinator to be appointed within the Commission by 2014. He or she should co-ordinate the efforts of Member States, road safety services and authorities to maximumize effectiveness and consistency.
Killer figures
• At equal distances, a motorcyclist is 18 times likelier to be killed in a road accident than a motorist, 7 times likelier than a cyclist, and 9 times likelier than a pedestrian.
• 55 % of road accident deaths happen on country roads, 36% on urban ones and 6% on motorways.
• The social cost of road accidents in the EU is estimated at ¤130 billion a year.
In the chair: Brian Simpson (S&D, UK)
http://www.nu.nl/verkiezi(...)keren-in-europa.htmlquote:'God moet terugkeren in Europa'
Volgens ChristenUnie-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen Peter van Dalen is de economische crisis grotendeels het gevolg van de secularisatie.
Wat zal de toekomst brengen? Alleen al in Nederland zal een miljoenen kostende campagne opgezet worden om de compleet onbekende vestjes aan de man te brengen. Vervolgens komen we er achter dat iedereen die reclames alleen maar gezeik vindt en dan komt het politieke proces aan de gang. In Den Haag roepen ze dat de Europese richtlijnen niet gehaald gaan worden en er ingegrepen moet worden, in Europa zal men het daar helemaal mee eens zijn en foei roepen tegen het stomme Nederland. We hebben tenslotte niet genoeg gedaan om al die dode kindertjes te redden en ze verzinnen ook nog wat met terroristen want dat maakt de bevolking bang.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:21 schreef meth1745 het volgende:
Hier het volledige persbericht:
[..]
http://www.europarl.europ(...)and-injuries-by-2020
We zullen maar aannemen dat de heer van Dalen het engels niet goed beheerst?
Het doet niets af aan de klacht, dat Europa zich bemoeit met dingen waar het zich niet mee moet bemoeien. De veiligheid op ons wegennet is geen thema waar we het europees parlement voor nodig hebben.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:21 schreef meth1745 het volgende:
[..]
En nog een oud bericht:
[..]
http://www.nu.nl/verkiezi(...)keren-in-europa.html
Waar wil je die aan vastknijpen dan?quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:34 schreef PhirePhoenix4 het volgende:
Bij nader inzien vind ik het wel een vrolijk gezicht. Graag fluoriscerende wasknijpers bij verplicht stellen!
en dan een vrolijk logo van de eu erop. gewoon, omdat het kan.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zomaar hesjes? Dat kan toch niet. Ik vind dat de EU minstens de tint geel, het type garen waarmee de naden gestikt moeten worden en de oppervlakte van de reflectiebanen moet specificeren.
'Should be encouraged' is jargon voor met zachte hand voorwaarden om het niet te doen zo ongunstig maken dat mensen toch overstag gaan. Overigens kan ik wel belangrijkere zaken bedenken waar de EU zich op dit moment mee bezig kan houden.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:21 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Heel goed idee.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
en dan een vrolijk logo van de eu erop. gewoon, omdat het kan.
de eu politie komt je halen. strafkampen enzo.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:41 schreef nuget het volgende:
Krijg maar lekker de pleuris, ik ga dus echt nooit met een hesje aan fietsen.
Dan liever een bekeuring
Door de knieschijven schieten. Past beter bij onze cultuur.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de eu politie komt je halen. strafkampen enzo.
PVV-meeuw van die landverraders? Vliegende ratten ofwel meeuwen hebben niets te maken met Nederland. Op een oranje vestje hoort natuurlijk gewoon een leeuw. Het scheelt maar één letter. Wellicht dat de PVV daar destijds een foutje mee heeft gemaakt. Dat ze eigenlijk een orjanje leeuw als symbool wilden hebben maar de ontwerper dacht dat het om een meeuw ging. Kan gebeuren...quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Met een mooie PVV-meeuw derop.
Allochtone fietsers dragen groene hesjes, uiteraard.
quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:55 schreef bijdehand het volgende:
Ik stem trouwens voor bandjes die je rond je bovenarm kan doen, EU-blauw met de sterren erop. En als je dan een hogere burger/ambtenaar tegenkomt dan moet je je rechterarm de lucht in steken. Zal toch wel moeten ooit, kan het beter nu zijn.
Ik spreek ook wel van de EEV: de Europese Erkende Verhuizers.quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:13 schreef ems. het volgende:
Oh, dus daar is het europese parlement voor. Voor gewichtige, doordachte zaken zoals dit.
Apart. Hadden ze daar ook een verklaring voor? Misschien inderdaad de overkill aan reflecterende vestjes?quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:39 schreef Dagonet het volgende:
Australische ervaringen wijzen uit dat fietsers verplichten een helm te dragen en hesjes zorgt voor meer doden en gewonden onder fietsers.
Niet zo vreemd als het een grote kermis op de weg wordt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:39 schreef Dagonet het volgende:
Australische ervaringen wijzen uit dat fietsers verplichten een helm te dragen en hesjes zorgt voor meer doden en gewonden onder fietsers.
Knieschijven? Ze schieten je gelijk dood man, ja ook als je verder ongewapend bent.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:45 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Door de knieschijven schieten. Past beter bij onze cultuur.
quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:58 schreef BasEnAad het volgende:
Godallemachtig zeg, gek he dat iedereen de EU uitkotst als de doorsnee nederlander elk anti-EU bericht voor zoete koek aanneemt?
Je kan helemaal geen wapens hebben in Nederland want dat is verboden. Oh wacht... Regels hebben zoveel nut! Iedereen luistert er naar! Een relevanter voorbeeld bij dit onderwerp is het betuttelende rookverbod. Heb nog nooit een rookvrij café gezien.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:58 schreef niels0 het volgende:
[..]
Knieschijven? Ze schieten je gelijk dood man, ja ook als je verder ongewapend bent.
Je mag wel wapens hebben hoorquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je kan helemaal geen wapens hebben in Nederland want dat is verboden. Oh wacht... Regels hebben zoveel nut! Iedereen luistert er naar! Een relevanter voorbeeld bij dit onderwerp is het betuttelende rookverbod. Heb nog nooit een rookvrij café gezien.
Vette shit! Ga als middeleeuwse ridder zwaaiend met mijn plastic zwaard over straat en wacht dan af hoe het publiek reageert!quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:48 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je mag wel wapens hebben hoorEn een dicht café is rookvrij
Nee, dat is een logische reflex wanneer je iets smerigs door de strot geduwd krijgt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:58 schreef BasEnAad het volgende:
Godallemachtig zeg, gek he dat iedereen de EU uitkotst?
Je mag gewoon vuurwapens hebben. Ja, je mag niet met wapens over straat, maar dat is denk ik wel goed. Hesjes daarentegen...quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vette shit! Ga als middeleeuwse ridder zwaaiend met mijn plastic zwaard over straat en wacht dan af hoe het publiek reageert!
http://www.powned.tv/nieu(...)r_schokt_ermelo.html
Het is alweer een tijdje geleden dat ik het café dicht heb zien gaan maar het personeel rookt vaak zelf heb ik gezien dus ik weet niet of je laatste statement klopt.
Bron?quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:14 schreef ultra_ivo het volgende:
De veiligheid van Nederlandse fietspaden wordt trouwens weer fors overdreven hier. Zowat de helft ervan maakt het fietsen onveiliger in plaats van veiliger.
Ik ben banger voor al die mongolen scooters dan voor auto's. Je kan zelf voorkomen dat je door een auto geschept wordt door een beetje op te letten maar die scooter eikels maken er een sport van om zo hard en dicht mogelijk langs je te rijden. Nog een nadeel van zo'n vestje. Al die scooter mongolen spotten je sneller.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:14 schreef ultra_ivo het volgende:
Maar de helft van de Franse wet wordt dus gepropageerd. De andere helft is dat automobilisten verplicht zijn minimaal 1,5 meter (in de bebouwde kom 1meter) afstand van een fietser houden als ze inhalen. Het niet houden aan deze regel is dan geen verkeersovertreding maar het poging tot toebrengen van zwaar lichamelijk letsel (=gevangenisstraf).
De veiligheid van Nederlandse fietspaden wordt trouwens weer fors overdreven hier. Zowat de helft ervan maakt het fietsen onveiliger in plaats van veiliger.
eigen ervaring. Iets van 10-12.000km per jaar op de fiets, inmiddels al iets van 20 jaar op dat gemiddelde (inclusief stadskilometers).quote:
Ligt denk ik vooral aan woonplaats. Ik fiets liever op fietspad dan op weg (boeit me sowieso weinig waar ik fiets).quote:Op woensdag 22 juni 2011 22:29 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
eigen ervaring. Iets van 10-12.000km per jaar op de fiets, inmiddels al iets van 20 jaar op dat gemiddelde (inclusief stadskilometers).
Mijn gebruikelijke fietsgebied is alles beneden de grote rivieren, België, Noord Frankrijk, Luxemburg en een deel van Duitsland. Ik zet ook fietsroutes uit. In België en Frankrijk kan ik met gemak 150km per dag uitzetten, maakt niet uit of het donker is of licht. In Nederland kom ik niet boven de 100km uit. Voor niet lokale rijders zijn de fietspaden vaak ondoorgrondelijk in Nederland. Je bent dan veel te veel aandacht kwijt met het kijken waar ze je nu weer naar toe brengen en hoe je dan weer daar naartoe komt waar je heen wilt. En het continu kijken naar allerhande valkuilen en verkeerd geplaatst straatmeubilair. In mijn eigen stad kan ik ongeveer de helft van de uitvalswegen niet opnemen in m'n routes omdat de fietspaden daar voor niet lokale rijders te gevaarlijk zijn. Om 1 gevaarlijke fietspad kom ik niet heen. Dat is iedere keer weer afwachten of er daar geen ongelukken gebeuren.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:13 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ligt denk ik vooral aan woonplaats. Ik fiets liever op fietspad dan op weg (boeit me sowieso weinig waar ik fiets).
Als ik alles lees zit het wel snor met de EU. Je zal een uitstekend lid zijn. Uitspraken als knuppelen en heel veel regels om je het leven onmogelijk te maken doen het goed. Je moet er dan nog alleen voor zorgen dat je mensen niet te slim maakt want dan zou je aan die regels niets hebben omdat er anders nagedacht word in handelen en je eigen verantwoording nemen. Dat moet je nog ff bedenken hoe je dit moet gaan aanpakken.quote:Op donderdag 23 juni 2011 00:44 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Jij bent zeker zo'n gore wielrenner die met 50 km/u langs komt razen terwijl er kinderen op de stoep spelen.. en maar autistisch bellen. Volgens mij ben jij het probleem, niet die fietspaden. Ze zouden macho's zoals jij gewoon van de fiets af moeten knuppelen, dan wordt het verkeer pas veilig.
50km/u? Dat haal ik alleen in een goede afdaling. En dan zeker niet op een fietspad. Sorry voor jouw vooroordelen maar daaran voldoe ik niet.quote:Op donderdag 23 juni 2011 00:44 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Jij bent zeker zo'n gore wielrenner die met 50 km/u langs komt razen terwijl er kinderen op de stoep spelen.. en maar autistisch bellen. Volgens mij ben jij het probleem, niet die fietspaden. Ze zouden macho's zoals jij gewoon van de fiets af moeten knuppelen, dan wordt het verkeer pas veilig.
Waarom nu weer zo'n over the top onbehoorlijke reactie?quote:Op donderdag 23 juni 2011 00:44 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
O je bent wielrenner, dan vind ik het niet gek dat je alles gevaarlijk vindt. Als je kijkt hoe een gemiddelde wielrenner fietst, dan is heel Nederland beter af zonder ze.quote:Op donderdag 23 juni 2011 00:22 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Mijn gebruikelijke fietsgebied is alles beneden de grote rivieren, België, Noord Frankrijk, Luxemburg en een deel van Duitsland. Ik zet ook fietsroutes uit. In België en Frankrijk kan ik met gemak 150km per dag uitzetten, maakt niet uit of het donker is of licht. In Nederland kom ik niet boven de 100km uit. Voor niet lokale rijders zijn de fietspaden vaak ondoorgrondelijk in Nederland. Je bent dan veel te veel aandacht kwijt met het kijken waar ze je nu weer naar toe brengen en hoe je dan weer daar naartoe komt waar je heen wilt. En het continu kijken naar allerhande valkuilen en verkeerd geplaatst straatmeubilair. In mijn eigen stad kan ik ongeveer de helft van de uitvalswegen niet opnemen in m'n routes omdat de fietspaden daar voor niet lokale rijders te gevaarlijk zijn. Om 1 gevaarlijke fietspad kom ik niet heen. Dat is iedere keer weer afwachten of er daar geen ongelukken gebeuren.
Erger dan het Nederlandse gemiddelde kan natuurlijk ook. Een aantal Duitse steden zitten naar mijn inschatting op meer dan 75% gevaarlijke fietspaden. Duinkerken is ook rampzalig. Verder de gehele provincie Vlaams-Brabant.
Ja, want dat zie je er ineens een vanuit het niets fluoriserend voor je auto langsschieten, dat gaat helpenquote:Op woensdag 22 juni 2011 12:21 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Goed initiatief, ik roep al jaren dat de veiligheid van fietsers een stuk beter kan. Soms rijd je met je auto en zie je er weer een vanuit het niets voor je auto langs schieten, deze maatregel kan een heleboel gevaarlijke situaties voorkomen.
Dit dus. Mening van het gepeupel doet er niet toe bij hem. Hij heeft tenslotte zijn eigen grote gelijk.quote:Op donderdag 23 juni 2011 01:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als ik alles lees zit het wel snor met de EU. Je zal een uitstekend lid zijn. Uitspraken als knuppelen en heel veel regels om je het leven onmogelijk te maken doen het goed. Je moet er dan nog alleen voor zorgen dat je mensen niet te slim maakt want dan zou je aan die regels niets hebben omdat er anders nagedacht word in handelen en je eigen verantwoording nemen. Dat moet je nog ff bedenken hoe je dit moet gaan aanpakken.
Ik weet niet hoe jij fietst maar voor de normale fietser zijn fietspaden echt niet gevaarlijk hoor. Dat ze niet op wielrenners gebouwd zijn doet niks af aan hun veiligheid voor de normale fietser, waar dit EU geblaat over gaat.quote:Op donderdag 23 juni 2011 00:22 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Mijn gebruikelijke fietsgebied is alles beneden de grote rivieren, België, Noord Frankrijk, Luxemburg en een deel van Duitsland. Ik zet ook fietsroutes uit. In België en Frankrijk kan ik met gemak 150km per dag uitzetten, maakt niet uit of het donker is of licht. In Nederland kom ik niet boven de 100km uit. Voor niet lokale rijders zijn de fietspaden vaak ondoorgrondelijk in Nederland. Je bent dan veel te veel aandacht kwijt met het kijken waar ze je nu weer naar toe brengen en hoe je dan weer daar naartoe komt waar je heen wilt. En het continu kijken naar allerhande valkuilen en verkeerd geplaatst straatmeubilair. In mijn eigen stad kan ik ongeveer de helft van de uitvalswegen niet opnemen in m'n routes omdat de fietspaden daar voor niet lokale rijders te gevaarlijk zijn. Om 1 gevaarlijke fietspad kom ik niet heen. Dat is iedere keer weer afwachten of er daar geen ongelukken gebeuren.
Erger dan het Nederlandse gemiddelde kan natuurlijk ook. Een aantal Duitse steden zitten naar mijn inschatting op meer dan 75% gevaarlijke fietspaden. Duinkerken is ook rampzalig. Verder de gehele provincie Vlaams-Brabant.
Oh je rijdt auto? Als iedereen zou fietsen, zou het veel veiliger zijn op straatquote:Op woensdag 22 juni 2011 12:21 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Goed initiatief, ik roep al jaren dat de veiligheid van fietsers een stuk beter kan. Soms rijd je met je auto en zie je er weer een vanuit het niets voor je auto langs schieten, deze maatregel kan een heleboel gevaarlijke situaties voorkomen.
http://www.scientificamer(...)act-cars-to-cyclistsquote:Op woensdag 22 juni 2011 18:51 schreef Ferdo het volgende:
Apart. Hadden ze daar ook een verklaring voor? Misschien inderdaad de overkill aan reflecterende vestjes?
Je ziet ze dan natuurlijk al vanaf een afstandje oplichten, dat is het mooie aan dat systeem. Hoe zou jij het vinden als je in je auto een vrouw met een baby op de fiets keihard aanrijd met de wetenschap dat je haar misschien eerder had kunnen zien als ze zo'n hesje had gedragen? Natuurlijk is het niet altijd even gemakkelijk maar ik denk toch dat die levens die we op die manier sparen zwaarder wegen dan jouw ongemak.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja, want dat zie je er ineens een vanuit het niets fluoriserend voor je auto langsschieten, dat gaat helpen
Zijn postbodes die fietspaden gevaarlijk vinden ook alg een normale fietsers meer? Als je alleen maar fietst op fietspaden waar je blind de slechte plekken kent snap ik je mening. Als je ook buiten je eigen regio fietst en dus niet van buiten alle valkuilen kent is het wel gevaarlijk.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik weet niet hoe jij fietst maar voor de normale fietser zijn fietspaden echt niet gevaarlijk hoor. Dat ze niet op wielrenners gebouwd zijn doet niks af aan hun veiligheid voor de normale fietser, waar dit EU geblaat over gaat.
Zeker, over het algemeen leren we dat eerder dan zwemmen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:11 schreef MakkieR het volgende:
Andere landen zouden fietsles moeten nemen in Nederland, fietsen hier is als ademen, geen enkel ander land kent de fiets zoals wij die kennen en nergens gebeurd minder ongelukken, terwijl wij als land per oppervlakte de meeste fietsers hebben, zonder helm.
Kom op zeg dit is te erg voor woorden. om te beginnen waar zit je verstand.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:22 schreef Gia het volgende:
[..]
En dat is vooral bij fietsers van 13 jaar of jonger het ergst. Daarboven wordt nog wel enigszins naar de schuldvraag gekeken, maar meer dan 50/50 haal je daar nooit uit. Zelfs niet als de schuld duidelijk helemaal bij de fietser ligt.
Waarom moeten de grootste landen idd. de norm bepalen? ipv. Het land met de meeste fietsers en de meeste ervaring op dat gebied.. Laat ze in Frankrijk maar fietsles geven op school ipv dat ze hier die vestjes gaan invoeren omdat ze dáár bv. op de vluchtstrook mogen rijden.quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:11 schreef MakkieR het volgende:
Andere landen zouden fietsles moeten nemen in Nederland, fietsen hier is als ademen, geen enkel ander land kent de fiets zoals wij die kennen en nergens gebeurd minder ongelukken, terwijl wij als land per oppervlakte de meeste fietsers hebben, zonder helm.
Als je door een stad rijdt als een dwaze mongool om een minuutje eerder op je plek aan te komen dan verdien je de schuld. In een stad leven namelijk mensen. Hard rijden doe je maar op de snelweg waar over het algemeen geen kinderen rondlopen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:41 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Kom op zeg dit is te erg voor woorden. om te beginnen waar zit je verstand.
Kinderen hebben nu eenmaal geen rijbewijs en dokken niet 2000 euro voor autorijlessen + examen, dus daar zit het eerste verschil. Ten tweede overdrijf je, ondanks dat we volgestampt zitten met auto's. Een gezin heeft tegenwoordig gemiddeld 2 auto's "een zakenauto, een boodschappen auto en een auto voor het weekend" is het veel drukker geworden op de weg.
Ook vergeet je dat auto's tegenwoordig veel stiller zijn, ik weet namelijk dat 20 jaar geleden je een auto al van 200meter kon horen en nu schrik je het apezuur omdat je ze niet meer hoort van 10 meter van achteren.
Kinderen blijven kinderen en op je praktijklessen zul je ooit wel eens hebben meegekregen dat fietsers nu eenmaal een kwetsbare groep is. Niet alleen omdat ze niet altijd uitkijken, maar ook omdat je als fietser met andere factoren te maken hebt. ( ik denk aan rukwinden, onoplettendheid met regen in je ogen, het vele lawaai in je omgeving, onverwachte bewegingen door fietspech)
Daarbij is een fietser kwetsbaar, omdat hij of zij niet in een metalen constructie zit, veilig in de gordels. En dan heb je nog te maken met vervelende omstandigheden, zoals kleddernat zijn, vermoeidheid, of afwezigheid door slaap. Let wel als automobilist heb je een keuze, fietsers hebben die niet.
Je kunt namelijk als automobilist de fiets pakken, maar fietsers kunnen de auto niet pakken.
Dus heb een beetje respect voor fietsers, zij zitten niet in de luxe positie, waar de automobilist wel in zit.
Klopt helemaal, wel met dien verstande dat fietsers soms ook te debiel om te poepen lijken te zijn.. Laatst zwalkte er één van de ene kant van de weg naar de andere zonder wat voor aandacht voor de omgeving dan ook.. Pas na de tweede keer claxoneren reageerde het pas. Een domme doos die met haar ipod zat te spelen.. Tja, te weinig kunnen horen en uitkijken was er ook al niet bij.. Wat mij betreft mag dat gedrag flink bekeurd worden..quote:Op donderdag 23 juni 2011 20:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je door een stad rijdt als een dwaze mongool om een minuutje eerder op je plek aan te komen dan verdien je de schuld. In een stad leven namelijk mensen. Hard rijden doe je maar op de snelweg waar over het algemeen geen kinderen rondlopen.
Vlak bij mijn huis is een rotonde met voorrang voor fietsers. Moet je al die boze automobilisten gezichtjes eens zien als je remt voor al die dwazen die pas op het laatste moment willen remmen. Moeten ze 5 seconden wachten tot je voorbij bent!!!!
Aan de verkeerde kant van de weg fietsen is gewoon gevaarlijk en dat geld mijn verhaaltje natuurlijk niet. Wat je wel moet doen als automobilist is rekening houden met het feit dat niet iedere fietser de voorrangsregeltjes kent en dat ze in een stad uit ieder zijstraatje kunnen schieten. Het is zo nutteloos om in de laatste 200 meter van je bestemming perse net iets over de snelheidslimiet te willen gaan. Tegen dit probleem gaan gele vestjes trouwens niet helpen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Klopt helemaal, wel met dien verstande dat fietsers soms ook te debiel om te poepen lijken te zijn.. Laatst zwalkte er één van de ene kant van de weg naar de andere zonder wat voor aandacht voor de omgeving dan ook.. Pas na de tweede keer claxoneren reageerde het pas. Een domme doos die met haar ipod zat te spelen.. Tja, te weinig kunnen horen en uitkijken was er ook al niet bij.. Wat mij betreft mag dat gedrag flink bekeurd worden..
Ik fiets altijd en laat zoiezo altijd wel rechts voor tenzij ik voorrang heb (en dan kijk ik nog goed of er niet gouw voorrang wordt genomen). Maar goed, van onze cultuur (ja, want fietsen horen toch wel bij Nederland vind ik) moeten ze afblijven. Ik zou liever uit de EU stappen dan iedere fietser verplichten een geel hesje aan te doen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Aan de verkeerde kant van de weg fietsen is gewoon gevaarlijk en dat geld mijn verhaaltje natuurlijk niet. Wat je wel moet doen als automobilist is rekening houden met het feit dat niet iedere fietser de voorrangsregeltjes kent en dat ze in een stad uit ieder zijstraatje kunnen schieten. Het is zo nutteloos om in de laatste 200 meter van je bestemming perse net iets over de snelheidslimiet te willen gaan. Tegen dit probleem gaan gele vestjes trouwens niet helpen.
Je weet hoe zo'n hesje werkt? Dan weet je ook dat je het dus pas ziet oplichten als je koplamp erop schijnt. En hee, dan zit zo iemand dus al voor je autoquote:Op donderdag 23 juni 2011 17:54 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Je ziet ze dan natuurlijk al vanaf een afstandje oplichten, dat is het mooie aan dat systeem. Hoe zou jij het vinden als je in je auto een vrouw met een baby op de fiets keihard aanrijd met de wetenschap dat je haar misschien eerder had kunnen zien als ze zo'n hesje had gedragen? Natuurlijk is het niet altijd even gemakkelijk maar ik denk toch dat die levens die we op die manier sparen zwaarder wegen dan jouw ongemak.
En wat denk je van fietslicht en reflectoren? Als auto's die niet zien zien ze het hesje ook niet.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je weet hoe zo'n hesje werkt? Dan weet je ook dat je het dus pas ziet oplichten als je koplamp erop schijnt. En hee, dan zit zo iemand dus al voor je auto
Overigens zal je een vrouw met een baby op een fiets niet snel aanrijden, simpelweg omdat je met een baby niet op de fiets stapt. Je mag zo'n kind pas vervoeren op de fiets als het stevig kan zitten.
En daarbij, die hesjes gaan hetzelfde effect geven als fietshelmen...
Ja, zijwieltjes en dan zonder zijwieltjes en dan naar het zwembad fietsenquote:Op donderdag 23 juni 2011 19:19 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zeker, over het algemeen leren we dat eerder dan zwemmen.
Jij snapt mequote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En wat denk je van fietslicht en reflectoren? Als auto's die niet zien zien ze het hesje ook niet.
Anders geven we iedereen een glow in the dark pak en auto's een radar zodat ze fietsen kunnen zien aankomen.quote:
Dan vrees ik toch echt dat jouw zicht het probleem is hier, ik deel die ervaring niet.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je weet hoe zo'n hesje werkt? Dan weet je ook dat je het dus pas ziet oplichten als je koplamp erop schijnt. En hee, dan zit zo iemand dus al voor je auto
Ik bedoelde ook zo'n kind in een kinderzitje, misschien had ik duidelijker moeten zijn.quote:Overigens zal je een vrouw met een baby op een fiets niet snel aanrijden, simpelweg omdat je met een baby niet op de fiets stapt. Je mag zo'n kind pas vervoeren op de fiets als het stevig kan zitten.
Alle beetjes helpen toch? Dit gaat om mensenlevens hoor.quote:En daarbij, die hesjes gaan hetzelfde effect geven als fietshelmen...
In dat geval is het misschien nog beter het fietsen te verbieden.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:10 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Alle beetjes helpen toch? Dit gaat om mensenlevens hoor.
Het leven van de fietser ja. Waarom neemt die zijn eigen verantwoordelijkheid niet gewoon? Dus zelf zorgen dat je licht het goed doet, dat je een helm opdoet (als je op een scooter zit) en zorgen dat je zichtbaar bent. Als je daar allemaal schijt aan hebt als fietser, dan ga je gewoon niet verantwoordelijk met je eigen leven en veiligheid om. Ik zie geen reden voor de politiek om die functie dan maar over te nemen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:10 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Je moet mensen niet te veel gaan beperken in hun vrijheid, de kans op een revolutie wordt dan te groot.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In dat geval is het misschien nog beter het fietsen te verbieden.
Overdreven? Best wel. Maar waar wil je de grens trekken?
Je kent het principe van reflectie dus nietquote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:10 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Dan vrees ik toch echt dat jouw zicht het probleem is hier, ik deel die ervaring niet.
Blijkbaar... Ik weet niet waar jij rijdt, maar bij mij schieten er over het algemeen geen fietsende moeders met kinderen op de fiets voor mijn auto langs. En als ze dat wel zouden doen, dan geeft een geel hesje weinig bescherming.quote:[..]
Ik bedoelde ook zo'n kind in een kinderzitje, misschien had ik duidelijker moeten zijn.
Je kent het negatieve effect van fietshelmen... die beetjes helpen juist niet.quote:[..]
Het principe ken ik heel goed, of jouw zicht of jouw auto is het probleem hier. Ik heb jaren gewerkt in een situatie waar je zo'n hesje moest dragen, tevens heb ik vaak te maken gehad met individuelen met zo'n vestje op mijn pad. Altijd heeft het nog geholpen, ik zag ze al van weet niet hoe ver. Ik spreek uit ervaring.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:28 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je kent het principe van reflectie dus nietKnap trouwens dat jij al weet hoe zo'n hesje op de fiets werkt, terwijl er geen te bekennen zijn op de Nederlandse wegen.
Ik heb het vaak genoeg meegemaakt maar dat is sowieso het punt niet. Misschien moet je de reacties nog eens goed doorlezen.quote:[..]
Blijkbaar... Ik weet niet waar jij rijdt, maar bij mij schieten er over het algemeen geen fietsende moeders met kinderen op de fiets voor mijn auto langs. En als ze dat wel zouden doen, dan geeft een geel hesje weinig bescherming.
Mijn ervaring verteld een ander verhaal. Ik heb een keer een kind met 20 km/u op zijn snavel zien gaan met zo'n helm op en hij had geen krasje. Zonder die helm had zijn schedel waarschijnlijk een flinke deuk. Ik spreek wederom uit ervaring, dit is gewoon echt nodig.quote:[..]
Je kent het negatieve effect van fietshelmen... die beetjes helpen juist niet.
Mensen verplichten iets aan te trekken zou je op kunnen vatten als een beperking van de vrijheid van mensen, denk je niet?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:22 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Je moet mensen niet te veel gaan beperken in hun vrijheid, de kans op een revolutie wordt dan te groot.
Met het verschil dat dat noodzakelijk is om de veiligheid van onze kinderen te waarborgen. Dat is toch wel een legitiem argument om iets in te leveren. Tevens word je op deze manier niet beperkt en kun je overal nog heen, ik zie niet hoe dit een probleem zou moeten zijn. Veiligheid of gemak? De keus zou gemakkelijk moeten zijn. Helemaal als het om kinderen gaat.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:37 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Mensen verplichten iets aan te trekken zou je op kunnen vatten als een beperking van de vrijheid van mensen, denk je niet?
Knap dat jij iemand die voor je auto langsschiet (zoiets gebeurt in de regel van links naar rechts of omgekeerd) beter kunt zien als ze een fluoriserend hes dragen. Maar hee, jij hebt de ervaring en ik blijk een bril nodig te hebben. Wat fijn dat je me zo goed kentquote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:35 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Het principe ken ik heel goed, of jouw zicht of jouw auto is het probleem hier. Ik heb jaren gewerkt in een situatie waar je zo'n hesje moest dragen, tevens heb ik vaak te maken gehad met individuelen met zo'n vestje op mijn pad. Altijd heeft het nog geholpen, ik zag ze al van weet niet hoe ver. Ik spreek uit ervaring.
Hee, nu schort het ook al aan mijn begrijpend lezen, wat fijn dat de ervaringsdeskundige er is om me te reddenquote:[..]
Ik heb het vaak genoeg meegemaakt maar dat is sowieso het punt niet. Misschien moet je de reacties nog eens goed doorlezen.
Neen lieve schat, het is door wetenschappelijk onderzoek bewezen dat het verplicht stellen van fietshelmen meer doden en gewonden oplevert, Dagonet heeft de linkjes al in dit topic gezet. Jij hebt het puur over kinderen, ik heb het over fietsers...quote:[..]
Mijn ervaring verteld een ander verhaal. Ik heb een keer een kind met 20 km/u op zijn snavel zien gaan met zo'n helm op en hij had geen krasje. Zonder die helm had zijn schedel waarschijnlijk een flinke deuk. Ik spreek wederom uit ervaring, dit is gewoon echt nodig.
Jij bent er zeker zo eentje die ook alle speeltoestellen van metaal wil, omdat je ooit een splinter hebt gekregen van een houten balk in de speeltuinquote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:39 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Met het verschil dat dat noodzakelijk is om de veiligheid van onze kinderen te waarborgen. Dat is toch wel een legitiem argument om iets in te leveren. Tevens word je op deze manier niet beperkt en kun je overal nog heen, ik zie niet hoe dit een probleem zou moeten zijn. Veiligheid of gemak? De keus zou gemakkelijk moeten zijn. Helemaal als het om kinderen gaat.
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:39 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Met het verschil dat dat noodzakelijk is om de veiligheid van onze kinderen te waarborgen. Dat is toch wel een legitiem argument om iets in te leveren. Tevens word je op deze manier niet beperkt en kun je overal nog heen, ik zie niet hoe dit een probleem zou moeten zijn. Veiligheid of gemak? De keus zou gemakkelijk moeten zijn. Helemaal als het om kinderen gaat.
Het is ook geen project. En ja, in de oorsprong vind ik het een prima concept. De EU moet zich echter veel meer bezig houden met strategie in plaats van dit soort operationele geneuzel.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:51 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat goed toch dat we in de EU zitten, zulke dingen kunnen wij natuurlijk helemaal niet zelf regelen en verder is de EU absoluut niet bemoeizuchtig![]()
Zijn er werkelijk nog mensen die de EU nog steeds een goed project vinden?
Het is inderdaad niet als project opgezet, maar ik hoop wel dat er een (spoedig) einde aan zit, vandaar deze benaming. Handelsafspraken (zoals het wegnemen van handelsbarrières) met andere landen maken vind ik prima, dat juich ik zelfs toe, maar daar heb je geen politieke unie voor nodig. Die operationele geneuzel, zoals jij het terecht noemt, krijg je er gratis bij als je voor een politieke unie kiest. We hebben al genoeg bemoeienis van de overheid, daarvoor is deze extra bestuurslaag niet nodig.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het is ook geen project. En ja, in de oorsprong vind ik het een prima concept. De EU moet zich echter veel meer bezig houden met strategie in plaats van dit soort operationele geneuzel.
Je wilt kinderen dan ook verbieden in bomen te klimmen. Je zou er immers uit kunnen vallen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:39 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Maar dat veroorzaakt al stres bij goudvissen dus ik denk niet dat dat mag.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je wilt kinderen dan ook verbieden in bomen te klimmen. Je zou er immers uit kunnen vallen.
Eigenlijk moet je ze dus binnen houden onder een glazen stulp.
Misschien moet je begrijpend leren lezen voor je bijdehand gaat doen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:40 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Knap dat jij iemand die voor je auto langsschiet (zoiets gebeurt in de regel van links naar rechts of omgekeerd) beter kunt zien als ze een fluoriserend hes dragen. Maar hee, jij hebt de ervaring en ik blijk een bril nodig te hebben. Wat fijn dat je me zo goed kentIk zal meteen morgen een afspraak maken met de opticiën
Hier valt helaas nog weinig aan te redden.quote:[..]
Hee, nu schort het ook al aan mijn begrijpend lezen, wat fijn dat de ervaringsdeskundige er is om me te redden
Totale waanzin. Mijn ervaring verteld een ander verhaal.quote:[..]
Neen lieve schat, het is door wetenschappelijk onderzoek bewezen dat het verplicht stellen van fietshelmen meer doden en gewonden oplevert, Dagonet heeft de linkjes al in dit topic gezet. Jij hebt het puur over kinderen, ik heb het over fietsers...
Maar goed, alwetende grootheid, ik ga mijn plekje weer opzoeken
Mijn ervaring is dat de wereld plat is, ik ben er namelijk nooit vanaf gevallen. Totale waanzin, die wetenschap die andere beweerdquote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:30 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Totale waanzin. Mijn ervaring verteld een ander verhaal.
Kinderen die het avontuur opzoeken en maniakken in snelle auto's zijn ook echt met elkaar te vergelijken. Laat jij je kinderen ook midden in de nacht over straat lopen omdat ze ook in bomen klimmen?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je wilt kinderen dan ook verbieden in bomen te klimmen. Je zou er immers uit kunnen vallen.
Eigenlijk moet je ze dus binnen houden onder een glazen stulp.
Ik draag mijn eigen verantwoording en heb dat mijn kinderen ook bijgebracht. Daar heb ik geen verplichte nonsens vanuit de EU voor nodig. Je snapt de onderliggende gedachte niet. Het gaat niet alleen om dat stomme hesje.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:32 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Kinderen die het avontuur opzoeken en maniakken in snelle auto's zijn ook echt met elkaar te vergelijken. Laat jij je kinderen ook midden in de nacht over straat lopen omdat ze ook in bomen klimmen?
Waarom ook? In Nederland is in elke uithoek van het land elk bospaadje, karrespoor en C-weggetje ook 's nachts volledig verlicht. Je hebt dan ook helemaal geen verlichting nodig om zelf iets te kunnen zien. Ik ben vóór!quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:31 schreef Big-Ern het volgende:
Hesje? Prima, maar dan moet het verplicht licht hebben op de fiets niet meer verplicht zijn.
Als we de Wikipedia mogen geloven wel, ja:quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsquote:Wettelijke eisen voor de gewone fietsEen fiets die niet behoort tot een van de bovengenoemde categorieën, moet minstens uitgerust zijn met:
een bel hoorbaar op 20 meter
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
twee goed functionerende lichten
vooraan wit of geel, continu oplichten of knipperen.
achteraan rood ('s nachts bij helder weer vanaf minstens 100 m zichtbaar) continu oplichten of knipperen.
reflectoren
aan weerszijden van de pedalen wit of geel
op de spaken en/of de banden minstens 2 gele of oranje dubbelzijdige reflectoren per wiel; vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht en/of een witte reflecterende strook aan weerszijden van elke band.
vooraan een witte en achteraan een rode reflector
Lichten zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt.
Dan zijn we het eens?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:37 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Waarom ook? In Nederland is in elke uithoek van het land elk bospaadje, karrespoor en C-weggetje ook 's nachts volledig verlicht. Je hebt dan ook helemaal geen verlichting nodig om zelf iets te kunnen zien. Ik ben vóór!
Dat is niet waar, ik ben laatst nog een keer in een sloot gefietst omdat die ledjes gewoon te weinig licht geven om in het echte donker te kunnen zien, bovendien was ik nog lang niet beneveld genoeg om de humor ervan in te zien.quote:Waarom ook? In Nederland is in elke uithoek van het land elk bospaadje, karrespoor en C-weggetje ook 's nachts volledig verlicht. Je hebt dan ook helemaal geen verlichting nodig om zelf iets te kunnen zien. Ik ben vóór!
Sarcasme is je vreemd?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet waar, ik ben laatst nog een keer in een sloot gefietst omdat die ledjes gewoon te weinig licht geven om in het echte donker te kunnen zien, bovendien was ik nog lang niet beneveld genoeg om de humor ervan in te zien.
Domme dronkaard. Je hebt geluk dat er geen agent in de buurt was, dan had je een nachtje kunnen brommen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet waar, ik ben laatst nog een keer in een sloot gefietst omdat die ledjes gewoon te weinig licht geven om in het echte donker te kunnen zien, bovendien was ik nog lang niet beneveld genoeg om de humor ervan in te zien.
Ledjes zijn ook kut. Die halogeenlampen zijn wel perfect!quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:56 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Domme dronkaard. Je hebt geluk dat er geen agent in de buurt was, dan had je een nachtje kunnen brommen.
volgens mij is bijna overal in de stad snachts het zicht meer dan 200 meter.. wel grappig als je deze regel onder een agent zn neus kan vrijven..quote:Lichten zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt.
Het staat dan ook verkeerd op wikipedia... Lichten zijn verplicht 's nachts en overdag bij slecht zicht (minder dan 200 meter).quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:31 schreef okiokinl het volgende:
[..]
volgens mij is bijna overal in de stad snachts het zicht meer dan 200 meter.. wel grappig als je deze regel onder een agent zn neus kan vrijven..
oh... he jammer.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:54 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het staat dan ook verkeerd op wikipedia... Lichten zijn verplicht 's nachts en overdag bij slecht zicht (minder dan 200 meter).
het zijn slechts aanbevelingen om tegen 2030 het aantal verkeersdoden te halveren.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet als project opgezet, maar ik hoop wel dat er een (spoedig) einde aan zit, vandaar deze benaming. Handelsafspraken (zoals het wegnemen van handelsbarrières) met andere landen maken vind ik prima, dat juich ik zelfs toe, maar daar heb je geen politieke unie voor nodig. Die operationele geneuzel, zoals jij het terecht noemt, krijg je er gratis bij als je voor een politieke unie kiest. We hebben al genoeg bemoeienis van de overheid, daarvoor is deze extra bestuurslaag niet nodig.
Blijft de vraag waarom Peter van Dalen van de Christenunie, als vice-voorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement die dit rapport geschreven heeft, dit blijkbaar moedwillig verkeerd voorstelt.quote:Cyclists, too, should be encouraged to wear helmets and reflective vests after nightfall, they add.
De beste fietslampen zijn tegenwoordig LED's. Maar die kosten wat meer dan 7,95 de 2 stuks. Dan spreek je over een opbrengst van 40-75 lux. Meer dan voldoende om goed te zien. Een betere halogenelamp zit ergens op de 25 lux. Voor echt goed zicht had je in het halogeentijdperk twee koplampen nodig. En dat was dan weer verboden in Nederland (zonder EU regels). 2 Achterlampen is ook verboden volgens de wegenverkeerswet. Iemand die dus echt veilige verlichting wil hebben kan dus een prent krijgen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ledjes zijn ook kut. Die halogeenlampen zijn wel perfect!
De politie hier gedoogt fietsen zonder licht op donder, vrijdag en zaterdagavond/nachtquote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:53 schreef niels0 het volgende:
Vanaaf met 'n slok op, zonder licht de sluiproute. Agentjes rijd ik sowieso zoek, zal niet de eerste keer zijn, ik ken het daar als m'n broekzak. 'K ben net 10 dagen weer 'ns in NL, wat een grafland. Woensdag weer pleitheimers.
Kalm kalm, het is slechts een afleidingsmaneuver van Peter van Dalen.quote:
Aha. Ik dacht al, verkeersregels zijn toch helemaal geen EU-bevoegdheid?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:45 schreef meth1745 het volgende:
[..]
het zijn slechts aanbevelingen om tegen 2030 het aantal verkeersdoden te halveren.
Bovendien spreekt men nergens over verplichten
[..]
Blijft de vraag waarom Peter van Dalen van de Christenunie, als vice-voorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement die dit rapport geschreven heeft, dit blijkbaar moedwillig verkeerd voorstelt.
Die tien jaar vorderen al aardig.quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik sta ook heel regelmatig met mijn auto te wachten op andere auto's die de moeite niet nemen om hun knipperlichten te gebruiken.
Als ze er een gloeilampenverbod doorkrijgen kunnen ze alles erdoor krijgenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 20:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha. Ik dacht al, verkeersregels zijn toch helemaal geen EU-bevoegdheid?
De EU gaat over vrij verkeer. Ze kunnen dus regels maken over hoe veiligheidshesjes eruit mogen zien, wat voor verlichting op een fiets moet zitten, etc. Ze zouden misschien ook nog mogen verplichten om bij een fiets een veiligheidshesje te leveren, zodat dezelfde nieuwe fiets-in-doos overal in Europa verkocht mag worden.
Maar of je het licht ook aan doet en het hesje aantrekt? Dat gaat ze niks aan.
Zo, maar jij bent stoer!quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:53 schreef niels0 het volgende:
Vanaaf met 'n slok op, zonder licht de sluiproute. Agentjes rijd ik sowieso zoek, zal niet de eerste keer zijn, ik ken het daar als m'n broekzak. 'K ben net 10 dagen weer 'ns in NL, wat een grafland. Woensdag weer pleitheimers.
Gloeilampverbod gaat over producten en over (internationale) handel en valt dus onder EU-bevoegdheid.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 01:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Als ze er een gloeilampenverbod doorkrijgen kunnen ze alles erdoor krijgen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |