abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98252855
Het heeft er alle schijn van dat de Tweede Kamer volgende week instemt met het verbod op ritueel slachten. Na de hoorzitting van vanochtend in de Kamer over dit onderwerp lijkt ook het eventuele compromis van de 'polderslacht' van de baan.

De polderslacht had een typisch Nederlands compromis kunnen zijn voor het gevoelige probleem van de rituele slacht. Bij de polderslacht zou bij de te doden dieren eerst de halssnede worden toegebracht - in één beweging door luchtpijp, slokdarm en halsslagader - , vervolgens zou het dier worden verdoofd.

Deze manier had een uitweg kunnen betekenen voor partijen met gewetenswroeging. De PvdA is bijvoorbeeld tegen onnodig dierenleed, maar wil ook joden en moslims niet kwetsen in hun religieuze overtuiging. Het is volgens de rituele wetten van beide religies niet koosjer of halal bedwelmde dieren te doden.

Nut en implicatie
Vandaar dat PvdA-Kamerlid Martijn van Dam tijdens de hoorzitting de aanwezige wetenschappers naar het nut en de fysieke implicatie van de polderslacht vroeg. De wetenschappers konden hem echter niet geruststellen. De polderslacht komt volgens hen neer op het eerst doden van een dier, en het vervolgens verdoven.

Met dat antwoord wordt het voor de PvdA heel moeilijk om aan de polderslacht vast te houden. Zondag houdt de partij een Ledenraad om de opvatting over het ritueel slachten te formuleren.

Meerderheid
In de Kamer zijn alleen het CDA, de ChristenUnie en de SGP principieel tegenstander van een algeheel verbod op onverdoofd slachten. Samen hebben die partijen 28 zetels. Ook binnen de PVV, VVD en de PvdA zijn wel tegenstanders te vinden, maar lang niet genoeg om tot een meerderheid te komen.

Religieuze organisaties woest
De religieuze organisaties zijn woest over de plannen. 'De gedachte in de Kamer dat zo'n praktijk wel achterhaald moet zijn, daar bereikt u slechts mee dat de gedecimeerde Joodse gemeenschap zich ernstig gekwetst, verlaten en bedonderd voelt', zei de Joodse Gemeente Amsterdam.

Jonathan Sachs, afgevaardigde van het Britse Hogerhuis en tevens opperrabijn kwam uit het Verenigd Koninkrijk over, om uit te leggen waarom hij zich zorgen maakt over de godsdienstvrijheid in Nederland. 'U staat op het punt één van de oudste religieuze rechten in te perken. Vier eeuwen geleden werd de religieuze vrijheid in Nederland geboren. En nu is Nederland de plek waar diezelfde religieuze vrijheid langzaam begint te sterven.'

En Yusuf Altuntas, van het Contactorgaan Moslims & Overheid, zei dat 'de religieuze vrijheden wel onomkeerbaar één voor één worden afgenomen'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ajacied422 op 16-06-2011 16:08:21 (volkskrant = bron) ]
pi_98252865
cool!
pi_98253085
Ik ben er blij mee, Ik vind dat niet pijnlijdend slachten wel mag. maar onverdoofd slacten vind ik walgelijk.
pi_98253280
Ze mogen de tyfus krijgen met dat gejank over "religieuze vrijheden" die zouden worden afgepakt. Dus omdat sommige mensen geloven in sprookjes, moeten dieren eronder lijden? :|W

Goede zaak als ze voor het verbod stemmen. :)
pi_98253324
Ik hoop dat het verbod er niet komt.
  donderdag 16 juni 2011 @ 16:17:59 #6
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_98253402
Krijg je dan overal illegale slachthuizen?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_98253733
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:17 schreef HeatWave het volgende:
En vervolgens de drogredenering dat onverdoofd slachten maar weer gelegaliseerd moet worden, "want het gebeurt immers toch al"? :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_98253748
Ik begrijp sowieso niet waarom dat onder de 'vrijheid van godsdienst' zou moeten vallen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 15:40 schreef Telecaster het volgende:
als ik morgen een bijgeloof bedenk waarin ik Mercurius, de god van de snelheid, aanbid, houdt dat evenmin in dat ik me in het kader van Mijn Godsdienstvrijheid Über Alles niet meer aan de algemene snelheidsbeperkingen hoef te houden.
pi_98254082
quote:
de gedecimeerde Joodse gemeenschap
KOTS :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 16 juni 2011 @ 16:59:20 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_98255264
Ik hoop van harte dat het er door komt, én dat het ook internationaal navolging krijgt.

"Religieuze vrijheden" zijn een drogredenering. Eén of ander 2000 jaar oud verhaal zonder enkel bewijs, kan geen vrijbrief zijn om dieren te mogen mishandelen.

Een religie geeft iemand niet meer rechten dan ieder ander. Daar moeten ze maar aan wennen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_98255403
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:17 schreef HeatWave het volgende:
Die kans is niet denkbeeldig.
pi_98255450
quote:
15s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:16 schreef kort het volgende:
Ik hoop dat het verbod er niet komt.
Waarom niet?
pi_98255568
Omdat ik een echte liberaal ben.
  donderdag 16 juni 2011 @ 17:11:01 #14
3542 Gia
User under construction
pi_98255822
Ik zie niet in waarom het hebben van een geloof reden kan zijn om ergens een uitzondering voor te mogen zijn. Dat is zo met hoofdbedekking in de klas, het dragen van gezichtsbedekkende kleding, alsook het onverdoofd slachten.

Je, je hebt de vrijheid om te geloven wat je wilt, maar voor de wet ben je gelijk aan ieder ander.

Als je voor een koksopleiding een geschoren gelaat moet hebben, geldt dat ook voor de joodse of islamitische kok in opleiding. Als je voor de opleiding verpleegkunde, tijdens de stage, blote onderarmen moet hebben, geldt dat ook voor de moslima.

Als onverdoofd slachten in Nederland feitelijk verboden is, geldt dat ook voor de Jood en de moslim.
pi_98255864
Oh dat zou geweldig zijn!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  donderdag 16 juni 2011 @ 17:21:16 #16
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_98256307
quote:
Op vrijdag 13 mei 2011 15:40 schreef Telecaster het volgende:
als ik morgen een bijgeloof bedenk waarin ik Mercurius, de god van de snelheid, aanbid, houdt dat evenmin in dat ik me in het kader van Mijn Godsdienstvrijheid Über Alles niet meer aan de algemene snelheidsbeperkingen hoef te houden.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 17:11 schreef Gia het volgende:
Ik zie niet in waarom het hebben van een geloof reden kan zijn om ergens een uitzondering voor te mogen zijn. Dat is zo met hoofdbedekking in de klas, het dragen van gezichtsbedekkende kleding, alsook het onverdoofd slachten.
Dat dus. Kan een slotje op.
quote:
En Yusuf Altuntas, van het Contactorgaan Moslims & Overheid, zei dat 'de religieuze vrijheden wel onomkeerbaar één voor één worden afgenomen'.
Anderen noemen dat vooruitgang en voortschrijdend inzicht.

[ Bericht 13% gewijzigd door Whiteguy op 16-06-2011 17:26:28 ]
pi_98257595
Het zou eens tijd worden :{ Sowieso is het belachelijk dat de overheid aan de lopende band discrimineert op basis van geloof, maar dan ook nogeens met dit soort zaken :r

Maar wat betekent dit verbod nu werkelijk? Is het een stukje symboolpolitiek waarin we zogenaamd gaan handhaven dat mensen thuis de geit wel verdoven voor ze hem.. slachten? Of pakken we het probleem echt aan en zijn we straks af van het halalvlees in de supermarkt?
pi_98257867
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2011 17:05 schreef kort het volgende:
Slap argument. Alles moet maar mogen? begrijp ik je goed?
pi_98257964
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:59 schreef eleusis het volgende:
Ik hoop van harte dat het er door komt, én dat het ook internationaal navolging krijgt.

"Religieuze vrijheden" zijn een drogredenering. Eén of ander 2000 jaar oud verhaal zonder enkel bewijs, kan geen vrijbrief zijn om dieren te mogen mishandelen.

Een religie geeft iemand niet meer rechten dan ieder ander. Daar moeten ze maar aan wennen.
Vrijheid van religie is een groot goed, maar als de Azteken hier kwamen wonen mochten ze ook geen slaven offeren en opeten... ben het dus met je eens :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_98258130
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2011 17:05 schreef kort het volgende:
Juist omdat je een liberaal bent zou je hier tegen moeten zijn. Persoonlijke vrijheden zijn onbeperkt zolang je anderen geen schade toebrengt. Als je van mening bent dat ook dieren rechten hebben en dat dierenmishandeling verboden moet zijn - en dat ben je hopelijk - is een dergelijk verbod prima verenigbaar met de liberale beginselen.
pi_98258161
Nog een keer voor de mensen die het nog steeds niet weten:

De "verdoving" van "verdoofd slachten" bestaat niet uit een spuitje met slaapmiddel of pijnstiller of wat dan ook, maar uit een stalen pin die door de kop van het dier wordt geramd.
pi_98258193
Ja, onze slachtmethodes zijn superieur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_98258201
quote:
4s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:01 schreef Farenji het volgende:

De "verdoving" van "verdoofd slachten" bestaat niet uit een spuitje met slaapmiddel of pijnstiller of wat dan ook, maar uit een stalen pin die door de kop van het dier wordt geramd.
Dus omdat de ene methode niet ideaal is moet een pijnlijkere methode ook maar worden toegestaan?
pi_98258209
quote:

Inderdaad.
pi_98258247
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dus omdat de ene methode niet ideaal is moet een pijnlijkere methode ook maar worden toegestaan?
Dat is dus de hele discussie.
Is een mes door je hals wel zoveel pijnlijker dan een pin door je kop?

Of gaat dit er vooral om gelovigen dwars te zitten en de snelslacht wat meer ruim baan te geven?
pi_98258305
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het is een non-discussie. Er is niks "ergs" aan ritueel slachten, het is niet erger dan "gewoon" slachten. Het is symboolpolitiek van de laagste soort, met argumenten die gestoeld zijn in totale onwetendheid en hypocrisie.
pi_98258313
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:03 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dat is dus de hele discussie.
Is een mes door je hals wel zoveel pijnlijker dan een pin door je kop?

Of gaat dit er vooral om gelovigen dwars te zitten en de snelslacht wat meer ruim baan te geven?
Ik ben voor een zo 'humaan' mogelijk slachtbeleid. Als er werkbare alternatieven zijn voor onze huidige slachtmethoden moet daar absoluut naar worden gekeken. Aan het pesten van gelovigen doe ik niet mee.
  donderdag 16 juni 2011 @ 18:07:21 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98258413
Dom besluit. Niks mis met onverdoofd slachten, ritueel of niet. Maar leg dat eens uit aan de kudde. Die vindt het "zielig" dat sommige dieren in één keer een koud mes door de hals krijgen geduwd. Brr eng, veel bloed enzo, en griezelig gegorgel.

En vanavond weer aan de kiloknallers. Of een therapeutisch gehypnotiseerde haring met uitjes.

Jullie weten toch. Lul maar gewoon mee met de rest.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_98258455
quote:

Waar heb jij dat weg? Ik lees dat nergens terug.
http://www.vlees.nl/dossiers/dierenwelzijn/verdoven/
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_98258804
Ow, trouwens wanneer het ECHT halal slachten is (en daar zet ik mijn vraagtekens wel eens bij wanneer ik al die massaverpakking zie die enorm goedkoop zijn) Heb ik daar weinig tot geen problemen mee. De dieren MOETEN het enorm goed hebben gehad bij leven. Mogen niet gestresst zijn bij het slachten.

Ja, wanneer een dier die niet verdoofd geslacht wordt, het in leven veel en veel beter heeft gehad dan een dier die alleen vetgemest gaat worden in kleine ruimte voor de slacht? Daar griezel ik meer van. Al zou EN O+ EN *; natuurlijk nog beter zijn, maar ja.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')