Zelfs wij Fok!kers kennen het wel. Heel af en toe, moet je op bezoek bij vrienden. Afhankelijk van het aantal vrienden EN het aantal uitnodigingen dat je krijgt, ga je er eens of twee maal per jaar op uit om naar een georganiseerd feestje toe te gaan. Vaak heeft de hoofdpersoon iets te vieren, bijvoorbeeld een verjaardag of een bruiloft.
Los van het feit dat je dus voor behoorlijk lange tijd de computer en zolder moet verlaten, kan het best leuk zijn. Zeker als er ook nog een biertje gedronken wordt. Bovendien is het een goede manier om je sociale skills een beetje op te krikken

Nu komt er op zulks een partijtje natuurlijk in de meeste gevallen ook familie langs. En dit is nu net waar de klacht over gaat! Die familie (met name de moeders) hebben er een handje van om bij zulke gelegenheden zelf een lied te gaan schrijven en deze te gaan zingen voor zoon/dochter/pa/ma.
Het lied heeft vaak de melodie van Frans Bouwer ("heb je even voor mij"), Andre Hazes ("kleine jongen") of Guus Meeuwis ("kedeng kedeng"). De huismoeders van de familie maken een tekst over de hoofdpersoon en maken zo een grappige parodie op het originele nummer. Dit is natuurlijk al in en in triest
Weken voor het feest wordt de hele familie afgebeld, en iedereen moet meedoen op de grote dag

Als het zover is staan de kneuzen van de familie dus met een a4-tje in de hand een belachelijk, niet grappig lied te zingen voor opa, oma, zus of broer. Je ziet de hoofdpersoon, die uiteraard aandachtig aan het luisteren is, bijna door de grond zakken van schaamte. Niet alleen de hoofdpersoon trouwens, iedereen staat met het schaamrood op de kaken! Behalve natuurlijk de huismoeders die het lied geschreven hebben. Die staan te luisteren en te lachen want "ooh wat is dit leuk, zo grappig en die tekst als ik hem zelf steeds terughoor moet ik weer lachen

Dit lied zullen ze nooit meer vergeten

"
Ter illustratie heb ik op Google een afbeelding gezocht die in de buurt komt van hoe het tafereel er op het hoogtepunt uitziet (helaas geen scherpe foto):
![0.jpg]()
quote:
Lieve oma, u bent nu al 80 jaar
Dat u het gered heeft, vinden we raar
Gelukkig heeft u opa nog
Want die leefde ook nog, toch?
Wij geven u een dikke tien
En hopen u volgend jaar weer te zien
Gelukkig is er appeltaart
Inmiddels bent u wel bejaard
Klacht:
Door huismoeders verzonnen liederen gezongen door de familie op verjaardagen en bruiloftenHet ga jullie -wederom- goed knullen!