abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:25:48 #1
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97903142
Het kan misschien beter in de Klaagbaak, maar dit leek me iets relevanter als subforum. Ook omdat de reacties (enigszins) volwassener zijn.

Ik erger me al jaren aan de verheerlijking van onwetendheid. En het gedrag dat eruit voortvloeit. Ik heb het hier over de laconieke manier waarom mensen keuzes of kleingeestigheid van zichzelf verklaren omdat ze "nou eenmaal niet zo slim zijn". Dat ze nooit hebben gestudeerd omdat ze het niet zouden kunnen is vaak waar, maar luiheid is in veel gevallen (niet qua studeren alleen) de echte boosdoener. Ik heb vaak een gesprek met iemand die een mening of overtuiging heeft die hij/zij me verteld. Ik leg vervolgens uit waarom dat niet klopt, en krijg te horen "ja maar dat wist ik niet, ik heb niet zoveel gelezen". Op zich niks mis mee, ware het niet dat mensen wel te pas en onpas hun mening verkondigen zonder hier überhaupt een goede verklaring voor kunnen te geven. Van horen zeggen is vaak de bron.

Nou kan ik hier nog mee leven, maar als ze vervolgens zeggen "niet iedereen is zo slim" kan ik me nauwelijks inhouden om uit te barsten. Het zijn namelijk vaak mensen die weliswaar niet het academische niveau behaalt hebben (wat me geen reet kan schelen) maar dat maakt het niet gerechtvaardigd om dan maar alles over te nemen van anderen. Dezelfde mensen die de meest stomme dingen aanhalen (dat de maanlanding nep zou zijn is maar een voorbeeld) weten dan weer gigantisch veel van voetbal, auto's of dergelijke. Het is puur interesse. Een gebrek aan nieuwsgierigheid voor politiek of filsofie, bijvoorbeeld, is misschien niet slechter dan een gebrek aan kennis van automerken en voetbalclubs, maar hou dan in ieder geval je bek over waar je niks van weet. Mij zal je ook nooit "Oh wat een zieke Alfa Romeo, kijk die V8 cilinder" horen zeggen.
Alleen als lichaam en geest vrij zijn van angst en pijn kan de storm in het ziel tot rust komen.
Begeerte is het enige van waarde. Veel eten, geld, drank, drugs: allemaal lachwekkende pogingen dit te vergeten. Elk mini-zelfmoorden, zonder bevrediging.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:36:52 #2
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_97903866
Domheid krijgt ook veel te vaak een platform (zie de debiele tv-programma's op de commerciële en soms zelf publieke zenders). Ik vind dat best een slechte ontwikkeling.
It's about being boss, not being the boss...
pi_97904206
Onwetendheid, er is niks ergers.
pi_97904448
Het is zelfs nog erger: WEL onderzoek doen naar je bronnen, WEL je mening kunnen onderbouwen en WEL geïnteresseerd zijn in leren wordt steeds meer als "elitair" - en daarmee dus ook als iets negatiefs gezien. De VS is op dat vlak al iets verder heen als wij - daar ben je volgens sommigen een smerige verrader als je niet vindt dat alle meningen gelijkwaardig zijn. Vandaar ook dat creationisme daar steeds verder de klaslokalen weer insijpelt.

Maar ook hier hebben we een houdingprobleem. Neem InHolland - hoeveel studenten vonden het daar wel best dat ze geen moer hoefden uit te voeren voor hun diploma ? Het ging immers niet om leren - het ging om het papiertje. En de docenten zijn in de ogen van veel studenten geen bron van verrijking en kennis, maar slechts een obstakel op weg naar het vergaren van dat papiertje.

En wij willen een kenniseconomie worden...
pi_97904562
Onwetend zijn de onwetenden.
I am happy
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:51:07 #6
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97904811
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:36 schreef T3rr0r het volgende:
Domheid krijgt ook veel te vaak een platform (zie de debiele tv-programma's op de commerciële en soms zelf publieke zenders). Ik vind dat best een slechte ontwikkeling.
Ja, en dat is één van de vele voorbeelden. TV is zo slecht geworden, zo laag en gemakzuchtig. Terwijl het een medium is waar je vreselijk veel mee kan bereiken.

Engeland heeft dit beter begrepen (hoewel het ook minder wordt) met programma's als QI bijvoorbeeld. Ook vermaak, ook niet altijd even intellectueel, maar wel met iets van een ontwikkeling wat je eraan kunt ontlenen.

Radio, kunst, TV, muziek, ik denk steeds vaker dat ik in de jaren 50 geboren had moeten worden. Toen domheid nog een soort van gêne bracht. Toen de verkoper bij aanschaf van een Telegraaf nog aan de klant vroeg "Wilt u er een tasje bij, of durft u er zo mee over straat?". Men was nog stil wanneer iemand sprak die iets beter wist. Toen mensen zich wilden ontwikkelen, en wanneer het iemand niet lukte dat ook niet erg was.

Nu zie je een enorme verschuiving tussen de intellectuelen en de niet-intellectuelen, twee groepen die een steeds grotere afkeer tegen elkaar krijgen. Intelligentie is nooit iets geweest om trots op te zijn, maar kennis en wijsheid wel. En beiden lijken nu ondergeschikt aan het hardste roepen, schreeuwen en zeiken om erkenning. Probleem zit wel aan beide kanten, maar de verschuiving moedig ik niet aan.
Alleen als lichaam en geest vrij zijn van angst en pijn kan de storm in het ziel tot rust komen.
Begeerte is het enige van waarde. Veel eten, geld, drank, drugs: allemaal lachwekkende pogingen dit te vergeten. Elk mini-zelfmoorden, zonder bevrediging.
pi_97904895
tja wat doe je eraan, mensen willen nu eenmaal graag communiceren en voor sommigen maakt het dan niet uit wat ze zeggen als er maar gepraat wordt. En zoals MisterSqueaky al zegt, deze maatschappij is op dit moment zo dat elke mening gelijkwaardig moet worden beschouwd mensen vergeten alleen dat er ook nog zoiets als feiten bestaan.
.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:55:37 #8
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97905192
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:45 schreef MisterSqueaky het volgende:
Het is zelfs nog erger: WEL onderzoek doen naar je bronnen, WEL je mening kunnen onderbouwen en WEL geïnteresseerd zijn in leren wordt steeds meer als "elitair" - en daarmee dus ook als iets negatiefs gezien. De VS is op dat vlak al iets verder heen als wij - daar ben je volgens sommigen een smerige verrader als je niet vindt dat alle meningen gelijkwaardig zijn. Vandaar ook dat creationisme daar steeds verder de klaslokalen weer insijpelt.

Maar ook hier hebben we een houdingprobleem. Neem InHolland - hoeveel studenten vonden het daar wel best dat ze geen moer hoefden uit te voeren voor hun diploma ? Het ging immers niet om leren - het ging om het papiertje. En de docenten zijn in de ogen van veel studenten geen bron van verrijking en kennis, maar slechts een obstakel op weg naar het vergaren van dat papiertje.

Ja dat precies :P Intelligentie is iets om je voor te schamen voor velen, alsof je bij een cult hoort. Steeds vaker hoor ik het verwijt dat mensen "zoals ik" alleen maar aan zichzelf denken, en in hun eigen kleine wereldje van boeken en kunst leven. Wat misschien wel slecht is, maar als ik dan zeg dat desbetreffend persoon in zijn wereld van RTL Nieuws, Voetbalsupporters en De Toppers leeft, en daarmee minstens net zo erg is als ik ben ik opeens weer de lul die niet snapt hoe het zit.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:56:48 #9
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97905283
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:41 schreef -Strawberry- het volgende:
Gebrek aan nieuwsgierigheid staat bij mij gelijk. Allebei komen ze uit gemakzucht. Ignorance is bliss verkiezen boven knowledge is power.
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:01:17 #10
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97905652
quote:
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:10:26 #11
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_97906329
Het zit niet alleen in intelligentie of domheid. De dynamiek is merkbaar bij iedere vorm van gezag, ieder geval van gepercipieerde ongelijkwaardigheid. Leerlingen richting hun leraren, burgers richting agenten of andere publieke medewerkers, leken richting experts.

Mensen willen zich niets meer laten vertellen, willen geen meerdere erkennen. Eén van de kernwaarden in onze maatschappij is dat we allemaal gelijkwaardig zijn, vrije individuen, en dat alle keuzes en levensstijlen even goed zijn. Op basis daarvan kan men iedere kritiek kapot relativeren en feitelijk ieder moreel gezag naast zich neerleggen.

De vraag is alleen hoe je die ontwikkeling terug kan draaien zonder mensen van (fundamentele) vrijheden te beroven..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_97906333
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:56 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Gebrek aan nieuwsgierigheid staat bij mij gelijk. Allebei komen ze uit gemakzucht. Ignorance is bliss verkiezen boven knowledge is power.
Mwoah. Er is nog een tussenvorm.

Ga maar eens naar een willekeurige spelletjessite met een eigen forum. Zeg: Runescape.

Observeer hoe iedere keer als er iets nieuws gebeurt mensen daar en masse vragen over gaan stellen. An sich is dat goed - ze willen dus blijkbaar kennis.

Maaaaar - 90% van die vragen wordt vrijwel zeker al beantwoord door het nieuwsbericht, de FAQ of een bestaand topic. Maar die dingen even doorlezen doen ze niet. Ook niet als ze hun eigen vraag 10x moeten herhalen voor iemand antwoord geeft. Officiële FAQs zijn een besmettingshaard ofzo - iets dat je moet ontwijken... en een willekeurig persoon op een forum wordt als een veel betere bron gezien.

Nu zitten hier veel kinderen. Maar DIE denken dus al verkeerd.
  woensdag 8 juni 2011 @ 22:39:08 #13
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_97913707
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_97916242
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:45 schreef MisterSqueaky het volgende:

Ik weet niet zo zeker of het een houdingsprobleem is. Bedrijven eisen vaak behaalde diploma's om in aanmerking te kunnen komen voor een door hun aangeboden baan. Ik weet niet hoe het bij jouw opleiding was, maar ik heb gedurende die 4 jaren eigenlijk geen reet geleerd in de klas. Waar ik wel geleerd heb is door extra zelfstudie, stages en werkgerelateerde bijbaantjes. Zo wordt het behalen van een diploma niks meer of minder dan een obstakel waar je overheen dient te komen.

Nou heb ik mijn kennis juist verrijkt door extra zelfstudie, maar veel studenten vinden het inderdaad allemaal wel prima. Door het niveau van het onderwijs te verhogen voorkom je in ieder geval voor een groot gedeelte het houdingsprobleem. Je moet er dan daadwerkelijk tijd en energie instoppen i.t.t. het huidige onderwijs wat naar mijn mening gewoon "dom" maakt.
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:17:28 #15
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97916311
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:10 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Mwoah. Er is nog een tussenvorm.

Ga maar eens naar een willekeurige spelletjessite met een eigen forum. Zeg: Runescape.

Observeer hoe iedere keer als er iets nieuws gebeurt mensen daar en masse vragen over gaan stellen. An sich is dat goed - ze willen dus blijkbaar kennis.

Maaaaar - 90% van die vragen wordt vrijwel zeker al beantwoord door het nieuwsbericht, de FAQ of een bestaand topic. Maar die dingen even doorlezen doen ze niet. Ook niet als ze hun eigen vraag 10x moeten herhalen voor iemand antwoord geeft. Officiële FAQs zijn een besmettingshaard ofzo - iets dat je moet ontwijken... en een willekeurig persoon op een forum wordt als een veel betere bron gezien.

Nu zitten hier veel kinderen. Maar DIE denken dus al verkeerd.
Ik heb geen idee wat Runescape precies voor soort game is, FAQ= Frequently Asked Questions lijkt me? Maar waar je het dan over hebt is zeker waar. Het is weliswaar geen onwetendheid (of keuze daarvoor) maar alsnog gemakzucht in het vergaren van de kennis.

Toch is het in mijn ogen nog steeds minder erg dan helemaal niks willen leren. Ik bedoel, Wikipedia en Google hebben de toegankelijkheid van kennis erg vergemakkelijkt, maar dat heeft ook goede resultaten. Het probleem is de afhankelijkheid ervan. Mensen die niks meer weten wanneer ze het niet kunnen opzoeken op internet, plus het idee dat alles meteen waar is wat bovenaan op de zoekresultaten komt aannemen. Is ook niet altijd waar.

Dan nog zie ik Runescape, als game, wel op ongeveer hetzelfde niveau als celebrity magazines of human interest nieuws lezen. Het maakt je niet slimmer, je leert de wereld er niet door begrijpen. Ik zei zelf net dat "dat soort" mensen bijvoorbeeld alles weten van voetbal, en ik wil dat nog even nuanceren: het is niet dat met voetbal bezig zijn niet goed is, of dom en nutteloos, maar het is een probleem als voetbal belangrijker is geworden dan wereldproblematiek, politiek, filosofie, of hoe je de wereld dan ook wilt leren begrijpen. Het is iets wat je voor jezelf doet, en dat is prima, maar als mens heb je in mijn ogen de plicht om jezelf te ontwikkelen op gebieden die er toe doen. Ook als deze zaken je dagelijks leven niet beïnvloeden.

Ik kan er niet bij dat mensen de hele tijd durven te oordelen over wat anderen doen terwijl ze zichzelf niks verwijten. De bijbel (wat ook een goed voorbeeld is van iets wat de hele tijd wordt afgedaan als bijgelovig gebral) schrijft ergens "Hoe kun je de ander wijzen op de splinter in hen ogen, wanneer je de balk in je eigen [oog] niet ziet?". En dat kan steeds meer, en men versterkt elkaar steeds meer in kleingeestigheid, vooroordelen, racisme en haat. Puur uit xenofobie, puur uit angst.

Er was een cultuurfilosoof, waarvan ik me de naam niet kan herinneren, die schreef dat de enige mogelijkheid voor vrede, samenleving en verbroedering onder mensen uit onszelf moet komen. Horizonversmelting noemde hij het. Je eigen horizon (die je vormt door omgeving, cultuur, samenleving, muziek, alles) kunnen versmelten met iemand van een totaal andere cultuur. En ik geloof daar in. Maar niemand doet het. Iedereen is bang, voor de Islam, de negers, de jongeren, de regering, het volk. En niemand durft de andere kant te verkennen, te ontdekken. Omdat het thuis zo veilig is. Omdat alles zo godvergeten makkelijk is.
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:20:25 #16
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97916475
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:52 schreef Golden_Pauper het volgende:
tja wat doe je eraan, mensen willen nu eenmaal graag communiceren en voor sommigen maakt het dan niet uit wat ze zeggen als er maar gepraat wordt. En zoals MisterSqueaky al zegt, deze maatschappij is op dit moment zo dat elke mening gelijkwaardig moet worden beschouwd mensen vergeten alleen dat er ook nog zoiets als feiten bestaan.
Het hele idee van gelijkwaardigheid is goed, en was vreselijk hard nodig voor de Renaissance. Maar men is gelijkheid met gelijk gaan verwarren.
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:25:25 #17
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_97916758
Ignorance is bliss.
Hiermee wil ik even mijn post openen. Maar, TS, ik herken het probleem. Ik zit zelf op het vwo, ik merk ook dat slim zijn (tegenover bijvoorbeeld vmbo of havo mensen) heel nadelig is voor de relatie met die mensen, en dan zeg je iets wat eigenlijk iedereen moet weten (zoals: net als Ghandi) en dan krijg je idd zo'n respons van: ja hoe moet ik dat nou weten, ik ben niet zo slim. Terwijl het toch basiskennis zou moeten zijn om te weten wie (Mahatma) Ghandi was?
Of mensen die helemaal niets van geschiedenis of iets anders afweten en dan daarover claims gaan maken bv: ja ik bedoel maar toen vroeger was piraterij echt gaaf vrouwen enzo. Of gewoon domme opmerkingen maken en dan doen alsof je diep bent zoals ik vraag me wel eens af hoe het komt dat de zee eb en vloed heeft (is mij ooit serieus gevraagd) of wat de sterren betekenen.
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
pi_97917335
We zijn volgens mij niet steeds meer onwetend. Ik denk dat we juist steeds meer weten. Waar ik me aan erger is dat er mensen zijn die vinden dat je móet weten wie Mahatma Ghandi was. Waarom in vredesnaam? En wie bepaalt dat?

Mij schort het niet aan voldoende kennis en weet van de actualiteit om een gesprek op niveau te kunnen voeren, maar waar ik bijvoorbeeld niet van op de hoogte ben is de topografie van Nederlandse plaatsen. Ik weet met moeite de provincies op te noemen. Dit heb ik natuurlijk ooit wel eens op de basisschool in mijn hoofd moeten stampen, maar blijkbaar heb ik het nooit dusdanig relevant geacht dat het het onthouden waard was. Ik rij ook geen auto, en de trein brengt me simpelweg naar wat er op het bord staat.

Toch vallen mensen zogenaamd van hun stoel als ik een plaatsnaam niet weet te duiden. Dat vind ik zo vreemd. Ik snap dat het onjuist is ergens een grote mond over te hebben als je niet weet waar je het over hebt, maar dat er dingen zijn die een mens nou eenmaal móet weten vind ik over het algemeen altijd slecht onderbouwd.
pi_97919450
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:56 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Het is niet altijd gemakszucht. Sommige mensen zijn gewoon echt te dom en laten zich makkelijk iets aanpraten.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:10:07 #20
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97919616
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het is niet altijd gemakszucht. Sommige mensen zijn gewoon echt te dom en laten zich makkelijk iets aanpraten.
Maar dat kan ik ze moeilijk kwalijk nemen. Gemakzuchtigheid en gebrek aan nieuwsgierigheid kan men zelf veranderen, gebrek aan intelligentie niet.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:26:52 #21
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97920462
Directe wedevraag helpt: Waarom denk jij dat? Neutraal aan blijven kijken, snappen ze het vaak al.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:31:09 #22
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97920641
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:26 schreef Life2.0 het volgende:
Directe wedevraag helpt: Waarom denk jij dat? Neutraal aan blijven kijken, snappen ze het vaak al.
Soort van Socratische methode eigenlijk :P

Regressus ad infinitum (van de sceptici) blijft ook leuk, maar is iets te diepgaand.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:32:09 #23
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97920677
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 23:34 schreef Taurus het volgende:
We zijn volgens mij niet steeds meer onwetend. Ik denk dat we juist steeds meer weten. Waar ik me aan erger is dat er mensen zijn die vinden dat je móet weten wie Mahatma Ghandi was. Waarom in vredesnaam? En wie bepaalt dat?

Mij schort het niet aan voldoende kennis en weet van de actualiteit om een gesprek op niveau te kunnen voeren, maar waar ik bijvoorbeeld niet van op de hoogte ben is de topografie van Nederlandse plaatsen. Ik weet met moeite de provincies op te noemen. Dit heb ik natuurlijk ooit wel eens op de basisschool in mijn hoofd moeten stampen, maar blijkbaar heb ik het nooit dusdanig relevant geacht dat het het onthouden waard was. Ik rij ook geen auto, en de trein brengt me simpelweg naar wat er op het bord staat.

Toch vallen mensen zogenaamd van hun stoel als ik een plaatsnaam niet weet te duiden. Dat vind ik zo vreemd. Ik snap dat het onjuist is ergens een grote mond over te hebben als je niet weet waar je het over hebt, maar dat er dingen zijn die een mens nou eenmaal móet weten vind ik over het algemeen altijd slecht onderbouwd.
Begrijpelijk (en des te meer omdat ik zelf ook nooit een plaat weet, ik weet niet eens welke straat naast mijn huis ligt, maar ik wel wel altijd heen precies iemand de weg te wijzen; links recht, over dat, na x meter daar, langs dat, om dat heen, links wanneer je dat ziet.. maar als ze dan vragen wel straat daar is, geen idee)). Zo vind ik de mogelijkheid tot nadenken belangrijker dan het na dreunen van een boek. Zou je zo'n iemand een aantal feiten ergens over geven dan begrijpt die persoon het allemaal, ipv het wel kennen van de feiten maar nergens een logica, verband of conclusie uit te kunnen trekken.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:33:01 #24
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97920724
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:31 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Soort van Socratische methode eigenlijk :P

Regressus ad infinitum (van de sceptici) blijft ook leuk, maar is iets te diepgaand.
Doe maar wel, ken namelijk vrijwel niets uit die richting :+
pi_97921281
TS je stelt dat "wereldproblematiek, politiek, filosofie, of hoe je de wereld dan ook wilt leren begrijpen" dusdanig belangrijk is dat je niet kan begrijpen dat er mensen zijn die er helemaal niks van weten maar veel meer van voetbal weten. Ik vind het storend dat jij hier bepaalt voor deze mensen wat zij belangrijk vinden, niet iedereen vind filosofie interessant, niet iedereen boeit het wat Plato heeft gezegd. Die keuzes liggen bij al die mensen zelf en als de een veel van voetbal wil weten vind ik dat ook een mooie vorm van kennis.

Zelf vind ik filosofie en wereldproblematiek ook erg interessant, maar ik voel me daardoor niet per definitie slimmer dan iemand die het totaal niet interesseert.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:51:21 #26
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_97921464
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:31 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Waarom?
pi_97921811
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:32 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Begrijpelijk (en des te meer omdat ik zelf ook nooit een plaat weet, ik weet niet eens welke straat naast mijn huis ligt, maar ik wel wel altijd heen precies iemand de weg te wijzen; links recht, over dat, na x meter daar, langs dat, om dat heen, links wanneer je dat ziet.. maar als ze dan vragen wel straat daar is, geen idee)). Zo vind ik de mogelijkheid tot nadenken belangrijker dan het na dreunen van een boek. Zou je zo'n iemand een aantal feiten ergens over geven dan begrijpt die persoon het allemaal, ipv het wel kennen van de feiten maar nergens een logica, verband of conclusie uit te kunnen trekken.
Juist, en

quote:
3s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:46 schreef Superlam het volgende:
TS je stelt dat "wereldproblematiek, politiek, filosofie, of hoe je de wereld dan ook wilt leren begrijpen" dusdanig belangrijk is dat je niet kan begrijpen dat er mensen zijn die er helemaal niks van weten maar veel meer van voetbal weten. Ik vind het storend dat jij hier bepaalt voor deze mensen wat zij belangrijk vinden, niet iedereen vind filosofie interessant, niet iedereen boeit het wat Plato heeft gezegd. Die keuzes liggen bij al die mensen zelf en als de een veel van voetbal wil weten vind ik dat ook een mooie vorm van kennis.

Zelf vind ik filosofie en wereldproblematiek ook erg interessant, maar ik voel me daardoor niet per definitie slimmer dan iemand die het totaal niet interesseert.
nog eens juist. Helemaal eens met jullie.
pi_97922175
quote:

Sommige mensen hebben eenmaal nu veel invloed gehad op de geschiedenis en de geschiedenis zelf is iets waar je wat van kan leren. Daarnaast geeft kennis je bepaalde zelfstandigheid.
Wanneer je topgrafie slecht is, ben je dus afhankelijk wat andere jou vertellen. Of het nou een navigatiesysteem is of de borden op het station.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 23:17 schreef Sardonical-Jope het volgende:Ik kan er niet bij dat mensen de hele tijd durven te oordelen over wat anderen doen terwijl ze zichzelf niks verwijten. De bijbel (wat ook een goed voorbeeld is van iets wat de hele tijd wordt afgedaan als bijgelovig gebral) schrijft ergens "Hoe kun je de ander wijzen op de splinter in hen ogen, wanneer je de balk in je eigen [oog] niet ziet?". En dat kan steeds meer, en men versterkt elkaar steeds meer in kleingeestigheid, vooroordelen, racisme en haat. Puur uit xenofobie, puur uit angst.

Er was een cultuurfilosoof, waarvan ik me de naam niet kan herinneren, die schreef dat de enige mogelijkheid voor vrede, samenleving en verbroedering onder mensen uit onszelf moet komen. Horizonversmelting noemde hij het. Je eigen horizon (die je vormt door omgeving, cultuur, samenleving, muziek, alles) kunnen versmelten met iemand van een totaal andere cultuur. En ik geloof daar in. Maar niemand doet het. Iedereen is bang, voor de Islam, de negers, de jongeren, de regering, het volk. En niemand durft de andere kant te verkennen, te ontdekken. Omdat het thuis zo veilig is. Omdat alles zo godvergeten makkelijk is.
Sorry, maar ik vind deze twee alinea's nu wel een beetje tegenstrijdig. Eerst zeg je dat je andere mensen niet zomaar dingen moet verwijten, maar uiteindelijk gooi je gewoon iedereen op één hoopje. Niemand en iedereen is wel heel zwart/wit, terwijl de wereld een stuk gekleurder is.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:52 schreef Golden_Pauper het volgende:
Meningen en feiten kun je sowieso niet met elkaar vergelijken. Dat '1 + 1 = 2' is, is een feit, tenzij je het binair stelsel neemt. Valt verder vrij weinig aan te discussiëren, aangezien het gewoon objectief is. Bij een mening is het meer een combinatie van achtergrondinformatie en eigen ervaring. De ene mening bevat dan veel feitelijke informatie en de ander vooral onderbuikgevoel, maar het blijft nooit 100% objectief. Het is dan ook niet belangrijk hoe gelijkwaardig meningen zijn, maar in hoeverre jij daar er zelf wat aan hebt.
signatuurloos
  donderdag 9 juni 2011 @ 01:19:40 #29
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_97922491
Ik weet dat je tegenwoordig topics kunt volgen, maar T V fucking P. Ik kan me hier zo aan ergeren...

Vooral aan de mensen die inderdaad ook geen moeite doen om ergens naar te luisteren, zelfs als een bepaalde zaak wordt uitgelegd op een manier dat zelfs een kind het begrijpt. Mensen zijn gewoon te lui om te leren, ze vinden het niet nodig. :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De evolutie komt totaal tot stilstand door dit soort mongolen :').
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_97922566
quote:

Ghandi wie? :p
Overigens heb ik dat ook altijd, met die topologische kennis ;)

Maar TS, eigenlijk stoor je je dus niet aan het feit dat mensen niet ergens wat vanaf weten. Maar om het feit dat ze gewoon iets zeggen, wat ze niet kunnen onderbouwen?
Daar stoor ik me altijd aan, mensen die dom zitten mee te kletsen terwijl ze helemaal niks weten. Als ze het niet weten is niet erg, maar dat zouden ze dan gewoon moeten zeggen.
Zo weet ik ook niks over auto's of voetbal af. Zeg ik ook gewoon als het daar over gaat. Maar ga niet dom lopen meekletsen.
  donderdag 9 juni 2011 @ 01:32:24 #31
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_97922879
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 01:21 schreef palawan het volgende:

[..]

Ghandi wie? :p
Overigens heb ik dat ook altijd, met die topologische kennis ;)

Maar TS, eigenlijk stoor je je dus niet aan het feit dat mensen niet ergens wat vanaf weten. Maar om het feit dat ze gewoon iets zeggen, wat ze niet kunnen onderbouwen?
Daar stoor ik me altijd aan, mensen die dom zitten mee te kletsen terwijl ze helemaal niks weten. Als ze het niet weten is niet erg, maar dat zouden ze dan gewoon moeten zeggen.
Zo weet ik ook niks over auto's of voetbal af. Zeg ik ook gewoon als het daar over gaat. Maar ga niet dom lopen meekletsen.
Ik denk dat TS zich meer stoort aan het feit dat domheid geïdealiseerd wordt.

Het is net als met reuzenpanda's. De beesten zijn te lui om te werken voor hun eten, dus gaan ze maar het meest eenvoudig te vangen maar minst energierijke voedsel eten wat er te vinden is: bamboe. Wanneer je ze bij elkaar zet voor fokprogramma's willen ze nog niet batsen. Eigenlijk moeten die beesten gewoon uitsterven! Maar nee, omdat wij ze zo schattig vinden moeten er meer komen.

Mensen vinden domheid leuk, dat verklaart ook de populariteit van SBS6, en Oh Oh Cherso. Ik ben er niet zo blij mee.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_97924853
Ik had een half jaar geleden een discussie met iemand die vvder was en ik vroeg hem waarom hij nou vvd stemde. Hij begon met belastingen zijn alleen maar omhoog gegaan en het moet eens afgelopen zijn. Want mijn broer en mijn ouders betalen zich blauw en dat kwartje van kok etc...

Ik heb hem toen een rapport laten zien waarin naar voren komt dat de belastingdruk onder paars alleen maar is gedaalt. Eerst geloofde hij er geen bal van, totdat hij zag dat het een rapport was van de EU. Je had er bij moeten staan, het was alsof hij water zag branden. Tja toen had hij geen goed antwoord meer. Kwam naaar voren dat hij uiteindelijk uit gevoel sprak zelfs wanneer hij dacht goede argumenten te hebben

Point being, soms is het niet zo heel makkelijk om jezelf te betrappen op het gebruiken van gevoel, omdat je zelf ook echt gelooft dat het zo is.

[ Bericht 10% gewijzigd door jstrike op 09-06-2011 05:46:42 ]
pi_97925728
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 05:41 schreef jstrike het volgende:
Ik had een half jaar geleden een discussie met iemand die vvder was en ik vroeg hem waarom hij nou vvd stemde. Hij begon met belastingen zijn alleen maar omhoog gegaan en het moet eens afgelopen zijn. Want mijn broer en mijn ouders betalen zich blauw en dat kwartje van kok etc...

Ik heb hem toen een rapport laten zien waarin naar voren komt dat de belastingdruk onder paars alleen maar is gedaalt. Eerst geloofde hij er geen bal van, totdat hij zag dat het een rapport was van de EU. Je had er bij moeten staan, het was alsof hij water zag branden. Tja toen had hij geen goed antwoord meer. Kwam naaar voren dat hij uiteindelijk uit gevoel sprak zelfs wanneer hij dacht goede argumenten te hebben

Point being, soms is het niet zo heel makkelijk om jezelf te betrappen op het gebruiken van gevoel, omdat je zelf ook echt gelooft dat het zo is.
Hij had dan ongelijk in het feit dat de belastingen omhoog zijn gegaan. Maar die paarse kabinetten waren toevallig met de VVD (ik was toen nog klein dus weet er het fijne niet van) en de VVD blijft gewoon 'de liberale partij'.

Oftewel zn argumenten kloppen niet maar de houding komt we overeen met het standpunt van de VVD.

Ik vind mensen die kunnen zeggen 'ik snap dat niet ik ben niet zo slim' daarentegen supergoed bezig. Domme mensen die denken dat ze slim zijn daar zou je pas een hekel aan moeten hebben. Wat kan er in godsnaam mis zijn met iemand die zegt ik snap het niet want ik ben niet zo slim? Als jij niet snapt dat je verhaal dan niet aan komt... wie is er nou echt dom dan?
  donderdag 9 juni 2011 @ 08:41:10 #34
262 Re
Kiss & Swallow
pi_97925837
ik vind het heerlijk om me van de domme te houden tussen slimme mensen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_97925916
quote:
Vanaf 2:57

Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:03:20 #36
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_97926215
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2011 08:41 schreef Re het volgende:
ik vind het heerlijk om me van de domme te houden tussen slimme mensen
Dat dus; Doe je altijd dommer voor dan je bent en je kunt alleen maar meevallen. O+

En mensen die zich ergeren aan domheid hebben alleen zichzelf er mee. Niet echt een teken van hoge intelligentie; jezelf onnodig opwinden over dingen die je toch niet kunt veranderen! :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:04:18 #37
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97926237
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:03 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat dus; Doe je altijd dommer voor dan je bent en je kunt alleen maar meevallen. O+

En mensen die zich ergeren aan domheid hebben alleen zichzelf er mee. Niet echt een teken van hoge intelligentie; jezelf onnodig opwinden over dingen die je toch niet kunt veranderen! :D
Daarom maak ik me er niet druk meer om, het heeft gewoon geen zin.
pi_97926555
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 01:10 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben eenmaal nu veel invloed gehad op de geschiedenis en de geschiedenis zelf is iets waar je wat van kan leren. Daarnaast geeft kennis je bepaalde zelfstandigheid.
Wanneer je topgrafie slecht is, ben je dus afhankelijk wat andere jou vertellen. Of het nou een navigatiesysteem is of de borden op het station.

Ik heb geschiedenis gestudeerd en ik zou het inderdaad iedereen aanraden: mooie studie. Ik begrijp dan ook wel waarom kennis goed voor je kan zijn, maar ik begrijp niet waarom een ander oordeelt als je die kennis niet relevant vindt. Wat maakt het nou uit dat ik afhankelijk ben van de treinborden op het station? Hoe verschaft het mij meer inzicht of meer geluk of meer kansen in het leven als ik dat allemaal zelf uit mijn hoofd kan?
Punt is: ik bepaal zelf wel welke kennis mij aanspreekt en welke ik relevant vind. Het gaat immers om mijn leven, mijn kansen en mijn geluk. Als Mahatma Ghandi niet in dat plaatje past zie ik geen enkele reden hem te googelen en te leren wie hij is, om maar bij dat voorbeeld te blijven. Ik vind het dus onterecht dat een ander zich daar aan ergert, laat staan daarover oordeelt ('wat?? weet je niet wie Ghandi is? oh mijn god :o '). Wie ben jij om te bepalen dat die informatie voor die persoon belangrijk is?
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:35:47 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_97926794
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:22 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik heb geschiedenis gestudeerd en ik zou het inderdaad iedereen aanraden: mooie studie. Ik begrijp dan ook wel waarom kennis goed voor je kan zijn, maar ik begrijp niet waarom een ander oordeelt als je die kennis niet relevant vindt. Wat maakt het nou uit dat ik afhankelijk ben van de treinborden op het station? Hoe verschaft het mij meer inzicht of meer geluk of meer kansen in het leven als ik dat allemaal zelf uit mijn hoofd kan?

Punt is: ik bepaal zelf wel welke kennis mij aanspreekt en welke ik relevant vind. Het gaat immers om mijn leven, mijn kansen en mijn geluk. Als Mahatma Ghandi niet in dat plaatje past zie ik geen enkele reden hem te googelen en te leren wie hij is, om maar bij dat voorbeeld te blijven. Ik vind het dus onterecht dat een ander zich daar aan ergert, laat staan daarover oordeelt ('wat?? weet je niet wie Ghandi is? oh mijn god :o '). Wie ben jij om te bepalen dat die informatie voor die persoon belangrijk is?
In het geval van treinborden en provinciesteden, of Gandi, heb je wmb een punt. Maar het zit dieper en kan mensen wel degelijk fundamenteel raken. Iets wat ook op FOK! veel voorkomt: kennis van het Nederlands.

Er zijn zat mensen die er voor kiezen het niet fatsoenlijk te leren of de moeite niet nemen een lopend verhaal te schrijven. Immers, "Mensen begrijpen me toch wel". Toch weten we allemaal dat als je hier serieus genomen wilt worden, je toch enigzins een normaal verhaal moet kunnen schrijven. In het echte leven is het niet anders. Wil jij kans maken op een normale baan, ergo perspectieven hebben, dan zul je dat Nederlands moeten beheersen. Op zo'n moment keert de keuze om geen Nederlands te leren zich genadeloos hard tegen je. Veel mensen willen die consequentie echter niet aanvaarden, en noemen een afrekening op dat gebied dan liever elitair in plaats van een slechte keuze van zichzelf.

pi_97927110
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:35 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

In het geval van treinborden en provinciesteden, of Gandi, heb je wmb een punt. Maar het zit dieper en kan mensen wel degelijk fundamenteel raken. Iets wat ook op FOK! veel voorkomt: kennis van het Nederlands.

Er zijn zat mensen die er voor kiezen het niet fatsoenlijk te leren of de moeite niet nemen een lopend verhaal te schrijven. Immers, "Mensen begrijpen me toch wel". Toch weten we allemaal dat als je hier serieus genomen wilt worden, je toch enigzins een normaal verhaal moet kunnen schrijven. In het echte leven is het niet anders. Wil jij kans maken op een normale baan, ergo perspectieven hebben, dan zul je dat Nederlands moeten beheersen. Op zo'n moment keert de keuze om geen Nederlands te leren zich genadeloos hard tegen je. Veel mensen willen die consequentie echter niet aanvaarden, en noemen een afrekening op dat gebied dan liever elitair in plaats van een slechte keuze van zichzelf.
Maar dat is niet iets van 'nu', door internet komen we in aanraking met alle soorten en lagen van de bevolking waardoor ook het schijfniveau verschilt; dat lijkt me vrij normaal. Dat domheid grappig gevonden wordt is al helemaal niet alleen iets van deze tijd (oh oh cherso - Laurel & Hardy, ik noem maar iets, kluchten in de Middeleeuwen, etc.). Ik zo niet weten waarom ik er naar zou streven iedereen te pushen op het hoogste niveau te komen, ik wil graag dat er nog vuilnismannen/klusjesmannen/postbodes aan het werk blijven. Dat die minder geinteresseerd zijn in goed Nederlands schrijven verbaast me niets en vind ik ook niet ergerlijk.
pi_97927313
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:49 schreef Taurus het volgende:

[..]

Maar dat is niet iets van 'nu', door internet komen we in aanraking met alle soorten en lagen van de bevolking waardoor ook het schijfniveau verschilt; dat lijkt me vrij normaal. Dat domheid grappig gevonden wordt is al helemaal niet alleen iets van deze tijd (oh oh cherso - Laurel & Hardy, ik noem maar iets, kluchten in de Middeleeuwen, etc.). Ik zo niet weten waarom ik er naar zou streven iedereen te pushen op het hoogste niveau te komen, ik wil graag dat er nog vuilnismannen/klusjesmannen/postbodes aan het werk blijven. Dat die minder geinteresseerd zijn in goed Nederlands schrijven verbaast me niets en vind ik ook niet ergerlijk.
Maar ZIJ vinden dat zelf wel.
Of beter gezegd: zij vinden het zeer onredelijk dat ze geen hogere functie bekleden, "alleen maar omdad se z0 schreifen". Sommigen doen daar wat aan en volgen een cursus oid - maar velen vinden dat ze "het recht" hebben om zich niet met dat soort dingen te hoeven bezighouden en dat de baas niet zo moet zeuren.

En dat zie je op vele fronten.
pi_97927381
Overigens is de TT ook redelijk naief: domheid is niet iets om je voor te schamen en terecht. Het 'volk' dat tegen de elite ageert is een eeuwenoud fenomeen, de enige reden waarom er nu minder schaamte lijkt te zijn is omdat iedereen gelijke rechten kent en iedereen het recht heeft de hele dag alleen maar televisie te kijken of naar de goudvissenkom te staren.
pi_97927403
quote:
3s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:57 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Maar ZIJ vinden dat zelf wel.
Of beter gezegd: zij vinden het zeer onredelijk dat ze geen hogere functie bekleden, "alleen maar omdad se z0 schreifen". Sommigen doen daar wat aan en volgen een cursus oid - maar velen vinden dat ze "het recht" hebben om zich niet met dat soort dingen te hoeven bezighouden en dat de baas niet zo moet zeuren.

En dat zie je op vele fronten.
Ja? Nouja, dat hoor ik niet zo vaak, maar dat is inderdaad wat tegenstrijdig.
pi_97927450
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:01 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ja? Nouja, dat hoor ik niet zo vaak, maar dat is inderdaad wat tegenstrijdig.
Niet zo vaak ? Het is bijna de basis van onze huidige maatschappij...
pi_97927534
quote:
3s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:03 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Niet zo vaak ? Het is bijna de basis van onze huidige maatschappij...
Nouja, ik zie de wat simpeleren van geest gewoon tevreden zijn met hun baan en salaris als ik zo om me heen kijk. Afgezien van het te verwachte normale geklaag over het leven, wat gewoon graag gedaan wordt (ook altijd al, overigens).
Topfuncties bereik je niet als je geen kennis hebt en geen acceptabel schrijfniveau kent, ik hoor nergens om me heen dat mensen dat idioot of onterecht vinden. Waar ervaar jij dit dan?
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:08:06 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97927601
Ik werk onder een manager die bijna geen foutloze zin kan schrijven. Maar die heeft gewoon een secretaresse die zijn stukken corrigeert.
The love you take is equal to the love you make.
pi_97927742
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:08 schreef Lienekien het volgende:
Ik werk onder een manager die bijna geen foutloze zin kan schrijven. Maar die heeft gewoon een secretaresse die zijn stukken corrigeert.
Juist, ook weer opgelost :)
pi_97927746
Het vervelende van dit soort topics vind ik dus dat jullie net doen alsof een laag iq een keuze is.

Ik ben dus zo persoon met een iq van 89, ipv de 135 die altijd opgegeven wordt hier op fok!
Betekend niet dat ik niet mijn best doe, of denk dat je maar niet hoeft te leren. Betekend wel dat als iemand die oneindig veel slimmer is en sneller denkt dan ik doe, wat sneller geloof.

Betekend ook dat ik niet weet hoe de neuk de deeltjesversneller in Geneve werkt. Of waarom er godsnaam mee ge-exeperimenteerd mee moet worden.

Dit is niet omdat ik niet wil leren of te lui ben voor bron vermeldingen, dit is simpel weg omdat ik er niet bij stilsta, en ook niet het besef heb dat het anders kan zijn. En als ik het wel heb, weer zoek ik dat.

Maar nee, ik doe V.W.O. en iedereen moet maar de zelfde linken kunnen leggen en de zelfde denktrant hebben als dat ik heb..... Nee eikels anders deed ik ook wel V.W.O.
pi_97927784
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:25 schreef Sardonical-Jope het volgende:
Ik erger me al jaren aan de verheerlijking van onwetendheid. En het gedrag dat eruit voortvloeit.
Weet je waar ik me aan erger?

Aan de on-verheerlijking van hoogbegaafden en het gedrag wat eruit voortvloeit.
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:15:12 #50
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_97927788
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:06 schreef Taurus het volgende:

[..]

Nouja, ik zie de wat simpeleren van geest gewoon tevreden zijn met hun baan en salaris als ik zo om me heen kijk. Afgezien van het te verwachte normale geklaag over het leven, wat gewoon graag gedaan wordt (ook altijd al, overigens).
Topfuncties bereik je niet als je geen kennis hebt en geen acceptabel schrijfniveau kent, ik hoor nergens om me heen dat mensen dat idioot of onterecht vinden. Waar ervaar jij dit dan?
Het niet bereiken van die topfunctie is het probleem ook niet. Veel mensen ambiëren het niet eens, en dat is prima. Dat zo'n topman vervolgens meer geld verdient dan zij, echter, schijnt dan wel weer onrechtvaardig te zijn. We zijn immers allen gelijkwaardig, ook op dat gebied.

NB: Niet om nou een discussie over topinkomens te willen beginnen, maar om de dynamiek bloot te leggen.

donderdag 9 juni 2011 @ 10:16:09 #51
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_97927825
Ik ben het wel met TS eens. Wat mij overigens ook opvalt is dat: hoe dommer de mens is, hoe sterker hij zijn of haar mening wil verkondigen. Ze weten altijd alles zeker en hebben overal een oplossing voor.
Vooral vrachtwagenchauffeurs hebben hier een handje van (tenminste: élke vrachtwagenchauffeur die ik gesproken heb, had die eigenschap, geen uitzondering)
Don't let my username fool you...
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:18:55 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97927901
Die meningen waar jullie je zo aan ergeren, dat is gewoon slap ouwehoeren. Laat die mensen toch. En laat het vooral uit je hoofd om serieus met ze in discussie te gaan, dat is helemaal niet de bedoeling. Want het is voor zo iemand vreselijk ergerlijk om van zo'n betweter even een lesje te krijgen in feitenkennis en argumentatietechniek.
pi_97927953
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:13 schreef Arthur_Dent het volgende:
Het vervelende van dit soort topics vind ik dus dat jullie net doen alsof een laag iq een keuze is.

Ik ben dus zo persoon met een iq van 89, ipv de 135 die altijd opgegeven wordt hier op fok!
Betekend niet dat ik niet mijn best doe, of denk dat je maar niet hoeft te leren. Betekend wel dat als iemand die oneindig veel slimmer is en sneller denkt dan ik doe, wat sneller geloof
Dit is niet omdat ik niet wil leren of te lui ben voor bron vermeldingen, dit is simpel weg omdat ik er niet bij stilsta, en ook niet het besef heb dat het anders kan zijn. En als ik het wel heb, weer zoek ik dat.

Maar nee, ik doe V.W.O. en iedereen moet maar de zelfde linken kunnen leggen en de zelfde denktrant hebben als dat ik heb..... Nee eikels anders deed ik ook wel V.W.O.
Mee eens. Zelf ben ik hoogbegaafd maar 1 van m'n beste vrienden heeft met moeite de MAVO afgemaakt.
Vetgedrukte herken ik wel aan hem en onderstreepte moet je gewoon kunnen accepteren vind ik.
Als je dat niet kunt, ben je naar mijn mening zelf de moeite niet waard.
Je moet mensen in hun waarde laten, uiteindelijk gaat het om karakter en de klik, niet om iemands IQ

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:13 schreef Arthur_Dent het volgende:
Betekend ook dat ik niet weet hoe de neuk de deeltjesversneller in Geneve werkt. Of waarom er godsnaam mee ge-exeperimenteerd mee moet worden.
Weet ik zelf ook niet hoor, een normaal persoon zal je er echt niet minder om vinden ;)
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:21:09 #54
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97927975
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:18 schreef Lienekien het volgende:
Die meningen waar jullie je zo aan ergeren, dat is gewoon slap ouwehoeren. Laat die mensen toch. En laat het vooral uit je hoofd om serieus met ze in discussie te gaan, dat is helemaal niet de bedoeling. Want het is voor zo iemand vreselijk ergerlijk om van zo'n betweter even een lesje te krijgen in feitenkennis en argumentatietechniek.
Je maakt jezelf er niet populair mee onder die mensen, nee.
pi_97928010
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:21 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Je maakt jezelf er niet populair mee onder die mensen, nee.
Vind jij dat, ik herken me er wel in.
pi_97928064
Mhaw aan dat betweterige herken ik dan weer mijn vrienden, dat zijn ook allemaal bollebozen die niks anders doen als leren en blijven leren.

Het zit simpel weg niet in hun gedachte gang om een discussie op een andere manier te voeren dan serieus. Dat heb je als vrachtwagenchauffeur/bouwvakker/militair, vanzelf door, en dan stap je er ook anders in.

Tis niet zo dat ze denken dat ze geweldig zijn, maar meer dat ze niet begrijpen hoe j ehet NIET zo kan zien.
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:25:54 #57
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97928106
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:22 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vind jij dat, ik herken me er wel in.
Ik vind dat niet, dat is zo. Het zijn vaak mensen die zelf denken de slimste te zijn en als je ze op hun plek wijst zijn ze zuur. Toegeven dat ze iets fout hebben doen ze ook nooit. :')
pi_97928127
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:24 schreef Arthur_Dent het volgende:
Mhaw aan dat betweterige herken ik dan weer mijn vrienden, dat zijn ook allemaal bollebozen die niks anders doen als leren en blijven leren.

Het zit simpel weg niet in hun gedachte gang om een discussie op een andere manier te voeren dan serieus. Dat heb je als vrachtwagenchauffeur/bouwvakker/militair, vanzelf door, en dan stap je er ook anders in.

Tis niet zo dat ze denken dat ze geweldig zijn, maar meer dat ze niet begrijpen hoe j ehet NIET zo kan zien.
Haha, dit klopt ergens wel! Zelf had ik hier moeite mee, en het ECHT niet snappen dat anderen me niet konden volgen!
Maar in de loop der tijd heb ik geleerd dat je als het ware gewoon op een andere manier met zulke mensen moet communiceren et voila! Ineens loopt het communiceren lekker!
pi_97928171
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:25 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ik vind dat niet, dat is zo. Het zijn vaak mensen die zelf denken de slimste te zijn en als je ze op hun plek wijst zijn ze zuur. Toegeven dat ze iets fout hebben doen ze ook nooit. :')
Kan ik me voorstellen dat er ook zulke mensen zijn, iemand die slim is kan namelijk ook dom doen.
Maar je moet niet vergeten dat niet alle slimmerikken zo zijn ;)
pi_97928465
Ik heb er zelf min of meer bewust voor gekozen om 'minder slim' te zijn. Dan ben ik maar lui en gemakzuchtig maar ik wil geen moeite meer doen om kennis te vergaren want kennis is fucking oneindig. Bij alles wat je leert moet je meer leren om te begrijpen waarom datgene wat je net hebt geleerd zo werkt. Ik kan geen mening vormen als ik niet alle feiten op een rijtje hebt, en laten die feiten nou net alle feiten zijn die er bestaan, en zelfs dan is een feit alleen een feit met de kennis van nu. Ik weet genoeg om te kunnen functioneren en dat vind ik voldoende. Ik schaam me inderdaad niet voor mijn domheid, maar ik hou wel gewoon m'n smoel als ik ergens niets over weet.
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:40:30 #61
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97928551
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:28 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen dat er ook zulke mensen zijn, iemand die slim is kan namelijk ook dom doen.
Maar je moet niet vergeten dat niet alle slimmerikken zo zijn ;)
Ik heb het niet over echte slimmeriken, meer over die schreeuwerige personen die het hardst hun mening roepen en alles zeker weten die hierboven ook al een keer aangehaald werden.
pi_97928879
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:40 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ik heb het niet over echte slimmeriken, meer over die schreeuwerige personen die het hardst hun mening roepen en alles zeker weten....
Dat zijn gewoon megolen, dat soort mensen zijn het levende bewijs dat mensen van de apen afstammen, kun je 't beste ver bij uit de buurt blijven :P

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:38 schreef Kieswiel het volgende:
Ik heb er zelf min of meer bewust voor gekozen om 'minder slim' te zijn.
Waarom? Er is niks mis met jou!

[ Bericht 12% gewijzigd door magnetronkoffie op 09-06-2011 10:57:43 ]
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:51:50 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97928939
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:50 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat zijn gewoon megolen, dat soort mensen zijn het levende bewijs dat mensen van de apen afstammen, kun je 't beste ver bij uit de buurt blijven :P

[..]

Dat is ook weer typisch: we stammen niet af van apen.
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:53:28 #64
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_97929006
quote:
15s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:51 schreef Lienekien het volgende:
Vechten --> Bierkaai.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_97929035
quote:
15s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Was ironisch bedoeld, als je kijkt naar die schreeuwlelijkerds waar id_do_her het over had, dat zijn dus net apen.
pi_97929041
dubbel
pi_97929083
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:53 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Vechten --> Bierkaai.
Als je dat soort apen dronken voert is 't dierenmishandeling :P
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:57:38 #68
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97929147
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
Dat heb ik inmiddels ook ondervonden.
pi_97931271
ben het gedeeltelijk met je eens TS.

Ik vind dat de fout ook vooral ligt bij de opleiding die iedereen tegenwoordig krijgt. Het begint op de basisschool waar kinderen nu met tablets leren en "vrij" mogen kiezen wat ze dan willen leren.

Het gedeelte waar ik het niet mee eens is, is dat je aangeeft dat iedereen wat van de politiek, cultuur en iemand anders gaf weer aan, de geschiedenis moet weten.
Nu liggen de intresse's van mensen ver uit elkaar. Zoals iemand hier in het topic aangeeft "ik vind dat iedereen moet weten wie ghandi was"
Dus als ik nu niet het levensverhaal van Ghandi kan vertellen ben ik dom?

Ik ben muzikaal aangelegd en daar liggen ook veel van mijn intresses. Als ik nu een gesprek met iemand aanga en een discussie krijg over muziek en ik begin over Dvorak en Tsjaichovsky waarop mensen vragen wie dat nu zijn. Zijn deze mensen dan ook dom? Misschien weten die mensen wel wie Ghandi is... Het ligt dus wel degelijk aan intresses. Ik kan je alles over muziek en geografie vertellen omdat ik mij daar in intresseer. Als jij een discussie aan gaat met mij over politiek, zal ik snel afhaken want daar intresseer ik mij gewoon niet in.

(WO studie trouwens)
  donderdag 9 juni 2011 @ 12:01:53 #70
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_97931424
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 11:57 schreef muiske41 het volgende:

Ik vind dat de fout ook vooral ligt bij de opleiding die iedereen tegenwoordig krijgt. Het begint op de basisschool waar kinderen nu met tablets leren en "vrij" mogen kiezen wat ze dan willen leren.

Hier in Nieuw Zeeland is het zelfs zo dat op de basisschool de kinderen geen onvoldoendes meer kunnen krijgen..alleen presteren op een ander nivo

Kijk als je dit als maatschappij er in laat sluipen dan gaat de verdomming natuurlijk met een sneltreinvaart
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_97931557
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:16 schreef Metalfreak het volgende:
Ik ben het wel met TS eens. Wat mij overigens ook opvalt is dat: hoe dommer de mens is, hoe sterker hij zijn of haar mening wil verkondigen. Ze weten altijd alles zeker en hebben overal een oplossing voor.
Vooral vrachtwagenchauffeurs hebben hier een handje van (tenminste: élke vrachtwagenchauffeur die ik gesproken heb, had die eigenschap, geen uitzondering)
Ach, hoe minder ze de feiten kennen, des te meer ze hun eigen argumenten moeten bedenken.
signatuurloos
pi_97932001
He TS, heb je de gemiddelde Nederlander wel eens goed bestudeerd? Het gros is zo achterlijk als een varken ;)
pi_97932058
Daarentegen prefereer ik meestal geen gezelschap op hoog niveau. Ze houden graag van elkaar af te troeven en ze hebben het heel graag over zichzelf :r
pi_97934779
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 12:20 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Daarentegen prefereer ik meestal geen gezelschap op hoog niveau. Ze houden graag van elkaar af te troeven en ze hebben het heel graag over zichzelf :r
Zoals SOAD het zo aardig wist te brullen:

quote:
Stupid people do stupid things
Smart people outsmart each other
:P
pi_97934959
Als ik me erger, dan is het vooral aan mensen die hun mening uitgebreid lopen te verkondigen met enorme stelligheid, maar geen kennis van zaken hebben en ook niet geïnteresseerd lijken om die kennis wel te verkrijgen.

Een aardig voorbeeldje is hoe er door sommigen op Fok! over religie wordt gesproken. Bijna iedereen lijkt er een mening over te hebben, maar veel van die meningen zijn hopeloos ongenuanceerd, of simpelweg gebaseerd op mythes. Veel mensen nemen niet de moeite om zich er es serieus in te verdiepen.

Dat kan ik heel goed begrijpen, maar die stelligheid waarmee bepaalde zaken dan worden verkondigd, die zal ik nooit begrijpen. :)
pi_97935946
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:38 schreef Kieswiel het volgende:
Ik heb er zelf min of meer bewust voor gekozen om 'minder slim' te zijn. Dan ben ik maar lui en gemakzuchtig maar ik wil geen moeite meer doen om kennis te vergaren want kennis is fucking oneindig. Bij alles wat je leert moet je meer leren om te begrijpen waarom datgene wat je net hebt geleerd zo werkt. Ik kan geen mening vormen als ik niet alle feiten op een rijtje hebt, en laten die feiten nou net alle feiten zijn die er bestaan, en zelfs dan is een feit alleen een feit met de kennis van nu. Ik weet genoeg om te kunnen functioneren en dat vind ik voldoende. Ik schaam me inderdaad niet voor mijn domheid, maar ik hou wel gewoon m'n smoel als ik ergens niets over weet.
Hedonist! :)
pi_97936185
Ik vind het nog erger als mensen zich slimmer willen voordoen dan dat ze zijn. Als mensen zelf al zeggen dat ze er te dom voor zijn kun je in ieder geval al verwachten dat er weinig zinnigs uitkomt.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_97937245
of van die lui die achter hun haarkleur verschuilen.

"Dat weet ik niet hoor, ik ben immers blond..."
  Moderator donderdag 9 juni 2011 @ 14:43:55 #79
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_97937359
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Als ik me erger, dan is het vooral aan mensen die hun mening uitgebreid lopen te verkondigen met enorme stelligheid, maar geen kennis van zaken hebben en ook niet geïnteresseerd lijken om die kennis wel te verkrijgen.

Een aardig voorbeeldje is hoe er door sommigen op Fok! over religie wordt gesproken. Bijna iedereen lijkt er een mening over te hebben, maar veel van die meningen zijn hopeloos ongenuanceerd, of simpelweg gebaseerd op mythes. Veel mensen nemen niet de moeite om zich er es serieus in te verdiepen.

Dat kan ik heel goed begrijpen, maar die stelligheid waarmee bepaalde zaken dan worden verkondigd, die zal ik nooit begrijpen. :)
Herkenbaar ik doe ook zo omdat het lastig is alles goed te onderbouwen, helaas. Ik schaam me wel vaak voor mijn ontwetendheid op veel vlakken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 9 juni 2011 @ 20:41:47 #80
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_97952894
quote:

Het gedeelte waar ik het niet mee eens is, is dat je aangeeft dat iedereen wat van de politiek, cultuur en iemand anders gaf weer aan, de geschiedenis moet weten.
Nu liggen de intresse's van mensen ver uit elkaar. Zoals iemand hier in het topic aangeeft "ik vind dat iedereen moet weten wie ghandi was"
Dus als ik nu niet het levensverhaal van Ghandi kan vertellen ben ik dom?

Ik ben muzikaal aangelegd en daar liggen ook veel van mijn intresses. Als ik nu een gesprek met iemand aanga en een discussie krijg over muziek en ik begin over Dvorak en Tsjaichovsky waarop mensen vragen wie dat nu zijn. Zijn deze mensen dan ook dom? Misschien weten die mensen wel wie Ghandi is... Het ligt dus wel degelijk aan intresses. Ik kan je alles over muziek en geografie vertellen omdat ik mij daar in intresseer. Als jij een discussie aan gaat met mij over politiek, zal ik snel afhaken want daar intresseer ik mij gewoon niet in.

(WO studie trouwens)
Er zit een groot verschil tussen weten wie Ghandi is en z'n hele levensverhaal kunnen vertellen. Ik vind mensen zoals Ghandi best tot je algemene kennis moeten horen. Hetzelfde geldt voor weten wie Tsjaichovsky is.

Het heeft allicht te maken met je interesse-niveau, maar je mag in een ontwikkelde samenleving wel van mensen verwachten dat ze een bepaald niveau van algemene kennis hebben. Of in ieder geval dat ze openstaan voor die kennis. Maar het lijkt er meer en meer op dat er bij veel mensen het idee bestaat van 'wie is dat, die hoef ik niet te kennen, sodemieter elitair figuur!'. Maar goed, misschien spreek ik op dat vlak meer uit een onderbuik-gevoel..
It's about being boss, not being the boss...
  donderdag 9 juni 2011 @ 21:33:27 #81
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97955687
quote:

Zeg dat boze vingertje eens uit?
pi_97957028
niet eens met de op. sinds de komst van internet (en dus enorme hoeveelheden informatie beschikbaar in de huiskamer) gaan mensen gewoon anders met informatie om. gezien het enorme aanbod kunnen mensen simpelweg niet heel diep op materie meer ingaan. heeft niks met domheid te maken, sterker nog, ik geloof dat in nederland het gemiddelde iq op ongeveer 110 ligt, niet meer op 100.
  donderdag 9 juni 2011 @ 22:17:31 #83
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_97958502
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Dat heet bullshit.

Zie: Harry Frankfurt, On Bullshit. :)
  donderdag 9 juni 2011 @ 22:37:50 #84
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97959824
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 22:17 schreef Frith het volgende:
Zie: Harry Frankfurt, On Bullshit. :)
Dank.
pi_97963838
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 21:55 schreef dawg het volgende:
niet eens met de op. sinds de komst van internet (en dus enorme hoeveelheden informatie beschikbaar in de huiskamer) gaan mensen gewoon anders met informatie om. gezien het enorme aanbod kunnen mensen simpelweg niet heel diep op materie meer ingaan. heeft niks met domheid te maken, sterker nog, ik geloof dat in nederland het gemiddelde iq op ongeveer 110 ligt, niet meer op 100.
Dan is 110 dus de nieuwe 100, aangezien die test altijd geijkt wordt met waarde 100 als de gemiddelde score van de populatie..
Beneath the gold, bitter steel
pi_97966439
quote:
sterker nog, ik geloof dat in nederland het gemiddelde iq op ongeveer 110 ligt, niet meer op 100.
Niet weer deze discussie he?
Het gemiddelde IQ is altijd, en dan ook al-tijd precies 100.
Hier wat knip en plakwerk van wikipedia:
quote:
Het IQ is een genormaliseerd getal op een schaal waarvan het gemiddelde op 100 wordt gesteld met een standaarddeviatie van 15.
quote:
De helft van de bevolking heeft dus een IQ lager dan 100, de andere helft hoger; dit is per definitie zo.
pi_97967330
quote:
ik geloof dat in nederland het gemiddelde iq op ongeveer 110 ligt, niet meer op 100.
Nee, dat ligt tussen de 90 en de 110 volgens Wikipedia.
pi_97968361
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 00:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dat klopt. Maar het is goed om op te merken dat de bevolking in deze context de wereldbevolking betreft. Als de score per land genormaliseerd wordt dan zijn de scores niet te vergelijken met andere landen. Wat het voor onderzoek al moeilijk maakt.

Dit heeft dus onverlet het gevolg dat subgroepen (bijv mensen met een bepaalde nationaliteit) kunnen afwijken van de norrm
pi_97968383
De meeste mensen zijn dom, maar willen het niet inzien.
pi_97968424
Vergeet 1 ding niet, als je onwetend bent of dom dan heb je ook niet snel last van ingewikkelde vraagstukken.
pi_97968505
Wie er slim of dom is terzijde geschoven, bij meningen draait het om overtuiging, niet om feiten. Wie sterk overtuigd is van zijn/haar mening en hierop geen haar wil inleveren komt zo ook over. Feiten en dergelijke zijn mooi voor waarheidsvinding maar dat doet er dus niet toe. Of iets overtuigend is hangt slechts voor een klein deel af van de waarheid. We hebben dan gewoon meer waardering voor iemand met veel zelfvertrouwen dan voor iemand die een meer rationele benadering heeft.

Als we het hebben over het ontkennen van maanlandingen of zoiets is er misschien wel sprake van te dom zijn, of in ieder geval niet kritisch na kunnen denken. Ik stel me dat altijd voor als iemand die het internet afstruint op zoek naar samenzweringstheorieën, dan raak je snel verzeild in je eigen denkwereld.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 07:33:31 #92
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_97969374
Mensen die dom zijn, en ook toegeven dom te zijn, is niet half zo irritant als mensen die dom zijn, maar slim lopen doen omdat ze ergens een artikel over hebben gelezen.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 08:18:16 #93
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_97969715
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 07:33 schreef Beregd het volgende:
Mensen die dom zijn, en ook toegeven dom te zijn, is niet half zo irritant als mensen die dom zijn, maar slim lopen doen omdat ze ergens een artikel over hebben gelezen.
dit dus
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_97974981
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 20:41 schreef T3rr0r het volgende:

[..]

Er zit een groot verschil tussen weten wie Ghandi is en z'n hele levensverhaal kunnen vertellen. Ik vind mensen zoals Ghandi best tot je algemene kennis moeten horen. Hetzelfde geldt voor weten wie Tsjaichovsky is.

Het heeft allicht te maken met je interesse-niveau, maar je mag in een ontwikkelde samenleving wel van mensen verwachten dat ze een bepaald niveau van algemene kennis hebben. Of in ieder geval dat ze openstaan voor die kennis. Maar het lijkt er meer en meer op dat er bij veel mensen het idee bestaat van 'wie is dat, die hoef ik niet te kennen, sodemieter elitair figuur!'. Maar goed, misschien spreek ik op dat vlak meer uit een onderbuik-gevoel..
Maar dit wordt nooit eens onderbouwd. Waarom moet Ghandi nou weer tot je algemene kennis behoren? Van wie moet dat, en belangrijker: waarom?
Ik vind kennis waar je iets aan hebt tot je basisniveau behoren: rekenen, taalvaardigheid, daar kún je iets mee. Geschiedenisles vind ik belangrijk om te leren hoe je moet relativeren, hoe je oorzaak van gevolg scheidt, daar kún je iets mee. Niet een feitje als wie Ghandi is, daar kun je niets mee. Die kun je, mocht je daar ooit iets over moeten weten of nog logischer> willen weten, zo googelen. Er worden je vooral vaardigheden geleerd waar je je mee redt in deze maatschappij, door middel van kennis. Of je die kennis daadwerkelijk onthoudt en of je dus weet wie Ghandi is is wat mij betreft totaal niet relevant en zal ik nooit iemand op afrekenen. Verbazen, hooguit, maar me eraan ergeren.. :N
pi_97975152
M'n broertje vroeg, toen-ie een jaar of 16 was, es een keer na het kijken van een DVD of Nelson Mandela een voetballer was. Ik zei em dat-ie inderdaad jaren had vastgezeten op Robbeneiland na het missen van een penalty.

Ieder zo z'n eigen interesse :P
pi_97975336
Laat ik eens wat zeggen over dit onderwerp. Aangezien dit wel in mijn straatje past...

Het probleem van mensen die onwetend zijn c.q. simpel zijn en zich daarachter verschuilen, is dat ze een soort geaccepteerde vorm van fatalisme hebben aangeleerd gekregen. Dit komt veel voor bij mensen uit een arbeidersmilieu (en de klassen eronder) en is voortgekomen uit de tijd dat er nog echte heersers waren die alles voor het volk bepaalde. Daardoor hebben die mensen nooit geleerd om nieuwsgierig en kritisch te zijn naar de wereld om hen heen. Het is natuurlijk ook een soort afgedwongen ontwikkeling, omdat vroeger alle mensen met verstand die ongewenst waren opgeruimd werden. Dit zie je nog steeds gebeuren in dictatoriale landen. Eigenlijk is het dus een evolutionair iets.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_97975565
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 11:48 schreef Pipo1234 het volgende:
Laat ik eens wat zeggen over dit onderwerp. Aangezien dit wel in mijn straatje past...

Het probleem van mensen die onwetend zijn c.q. simpel zijn en zich daarachter verschuilen, is dat ze een soort geaccepteerde vorm van fatalisme hebben aangeleerd gekregen. Dit komt veel voor bij mensen uit een arbeidersmilieu (en de klassen eronder) en is voortgekomen uit de tijd dat er nog echte heersers waren die alles voor het volk bepaalde. Daardoor hebben die mensen nooit geleerd om nieuwsgierig en kritisch te zijn naar de wereld om hen heen. Het is natuurlijk ook een soort afgedwongen ontwikkeling, omdat vroeger alle mensen met verstand die ongewenst waren opgeruimd werden. Dit zie je nog steeds gebeuren in dictatoriale landen. Eigenlijk is het dus een evolutionair iets.
En waarom is dat precies een probleem? Wil jij graag dat er een miljoen WO-opgeleide studenten bij komt?
pi_97975695
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 11:55 schreef Taurus het volgende:

[..]

En waarom is dat precies een probleem? Wil jij graag dat er een miljoen WO-opgeleide studenten bij komt?
Ik zeg niet dat het een probleem is. Ik zeg dat het probleem van dat soort mensen is dat ze het aangeleerd hebben gekregen. Dat ze er dus niets aan kunnen doen.

Maar even terzijde van dat. Een iets hoger niveau van beschaving zou geen vervelende zaak zijn.
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_97975789
Tip voor veel mensen in dit topic: Leer er mee omgaan. Stelletje snotneuzen.
pi_97975847
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 12:01 schreef Fes1-2 het volgende:
Tip voor veel mensen in dit topic: Leer er mee omgaan. Stelletje snotneuzen.
:') Of je vermijdt dat soort mensen gewoon zoveel mogelijk.
pi_97976735
quote:
3s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 02:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
Vergeet 1 ding niet, als je onwetend bent of dom dan heb je ook niet snel last van ingewikkelde vraagstukken.
Voor onwetende en domme mensen zijn simpele dingen al ingewikkelde vraagstukken.
signatuurloos
pi_97977046
quote:
12s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 12:27 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Voor onwetende en domme mensen zijn simpele dingen al ingewikkelde vraagstukken.
Het is bijna paradoxaal: Als iets te ingewikkeld voor je is, ben je dan dom of is het te ingewikkeld?
pi_97977095
Wat trouwens ook vreselijk is, is het omgekeerde. Slimme mensen die de meest eenvoudige dingen niet begrijpen. Ik heb een hoop familie die academisch geschoold is. Die dus snappen dus niks van auto's. :')
pi_97977379
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 12:35 schreef Pipo1234 het volgende:
Wat trouwens ook vreselijk is, is het omgekeerde. Slimme mensen die de meest eenvoudige dingen niet begrijpen. Ik heb een hoop familie die academisch geschoold is. Die dus snappen dus niks van auto's. :')
auto is helemaal niet zo eenvoudig. Probeer jij maar eens uit te leggen dat tegendruk in het uitlaat systeem wenselijk is, maar dat grotere uitlaatkleppen voor uitlaat ook gunstig is voor de rpesatie van een motor.
pi_97978564
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 12:43 schreef jstrike het volgende:

[..]

auto is helemaal niet zo eenvoudig. Probeer jij maar eens uit te leggen dat tegendruk in het uitlaat systeem wenselijk is, maar dat grotere uitlaatkleppen voor uitlaat ook gunstig is voor de rpesatie van een motor.
Ik heb het niet over motorische dingen. Gewoon over dingen zoals vocht in de verdeler en zulks.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 13:27:23 #106
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97978850
quote:
Wat een onzin zeg, om dat vreselijk te vinden.
pi_97979003
quote:
Wat trouwens ook vreselijk is, is het omgekeerde. Slimme mensen die de meest eenvoudige dingen niet begrijpen.
Ik vind veel wiskunde relatief gezien "eenvoudig", wat andere mensen nooit zullen kunnen begrijpen. Het is een relatief begrip.
pi_97979102
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 13:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg, om dat vreselijk te vinden.
Beetje zelfredzaamheid is niks mis mee.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 13:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind veel wiskunde relatief gezien "eenvoudig", wat andere mensen nooit zullen kunnen begrijpen. Het is een relatief begrip.
Relatief ja. Maar dat neemt niet weg dat een beetje algemene kennis nooit weg is.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 13:42:38 #109
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97979403
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 13:35 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Zelfredzaamheid? Dat vind ik nog wel een sprong van iets snappen van auto's.

Misschien moet je wat duidelijker zeggen wat je bedoelt.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 14:01:36 #110
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97980200
Ik ben het helemaal eens met TS, en ik wil er nog een groep aan toevoegen:

- De mensen die, als je een fout maakt, heel hard roepen: 'ik dacht dat jij zo slim was?'.
Kennelijk worden intelligente mensen gezien als een soort onfeilbare (half)goden.

Maar ik sluit me verder volledig aan bij TS. Mensen doen alsof ze overal verstand van hebben, en als ze dan iemand tegenkomen die ergens écht verstand van heeft, dan is dat een snoevende elitaire snob.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 14:02:55 #111
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97980253
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 14:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik ben het helemaal eens met TS, en ik wil er nog een groep aan toevoegen:

- De mensen die, als je een fout maakt, heel hard roepen: 'ik dacht dat jij zo slim was?'.
Kennelijk worden intelligente mensen gezien als een soort onfeilbare (half)goden.

Maar ik sluit me verder volledig aan bij TS. Mensen doen alsof ze overal verstand van hebben, en als ze dan iemand tegenkomen die ergens écht verstand van heeft, dan is dat een snoevende elitaire snob.
Die zijn ook erg ja. Tenenkrommende lui.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 14:10:25 #112
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97980577
quote:
Dat is gewoon een kwestie van interesse. Ik ben ook academisch geschoold, en ik interesseer me absoluut niet voor bijvoorbeeld voetbal. Maar ik zal me nooit in een discussie over voetbal mengen met een halve mening die ik heb opgepikt op de FP o.i.d..

Van de andere kant verwacht ik dat mijn gesprekspartners hetzelfde doen als het gaat over iets dat hen niet interesseert. En daar gaat het nogal eens fout.
En als ik zo de andere reacties in dit topic lees, hikken meerdere users tegen hetzelfde aan.

Ik weet niet wie het gezegd heeft, maar het is hier wel toepasselijk: "Echte kennis is weten dat je niets weet."
  vrijdag 10 juni 2011 @ 14:26:36 #113
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_97981212
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 14:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Van de andere kant verwacht ik dat mijn gesprekspartners hetzelfde doen als het gaat over iets dat hen niet interesseert. En daar gaat het nogal eens fout.
En als ik zo de andere reacties in dit topic lees, hikken meerdere users tegen hetzelfde aan.
Daar zit volgens mij ook de crux. Het is prima dat je iets niet weet, maar ga dan niet bij hoog en laag beweren dat je er wel verstand van hebt, zeker niet tegenover iemand die dat wel heeft.

Om een genoemd voorbeeld te gebruiken: ik weet niets van auto's. Ik kan er in rijden, soit. Ik zal nooit de discussie aangaan met een monteur of zelfs kenner om dat ik denk dat ik het beter weet, omdat ik een rijbewijs heb.

Andersom meent de gemiddelde leek zich wel op mijn vakgebied te mogen wagen omdat hij/zij stemrecht heeft. Daar heb ik het niet zo op.

pi_97981892
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 13:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zelfredzaamheid? Dat vind ik nog wel een sprong van iets snappen van auto's.

Misschien moet je wat duidelijker zeggen wat je bedoelt.
Het gaat mij er om dat je het omgekeerd verschijnsel ziet bij intelligente mensen. Die verschuilen zich achter het feit dat ze zo slim zijn en daarom vaak eenvoudige dingen niet snappen/doen omdat ze zich daar te goed voor voelen of zoiets.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 14:46:56 #115
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97981960
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 14:45 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Het gaat mij er om dat je het omgekeerd verschijnsel ziet bij intelligente mensen. Die verschuilen zich achter het feit dat ze zo slim zijn en daarom vaak eenvoudige dingen niet snappen/doen omdat ze zich daar te goed voor voelen of zoiets.
Of zoiets.
pi_97982520
quote:

[..]

Dat idee heb ik zelf juist weinig. Ik durf over mezelf te zeggen dat ik intelligenter ben dan de meeste Nederlanders, en ik herken de klacht enorm. Wat ik echter erger vind is dat ook onder intelligentere mensen (ik heb het hier over 6 gymnasium) steeds minder het belang van kennis wordt gezien. Tegenwoordig is zeker onder de jeugd verkondigen dat je politiek bewust bent, je verdiept in een vakgebied of zelfs de krant leest iets wat je niet graag doet, omdat er raar tegenaan wordt gekeken. Historische en algemene kennis ontbreekt volkomen bij de huidige generatie en het ergste is dat de generatie zelf dit totaal niet erg lijkt te vinden. Ik verafschuw dit werkelijkwaar.
pi_97982783
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 14:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat idee heb ik zelf juist weinig. Ik durf over mezelf te zeggen dat ik intelligenter ben dan de meeste Nederlanders, en ik herken de klacht enorm. Wat ik echter erger vind is dat ook onder intelligentere mensen (ik heb het hier over 6 gymnasium) steeds minder het belang van kennis wordt gezien. Tegenwoordig is zeker onder de jeugd verkondigen dat je politiek bewust bent, je verdiept in een vakgebied of zelfs de krant leest iets wat je niet graag doet, omdat er raar tegenaan wordt gekeken. Historische en algemene kennis ontbreekt volkomen bij de huidige generatie en het ergste is dat de generatie zelf dit totaal niet erg lijkt te vinden. Ik verafschuw dit werkelijkwaar.
Ik herken dit helemaal niet. Zit jij in 6 gymnasium? Want dan denk ik dat je gewoon nog hardstikke jong bent, zo normaal is het nou ook weer niet om voor je achttiende enorm geinteresseerd te zijn in politiek of de krant te lezen. Op het wetenschappelijk onderwijs zul je merken dat politieke interesse/kennis van de actualiteit hebben een must is, en vrijwel iedereen dat ook heeft. Binnen mijn inmiddels afgeronde studie dan. (geschiedenis)
  vrijdag 10 juni 2011 @ 15:07:09 #118
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_97982868
Ik denk dat mensen tegenwoordig veel meer van alles iets weten dan vroeger.

Internet is daar een grote hulp bij, als je iets niet weet heb je het heel rap opgezocht.

Ook al blijft die kennis meestal oppervlakkig, het is een positieve evolutie.
pi_97982875
quote:

[..]

Als je het niet nodig hebt hoef je het toch ook niet te snappen? Alsof het zo moeilijk is om iemand in te schakelen die wel verstand heeft van auto's. Ik wist tot vorig jaar niet hoe je moest ramen zemen :') Dat heeft altijd iemand anders gedaan. Kwestie van 1 minuut uitleg en ik kan het, dat is toch geen schande? Ik begrijp wel dat mensen alleen kennis tot zich nemen waar ze iets aan hebben of wat hen interesseert. Ik weet niet hoe ik moet koken, 'zelfredzaamheid' vind ik nogal zwaar klinken voor een keer een kookboek aanschaffen en wat proberen, ik zal niet verhongeren. Wat is het probleem dan?
pi_97983046
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:07 schreef Taurus het volgende:

[..]

Als je het niet nodig hebt hoef je het toch ook niet te snappen? Alsof het zo moeilijk is om iemand in te schakelen die wel verstand heeft van auto's. Ik wist tot vorig jaar niet hoe je moest ramen zemen :') Dat heeft altijd iemand anders gedaan. Kwestie van 1 minuut uitleg en ik kan het, dat is toch geen schande? Ik begrijp wel dat mensen alleen kennis tot zich nemen waar ze iets aan hebben of wat hen interesseert. Ik weet niet hoe ik moet koken, 'zelfredzaamheid' vind ik nogal zwaar klinken voor een keer een kookboek aanschaffen en wat proberen, ik zal niet verhongeren. Wat is het probleem dan?
Ach het zal wel meer anti-kapitalistische grondslag hebben. Waarom altijd alles maar inkopen...
pi_97983057
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 23:46 schreef Fingon het volgende:

[..]

Dan is 110 dus de nieuwe 100, aangezien die test altijd geijkt wordt met waarde 100 als de gemiddelde score van de populatie..
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 00:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:19 schreef Xenzo het volgende:

[..]

Nee, dat ligt tussen de 90 en de 110 volgens Wikipedia.
gemier over iq :') dat snap ik allemaal wel.
ga dan ook eens op de rest van mijn post in.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 15:23:36 #122
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_97983543
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:04 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik herken dit helemaal niet. Zit jij in 6 gymnasium? Want dan denk ik dat je gewoon nog hardstikke jong bent, zo normaal is het nou ook weer niet om voor je achttiende enorm geinteresseerd te zijn in politiek of de krant te lezen. Op het wetenschappelijk onderwijs zul je merken dat politieke interesse/kennis van de actualiteit hebben een must is, en vrijwel iedereen dat ook heeft. Binnen mijn inmiddels afgeronde studie dan. (geschiedenis)
Niet normaal om de krant te lezen? Tijdens mijn 6 atheneum (inmiddels alweer 11 jaar geleden :'( ) las ik ook dagelijks de krant. Beetje geïnteresseerd zijn in nieuws kan echt geen kwaad. Alhoewel de krant tegenwoordig wel plaats heeft gemaakt voor internet.
pi_97983676
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:23 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Niet normaal om de krant te lezen? Tijdens mijn 6 atheneum (inmiddels alweer 11 jaar geleden :'( ) las ik ook dagelijks de krant. Beetje geïnteresseerd zijn in nieuws kan echt geen kwaad. Alhoewel de krant tegenwoordig wel plaats heeft gemaakt voor internet.
Nee, het 'kan geen kwaad' nee, maar waarom móet het?
  vrijdag 10 juni 2011 @ 15:28:16 #124
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_97983741
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:26 schreef Taurus het volgende:

[..]

Nee, het 'kan geen kwaad' nee, maar waarom móet het?
Moeten is ook weer overdreven, maar dat zegt hij toch ook niet?
pi_97983797
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:28 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Moeten is ook weer overdreven, maar dat zegt hij toch ook niet?
Nouja, hij 'verafschuwt' het. Dat het niet gebeurt, bedoel ik. Dat vind ik gek. Een ander hoeft toch niet interessant te vinden wat hij interessant vindt?
  vrijdag 10 juni 2011 @ 15:33:54 #126
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_97984000
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:29 schreef Taurus het volgende:

[..]

Nouja, hij 'verafschuwt' het. Dat het niet gebeurt, bedoel ik. Dat vind ik gek. Een ander hoeft toch niet interessant te vinden wat hij interessant vindt?
Dan lees je toch iets anders dan ik :? Hij verafschuwt het dat er raar wordt opgekeken als je het wél doet, hij verafschuwt het niet dat mensen de krant niet lezen. Daar zit toch echt een fundamenteel verschil in.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 15:36:55 #127
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97984116
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:23 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoeveel gezinnen nog dagelijks een krant krijgen. En als ze al een krant krijgen, of dat dan een goede krant is, of Telegraafniveau.
pi_97984532
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoeveel gezinnen nog dagelijks een krant krijgen. En als ze al een krant krijgen, of dat dan een goede krant is, of Telegraafniveau.
Mijn ouders hebben altijd het AD gehad en zelf had ik een abonnement op de Volkskrant. Op een gegeven moment maar mee gestopt, omdat ik de helft gewoon papierverspilling vond. :N
signatuurloos
pi_97984658
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:33 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dan lees je toch iets anders dan ik :? Hij verafschuwt het dat er raar wordt opgekeken als je het wél doet, hij verafschuwt het niet dat mensen de krant niet lezen. Daar zit toch echt een fundamenteel verschil in.
Nee, hij vindt het erg dat historische en algemene kennis ontbreekt bij de huidige generatie en dat ze dit zelf niet erg vinden. Dus vraag ik 'moet dat dan?'. Dat lees ik :P
pi_97984664
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:04 schreef Taurus het volgende:

[..]

Mijn god ik hoop het echt.
pi_97984918
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 15:33 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Precies. Overigens ben ik wel van mening dat iedereen het nieuws zou moeten volgen, of dat nou via krant, journaal, internet of wat dan ook is. Ik vind namelijk dat ongeacht je interesses of intelligentie het voor iedereen belangrijk is om te weten wat er speelt in de wereld van vandaag. Omdat het in dagelijkse conversaties nodig is, omdat iedereen stemrecht heeft. Omdat het belangrijk is voor je wereldbeeld en zelfs voor de vorming van ieder mens als individu.

Natuurlijk vind ik ook niet dat iedereen zich intensief in moet lezen, de achtergronden moet doornemen en een kwaliteitskrant back-to-back moet lezen iedere dag, maar ik vind dat het (globale) nieuws net zo goed bij je kennis hoort als wie Ghandi is, of waar de tweede wereldoorlog om draaide. Deel van je algemene vaardigheden.
pi_97985092
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 13:35 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

[..]

Relatief ja. Maar dat neemt niet weg dat een beetje algemene kennis nooit weg is.
Schrijft de man die moeite met vis eten heeft omdat er botjes in een vis zitten :')
pi_97985687
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 16:03 schreef MalaCocinera het volgende:

[..]

Schrijft de man die moeite met vis eten heeft omdat er botjes in een vis zitten :')
Dus. Voel dat nou goed?
  vrijdag 10 juni 2011 @ 16:43:58 #134
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97986841
quote:

[..]

Dat zijn dan ook ontiegelijke rotdingen. Ik had laatst ook een lekker stukje vis, ik dacht filet. Toen zat ik dat dus te eten en toen werd plots mijn mond geacupunctuurd. En je krijgt die dingen er niet uit zonder eerst je vis vakkundig gesloopt te hebben.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 17:13:00 #135
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97988076
quote:

[..]

:')
pi_97988583
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:25 schreef Sardonical-Jope het volgende:
[ knip= klaagverhaal dat domheid wordt afgestrafd :') ].
Troost je ts,domheid is tegenwoordig zo ingebakken te samen met oppervlakkigheid en faka gedrag dat als je het zelf bent dit niet eens meer als speciaal wordt gezien. :{ :D
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97988661
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 17:24 schreef rubje het volgende:

[..]

Troost je ts,domheid is tegenwoordig zo ingebakken te samen met oppervlakkigheid en faka gedrag dat als je het zelf bent dit niet eens meer als speciaal wordt gezien. :{ :D
Living proof
pi_97990904
We leven in een maatschappij waar mensen zich specialiseren in 1 onderwerp en daar veel van af kunnen weten. Sommige onderwerpen raken weer andere onderwerpen waardoor dezelfde kennis bij meerdere onderwerpen gebruikt kan worden. Maar het maakt het onmogelijk en zelfs zonde van de tijd om over andere onderwerpen te leren waarbij uiteindelijk geen geld mee verdiend kan worden.

Tegelijkertijd lijkt het soms alsof men elkaar als gehele persoon voorgoed torpedeert omdat die over achterhaalde kennis beschikt of geen. Dat laatste heeft misschien iets te maken met de tanende invloed van het Christendom waar men toch meer aandacht heeft voor het onderwerp vergeving, waar men elkaar vroeger ook torpedeerde maar ook weer accepteerde van elkaar als men hersteld was.

Waar ook het internet een niet te verwaarlozen factor is, ik kan me goed voorstellen dat veel jongeren zoiets hebben van "waarom zou ik al deze informatie in m'n hoofd kopieeren als ik het net zo goed op m'n tablet kan zetten en later als het nodig is op te zoeken?". Terwijl de oudere generatie die zonder die technologie is opgegroeid juist zijn best deed om alles te onthouden en men elkaar waardeerde wanneer iemand veel moeite deed zoveel mogelijk informatie te onthouden.

En als laatste is het idee dat tijd geld is en men zo veel mogelijk in zo kort mogelijke tijd kan doen. Geen pasklaar antwoord, pech gehad, we accepteren een mindere waarheid en gaan ermee verder. Terwijl men vroeger meer tijd over had voor elkaar om een oordeel of mening te vormen.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 18:30:10 #139
341872 spookje-van-het-noorden
eng, maar toch best lief
pi_97991050
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:36 schreef T3rr0r het volgende:
weet wel dat de meest domste programma's ook veelvuldig door hbo'ers word bekeken. Zoals meisjes in de jungle en groeten uit de rimboe. Een soort van leedvermaak ofzo ...

Al heb ik liever iemand die eerlijk zegt van; ik heb niet veel gelezen, ik ben de slimste niet, dan iemand die denkt alles te weten en zijn fictieve mening erdoor heen probeert te trappen
pi_97991115
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:30 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:

[..]

weet wel dat de meest domste programma's ook veelvuldig door hbo'ers word bekeken. Zoals meisjes in de jungle en groeten uit de rimboe. Een soort van leedvermaak ofzo ...

Al heb ik liever iemand die eerlijk zegt van; ik heb niet veel gelezen, ik ben de slimste niet, dan iemand die denkt alles te weten en zijn fictieve mening erdoor heen probeert te trappen
Klopt, maar dit trekt zich tegenwoordig door tot een mentaliteit waarin het helemaal normaal is om weinig te weten en juist raar om verstand te hebben van bepaalde dingen.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 18:40:27 #141
341872 spookje-van-het-noorden
eng, maar toch best lief
pi_97991430
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

Klopt, maar dit trekt zich tegenwoordig door tot een mentaliteit waarin het helemaal normaal is om weinig te weten en juist raar om verstand te hebben van bepaalde dingen.
klopt, zoals klakkeloos dingen van internet overnemen. Ik ken ook nauwelijks van mijn leeftijd (of iets jonger, maar rond mijn 16e las ik de krant ook al veelvuldig) die de krant lezen.
Krijg je smoesen zoals; veels te veel tekst, staat ook wel op internet, pff nieuws is elke dag hetzelfde ... ;(
  vrijdag 10 juni 2011 @ 18:47:46 #142
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_97991694
Veel mensen vinden het ook wel lekker makkelijk, heb ik de indruk, dat het niet meer zo frowned upon is om dom te doen. Lekker makkelijk dat je niet uitgedaagd wordt om jezelf te pushen, en de mens is nu eenmaal gemakszuchtig van aard, dus dat komt prima uit.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 22:53:36 #143
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_98004969
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:47 schreef Garisson72 het volgende:
Veel mensen vinden het ook wel lekker makkelijk, heb ik de indruk, dat het niet meer zo frowned upon is om dom te doen. Lekker makkelijk dat je niet uitgedaagd wordt om jezelf te pushen, en de mens is nu eenmaal gemakszuchtig van aard, dus dat komt prima uit.
Inderdaad, de gemakzucht van hedonisme.

Maar dat kun je ook zeggen van 'haat gevoelens' tegenover 'opbouwende gevoelens', de eerste is makkelijk en direct beschikbaar (afgunst is wellicht een primaire emotie), de tweede is vooral lang (en soms hard) werken.
pi_98008160
Mensen die zichzelf slim vinden maar kennelijk genoeg frustraties en ontevredenheid in zich hebben om hele posts en gesprekken te wijden aan hoe dom/verkeerd/slecht/onnozel/ontwetend/etc (een (bepaalde) groep) anderen wel niet zijn; het blijft een apart fenomeen.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_98009757
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:26 schreef loop het volgende:
We leven in een maatschappij waar mensen zich specialiseren in 1 onderwerp en daar veel van af kunnen weten. Sommige onderwerpen raken weer andere onderwerpen waardoor dezelfde kennis bij meerdere onderwerpen gebruikt kan worden. Maar het maakt het onmogelijk en zelfs zonde van de tijd om over andere onderwerpen te leren waarbij uiteindelijk geen geld mee verdiend kan worden.

Tegelijkertijd lijkt het soms alsof men elkaar als gehele persoon voorgoed torpedeert omdat die over achterhaalde kennis beschikt of geen. Dat laatste heeft misschien iets te maken met de tanende invloed van het Christendom waar men toch meer aandacht heeft voor het onderwerp vergeving, waar men elkaar vroeger ook torpedeerde maar ook weer accepteerde van elkaar als men hersteld was.

Waar ook het internet een niet te verwaarlozen factor is, ik kan me goed voorstellen dat veel jongeren zoiets hebben van "waarom zou ik al deze informatie in m'n hoofd kopieeren als ik het net zo goed op m'n tablet kan zetten en later als het nodig is op te zoeken?". Terwijl de oudere generatie die zonder die technologie is opgegroeid juist zijn best deed om alles te onthouden en men elkaar waardeerde wanneer iemand veel moeite deed zoveel mogelijk informatie te onthouden.

En als laatste is het idee dat tijd geld is en men zo veel mogelijk in zo kort mogelijke tijd kan doen. Geen pasklaar antwoord, pech gehad, we accepteren een mindere waarheid en gaan ermee verder. Terwijl men vroeger meer tijd over had voor elkaar om een oordeel of mening te vormen.
Deze post is precies de vinger op de zere plek.
pi_98016081
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:40 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:

[..]

klopt, zoals klakkeloos dingen van internet overnemen. Ik ken ook nauwelijks van mijn leeftijd (of iets jonger, maar rond mijn 16e las ik de krant ook al veelvuldig) die de krant lezen.
Krijg je smoesen zoals; veels te veel tekst, staat ook wel op internet, pff nieuws is elke dag hetzelfde ... ;(
Simpelweg doordat het internet de kranten gaat overnemen. Tegenwoordig heeft elke krant wel een internet pagina en de berichten daar eerder geplaatst worden dan in de krant.
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 22:53 schreef Frith het volgende:

[..]

Maar dat kun je ook zeggen van 'haat gevoelens' tegenover 'opbouwende gevoelens', de eerste is makkelijk en direct beschikbaar (afgunst is wellicht een primaire emotie), de tweede is vooral lang (en soms hard) werken.
Zelfkennis is het meest belangrijke en ik merk dat vrij weinig mensen dat bezitten. Bij dit topic is dat ook wel te merken, aangezien het vooral gaat hoe dom/achterlijk/lui/simpel andere mensen zijn i.p.v. hun eigen zwaktepunten te kennen. Gelukkig zijn er nog mensen die dat van zichzelf weten.
signatuurloos
  zaterdag 11 juni 2011 @ 10:14:38 #147
94676 Garisson72
pi_98017264
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 22:53 schreef Frith het volgende:
Hedonisme ja, dat is het juiste woord. Ik ben niets te benauwd om toe te geven dat ik me daar ook vaak 'schuldig' aan maak, trouwens.
quote:
Mja, maar die primaire emotie is dus puur natuurlijk gedrag, en ik denk niet dat het natuurlijk gedrag is om te doen alsof je dom bent.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 10:34:56 #148
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98017518
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:14 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Hedonisme ja, dat is het juiste woord. Ik ben niets te benauwd om toe te geven dat ik me daar ook vaak 'schuldig' aan maak, trouwens.

[..]

Mja, maar die primaire emotie is dus puur natuurlijk gedrag, en ik denk niet dat het natuurlijk gedrag is om te doen alsof je dom bent.
evolutionair gezien hoefde de man bijvoorbeeld nietr echt slim te zijn, als er maar voedsel op tafel kwam, dit primitieve gedrag zie je nu nog steeds in de sortscholen bijvoorbeeld
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 12 juni 2011 @ 00:36:16 #149
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_98049247
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:34 schreef Re het volgende:

[..]

evolutionair gezien hoefde de man bijvoorbeeld nietr echt slim te zijn, als er maar voedsel op tafel kwam, dit primitieve gedrag zie je nu nog steeds in de sortscholen bijvoorbeeld
Evolutionary psychologie is zo'n naar gebied :(

Voor de rest heel erg mee eens. Laten we hopen dat het een tijdelijke reactie is die samenhangt met het algemene wantrouwen in de overheid, neiging naar conservatisme, etc. En dat het hopelijk over een aantal jaar anders wordt =]
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_98055539
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 00:36 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Evolutionary psychologie is zo'n naar gebied :(

Waarom? Eindelijk een richting binnen de psychologie die enigszins natuurwetenschappelijk pretendeert te zijn en zich in ieder geval aansluit bij de evolutionaire biologie.

Maar goed. Wat mij opvalt in dit topic is dat iedereen erg intelligent zit te doen, Gandhi aanhalen, en iedereen consequent zijn naam verkeerd schrijft. Zelfs geschiedenisstudenten. Het is Gandhi. Niet Ghandi. Belachelijke fout voor een ieder die enigszins bekend is met geschiedenis, ongeveer van het niveau 'Ceasar' schrijven - een 'e' klank is altijd 'ae', ignoramuses!
  zondag 12 juni 2011 @ 11:14:35 #151
94676 Garisson72
pi_98057044
Topics over dom vs slim monden altijd uit in een wedloop wie er dan de slimste is, en wat is nou makkelijker dan elkaar dan pakken op typ- danwel schijffouten?
pi_98057387
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 09:45 schreef netflanders het volgende: Het is Gandhi. Niet Ghandi.
Dank :) Weer wat geleerd vandaag :)

quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:14 schreef Garisson72 het volgende:
Topics over dom vs slim monden altijd uit in een wedloop wie er dan de slimste is, en wat is nou makkelijker dan elkaar dan pakken op typ- danwel schijffouten?
True, maar dit is geen dom vs slim topic. Het gaat erover hoe het tegenwoordig als "vies" wordt gezien om slim te willen zijn.
pi_98057595
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:32 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Dank :) Weer wat geleerd vandaag :)

[..]

True, maar dit is geen dom vs slim topic. Het gaat erover hoe het tegenwoordig als "vies" wordt gezien om slim te willen zijn.
Ik denk dat we ons vergissen in de mogelijkheid dat dat vroeger net zo was. Als je in de arbeidersklasse opeens allerlei boeken las viel je net zo goed buiten de boot, en elitair gedrag was evengoed uit den boze. Ik begrijp niet waar vandaan wordt gehaald dat dat iets heel nieuws is. En zoals ik al eerder zei: domheid grappig vinden, of leuk zelfs, is al helemaal niet iets nieuws. In de Middeleeuwen lachten ze al om de zotten, in de twintigste eeuw waren Laurel and Hardy grappig en nu kijken we oh oh cherso.
  zondag 12 juni 2011 @ 11:43:51 #154
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_98057695
quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:14 schreef Garisson72 het volgende:
"schrijffouten" en "dan wel". :N

Lol jk. :P
  zondag 12 juni 2011 @ 11:46:42 #155
94676 Garisson72
pi_98057766
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
Leer tussen-de-regels te lezen. Het sterft weer van de posts waarin mensen laten zien hoe slim zij dan toch heus wel zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
"schrijffouten" en "dan wel". :N
Verdomme, ook precies de laatste twee woorden hè! En ik deed nog wel zo mijn best. ;(
pi_98057881
quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:46 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Leer tussen-de-regels te lezen. Het sterft weer van de posts waarin mensen laten zien hoe slim zij dan toch heus wel zijn.
Tuurlijk. Maar die negeert een slim mens gewoon ;)
  zondag 12 juni 2011 @ 11:53:19 #157
94676 Garisson72
pi_98057949
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
Tuurlijk. Maar die negeert een slim mens gewoon ;)
Ik doe me juist graag dom voor, zoals je ziet.
  zondag 12 juni 2011 @ 11:57:38 #158
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_98058057
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:40 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:

[..]

alsof er in de krant minder zever staat dan op internet :')
pi_98058108
Tja wat is dom...

Die typische fokkers die hun zelfvertrouwen halen uit het verbeteren van taalfouten op het internet, van onbekende mensen vind ik op een bepaalde manier juist erg dom...

Verder kun je er inderdaad niet voor kiezen met wat voor een IQ je geboren wordt, maar je kunt er wel voor zorgen dat je enige interesse ontwikkelt die verder reikt dan het bekijken van X - Factor...

Helaas zijn ''domme'' mensen altijd het meest overtuigd van hun eigen gelijk....
  zondag 12 juni 2011 @ 12:02:23 #160
94676 Garisson72
pi_98058210
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:59 schreef JiggyJ het volgende:
Helaas zijn ''domme'' mensen altijd het meest overtuigd van hun eigen gelijk....
Omdat het zo slim staat om de wijsheid te vervatten in een spreekwoordelijke one-liner: "holle vaten klinken het hardst."
  zondag 12 juni 2011 @ 12:11:07 #161
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_98058469
quote:
Tja wat is dom...

Die typische fokkers die hun zelfvertrouwen halen uit het verbeteren van taalfouten op het internet, van onbekende mensen vind ik op een bepaalde manier juist erg dom...
Mwah, ik heb het ook niet zo op grammarnazi's, maar sommigen verdienen ze het gewoon. Zeker degenen die met veel tamtam hun mening komen verkondigen, maar nog niet fatsoenlijk een werkwoord kunnen verbuigen.

quote:
Verder kun je er inderdaad niet voor kiezen met wat voor een IQ je geboren wordt, maar je kunt er wel voor zorgen dat je enige interesse ontwikkelt die verder reikt dan het bekijken van X - Factor...
En dat is de spijker op z'n kop. Een brede vorming is voor sociale contacten minstens net zo belangrijk als intelligentie. Het is fijn als je de relativiteitstheorie kunt begrijpen, maar op een feestje heb je er meer aan als je over verschillende onderwerpen enigszins mee kunt praten.

Het geldt evenwel ook andersom; heel intelligente mensen die weigeren zich te verdiepen in zaken die ze onder zich vinden. Iedereen heeft denk ik wel dat hoog opgeleide familielid dat op feestjes niets anders doet dan neerbuigende opmerkingen maken richting mondaine onderwerpen. Dat vind ik net zo achterlijk.
  zondag 12 juni 2011 @ 12:13:05 #162
198365 Morendo
The Real Deal
pi_98058525
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 05:41 schreef jstrike het volgende:
Ik heb hem toen een rapport laten zien waarin naar voren komt dat de belastingdruk onder paars alleen maar is gedaalt.
Dombo. :{
Die Lebenslust bringt dich um.
  zondag 12 juni 2011 @ 12:13:36 #163
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_98058541
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 09:45 schreef netflanders het volgende:

[..]

Waarom? Eindelijk een richting binnen de psychologie die enigszins natuurwetenschappelijk pretendeert te zijn en zich in ieder geval aansluit bij de evolutionaire biologie.
De minst wetenschappelijk tak van de psychologie ongeveer. Kunnen we er ene leuke evolutionaire context bij verzinnen? Dan is het dat vast.

Kan wel eens wat voorbeelden zoeken, maar een goed evolutionair psychologisch paper is een raritiy
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:39 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik denk dat we ons vergissen in de mogelijkheid dat dat vroeger net zo was. Als je in de arbeidersklasse opeens allerlei boeken las viel je net zo goed buiten de boot, en elitair gedrag was evengoed uit den boze. Ik begrijp niet waar vandaan wordt gehaald dat dat iets heel nieuws is. En zoals ik al eerder zei: domheid grappig vinden, of leuk zelfs, is al helemaal niet iets nieuws. In de Middeleeuwen lachten ze al om de zotten, in de twintigste eeuw waren Laurel and Hardy grappig en nu kijken we oh oh cherso.
Yeap en wiskunde stom en niet interessant vinden is volgens mij altijd de standaard geweest ;)
quote:
Tja wat is dom...

Ook niet helemaal, motivatie & interesses zijn deels aangeboren.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 12 juni 2011 @ 12:21:13 #164
94676 Garisson72
pi_98058810
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 12:13 schreef oompaloompa het volgende:
Kan wel eens wat voorbeelden zoeken, maar een goed evolutionair psychologisch paper is een raritiy
Hahaha een typfout! HAHAHAHA!! *wijst en lacht
pi_98059806
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 12:13 schreef oompaloompa het volgende:

[..]
[..]

Ook niet helemaal, motivatie & interesses zijn deels aangeboren.
Misschien wel wat voor soort interesses, maar niet de hoeveelheid daarvan lijkt mij?

Mijn ex schoonfamilie zat elke zaterdagavond juichend en schreeuwend met tranen van geluk the voice of holland te kijken, en daarna brullend van het lachen nog ik hou van holland erachteraan..

Het journaal heb ik daar nog nooit aan zien staan, mensen die naar de kerk gaan, mensen die ''anders'' zijn dan zij werden binnenshuis allemaal belachelijk gemaakt. Niet verder kijken dan je neus lang is en alleen goed vinden wat je zelf doet, en dat wat anderen doen belachelijk maken...

DAT vind ik dom, en niet het maken van typfouten of niet weten wie ghandi is oid... Al weet je zoiets waarschijnlijk wel als je zo nu en dan eens een journaaltje of P&W meepakt maargoed :D

Dat strekt overigens ook tot het andere uiterste, heb ook ''vrienden'' die zichzelf enorm intelligent vinden, universitair studeren bij het studentencorps zitten, maar hun neus ophalen voor ''gewone'' mensen. Dat vind ik minstens net zo dom als het voorbeeld van mijn ex schoonfamilie, want ookal heb je een master bedrijfskunde oid op zak, dat garandeert in deze tijd absoluut nog niet dat je het ook gaat maken, waar zij helaas van overtuigd zijn...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')