abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juni 2011 @ 09:05:55 #51
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97828865
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:33 schreef loveli het volgende:

[..]

Alsof stoelverwarming alleen in moderne auto's geleverd wordt ;)
meestal vanaf jare 80 dus modern ;)
pi_97831128
Ik denk wel dat veel mensen in mijn directe omgeving vreemd zullen opkijken als ik mijn moderne auto de deur uit doe voor een spartaanse eend. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97832986
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.

Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld ;)
  dinsdag 7 juni 2011 @ 11:48:46 #54
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97833057
Daarentegen is het wel makkelijker om een oldtimer weer aan de gang te krijgen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 11:50:17 #55
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97833101
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.

Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld ;)
niet meekomen is grootste onzin! als het al druk is kun je zoiezo niet hard :') en in 4 sec hoef je echt geen 100 te kunnen.
ik kom overal gewoon mee met een auto die 0 tot 100 in ruim 1 minuut doet ;)
pech een eend? lege accu dat kan maar dan slinger je hem toch aan :P
pi_97833429
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.

Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld ;)
Ik woon in een redelijk landelijke regio en hoef niet over de snelweg om bij mijn werk te komen. Ook ga ik graag toeren, dat is hier ideaal.

Van de twijfelachtige betrouwbaarheid ben ik me wel redelijk bewust, al heb ik niet echt een idee wat ik kan verwachten als ik er dagelijks gebruik van zou maken. Ik lees verhalen van mensen op internet die er 4 keer per jaar iets mee hebben en ik lees verhalen van mensen die al jaren zonder noemenswaardige problemen doorrijden met hun eend. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97833806
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.

Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld ;)
Jij hebt duidelijk geen ervaring met oudere auto's ala de 2CV. Je komt meer dan prima mee (110 tot 120 geen enkel probleem!) dus op de snelweg kom je prima mee. Je moet iets minder gejaagd rijden, maar dat is juist fijn.

Niet wil starten? Wat kan er aan een 2CV stuk dat ie niet wil starten? Hooguit de accu, zoals gezegd geef je hem dan letterlijk een slinger.
pi_97833835
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 12:01 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Van de twijfelachtige betrouwbaarheid ben ik me wel redelijk bewust, al heb ik niet echt een idee wat ik kan verwachten als ik er dagelijks gebruik van zou maken. Ik lees verhalen van mensen op internet die er 4 keer per jaar iets mee hebben en ik lees verhalen van mensen die al jaren zonder noemenswaardige problemen doorrijden met hun eend. :)
Waar haal je twijfelachtige betrouwbaarheid vandaan? Noem is 3 problemen waarmee je aan de kant staat? Hoeveel Eenden zie jij langs de kant staan?
pi_97833908
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 12:16 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waar haal je twijfelachtige betrouwbaarheid vandaan? Noem is 3 problemen waarmee je aan de kant staat? Hoeveel Eenden zie jij langs de kant staan?
Ik zie ze nooit langs de kant staan, maar je ziet ze ook niet vaak. :P

Mijn oom had ook nooit problemen met z'n eend. Maar je praat nu toch over auto's van tenminste 20 jaar oud.

Ik lees toch regelmatig over start- of dynamoproblemen. :)

Dat is natuurlijk niet zo'n ramp, maar ik vraag me dus af of dat regelmatig terugkerende problemen zijn, een bekend zwak punt van de 2cv's of gewoon omdat betreffende 2cv's niet genoeg uitgelaten worden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97834321
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 12:15 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk geen ervaring met oudere auto's ala de 2CV. Je komt meer dan prima mee (110 tot 120 geen enkel probleem!) dus op de snelweg kom je prima mee. Je moet iets minder gejaagd rijden, maar dat is juist fijn.
Topsnelheid maakt nog niet zoveel uit, maar meer de snelheid om te kunnen anticiperen op situaties. Bijv. bij een groen licht rap oprijden en geen gat van 100 meter laten vallen voor je. Of bij kruisingen snel kunnen oprijden als het kan en niet minutenlang staan wachten. Met een moderne auto kun je dan snel anticiperen. Met een oude/langzame auto houd je het andere verkeer teveel op. Ik erger me daar wel eens aan, want als iemand in de spits bij een stoplicht niet snel genoeg doorrijdt dan gaat ie weer op rood en kun je weer wachten. Of als iemand met langzamer dan 130 zich op de linker rijstrook begeeft. Zijn overigens meestal geen oude auto's, maar gewoon trage bestuurders... ;)

Een 2CV heeft wel zn charme hoor. Was de eerste auto waarvan ik de naam wist (toen ik 1 jaar oud was ofzo :P). Lijkt me echt leuk om er mee over rustige Franse bergweggetjes te rijden, of in NL met mooi weer over secundaire wegen. Maar elke dag woon-werkverkeer gaat je denk ik irriteren... (al geeft TS aan over rustige wegen te rijden, dus moet misschien nog wel te doen zijn).
pi_97875839
Mijn plan wordt toch steeds concreter.

Ik denk dat ik mijn huidige auto in ieder geval te koop ga zetten. Deze is ongeveer tussen de ¤ 6.000,- en de ¤ 7.000,- waard bij particuliere verkoop denk / hoop ik.

Dan is het hopen dat tie snel verkocht is, en dan heb ik 3 opties:
- Voor het volle bedrag een goede, volledig gerestaureerde eend terug kopen
- Het volledige bedrag dat ik voor mijn huidige auto terugkrijg voor de eend gebruiken, maar ¤ 1.000,- achter de hand houden voor noodzakelijk onderhoud de komende jaren.
- Voor ¤ 5.000,- een goede eend kopen, en toch voor ¤ 1.000,- een goedkoop betrouwbaar winter-autootje erbij. Een evt goedkope winterstalling voor de eend heb ik al gevonden.

In het laatste geval hoef ik dan geen of minder geld achter de hand te houden voor onderhoud de komende jaren omdat ik er dan veel minder mee ga rijden dan wanneer ik de eend voor dagelijks vervoer ga inzetten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 8 juni 2011 @ 09:32:06 #62
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97876567
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 12:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik zie ze nooit langs de kant staan, maar je ziet ze ook niet vaak. :P

Mijn oom had ook nooit problemen met z'n eend. Maar je praat nu toch over auto's van tenminste 20 jaar oud.

Ik lees toch regelmatig over start- of dynamoproblemen. :)

Dat is natuurlijk niet zo'n ramp, maar ik vraag me dus af of dat regelmatig terugkerende problemen zijn, een bekend zwak punt van de 2cv's of gewoon omdat betreffende 2cv's niet genoeg uitgelaten worden.
er ligt een slinger in een eend dus starten lukt wel ;)
pi_97877031
quote:
Dat forum heb ik inmiddels ook al ontdekt ja. :P

Alleen dat topic over veiligheid heb ik nog niet doorgelezen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97877667
En zorgen dat je nooit achteraan in de file staat ;)

Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 8 juni 2011 @ 10:39:26 #66
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97878202
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Mijn plan wordt toch steeds concreter.

Ik denk dat ik mijn huidige auto in ieder geval te koop ga zetten. Deze is ongeveer tussen de ¤ 6.000,- en de ¤ 7.000,- waard bij particuliere verkoop denk / hoop ik.

Dan is het hopen dat tie snel verkocht is, en dan heb ik 3 opties:
- Voor het volle bedrag een goede, volledig gerestaureerde eend terug kopen
- Het volledige bedrag dat ik voor mijn huidige auto terugkrijg voor de eend gebruiken, maar ¤ 1.000,- achter de hand houden voor noodzakelijk onderhoud de komende jaren.
- Voor ¤ 5.000,- een goede eend kopen, en toch voor ¤ 1.000,- een goedkoop betrouwbaar winter-autootje erbij. Een evt goedkope winterstalling voor de eend heb ik al gevonden.

In het laatste geval hoef ik dan geen of minder geld achter de hand te houden voor onderhoud de komende jaren omdat ik er dan veel minder mee ga rijden dan wanneer ik de eend voor dagelijks vervoer ga inzetten.
Ik zou sowieso flink geld aan de kant laten voor onvoorzien en onderhoud. Ik mag hopen dat je dat sowieso ingecalculeerd hebt?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97878419
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 10:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik zou sowieso flink geld aan de kant laten voor onvoorzien en onderhoud. Ik mag hopen dat je dat sowieso ingecalculeerd hebt?
Ik hou sowieso rekening met zo'n ¤ 400 tot ¤ 500,- onderhoud per jaar aan een 2cv, dus dat neem ik mee in de maandelijkse kosten, maar als ik geen andere winter-auto erbij koop dan hou ik ook nog eens ¤ 1.000,- extra achter de hand voor onvoorziene kosten, mocht de eend toch sneller gaan roesten dan ik verwacht bijvoorbeeld.

Ter indicatie; een aantal eendenspecialisten geven aan dat je in principe aan een jaarlijkse grote onderhoudsbeurt wel voldoende moet kunnen hebben a ¤ 200,-. Maar daarmee alleen ben je er natuurlijk nog niet.

Maar aangezien ik inzet op de aanschaf van een eend die gelijk goed is verwacht ik dan ook minder (vaak) grote onvoorziene uitgaven. Al zul je altijd wel wat tegenkomen, maar dat heb je nu eenmaal met een auto van meer dan 20 jaar oud.

Gelukkig zijn de onderdelen niet duur voor een eend, al kan een nieuw chassis of plaatwerk door roest wel aardig in de papieren lopen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:00:28 #68
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97883266
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 10:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik zou sowieso flink geld aan de kant laten voor onvoorzien en onderhoud. Ik mag hopen dat je dat sowieso ingecalculeerd hebt?
als ik 500 euro perjaar moet uitgeven aan onderhoud is het veel (dat is voor 3 auto's...)
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:02:42 #69
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97883333
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:00 schreef T42 het volgende:

[..]

als ik 500 euro perjaar moet uitgeven aan onderhoud is het veel (dat is voor 3 auto's...)
Uitgeven is wat anders dan aan de kant leggen ;) stel er gaat een keer wat kapot.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:26:12 #70
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97884202
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:02 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Uitgeven is wat anders dan aan de kant leggen ;) stel er gaat een keer wat kapot.
heb ik de luxe om de volgede auto te pakken ;) maar er gaat wel eens wat stuk jah andere motor 200 euro klaar ;)
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:31:16 #71
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97884395
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:26 schreef T42 het volgende:

[..]

heb ik de luxe om de volgede auto te pakken ;) maar er gaat wel eens wat stuk jah andere motor 200 euro klaar ;)
Ja maargoed niet iedereen heeft die luxe ;) ik reed vorig jaar mijn uitlaat kapot en ja dat soort dingen kosten geld (zeker als je meteen een nieuw systeem koop :D ).
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 8 juni 2011 @ 14:55:01 #72
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97887875
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:31 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ja maargoed niet iedereen heeft die luxe ;) ik reed vorig jaar mijn uitlaat kapot en ja dat soort dingen kosten geld (zeker als je meteen een nieuw systeem koop :D ).
uitlaat 40 euro ;) jah vw hé
maar op me passat zit al 2 jaar een kapote uitlaat ;) als apk goedgekeurd word blijf ik er mee rijden
pi_97887989
De onderdelen van Citroën zijn ook helemaal niet duur.

Al heb ik niet de behoefte ieder jaar de helft van alle onderdelen weer te moeten vernieuwen. :P

Alleen een nieuw chassis of koets loopt aardig in de papieren, maar dat hoef je hopelijk niet vaak te vervangen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 8 juni 2011 @ 15:02:02 #74
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97888145
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:58 schreef Tomatenboer het volgende:
De onderdelen van Citroën zijn ook helemaal niet duur.

Al heb ik niet de behoefte ieder jaar de helft van alle onderdelen weer te moeten vernieuwen. :P

Alleen een nieuw chassis of koets loopt aardig in de papieren, maar dat hoef je hopelijk niet vaak te vervangen.
goed behandelen en na de winter goed schoon spuiten
pi_97919556
Ik kan misschien een ruil met gesloten beurs maken bij een eendenspecialist. Heb al contact gehad met deze man.

Nu moet ik er toch echt 'ns goed over gaan nadenken, nu wordt het wel héél concreet. :D
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')