Bij sommige maatschappijen weer wel..quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:26 schreef Windrush het volgende:
ja, mailtje van de directeur dat het wordt ingehouden op je volgende loon, gelukkig geen administratie kosten die worden doorberekend.
Ja het was een autodealer in Den Haag, ik heb er niet meer zien staan, gelukkig maar voor jullie want deze auto's wens ik jullie niet toe hahaha.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:32 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Was dat toevallig een bedrijf in Den Haag? Ik heb ook wel eens een Focus wagon van een groot liftonderhoudsbedrijf van Den Haag naar Barneveld gereden. Toen stonden daar nog tientallen andere Focussen.
Je word niet aangehouden. Je word staande gehouden. Dat is wat anders. Bij een aanhouding word je 'opgepakt'.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:54 schreef BetweenTheRays het volgende:
[..]
Aangehouden? Privé? Of eentje die je vandaag op je loonstrook tegenkwam?![]()
Ik ben benieuwd of wij hier iets mee kunnen...quote:Baas moet verkeersboetes personeel betalen
Bedrijven draaien op voor snelheidsovertredingen van werknemers die zonder opzet maximaal 10 kilometer per uur boven de toegestane snelheid hebben gereden. Dit volgt uit een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.
Het Haagse hof deed op 12 mei 2006 uitspraak in een zaak tussen TPG Post en één van haar werknemers. De werknemer had tijdens zijn werk als TPG-chauffeur drie snelheidsovertredingen gemaakt van respectievelijk 4, 6 en 11 kilometer per uur boven de toegestane snelheid. Bij TPG moeten werknemers dergelijke boetes zelf betalen. Hoewel TPG bij chauffeurs aandringt om op tijd te rijden, heeft TPG geen druk uitgeoefend om te hard te rijden.
Schade door werknemers
De chauffeur vond dat TPG, op grond van artikel 7:661 Burgerlijk Wetboek, de boetes moet betalen. Dit wetsartikel gaat over de aansprakelijkheid van werknemers voor schade die zij veroorzaken, voorzover dat niet opzettelijk of bewust roekeloos gebeurt. De letterlijke tekst van dit artikel:
1. De werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de werkgever of aan een derde jegens wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden, is te dier zake niet jegens de werkgever aansprakelijk, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Uit de omstandigheden van het geval kan, mede gelet op de aard van de overeenkomst, anders voortvloeien dan in de vorige zin is bepaald.
2. Afwijking van lid 1 en van artikel 170 lid 3 van Boek 6 ten nadele van de werknemer is slechts mogelijk bij schriftelijke overeenkomst en slechts voor zover de werknemer te dier zake verzekerd is.
Volgens het hof is bovenstaand artikel niet alleen van toepassing op fysieke beschadiging van personen of zaken van de werkgever of iemand anders, maar ook op verkeersboetes. Het tweede lid bepaalt dat de werkgever schade op de werknemer alleen kan verhalen indien die mogelijkheid schriftelijk is overeengekomen en waarvoor de werknemer verzekerd is. Het feit dat verkeersboetes niet of nauwelijks te verzekeren zijn, wil nog niet zeggen dat het artikel op die boetes niet van toepassing zou zijn
Wie krijgt de boete?
De uitspraak in deze zaak gaat slechts over de situatie waarin de kentekenhouder een boete krijgt, bijvoorbeeld nadat de chauffeur is geflitst. Volgens het hof regelt artikel 7:661 BW niet de situatie waarin de boete - buiten de werkgever om - bij de werknemer terecht komt, zoals in het geval waarin de chauffeur door de politie van de weg wordt gehaald en op naam een snelheidsboete krijgt. Het hof geeft geen antwoord op de vraag of in die situatie de boete op de werkgever verhaald kan worden.
Tot 10 kilometer te hard is niet opzettelijk
Van belang is verder of de schade door de werknemer met opzet of bewuste roekeloosheid is veroorzaakt. Automobilisten rijden in het verkeer gemakkelijk even iets te hard, per ongeluk of om iemand in te halen. Tot 10 kilometer per uur snelheidsoverschrijding zal er in het algemeen geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid. Er valt de werknemer dan geen ernstig verwijt te maken.
In deze zaak ging het om drie snelheidsbonnen, waarvan één voor meer dan 10 kilometer per uur te hard. Deze laatste boete blijft voor rekening van de chauffeur zelf. TPG moet de twee lagere boetes wel terugbetalen.
Andere chauffeurs
Deze uitspraak geldt niet alleen voor de betreffende werknemer, maar ook voor alle andere chauffeurs van TPG Post Transport. Het hof geeft een "verklaring voor recht" dat de bekeuringen die de chauffeurs tijdens de uitvoering van de werkzaamheden voor TPG Post Transport voor (snelheids)overtredingen opgelegd krijgen, niet op deze werknemers verhaald mogen worden, en dat de boetes die in het verleden op de werknemers zijn verhaald, terugbetaald moeten worden. Er mag geen sprake zijn geweest van opzet of bewuste roekeloosheid.
Tussenvorm mogelijk
Volgens het hof mogen bedrijven in hun boetebeleid wel voor een tussenvorm kiezen. In dat geval betaalt de werkgever in een bepaalde periode maximaal drie lichte snelheidsovertredingen, terwijl de werknemer voor alle andere boetes opdraait. Want, zo redeneert het hof, een werknemer die meer boetes veroorzaakt, handelt daarmee in strijd met de plicht zich als een "goed werknemer" te gedragen.
Uitspraak:
Gerechtshof Den Haag, 12 mei 2006, LJN: AX1690
Dit is wel een eye-opener!quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:04 schreef joppie_saus het volgende:
En kijk hier, voor de geïnteresseerden;
'Werkgever moet boete's tot 10km/h te hard zelf betalen omdat bij een dergelijke overschrijding van bewuste roekeloosheid geen sprake kan zijn'
[..]
Ik ben benieuwd of wij hier iets mee kunnen...
Haha je hebt gelijk jaquote:Op donderdag 23 juni 2011 09:59 schreef joppie_saus het volgende:
Oh ja nog even hierop reageren:
[..]
Je word niet aangehouden. Je word staande gehouden. Dat is wat anders. Bij een aanhouding word je 'opgepakt'.
quote:De uitspraak van de Hoge Raad
In het door TPG Post ingestelde beroep heeft de Hoge Raad de uitspraak van het gerechtshof vernietigd en de vorderingen van Abvakabo en de werknemer alsnog afgewezen.
De Hoge Raad heeft het volgende overwogen:
1.Niets wijst erop dat de wetgever bij de invoering van de WAHV (begin jaren-90) heeft willen bepalen dat in dit soort gevallen voortaan de werkgever zelf de boetes zou moeten dragen.
2.Boetes voor onder de WAHV vallende verkeersovertredingen die met een motorrijtuig door werknemers worden begaan in de uitoefening van hun werkzaamheden worden in veel gevallen aan de werknemers zelf opgelegd, omdat de overtreding is begaan met “de eigen auto”, of omdat direct kon worden vastgesteld wie de bestuurder was.
3.Nu het gaat om een betaling voor een overtreding die de werknemer heeft begaan, ligt het voor de hand aan te nemen dat zich hier een categorie van gevallen voordoet waarvoor de tweede volzin van het eerste lid van art. 7:661 BW afwijking van hoofdregel van de eerste volzin toelaat.
4.Toepassing van die hoofdregel van de eerste volzin van art. 7:661 BW zou leiden tot een in de verhouding werkgever-werknemer niet te verklaren onderscheid tussen boetes die met toepassing van art. 5 WAHV zijn opgelegd aan de werkgever en boetes die op grond van die wet zijn opgelegd aan de werknemer: de eerste zouden in beginsel voor rekening van de werkgever blijven, de laatste voor rekening van de werknemer.
Hopelijk heb ik morgen weer werk.. Op naar Veenendaalquote:Op donderdag 23 juni 2011 13:54 schreef Panthera. het volgende:
Waarschijnlijk omdat anders die kleine verkeersboetes niet meer te handhaven zijn. Het is toch niet opzettelijk?
Zo, alweer thuis. Dat krijg je met perfecte OV-aansluitingenNergens meer dan 5 minuten gewacht.
Volgens mij is dit ook de reden waarom het eigen risico van 75 euro onzin is. Oké, als jij lekker expres tegen een boom gaat rijden of uit de bocht vliegt omdat je twee keer de toegestande snelheid rijdt..maar als je nou heel voorzichtig achteruit inparkeert (dit verlangt EW van ons) en een paaltje meeneemt..eigenlijk zou je dan niet het eigen risico hoeven te betalen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:04 schreef joppie_saus het volgende:
En kijk hier, voor de geïnteresseerden;
'Werkgever moet boete's tot 10km/h te hard zelf betalen omdat bij een dergelijke overschrijding van bewuste roekeloosheid geen sprake kan zijn'
[..]
Ik ben benieuwd of wij hier iets mee kunnen...
Eerste rit inderdaad. En meh, valt eigenlijk wel mee. Aan de telefoon klonk ie mooier. Audi A3 cabrio. Dus hopen dan het lekker weer is.quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:54 schreef Irritatie100 het volgende:
1 ritje begrijp ik? Van waar naar waar? En wat is die leuke auto dan?
En succes! Het valt allemaal wel mee hoor
Wen daar maar aanquote:Op donderdag 23 juni 2011 16:47 schreef Mandamo het volgende:
[..]
Eerste rit inderdaad. En meh, valt eigenlijk wel mee. Aan de telefoon klonk ie mooier. Audi A3 cabrio. Dus hopen dan het lekker weer is.Openbaar vervoer heeft echt een verlepte aansluiting. Of ik ben drie kwartier te vroeg, of tien minuten te laat. Ik pak dus mooi mn eigen auto naar Alkmaar.
Topdagquote:Op donderdag 23 juni 2011 16:56 schreef joppie_saus het volgende:
Ach die ophaaltijden zeggen negen van de tien keer nog niks.
Ik heb morgen twee ritten, in een Astra en een Corsa.
Ik heb nog niets..op zich niet heel erg, dan ga ik wel aan de studiequote:Op donderdag 23 juni 2011 16:56 schreef joppie_saus het volgende:
Ach die ophaaltijden zeggen negen van de tien keer nog niks.
Ik heb morgen twee ritten, in een Astra en een Corsa.
...quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:30 schreef Mandamo het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met betaling? Worden tijden naar beneden afgerond of krijg je precies uitbetaald voor het aantal minuten. Je krijgt per rit sowieso ¤0,25 vergoeding voor telefoonkosten hoorde/las ik ergens? Wordt de heffingskorting automatisch toegepast als EA je enige werkgever is of moet je dat apart aanvragen?
En ik begrijp dus dat je die ritbonnen en transportformulieren gewoon kan inscannen en op kan sturen via email in plaats van elke maand twee brieven te sturen?
Aah zo. Bij vorige werkgevers kon ik het altijd meteen aangeven, vandaar. Dank je iig.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:39 schreef Mallet het volgende:
[..]
...
Ik rond het altijd op kwartieren af. Dus 17:10 is 17:15. Je krijgt 0,35 cent per rit voor onkosten. Heffingskorting wordt, natuurlijk, niet automatisch toegepast. Dit moet je zelf aangeven. Je krijgt het formulier loonbelasting tegelijk met je arbeidsovereenkomst en tankpasovereenkomst die je een x aantal dagen ontvangt nadat je je eerste rit hebt gereden.
Je kan inderdaad zowel elektronisch als via de post je ritbonnen en transportformulieren opsturen.
Ja precies er kwamen gelijk weer herinneringen boven.. Maar ik ga niet op EW vertrouwen in de maanden juli/augustus. Misschien één dagje in de week.quote:
Hier ook 1 dag gewerkt van de 3 die ik beschikbaar was.quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:01 schreef Mallet het volgende:
Twee ritten in vier dagen beschikbaarheid.. Wat een feest.
Ik ga dat wel doen, ik heb het geld niet echt hard nodig (verkapt-zie-mij-rijk-zijn-ondanks-dat-ik-student-benquote:Op donderdag 23 juni 2011 22:12 schreef Mallet het volgende:
[..]
Ja precies er kwamen gelijk weer herinneringen boven.. Maar ik ga niet op EW vertrouwen in de maanden juli/augustus. Misschien één dagje in de week.
Ok je hebt me betraptquote:Op donderdag 23 juni 2011 22:42 schreef joppie_saus het volgende:
Jajaja. Zij die het hardste roepen dat ze het geld niet nodig hebben, kunnen het het hardste gebruiken. Daarom praat ik nooit over mijn financiele situatie
Inderdaad, wat een drama die Astra wagons.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:06 schreef joppie_saus het volgende:
Hier op weg naar auto nummer twee. Vanochtend de traagste auto ooit gehad, een 1.3 TDCi Astra Wagon. Wat een ramp.
Nu een Corsa halen met 90pk. Hopelijk rijdt dat beter.
Heb een Corsa gereden met dat blok en snel was 'ie niet.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:06 schreef joppie_saus het volgende:
Hier op weg naar auto nummer twee. Vanochtend de traagste auto ooit gehad, een 1.3 TDCi Astra Wagon. Wat een ramp.
Nu een Corsa halen met 90pk. Hopelijk rijdt dat beter.
Die Astra's met die motor zijn inderdaad sloom. Die heeft m'n pa wel eens als leenauto gehad, dramaquote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:06 schreef joppie_saus het volgende:
Hier op weg naar auto nummer twee. Vanochtend de traagste auto ooit gehad, een 1.3 TDCi Astra Wagon. Wat een ramp.
Nu een Corsa halen met 90pk. Hopelijk rijdt dat beter.
Dan weet ik niet hoe jij rijdt want afslaan had ik geen last van. Wegrijden ging prima alleen niet snel.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:22 schreef Mallet het volgende:
Dood aan de Astra 1.3 diesel wagon.. Ik heb dat ding 2x laten afslaan in de binnenstad van Den Haag omdat hij gewoon niet reageert als je niet eerst toeren maakt voordat je weg probeert te rijden. Armoedige rotbak.
Edit: ik heb nog een poging gedaan om maandag 's middags na school te werken.. Dus wie weet..
Ik heb opzich geen probleem met werken tot laat maar dit is een beetje overkillquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |