quote:
Zo dachten ze er dus vroeger over. Kunnen jullie niet lezen? Hij geeft gewoon heel duidelijk aan dat roken schadelijk is maar dat de schadelijke gevolgen veel kleiner zijn dan dat wat ze vroeger dachten. Zoals de kans op kanker nadat de roker is gestopt. De kans op longkanker zakt immens na een succesvolle stoppoging. En het lichaam is op oudere leeftijd ook heel goed in staat om de troep, veroorzaakt door roken op te ruimen.
Daarnaast zijn sommige onderzoeken wel zeer overdreven. Waarbij bijvoorbeeld de focus lag op de schadelijke gevolgen gevolgd door het bloot stellen van ratten aan zeer grote hoeveelheden van de schadelijke stoffen en de conclusies die hieruit getrokken konden worden. Hier komen ze later niet meer op terug. Dan gaat alle aandacht naar COPD. Iets wat overigens van mij ook niet hoeft. Omdat er dan genoeg mensen zijn die denken dat roken wel oké is en niet schadelijk.
Het ligt allemaal wat genuanceerder. En het beeld wat er in de jaren is ontstaan is dus iets rooskleuriger. Waarbij overigens zeker niet gesteld kan worden dat roken niet schadelijk is. Iets wat volgens mij door de poster ook wordt aangegeven.
Overigens iets wat ik ook nog niet wist:
quote:
Een op de drie sterfgevallen aan kanker kan worden voorkomen als er niet meer wordt gerookt.
Bron: kwkkankerbestrijding.nl
Ik dacht dat dat aantal veel hoger was.
[ Bericht 24% gewijzigd door Kabolter op 16-06-2011 11:17:21 ]