Natuurlijk is het wel mogelijk. Als je alleen de verschillende bronnen met elkaar vergelijkt (Philo, Josephus, de evangelieën) zie je verschillende beschrijvingen die moeilijk met elkaar te rijmen zijn. De vraag is dan wat historisch gezien aannemelijker is. Gezien de gekleurdheid van de evangelieën en het feit dat de evangelisten duidelijke beweegredenen hadden om Pilatus als twijfelaar neer te zetten, zou ik concluderen dat dikgedrukte historisch vrij onwaarschijnlijk is.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 11:39 schreef Berjan1986 het volgende:
Maar Ali doet dit juist WEL, hij denkt dat het historisch mogelijk is dat Pilatus gezwicht is voor de Joden. Terwijl het historisch juist niet mogelijk is.
Nee, jij zegt nadrukkelijkquote:Op dinsdag 21 juni 2011 12:24 schreef Berjan1986 het volgende:
Dus je zegt hetzelfde als ik, maar dan in andere bewoordingen?
Gaat weer lekker vandaag
Dat is een hele sterke uitspraak.quote:Terwijl het historisch juist niet mogelijk is.
Ik snap deze reactie niet. Vind je dit normaal? Als het je niks interesseert wat ik zeg, waarom reageer je dan nog op me?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 13:47 schreef Berjan1986 het volgende:
Alpha-mannetje
[ afbeelding ]
Wat interesseert het mij nou wat jij wel en niet zou zeggen?
Dus jij zegt "historisch kan het niet" als ik zou zeggen "historisch gezien is het met het bronnenmateriaal wat we nu hebben vrij onwaarschijnlijk".quote:Philo beweert dat Pilatus een harde man was die geen respect had voor de Joden. Josephus ook. Enkel de evangelieen beweren dat de Joden hem bang maakten (enkel om de Joden in een kwaad daglicht te stellen).
Dus historisch kan het niet, of je moet een theologisch geschrift stellen BOVEN geschiedschrijvers als Philo en Josephus.
Ik snap niet waar je dit op baseert. Maar 't is al goed, hou jij je alfamannetjesdenken maar aan.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 14:02 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat is een hele sterke uitspraak.Dat zou ik persoonlijk nooit stellen, zeker niet met het handvol bronnen wat we van Pilatus hebben.
Dit zou ik eens moeten zeggen over een uitspraak van jou, dan is het land te klein.
Dat is 4 tegen 2. De bijbel wint.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 13:47 schreef Berjan1986 het volgende:
Alpha-mannetje
[ afbeelding ]
Wat interesseert het mij nou wat jij wel en niet zou zeggen?
Philo beweert dat Pilatus een harde man was die geen respect had voor de Joden. Josephus ook. Enkel de evangelieen beweren dat de Joden hem bang maakten (enkel om de Joden in een kwaad daglicht te stellen).
Dus historisch kan het niet, of je moet een theologisch geschrift stellen BOVEN geschiedschrijvers als Philo en Josephus.
Dat ligt enkel aan je onwetendheid hoor. Dat heb ik je al eens gezegd. Moeilijk dit zo maar onder ogen te zien he ? Nog even doorbijten.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 19:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is 4 tegen 2. De bijbel wint.
Maar zonder gekheid: Ik ben het ermee eens dat als Josephus' en Philo's beschrijvingen accuraat zijn, dat niet meewerkt aan de geloofwaardigheid van wat de evangelien beschrijven.
Echter, is de bewijslast me te klein. Er wordt niets vermeld over de specifieke situatie. Dus zijn we slechts aan het speculeren als we zeggen 'dat kan niet zo gebeurd zijn'. Alles kan.
Da's ook niet de vraag. De vraag is: wat is historisch gezien waarschijnlijk?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 19:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Echter, is de bewijslast me te klein. Er wordt niets vermeld over de specifieke situatie. Dus zijn we slechts aan het speculeren als we zeggen 'dat kan niet zo gebeurd zijn'. Alles kan.
De term is zeker niet belangrijk, de inhoud wel.quote:Op zondag 19 juni 2011 12:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zal je vragen beantwoorden.
Die term 'erzonde' is niet belangrijk. Waar het om gaat is wat is zonde? Je zegt 'geen bijbelverzen aub'. Dat is natuurlijk een domme vraag om aan een christen te stellen. Hoe wil ik anders enige back up voor mijn mening hebben? Ik verzin mijn geloof niet zelf, ik baseer me op de bijbel. Ik citeer dus ook uit de bijbel om mijn punt weer te geven. De bijbel definieert zonde als:
In deze vers gaat het niet om de zondeval, maar om de keuze een zonde te maken.quote:1 Johannes 3:4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.
Dat is een goede vraag, want Jezus is gekomen voor onze zondes, hij moest sterven maar daarvoor moest hij verraden worden door een van zijn apostelen zodat het lam geofferd kon worden.quote:Wat is de standaard voor 'rechtvaardigheid' en 'onrechtvaardigheid' in de bijbel?
Dus de definitie van deze zonden is dat als je niet gelooft in God en niet je naaste lief hebt dat je dus hebt gezondigd.quote:Is het op basis van deze definitie af te leiden dat iedereen ooit in zijn leven gezondigd heeft? Ja.
Kijk om je heen, heb je kinderen?quote:Maar waarom dan de 'erfzonde'? Waarom begint niet iedereen vanaf het begin met heiligheid, een schone lei en vrije keuze?
Met alle respect.quote:Het is niet gebaseerd op het werk van een man, maar een theologisch correct begrip van de stand van zaken. De wet laat ons zien dat we zondaars zijn, en de straf op overtreding van de wet is de dood. Maar de genadegift van God is eeuwig leven door Jezus Christus.
Of omdat het concept waar jij in gelooft externen machten nodig heeft om verlost te worden.quote:Waarom ik dus denk dat het niet mogelijk is om op eigen krachten te stoppen met zondigen? Omdat de dood in alles en iedereen is, en de dood automatisch zonde voortbrengt. Om te stoppen met zondigen dient het eeuwige leven, Jezus, in ons te zijn. Ik denk zelf dat jouw lat voor wat zonde is en wat niet veel te laag ligt, en je daarom kunt concluderen dat het gelukt is. Ik geloof daar niet in, sorry. God is veel te verheven en heilig boven alles wat een mens voort kan brengen. Alleen door Zijn genade is er nog iets van ons te maken qua moraliteit.
Na 1700 jaar word het wel eens tijd om te beginnen dan he, vind je niet?quote:Dat is wat de christen nastreeft.
Waarmee ik overigens niet bedoel dat we allemaal een messias worden. Maar dat Christus in ons leeft, dat het zijn geest is die onze geest dirigeert, dat Zijn wil onze wil wordt, en we de werken doen die Hij deed.
Is dat wel zo? Wat als er niet zoiets als 'erfzonde' was geweest, maar ieder mens een absoluut vrije keuze had gehad, en een geweten om hem te verlichten over wat zonde is en wat niet, en sommigen zouden niet gezondigd hebben heel hun leven, en anderen wel, zou Jezus dan wel of niet gekomen zijn denk je?quote:Op woensdag 22 juni 2011 02:01 schreef sinzzer het volgende:
[..]
De term is zeker niet belangrijk, de inhoud wel.
Want door de inhoud van het concept moest Jezus komen om te sterven voor de "erfzonde" .
Erfzonde,onze zondes, de zondeval of hoe je het wilt noemen.
Maar Augustinus, las die de bijbel niet? Het oude en nieuwe testament? Zou hij daar zijn redering niet op gebaseerd hebben?quote:Het veranderd niet aan het feit dat dit een concept is wat werd geïnterpreteerd vanuit de visie van mensen die naar het dagelijks leven keken.
Het was de verklaring van Augustinus over de zonde en de mens.
Het was zijn interpretatie die het concept heeft gevormd wat uiteindelijk de basis werd van het concept van de bijbel.
Iemand die Gods wil niet kent, in hoeverre heeft die een keuze om wel of niet te zondigen? Waarom kent niet iedereen Gods wil, terwijl God niet wil dat wij zondigen?quote:o
Door Adam kwam de zonde onder de mensen en door Jezus kan de mens bevrijd worden.
Terwijl het is overgenomen van een concept wat tegen de wil van God was, zondes plegen is tegen de wil van God in gaan.
Dat houd niet in dat de mens van nature in zonde is, het houd in dat de mens een keuze heeft om een zonde te maken.
Het oude testament, waar de zondeval in staat, is niet aangepast 400 jaar later. Het nieuwe testament ook niet. Eind 19e eeuw was dat een argument, maar met de ontdekking van bijv. de dode zee rollen en vele andere manuscripten kun je dat niet meer stellen.quote:En natuurlijk is dit verhaal niet uit me duim gezogen.
Je hoeft alleen maar naar google.nl te gaan en typ in de erfzonde of zondeval of augustinus en de zondeval.
Maar voor het gemak zijn hier een paar links.
http://www.bijbel.net/concilium/?b=13
http://www.digitaalleslokaal.nl/filosofie/denkersaugustinus.htm
http://www.ecclesiadei.nl/docs/ploeg0027.html
Want zo ben ik!
Dus al die geschriften/boeken uit de bijbel waar de zondeval in staan tonen hiermee aan dat ze zijn aangepast.
Ze konden niet een concept bevatten wat pas in 400 werd uitgewerkt.
En ik begrijp zeer goed dat jij dit niet verzint, je gelooft gewoon wat in de bijbel staat en daar is niets mis mee.
Maar hou wel in je achterhoofd dat als je de bijbel als bron gebruikt, dat de bijbel door historische feiten geen onderbouwing meer is.
De tijd van onwetendheid is voorbij, iedereen kan aan informatie komen en jij ook.
Ik haalde hem ook niet aan om over de zondeval te praten?quote:In deze vers gaat het niet om de zondeval, maar om de keuze een zonde te maken.
Van onze zondes, en van de dood! Vergeet dat niet! Jezus kwam om levens te redden.quote:Dat is een goede vraag, want Jezus is gekomen voor onze zondes, hij moest sterven maar daarvoor moest hij verraden worden door een van zijn apostelen zodat het lam geofferd kon worden.
Hierdoor kan elk mens geloven in Jezus zodat ze weer verlost kunnen worden van onze zondes, en dit alles uit barmhartigheid/rechtvaardigheid en liefde want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!!
Ja, je hebt het punt begrepen. Als je van die standaard uit gaat, zijn niet slechts mensen die zonder liefde worden opgevoed bij voorbaat al gedoemd, maar alle mensen zijn bij voorbaat al gedoemd, omdat juist die essentiele liefde, die van God komt en onze geestelijke toestand vormt, in alle mensen ontbreekt... in plaats daarvan, heerst 'de dood' in ons. De dood is het tegengestelde van leven. In ons sterfelijke/stervende lichaam is dus een constante drang om het tegengestelde te doen van Gods wil. In plaats van onzelfzuchtigheid, zoeken we egoistische behoeftenbevrediging, of dat nu op fysiek, emotioneel, intellectueel, geestelijk of wat dan ook niveau is... het zijn de impulsen uit ons lichaam. Niemand is van nature verlicht. Het enige wat ons een richting biedt, is ons door God-gegeven geweten. Maar dit kan ophouden te spreken wanneer we het constant negeren.quote:Dus de definitie van deze zonden is dat als je niet gelooft in God en niet je naaste lief hebt dat je dus hebt gezondigd.
En hier hangt de "ganse" wet aan vast.
Vriend met alle respect, dit is toch overduidelijk een soort van piramide logica.
Door deze geboden zijn mensen die zonder liefde worden opgevoed bij voorbaat al gedoemd door God, want door hun afwezigheid van licht zal er donker zijn en hierdoor plegen ze zondes.
Is dat rechtvaardig?
Ik heb geen kinderen, wat ik weet is dat ik geen engeltje was. Ik weet dat ik een geweten had, en daar wel of niet naar kon luisteren. Maar dit is niet voldoende om de absolute wil van God te doen, en dus helemaal niet te zondigen.quote:Kijk om je heen, heb je kinderen?
Vond je dat je vroeger niet met een schone lei bent begonnen?
Geen vrije keuze?
Want dit concept gaat over jou en alle mensen.
Want de waarheid is dat niemand over een ander mens kan zeggen of hij in zonde leeft of niet.
Dat kan je alleen maar over jezelf zeggen.
Nog al zo doorzichtige fout uit de bijbel waar over heen is gekeken door mensen die niet helder zagen.
Er staat gij mag niet oordelen en tegelijk staat er in de bijbel, de mens is in zonde en dat is een oordeel.
Nee. Als je kijkt naar de leer van Jezus, is die tegengesteld aan wat mensen van nature doen, hun voorkeuren, hun wil. Je dient een 'dienaar van alle mensen te zijn', dan ben je de 'grootste in het koninkrijk der hemelen'. Je dient voor de 'wezen en weduwen' te zorgen, de 'lage dingen in het leven te zoeken', gezegend zijn zij die 'treuren', de liefde voor geld is de wortel aller kwaad, heb je vijanden lief, bidt voor hen die je vervolgen in plaats van oog voor oog, tand voor tand, enzovoorts. De wereld leert exact het tegenovergestelde. Mensen doen van nature exact het tegenovergestelde .Dit is Gods werk. Daarom verzetten mensen er zich van nature zo hevig tegen, die rebelsheid zit erin gebakken. En de enige manier waarop we ons aan die leer kunnen comformeren, is door ons vertrouwen in een almachtige God te plaatsen, die in staat is ons van binnen te transformeren waardoor we van buiten anders doen. Ik weet dat jij dat niet accepteert. Ik zou zeggen: onderzoek jezelf. Lees de bijbel en laat die tot je spreken. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel. De bijbel spreekt tot ons, laat ons zien waar de problemen zijn:quote:Met alle respect.
Dit is het werk van een man die het vanuit zijn visie theologisch had bekeken en beoordeeld.
Hierdoor is de zondeval concept ontstaan waar de bijbel op is aangevuld.
De wet laat dus alleen zien wat je gelooft, en de straf is de natuurlijke weg die elk mens moet bewandelen want iedereen gaat dood.
En het eeuwig leven wat word beloofd heeft niemand na kunnen vertellen, Niemand.
Er word dus een oordeel gemaakt.. mens in zonde
Er word een oplossing gegeven.... geloven
En er word een belofte gemaakt.....eeuwig leven
En dit is geen mensenwerk????
Maar in het oude testament wordt hier al van getuigd...quote:Dit zie je nog steeds gebeuren in het dagelijks leven, dat mensen andere mensen beoordelen of veroordelen zonder verdere onderzoek of zo.
Er word alleen naar de slechte daden van iemand gekeken en daar wordt je op beoordeeld.
Dus in het Romeinse rijk waar sowieso een poel van geweld was, lijkt het me logica dat daar geen hemel op aarde gevonden kon worden.
Waardoor velen tot de conclusie zijn gekomen dat de mens niet goed is.
Oke.quote:Alleen de grote fout zit hem erin dat de mens werd beoordeeld in plaats van de mensen die zondes begaan.
Dat is het hele eieren eten wat na mij mening niet goed is geïnterpreteerd en gebruikt voor eigen doeleinden.
Ik geloof er inderdaad niets van dat dat op eigen krachten kan. Denk niet dat ik dat zelf ook niet heb geprobeerd.quote:Of omdat het concept waar jij in gelooft externen machten nodig heeft om verlost te worden.
Het leert je dat de mens in zonde leeft en kan alleen verlost worden door machten.
Als je dat gelooft dan begrijp ik zeer goed dat je niet kan geloven dat iemand dat ook op eigen krachten kan.
Omdat mensen niet gedwongen kunnen worden zich te bekeren.quote:Na 1700 jaar word het wel eens tijd om te beginnen dan he, vind je niet?
ie meer dan 1 miljard christenen kunnen nu wel wat meer doen dan de 12 apostelen.
Het zou theoretisch gezien binnen een uur vrede moeten zijn, alle rijkdommen verdeeld en honger moest dan een vreemd begrip worden.
Aarde zou eigenlijk een soort van hof van eden moeten zijn, hoe zou dat toch komen dat dit niet de situatie is?
Enige idee?
Hoeft ook niet, gezien er niks staat betreft de zondeval in het O.T. En Genesis is ook maar pas geschreven NA de Ballingschap in Babylon, waar ze dat hebben opgepikt. Niks zondeval.quote:Het oude testament, waar de zondeval in staat, is niet aangepast 400 jaar later.
En dit weet je verdomd goed dat dit wél gebeurd is, in zowat alle manuscripten. Ik hou niet zo van onwaarheden vertellen.quote:Het nieuwe testament ook niet.
Net wél. En dit zijn niet de enige manuscripten die men achteraf gevonden heeft. Maar dat er mee geknoeid was, wist men ook al in de 19de eeuw hoor, ben daar maar zeker van.quote:Eind 19e eeuw was dat een argument, maar met de ontdekking van bijv. de dode zee rollen en vele andere manuscripten kun je dat niet meer stellen.
Dat is uw persoonlijke mening. En dan vraag ik me wel af welke levens ie gered heeft. Ik weet alleen dat ie een lang bloedspoor in de geschiedenis heeft nagelaten.quote:Van onze zondes, en van de dood! Vergeet dat niet! Jezus kwam om levens te redden.
Ligt eraan welke Jezus je bedoelt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Wat als er niet zoiets als 'erfzonde' was geweest, maar ieder mens een absoluut vrije keuze had gehad, en een geweten om hem te verlichten over wat zonde is en wat niet, en sommigen zouden niet gezondigd hebben heel hun leven, en anderen wel, zou Jezus dan wel of niet gekomen zijn denk je?
Er stond nergens specifiek in dat de erfzonde bestaat.quote:Maar Augustinus, las die de bijbel niet? Het oude en nieuwe testament? Zou hij daar zijn redering niet op gebaseerd hebben?
Dat is een vraag die je aan jezelf moet stellen.quote:Iemand die Gods wil niet kent, in hoeverre heeft die een keuze om wel of niet te zondigen? Waarom kent niet iedereen Gods wil, terwijl God niet wil dat wij zondigen?
Het OT heeft geen enkele bron behalve de Thora, en daar komt de zondeval niet in voor zoals in de bijbel.quote:Het oude testament, waar de zondeval in staat, is niet aangepast 400 jaar later. Het nieuwe testament ook niet. Eind 19e eeuw was dat een argument, maar met de ontdekking van bijv. de dode zee rollen en vele andere manuscripten kun je dat niet meer stellen.
Ah je haalde hem voor spek en bonen, soort van versiering??quote:Ik haalde hem ook niet aan om over de zondeval te praten?
Welke levens?quote:Van onze zondes, en van de dood! Vergeet dat niet! Jezus kwam om levens te redden.
Daarom vind ik de bijbel zo fout, het laat mensen geloven dat de mens al gedoemd is.quote:Ja, je hebt het punt begrepen. ons een richting biedt, is ons door God-gegeven geweten. Maar dit kan ophouden te spreken wanneer we het constant negeren.
Het laat alleen zien hoe blind het is voor de realiteit, en dat moet dan het woord van God voorstellen.quote:Dat is de hele wereld.
De wet laat zien dat we allen zondaars zijn. Niemand doet van nature Gods wil want God is van nature niet meer in ons. Dit is geen veroordeling, maar een constatering van de stand van zaken.
De reden zoeken waarom je niet luisterde is een stap in de goede richting, volgende stap zou zijn het in praktijk omzetten en hierdoor ervan te leren.quote:Ik heb geen kinderen, wat ik weet is dat ik geen engeltje was.
Ik weet dat ik een geweten had, en daar wel of niet naar kon luisteren.
Je weet niet of God dat zo ziet, dat is wat ze je willen laten geloven.quote:Maar dit is niet voldoende om de absolute wil van God te doen, en dus helemaal niet te zondigen.
De wet laat ons zien dat we zondaars zijn. Nogmaals, dat is geen oordeel, maar een simpele constatering.
Het is maar wat je leuk vind.quote:Het leuke is, dat we het allemaal zijn. Er is dus niemand die een ander aan kan wijzen vanaf een hoge stoel 'jij bent een zondaar', want we hebben allemaal gezondigd, zijn allemaal verdoembaar.
Je was van nature zo, alleen weet je dat niet meer want elk volwassen mens was zo ooit.quote:Wat ik niet mag doen is een ander afschrijven op basis van zijn zonden, ik dien vergevingsgezind, genadig, begripvol, empathisch te zijn. Waarom ben ik dat niet van nature?
En dat moet ik zo aannemen of ga je me nog vertellen waarom je dat denkt?quote:Omdat ik zondig ben van nature!
Waarom zou je neer kijken op iemand als je ook naar iemand op kan kijken.quote:Kijk jij nooit op iemand neer?
Nee, tenzij er om mijn mening word gevraagd en dan zal eerlijk zeggen wat ik denk.quote:Veroordeel jij nooit iemand op basis van zijn acties?
Huilen is een emotie wat een gevolg is van je gevoelens, en die zijn weer een gevolg van de situatie of je gedachte.quote:Huil jij met de huilenden,
Ik lach met iedereen als er een situatie is waar ik door moet lachen.quote:lach jij met de vrolijken,
Woorden puur als goud?quote:zijn al je woorden puur als goud,
Zelfverheerlijking kan positief en negatief zijn, negatief in de zin van dat niemand er wat aan hebt en positief in de zin van dat een ander van jou kan leren.quote:je daden zonder enige zelfverheerlijking,
Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen leven,de enige zorg die ik heb is voor mezelf en mijn gezin en familie en vrienden als dat nodig is.quote:altijd in het teken van het dienen van anderen, om hun leven aangenamer te maken?
Je bent wat je denkt, negatieve gedachten brengen negatieve daden voor.quote:Zijn je gedachten van 's ochtends tot 's avonds liefde, genade, begrip en wijsheid, spreek je nooit een verkeerd woord achter iemands rug, en spreek je het niet alleen, maar denk je niet eens een verkeerde gedachte?
De waarheid is dat mijn vrouw niets te maken heeft met mijn zware dag, ik ben juist blij dat ik haar zie na een zware dag.quote:Ben je nooit eens onvriendelijk tegen je vrouw na een zware dag, ongeduldig met je kinderen,
Ik drink geen alcohol en ik eet wat ik lekker vind, ongezond eten kan geen kwaad als je maar verantwoordelijk met je eigen lichaam om gaat, dus niet elke dag ongezond eten.quote:volg jij nooit impulsen om ongezonde dingen te eten en drinken,
Ik geniet zoals elk andere man van het kijken naar een andere vrouw, alleen ben ik bewust van de gevoelens die ontstaan tijdens het kijken.quote:kijk jij nooit naar een andere vrouw?
Ik vind mezelf perfect, en heilig en puur en ik zal niet zo blijven tot het einde van me leven want ik zal mezelf alleen maar perfectioneren.quote:Ben jij perfect, heilig, puur, constant, en zul je dat blijven tot het einde van je leven?
Maar dan moet je wel eens weten of iemand kwaad doet, niet omdat het mensen zijn.quote:Het feit dat wordt geboden dat we anderen niet dienen te veroordelen, wil niet zeggen dat het kwaad dat iemand doet niet benoemd mag worden.
Dus uiteindelijk kom jij tegen mij zeggen, onderzoek jezelf??quote:Ik zou zeggen: onderzoek jezelf. Lees de bijbel en laat die tot je spreken. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel. De bijbel spreekt tot ons, laat ons zien waar de problemen zijn:
Vriend toen ik 12 was discussieerde ik al met de pater, vanaf toen geloofde ik niet meer.quote:Als je de bijbel leest kom je vanzelf punten tegen die van toepassing op jezelf zijn. Je ziet dan gelijk dat je niet in harmonie bent, in gedachten, gevoelens of daden, met het woord. Probeer het uit.
En daarom kan je het ook niet, is toch logica.quote:Ik geloof er inderdaad niets van dat dat op eigen krachten kan. Denk niet dat ik dat zelf ook niet heb geprobeerd.
Alsof er pas vrede is als iedereen een christen is.quote:Omdat mensen niet gedwongen kunnen worden zich te bekeren.
Volkomen mee eens. Schitterend !quote:Op donderdag 23 juni 2011 08:57 schreef Berjan1986 het volgende:
Sinzzer![]()
Goed verwoord wat ik ook altijd al denk
De Christelijke interpretatie van die zondeval is een dogma. Het staat niet als zodanig in het OT, op een letterlijke lezing van Psalm 51,quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het oude testament, waar de zondeval in staat, is niet aangepast 400 jaar later.
na. Nu kun je dit natuurlijk letterlijk opvatten in plaats van als een poëtische hyperbool (de Psalmen staan bomvol met allerlei soorten poëtische stijlfiguren), maar dan is het wel heel karig gesteld met dit fundamentele idee in het Christendom in het oude testament.quote:Ik ken mijn wandaden,
ik ben mij steeds van mijn zonden bewust,
6 tegen u, tegen u alleen heb ik gezondigd,
ik heb gedaan wat slecht is in uw ogen.
Laat uw uitspraak rechtvaardig zijn
en uw oordeel zuiver.
7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving,
8 maar u wilt dat waarheid mij vervult,
u leert mij wijsheid, diep in mijn hart.
De dode zeerollen laten zien dat manuscripten van het OT tussen de tweede eeuw voor Christus en de negende eeuw na Christus amper veranderd zijn, op wat sektarische mutaties na. Daarvoor kunnen de teksten uit het OT nog zijn aangepast, maar daar hebben we geen originelen van.quote:Het nieuwe testament ook niet. Eind 19e eeuw was dat een argument, maar met de ontdekking van bijv. de dode zee rollen en vele andere manuscripten kun je dat niet meer stellen.
Die je naar eigen zin interpreteert.quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:32 schreef ATON het volgende:
Ali_Kannibali,
Als er iemand hier schrijft dat God IN je zit en je die niet extern moet zoeken wil die eigenlijk zeggen : Je bent meer en je kunt meer dan je zelf maar kan vermoeden. De Kracht zit in je en enkel de hulp komt van buiten. Dit is ook wat de gnostisch versies van het N.T. willen duidelijk maken. Geloof niet letterlijk wat er staat, maar wat er wordt duidelijk gemaakt, de boodschap.
Ja, een uiterlijke boom herken je aan de uiterlijke vruchten. Maar niet aan de innerlijke.quote:Die je naar eigen zin interpreteert.
Als jullie niet op een denigrerende toon zouden spreken, of bashend, zonder respect, zouden jullie ook nog enigszins geloofwaardig zijn.
Maar jullie gooien je eigen ruiten in met de opgeblazenheid van jullie woorden. Begrijp je dat dan niet? Een boom herken je aan zijn vruchten.
Wie zegt dat ik gnosis gevonden heb Ali. Hiervoor moet je je ego af kunnen staan en de baas kunnen en dat kan ik niet. Maar ik ben wel zonder zonde, want zonde betekend dat je niet weet waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat als je sterft. En dat weet ik toevallig wel.quote:Kijk naar hoe een Berjan tekeer gaat. En dan zou iemand moeten geloven dat dit het verlossende werk van de gnosis is? Wie wil zo worden anders dan zij die het al met hem eens zijn, of een egotrip aantrekkelijk vinden?
Hoe weet je dat ATON of wie dan ook uit de hoogte tegen je spreekt? Dat weet je pas als je van aangezicht tot aangezicht staat en niet van achter een pc. Dan ligt het aan de interpretatie van de ander. Van jou dus, en jij wil alles negatief bekijken en dan komt het zo over.quote:Kijk hoe je zelf tegen me hebt gesproken, uit de hoogte, is dat wat gnosis brengt?
Nu verdraai je mijn woorden wel naar eigen inzicht. Ik vertelde dat ik me schaamde voor de keren dat ik mensen "bashte" want bashen doe ik niet. Maar "bashen" wel.quote:Keer op keer bewijzen jullie, al jullie boodschap verkondigende, dat er niets waar van kan zijn. Het effect op de geest zou namelijk niet dusdanig dienen te zijn. Ik kreeg een tijd terug nog een mail van Berjan, die toegaf dat hij het leuk vond om mensen te bashen. Dat is toch kansloos? Waar ben je dan mee bezig? Wat voor geest is er dan in je aan het werk, dat je er plezier in hebt om mensen proberen op de stang te jagen of te kwetsen via een forum? Wat zegt dat over je eigenwaarde en je waardering voor andere mensen, of ze nu in de vorm van lettertjes op je scherm zijn of echt in je omgeving?
Ja hoor, geef de geest verruimende middelen maar de schuld. Man man, dit is toch niet te filmen? Komt nooit in de kerk zeker, waar ze allemaal de Geest zouden hebben. Daar bashen ze ook, dat is nou eenmaal menselijk.quote:De laatste keer dat ik daar plezier in had, 'mensen bashen'. jaren geleden, nam ik nog regelmatig geestverruimende middelen om ook die gnosis en verlichting mee te maken, wat ook gelukt is, en werd ik inderdaad direct via het astrale ingewijd met de occulte leer die ik nu herken als satanisch.
En die zie je bij je eigen kring niet? Daar lopen ze allemaal met een aura om hun hoofd, altijd vriendelijk, altijd zachtmoedig, nooit kwaad, nooit opgeblazen, nooit sarcastisch. Vertel me, waar ga je naar de dienst? Dan ga ik daar ook heen.quote:Ik zie diezelfde opgeblazenheid bij allen die beweren dat het geloof in Jezus zoals de bijbel het volgens mij verkondigt nergens voor nodig is. Ik ben toch niet achterlijk?
Dan is de boodschap van Jezus zeker ook niet geloofwaardig? Wat die allemaal te vertellen had (volgens de Bijbel althans): Geloof in MIJ, dan heb je eeuwig leven. Zo niet, dan mag je geworpen worden in de buitenste duisternis en ben ik niet voor jou gestorven.quote:Dus houd vol wat jullie geloven, maar geloof niet dat als jullie zelf niet veranderen, de boodschap geloofwaardig is. Wat uiteraard net zo goed voor mij geldt.
'Maar niet aan de innerlijke'. Wat voor raadsel is dit?quote:Op donderdag 23 juni 2011 23:14 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ja, een uiterlijke boom herken je aan de uiterlijke vruchten. Maar niet aan de innerlijke.
Volgens wie?quote:Wie zegt dat ik gnosis gevonden heb Ali. Hiervoor moet je je ego af kunnen staan en de baas kunnen en dat kan ik niet. Maar ik ben wel zonder zonde, want zonde betekend dat je niet weet waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat als je sterft.
Ik kan toch lezen? Woordkeuze is voldoendequote:Hoe weet je dat ATON of wie dan ook uit de hoogte tegen je spreekt? Dat weet je pas als je van aangezicht tot aangezicht staat en niet van achter een pc. Dan ligt het aan de interpretatie van de ander. Van jou dus, en jij wil alles negatief bekijken en dan komt het zo over.
Dat was niet mijn intentie.quote:Nu verdraai je mijn woorden wel naar eigen inzicht. Ik vertelde dat ik me schaamde voor de keren dat ik mensen "bashte" want bashen doe ik niet. Maar "bashen" wel.
Op deze manier lijkt het alsof ik je een sarcastisch berichtje stuurde van: HAHA, ik vind het leuk mensen te "bashen".
Wellicht. Wat ik niet begrijp is, als dat een serieus bericht was, je ervoor hebt gekozen weer door te gaan?quote:Maar ik bood juist mijn excuses aan.
PM hoor je overigens niet te gebruiken in publieke discussies, maar goed dat zal mijn opvoeding zijn zeker?
Vreemdgaan, liegen, stelen, schelden, geweld enz. ook, dat maakt het oke?quote:Ja hoor, geef de geest verruimende middelen maar de schuld. Man man, dit is toch niet te filmen? Komt nooit in de kerk zeker, waar ze allemaal de Geest zouden hebben. Daar bashen ze ook, dat is nou eenmaal menselijk.
Spreek je Frans?quote:En die zie je bij je eigen kring niet? Daar lopen ze allemaal met een aura om hun hoofd, altijd vriendelijk, altijd zachtmoedig, nooit kwaad, nooit opgeblazen, nooit sarcastisch. Vertel me, waar ga je naar de dienst? Dan ga ik daar ook heen.
Interpreteer jij dat als een uitspraak uit opgeblazenheid?quote:Dan is de boodschap van Jezus zeker ook niet geloofwaardig? Wat die allemaal te vertellen had (volgens de Bijbel althans): Geloof in MIJ, dan heb je eeuwig leven. Zo niet, dan mag je geworpen worden in de buitenste duisternis en ben ik niet voor jou gestorven.
Natuurlijk was hij vol toorn, de mensen die hij aangewezen had om God te vertegenwoordigen en dienen op aarde, begonnen zichzelf te verheerlijken. Ik zou ook boos worden als ik mensen op mijn huis laat passen terwijl ik een tijd wegga, en ik kom terug en het blijkt dat ze er een bende van hebben gemaakt.quote:Neen Ali, je wijst nu wel naar anderen maar doe je ogen eens open. Jezus was misschien wel liefdevol, maar ook vol toorn en haat (naar de farizeeers namelijk en ook naar hen die hem niet aannemen.) Als de Bijbel letterlijk de woorden van Jezus gezegd heeft, dan moest hij ook nog veel doen aan zijn ego.
Nee, ik sprak hier niet over alle gnostici maar over de gnostici hier, nu, in dit topic. Dat leek me wel duidelijk, dat ie aan jullie geaddresseerd is?quote:En om terug te komen op gnosis en de ervaringen die jij hebt: Die zijn niet gelden voor alle groepen die gnosis verkondigen. Denk dat alsjeblieft niet, dat is namelijk net zo dom als de RK de schuld geven van de priesters die kinderen misbruiken.
Er zijn daar slechte groeperingen bij, zij die snel resultaat willen hebben en dat gaat gepaard met drugs. Maar er zijn ook goede groeperingen. Zij die gewoon in vriendelijkheid vechten met hun ego en de ander net zo waardig vinden als zijzelf.
Maar helaas, jij moet je altijd meewarig uiten over de gnostici of occultisten, terwijl je het raar vindt als een ander alle christenen over een kam scheert.
Hoe zei Jezus dat ook al weer:[
"Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"
"Heb u naaste lief gelijk uzelf"
En daarvan zeg je:quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:32 schreef ATON het volgende:
Ali_Kannibali,
Als er iemand hier schrijft dat God IN je zit en je die niet extern moet zoeken wil die eigenlijk zeggen : Je bent meer en je kunt meer dan je zelf maar kan vermoeden. De Kracht zit in je en enkel de hulp komt van buiten. Dit is ook wat de gnostisch versies van het N.T. willen duidelijk maken. Geloof niet letterlijk wat er staat, maar wat er wordt duidelijk gemaakt, de boodschap.
Is stellen dat je meer bent en meer kunt dan je zelf maar kan vermoeden, denigrerend ? Iemand die duidelijk aangeeft dat die meer geloof in je kunnen heeft dan je zelf kan opbrengen, denigrerend ? Wat is er neerbuigend aan, waar is mijn gebrek aan respect tegenover jou? Eigenlijk zou jij je moeten verontschuldigen.quote:Als jullie niet op een denigrerende toon zouden spreken, of bashend, zonder respect, zouden jullie ook nog enigszins geloofwaardig zijn.
Die post was niet direct een reactie op wat je daar schreef, behalve de eerste zin van mijn post: 'die je naar eigen zin interpreteert'. Als reactie op wat de boodschap van de schrift is. Jouw interpretatie van die boodschap kan ik niet coherent maken met de schrift zelf. Voor mij is het gegoochel met de intentie te bevestigen wat je vantevoren al in je hoofd hebt, in plaats van proberen te ontcijferen wat de tekst nu precies zegt.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:53 schreef ATON het volgende:
[..]
En daarvan zeg je:
[..]
Is stellen dat je meer bent en meer kunt dan je zelf maar kan vermoeden, denigrerend ? Iemand die duidelijk aangeeft dat die meer geloof in je kunnen heeft dan je zelf kan opbrengen, denigrerend ? Wat is er neerbuigend aan, waar is mijn gebrek aan respect tegenover jou? Eigenlijk zou jij je moeten verontschuldigen.
Je mag je nog steeds verontschuldigen, zoniet heb je voor mij afgedaan. De rest van uw posting is praat voor de vaak.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die post was niet direct een reactie op wat je daar schreef, behalve de eerste zin van mijn post: 'die je naar eigen zin interpreteert'. Als reactie op wat de boodschap van de schrift is. Jouw interpretatie van die boodschap kan ik niet coherent maken met de schrift zelf. Voor mij is het gegoochel met de intentie te bevestigen wat je vantevoren al in je hoofd hebt, in plaats van proberen te ontcijferen wat de tekst nu precies zegt.
Ik geloof niet in die 'god in je', ik ken die geluiden en heb ze onbetrouwbaar beoordeeld. Dus het wordt een simpele welles-nietus discussie. Jullie verwerpen de autoriteit van de schrift zoals die geschreven staat dus waar hebben we het dan nog over. Voor mij is het over het OT praten met een moslim, of met een hindoe het nieuwe testament proberen te begrijpen, tijdverspilling. Jullie zijn geen christenen maar claimen wel te weten hoe de schrift geinterpreteerd dient te worden. Ik ben het daar simpelweg niet mee eens en zal het dat nooit worden. Dus doe geen moeite.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |