abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98526596
Patiënteninformatie
Fysiotherapie/ gynaecologie
Na een keizersnede
Inleiding
Voor een spoedig herstel na een keizersnede is het belangrijk om de buik- en
bekkenbodemspieren te trainen. Ook is het raadzaam om de doorbloeding in de benen te
bevorderen en oefeningen te doen voor de ademhaling en een juiste houding. In deze
folder vindt u tips, adviezen en oefeningen waarmee u zelf aan de slag kunt.

Ik bouw het ook wel rustig op. Ga zo eerst maar eens voelen of mijn rechte buikspieren weer op hun plaats zitten
pi_98526841
Maar staat er ook echt in dat je situps mag doen? Want bekkenbodemspieren trainen is een beetje je plas ophouden, dat is veel minder pittig als situps.
Ik denk eerder dat je gewoon weer een beetje je buikspieren moet gebruiken.
Wat ik wil zeggen....doe asjeblieft voorzichtig;)
pi_98526883
Ja dat trainen is idd hier ook het advies, maar van de fysio mag ik nog steeds geen situps doen na ruim 4 maanden, omdat mijn buikspieren nog niet terug zijn gekeerd waar ze horen. Ik begreep dat dat soms zelfs ook wel een maand of 6 kan duren.
Maar das vaginaal, niet met keizersnede.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_98527037
Ja, maar met keizersnede is het toch juist veel heftiger, worden die spieren ook echt doorgesneden enzo? Lijkt mij dat je dan juist langer moet wachten..

Ik bedoel het niet aanvallend hoor, tis gewoon verbazing :P
pi_98527540
Ik doe wel voorzichtig hoor ik wil vrijdag beginnen met hardlopen al hou ik het volgens mij maar 10m vol ofzo
pi_98528211
Waarom wil je zo snel?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_98528828
de pufclubjuf heeft bij de terugkomavond van de gym gekeken of de buikspier weer ok was. Dat was toen ik 6 weken geleden bevallen was. Toen was het al ok bij me.
*poef* nu is het weg
  woensdag 22 juni 2011 @ 21:48:43 #258
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_98529506
10 keer sit-ups :o ik krijg mezelf niet eens 1 keer omhoog :')
Bekkenbodem is hier wel goed!
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:01:16 #259
100412 mefke79
komt goed!
pi_98530347
mijn buikspieren zijn nog helemaal kwijt, helaas. Maar: al gefietst (knip zit dicht en lang lopen is geen optie door bekken, fietsen ging tot week 38 prima, daarna zat buik in de weg en nu ging het ook al weer prima) en daar ben ik enorm blij mee. En in tegenstelling tot de vorige keer ben ik nu ook al bijna weer op gewicht, nog maar 2 kilo te veel mefke. Ik was voor de zwangerschap flink aan het afvallen geslagen door simpelweg beter op te letten met eten en door naar mijn werk te fietsen ipv de auto te pakken. Ik hoop dan ook zo snel mogelijk die 12 km per dag te gaan fietsen, voorlopig zijn het kleine stukjes en op de hometrainer oefenen. Eigenlijk ben ik dus heel tevreden met mezelf. Over een week of 4 mag ik terug naar de fysio en dan ga ik starten met een speciaal 'weer fit na de bevalling' programma, ik durf even niet zonder begeleiding te sporten tot mijn bekken weer 100% normaal is.

Tienus doet het zo zo. Hij ziet nog steeds een beetje geel, drinkt soms niet goed, lijkt last te hebben van zijn maag/slokdarm, maar lijkt wel goed te groeien. Omdat het bezoek van de wijk afgezegd is afgelopen dinsdag, hebben we nu maar een afspraak gemaakt bij de huisarts. Mijn man is namelijk geboren met een maagafwijking en wij vertrouwen het nu dus niet echt. Wel balen, maar we gaan er maar vanuit dat het meevalt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:02:21 #260
100412 mefke79
komt goed!
pi_98530421
Oja bekkenbodem: die is al wel heel goed hersteld! Ik ben echt zo enorm blij dat ik ondanks mijn enorm wankele bekken een bodem heb die zijn werk wel bleef doen. Of nou ja, dat ie niet beschadigd is zeg maar, want hij doet zijn werk te goed en dat is ook niet alles.
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:04:56 #261
259886 pessie
pi_98530588
Och Mefke, heb jij ook al zoveel last gehad van je bekken! Wat ontzettend naar zeg! Ik heb tot 39+4 kunnen fietsen. Toen begonnen de voorweeën, dus ben ik maar gestopt. Lopen was ook bij mij inderdaad geen optie :') .
Ik hoop dat de HA er snel achter komt. Naar dat hij nog zo geel ziet.
pi_98531197
Fijn dat fietsen alweer gaat Mefke! Wat naar dat Tienus het zo zo doet. Succes bij de Ha, hopelijk valt het allemaal mee!

Ik had een hele wankele bekkenbodem na de bevalling, maar door de bekkenbodemfysio kan ik nu zonder zorgen springen :+ alleen niezen moet ik niet staande proberen. Ik kreeg de tip om dan mijn bovenlichaam te draaien, dan komt de klap ook niet op je bekkenbodem. Echt hulde voor de fysio, dacht dat het nooit meer goed zou komen.

Het enige wat ik aan buikspieroefeningen doe is ze aantrekken als ik iets zwaars til :P
pi_98531306
Hier nog 6 á 7 kg te gaan na de bevalling (zijn de kg die ik er zelf aangegeten heb denk ik), maar liefst nog 10 in totaal. Was voor de zwangerschap net begonnen met afvallen, maar verder dan 2,5 kg ben ik niet gekomen :+

En sit-ups, ik loop bij de bbfysio, en 1 van de oefeningen die ik moet doen zijn situps waarbij ik met mijn handen mijn horizontale buikspieren naar elkaar toe breng. Het bovenste setje zit nog steeds niet helemaal tegen elkaar aan zeg maar. Dus dan lijkt me dat dat kan met 6 weken. Maar goed, geen ks natuurlijk.

Sola, tip om het niesen staand op te vangen: leun tegen de muur alsof je je spieren aan het opwarmen bent. Dus 1 been naar achteren gestrekt en 1 been ontspannen. Je gezicht mag de muur gewoon raken, dus niet van je afduwen met gestrekte armen.
Tip die mijn moeder kreeg na de operatie van een verzakking. Heb het gebruikt net na mijn bevalling en was heel fijn.
pi_98532173
Laten we het niet over de bekkenbodem hebben. De mijne is goed verpest met alle gevolgen van dien. Ik heb niet alleen last tijdens niezen en springen zullen we maar zeggen }:| :X
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:49:38 #265
100412 mefke79
komt goed!
pi_98533683
dml, komt vast weer goed, geef het tijd en oefening :*
pi_98534975
Ik vind het ook wel snel ferrari, geniet lekker van je meisje en de rest komt later wel toch!

Goede tips van het niezen,haha...ik heb het de ene keer wel en de andere keer niet. Verder gaat het gelukkig wel goed.
In de kraamweek liep ik een keer naar de wc toe en liep het er zo uit, midden in de gang.
Was echt erg, want er belde net bezoek aan, dus m'n vriend gooide er snel een handdoek over en ik ben in de douche gesprongen. :@
Dus ik was best wel bang geworden dat het niet goed zou komen.
De kraamhulp vertelde ook doodleuk dat ik al moest beginnen met plas ophouden op de wc enzo, maar uhh, het was echt een ravage, beurs en branden met het plassen.
Wie gaat die oefeningen dan braaf doen?
pi_98535366
Haha Troeta, dan zou ik het ook met rust laten ja. Bij mij zeiden ze juist dat ik helemaal geen oefeningen moest doen, eerst maar eens laten genezen. Bij de controle met 6 weken ben ik ook gelijk doorgestuurd naar de bekkenbodemfysio.
pi_98536234
Heb morgenochtend mijn controle, maar loop al wel bij de bekkenbodemfysio. Ben benieuwd wat ze morgen zeggen.
Bedenk me trouwens dat ik nog even een lijstje moet maken met de dingetjes die ik wil bespreken.
  donderdag 23 juni 2011 @ 02:39:48 #269
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_98541777
Wat rot allemaal die bekken(bodem) problemen. Ik heb over een week controle, ben benieuwd.

Ben er wel weer aan toe om te sporten, heb een hoop energie die ik kwijt moet. Ikzelf ben alweer op het gewicht van voor de zwangerschap met Seth, helaasch hing er toen al 10 kilo aan van na de zwangerschap van Alexa. Dus dat moet er nog af.

Oh en *O*, Seth heeft zojuist heerlijk geslapen... van 8.00-2.30, dus nu nog een shift schuiven ;).
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_98542193
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 23:05 schreef Troeta het volgende:
De kraamhulp vertelde ook doodleuk dat ik al moest beginnen met plas ophouden op de wc enzo, maar uhh, het was echt een ravage, beurs en branden met het plassen.
Wie gaat die oefeningen dan braaf doen?
Van mijn fysio mag dat juist absoluut niet. Op de wc spelen met je spieren verpest volgens haar je reflexen daar met meer plasproblemen als gevolg. Ik ben wel na een dag of 4 op aanraden van de vk begonnen met aanspannen, maar niet op de wc. Brandt het ook niet ;)
  donderdag 23 juni 2011 @ 07:53:43 #271
238474 Jeetjejom
Miracles do happen (twice)
pi_98542553
Hier nog maar 2 kg te gaan, maar maak me er niet echt druk om ( ik mocht wel wat reserves hebben) mijn heupen zijn alleen nog breder dus mijn spijkerbroeken zitten niet heel lekker. Is het hopeloos om te denken dat dat nog goed gaat komen?

Espen staar nog niet in de lijst zie ik trouwens, maar ik kan niet om hulp roepen want post mobiel.
Dus als een modje het toevallig ziet; espen 14-4-2011

Dinsdag begint het normale leven weer, einde verlof :( wil er nog niet echt aan denken
Hou me gewoon maar even vast
Jouw warmte is genoeg
  donderdag 23 juni 2011 @ 08:34:18 #272
259886 pessie
pi_98542907
Op de wc aanspannen schijnt inderdaad niet heel goed te zijn. Wij hebben bij de zwangerschapscursus geleerd hoe je de bekkenbodem weer traint na de bevalling. Dat heb ik rustig gedaan, maar goed, ervan uitgaande dat je 3 treetjes zou hebben kwam ik in het begin amper op tree 1 :X . Maar als ik jullie zo hoor mag ik blij zijn dat het bij mij weer goed is gekomen!

DML ik hoop dat het met training goed komt! Ze hebben tegenwoordig ook andere goede behandelmethodes gelukkig. Dus als dat niet afdoende blijkt te zijn kom je daar misschien voor in aanmerking?

Danic, je bent nog maar net bevallen! Bij mij begon het echte afvallen pas na een half jaar!
pi_98542909
Even een snelle vraag tussendoor: hebben jullie een kleinigheidje meegenomen naar de nacontrole bij de verloskundige. Voor de goede zorgen zeg maar?
  donderdag 23 juni 2011 @ 08:35:22 #274
259886 pessie
pi_98542921
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 08:34 schreef danic het volgende:
Even een snelle vraag tussendoor: hebben jullie een kleinigheidje meegenomen naar de nacontrole bij de verloskundige. Voor de goede zorgen zeg maar?
Mijn baby, die mocht ze vasthouden. Heb ik daarna wel weer mee terug genomen.
Oh ja, mn bevallingsverhaal. Vond ze leuk.
pi_98542934
Tja, ik wilde eigenlijk deze week beginnen, maar er ligt nog teveel lekkers in de kast :+
Maar wil maandag wel beginnen hoor met Sonja, ik voel me er goed bij en ik vind het makkelijk vol te houden.

Oh haha, ja Eva gaat uiteraard mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')