Je kent alle ins en outs en hebt de keuringsarts ook gesproken?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:38 schreef drvc het volgende:
[..]
Ik ken nu al twee jongens van mijn leeftijd (23), allebei in de bijstand.
En de broertje van mijn kameraad krijgt een WAJONG uitkering.
Alle drie kern gezond.
Nou, de wajong draait juist om de waarde die de maatschappij aan je geeft:quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:43 schreef Re het volgende:
laten we eens niet gaan focussen in deze reeks op al dan niet terecht in de WAJONG zitten maar waar het topic origineel voor is bedoelt... Hoe ga je om, of hoe denkt men dat je om moet gaan indien je een WAJONG uitkering krijgt, hoe kijkt de maatschappij daartegen hoe de WAJONGer zelf
het zijn nogal nutteloze discussies om over de excessen te hebben enzo want dat gaat weer regelrecht over generalisaties en andere diversificaties
Als je dan ook nog twijfelt aan jezelf ga je het oordeel van de keuringsarts geloven en besef je niet meer goed wat je wél kunt.quote:[ ] Geschikt
[ X ] Ongeschikt
Hm, okay, het zou best kunnen dat mensen dat doen, maar ik weet in ieder geval ook vanuit mijn omgeving dat juist Wajongers graag willen werken, en dus niet zomaar een uitkering krijgen en denken nou, ik kan lekker op de bank blijven zitten.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Praktijkvoorbeelden, zowel hier op FOK! als in mijn omgeving. Het unieke aan de wajong is dat het op jongeren is gespecificeerd. Een jongere heeft nog geen noemenswaardig arbeidsverleden dus die kan zelf nog niet echt makkelijk zeggen 'ik kan niet werken' die laat zich doorgaans leiden door negatieve ervaringen met eerste baantjes of opleidingen (die bijna iedere jongere heeft) en het oordeel van de keuringsarts.
Wat is daar mis mee? Jezelf redden? Ik ken je situatie niet maar is een volledige WA-Jong regeling noodzakelijk als je in het verleden jezelf kon reden? Onterecht vind ik een misplaats woord. Ik ben blij dat we in Nederland mensen zoals jou kunnen helpen, maar dit wordt nergens gewaardeerd. Alleen maar zeiken over waar we allemaal recht op hebben. Waarom hebben we geen regeling die een steuntje in de rug geeft? Waarom meteen de zelfredzaamheid van jonge mensen afnemen?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hiervan was ik op de hoogte. Echter deze cijfers zijn gekleurd door 2 ontwikkelingen.
1: Veel mensen waren oorspronkelijk helemaal niet op de hoogte van het bestaan van de wajong en hebben dus onterecht jarenlang doorgemodderd (zoals ik zelf)
Yup, je krijgt te veel negatieve prikkels.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Praktijkvoorbeelden, zowel hier op FOK! als in mijn omgeving. Het unieke aan de wajong is dat het op jongeren is gespecificeerd. Een jongere heeft nog geen noemenswaardig arbeidsverleden dus die kan zelf nog niet echt makkelijk zeggen 'ik kan niet werken' die laat zich doorgaans leiden door negatieve ervaringen met eerste baantjes of opleidingen (die bijna iedere jongere heeft) en het oordeel van de keuringsarts.
En punt 1 dan?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:47 schreef drvc het volgende:
[..]
Als je van punt 2 een bron hebt, wil ik dat best lezen.
Ik heb met zijn broer gesproken, hij zegt zelf letterlijk: mijn broertje wil gewoon niet werken, hij manipuleert de boel.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:48 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Je kent alle ins en outs en hebt de keuringsarts ook gesproken?
Nee, want nogmaals, je moet ZELF realiseren dat je wel iets kunt. Jij en iedereen die hier post die misschien een beetje twijfelt of wel graag wil werken. Het leuke is dat je op FOK! niet zit met medewerkers van het UWV die persé budget moeten hebben om iemand de juiste begeleiding te geven, dat doen we allemaal graties voor julliequote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja, en ik heb al eerder gezegd dat berichten hierover plaatsen in een topic die is bedoelt voor mensen met een wajong om aan te geven wat voor invloed het hebben van een wajong uitkering heeft op hun eigenwaarde gewoon niet gaat helpen.
Jij hebt mij geholpen door die tip over die meditatie cursus.
Nu ga ik jou terug helpen door te zeggen dat je dan beter de juiste instantie moet aanspreken op het keurgedrag van de keuringsartsen
Wat hier "mis mee is", is dat het zo lijkt alsof er "ineens" veel meer mensen zijn die ziek genoeg zijn om voor een wajong in aanmerking te komen...alsof er ineens veel meer mensen ziek zijn oid, terwijl dit helemaal niet het geval isquote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:49 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Jezelf redden? Ik ken je situatie niet maar is een volledige WA-Jong regeling noodzakelijk als je in het verleden jezelf kon reden? Onterecht vind ik een misplaats woord. Ik ben blij dat we in Nederland mensen zoals jou kunnen helpen, maar dit wordt nergens gewaardeerd. Alleen maar zeiken over waar we allemaal recht op hebben. Waarom hebben we geen regeling die een steuntje in de rug geeft? Waarom meteen de zelfredzaamheid van jonge mensen afnemen?
Het zou best kunnen dat dat (deels) zo is. Anderzijds zou ik niet te snel op de waarneming afgaan van amateurs en mensen die for god knows what reason je een verhaal op de mouw spelden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:51 schreef drvc het volgende:
[..]
Ik heb met zijn broer gesproken, hij zegt zelf letterlijk: mijn broertje wilt gewoon niet werken, hij manipuleert de boel.
Dan gaat dat dus niet werken. Dan is er een andere aanpak vereist, afhankelijk van hoeveel werk je er zelf van wilt maken.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:51 schreef drvc het volgende:
[..]
Ik heb met zijn broer gesproken, hij zegt zelf letterlijk: mijn broertje wil gewoon niet werken, hij manipuleert de boel.
Dat klopt, maar ze komen vaak niet uit de negatieve spiraal door de keuring die ze hebben gehad. Er wordt immers gezegd "Jij kunt niet werken". En als je dan afgewezen wordt bij een paar solliciaties wegens je beperking dan is het gelijk "Zie je wel niemand wil me". En als het dan bij je 1e paar baantjes niet goed loopt omdat het werk niet goed bij je past dan is het al snel "Zie je wel, ik kan niet werken" terwijl een arbeidsgeschikt iemand dan denkt "Hmm ik heb nog niet de baan gevonden die bij mij past; wat wil ik wèl, wat kan ik wèl?"quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:49 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Hm, okay, het zou best kunnen dat mensen dat doen, maar ik weet in ieder geval ook vanuit mijn omgeving dat juist Wajongers graag willen werken, en dus niet zomaar een uitkering krijgen en denken nou, ik kan lekker op de bank blijven zitten.
Want echt hele dagen/weken/maanden/jaren niks doen is ontzettend kut
Toen zijn broertje nog bij zijn vader woonde, ging hij naar school, stage en haalde alleen maar goede cijfers.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:53 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Het zou best kunnen dat dat (deels) zo is. Anderzijds zou ik niet te snel op de waarneming afgaan van amateurs en mensen die for god knows what reason je een verhaal op de mouw spelden.
Dus als iemand jouw hulp niet accepteerd, dan wil die niet, maar als jij geen hulp accepteerd dan gooi je het gewoon terug om vervolgens later weer in herhaling te vallen of zo?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee, want nogmaals, je moet ZELF realiseren dat je wel iets kunt. Jij en iedereen die hier post die misschien een beetje twijfelt of wel graag wil werken. Het leuke is dat je op FOK! niet zit met medewerkers van het UWV die persé budget moeten hebben om iemand de juiste begeleiding te geven, dat doen we allemaal graties voor jullie.
Mja, sorry, als je zo gaat denken dan ben je gewoon zwak. Klaar. Niemand weet beter dan jij wat je wel of niet kunt, en oké, soms is het zo dat je zelf meer wil dan dat realistisch is, maar over het algemeen kun je zelf het beste bepalen wat je wel of niet kunt. En zelfs gezonde mensen lopen hopen sollicitaties af, het is niet gek dat dat bij een Wajonger hetzelfde is.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ze komen vaak niet uit de negatieve spiraal door de keuring die ze hebben gehad. Er wordt immers gezegd "Jij kunt niet werken". En als je dan afgewezen wordt bij een paar solliciaties wegens je beperking dan is het gelijk "Zie je wel niemand wil me". En als het dan bij je 1e paar baantjes niet goed loopt omdat het werk niet goed bij je past dan is het al snel "Zie je wel, ik kan niet werken" terwijl een arbeidsgeschikt iemand dan denkt "Hmm ik heb nog niet de baan gevonden die bij mij past; wat wil ik wèl, wat kan ik wèl?"
Zo eigenwijs ben ik nou eenmaal.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dus als iemand jouw hulp niet accepteerd, dan wil die niet, maar als jij geen hulp accepteerd dan gooi je het gewoon terug om vervolgens later weer in herhaling te vallen of zo?
Ik heb dit (ga dan naar de juiste instantie) namelijk al eerder aangekaart, maar blijkbaar willen jullie niet
Maar zo gaat het wel, ze worden onzeker, ik zou dan ook onzeker worden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:58 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Mja, sorry, als je zo gaat denken dan ben je gewoon zwak. Klaar. Niemand weet beter dan jij wat je wel of niet kunt, en oké, soms is het zo dat je zelf meer wil dan dat realistisch is, maar over het algemeen kun je zelf het beste bepalen wat je wel of niet kunt. En zelfs gezonde mensen lopen hopen sollicitaties af, het is niet gek dat dat bij een Wajonger hetzelfde is.
Overigens zijn er natuurlijk wel psychische problemen die die redenering kunnen beïnvloeden, daarom ben ik ook altijd voor therapie voor/tijdens werk.
Onzeker, ja, maar opgeven? Misschien ben ik niet een standaard-Wajonger dan, maar ik zou liever 100x afgewezen worden dan het vooruitzicht hebben om 30 jaar op de bank te zittenquote:Op dinsdag 14 juni 2011 16:00 schreef drvc het volgende:
[..]
Maar zo gaat het wel, ze worden onzeker, ik zou dan ook onzeker worden.
*brb ben eten*
Dat is wel heel veel tekst, ik doe mijn best na het eten.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 16:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
http://www.cpb.nl/sites/d(...)en-beleidsopties.pdf
Lees ze!
Jij noemt het eigenwijs, maar als ik jou met je eigen maatstaven ga meten, dan ben je een typisch ikkewillenietkanneniet gevalletje.quote:
En gevonden met een simpele google searchquote:Op dinsdag 14 juni 2011 16:02 schreef drvc het volgende:
[..]
Dat is wel heel veel tekst, ik doe mijn best na het eten.
Er zijn er zat die liever 30 jaar onbezorgd op die bank een couch potatoe worden dan 3x naar een sollicitatiegesprek moeten gaan omdat ze in hun broeken poepen voor een eventuele afwijzing.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 16:02 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Onzeker, ja, maar opgeven? Misschien ben ik niet een standaard-Wajonger dan, maar ik zou liever 100x afgewezen worden dan het vooruitzicht hebben om 30 jaar op de bank te zitten
Die verandering kan ook met hele andere zaken dan onwil te maken hebben, maargoed, laten we hier aub geen individueel geval bespreken dat we nauwelijks kennen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:55 schreef drvc het volgende:
[..]
Toen zijn broertje nog bij zijn vader woonde, ging hij naar school, stage en haalde alleen maar goede cijfers.
Nu woont hij bij zijn moeder, haalt geen vmbo diploma, gaat niet meer na stage en hij krijgt een Wajong uitkering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |