abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 juni 2011 @ 22:13:49 #101
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_98270776
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 13:57 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Hoe verklaar jij dat er in landen met een voedseloverschot géén grotere bevolkingsgroei is?
Grotere groei dan wat?
Maar in ieder geval: de bevolking groeit. Is het niet in aantal dan wel in gewicht.
quote:
[..]
Die voeren we met algen. En algen groeien onder andere op zonlicht. :Y
Dus je kweekt algen om bacteriën te kweken om voedingsvervangers te maken.
Is niet veel anders dan nu met (ook) dieren en planten. Het kan je misschien wat ruimte opleveren, maar als je dit naast de huidige landbouw/veeteelt wil doen zal dat ook minimaal zijn. Ik zie met jouw plannen ruimtelijk gezien weinig tot geen voordelen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 16 juni 2011 @ 22:35:50 #102
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98272003
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 22:13 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Grotere groei dan wat?
Maar in ieder geval: de bevolking groeit. Is het niet in aantal dan wel in gewicht.
In landen met een overschot aan voedsel is een lagere bevolkingsgroei dan in armere landen. Je redenatie meer voedsel is meer mensen is meer voedsel geldt niet helemaal.
quote:
[..]

Dus je kweekt algen om bacteriën te kweken om voedingsvervangers te maken.
Is niet veel anders dan nu met (ook) dieren en planten. Het kan je misschien wat ruimte opleveren, maar als je dit naast de huidige landbouw/veeteelt wil doen zal dat ook minimaal zijn. Ik zie met jouw plannen ruimtelijk gezien weinig tot geen voordelen.
Het gaat niet per sé om bacteriën. De meeste voedingstoffen kunnen wij halen uit algen. En ruimtelijk heeft dat grote gevolgen omdat je op 1 m2 veel meer biomassa algen kan kweken dan mais op 1 m2. De ruimtewinst is enorm.
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  donderdag 16 juni 2011 @ 22:39:08 #103
188877 Stupendous76
pi_98272188
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 22:35 schreef Zeeland het volgende:
[..]
In landen met een overschot aan voedsel is een lagere bevolkingsgroei dan in armere landen. Je redenatie meer voedsel is meer mensen is meer voedsel geldt niet helemaal.
Ik gaf dan ook al aan dat we nog steeds in aantal, maar vooral in omvang groeien. En het voedsel dat over is flikkeren we weg.
quote:
[..]
Het gaat niet per sé om bacteriën. De meeste voedingstoffen kunnen wij halen uit algen. En ruimtelijk heeft dat grote gevolgen omdat je op 1 m2 veel meer biomassa algen kan kweken dan mais op 1 m2. De ruimtewinst is enorm.
Als je kijkt naar de opbrengst in voedingswaarde misschien wel, maar als je kijkt naar het aanbod/de diversiteit, dan ook nog steeds.
En, als je het naast traditionele landbouw wil doen, heb je dan nog steeds die winst?
Repent, Pray, Forgive
  donderdag 16 juni 2011 @ 22:48:31 #104
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98272712
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 22:39 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik gaf dan ook al aan dat we nog steeds in aantal, maar vooral in omvang groeien. En het voedsel dat over is flikkeren we weg.
Dat is heel zonde, meer kan ik er niet over zeggen. Je geeft dus toe dat meer voedsel niet altijd bevolkingsgroei tot gevolg heeft (in aantal individuen).

quote:
[..]

Als je kijkt naar de opbrengst in voedingswaarde misschien wel, maar als je kijkt naar het aanbod/de diversiteit, dan ook nog steeds.
En, als je het naast traditionele landbouw wil doen, heb je dan nog steeds die winst?
Ik ben niet voor een verbod op klassieke landbouw, maar tegen de subsidies. Daarnaast pleit ik voor meer onderzoek naar hoe wij 'lekker' voedsel maken van de eiwitten die we redelijk makkelijk kunnen winnen uit kleinere organismen. Op de lange termijn zal de klassieke landbouw dan de concurrentie verliezen als het gaat om voedingsstoffen, voor hen ontstaat een markt om lekkere dingen te verbouwen. Ze hoeven dus geen aardappelen en rijst meer te verbouwen op termijn.
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  donderdag 16 juni 2011 @ 22:54:43 #105
188877 Stupendous76
pi_98273057
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 22:48 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Dat is heel zonde, meer kan ik er niet over zeggen. Je geeft dus toe dat meer voedsel niet altijd bevolkingsgroei tot gevolg heeft (in aantal individuen).
Niet altijd nee.
quote:
[..]
Ik ben niet voor een verbod op klassieke landbouw, maar tegen de subsidies. Daarnaast pleit ik voor meer onderzoek naar hoe wij 'lekker' voedsel maken van de eiwitten die we redelijk makkelijk kunnen winnen uit kleinere organismen. Op de lange termijn zal de klassieke landbouw dan de concurrentie verliezen als het gaat om voedingsstoffen, voor hen ontstaat een markt om lekkere dingen te verbouwen. Ze hoeven dus geen aardappelen en rijst meer te verbouwen op termijn.
Lekkere landbouw -O-
Het gaat er niet om of spruitjes wel of niet lekker zijn, maar dat er voedsel is. Voldoende kwaliteit, voldoende variatie. En ik heb liever een krop sla van het veld dan een wetenschappelijk onderbouwd, technisch gekweekt bakje algen.
Misschien dat dat zal veranderen, maar dan zit ik eerder te denken aan de Star-Trek-ontwikkelingen dan deze.
Repent, Pray, Forgive
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')