Als je er op 1 januari van dit jaar nog niet overheen zat, is het nog niet relevant voor de aangifte die je voor 1/4/2012 moet doen. Wel moet je er rekening houden, want op 1 januari 2012 is de peildatum voor dat jaar.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:50 schreef þ het volgende:
[..]
Daar twijfel ik nu dus ook over.
"Per 1 januari 2011 geldt voor de vaststelling van de rendementsgrondslag voor box 3 nog maar één peildatum"
Dat zou betekenen dat ik in mijn aangifte over 2011, dus in 2012 er rekening mee moet houden. Maar ik moet er wel dit jaar rekening mee houden.
Iets moois kopen, meer rondjes geven op vakantie, ...quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe wou je er dit jaar rekening mee houden, dan?
Kijk aan. Dan weet ik wat dat betreft genoeg.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je er op 1 januari van dit jaar nog niet overheen zat, is het nog niet relevant voor de aangifte die je voor 1/4/2012 moet doen. Wel moet je er rekening houden, want op 1 januari 2012 is de peildatum voor dat jaar.
Bij je komende aangifte (over 2011) moet je dus het saldo van 1 januari 2011 invoeren. Voor de aangifte over 2012 is je saldo op 1 januari 2012 van belang.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:50 schreef þ het volgende:
[..]
Daar twijfel ik nu dus ook over.
"Per 1 januari 2011 geldt voor de vaststelling van de rendementsgrondslag voor box 3 nog maar één peildatum"
Dat zou betekenen dat ik in mijn aangifte over 2011, dus in 2012 er rekening mee moet houden. Maar ik moet er wel dit jaar rekening mee houden.
Ja, maar 1 januari 2011 had je nog geen 20k+ toch?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:50 schreef þ het volgende:
Precies, dat werd mij duidelijkquote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:53 schreef Socios het volgende:
[..]
Ja, maar 1 januari 2011 had je nog geen 20k+ toch?
Waarom? Als het op een spaarrekening staat, levert het aan rente meer op dan het je aan vermogensrendementsheffing kost.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:52 schreef þ het volgende:
[..]
Iets moois kopen, meer rondjes geven op vakantie, ...
* þ heeft weer wat te googlenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom? Als het op een spaarrekening staat, levert het aan rente meer op dan het je aan vermogensrendementsheffing kost.
Geld wat momenteel op je spaarrekening staat wordt effectief minder waard vanwege de hoge inflatie (al moet ik er dan ook wel weer bij zeggen dat inflatie maar relatief is).quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom? Als het op een spaarrekening staat, levert het aan rente meer op dan het je aan vermogensrendementsheffing kost.
Maar dat betekent niet automatisch dat je het dus maar beter uit kan geven.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Geld wat momenteel op je spaarrekening staat wordt effectief minder waard vanwege de hoge inflatie (al moet ik er dan ook wel weer bij zeggen dat inflatie maar relatief is).
Je lijkt mij iemand die dat goed uit kan leggenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet automatisch dat je het dus maar beter uit kan geven.
Nou. Eh. Help.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:57 schreef þ het volgende:
[..]
Je lijkt mij iemand die dat goed uit kan leggen.
Dat klopt, maar het is wel een feit dat je geld effectief dus niet meer waard wordt (als je een slechte spaarrekening heb wordt het zelfs minder waard als je de inflatie en vermogensrendementsheffing mee rekent).quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet automatisch dat je het dus maar beter uit kan geven.
Hoewel geld uitgeven natuurlijk wel weer vrouwenlogica is.
Het gaat om keuzes, uiteindelijk.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het is wel een feit dat je geld effectief dus niet meer waard wordt (als je een slechte spaarrekening heb wordt het zelfs minder waard als je de inflatie en vermogensrendementsheffing mee rekent).
Het voelt zo lekker recalcitrantquote:Op woensdag 22 juni 2011 00:02 schreef Socios het volgende:
Puur geld uitgeven om er geen 1,2% over te hoeven betalen, is inderdaad pure onzin.
Zo lekker 'de belastingdienst krijgt mijn centen niet'?quote:
Precies!quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zo lekker 'de belastingdienst krijgt mijn centen niet'?
Dat is een antwoord dat ik nog niet had. Super.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:10 schreef Vandaag... het volgende:
Ik weet niet of je vraag al beantwoord is maar een studieschuld bij DUO kan je er inderdaad tegenover zetten in box 3!
De eerste 2900 euro kun je niet meetellen (doelmatigheidsdrempel)quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:11 schreef þ het volgende:
[..]
Dat is een antwoord dat ik nog niet had. Super.
Zjin er nog voorwaarden aan? Of mag ik dat opgebouwde bedrag gewoon invullen wat ik in de brief van DUO krijg?
Dat is pas dom. Als het op een spaarrekening staat krijg je er (momenteel) rond de 2,5% voor.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:43 schreef junkiexp het volgende:
Als ik heel eerlijk ben, zou ik contant gaan verder sparen.
Ik vind belasting betalen over gespaarde centjes echt nonsens.
Ja maar die 20 K kan je wel laten staan, alleen ik zou contant verder sparen, gewoon uit principequote:Op woensdag 22 juni 2011 00:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is pas dom. Als het op een spaarrekening staat krijg je er (momenteel) rond de 2,5% voor.
Je vermogen verandert daar niet door.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:20 schreef Espex het volgende:
Dus ik zou gewoon even op 31-12 pinnen wat het verschil is... en dat later weer storten.
Ik vind het op zich wel een aardig idee. Het rendement is immers je winst en bovendien consumeer je het niet en loopt de maatschappij daardoor dus ook al belastingen mis.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:43 schreef junkiexp het volgende:
Welk principe? Dat je weigert belasting te betalen, wat de meeste Nederlanders wel gewoon doenquote:Op woensdag 22 juni 2011 00:54 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ja maar die 20 K kan je wel laten staan, alleen ik zou contant verder sparen, gewoon uit principe
Geld dat je uitgeeft betaal je 19% BTW over. Als je het spaart maar 1,2% vermogensrendementsheffing. Kun je beter sparen.quote:
De vermogensrendementsbelasting is 30%. Je betaalt 30% over het fictieve rendement van 4% (Dus 1,2% over je vermogen, niet over je rendement).quote:Op woensdag 22 juni 2011 08:31 schreef papernote het volgende:
[..]
Geld dat je uitgeeft betaal je 19% BTW over. Als je het spaart maar 1,2% vermogensrendementsheffing. Kun je beter sparen.
Die paar duizend euro die je eind december cash opneemt geef je natuurlijk niet op bij je aangiftequote:Op woensdag 22 juni 2011 08:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je vermogen verandert daar niet door.
30%quote:Op woensdag 22 juni 2011 08:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vermogensrendementsbelasting is 33%. Je betaalt 33% over het fictieve rendement van 4% (Dus 1,2% over je vermogen, niet over je rendement).
We propageren hier geen belastingontduiking.quote:Op woensdag 22 juni 2011 08:39 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Die paar duizend euro die je eind december cash opneemt geef je natuurlijk niet op bij je aangifte. En ja, ik weet dat dat belastingontduiking is omdat je contanten boven zoveel ook moet aangeven.
Griekse praktijken!quote:Op woensdag 22 juni 2011 08:26 schreef Piles het volgende:
[..]
Welk principe? Dat je weigert belasting te betalen, wat de meeste Nederlanders wel gewoon doen
Maar ondertussen wel stufi ontvangen en een gesubsidieerde opleiding doen natuurlijk
Wat is `die grens´?quote:Op woensdag 22 juni 2011 08:39 schreef SteveBudin het volgende:
En ja, ik weet dat dat belastingontduiking is omdat je contanten boven zoveel ook moet aangeven.
Ok, dan is voor mij het 2e van toepassing. Mijn huisje in Amsterdam is een 2e woning en zal dat waarschijnlijk altijd blijven. Als ik ooit terug verhuis, heb ik iets groters nodig om permanent te zitten. Maar goed, dan is het dus wel zaak om de hypotheek te verhogen. Nu ben ik hem aan het afbetalen, maar als ik verhuis wil ik natuurlijk gewoon ook HRA gaan gebruiken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:40 schreef Piles het volgende:
Je eigen woning valt in box 1 (Werk en woning), dus niet in box 3 (bezittingen en schulden).
In box 1 wordt een bedrag bij je inkomen geteld, waar je vervolgens de hypotheekrente weer af mag halen (hypotheekrenteaftrek/HRA). Oh, en de HRA is meestal hoger dan de 'bijtelling', waardoor een eigen woning 'gesponsord' wordt door de Belastingdienst...
Dat is heel simpel gezegd![]()
Pas als je woning niet je woonhuis is (bijvoorbeeld 2e woning), dan komt ie in box 3 als bezit (en kun je schuld van de hypotheek er weer af halen).
Hoop dat ik het goed uitleg, het zakt al aardig weg
500 euro of 1000 als je een fiscaal partner hebt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:42 schreef Socios het volgende:
[..]
Wat is `die grens´?
Mij viel het juist op dat voor de belastingaangifte over 2010 nergens meer een `vakje´ voor contant geld stond!
Je betaald het dan ook niet over het spaargeld, maar alleen op het (veronderstelde) rendement dat er mee behaald wordt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:43 schreef junkiexp het volgende:
Plus het is eenvoudiger dan daadwerkelijke rendementen belasten.quote:Op woensdag 22 juni 2011 08:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vind het op zich wel een aardig idee. Het rendement is immers je winst en bovendien consumeer je het niet en loopt de maatschappij daardoor dus ook al belastingen mis.
Plus dat hogere rendementen ook maar met 4% belast worden....quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:49 schreef Serinde het volgende:
[..]
Plus het is eenvoudiger dan daadwerkelijke rendementen belasten.
Hogere rendementen worden niet belast. Lagere ook niet. Bezit wordt belast. Niet het rendement.quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Plus dat hogere rendementen ook maar met 4% belast worden....
Lees het anders even. Je wordt met 30% belast voor het veronderstelde rendement van 4% dat je behaalt mert het vermogen. Niet het bezit wordt belast, maar het rendement. Het heet dan ook niet voor niets vermogensrendementheffing.quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Hogere rendementen worden niet belast. Lagere ook niet. Bezit wordt belast. Niet het rendement.
Jij je zin. Het is iig een fictief rendement en het maakt dus geen drol uit wat je werkelijke rendement is.quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:02 schreef sanger het volgende:
[..]
Lees het anders even. Je wordt met 30% belast voor het veronderstelde rendement van 4% dat je behaalt mert het vermogen. Niet het bezit wordt belast, maar het rendement. Het heet dan ook niet voor niets vermogensrendementheffing.
quote:
En dat is dus precies wat ik zei.....quote:Het is iig een fictief rendement en het maakt dus geen drol uit wat je werkelijke rendement is.
Dat hangt er maar net vanaf, als TS vorig afgestudeerd is, is de rente slechts 1,5%. Rente op spaarrekeningen zit momenteel rond de 2,7%.quote:Op woensdag 22 juni 2011 01:08 schreef fokvragen het volgende:
Waarom niet je studieschuld aflossen? De rente over die lening is momenteel meer dan wat je aan rente ontvangt op je spaar. Waarom je druk maken over 1,2% terwijl je aan de andere kant zo'n 2% over de balk gooit?
Ben ik de enige die het vreemd vindt dat ts dit niet weet met 20k op de bank?
Aha bedankt, ik dacht dat het nog steeds op 3,5% ofzo zat.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:47 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf, als TS vorig afgestudeerd is, is de rente slechts 1,5%. Rente op spaarrekeningen zit momenteel rond de 2,7%.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |