abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98406659
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:29 schreef xenobinol het volgende:

Kopen? Slimme Zet? Wat denk je nu zelf :')
Wanneer je het kan betalen en daarna zo snel mogelijk je maandlasten kan drukken is het een heel verstandige keuze. Maar ben maar blij als huurder zijnde met je jaarlijkse lastenverzwaring die daarbij hoort.
pi_98407178
quote:
10s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:32 schreef Scorpie het volgende:

Hm lets see, 27 jaar oud, eengezinswoning met partner gekocht toen ik 24 was, 3.5x modaal gezamelijk inkomen, spaargeld van 60.000 euro, lease bak. Nee, volgens mij ben ik niet echt een Jan Modaal :')

Dat zeg ik... Jan Modaal kan geen woning meer kopen... daarom ligt de markt ook compleet stil.

En FYI Jan Modaal moet ook ergens wonen, dus wat denk jij dat er gaat gebeuren?

quote:
Kopen was in mijn geval het beste wat ik ooit heb gedaan, maar jou dat uitleggen is hetzelfde als proberen je aan een baan te helpen, Mission Impossible 4.
Waarom zou ik gaan werken? Zodat al mijn belastingen op kunnen gaan aan de HRA voor banksters en vastgoedspeculanten? Nee dank je... dan blijk ik nog wel even wat langer profiteren van dit systeem... zoals iedere HRA lurker zou adviseren :)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_98407249
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:32 schreef Basp1 het volgende:

Wanneer je het kan betalen en daarna zo snel mogelijk je maandlasten kan drukken is het een heel verstandige keuze. Maar ben maar blij als huurder zijnde met je jaarlijkse lastenverzwaring die daarbij hoort.
Als er geen huizenmarktzeepbel zou zijn dan kon iedereen gewoon een afgewogen besluit nemen. Helaas wil de overheid zich overal mee bemoeien en dat heeft gevolgen voor de keuze die mensen maken. De een besluit om te kopen de ander om te huren. Tot een paar jaar geleden was kopen 'verstandig', tegenwoordig slaat het voordeel om in de richting van de huurder. Af betalen voor de onderwaarde is gewoon niet aantrekkelijk voor de meesten :)
I'll sing you a lullaby.
pi_98407287
Ik begin steeds meer te voelen voor de argumenten van het Xeno kamp.

Ik denk er serieus over na om de tent nu te verkopen. Ik speel dan nagenoeg piet kiet (k.k. in mee verrekend) en heb dan feitelijk de afgelopen 6 jaar gehuurd w/

Dan ga ik de komende tijd huren. Als ik er nog 2 of 3 jaar mee wacht zit ik hoogstwaarschijnlijk tegen 25K onderwaarde aan te kijken en kan ik een nieuwe hypotheek wel shaken, tenzij ik het verlies cash aftik waar ik niet veel voor voel.

Xeno, bedankt dat je me tot inzicht hebt gebracht w/

Andere optie is om wel te blijven zitten en deze tent straks te verhuren terwijl ik zelf groter ga wonen. En dan een paar decennia wachten tot het is afgelost en hopen dat het een mooie prijs oplevert w/
pi_98407300
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:48 schreef xenobinol het volgende:

Jan Modaal moet ook ergens wonen, dus wat denk jij dat er gaat gebeuren?

Ik denk dat bijstand uitkeringstrekkers gedwongen gaan worden om samen te gaan hokken in tochtige slecht onderhouden woningen. De wat betere woningen met zonneboilers daarna verhuurd gaan worden aan de jan modaals. :D
pi_98407399
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:50 schreef xenobinol het volgende:

Af betalen voor de onderwaarde is gewoon niet aantrekkelijk voor de meesten :)
Afbetalen om een eigen bezit te hebben is gewoon voor iedereen aantrekkelijk net zoals de rabo dat ook (na zoveel jaar eindelijk ook) inziet met hun voorstel van alleen nog maar anuiteiten hypotheken verstrekken. ^O^
pi_98408014
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Afbetalen om een eigen bezit te hebben is gewoon voor iedereen aantrekkelijk net zoals de rabo dat ook (na zoveel jaar eindelijk ook) inziet met hun voorstel van alleen nog maar anuiteiten hypotheken verstrekken. ^O^
Goedkoop huren, sparen en dan straks een eigen woning voor minstens de helft financieren is nog een veel slimmere manier van vermogen opbouwen. Wat ik zeg... aflossen voor de onderwaarde is echt een kater. Vergeet niet dat je over elke euro onderwaarde wel dik rente aan de banksters mag betalen, terwijl als je die centen eerst spaart je er gewoon rente over krijgt, niet veel... maar het is lucratiever dan onderwaarde+ rente aflossen :)
I'll sing you a lullaby.
pi_98408062
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De max huurverhoging die mag worden doorgevoerd is 1.2%

Op een huur van 750 p/mnd x 12 ben je dus amper 100 euro extra kwijt op jaarbasis..............en dat terwijl kopers er monenteel al snel 10K per jaar op achteruit gaan. Dat scheelt een factor 100 w/
pi_98408175
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:15 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Op een huur van 750 p/mnd x 12 ben je dus amper 100 euro extra kwijt op jaarbasis..............en dat terwijl kopers er monenteel al snel 10K per jaar op achteruit gaan. Dat scheelt een factor 100 w/
Dat is natuurlijk een kromme vergelijking, die 100 euro geld voor 'altijd' en die 10k is eenmalig.
pi_98408266
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Goedkoop huren, sparen en dan straks een eigen woning voor minstens de helft financieren is nog een veel slimmere manier van vermogen opbouwen. Wat ik zeg... aflossen voor de onderwaarde is echt een kater. Vergeet niet dat je over elke euro onderwaarde wel dik rente aan de banksters mag betalen, terwijl als je die centen eerst spaart je er gewoon rente over krijgt, niet veel... maar het is lucratiever dan onderwaarde+ rente aflossen :)
Zolang de huizenprijs zakt is dat natuurlijk zo, grote vraag is tot wanneer de daling duurt. Daarnaast is het natuurlijk ook een zichzelf versterkend effect, doordat de prijs zakt wachten kopers waardoor de prijs weer zakt.

Er gaat echter een moment komen waarop het aantal wachtende kopers zich opstapelt en er weer mensen gaan kopen, daarna kan het heel lang omhoog gaan.

Degene die het dal kan inschatten mag zichzelf rijk rekenen.
pi_98408399
quote:
6s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:26 schreef Scorpie het volgende:
Zo, per 1 juli ga ik weer 100 euro minder in de maand betalen voor mijn hypotheek, lekker gevoel zo.
Hoe krijg je dat voor elkaar bij een stijgende rente?
pi_98408445
Zodra die minieme daling stopt en de prijzen weer beginnen te stijgen heb je als huurder zijnde wederom de trein gemist.
pi_98408482
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:18 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een kromme vergelijking, die 100 euro geld voor 'altijd' en die 10k is eenmalig.
Geef ik toe, maar ik denk dat huurders minimaal de komende 10 jaar beter af zijn dan kopers die de hoofdprijs hebben betaald voor hun huis. Ik weet het haast wel zeker.
pi_98408656
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:24 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar bij een stijgende rente?
Aflossen natuurlijk.
pi_98408813
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:15 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

quote:
De maximale huurverhoging geldt niet voor huurcontracten die zijn geliberaliseerd. Bij geliberaliseerde huurcontracten heeft de verhuurder meer vrijheid om de huurprijs en de huurverhoging te bepalen.
En boven de 650 heb je een geliberaliseerde huur. :D

Goed bezig om koeien met raketten te vergelijken pierre. ^O^
  maandag 20 juni 2011 @ 13:35:38 #216
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98408862
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:26 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Geef ik toe, maar ik denk dat huurders minimaal de komende 10 jaar beter af zijn dan kopers die de hoofdprijs hebben betaald voor hun huis. Ik weet het haast wel zeker.
Leg dat eens uit? Ik betaal nu netto ongeveer evenveel als toen ik nog particulier huurde. (Ik heb echter weel meer dan twee keer zoveel woonoppervlak en 1,5 keer zoveel tuin voor dat geld)
Bij een huurstijging van 1,5% dit jaar en volgend jaar (lijkt me aan de gunstige kant, de huur ging daar normaal met 2% per jaar omhoog) zou ik volgend jaar juni net zoveel betalen aan huur als nu aan mijn lasten. Laten we zeggen dat mijn lasten ook iets stijgen, dan is het een jaar later. De zeven jaar daarop zou ik elk jaar meer (+meer) aan huur betaald hebben dan ik nu aan lasten heb. Voor een veel kleinere woning.
Leg mij nog eens uit waarom ik beter had kunnen blijven huren dan?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_98408917
Pierre je moet even je berekeningen opnieuw gaan maken lijkt me zo.
  maandag 20 juni 2011 @ 13:42:39 #218
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_98409136
quote:
10s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:25 schreef Scorpie het volgende:
Zodra die minieme daling stopt en de prijzen weer beginnen te stijgen heb je als huurder zijnde wederom de trein gemist.
_O- _O- _O- keep on dreaming _O- _O- _O-
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
  maandag 20 juni 2011 @ 13:48:09 #219
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98409365
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:42 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

Hey Jan, waarom reageer je niet op mijn bestelling voor scandinavische truien :?
pi_98409370
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:35 schreef Whuzz het volgende:
Ik betaal nu netto ongeveer evenveel als toen ik nog particulier huurde.
Is dat wel zo? Heb je het aflossingsdeel eraf gehaald? (heb je bij huren immers ook niet) En feitelijk moet je de overlijdensrisicoverzekering ook niet meerekenen, die heb je bij huren vaak ook niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 20 juni 2011 @ 13:53:43 #221
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98409620
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Is dat wel zo? Heb je het aflossingsdeel eraf gehaald? (heb je bij huren immers ook niet) En feitelijk moet je de overlijdensrisicoverzekering ook niet meerekenen, die heb je bij huren vaak ook niet.
Ik wilde het niet ál te moeilijk maken voor onze huurders die dat soort dingen nog nooit hebben voorgerekend, dus de vermogensopbouw e.d. heb ik buiten beschouwing gelaten.
Als Xeno wil mag hij dat ongeveer tegen de HRA wegstrepen, hoeft hij ook niet met zijn "ja maarrrr de HRA gaat weg hoorrrrr" argument aan te komen ;)
pi_98409890
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:42 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

Waarom zou ik, i`m living the dream already Jan. Over dromen gesproken, hoest met je woonboerderij? Istie nou al verkocht? Misschien moet je wat zakken met je prijs, ouwe Groen Linkse rakkert.
pi_98410480
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:34 schreef Basp1 het volgende:

En boven de 650 heb je een geliberaliseerde huur. :D

Goed bezig om koeien met raketten te vergelijken pierre. ^O^
Lekker boeiend, dan huur je toch tot 650,= en als je voor meer wilt huren leg je de huurverhoging gewoon contractueel vast met de verhuurder. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Zelf een beetje nadenken is toch niet te veel gevraagd?
pi_98410630
Zelf nadenken? Kopen is toch gewoon het verstandigst? Huren is je geld weggooien :)

Voorlopig dalende prijzen van koopwoningen, aflossen voor de onderwaarde... wat dat betreft is Scorpie misschien wel verstandig bezig... maar om dan te spreken over vermogensopbouw.... dat is natuurlijk weer erg raar :)
I'll sing you a lullaby.
pi_98410656
Kopen op de top... dat is je geld (+ rente) weggooien w/
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties