abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97793297
Hallo allemaal,

Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. We hebben een aantal klusjes staan die we aan willen pakken. Op de 1e verdieping is dit vooral schilderen, laminaat leggen en de badkamer compleet vernieuwen: nieuwe tegels, nieuw toilet, nieuwe douche of bad en een wasbak. Het gaat om een vrij kleine badkamer, van 4,5m². De oude badkamer moet dus leeggehaald worden, en de nieuwe moet erin.

We zijn afgelopen weekend voor het eerst ergens langsgeweest om ons te orienteren op de producten. Maar omdat ik hier zelf absoluut geen ervaring mee heb, bij deze waar ik tegenaanloop.

Bij de grote keten waar wij langsgingen (Brugmans) bieden ze een all-in service aan. De prijs hiervan weet ik niet, maar ik neem aan dat dit fors is. Is zo'n service verstandig of steel je dan uit eigen portemonnee?

Als dit laatste het geval is: wat is dan de beste oplossing?

bv, de sanidump bezoeken, los toilet kopen, los bad cq douche en een los meubel voor de wasbak en dan ergens (bv werkspot) een klusjesman inhuren die alles komt regelen?

Kortom, wat vinden jullie de beste manier om een kleine badkamer aan te pakken? Zelf klussen is hierbij overigens geen optie, want daar heb ik echt geen kaas van gegeten, jammer genoeg.

En daarnaast ben ik ook benieuwd naar (vooral de arbeids)kosten. Wie heeft hier ervaring mee? En kun je bij iedere winkel op materiaal (dat lees je namelijk) afdingen tot wel 40-50%?

Alle hulp bij het vernieuwen van een badkamer zijn dus bij deze welkom :-)
pi_97793588
Hoi,

reken bij zaken als Baderie op een korting van 25% (er van uitgaande dat je hem niet door hun laat plaatsen). Ik heb al mijn spullen bij All Aqua gekocht (zowel echte vestiging als web) en kwam tot 35% korting. Ik had een exacte lijst van spullen die ik wilde hebben en alleen pure webwinkels wilden het voor minder leveren. Ging overigens om 11k aan materiaal, geen Gamma spul dus.

Ik laat verder alles door mijn aannemer installeren, dan behoud ik gewoon 1 aanspreekpunt als er iets mis gaat. Ik moet er niet aan denken dat het bij lekkage een spel wordt dat de aannemer naar de badkamerboer wijst en andersom.

Als je trouwens alles door dezelfde partij laat doen, laat dan materiaal en installatie wel uitsplitsen.
Da gao nie nou!
pi_97797539
Als zelf klussen geen optie is, dan is één aanspreekpunt wel het beste, lijkt me.

Zelf slopen kan natuurlijk wel, mits je iemand hebt die je kan uitleggen hoe je de waterleidingen en de rioolaansluitingen moet afsluiten. Zelf hebben we de leidingen en de afvoer zelf gedaan, het tegelen laten doen en WC, douchecabine en bad zelf geplaatst.

In alle eerlijkheid moet ik daar wel bijzeggen dat de leiding naar de douchekraan in 1e instantie achter de wand lekte - dat ter lering ende vermaeck.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  Moderator maandag 6 juni 2011 @ 19:15:34 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97799191
Heb je geen kaas gegeten van klussen in ze algemeenheid ? Of zie je op tegen het werk in een badkamer ? Slopen kun je zo ie zo zelf doen als je iemand anders even de leidingen van het water en de riool af laat sluiten dan mag de rest niet zo'n probleem zijn.

Bij grotere sanitair winkels betaal je all-in vaak gewoon echt de hoofdprijs, eigenlijk betaal je gewoon veelste veel. Sanitair is op internet vaak wel goedkoper te vinden maar ik kan mij voorstellen dat niet ieder bedrijf er op zit te springen om materiaal te gaan monteren wat men zelf niet ingekocht heeft.

Hebben jullie geen handige vrienden of kennissen ? ;) Tegelzetter, loodgieter oid. ?
pi_97842690
Ha allemaal,

bedankt voor de handige info! Dat ik/wij zelf niet gaan klussen komt vooral omdat we er nog geen ervaring mee hebben, en m'n lief mij niet zo vertrouwt met mijn gereedschap (hoeveel grappen kunnen hierover gemaakt worden :-p). Ik zou het liefst wel zo veel mogelijk zelf proberen te doen, maar zij is nogal van het gemak en is gauw bang dat een en ander fout gaat. Misschien kan ik haar overtuigen als ik alles goed op een rijtje heb (vandaar ook mijn vragen hier!).

Ik denk zelf ook dat het misschien beter is om materiaal en installeren op te splitsen. Wat betreft het materiaal, wat is dan de juiste aanpak? Iig alles uit laten splitsen zie ik dus, en volgens mij is het ook verstandig om per product precies te vragen wat de prijs hiervoor is? @vigier, hoewel je iets boven ons budget shopt, ben ik wel benieuwd hoe je aan die lijst met spullen bent gekomen? Had je die smaak al bv, of ben je eerst online en offline gaan kijken en heb je toen besloten wat je wilt hebben?

Wat betreft een aannemer: hoe vinden jullie die? Is dat via werkspot bv een goed idee? Of gewoon de gouden gids pakken? De vader van een vriendin van... heeft een klusbedrijf, dus we gaan het hem zeker even vragen, maar anders ben ik zelf geneigd werkspot te gebruiken. Wat vinden jullie?

En ten slotte dan: mbt het slopen. Er staat nu een toilet in, tegels, een simpele wastafel zonder meubel eronder en een douchekabine. Is dat allemaal makkelijk uit elkaar te halen denken jullie? En zo ja: hoe werkt dat precies met die leidingen? Kun je dan alleen daarvoor bv een installateur langs laten komen, of doen die dat niet?

Ik heb nog veel vragen, maar nu alvast een paar antwoorden. Thanks hiervoor!

(oh, en als jullie handige mannetjes kennen idbv R'dam, hoor ik het graag ;-) )
pi_97858609
De aannemer doet een enorme verbouwing aan mijn huis, waar de badkamer een onderdeel van is. Ik ben gaan kijken wie er hier in de buurt allemaal gebouwd heeft en met de mensen gaan voor wie ze gebouwd hebben. Uiteindelijk is het degene geworden met wie ik het eerste gesprek had. Dat beviel me toen erg goed, maar wilde zeker nog vergelijken. Toch bij hem gebleven dus.

Voor inspiratie ben ik naar een grote zaak gegaan, maar het meeste gewoon online: veel foto's bekijken van badkamers onder andere. Heb je al over een indeling nagedacht? Ook daarvoor krijg je ideeen van foto's. Verzamel gewoon zoveel mogelijk foto's en verdeel ze over 2 mappen: de wel mooie en de niet mooie. Ga op online webshops en sites van fabrikanten zoeken naar welke artikelen je mooi vindt. Neem hier de tijd voor (althans, dat heb ik wel gedaan). Mijn smaak is vrij stabiel, maar de indeling is een paar keer veranderd. Ik heb ook zelf tekeningen van plattegronden gemaakt, maar ook tekeningen van wanden, zelfs hoe de tegels uitgelijnd moeten worden op de wanden. Perfectionist...
Als je weet wat je wilt, dan wordt het ook makkelijker zoeken. De prijzen die je vindt geven je een aardig beeld van het budget dat je nodig gaat hebben. Ik had van te voren een inschatting gemaakt van 10k aan materiaal voor de badkamer en ben daar iets boven gegaan, maar heb geen enkele concessie gedaan. Hoe jij dat aanpakt moet je natuurlijk zelf weten, maar ik zou beginnen met "uitzoeken wat je smaak is" (bekijk ook lelijke badkamers!), "bepaal welke artikelen je echt wilt hebben" en "knoop er een budget aan vast". Anders ga je krampachtig zoeken naar dingen die vooral niet te duur zijn. Uiteindelijk heb ik iets langer moeten sparen, maar ik heb wel exact wat ik wil. Ik zou er jaren moeite mee hebben als het het "net niet" was geworden omdat ik zo nodig een paar honderd euro wilde sparen.

Heel verhaal, misschien heb je er wat aan :) Succes!
Da gao nie nou!
pi_97859039
ik heb een soort gelijke badkamer te doen, Ik heb een aannemer langs gehad voor enkele klussen, als ik de tegels zelf wegkap en materiaal aanlever (tegels en sanitatir) lijm etc doet hij zelf, dan is die volgens hem binnen 4 dagen wel klaar, incl leidingen verleggen. het betreft hangend wc, douchewand, waterafvoer en badmeubel.

nou die tegels heb ik in een dag er uit en hij kost me 300 incl btw per dag. dus we hebben afgesproken dat hij de hele klus voor 1100 euro mag doen :) Totaal ben ik 3k kwijt, maar ik moet zoveel doen, dat ik dit graag uitbesteed :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_97885094
Wij hebben alles zelf gedaan met behulp van familie en vrienden. Zie hieronder het topic.

Verbouwing badkamer en plaatsing Dakkapellen

Mijn advies is om zelf te slopen. Indien tegels op alle wanden tot het plafond zitten, kun je hier misschien goed overheen tegelen. Verder een klusjesman of werkspot is een goede manier om wat te verdienen t.o.v. de grote bedrijven. En ga vooral eerst kijken wat je mooi vind en geef desnoods iets meer uit zoals vigier zegt zodat je goede materialen hebt waar je jaren mee vooruit kunt en waar je blij van wordt. Je bent tenslotte dagelijks meerdere keren op zo'n badkamer te vinden. Via internet kun je goed kopen voor veel minder dan bij die grote bedrijven. Koop je echter alles in 1 keer, dan kun je natuurlijk met de prijs e.e.a. regelen. Wij kregen zo'n 35% korting bij Brugman.

Merken die wij gebruikt hebben zijn Geberit (inbouwreservoir en drukpaneel), Sphinx (wc-pot, wc-bril en accessoires), Hans Grohe (kranen) en Sealskin (bad). Tegels hebben we van Imola.

[ Bericht 8% gewijzigd door schwalbie op 08-06-2011 14:04:05 ]
pi_97888277
Wij hebben net onze badkamer afgerond. Wij hebben onze materialen bij Sani-Dump gekocht. Daar verkopen ze enkel a-merken tegen leuke kortingen. Wij hebben eerst bij Brugman gekeken. De prijs bij Brugman was incl personeelskorting (mijn vriendin werkte daar toen) van netto zo'n 42% duurder dan Sani-dump. Ongelofelijk maar waar.

Wij hebben de montage uitbesteed aan een aannemer. Wij vonden de badkamer toch echt te groot om het zelf te doen en we wisten dat de vorige bewoners die de vorige badkamer zelf hadden gezet aardige prutsers waren (op meerdere plaatsen in het huis tegen gekomen). Daarom hebben wij er zelf weinig aan gedaan.

De badkamer wel op projectbasis laten maken en niet op uurbasis. Dit heb ik bij mezelf gezien en als het op uurbasis was had ik mooi genaaid geweest.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:38:50 #10
347964 badkamers
Sanitair producten
pi_98194839
-edit- wil je adverteren? Mail dan naar pr@fok.nl.

[ Bericht 86% gewijzigd door Ml-etje op 15-06-2011 12:09:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')