abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100036660
Van Dale zegt juist wel dat criteriums juist is:

quote:
criˇteˇriˇum het; o 3 -s wielerwedstrijd over een kort, verschillende keren te rijden parcours
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  donderdag 28 juli 2011 @ 09:33:37 #242
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100036756
quote:
2. (meervoud: criteria, criteriums)

(sportterm) wielerwedstrijd op de weg over een parcours dat een aantal malen moet worden gereden
Maar ook dat criteria een goed meervoud is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_100037109
Komt dat uit het papieren woordenboek? Want online staat alleen die -s.
Raar dat ze dan twee verschillende versies hebben voor een het hetzelfde woord.
:)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_100045188
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 01:17 schreef Kees22 het volgende:
Ook voor het woord datum lijken de meervouden (data en datums) in betekenis uit elkaar te drijven.Data in de betekenis van gegevens, datums in de betekenis van dagen van de maand.
data != data

Voor datum kun je in het meervoud datums of data kiezen, heeft dezelfde betekenis.

Data in de betekenis van (computer-)gegevens heeft geen enkelvoud.
  donderdag 28 juli 2011 @ 14:09:45 #245
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100046176
Dit wordt toch geen taal-geneuzel topic he mensen?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_100046830
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 09:46 schreef Felixa het volgende:
Nee, dat is niet zo heel raar. Wat je gratis online kan raadplegen is het eendelige Handwoordenboek. Dat is compacter en moderner dan de (papieren) grote Van Dale waar ik (en ik neem aan ook Lienekien) uit citeerde(n). Beide woordenboeken heb een eigen redactie, die soms dus eigen beslissingen neemt. En zo krijg je verschillen tussen beide versies.

Maar Roberto Carlos heeft gelijk: we dwalen nogal af.
pi_100052500
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 16:21 schreef Gulmez het volgende:
Ik werk bij een McDonald's wat op 3 km van een meer ligt, dus alle jongelui gaan eerst ff bij ons eten en dan met dit weer naar het strand.

Buiten op het terras zaten 2 bloed mooie meiden.. _O_

Zwarte strakke skinnyjeans broek, en een roze bikini topje, met hele grote jetsen. :9~
Voor de rest niks aan.

Ze lag op het bankje met haar hoofd naar achteren dus ze zag me niet aankomen, de anderen lag ook met een bikini aan en een klein rokje.

Dus ik zeg hallo?
en toen gingen ze keihard lachen van schaamte misschien omdat ze er zo raar bij lagen, en toen zeiden ze dankjewel lekker ding!!

en toen wou ik naar binnen lopen maar van de zenuwen struikelde ik een randje bij de deur.. :')

hebben jullie ook wel is zo iets genant's bij vrouwen gehad door bijv zenuwen? _O- :P
2x foutief spatie gebruik..
Jetsen.. :')
Het zijn 2 meiden, de een lag op het bankje, de anderen(dubbele persoonlijkheid?)
En toch knap, er was geen randje bij de deur, maar nu hij daar gestruikeld is, is die er wel.. :')
  donderdag 28 juli 2011 @ 17:17:28 #248
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_100054111
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 16:40 schreef MMUFC het volgende:

[..]

2x foutief spatie gebruik..
Jetsen.. :')
Het zijn 2 meiden, de een lag op het bankje, de anderen(dubbele persoonlijkheid?)
En toch knap, er was geen randje bij de deur, maar nu hij daar gestruikeld is, is die er wel.. :')
Ik zie even niet wat er fout is aan 'lekker ding' om eerlijk te zijn.
pi_100055775
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 17:17 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Ik zie even niet wat er fout is aan 'lekker ding' om eerlijk te zijn.
Ik ook niet :?

Het is overigens spatiegebruik, niet spatie gebruik ;). Ook is het dat randje, niet die randje :P
pi_100056854
Dit doet mij de meeste pijn:
quote:
Ik werk bij een McDonald's wat
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_100058644
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 18:37 schreef Vanyel het volgende:
Dit doet mij de meeste pijn:

[..]

quote:
hebben jullie ook wel is zo iets genant's bij
~Si vis amari, ama~
  donderdag 28 juli 2011 @ 19:49:25 #252
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_100059508
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 19:25 schreef FedExpress het volgende:

[..]

[..]

Mja ach...

quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 19:25 schreef Gulmez het volgende:
Aangezien steeds meer mensen mij haten stop ik met FOK!
we hebben gelachen ik ben blij dat ik het woordje chanant heb kunnen intregeren op fok, onbewust maar voor de rest gaan steeds meer mensen aan mij ergeren.

Ik stop, bedankt voor alles ( :') )

rustig
In een andere context wellicht, maar deze kerel heeft het woord 'gęnant' ook op een schaamteloze manier weten te vernederen. ;(
  donderdag 28 juli 2011 @ 20:40:55 #253
50430 Yuki
Student Midwife
pi_100061435
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 13:44 schreef Hřken het volgende:
Ik mis m'n lief! :(
Maar verder prima. Oom en tante komen zo, ik denk dat ik dan maar even ga tanken. :') Het begin is altijd zo zeurderig als hen er zijn.
♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_100065765
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 21:54 schreef Niels78 het volgende:
Onlangs een adivseur langs huis geweest om te praten over "later". OK, ben begin 30, maar vindt t wel belangrijk en wil liever niet tot mn 67 ploeteren....
Ik wil pak m beet 25t inleggen (niet beleggen) om iets te gaan creeren.
Dacht eerst aan aflossen hyptheek....maar dat was niet verstandig volgens meneer.
Hij had het over een banspaarhypotheek, waarbij ik 25t inleg. Hierdoor worden de maandlasten wel iets hoger, maar spaar je wel met dezelfde rente als die van je hypo (en die is hoger dan de spaarrente).
Echter kwam iemand anders weer met het punt dat die adviseurs niets voor niets doen (klopt) en dat ik gewoon reguluur moet gaan banksparen. Leg daar alvast 25t in en ga via werkgever maximaal sparen (dit mag tot max 12% van je mnd salaris). Ook hier profiteer je van het belastingvoordeel, en je hebt alles zelf in de hand. Als je niet wil sparen, zet je het stop en je beheert je eigen geld! Maar ik heb minder hoge rente?
Wat is wijsheid: bankspaarhyptoheek via tussenpersoon....of zelf lekker banksparen? Of niet banksparen en iets anders doen??
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_100071282
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 09:46 schreef Felixa het volgende:
Maar hierboven stond ook iets over verschillende betekenissen in verschillende jaargangen van de Van Dale.
Ik vind het heel onhandig dat we moeten gaan discussiëren over welke vrsie van Van Dale we volgen, zeker als die zo dicht bij elkaar liggen.

@FinalD78: "data" in de betekenis van gegevens heeft natuurlijk wel een enkelvoud, maar dat wordt nooit gebruikt, zeker niet in de computerwereld. Een enkel, op zichzelf staand gegeven komt daar nooit voor.
Wel wordt het woord data vaak in het enkelvoud gebruikt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_100071645
En iets anders, dat ik verder niet kan opmerken.
Als ik in mijn actieve topics op de chevron >> ga staan, krijg ik de melding"spring naar de laatste nieuwe post sinds je laatste bezoek"
Dat moet volgens mij zijn: "spring naar de eerste nieuwe post sinds je laatste bezoek"
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 29 juli 2011 @ 00:14:10 #257
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_100071710
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 13:47 schreef FinalD87 het volgende:

[..]

data != data

Voor datum kun je in het meervoud datums of data kiezen, heeft dezelfde betekenis.

Data in de betekenis van (computer-)gegevens heeft geen enkelvoud.
Zonder het verder na te gaan - is data in die context geen vrouwelijk woord? Wat in het Latijn de meervoudsvorm datae zou krijgen?
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_100072283
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 00:14 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Zonder het verder na te gaan - is data in die context geen vrouwelijk woord? Wat in het Latijn de meervoudsvorm datae zou krijgen?
Nee, want het is nog altijd een meervoudsvorm van het onzijdige woord 'datum' ('gegeven'), al gebruiken we dat niet in die betekenis.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 00:38:39 #259
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_100072585
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 00:29 schreef Sosha het volgende:

[..]

Nee, want het is nog altijd een meervoudsvorm van het onzijdige woord 'datum' ('gegeven'), al gebruiken we dat niet in die betekenis.
Oke. Ik vond inmiddels wel dit, maar daar werd ik nog niet veel wijzer van welke vorm wij in het Nederlands gebruiken: http://en.wiktionary.org/wiki/datus#Latin
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_100072697
Poe, ik moet toegeven dat mijn Latijn na tien jaar enorm is weggezakt, maar dit lijkt me een werkwoordsvorm van dare/do, zoals er ook bij staat. Hangt wel samen met datum, dat komt natuurlijk ook van dare, maar is toch weer net anders. Iemand die dit beter kan toelichten..?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')