http://www.telegraaf.nl/b(...)evallen__.html?p=2,1quote:RIVM: 2 nieuwe EHEC-gevallen erbij
BILTHOVEN - Deze week zijn twee nieuwe EHEC-besmettingen vastgesteld in Nederland. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu (RIVM) donderdag bekendgemaakt. Het totale aantal staat nu op acht gevallen. Ook de nieuwe patiënten hebben de besmetting in Duitsland opgelopen. Ze hebben ernstige diarree, maar geen nierproblemen.
De autoriteiten in Duitsland gaan ervan uit dat de uitbraak van de gevaarlijke EHEC-bacterie aan het afnemen is. Volgens een woordvoerder van het RIVM valt niet te zeggen of het aantal Nederlanders dat besmet is geraakt, de komende dagen zal afnemen. „Het effect kan nog na-ijlen. Mensen reizen naar Duitsland, raken besmet, en het duurt enige dagen voordat ze klachten krijgen. We moeten het afwachten.”
en die catering-medewerkers moeten ook eens ophouden in het eten te spugenquote:Op vrijdag 10 juni 2011 08:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu is het niet meer een voedingsmiddel, maar gewoon besmetting van mens tot mens
http://www.welt.de/vermis(...)hen-uebertragen.html
Kortom, handen wassen na toiletbezoek en voor het eten.
Vakpersoneel aannemen ipv ongeschoolde uitzendkrachten. Horeca en Cateringbedrijven staan nu niet bepaald bekend als een bedrijfstak waar je een carrière wilt gaan opbouwen.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 09:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en die catering-medewerkers moeten ook eens ophouden in het eten te spugen
Verder is in BNW e.e.a. te vinden dat zou duiden op een man-made ehec variant, angst zaaien als doel hebbende.quote:TNO vindt oplossing tegen EHEC
Onderzoeksinstituut TNO zegt een oplossing tegen levensgevaarlijke bacteriën zoals EHEC binnen handbereik te hebben. Dat liet TNO donderdag weten.
Voedselwetenschappers van het instituut zijn erin geslaagd natuurlijke ingrediënten te vinden die korte metten maken met bacteriën die resistent zijn geworden tegen antibiotica.
De vinding is getest met de ESBL-bacterie, maar is ook toepasbaar op EHEC. Het middel is een mengsel van de ingrediënten. ''Het is inmiddels uitvoerig getest op zieke kippen en die leefden daarna weer helemaal op'', aldus directeur Voeding Jan Pieter van der Lugt.
Voor de huidige patiënten biedt het nog geen soelaas. TNO schat dat de vinding pas over twee jaar in de praktijk toepasbaar is. Van der Lugt: ''We hebben nog zes maanden nodig om de oplossing kant-en-klaar door te ontwikkelen. Daarna moeten we nog voldoen aan de regelgeving van de overheid. Dat laatste kost veel tijd.''
Dieren
TNO onderzoekt op welke manier de hele voedselketen, wat de veehouderij betreft, van stal tot bord vrijgemaakt kan worden van antibiotica. TNO-onderzoekers brachten daarbij in kaart hoe de duizenden bacteriën die in onze darmen leven zich voortplanten, waar ze op reageren en waardoor ze gedood worden.
''Het volstoppen van dieren met antibiotica is een tikkende tijdbom. Dat keert zich uiteindelijk tegen ons. Wij zoeken daarom naar ingrediënten die al in de natuur voorkomen en de slechte bacteriën doden'', aldus Van der Lugt.
TNO wil het onderzoek uitbreiden naar een groter programma, waaraan bijna dertig bedrijven mee moeten doen. Een woordvoerder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) kon nog niet reageren, omdat het instituut niet beschikt over de data van het TNO-onderzoek.
Ja, de kiemgroenten, maar dat kan natuurlijk nooit de uiteindelijke bron zijn waar de bacterie is onstaan. Het blijft een darmbacterie. Bij dat kiemproces in die trommels is de bacterie alleen vermeerderd. .quote:Op vrijdag 10 juni 2011 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Duitse media melden dat het definitief de biologische "spruiten" zijn als in Tauge en ander gekiemd zaad. (niet te verwarren met spruitjes)
Je bedoelt initiële ?quote:Op vrijdag 10 juni 2011 19:13 schreef barthol het volgende:
Ja, de kiemgroenten, maar dat kan natuurlijk nooit de uiteindelijke bron zijn waar de bacterie is onstaan. Het blijft een darmbacterie. Bij dat kiemproces in die trommels is de bacterie alleen vermeerderd. .
Jaquote:
Bij het kiem proces in die kiemtrommels is geen bemesting. Bovendien was het betreffende bedrijf een strikt vegetarisch bedrijf wat helemaal geen dierlijke mest gebruikte, ook niet bij de gewassen die op het land werden verbouwd. Uit kunstmest kunnen ook geen darmbacterien komen. Die bacterien leven echt in de darmen van vee.quote:Wellicht een aangekochte (kunst-)mest, of juist mest 'van eigen maak', die de boel her en der met ehec infecteerde.
Weer wat geleerd, dit wist ik niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 19:58 schreef barthol het volgende:
Bij het kiem proces in die kiemtrommels is geen bemesting.
Ook dat nog, dus ergens in de ketting moeten er dieren, hen uitwerpselen, aan te pas zijn gekomen? Of is een boerenbedrijf met En vee En gewas waar men niet zo hygiënisch te werk gaat ook al voldoende?quote:Uit kunstmest kunnen ook geen darmbacterien komen. Die bacterien leven echt in de darmen van vee.
En die koeien of ander vee, die hebben er zelf geen last van? want ik las eigenlijk nergens van 'omvallende of zieke' koeien.quote:Dat die zaden dus al voordat ze bij dat bedrijf kwamen, in aanraking zijn geweest met dierlijke mest, en dat in de kiemtrommels de bacterie is vermeerderd.
Dat is dus letterlijk de ''Hamvraag'', waarom blijven ze maar zoeken bij de groenteteelt terwijl de bron toch echt moet liggen bij de veeteelt.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 10:15 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Weer wat geleerd, dit wist ik niet.
[..]
Ook dat nog, dus ergens in de ketting moeten er dieren, hen uitwerpselen, aan te pas zijn gekomen? Of is een boerenbedrijf met En vee En gewas waar men niet zo hygiënisch te werk gaat ook al voldoende?
[..]
En die koeien of ander vee, die hebben er zelf geen last van? want ik las eigenlijk nergens van 'omvallende of zieke' koeien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 11 juni 2011 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Fann, hou eens op met je vegaisme, je maakt iedereen zieker dan ehec dat doet. Het is vaker gezegd, je werkt mensen tegen je in het harnas. Ik rij nu naar de kiloknaller en Zet de grill buiten en nodig de buurt uit voor een vleesvreetfestijn.
De weg zijn ze al kwijt... nu weer op het ''goede spoor'' komenquote:Op zaterdag 11 juni 2011 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Beter in een verkeerde richting zoeken dan de weg helemaal kwijt zijn
Dat is nooit ergens gezegd dat er veel veganisten waren onder de ziekenquote:Op zaterdag 11 juni 2011 12:05 schreef oompaloompa het volgende:
Zou het kunnen dat een deel van de zieken vegetarisch / veganistisch is?
Daarnaast gaat de bacterie dood bij 80 graden, naast groenten is er weinig eten dat je niet tot 80 graden verhit...
Ik had het over jouquote:Op zaterdag 11 juni 2011 11:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
De weg zijn ze al kwijt... nu weer op het ''goede spoor'' komen
In puur water valt dat nogal tegen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 12:09 schreef Injetta het volgende:
[..]
Dat is nooit ergens gezegd dat er veel veganisten waren onder de zieken
Er zijn volgens mij wel meer dingen die je niet verhit consumeert. Water bijv. Lijkt mij nl. Ook een aardige bron voor besmetting. In water gedijdt veel, met name bacteriën.
en ik over jouquote:
Ik ben gewoon vleeseter. Het is logisch dat het uit de bio industrie komt (van origine), vanwege de resistentie. Bij plantjes gebruiken ze in zoverre ik ermee bekend ben geen antibiotica.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Het punt is fann, dat je niet altijd en overal maar je vegaismische fundamentalisme moet blaaten.
Wat is hygienisch. Planten houden van bemesting. En het is volstrekt natuurlijk dat planten profiteren van de mest van dieren. Maar groenten moet je dan natuurlijk wel goed wassen als je ze wil consumeren. Er zijn ook veel bacterien die niet schadelijk zijn. Maar hier gaat het om een gemuteerde bacterie, en wel een die resistent is geworden tegen wel 14 soorten antibiotica.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 10:15 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Weer wat geleerd, dit wist ik niet.
[..]
Ook dat nog, dus ergens in de ketting moeten er dieren, hen uitwerpselen, aan te pas zijn gekomen? Of is een boerenbedrijf met En vee En gewas waar men niet zo hygiënisch te werk gaat ook al voldoende?
Goede vraag, en ik denk dat ik net iets te weinig weet om er een goed antwoord op te kunnen geven. Maar het kan natuurlijk heel goed dat het ene dier niet ziek wordt van bepaalde bacterien en het andere wel. Ook kan het zijn dat de bacterien in de darmen niet tot ziekte leidt, maar wel tot ziekte kan leiden als diezelfde bacterie in andere organen terecht komt.quote:En die koeien of ander vee, die hebben er zelf geen last van? want ik las eigenlijk nergens van 'omvallende of zieke' koeien.
Waarom blijf je me nu steeds hardnekkig Veganist noemen?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Het punt is fann, dat je niet altijd en overal maar je vegaismische fundamentalisme moet blaaten.
Ik noem je geen vegaNist, ik noem je een vegaist.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 15:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Waarom blijf je me nu steeds hardnekkig Veganist noemen?
Tertwijl je heel goed weet dat dat niet zo is. beetje flauw wordt ik daarvan hoor...
noem me zoals je wilt, maar dan ben ik niet de enige die denkt dat ''ze'' het op de groentequote:Op zaterdag 11 juni 2011 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik noem je geen vegaNist, ik noem je een vegaist.
Dan ga je in elk geval door eigen keuze en betaalde je bovendien niet voor een product welke je stiekem om gaat leggen!quote:Op zondag 12 juni 2011 04:32 schreef hmmmz het volgende:
ik eet helemaal niks meer, ga ik tenminste niet dood aan die bacterie
Gewoon geen vlees eten van een Koe die komkommers, tomaten, sla, bietenspruiten of taugé heeftquote:Op zondag 12 juni 2011 04:32 schreef hmmmz het volgende:
ik eet helemaal niks meer, ga ik tenminste niet dood aan die bacterie
Wellicht zijn er groenten vervoerd in schepen / wagens waar ook vee in vervoerd is en toen niet goed schoongemaakt. Als namelijk alles in een partij besmet was, waren de zieken afkomstig uit dezelfde gemeenten, cq bezoekers van de zelfde supermarkten.quote:EHEC-bacterie: Thailand vindt verdachte bacterie op Belgische bloemkolen
De Thaise autoriteiten hebben zaterdag aangekondigd dat ze de E.coli-bacterie hebben aangetroffen op geïmporteerde bloemkolen uit België. Er is nog geen duidelijkheid of het om de EHEC-bacterie gaat.
Momenteel wordt er nog onderzocht of het om dezelfde stam gaat die in Europa al aan 33 mensen het leven heeft gekost. Het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV) zegt dat die kans erg klein is en dat er geen enkele reden is tot ongerustheid.
"We hebben nog drie tot vijf dagen nodig om de stam van de bacterie te analyseren", zo luidt het bij de Thaise bevoegde instanties.
Thailand verklaarde afgelopen donderdag nog dat ze de E-coli-bacterie had aangetroffen op een lading avocado's uit Europa
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |