Daarmee voorkom je dat elke janboerenlul met een lap grond z'n eigen vlees een beetje gaat lopen slachten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 13:20 schreef erodome het volgende:
Dus je hebt liever dat de dieren vervoerd worden, wat ellende oplevert elke keer weer dan dat z op de boerderij in een daarvoor bedoelde slachteruimte door een erkende slachter geslacht worden?
Dat moet en zal in het slachthuis, want dat is beter?
Prima, en nu moet dat dus verdoofdquote:Dat is bij rituele slacht niet anders jongen, dat gebeurd ook in het slachthuis door die erkende slachters.
onverdoofde slacht straks ook niet meerquote:Dat familiefeestje waar jij het over hebt is al jaren en jaren verboden in nederland, dat heeft niets met legale slacht te maken.
Schat, ik weet hoe het werkt. Ik heb alleen een andere mening dan jijquote:Schat, die dieren krijgen geen spuitje waardoor het gevoel langzaam wegtrekt ofzo hoor.
Je kan en mag dat niet vergelijken met verdovingen voor medische ingrepen.
Het is gewoon stikken bij co2, niets meer, niets minder, stikken tot de bewusteloosheid erop volgt, daar is niets zachts aan.
Ik zie je niet onderbouwen met feiten, maar met meer eigen meningen. Dat is prima, maar er is geen enkel feit waaruit blijkt dat onverdoofd beter zou zijn dan verdoofd. Andersom zijn die feiten overigens ook niet denderend. Vandaar ook dat ik mijn mening op mijn eigen common sense baseer en jij jouw mening op de jouwe. Dat is nou het mooie van ons kikkelandje; je mag zomaar een mening hebben en die ventilerenquote:Daar gaat het wel om, jij beweert bij hoog en laag dat "verdoofd" beter is, dat dat voor het welzijn van het dier is, ik ontken dat, onderbouw het ook nog eens, het is er niet voor het welzijn van de dieren, het is er voor het gemak van de slachter, zodat er enorm veel dieren in korte tijd geslacht kunnen worden.
Ow, gek. Ik zie die beesten altijd minuten gorgelen en rochelen in hun eigen bloed.quote:Ik heb slachten echt zien gebeuren voor mijn neus, het ging verdomde snel.
Onderzoekers zeggen ook dat als de bloeddruk ineens wegvalt je neergaat, bewusteloos raakt.
Ik heb voldoende filmpjes gezien, dank jequote:Omdat je een raar vertekend beeld hebt van zowel verdoofde slacht als rituele slacht, met je spuitje en vergelijkingen met de verdoving bij de tandarts...
Onderzoek, ga het zelf eens meemaken, kom dan nog eens terug.
Dat hoef je helemaal niet te doen hoor. Je hebt het recht op jouw mening zonder dat ik dat een raar, vertekend beeld noem overigens, en ik recht op de mijne. Ik hoef jou net zo min te overtuigen als jij mij.quote:Nee hoor, als je goede ideeen hebt over hoe het beter kan juig ik dat toe en zal ik ook toegeven dat je gelijk hebt.
Ik vind 't wel praktisch om de boel een beetje gelijk te trekken, waarbij ik dus ga voor een verbod op onverdoofd. Daarbij zou ik graag zien dat de regels in zijn geheel wat scherper worden, maar dat is voor een volgende wetswijzigingquote:Ik ben niet zo zwart/wit, de pin vind ik bv beter dan de rituele manier, zo'n groot dier slachten op rituele wijze heeft een te grote foutmarge, veel groter dan bij de verdoofde manier.
Bij kippen is de rituele manier beter dan de machinale, die gewoon bewezen wreed is.
Bij schapen enzo maakt het geen donder uit, het duurt ongeveer even lang.
wreedheid is blijkbaar een subjectief begrip. Ik vind levend en bij volle positieven de strot afsnijden wreed (en ziek).quote:Varkens worden niet ritueel geslacht, maar ik heb wel veel kritiek op vooral de co2 "verdoving", wat je geen verdoving mag noemen, die manier vind ik erg wreed.
Eens, mits daarbij niet uit het oog verloren wordt dat mens en dier niet gelijk zijn aan elkaar. Er moet wel vlees op de plank komen uiteindelijkquote:Dat zou ik ook graag zien, maar dat is eigenlijk niet aan de orde, wel hoe nog effectiever en sneller te zijn.
En ik ben ook voor strenge regels, zo ben ik voor een ritueel keurmerk waarin het leven van geboorte tot dood bij de regels past en dat dat streng gecontroleerd wordt.
Op den duur zien ze dat ook wel. Internet staat bol van de halalslachtpartijen en peta-crap. Maar daar moet je ze mee confronteren op een fatsoenlijke leeftijd. Een jaar of 12 minstens.quote:Bij rituele slacht zijn er ook geen kinderen in het slachthuis, je hebt echt een raar vertekend beeld.
En dat kinderen op ten duur zien hoe slacht gaat is alleen maar goed en geloof me, daar krijgen ze geen idee van dat dat maar normaal is, maar kijken ze wel anders naar dat lapje vlees.
Het interesseert me wel en ik zie het graag anders, maar daar zijn wetgevers voor. Ik en mijn gezin eten intussen gewoon vlees omdat dat lekker is en we vlees nodig hebben willen we er niet als bleke, magere, wandelende lijken uitzien.quote:Jou interreseerd het natuurlijk geen hol dat het vlees wat je eet uit een gruwel industrie komt, dat hoef je niet te zien, maar wel zeiken over de laatste 30 seconde van leven.
Wij eten eigenlijk regelmatiger varkenshaas, kogelbiefstuk, reerug en dergelijke, maar een goed stuk kippenvlees of een lekkere gehaktbal gaan er zo nu en dan ook wel in. Kiloknallers kopen we eigenlijk nooit. Sorry als ik je daarmee teleurstel. En jammer dat je het zo persoonlijk maakt. Siert je niet.quote:Koop nog wat kiloknallers danny, dan voel je je vast beter.
Nope. Ik heb honderden van zulke filmpjes gezien en heb nu geen behoefte er nog een te zien. En mijn vergelijking gaat imo gewoon op, dus ik heb weinig toe te geven. Leer nou eens dat mensen een andere mening mogen hebben dan jijzelf.quote:Elk wezen heeft idd overleveingsdrang en die 30 seconde stikken maken dat dat dier alles op alles zet om te overleven, het zou je sieren als je het filmpje even opzoekt in deze topic(of op youtube) en dat je gewoon eens toegeeft dat je idee bij verdoving een beetje fout zat met je tandarts vergelijkingen...
Zoveel als lekker is. Sowieso elke dag. We zijn omnivoor. Vlees hoort daarbij. Wederom; dat is mijn mening en die ga je niet veranderen al ga je op je kop staan en zippadeedoodah uit je anus fluitenquote:Voldoende vlees op tafel, dus eens per week een lapje van 150 gram?
Of bedoel je elke dag lekker stevig aan het vlees, je weet wel, DE reden waarom dingen meer om snel gaan dan welzijn?
ik geloof niet in de energie/klimaathoax, en inderdaad; we genieten zo goed als dagelijks van een heerlijk stuk vlees. We eten overigens ook non-biologische groent (nu met minder EHEC!!) enzo. Dat ik vlees eet wil niet zeggen dat ik het niet fijner zou vinden als het dier minder te lijden zou hebben gehad. Waarom kunnen sommige mensen dat niet los van elkaar zien?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:36 schreef Ceminon het volgende:
Nou, geniet jij lekker elke dag van je lappie vlees en probeer niet te denken aan al het leed waar je aan bijdraagt, om nog niet te spreken van de energieverspilling die gepaart gaat met vlees eten.
Ik bedoelde met energieverspilling onder andere ook:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:47 schreef Danny het volgende:
[..]
ik geloof niet in de energie/klimaathoax, en inderdaad; we genieten zo goed als dagelijks van een heerlijk stuk vlees. We eten overigens ook non-biologische groent (nu met minder EHEC!!) enzo. Dat ik vlees eet wil niet zeggen dat ik het niet fijner zou vinden als het dier minder te lijden zou hebben gehad. Waarom kunnen sommige mensen dat niet los van elkaar zien?
Geen idee. Don't know, don't care.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:22 schreef Ceminon het volgende:
Ik bedoelde met energieverspilling onder andere ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_wet_van_de_thermodynamica
http://en.wikipedia.org/w(...)_transfer_efficiency
Of is dat ook een fabeltje?
Als ik mijn stukje vlees laat liggen wordt daar geen dier beter van. Zo realistisch ben ik dan ook weer. Buiten dat we vlees nodig hebben natuurlijk, tenzij je die ranzige 'vleesvervangers' gaat vreten (die bijna net zo ranzig zijn als de nieuwe Lays Chips met 25% minder zout) en voedingssupplementen gaat slikken.quote:Waarom zou je overigens wel willen dat dieren minder lijden, maar ben je niet bereid daar stappen voor te ondernemen? Vind je jouw luxe belangrijker dan het voorkomen van heel veel leed?
How scientific of you. Dit is biologie voor de middelbare school.quote:
Typisch gevalletje prisoner's dilemma.quote:Als ik mijn stukje vlees laat liggen wordt daar geen dier beter van. Zo realistisch ben ik dan ook weer. Buiten dat we vlees nodig hebben natuurlijk, tenzij je die ranzige 'vleesvervangers' gaat vreten (die bijna net zo ranzig zijn als de nieuwe Lays Chips met 25% minder zout) en voedingssupplementen gaat slikken.
Maar goed, ik kijk realistisch en net als iedereen hier heb ik een mening. Maar vertel; wat doe jij dat ook maar de minste impact heeft op het welzijn van slachtvee?
Zou kunnen. Link niet bekeken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:24 schreef Ceminon het volgende:
How scientific of you. Dit is biologie voor de middelbare school.
Ok. Dan moet je dat gaan doen?quote:Ik zou overigens graag het onderzoek willen doorzien waaruit jij opmaakt dat er geen sprake is van duurzaamheidsproblemen in een wereld met bijna 7 miljard mensen.
Iedereen denkt ook zo, op een relatieve handvol mensen na.quote:Typisch gevalletje prisoner's dilemma.
Och, iedereen betaalt al belasting, dus het zal niet uitmaken als ik dat niet doe.
Als iedereen dat zou denken, valt de staat uit elkaar.
En dat moet ook. Mensen eten vlees.quote:Och, die dieren zijn toch al dood, en wat maakt het nou uit als één persoon dat vlees laat liggen?
Als iedereen zo denkt, blijft de vleesindustrie ook bestaan.
En als mijn oom een kutje had gehad was het mijn tante geweest. Zo goed als niemand besluit dat vlees te laten liggen, dus dan kun je doordromen- en drammen over een schijnbare utopie, of gewoon accepteren dat jij je aan moet passen aan de wereld en niet andersom.quote:Als iedereen zou besluiten om dat vlees te laten liggen, dan is het snel afgelopen met de vleesindustrie, en dan is er ook geen sprake meer van een dier dat "toch al dood is".
'Zo min mogelijk?' Die moet je uitleggen. Want als iedereen 'zo min mogelijk' zou doen zou de wereld vergaan!! Verder prima dat jij geen vlees eet. Moet je helemaal zelf weten. Ik doe het wel en ben niet van plan daarmee te stoppen. Net als het overgrote deel van de bevolking.quote:Wat doe ik? Ik eet geen vlees, en zo min mogelijk dierlijke producten.
Voor jou zal dat best gelden. Ik hoef de wereld niet te veranderen. Ik ben geen wereldverbeteraar. Daarvoor mis ik het gen dat pretentieus gedrag en superioriteitsgevoel regelt.quote:Kan ik in mijn eentje de wereld veranderen? Nee. Is dat een goede reden om maar helemaal niets te doen? Natuurlijk niet.
Inderdaad. Niet alleen heb ik weinig behoefte aan een EHEC infectie, maar ik vind het smaken naar neushoornpis.quote:Ik vind zelf overigens soja goed te eten, maar dat is persoonlijke smaak.
Dat is duidelijk. Als iedereen zo zou denken zouden we overigens in grotere problemen zijn dan wanneer iedereen gewoon lekker vlees blijft eten zoals de natuur dat bedoeld heeftquote:Mijns inziens is het sowieso een klein offer om dan maar "iets minder lekker" te eten om de voortzetting van zoveel leed tegen te werken. Ik slik geen voedingssupplementen. Mijn gezondheid interesseert me eigenlijk bar weinig.
dat moet je aan die andere gast vragen. die begint erover dat hij een onderzoek wil lezen. ik heb het helemaal niet over onderzoeken gehad afaik.quote:
Heel concreet vroeg hij waar jij uit afleidt dat er geen sprake is van duurzaamheidsproblemen in een wereld waar 7 miljard mensen leven.quote:Op woensdag 29 juni 2011 12:53 schreef Danny het volgende:
[..]
dat moet je aan die andere gast vragen. die begint erover dat hij een onderzoek wil lezen. ik heb het helemaal niet over onderzoeken gehad afaik.
Je begrijpt er echt geen hol van of wel soms?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Daarmee voorkom je dat elke janboerenlul met een lap grond z'n eigen vlees een beetje gaat lopen slachten.
Mijn mening komt niet van wat filmpjes op het internet, mijn mening komt van de weg van consumptiedieren van geboorte tot dood uit eerste hand kennen, met lesstof eronder en onderzoeken om het te staven.quote:Ik zie je niet onderbouwen met feiten, maar met meer eigen meningen. Dat is prima, maar er is geen enkel feit waaruit blijkt dat onverdoofd beter zou zijn dan verdoofd. Andersom zijn die feiten overigens ook niet denderend. Vandaar ook dat ik mijn mening op mijn eigen common sense baseer en jij jouw mening op de jouwe. Dat is nou het mooie van ons kikkelandje; je mag zomaar een mening hebben en die ventileren![]()
Filmpjes, youtube, niet echt je van het zeg maar...quote:Ow, gek. Ik zie die beesten altijd minuten gorgelen en rochelen in hun eigen bloed.
Ik heb voldoende filmpjes gezien, dank je
Dat hoef je helemaal niet te doen hoor. Je hebt het recht op jouw mening zonder dat ik dat een raar, vertekend beeld noem overigens, en ik recht op de mijne. Ik hoef jou net zo min te overtuigen als jij mij.
30 seconde zijn 30 seconde danny, of je nu stikt of doodbloed, dat maakt geen hol uit.quote:Ik vind 't wel praktisch om de boel een beetje gelijk te trekken, waarbij ik dus ga voor een verbod op onverdoofd. Daarbij zou ik graag zien dat de regels in zijn geheel wat scherper worden, maar dat is voor een volgende wetswijziging
wreedheid is blijkbaar een subjectief begrip. Ik vind levend en bij volle positieven de strot afsnijden wreed (en ziek).
Je moet dan ook geen gruwelfilmpjes opzoeken voor ze, gewoon zoals het "netjes" gaat is al confronterend genoeg.quote:Eens, mits daarbij niet uit het oog verloren wordt dat mens en dier niet gelijk zijn aan elkaar. Er moet wel vlees op de plank komen uiteindelijk
Op den duur zien ze dat ook wel. Internet staat bol van de halalslachtpartijen en peta-crap. Maar daar moet je ze mee confronteren op een fatsoenlijke leeftijd. Een jaar of 12 minstens.
Het interreseerd je te weinig, want anders had je wel wat gedaan voor jezelf en je gezin.quote:Het interesseert me wel en ik zie het graag anders, maar daar zijn wetgevers voor. Ik en mijn gezin eten intussen gewoon vlees omdat dat lekker is en we vlees nodig hebben willen we er niet als bleke, magere, wandelende lijken uitzien.
Het is meer dat ik het meestal ongelovelijk hypocriet vind in dit soort discussie's, mensen hebben een grote mond over onverdoofd slachten, maar vinden praktijken zoals plofkippen, kippenvegers, zeugen die in hokken staat zo groot als een salontafel waarin ze zich niet eens om kunnen draaien en nog veel meer ellende niet erg, niet erg genoeg iig.quote:Wij eten eigenlijk regelmatiger varkenshaas, kogelbiefstuk, reerug en dergelijke, maar een goed stuk kippenvlees of een lekkere gehaktbal gaan er zo nu en dan ook wel in. Kiloknallers kopen we eigenlijk nooit. Sorry als ik je daarmee teleurstel. En jammer dat je het zo persoonlijk maakt. Siert je niet.
Het is een meer dan leerzaam filmpje, keurig onderzoek, jammer dat je hem niet wil kijken.quote:Nope. Ik heb honderden van zulke filmpjes gezien en heb nu geen behoefte er nog een te zien. En mijn vergelijking gaat imo gewoon op, dus ik heb weinig toe te geven. Leer nou eens dat mensen een andere mening mogen hebben dan jijzelf.
Kortom, je bent hypocriet, je geeft aan het eind van de dag veel minder om welzijn van dieren dan je hier op fok laat weten.quote:Zoveel als lekker is. Sowieso elke dag. We zijn omnivoor. Vlees hoort daarbij. Wederom; dat is mijn mening en die ga je niet veranderen al ga je op je kop staan en zippadeedoodah uit je anus fluiten
Overigens hoorde ik dat het verbod erdoor is. Goeie zaak. Jammer dat er alsnog een slag om de arm wordt gehouden, maar het is een flinke stap in de goede richting.
Je bent je ervan bewust dat ehec niet van soja afkomt, maar van koeien en schapen?quote:Op woensdag 29 juni 2011 12:46 schreef Danny het volgende:
Inderdaad. Niet alleen heb ik weinig behoefte aan een EHEC infectie, maar ik vind het smaken naar neushoornpis.
hij wilde het onderzoek lezen waaruit ik iets op zou maken wat ikzelf nooit gezegd heb. De hele vraag sloeg nergens op. En dat is best knap, omdat het niet eens een vraag was.quote:Op woensdag 29 juni 2011 12:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heel concreet vroeg hij waar jij uit afleidt dat er geen sprake is van duurzaamheidsproblemen in een wereld waar 7 miljard mensen leven.Of zit die conclusie ernaast? Dat kan natuurlijk ook.
Technisch gezien stond er geen vraagteken, idd.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:11 schreef Danny het volgende:
[..]
hij wilde het onderzoek lezen waaruit ik iets op zou maken wat ikzelf nooit gezegd heb. De hele vraag sloeg nergens op. En dat is best knap, omdat het niet eens een vraag was.
anders volg je het nieuws evenquote:Op woensdag 29 juni 2011 12:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat ehec niet van soja afkomt, maar van koeien en schapen?
Anders lees je je eens in in de materie...quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:14 schreef Danny het volgende:
[..]
anders volg je het nieuws even
Maar afgezien daarvan smaakt t nog steeds naar hippostront.
Het bewijst opnieuw je gebrek aan kennis. Het toetsingsrecht is het recht van rechter om een wet aan de grondwet te toetsten. Dat recht heeft hij thans niet. De toetsing van nieuwe wetten aan de grondwet is voorbehouden aan de rechtgever zelf, en doorgaans is het de eerste kamer die dat doet, hoewel in de memorie van toelichting indien nodig daar meestal ook al aandacht aan geschonken wordt.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hiervandaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toetsingsrecht
[..]
Dit klinkt je misschien vreemd in de oren, maar wetgeving kan wel degelijk in strijd zijn met de grondwet.
Met kippen en dergelijk kleinvee is daar niets mis mee. Maar dat is nu ook al (was gister ook al) aan strikte regels gebonden hoor. En daar komt wel een leuke ethische discussie uit voort; als die janboerenlul met een lap grond een paar compleet gelukkige geiten heeft die een paar jaar geit zijn en daarna stoofpot worden, en misschien 10 seconden pijn hebben bij de slacht, is dat dan erger dan ons varken dat in 3 maanden in een hok ongeveer even groot als hijzelf zit, of met 100e varkens in een ruimte die ook kleiner is dan de varkens die er in gaan, en die misschien maar 5 seconden pijn hebben bij de slacht? Maar geen leven hebben gehad?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Daarmee voorkom je dat elke janboerenlul met een lap grond z'n eigen vlees een beetje gaat lopen slachten.
Dus het zit op soja, zoals ik al zeiquote:Op woensdag 29 juni 2011 13:19 schreef erodome het volgende:
Anders lees je je eens in in de materie...
Besmet sproeiwater of mest is de oorsprong, het kan op groente zitten, maar komt uit de darmen van koeien en schapen.
We eten gerechten uit diverse keukens, maar ook zo goed als dagelijks vlees. Want lekker.quote:Nu ben ik ook niet gek op soja, als ik zonder vlees eet dan gebruik ik geen vleesvervangers. Kijk eens in de hindoestaanse keuken, leuk als je eens wat wil afwisselen met de mogelijkheid iets zonder vlees te bereiden, maar wel echt lekker te eten.
En hij legde me woorden in de mond en daar ging ik eenvoudigweg niet op in.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:13 schreef Molurus het volgende:
Technisch gezien stond er geen vraagteken, idd.
Soms wel.quote:Op woensdag 29 juni 2011 12:57 schreef erodome het volgende:
Je begrijpt er echt geen hol van of wel soms?
Het dier moet dus eerst verdoofd worden. Maar dan nog vind ik 't ziek om bij je eigen thuis beesten te slachten. Gewoon vlees bij de slager halen. Zelfslacht of slacht buiten slachthuizen zou wmb gewoon verboden moeten zijn. Het slachthuis dient dus gewoon bij een bedrijf te horen waar personeel in dienst is enzo. Niet jantje aardappelpoter die een kelder een beetje leuk inricht om aan de regels te voldoen die een slachter laat komen dus.quote:Welke janboerenlul dan ook mag niet slachten op eigen terrein, wel mag janboerenlul een officiele slachter laten komen, waarbij alle regels die in het slachthuis gelden daar ook gelden, als er niet aan die regels voldaan kan worden mag er niet geslacht worden.
Die regels zouden dus moeten veranderen, of die boer zou een slachtbedrijf moeten beginnen en dus een slachthuis moeten hebben en aan alle wettelijke voorwaarden wat dat betreft moeten voldoen. En uiteraard; verdoven vóór de slacht.quote:Voor de dieren is dat vele malen beter, geen stressvol vervoer, geen enge nieuwe omgeving, geen wachtrijen voor de slacht, geen gehaast.
Gewoon op eigen terrein, op een keurige slachtplaatst, alles netjes volgens de regels.
legale thuisslacht zou wmb dus verboden moeten worden.quote:De rest is al jaren en jaren verboden, het beeld wat jij hebt bestaat niet in legale thuisslacht.
Gefeliciteerd. En nu moet iedereen opeens bekeerd worden tot jouw inzichten hierover, want jij weet het beter en iedereen die iets anders vindt is dom? Ofzo?quote:Mijn mening komt niet van wat filmpjes op het internet, mijn mening komt van de weg van consumptiedieren van geboorte tot dood uit eerste hand kennen, met lesstof eronder en onderzoeken om het te staven.
Dat zijn inderdaad de peta filmpjes ja. Er zijn echter ook prima docu's te vinden over slacht als je even je best doetquote:Filmpjes, youtube, niet echt je van het zeg maar...
Je weet dat dat wereldwijde filmpjes zijn en dat het sensatie gehalte erg hoog is?
En FUCKING ziek als je dat als niet slachter doet, je er persé bij wilt zijn of dat doet als het dier nog bij bewustzijn is. Vind ik.quote:Let bv eens op, als ze "zagen" dan is het geen nette slacht en gaat het idd wat langer duren. Officieel mogen de dieren geen andere dieren geslacht zien worden, worden ze op de grond geslacht, waarbij het dier met zachte, maar zekere hand wordt neergelegd, de ogen worden bedekt (met de oren meestal), dan wordt het gebed geprevelt(niets zeggen of poesje mauw zachtjes zingen zou hetzelfde effect hebben) en dan wordt in 1 snede de hele hals echt tot op de nekwervels doorgehaald, halsslagaderen, luchtpijp, alles in 1 vloeiende beweging doorgehaald met een bloedscherp mes.
Dat is snel en effectief.
Net zoals die ene journalist die z'n kop werd afgesneden inderdaad. Die ging ook ineens neer. Dat was ook knap ziek. Beetje van hetzelfde kaliber imo.quote:Bij de runderen blijven ze staan en het dier gaat onmiddelijk neer na die snede.
Bij co2 stik je niet. Je verliest langzaam het bewustzijn.quote:30 seconde zijn 30 seconde danny, of je nu stikt of doodbloed, dat maakt geen hol uit.
Het ene (onverdoofde slacht) is vind ik sadistisch en ziek, het andere momenteel de meest humane manier om een dier in een stuk vlees te veranderen.quote:Een goede halal slacht duurt tussen de 5 en de 30 seconde, co2 duurt rond de 30 seconde.
Het is erg hypocriet om over het ene te gaan stuiteren en het andere met de mantel der liefde te bedekken
Ah, én wetenschapper, én slachtdeskundige, én opvoedingsdeskundige. Wat een talenten!quote:Je moet dan ook geen gruwelfilmpjes opzoeken voor ze, gewoon zoals het "netjes" gaat is al confronterend genoeg.
Vanaf een jaar of 4/5 begin je met wat zeer oppervlakkige kennis over hoe de dieren leven, vanaf een jaar of 8 ga je de wat mindere kanten laten zien, vanaf een jaar of 10 kan de slacht erbij die netjes volgens de regels gaat.
Wow. in discussie gaan met een kind van 12.quote:Ik vind het bv schokkend dat veel kinderen geen idee hebben dat dat kippetje dat op hun bord ligt jonger is dan lamsvlees, laatst nog een hele discussie met mijn neefje(12 jaar) gehad daarover, die commentaar gaf over het eten van lamsvlees.
Jawel oh heilige betweterquote:Het interreseerd je te weinig, want anders had je wel wat gedaan voor jezelf en je gezin.
Och, jij doet tig aannames over mij, mijn motivaties, mijn gezin en weet ik wat al niet. Het zou je sieren als je dan ook niet zou miepen als je eens een weerwoord krijgt.quote:En die grove onzin van bleke, magere, wandelende lijken, wat moet ik daar nu mee, het laat vooral zien dat je geen idee hebt.
Want alleen JIJ bepaalt wat erg is, wat niet erg is, wat erg genoeg is, wat goed is en wat fout is. Toch?quote:Het is meer dat ik het meestal ongelovelijk hypocriet vind in dit soort discussie's, mensen hebben een grote mond over onverdoofd slachten, maar vinden praktijken zoals plofkippen, kippenvegers, zeugen die in hokken staat zo groot als een salontafel waarin ze zich niet eens om kunnen draaien en nog veel meer ellende niet erg, niet erg genoeg iig.
Erg genoeg om tegen onverdoofd slachten te zijn in ieder gevalquote:Niet erg genoeg om zelf het anders te doen, niet erg genoeg om daarover net zo hard te schreeuwen.
Geen tijd voor, geen zin in. Ik heb alles al honderd keer gezien en ik ga niet van gedachten veranderen. Zéker niet door figuren als jij die kosten wat kost hun eigen ideeën aan anderen menen te moeten opdringen en die nog nooit hebben gehoord van het vormen van een eigen mening (en dat dat naast voor jezelf ook voor anderen geldt). Newsflash; jij hebt de wijsheid net zo min in pacht als ik. Je bent ook een keer in een slachthuis geweest. Nou gefeliciteerd mevrouw de expert. Ik ben weleens in een autofabriek geweest. Als je ook maar IETS wilt weten over auto's moet je dus bij mij zijn!!quote:Het is een meer dan leerzaam filmpje, keurig onderzoek, jammer dat je hem niet wil kijken.
Kortom, je hebt grootheidswaanzin, last van een God-complex en je mist wat manieren.quote:Kortom, je bent hypocriet
Och, jij vindt het prima als dieren onverdoofd de strot worden afgesneden. Niemand kan zien wat jij thuis doet. Voor hetzelfde geld mishandel je je huisdieren en zit je hier alleen het heilige boontje uit te hangen.quote:je geeft aan het eind van de dag veel minder om welzijn van dieren dan je hier op fok laat weten.
Dat idee mag je hebben. Als je daar heet van wordt moet je dat idee gewoon hebben. Duidelijk is dat er in ieder geval geen enkel greintje fatsoen bij je is mbt andermans mening en dat maakt je in mijn ogen vooral een beetje laf, eng en raar. Moet je zelf weten hoor, is je goed recht, maar ik ben blij dat ik anders in elkaar zit.quote:Heb een beetje het idee dat het je meer gaat om religie dan om dierenwelzijn.
als we dat werkelijk doen komen we serieus een boel vlees tekort. of lappen grond. of beiden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 14:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Met kippen en dergelijk kleinvee is daar niets mis mee. Maar dat is nu ook al (was gister ook al) aan strikte regels gebonden hoor. En daar komt wel een leuke ethische discussie uit voort; als die janboerenlul met een lap grond een paar compleet gelukkige geiten heeft die een paar jaar geit zijn en daarna stoofpot worden, en misschien 10 seconden pijn hebben bij de slacht, is dat dan erger dan ons varken dat in 3 maanden in een hok ongeveer even groot als hijzelf zit, of met 100e varkens in een ruimte die ook kleiner is dan de varkens die er in gaan, en die misschien maar 5 seconden pijn hebben bij de slacht? Maar geen leven hebben gehad?
Ik denk dat we juist wat meer naar de janboerenlul met een lap grond toe moeten ...
Wat is er dan fout en/of anders ten opzichte van wat er op die wikipediapagina staat?quote:Op woensdag 29 juni 2011 14:12 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het bewijst opnieuw je gebrek aan kennis. Het toetsingsrecht is het recht van rechter om een wet aan de grondwet te toetsten. Dat recht heeft hij thans niet. De toetsing van nieuwe wetten aan de grondwet is voorbehouden aan de rechtgever zelf, en doorgaans is het de eerste kamer die dat doet, hoewel in de memorie van toelichting indien nodig daar meestal ook al aandacht aan geschonken wordt.
Kortom: als je er geen verstand van hebt, hou er dan je bek over dicht.
en de graanboeren mogen gewoon afsterven natuurlijkquote:Op woensdag 29 juni 2011 15:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Eens, des te meer reden om eens wat minder vlees te etenEn dan inderdaad geen tofu, maar een indiase curry, om maar iets te noemen.
En het is een probleem dat zich dan twee keer sneller oplost dan je zou verwachten; een kilo rundvlees kost voor de productie zo'n acht kilo graan. Hoeven we die graan ook niet meer te verbouwen = meer landbouwgrond beschikbaar = meer ruimte voor de koeien.
Een gedeelte dan wel, ja.quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:12 schreef Danny het volgende:
[..]
en de graanboeren mogen gewoon afsterven natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |