abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97853843
Ik als jongere verbaas me soms over hoe grijs en stoffig het bestuur van bijvoorbeeld de SER of vakbonden als de FNV is. Natuurlijk is er sprake van vergrijzing, maar het is toch absurd dat het sociaal-economische beleid in Nederland grotendeels bepaald door adviesorganen die bijna alleen maar uit – met alle respect – fossielen bestaan? Ik herinner me een artikel van een aantal jaar geleden waarin werd vermeld dat het jongste lid van de SER niet jonger dan 48 jaar was. Onbegrijpelijk. Hoe kan het in godsnaam dat onze toekomst zo sterk beïnvloed wordt door bijna-gepensioneerden die heel andere belangen nastreven?

Overigens besef ik me dat het van twee kanten moet komen en dat de jongere generatie meer van zich zou moeten laten horen. Maar is het niet logisch dat het voor veel jongeren niet aantrekkelijk is om actief mee te denken over hun toekomst gezien het feit dat ook de politieke partijen in de afgelopen tijd sterk vergrijst zijn?

Vooral in de discussie over het al dan niet verhogen van de AOW-leeftijd hoor ik veel te weinig van de jongere generatie en heb ik het gevoel dat beslissingen veel te sterk beïnvloed worden door mensen die in hun gedachten al lekker met een pensioen op zak in hun hangmat liggen.

Wat denken jullie hierover?
"Ambition is the last refuge of failure." ~ Oscar Wilde
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:07:26 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_97854107
Jongeren laten over zich lopen, de oude generatie heeft alle macht, zowel in de kamer, in bedrijven, en elders.
Op die manier kunnen ze er voor zorgen dat jongeren zich blauw blijven betalen, terwijl bejaarden officieel de rijkste groep Nederlanders zijn. Maar niet voor niets verlaten 100.000 WERKENDE jongeren per jaar het land. Op een werkzame tijd van 40 jaar, is dat 4 miljoen mensen, oftewel ruim de helft van de huidige beroepsbevolking. Als dat zo doorgaat blijft er hier bar weinig over: elk jaar meer belasting betalen, meer schulden opbouwen, en minder terugkrijgen...
censuur :O
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:13:01 #3
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_97854442
Jongste PvdA-lid van mijn gemeente meldt zich. :D
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
pi_97854705
Klopt; enige waar het over gaat in de politiek en bij de vakbonden zijn de pensioenen en hoe we jongeren zoveel mogelijk uit kunnen wringen om de babyboomers nog van een riant pensioen te kunnen laten genieten.
pi_97854858
Jongeren hebben geen zin om bij die organisaties te gaan omdat het lijkt alsof ze door die organisaties volstrekt genegeerd worden (onder het motto: ik heb er toch geen invloed op als ik het enige niet-fossiel ben) en die organisaties negeren ze juist omdat ze er geen lid van zijn. Mooie vicieuze cirkel dus.

Mocht er toch nog een van die fossielen hier meelezen trouwens: Zorg dat je rekening houdt met die groep (ook al gaat deels ten koste van je eigen leeftijdsgroep), een leeftijdsgroep maar blijven naaien en opzadelen met schulden wekt niet echt veel sympathie op bij die groep. Iets wat bijzonder onhandig is als dat ook nog eens de groep is die later je zorg en pensioenen moet/zou moeten betalen.
pi_97862324
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:20 schreef Tocadisco het volgende:
Mocht er toch nog een van die fossielen hier meelezen trouwens: Zorg dat je rekening houdt met die groep (ook al gaat deels ten koste van je eigen leeftijdsgroep), een leeftijdsgroep maar blijven naaien en opzadelen met schulden wekt niet echt veel sympathie op bij die groep.
Ik ben bang dat dat toch aan dovemansoren gericht is zolang er niemand een duidelijk signaal afgeeft. Daar is het in ieder geval vooralsnog niet tot gekomen.
pi_97862999
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:17 schreef TimMer1981 het volgende:
Klopt; enige waar het over gaat in de politiek en bij de vakbonden zijn de pensioenen en hoe we jongeren zoveel mogelijk uit kunnen wringen om de babyboomers nog van een riant pensioen te kunnen laten genieten.
Ja, daar lijkt het dus wel op ja.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_97863018
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:20 schreef Tocadisco het volgende:
Jongeren hebben geen zin om bij die organisaties te gaan omdat het lijkt alsof ze door die organisaties volstrekt genegeerd worden (onder het motto: ik heb er toch geen invloed op als ik het enige niet-fossiel ben) en die organisaties negeren ze juist omdat ze er geen lid van zijn. Mooie vicieuze cirkel dus.

Mocht er toch nog een van die fossielen hier meelezen trouwens: Zorg dat je rekening houdt met die groep (ook al gaat deels ten koste van je eigen leeftijdsgroep), een leeftijdsgroep maar blijven naaien en opzadelen met schulden wekt niet echt veel sympathie op bij die groep. Iets wat bijzonder onhandig is als dat ook nog eens de groep is die later je zorg en pensioenen moet/zou moeten betalen.
Och, aan wie moeten zij verantwoording afleggen als die generatie onder de zoden ligt? Lekker meepakken wat je mee kan pakken en de volgende generatie zitten met de last.
pi_97863448
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 22:18 schreef karton2 het volgende:

[..]

Och, aan wie moeten zij verantwoording afleggen als die generatie onder de zoden ligt? Lekker meepakken wat je mee kan pakken en de volgende generatie zitten met de last.
Daar komen ze nog weleens achter als infuus geprikt moet worden en hun kont gewassen moet worden als ze in dat luxe verzorgingstehuis zitten.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 23:55:17 #10
177885 JoaC
Het is patat
pi_97868865
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:13 schreef Zeeland het volgende:
Jongste PvdA-lid van mijn gemeente meldt zich. :D
Pleit voor een versnelde verhoging van de AOWleeftijd, het gaat mis
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_97871049
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:03 schreef Hrzd het volgende:
nastreven?

Overigens besef ik me dat het van twee kanten moet komen en dat de jongere generatie meer van zich zou moeten laten horen. Maar is het niet logisch dat het voor veel jongeren niet aantrekkelijk is om actief mee te denken over hun toekomst gezien het feit dat ook de politieke partijen in de afgelopen tijd sterk vergrijst zijn?

Jongeren kunnen lid worden van een partij en zo de machtsposities veroveren.
Als men dat niet doet , dan is dat hun eigen desinteresse.
Ga dan niet een partijtje jaloers kankeren op de ouderen....
Het is je eigen falen... of het willen falen van de jongeren.

Overigens als ik de grote bekken van jonge fokusers zie...
tjaaaaaaaaaaaa.... geen wonder dat ze weggeselecteerd worden in een politieke partij
pi_97871193
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jongeren kunnen lid worden van een partij en zo de machtsposities veroveren.
Als men dat niet doet , dan is dat hun eigen desinteresse.
Het is je eigen falen... of het willen falen van de jongeren.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 23:47 schreef JoaC het volgende:
Bij de FNV word je als jongere niet serieus genomen en voor je kroonlid bent duurt het jaren. Ondertussen komt de welvaart van zowel de ouderen als jongeren in gevaar als er te snel veel mensen met pensioen gaan.
Denk overigens na over je logica, je vindt het de schuld van groep a (de jongeren) dat ze groep b (ouderen) niet terugfluiten en daardoor genaaid worden? Dat is net als stellen dat het de schuld is van Frits dat zijn fiets gestolen is omdat hij hem niet op slot heeft gedaan :').
pi_97871852
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

[..]

Denk overigens na over je logica, je vindt het de schuld van groep a (de jongeren) dat ze groep b (ouderen) niet terugfluiten en daardoor genaaid worden? Dat is net als stellen dat het de schuld is van Frits dat zijn fiets gestolen is omdat hij hem niet op slot heeft gedaan :').
Had je het tegen mij ?
Ik reageerde op de klacht dat jongeren te weinig in de politieke machtsposities zitten
Dat is inderdaad zo en ook altijd zo geweest overal ter wereld.
Je moet die posities verdienen door te laten zien dat je echt wat in je mars hebt.
Alsmaar klagen dat de oude machthebbers jou buitensluiten wordt ervaren als huilbabygedrag.
Eisen stellen maar geen klap uitvoeren... Zo komt men niet ver in de hierarchie...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 08-06-2011 01:08:48 ]
pi_97872304
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jaloers kankeren? Waar doe ik dat?
pi_97872539
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:09 schreef Hrzd het volgende:

[..]

Jaloers kankeren? Waar doe ik dat?
In je openingspost....
Het is logisch dat wie langer leeft meer jaren heeft gehad bezit te vergaren.
Nog steeds logisch dat samenlevingen georganiseerd worden door ouderen.. die daar al mee bezig waren toen men jonger was.
Jongeren moeten hun plaatsen overnemen uiteraard....
Dat doe je door je handen uit de mouwen te steken en laten zien dat je die verantwoordelijkheid aankan
Als je alleen maar die politieke positie wilt voor je eigen portemonnee dan wordt je weggeselecteerd in de poltiek... En terecht..

Je openingspost zit te veel op de tour van machtposities willen hebben voor je eigen hebzucht..
No-can-do....
  woensdag 8 juni 2011 @ 01:23:24 #16
177885 JoaC
Het is patat
pi_97872688
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In je openingspost....
Het is logisch dat wie langer leeft meer jaren heeft gehad bezit te vergaren.
Nog steeds logisch dat samenlevingen georganiseerd worden door ouderen.. die daar al mee bezig waren toen je jonger waren.
Jongeren moeten hun plaatsen overnemen uiteraard....
Dat doe je door je handen uit de mouwen te steken en laten zien dat je die verantwoordelijkheid aankan
Als je alleen maar die politieke positie wilt voor je eigen portemonnee dan wordt je weggeselecteerd in de poltiek... En terecht..

Je openingspost zit te veel op de tour van machtposities willen hebben voor je eigen hebzucht..
No-can-do....
Je snapt de huidige realiteit niet, 50-plussers hebben naast de posities ook nog tijdelijk een demografisch overwicht, waardoor ze iets meer dan de helft van de kiesgerechtigden zijn momenteel. Binnen 15 jaar(2010-2025) gaan de babyboomers met pensioen, en deze generatie heeft ook nog eens de macht.

Ik heb een paar neefjes en nichtjes rondkruipen die straks alles op hun bord krijgen als er niks gebeurt, ik kan nog naar het buitenland.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_97872809
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:23 schreef JoaC het volgende:

Ik heb een paar neefjes en nichtjes rondkruipen die straks alles op hun bord krijgen als er niks gebeurt, ik kan nog naar het buitenland.
wat op hun bord krijgen?
staatsschulden die hoog oplopen... daar zijn die bezuinigingen toch voor...
de betaalbaarheid van de aow? daar willen ze die leeftijd toch naar 67 liften..
is dat niet genoeg?
kom dan met voorstellen ipv klagen dat jongeren te weinig in de machtsposities zetten
wat wel waar is.....maar dat ligt ook aan henzelf..en bovendien is het onzin aan te nemen dat jongeren beter de vergrijzingproblematiek kunnen oplossen...
of er is een egoistisch plannetje van veel korten op de aow ed .. zodat de minst rijke ouderen de toenemende rijkdom van de jonge yuppies moeten betalen

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 08-06-2011 01:40:23 ]
  woensdag 8 juni 2011 @ 01:44:55 #18
177885 JoaC
Het is patat
pi_97873116
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wat op hun bord krijgen?
is dat niet genoeg?
Even een korte schets.

Momenteel is er per gepensioneerde vier werkenden
Als er niks gebeurt is er in 2025 per gepensioneerde twee werkenden

Dit betekent dat die twee mensen het werk moeten doen van vier. Bedrijven gaan vechten om de arbeiders, waardoor de lonen stijgen -> pensioenen blijven qua geldhoeveelheid gelijk, maar de waarde daalt aanzienlijk. Hierdoor ontploft het pensioensysteem.

Gepensioneerden betalen minder inkomstenbelastingen, de zorgkosten verdubbelen in die periode. Vooral ouderen zijn in deze situatie ziek, waar de jongeren voor betalen.

Vergeet niet dat een heel groot deel van de babyboomers zeer welvarend waren, het zal de meest welvarende generatie ooit genoemd worden tijdens mijn leven.

Mensen moeten langer gaan werken voor zowel zichzelf als de jongeren.
quote:
kom dan met voorstellen klagen dat jongeren te weinig in de machtsposities zetten
wat wel waar is.....maar dat ligt ook aan henzelf..en bovendien is het onzin aan te nemen dat jongeren beter de vergrijzingproblematiek kunnen oplossen...
Ik zou beginnen met een versnelde AOW-verhoging, en de zorgkosten voor burgers te laten stijgen door de basispaketten inkomensafhangelijk maken.

Hervorm het pensioenstelsel op een gezonde manier, individueel of per cohort.
quote:
of er is een egoistisch plannetje van veel korten op de aow ed .. zodat de minst rijke ouderen de toenemende rijkdom van de jonge yuppies moeten betalen
Brave New World is een ander subforum
[..]
pi_97873187
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wat op hun bord krijgen?
is dat niet genoeg?
Lul toch niet zo slap man. Je doet net of de jongere generatie niets bij hoeft te dragen aan die bezuinigingen en de verhoging van de AOW-leeftijd, maar het is juist deze generatie die straks een groot deel van de kosten op mag hoesten.

Lees dit maar eens: Jouw pensioen bestaat niet
  woensdag 8 juni 2011 @ 01:55:16 #20
177885 JoaC
Het is patat
pi_97873360
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:47 schreef Hrzd het volgende:

[..]

Lul toch niet zo slap man. Je doet net of de jongere generatie niets bij hoeft te dragen aan die bezuinigingen en de verhoging van de AOW-leeftijd, maar het is juist deze generatie die straks een groot deel van de kosten op mag hoesten.

Lees dit maar eens: Jouw pensioen bestaat niet
Dit dus, Martin Pikaart is een held.
[..]
pi_97873438
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:47 schreef Hrzd het volgende:

[..]

Dit bedoel ik nou...... je eist machtposities op vanwege je eigen portemonnee.....
Je zit jaloers de ouderen aan te vallen en te minachten...
Voor vele mensen ben je als politieke leider dan al afgebrand...en terecht..
Ga jij dan nou eerst wat presteren als wannabee bestuurder.. Laat maar eerst zien dat je goede ideeën hebt en dat je geen egoist bent... dan heb je mijn stem misschien verdiend
Overigens.. Ouderen hebben ook hun hele leven belastingen en premies betaald.
En men betaalt nog steeds. De welvaart die jij zo normaal vind heb je wel te danken aan de generaties voor je...
  woensdag 8 juni 2011 @ 02:01:01 #22
177885 JoaC
Het is patat
pi_97873487
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dit bedoel ik nou...... je eist machtposities op vanwege je eigen portemonnee.....
Ga jij dan nou eerst wat presteren als wannabee bestuurder.. Laat maar eerst zien dat je goede ideeën hebt en dat je geen egoist bent... dan heb je mijn stem misschien verdiend
En men betaalt nog steeds. De welvaart die jij zo normaal vind heb je wel te danken aan de generaties voor je...
Kan je nog iets anders dan drogredeneringen erin gooien?
[..]
pi_97873557
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Verwacht je nou echt dat ik nog serieus ga reageren op de onzin die je aan het uitkramen bent? Ik ben geen ouderen aan het aanvallen en minachten, ik geef alleen feiten. Lees je eens wat beter in en probeer het later nog een keer, zou ik zeggen.
pi_97876391
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 02:01 schreef JoaC het volgende:

[..]

Kan je nog iets anders dan drogredeneringen erin gooien?
reageer inhoudelijk of reageer niet
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 02:04 schreef Hrzd het volgende:

[..]

Verwacht je nou echt dat ik nog serieus ga reageren op de onzin die je aan het uitkramen bent? Ik ben geen ouderen aan het aanvallen en minachten, ik geef alleen feiten. Lees je eens wat beter in en probeer het later nog een keer, zou ik zeggen.
pi_97876865
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 09:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

Right back at you.

De AOW leeftijd gaat inderdaad omhoog, maar welke groep wordt buitenschot gelaten? Juist, de groep die straks flink van hun pensioen gaat genieten. Gooi de AOW leeftijd dan nu omhoog zodat de ouderen nu kunnen gaan bijdragen aan de kolossale kosten van hun eigen opgebouwde rekening. Zoals het nu gaat wordt deze netjes doorgeschoven naar de volgende generatie. ;t is alsof je ergens gaat eten, de tafel helemaal leegvreet en dan als er 5 minuten voor sluitingstijd een nieuwe groep aankomt zetten wel even van hun verwacht dat zij de rekening betalen. Zoiets noemen we ook wel godsgruwelijk asociaal.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')