Nou, ik moet TS deels gelijk geven. Niet zozeer omdat hij sommige vakken nutteloos noemt, want elk vak heeft zijn eigen nut en waarde, maar wel het gebrek aan een aantal vakken die wel degelijk interessant zijn (filosofie, ethiek), of eigenlijk de manier waarop deze vakken onderwezen worden. Er zou meer discussie moeten zijn op de middelbare school. Zodat je geprikkeld wordt actief mee te denken. Minder huiswerk, maar juist meer doen op school. Huiswerk maak je, of schrijf je over en uiteindelijk leer je er weinig van als je het afraffelt. Terwijl je toch meer zou leren als je actief op school zou moeten meedenken en aan het eind van de dag iets zou moeten inleveren. Plus het feit dat je dan thuis minder te doen hebt, zodat je je als kind ook kan ontwikkelen in andere dingen (hobby's en sport zijn ook belangrijk!).
Ik heb het gemerkt bij een aantal practica. Van practica waarbij je binnen twee dagen alles in een groot verslag moet uitwerken, blijft minder hangen, omdat je passief die verslagen in elkaar draait. Practica waarbij je aan het eind van de dag korte discussies moet schrijven en gelijk moet inleveren, blijven beter hangen, omdat je gedwongen wordt om actief mee te denken. Er is dan ook ruimte voor discussie met de medestudenten en assistenten en soms zelfs docenten.
This isn't even my final form.