maar ja, dat was toen niet belangrijk. vonden vooral de grote landen. dus eigen schuld?quote:Op woensdag 8 juni 2011 09:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook voor de crisis waren we als europa al niet goed bezig omdat het verdag van maastricht wat juist dit zou moeten voorkomen vanaf dag 1 al met de voeten getreden werd.
Als ze alleen dat zouden doen, zouden we allemaal een stuk meer premie betalen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:35 schreef okiokinl het volgende:
[..]
pensioenfondsen moeten zich helemaal niet bzig houden met zulke dingen. gewoon ons geld sparen en klaar. als ze alleen dat zouden doen, was er geen tekort.
Dat blijkt dus noodzakelijk. Als dat potje dan ook nog 's ECHT onbereikbaar was voor de overheid dan hebben we deal.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als ze alleen dat zouden doen, zouden we allemaal een stuk meer premie betalen.
Yeah right .. de wereld uit het slop ..quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:12 schreef Hathor het volgende:
Weet je wat de wereld nodig heeft om uit het slop te komen? Een goeie ouwerwetse oorlog, met ontzettend veel tot de grond toe platgebrande steden en miljoenen slachtoffers.
Het beste is dus een paar leningen te nemen en het er nog even goed van te nemen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:51 schreef Farenji het volgende:
Het maakt niets uit of we Griekenland uit de EU schoppen of niet, of we miljardenhulp geven of niet. Het hele monetaire systeem gaat ineenstorten en daar helpt niks tegen. We zijn al tijden geleden op een grote ijsberg gevaren, en we kunnen hozen wat we willen maar zinken is onherroepelijk.
Dus laat het orkest doorspelen en dans, godverdomme!
Ik geloof er niet veel van, op dit moment wordt er al 20% van mijn loon aan premie betaald, nou gaan we daar eens mee rekenen. In totaal ongeveer 40 (of worden het er 45) premie jaren, dus zou er zonder rendement al 8 jaar volledige pensioen premie in moeten zitten aan het eind. Dus om in een volledig pensioen te voorzien. Maar dat krijg je nog niet eens, want je gaat minder dan je jaarloon krijgen omdat men ook nog rekening houdt met de AOW die je ontvangt en dan ook nog eens een totale terugval naar 75% van je middenloon . Ik zou eens moeten kijken hoeveel ik precies per jaar zou gaan krijgen. Dan kunnen we eens kijken hoeveel er afgedragen gaat worden en op hoeveel ik recht ga hebben wanneer ik de gemiddelde leeftijd van 82 zou gaan behalen en op mijn 67 met pensioen mag gaan.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Klinkt behoorlijk fatalistisch, en wat ga jezelf daar tegen doen?quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:51 schreef Farenji het volgende:
Het maakt niets uit of we Griekenland uit de EU schoppen of niet, of we miljardenhulp geven of niet. Het hele monetaire systeem gaat ineenstorten en daar helpt niks tegen. We zijn al tijden geleden op een grote ijsberg gevaren, en we kunnen hozen wat we willen maar zinken is onherroepelijk.
Dus laat het orkest doorspelen en dans, godverdomme!
waarom? volgens mij bouw je nu, als je een leven lang werkt, meer dan voldoende geld op. dat is het idee van een pensioen fonds toch, jij bouwt op, zij betalen uit, en dan ga je dood, het rest bedrag is voor hun?quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er is niks tegen te doen, ik zit de achtbaanrit wel uit en dan zien we wel weer verder. Er komt vanzelf wel een oplossing maar die oplossing kan niet uit dezelfde hoofden komen die het probleem ook hebben veroorzaakt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:58 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Klinkt behoorlijk fatalistisch, en wat ga jezelf daar tegen doen?
Exact.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:45 schreef moussie het volgende:
[..]
Yeah right .. de wereld uit het slop ..
Het enige wat er gebeurd is dat de rijken en hun banken, die heus wel zorgen dat hun niet onder de doden zitten, het geld niet meer uit te hoeven keren aan de spaarders, zoals jij dus, omdat die dood zijn. En zo kan dan de hele cyclus van vernieling>wederopbouw opnieuw beginnen
Als ze alleen dat zouden doen hadden we 100% zekerheid over onze pensioenen later.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Een voorraad ingeblikt eten aanleggen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:58 schreef SemperSenseo het volgende:
Klinkt behoorlijk fatalistisch, en wat ga jezelf daar tegen doen?
Ja, want 'rijkuh mensuh' kunnen niet doodgaan door kogels, bommen of vergassing. Moet ik nu echt weer een Godwinnetje doen, of snap je hem zelf ook wel?quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:45 schreef moussie het volgende:
[..]
Yeah right .. de wereld uit het slop ..
Het enige wat er gebeurd is dat de rijken en hun banken, die heus wel zorgen dat hun niet onder de doden zitten, het geld niet meer uit te hoeven keren aan de spaarders, zoals jij dus, omdat die dood zijn. En zo kan dan de hele cyclus van vernieling>wederopbouw opnieuw beginnen
Dit. De miljarden die Europa aan Griekenland geeft verdwijnt dan ook in de zakken van pensioenfondsen en banken. Het is geen vreemde zaak dat bij een eventuele schuldsanering de schuldeisers (banken, verzekeraars, pensioenfondsen) een deel van de klap zullen moeten opvangen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:43 schreef RM-rf het volgende:
de banken en pensioenfondsen zijn ook de grootste eigenaars van griekse obligaties welke deze vooral kochten omdat die zo'n lekker hoge rente opleverden...
die rente is er natuurlijk wegens ook een bestaand hoger risico, maar kennelijk denken de banken en pensioenfondsen dat zij daarmee geen rekening hoeven te houden, omdat de overheid, nederland en de EU en andere lidstaten hen toch wel gaan helpen, en mocht griekenland niet verder kunnen blijven betalen dan die obligaties zou gaan garanderen door 'nood-kredieten' om hun rente te blijven betalen...
Nu is het al zo dat de nederlandse overheid waarschijnlijk inderdaad toeschiet, niet vanweg die leuke griekse snorremansen of omdat ze zo dol zijn op tatziki en feta.. maar vooral omdat idd de eigen pensioenen en eigen banken hiervan het meeste te lijden zouden hebben ..
Dan is het ook helemaal niet zo vreemd als De Jager stelt dat het niet zo kan zijn dat die hulp van de nederlandse overheid enkel direkt de winstmarge's van de banken en pensioenfondsen gaat aanvullen...
maar ook die bv wel eens een toezeging moeten doen....
Ik zou zelf overigens willen voorstellen dat de toekomstige bonussen aan Topmannen in zowel de bankwereld alswel bij de pensioenfondsen gewoon uitbetaald worden met die griekse obligaties uit Pensioenfonds-bezit.
mooie manier die hoge risico's af te schrijven
euhm ...quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, want 'rijkuh mensuh' kunnen niet doodgaan door kogels, bommen of vergassing. Moet ik nu echt weer een Godwinnetje doen, of snap je hem zelf ook wel?
Maar daarom springt europa dus maar bij om de klap langer uit te stellen, of om ervoor te zorgen dat sommige van die banken/verzekeraars/pensioenfondsen hun blijkbaar te risicovolle portefeuille op kosten van de belastingbetaler maar kunnen afbouwen. Laat ze die dure gebouwen waar ze in zitten maar verkopen om die klappen op te vangen net zoals er gezegd wordt dat griekenland hun bezittingen moeten gaan verkopen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:44 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit. De miljarden die Europa aan Griekenland geeft verdwijnt dan ook in de zakken van pensioenfondsen en banken. Het is geen vreemde zaak dat bij een eventuele schuldsanering de schuldeisers (banken, verzekeraars, pensioenfondsen) een deel van de klap zullen moeten opvangen.
Nou, primair ligt de schuld (als in verwijtbaar gedrag) natuurlijk bij de Grieken. Die zijn als eerst aan zet. Daarna kunnen we praten over de schulden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar daarom springt europa dus maar bij om de klap langer uit te stellen, of om ervoor te zorgen dat sommige van die banken/verzekeraars/pensioenfondsen hun blijkbaar te risicovolle portefeuille op kosten van de belastingbetaler maar kunnen afbouwen. Laat ze die dure gebouwen waar ze in zitten maar verkopen om die klappen op te vangen net zoals er gezegd wordt dat griekenland hun bezittingen moeten gaan verkopen.
Verwijtbaar gedrag kunnen we wel naar de grieken afschuiven maar wie zijn de grieken blijven faciliteren in hun oneidige dorst naar meer geld om op te brassen, en wie hebben er voor gezorgd dat sommige leningen van griekenland buiten de boekhouding bleven. En dan wil ik het er nog niet eens over hebben wie de boeken van de grieken niet goed gecontroleerd hebben. Als ik als burger iets koop en het blijkt een miskoop dan wordt ik normaliter met mijn neus op de feiten gedrukt en wordt ern snel eigen verantwoordelijkheid geroepen. Maar voor de financierders van griekenland roepen we dan opeens nee het is de schuld van de grieken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:24 schreef nikk het volgende:
[..]
Nou, primair ligt de schuld (als in verwijtbaar gedrag) natuurlijk bij de Grieken. Die zijn als eerst aan zet. Daarna kunnen we praten over de schulden.
Omdat de Grieken de boel bewust hebben belazerd. En als jij als burger een lening neemt die je niet kan betalen dan moet je daar ook gewoon voor bloeden. Net als de Grieken. Laat ze maar hun OV, NUTS en andere voorzieningen eerst privatiseren voordat wij in Nederland de banken en pensioenfondsen om een bijdrage vragen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Verwijtbaar gedrag kunnen we wel naar de grieken afschuiven maar wie zijn de grieken blijven faciliteren in hun oneidige dorst naar meer geld om op te brassen, en wie hebben er voor gezorgd dat sommige leningen van griekenland buiten de boekhouding bleven. En dan wil ik het er nog niet eens over hebben wie de boeken van de grieken niet goed gecontroleerd hebben. Als ik als burger iets koop en het blijkt een miskoop dan wordt ik normaliter met mijn neus op de feiten gedrukt en wordt ern snel eigen verantwoordelijkheid geroepen. Maar voor de financierders van griekenland roepen we dan opeens nee het is de schuld van de grieken.
Inderdaad. Lekker alles op de Grieken afschuiven is makkelijk, maar zolang bankiers die miljarden verliezen beloond worden met miljoenen zal dit soort crisis telkens weer blijven gebeuren, en zal het elke keer erger worden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 08:27 schreef BertV het volgende:
Vergeet Griekenland, dit is een bankenprobleem, en dan vooral een internationale.
Dit is bankencrisis 2.0, verpakt in de Griekse-vlag.
Zij maakte de verkeerde inschatting door verkeerd te gokken, zij krijgen het geld van de NL-regering, gaan verder naar start en hoeven niet naar de gevangenis.
Als jij als burger bewust wordt opgelicht als je iets koopt stap je naar de politie en wordt de verkoper aangepakt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:29 schreef Basp1 het volgende:
Als ik als burger iets koop en het blijkt een miskoop dan wordt ik normaliter met mijn neus op de feiten gedrukt en wordt ern snel eigen verantwoordelijkheid geroepen. Maar voor de financierders van griekenland roepen we dan opeens nee het is de schuld van de grieken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |