EU wil geel hesje verplicht op fietsquote:Als het aan het Europees Parlement ligt moeten alle fietsers in de EU en dus ook in Nederland gele, fluoriserende hesjes gaan dragen. In Frankrijk is het al jaren verplicht om 's avonds en buiten de bebouwde kom dit soort hesjes te dragen.
Peter van Dalen van de Christenunie is niet blij met deze ontwikkeling. "Onze fietsers worden gele kanaries. Hiermee wordt gesuggereerd dat fietsen gevaarlijk is terwijl het de meest veilige vorm van Verkeer is. Europa moet zich niet bemoeien met dit soort zaken." Wanneer de EU dit wil invoeren en of het ook daadwerkelijk verplicht wordt is niet bekend.
Ja, want we worden natuurlijk verplicht om een door hen goedgekeurd hesje te kopen, als het niet gedragen wordt komt er een dikke boete. Kassa!quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
EU wil geel hesje verplicht op fiets
Leuk nieuw melkkoetje zeker?
Daarom moeten landen deze regels ook lekker zelf bepalen, en niet de EU.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:05 schreef badisbad het volgende:
ik kan me ook heel goed voorstellen dat dit in andere landen net zo, niet erger is.
En het is ook niet alsof automobilisten die de dode hoek voor het gemak overslaan de fietser die daarin rijdt wél ziet omdat er nog een hesje omheen hangt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:01 schreef Ascendancy het volgende:
Want automobilisten kunnen geen lampen zien?
De omstandigheden zijn per land ook totaal verschillend. Een extra reden om verkeersveiligheid lekker over te laten aan de afzonderlijke lidstaten.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:05 schreef badisbad het volgende:
hier in nederland is het zeker niet nodig omdat we heel goed voorzien zijn qua wegdekken, verlichting, bewijzering, etc.
maar in andere landen is het zeker niet zo goed, in cambridge (zogenaamd de fiets hoofdstad van engeland) is er wel geteld 1 strip van 1/1.5 Km speciaal voor fietsers. qua verlichting en wegranden (waar je normaal dus fietst) was het echt 3 keer niks. m'n fiets was na een half jaar al compleet versleten.
de instelling is daar ook helemaal anders, als je een helm draagt word je als proffesional gezien, zonder helm ben je een dikke n00b. ben daar ook een paar keer bijna aangereden in situaties waar een nederlander betijds zou stoppen. ik kan me ook heel goed voorstellen dat dit in andere landen net zo, niet erger is.
Maar waren die 'op fietsen'?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:15 schreef Kingstown het volgende:
Kunnen we prima zelf beslissen....en wij verplichten ze alleen voor asielzoekers!
Fluorescerende hesjes voor asielzoekers
Deze wel:quote:
In jouw perfecte wereld hebben alle fietsers het licht aan als het nodig is?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:01 schreef Ascendancy het volgende:
Want automobilisten kunnen geen lampen zien?
Misschien moeten ze ook maar alle auto's fluorecerd geel maken. Of glow in the dark.
Net alsof ze allemaal een hesje aan zouden trekken?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:29 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In jouw perfecte wereld hebben alle fietsers het licht aan als het nodig is?
Anders gewoon allemaal een andere kleur:quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:31 schreef niels0 het volgende:
De politie moest toch van Europa in fluoriserend geel lopen? Straks zie je door de bomen het bos niet meer. Dat is nu al. Men is doorgeslagen met fluoriserende kleding naar mijn idee.
Alle auto's moeten dan ook dezelfde kleur vind ikquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Anders gewoon allemaal een andere kleur:
Politie: geel
Fietsers: groen
Werklui: oranje
Mensen die een taakstraf vervullen: roze
quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:36 schreef Frutsel het volgende:
Alle voetgangers, vooral die in de Botlektunnel, moeten verplicht een hesje aan!
Wat! Hetzelfde merk. Trabant lijkt me wel wat.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Alle auto's moeten dan ook dezelfde kleur vind ik
ja, vooral aan die landen overlatenquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:12 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En het is ook niet alsof automobilisten die de dode hoek voor het gemak overslaan de fietser die daarin rijdt wél ziet omdat er nog een hesje omheen hangt.
[..]
De omstandigheden zijn per land ook totaal verschillend. Een extra reden om verkeersveiligheid lekker over te laten aan de afzonderlijke lidstaten.
En dus moeten we hier maar opgezadeld worden met betuttelende wetjes omdat ze in f*ckin'g Roemenië als debielen fietsen?quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:48 schreef badisbad het volgende:
[..]
ja, vooral aan die landen overlatenNederland is het enige land ter wereld waar fietsers ook maar enigszins serieus worden genomen!
Nee, ik ben een goed ziende, allesbehalve bejaarde automobilist die veel te vaak signaleert dat fietsers zonder licht rijden, wat tot gevaarlijke situaties leidt. Ruim een jaar geleden had ik er op een rotonde bijna eentje onder de auto liggen. Kwam met een noodgang aangeredenm, zonder verlichting. Gelukkig had ik een bijrijder die het zag. Had ik daar alleen gereden, dan was die fietser gewond in een ziekenhuis beland.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:50 schreef Ringo het volgende:
Fietsers die met verlichting rondrijden. Ben je bejaard ofzo..
Je vergeet de zijwieltjes nog.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:53 schreef Ringo het volgende:
Doe anders ook een helm op, of plak een vlaggetje aan je bagagedrager..
Voortaan beter uitkijken bij het autorijden.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, ik ben een goed ziende, allesbehalve bejaarde automobilist die veel te vaak signaleert dat fietsers zonder licht rijden, wat tot gevaarlijke situaties leidt. Ruim een jaar geleden had ik er op een rotonde bijna eentje onder de auto liggen. Kwam met een noodgang aangeredenm, zonder verlichting. Gelukkig had ik een bijrijder die het zag. Had ik daar alleen gereden, dan was die fietser gewond in een ziekenhuis beland.
Dit. Je zou die antiglobalisten nog gaan geloven ook als dit zo doorgaat. Een ondemocratisch gedrocht in Brussel waarbij de soevereiniteit van de lidstaten niets voorstelt. En inderdaad buiten dat heb je straks meer verplichtingen die je belemmeren in je denken en vrijheden. De maatschappij wordt inderdaad tot een risicomijdende meute omgevormd vol gestopt met regels en andere onzin.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Vast een idee van mensen die 20% korting krijgen op een nieuwe auto omdat ze voor de EU werken.
Behalve dat het subsidiariteitsbeginsel weer met voeten wordt getreden, is dit ook weer een duidelijk voorbeeld van ziekelijke regelzucht en een overheid die zijn veiligheidsdrang volledig de vrije loop laat. Stel je voor dat er iets gebeurt.
Mensen die dit soort dingen verzinnen moeten zich eens afvragen wat ze er zelf van hadden gevonden als ze twintig waren.We zien dat overal bij overheden. Mensen die hun persoonlijke 'ontwikkeling' tot bangige risicomijdende sufkut tot maatschappelijke ontwikkeling willen verheffen.
Want jij houdt je altijd aan de regelsquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Overdreven. Gewoon zorgen dat fietsers hun fietsverlichting voor elkaar hebben en daar flink op bekeuren. Eén lampje kapot? Vooruit, dat kan nog pech zijn: hooguit 20 euro boete. Totaal geen fietsverlichting? Nalatigheid en risicovol gedrag: 500 euro boete. Moet je eens opletten hoe snel fietsers zorgen dat hun verlichting op orde is.
Overigens lult die Van Dalen uit z'n nek. Fietsers zijn een zeer kwetsbare groep in het verkeer; in die categorie vallen veel doden. Ook zijn er heel wat fietsers die hun zaakjes niet voor elkaar hebben, die zich niks van de verkeersregels aantrekken en op de fiets druk bezig zijn met bellen, sms'en, enzovoort.
Als ik als autorijder alle keren dat ik voor fietsers moest afremmen (omdat ze zich niet aan regels houden) gewoon was doorgereden, had ik nu een heel lijstje doden en gewonden achter mijn naam staan.
Met een mooie PVV-meeuw derop.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:58 schreef Dlocks het volgende:
Waarom niet een mooi hesje in onze nationale kleur!![]()
[ afbeelding ]
Ik kijk altijd zo goed mogelijk uit bij het autorijden. Mijn verlichting doet het, ik heb mijn gordel om, enzovoort. En ik mag van mede-weggebruikers verwachten dat ze zich ook veilig gedragen in het verkeer. Ook voor fietsers gelden regels; en die zijn er niet voor niets.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:55 schreef Ringo het volgende:
Voortaan beter uitkijken bij het autorijden.
Ik rijd ook wel eens wat te snel en ontvang soms ook wel eens een bekeuring. Je snapt het kennelijk niet, of wilt het niet snappen. Het gaat niet om regels, het gaat om rekening houden met andere mensen en om je eigen veiligheid. Een fietser moet verlichting voeren voor zijn eigen veiligheid; zodat hij fatsoenlijk zichtbaar is in het verkeer.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:56 schreef P8 het volgende:
Want jij houdt je altijd aan de regelsEn als je dat wel echt doet, dan ben je een autist en dat maakt deze discussie verder ook zinloos.
quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:01 schreef Elfletterig het volgende:
Ik kijk altijd zo goed mogelijk uit bij het autorijden. Mijn verlichting doet het, ik heb mijn gordel om, enzovoort. En ik mag van mede-weggebruikers verwachten dat ze zich ook veilig gedragen in het verkeer. Ook voor fietsers gelden regels; en die zijn er niet voor niets.
Helemaal mee eens!quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik rijd ook wel eens wat te snel en ontvang soms ook wel eens een bekeuring. Je snapt het kennelijk niet, of wilt het niet snappen. Het gaat niet om regels, het gaat om rekening houden met andere mensen en om je eigen veiligheid. Een fietser moet verlichting voeren voor zijn eigen veiligheid; zodat hij fatsoenlijk zichtbaar is in het verkeer.
Veel fietsers trekken zich in het verkeer geen bal aan van andere weggebruikers. Schieten overal voorlangs, vliegen de weg op, geven geen richting aan, zijn druk bezig met andere zaken zoals bellen en sms'en. Ik heb nog nooit een fietser aangereden, maar ik heb al tientallen keren op de rem moeten trappen vanwege asociaal weggedrag van fietsers. Geen enkele groep verkeersdeelnemers gedraagt zich asocialer.
Honderd procent mee eens.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:03 schreef Ingenieur-Kippezak het volgende:
Ze kunnen beter wat aan de fietsers zelf doen...
Oftewel fietsers niet altijd gelijk geven als ze worden aangereden..
Want 9 van de 10 keer is het gewoon de schuld van de fietser...
En ook fietsers moeten gewoon voorrang geven..
Het zal me een rotzorg zijn met welk stripfiguur je mij vergelijkt. Ik spreek vanuit de praktijk en wat ik vrijwel dagelijks in het verkeer waarneem. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als jij als autorijder een roekeloze, niet uitkijkende of niet verlichte fietser schept en jij de schuld krijgt. Eens kijken of je dan nog zo piept.quote:
Ik zie een makkelijkere oplossing dan een verplicht hesje. Sterker nog, die regelgeving is er al: licht aan op de fiets...quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:11 schreef Gia het volgende:
Er is niets zo vreselijk als een drietal scholieren dat zonder licht, met donkere jassen aan, naast elkaar fietst. Je ziet ze niet.
Dat is ook een kwestie van opvoeding en voorlichting. Nee je moet niets gaan verplichten vanuit die dwaze EU. Ik heb het onderhand wel gehad met al die regeltjes voor je zogenaamde bescherming.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:11 schreef Gia het volgende:
Ik vind onder de 18 of zo, iets fluoriserend aan een fietser geen overbodige luxe. Voor mijn part een streep in de jas. Zie je ook al veel. Of een bandje om de linkerarm.
Er is niets zo vreselijk als een drietal scholieren dat zonder licht, met donkere jassen aan, naast elkaar fietst. Je ziet ze niet.
Ik let gewoon goed op tijdens het autorijden. Bovendien druk ik foute fietsers in de berm nog voordat ze onder mijn wielen zijn gekomen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:08 schreef Elfletterig het volgende:
Het zal me een rotzorg zijn met welk stripfiguur je mij vergelijkt. Ik spreek vanuit de praktijk en wat ik vrijwel dagelijks in het verkeer waarneem. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als jij als autorijder een roekeloze, niet uitkijkende of niet verlichte fietser schept en jij de schuld krijgt. Eens kijken of je dan nog zo piept.
De soevereiniteit is een paar jaar geleden op illegale wijze afgeschaft.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:55 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Je zou die antiglobalisten nog gaan geloven ook als dit zo doorgaat. Een ondemocratisch gedrocht in Brussel waarbij de soevereiniteit van de lidstaten niets voorstelt.
Ik ken het uit mijn omgeving wel. Naast dus een autonome drang uit ambtelijke organisaties om dingen te regelen zonder zich af te vragen of het wel geregeld moet worden, zie je dus oprechte fatsoenlijke en intelligentie mensen hun persoonlijke ontwikkeling verwarren met een maatschappelijke ontwikkeling. Mensen die tijdens hun studententijd konden drinken zonder hun peuk uit hun mondhoek te halen die nu kindertjes hebben en constateren dat roken helemaal marginaal is geworden. Die kun je echt verrassen met de vraag hoe ze daar over gedacht hadden als ze even terugdenken aan hoe ze zelf op hun 20e waren, zo denken ze helemaal niet. Het idee dat mensen zich ontwikkelen van jonge honden tot ouwe lullen met bijbehorende wensen leeft totaal niet.quote:En inderdaad buiten dat heb je straks meer verplichtingen die je belemmeren in je denken en vrijheden. De maatschappij wordt inderdaad tot een risicomijdende meute omgevormd vol gestopt met regels en andere onzin.
lees ff de hele post, ik zeg daar al dat de Nederlandse wetgeving/uitvoering m.b.t. fietsers en fietsveiligheid in orde is. buiten het (sporadisch) asociaal gedrag is er weinig mis met de dingen die je hier als fietser kan. in andere E.U. landen zijn ze nog niet zo ver wat de wetgeving/uitvoering betreft en daar zullen ze ook niet aan werken tenzij er van buiten af stimulans word gegeven.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:53 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dus moeten we hier maar opgezadeld worden met betuttelende wetjes omdat ze in f*ckin'g Roemenië als debielen fietsen?
Onzin. Ik neem ook als fietser aan het verkeer deel. En ik ben de eerste om te onderkennen dat er ook genoeg asociale automobilisten zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:10 schreef Kingstown het volgende:
Ah leuk....een fietsers vs. automobilisten topic...en allemaal naar de groep wijzen waar we niet toe behoren die het slechtste is....hoe verrassend!
Misschien niet, maar als er één van de drie toevallig een fluoriserende streep op zijn jas heeft en ze besluiten om die dan aan de buitenkant te laten fietsen, dan scheelt dat toch al iets.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik zie een makkelijkere oplossing dan een verplicht hesje. Sterker nog, die regelgeving is er al: licht aan op de fiets...
Alsof kinderen die weigeren het licht aan te doen wel met zo'n band om gaan fietsen
Maar dan hoeft de EU zich in elk geval niet te bemoeien met de Nederlandse situatie.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:16 schreef badisbad het volgende:
[..]
lees ff de hele post, ik zeg daar al dat de Nederlandse wetgeving/uitvoering m.b.t. fietsers en fietsveiligheid in orde is. buiten het (sporadisch) asociaal gedrag is er weinig mis met de dingen die je hier als fietser kan. in andere E.U. landen zijn ze nog niet zo ver wat de wetgeving/uitvoering betreft en daar zullen ze ook niet aan werken tenzij er van buiten af stimulans word gegeven.
De wet. Die staat niet aan jouw zijde. Wacht maar tot een fietser eens op jouw auto knalt en jij met schade zit die je niet op de fietser kunt verhalen. Of misschien wel erger: letsel bij de fietser waarvoor jij moet opdraaien.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:14 schreef Ringo het volgende:
Ik ben een koning in het verkeer. Wie doet mij wat?
Dát doe ik dan nog niet, maar ik stop wel zodanig voor een stoplicht dat er rechts naast me geen plaats is voor drie fietsers naast elkaar om te passeren.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:14 schreef Ringo het volgende:
Bovendien druk ik foute fietsers in de berm nog voordat ze onder mijn wielen zijn gekomen.
En dat is vooral bij fietsers van 13 jaar of jonger het ergst. Daarboven wordt nog wel enigszins naar de schuldvraag gekeken, maar meer dan 50/50 haal je daar nooit uit. Zelfs niet als de schuld duidelijk helemaal bij de fietser ligt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De wet. Die staat niet aan jouw zijde. Wacht maar tot een fietser eens op jouw auto knalt en jij met schade zit die je niet op de fietser kunt verhalen. Of misschien wel erger: letsel bij de fietser waarvoor jij moet opdraaien.
De machthebbers in Brussel uitgezonderd.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:22 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
je bent het eens met iedereen
Je moet eens wat vaker op de fiets zitten dan zie je juist de grote groep asomobilisten meer, als je in de auto zit zie je juist bijna geen andere asomobilisten maar juist wel weer fiesters.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:17 schreef Elfletterig het volgende:
En nogmaals: ja, er zijn ook asociale, niet-oplettende automobilisten. Maar qua percentage valt dat aantal in het niet, vergeleken met de grote groep fietsers die aan de bovenstaande omschrijving voldoet.
Tja, door ons stemgedrag selecteren we die soort ook wel een beetje he. Er mag geen enkel smetje op het blazoen zijn, dan krijg je dat soort figurenquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Vast een idee van mensen die 20% korting krijgen op een nieuwe auto omdat ze voor de EU werken.
Behalve dat het subsidiariteitsbeginsel weer met voeten wordt getreden, is dit ook weer een duidelijk voorbeeld van ziekelijke regelzucht en een overheid die zijn veiligheidsdrang volledig de vrije loop laat. Stel je voor dat er iets gebeurt.
Mensen die dit soort dingen verzinnen moeten zich eens afvragen wat ze er zelf van hadden gevonden als ze twintig waren.We zien dat overal bij overheden. Mensen die hun persoonlijke 'ontwikkeling' tot bangige risicomijdende sufkut tot maatschappelijke ontwikkeling willen verheffen.
Er zijn bepaalde trajecten die ik zowel in de auto als per fiets afleg. Zelfs op die korte stukken heb ik als automobilist vaker last van asociale fietsers dan omgekeerd. Je hoeft trouwens ook niet op de fiets te zitten om asociale automobilisten te herkennen. Dat lukt vanuit de auto ook prima. En nogmaals: ik verdedig ze niet.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:24 schreef Basp1 het volgende:
Je moet eens wat vaker op de fiets zitten dan zie je juist de grote groep asomobilisten meer, als je in de auto zit zie je juist bijna geen andere asomobilisten maar juist wel weer fiesters.
En dat is één van de grootste misstanden in onze wetgeving.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:22 schreef Gia het volgende:
En dat is vooral bij fietsers van 13 jaar of jonger het ergst. Daarboven wordt nog wel enigszins naar de schuldvraag gekeken, maar meer dan 50/50 haal je daar nooit uit. Zelfs niet als de schuld duidelijk helemaal bij de fietser ligt.
Immers, als licht aan al niet stoer is, dan zal een knalgeel fluoriserend hesje vast wel gedragen worden door die groep.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:11 schreef Gia het volgende:
Ik vind onder de 18 of zo, iets fluoriserend aan een fietser geen overbodige luxe. Voor mijn part een streep in de jas. Zie je ook al veel. Of een bandje om de linkerarm.
Er is niets zo vreselijk als een drietal scholieren dat zonder licht, met donkere jassen aan, naast elkaar fietst. Je ziet ze niet.
Ook dat ja. Maar het zijn vooral dertigers, veertigers en vijftigers die de beslissingen nemen en met dit soort ideeen komen, en hun indruk van de samenleving wordt gevormd door andere veertigers en vijftigers. Ik ben zelf ook geen twintiger meer, en ik vind mezelf ook wijzer geworden, maar dat wil niet zeggen dat de volgende generatie niet zelf wijs zou mogen worden en dat 'mijn generatie' hun die wijsheid moet opdringen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:27 schreef kingmob het volgende:
[..]
Tja, door ons stemgedrag selecteren we die soort ook wel een beetje he. Er mag geen enkel smetje op het blazoen zijn, dan krijg je dat soort figuren
Hier is een rotonde waar afslaande auto's gewoon voorrang hebben. Moet je eens zien hoeveel fietsers door willen rijden, omdat ze denken dat ze voorrang hebben, want rechtdoorgaand verkeer, blablabla.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:31 schreef Elfletterig het volgende:
Serieus: ik zou eens een uur lang een videocamera op zo'n rotonde moeten zetten. Als ik dan het beeldmateriaal terugkijk, zie ik zeker weten met auto's die nodeloos staan te wachten op fietsers die geen hand uitsteken dan fietsers die voor afslaande auto's op de rem moeten.
Nederlandse cultuur aan andere landen opleggen is net zo fout als andere landen die hun cultuur aan Nederland opleggen. Laat landen aub binnen hun eigen cultuur zelf hun eigen regels maken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:48 schreef badisbad het volgende:
[..]
ja, vooral aan die landen overlatenNederland is het enige land ter wereld waar fietsers ook maar enigszins serieus worden genomen!
ik zeg niet dat hesjes de oplossing zijn, er kan wel een puntje worden gezogen aan Nederlandse wetgeving. ik zie andere landen die alleen maar invoeren wanneer het ze vanuit de EU oid wordt verteld.
Heel de economie ligt op ploffen en de eu houdt zich bezig met het verbieden van gloeilampen en het verplichtstellen van gele hejes op de fiets. Punt 1 haat ik verboden en geboden, punt 2 zitten die politici daar op ons geld, en punt 3 moeten ze eens normaal doen en een echte baan zoeken als ze niets beters kunnen verzinnen dan wat ze nu doen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
EU wil geel hesje verplicht op fiets
Leuk nieuw melkkoetje zeker?
Alle inzittenden van auto's verplicht een veiligheidsvest omquote:Europa wil gele hesjes voor fietsers verplichten
Europarlementariër Peter van Dalen heeft grote bezwaren tegen het rapport over verkeersveiligheid, waarover dinsdagmorgen 21 juni werd gestemd in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Van Dalen, Vicevoorzitter van die Transportcommissie: ,,Het rapport komt met verschillende veiligheidsmaatregelen die auto’s duizenden euro’s duurder maken. Dan moet u denken aan een alcoholslot en uniforme eisen voor banden. Maar met name fietsers moeten er aan geloven. Het rapport wil dat fietsers in heel Europa verplicht een geel hesje gaan dragen, dat zou veiliger zijn. Hiermee wordt gesuggereerd dat fietsen gevaarlijk is terwijl het de meest veilige vorm van vervoer is. Fietsers moeten geen gele kanarie worden."
Volgens de Europarlementariër moeten we veiligheidsmaatregelen nemen die zich al bewezen hebben. ,,De aanleg van meer aparte fietspaden helpt gegarandeerd de verkeersveiligheid in Europa te verbeteren. En natuurlijk moet iedere fietser er voor zorgen dat z´n verlichting in orde is.”
Kosten
In het rapport wordt onder meer voorgesteld dat auto's een alcoholslot moeten hebben. Ook moeten bestuurders van auto’s een keer in de tien jaar verplicht een ogentest doen en moeten alle inzittenden van auto’s veiligheidsvesten dragen. Daarnaast moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren. Peter van Dalen is voor veiligheid, maar vindt de voorstellen veel te ver gaan. ,,De kosten van alle maatregelen komen uiteindelijk te liggen bij de gebruiker, want alle extra maatregelen maken auto’s en andere voertuigen duurder. Terwijl van al die maatregelen niet is aangetoond dat ze de verkeersveiligheid verbeteren.”
Onze cultuur is superieur, dus logisch dat wij niet-blanke asielzoekers verplichten met een fluoriscerend hesje aan te fietsen, maar belachelijk natuurlijk dat anderen ons iets op willen leggen...waar halen ze het lef vandaan.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nederlandse cultuur aan andere landen opleggen is net zo fout als andere landen die hun cultuur aan Nederland opleggen. Laat landen aub binnen hun eigen cultuur zelf hun eigen regels maken.
De lobby-isten hebben goed gescored in de eu zo te lezen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:39 schreef Hephaistos. het volgende:
Die verplichting van hesjes is nog niet eens de debielste maatregel
[..]
Alle inzittenden van auto's verplicht een veiligheidsvest om
ik zit ook te denken, als ik met mijn vrienden na een paar biertjes rond middernacht naar de stad gaan gaan we echt niet allemaal ons hesje aandoen. Of ff langs huis het hesje halen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:23 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De machthebbers in Brussel uitgezonderd.
Ja, de neef van de Commissaris heeft een bedrijf in vesten en hesjes...quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De lobby-isten hebben goed gescored in de eu zo te lezen.
Back to normal please!
Fietsers snappen zo veel niet... - En laten we wel zijn: je mag altijd op een fiets aan het verkeer deelnemen. Niemand die daar eisen aan stelt. Je hoeft geen fietsbewijs te hebben, ook geen bewijs of diploma waaruit blijkt dat je de verkeersregels kent, laat staan dat je je vaardigheden in de praktijk hebt bewezen. Iedere onverlaat mag op een fiets de weg op...quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:35 schreef Gia het volgende:
Hier is een rotonde waar afslaande auto's gewoon voorrang hebben. Moet je eens zien hoeveel fietsers door willen rijden, omdat ze denken dat ze voorrang hebben, want rechtdoorgaand verkeer, blablabla.
Er staan haaientanden voor elke oversteek voor fietsers. Auto's die de rotonde op of af willen hebben in elk geval altijd voorrang op fietsers. Maar dat snappen ze niet, schijnbaar.
Dat denk je nu....totdat je elke keer een boete krijgt, omdat je hem niet aan hebt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:40 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
ik zit ook te denken, als ik met mijn vrienden na een paar biertjes rond middernacht naar de stad gaan gaan we echt niet allemaal ons hesje aandoen. Of ff langs huis het hesje halen.
Breek me de bek niet open. Compleet doorgedraaid. We zitten in een economische crisis en de heren blijven maar regels verzinnen om je straks monddood te maken en je in een korset te stoppen. Zelf nadenken ,beslissingen nemen en fouten maken in je leven mag niet meer. Als sociaal liberaal erger ik me dood aan die nonsens.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:39 schreef Hephaistos. het volgende:
Die verplichting van hesjes is nog niet eens de debielste maatregel
[..]
Alle inzittenden van auto's verplicht een veiligheidsvest om
Iedereen mag ook zo maar voetgangertje spelen, zonder bewijs of diploma en laat dat net de enige groep zijn waar het aantal dodelijke slachtoffers is toegenomen in 2010.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fietsers snappen zo veel niet... - En laten we wel zijn: je mag altijd op een fiets aan het verkeer deelnemen. Niemand die daar eisen aan stelt. Je hoeft geen fietsbewijs te hebben, ook geen bewijs of diploma waaruit blijkt dat je de verkeersregels kent, laat staan dat je je vaardigheden in de praktijk hebt bewezen. Iedere onverlaat mag op een fiets de weg op...
quote:Opvallend is de lichte toename van het aantal verkeersdoden onder voetgangers. In 2010 kwamen 72 mensen op deze manier om. De voetgangers vormen de enige groep weggebruikers waarbij het aantal verkeersdoden niet gedaald is.
Ik: Wit met rode bolletjesquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Anders gewoon allemaal een andere kleur:
Politie: geel
Fietsers: groen
Werklui: oranje
Mensen die een taakstraf vervullen: roze
Vervelend en zorgwekkend, maar je kunt mensen moeilijk verbieden om te lopen. Het bewijst alleen dat voetgangers als verkeersdeelnemers ook op hun hoede moeten zijn. Verder is het aantal doden onder voetgangers nog niet half zo hoog als het aantal doden onder fietsers.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:44 schreef Kingstown het volgende:
Iedereen mag ook zo maar voetgangertje spelen, zonder bewijs of diploma en laat dat net de enige groep zijn waar het aantal dodelijke slachtoffers is toegenomen in 2010.
Nee, dan denk je: kanker-EU met je kankerregels en kankerpolitie.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:42 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat denk je nu....totdat je elke keer een boete krijgt, omdat je hem niet aan hebt.
Dat doen ze al.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:54 schreef PhirePhoenix4 het volgende:
En alle oto's een 5 gigawatt microsol op het dak jwt.
Kanker EU. Neuk dan liever minderjarige hoertjes van dat geld dat anderen voor jullie opbrengen.
Die grote boze buitenwereld is eng hequote:Op woensdag 22 juni 2011 11:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vervelend en zorgwekkend, maar je kunt mensen moeilijk verbieden om te lopen. Het bewijst alleen dat voetgangers als verkeersdeelnemers ook op hun hoede moeten zijn. Verder is het aantal doden onder voetgangers nog niet half zo hoog als het aantal doden onder fietsers.
Valt best mee, maar overal komen risico's om de hoek kijken. Je kunt je als fietser bijvoorbeeld keurig gedragen, netjes je verlichting op orde hebben, etc. Maar stel dat er dan een dronken automobilist langsscheurt die jou even meeschept... Uiteindelijk gaat alles om onveilig, risicovol gedrag. Dat moet worden ingeperkt, want dat voorkomt ongelukken en schade.quote:
gast, de enige link met cultuur is dat nederland veel beter na heeft gedacht over fiets verkeer. de concepten hadden echter net zo goed in frankrijk, duitsland, engeland, italie, etc. gevormd kunnen worden.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nederlandse cultuur aan andere landen opleggen is net zo fout als andere landen die hun cultuur aan Nederland opleggen. Laat landen aub binnen hun eigen cultuur zelf hun eigen regels maken.
Dit soort regels helpt echt helemaal niemand, behalve de teveel betaalde nietsnutten in Brussel en Straatsburg die zonder hun luizenbaantje als obsessieve regeltjesbedenker bij de EU waarschijnlijk werkeloos zouden zijn.
Fietsers en voetgangers zijn de meest kwetsbare groepen in het verkeer en helemaal als het kinderen of bejaarden zijn. Prima dat de zwaksten het beste beschermd worden in de wet.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vervelend en zorgwekkend, maar je kunt mensen moeilijk verbieden om te lopen. Het bewijst alleen dat voetgangers als verkeersdeelnemers ook op hun hoede moeten zijn. Verder is het aantal doden onder voetgangers nog niet half zo hoog als het aantal doden onder fietsers.
Dat is heel veel geld ja....en logisch dat men dat naar beneden probeert te krijgen, maar goed....we leven met 16 miljoen mensen op een heel klein stukje grond en bijna iedereen neemt op 1 of andere manier deel aan het verkeer, dus ongelukken en daaruit voortvloeiende kosten zijn onvermijdelijk.quote:Onderschat en onderbelicht is trouwens het aantal gewonden. Mensen die gewond raken, komen vaak in een lang en kostbaar revalidatietraject terecht. Het SWOV schat de maatschappelijke schade van verkeersongevallen op 12 miljard euro per jaar.
Wat is je punt nou eigenlijk?quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Valt best mee, maar overal komen risico's om de hoek kijken. Je kunt je als fietser bijvoorbeeld keurig gedragen, netjes je verlichting op orde hebben, etc. Maar stel dat er dan een dronken automobilist langsscheurt die jou even meeschept... Uiteindelijk gaat alles om onveilig, risicovol gedrag. Dat moet worden ingeperkt, want dat voorkomt ongelukken en schade.
Doodgaan is een feit. Het gaat om het evenwicht, kosten, baten. Beter besteden ze hun tijd aan zinvollere dingen of stoppen ze er helemaal mee.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Valt best mee, maar overal komen risico's om de hoek kijken. Je kunt je als fietser bijvoorbeeld keurig gedragen, netjes je verlichting op orde hebben, etc. Maar stel dat er dan een dronken automobilist langsscheurt die jou even meeschept... Uiteindelijk gaat alles om onveilig, risicovol gedrag. Dat moet worden ingeperkt, want dat voorkomt ongelukken en schade.
Ik sta ook heel regelmatig met mijn auto te wachten op andere auto's die de moeite niet nemen om hun knipperlichten te gebruiken.quote:[b]Op woensdag 22 juni 2011 11:31 schreef Serieus: ik zou eens een uur lang een videocamera op zo'n rotonde moeten zetten. Als ik dan het beeldmateriaal terugkijk, zie ik zeker weten met auto's die nodeloos staan te wachten op fietsers die geen hand uitsteken dan fietsers die voor afslaande auto's op de rem moeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |