Bronquote:Diplomafraude bij Landstede
door Raymond Korse zaterdag 04 juni 2011 | 12:57 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 04 juni 2011 | 14:17
ZWOLLE - Niet alleen in het hbo is gefraudeerd met diploma's, ook in het mbo is dat gebeurd. ROC Landstede in Zwolle heeft aan twintig studenten ict die vorig jaar afstudeerden, op ondeugdelijke gronden diploma's verstrekt.
Volgens de Onderwijsinspectie gaat het om 'niet rechtsgeldige diploma's'.
Het ging om derdejaars studenten, die een kopjaar deden om niveau vier te halen. De inspectie laat in zijn rapportage geen spaan heel van de werkwijze van Landstede en heeft de minister ingeseind. De studenten studeerden in het jaar 2009-2010. Officieel moesten ze in het kader van hun opleiding 400 uur stage lopen, door invoering van een nieuw systeem allemaal in de laatste periode van het schooljaar. Er bleken te weinig plekken, de studenten kregen daarop vrijstelling van stage en hoefden ook geen alternatief programma te doorlopen. Ze waren gewoon vrij, maar kregen toch hun diploma niveau 4.
Volgens bestuurslid Mark Westenberg was het kiezen uit twee kwaden. ,,Of de studenten in strijd met toezeggingen die waren gedaan door één docent, toch nog op stage sturen, of ze het diploma verstrekken, op basis van hun eerder verworven stage-ervaring en schoolprestaties. We hebben voor dat laatste gekozen, ook al wisten we dat we daarmee in strijd met de wet handelden.'' Het bestuur vreesde dat studenten die nog stage hadden moeten lopen, de school aansprakelijk zouden stellen, maar wilde vooral niet dat studenten de dupe zouden worden van 'het falen van één docent'. ,,Ik vind onze keuze verdedigbaar. Ook nu nog.''
Een reconstructie maakt duidelijk dat er in het schooljaar 2009-2010 meer problemen waren op de ict-opleiding van Landstede. Ziekte en ontslag van docenten, onvoldoende stageplekken, een reorganisatie plus verhuizing: het onderwijs stond van alle kanten onder druk. Volgens een ingewijde is van de verplichte 450 uur les (naast de stage) nog geen 350 uur les gegeven.
Dat laatste is aan het zicht van de inspectie onttrokken, doordat de afwezigheidsadministratie in opdracht van leidinggevenden werd opgepoetst. Westenberg ontkent dat dit is gebeurd.
Het ict-onderwijs van Landstede wordt dit jaar gegeven in het IT Performance House in het Zwolle-stadion. Volgens een recente audit is het ict-onderwijs nu wél op peil. De Onderwijsinspectie houdt verscherpt toezicht.
Laten we het wel een beetje in perspectief blijven zien. Er zijn meer dan 11.000 MBO-opleidingen en daarvan heeft er eentje hun studenten geen stage laten lopen.quote:Op zondag 5 juni 2011 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Is er dan niets meer echt?
Onderwijsinstellingen moeten echt eens gaan sporen.
Het is dan ook slechts een symptoom van een veel groter probleem.quote:Op zondag 5 juni 2011 12:16 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Laten we het wel een beetje in perspectief blijven zien. Er zijn meer dan 11.000 MBO-opleidingen en daarvan heeft er eentje hun studenten geen stage laten lopen.
Inderdaad.quote:Het is dan ook slechts een symptoom van een veel groter probleem.
dit gebeurd al jaren van eind jaren 90 geloof ik al.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:13 schreef Glazenmaker het volgende:
Voor iedere student en scholier die het MBO/HBO/WO (binnenkort op tijd) afleveren krijgen ze geld. Goede prikkel om fraude aan te wakkeren en het niveau om laag te schroeven.
Op het WO heb je hetzelfde probleem, het is een ander niveau en een opleiding van een andere aard, maar ook daar wordt systematisch gesmokkeld met de standaarden. Andere standaarden, gelijksoortige smokkel.quote:Op zondag 5 juni 2011 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zijn nog wel goede MBO-scholen en HBO-scholen maar ik overdrijf nauwelijks wanneer ik stel dat je voor een goede opleiding of naar het WO moet, en dat geldt ook slechts voor een minderheid van de opleidingen, of naar het buitenland. En juist op die WO-opleidingen willen ze bezuinigen.
Dat is nogal dom, op die manier motiveer je leerlingen niet. Je geeft zelfs de boodschap dat het OK is om een 4 of een 5 te halen.quote:Ach, het MBO hier in de buurt maakt het ook bont. Is een toets slecht gemaakt door de klas? Dan laten ze die vervallen en komt er een nieuwe toets. Heeft de halve klas een 4 en de rest een 5? Dan krijgt iedereen een bonuspunt erbij waardoor je toch een 5 of 6 hebt.
Ik heb de indruk dat het WO wat diverser is, een relatief klein deel van het WO is relatief waardevast (vaak de kleinere studierichtingen), een relatief groot deel van het WO is relatief weinig waardevast (veel massastudierichtingen).quote:Op het WO heb je hetzelfde probleem, het is een ander niveau en een opleiding van een andere aard, maar ook daar wordt systematisch gesmokkeld met de standaarden. Andere standaarden, gelijksoortige smokkel.
Daar is geen wet voor nodig, de werkgevers passen zich er wel op aan.quote:maar vind het wel schandalig voor de mensen die voor die tijd hun diploma hebben gehaald die toen op MBO zaten, kunnen nu makkelijk HBO aan en moet dus de oude diploma's dus ook weer heroverwogen worden.
Dat dus. Studeren is allang niet meer voor de elite. HBO en minder is voor het plebs.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is dan ook slechts een symptoom van een veel groter probleem.
Iedere debiel kan tegenwoordig 'studeren', dat was vroeger wel anders. Vroeger hadden ze ook werk na hun studie. Nu zie je ze huilie huillie doen omdat ze niets kunnen met hun 'diploma' Vrijetijdsmanagement. Behalve dan hun eigen vrije tijd gaan managenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat dus. Studeren is allang niet meer voor de elite. HBO en minder is voor het plebs.
Dat is wat politiek Den Haag blijft geloven op basis van een papieren werkelijkheid.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:56 schreef Oud_student het volgende:
Nederland kenniseconomie![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Whaaaaaahhahahaahahahhahahhaah
Of kijken naar het niveau van de gemiddelde student die het bedrijfsleven instroomt. Die moet je aan de hand meenemen want die weten helemaal niets.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is wat politiek Den Haag blijft geloven op basis van een papieren werkelijkheid.
De meeste mensen in Nederland weten wel dat het onderwijs in Nederland af gegleden is naar een bedenkelijk niveau. Daar hoef je alleen maar een havo of atheneum examen van de laatste jaren voor open te slaan.
Dat is logisch, toen ik net begon bij verschillende werkgevers wist ik ook van toeten nog blazen over de interne processen en procedures. Daar is de inwerktijd voor bedoeld.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:37 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Of kijken naar het niveau van de gemiddelde student die het bedrijfsleven instroomt. Die moet je aan de hand meenemen want die weten helemaal niets.
Wel als je het hebt over interne werkprocessen en bedrijfsstructuur. Echter tonen ze aan uberhaubt weinig kennis te hebben,...ja zoals het in een boekje staat (en in de praktijk nooit gaat).quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is logisch, toen ik net begon bij verschillende werkgevers wist ik ook van toeten nog blazen over de interne processen en procedures. Daar is de inwerktijd voor bedoeld.
Zou dat nou echt verschillen met de studenten van de jaren '70 of '80? Mensen overschatten volgens mij ook wel hoeveel ze zelf wisten op hun 22e...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:46 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Wel als je het hebt over interne werkprocessen en bedrijfsstructuur. Echter tonen ze aan uberhaubt weinig kennis te hebben,...ja zoals het in een boekje staat (en in de praktijk nooit gaat).
Of van die types die hun basisschool vroeger zo geweldig vonden omdat ze toen wel konden rekenen en spellen. Heb laatst een groep 8 boek rekenboek gelezen en dat was stukken moeilijker dan ik me kon herinneren van groep 8. Ook krijgen de kinders tegenwoordig nog andere dingen te leren. Mooie verhaaltjes over DNA en de werking van computers bijvoorbeeld kreeg je tijdens de jeugd van de zeikerige babyboomers nog niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:54 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zou dat nou echt verschillen met de studenten van de jaren '70 of '80? Mensen overschatten volgens mij ook wel hoeveel ze zelf wisten op hun 22e...
Er was eens... !quote:Op dinsdag 7 juni 2011 15:43 schreef Glazenmaker het volgende:
Mooie verhaaltjes over DNA en de werking van computers bijvoorbeeld kreeg je tijdens de jeugd van de zeikerige babyboomers nog niet.
Vijftien jaar geleden kreeg je nog gewoon dagelijks les van pak hem beet 9u-16u. Daar zaten dan ook wel wat practica tussen maar het grootste deel bestond uit klassikale lessen. Moet je nagaan hoe snel het is afgegleden. De positieve kant van het verhaal: de problemen kunnen ook binnen 1-2 decennia weer worden opgelost. Kwestie van kleinschalige werken en de macht wegnemen bij dat gruwelijke middenveld waar het CDA zo verzot op is (wellicht omdat CDA'ers daar belachelijk lucratieve baantjes krijgen zonder dat je er iets voor hoeft te kunnen?).quote:MBO is toch sowieso lachwekkend, heb er zelf ook op gezeten, waar altijd wel wat aan de hand was. Als je bleef zitten, kreeg je exact dezelfde tussentijdse toetsen, die vervolgens gekopieerd werd over de hele klas. Stageplekken kon je nauwlijks serieus nemen, laat staan de werkzaamheden binnen het bedrijf. Leraren die er continue niet waren, en tussenuren aan de orde van de dag. Leraren die zijn leerlingen nauwlijks bij naam konden en waar ziekteverzuim nauwelijks te controleren viel. Heb er veel lol gehad, maar met het papiertje kun je net zo goed je kont mee afvegen.
En waarom is dat veranderd? Omdat het bedrijfsleven daar expliciet om vroeg!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vijftien jaar geleden kreeg je nog gewoon dagelijks les van pak hem beet 9u-16u. Daar zaten dan ook wel wat practica tussen maar het grootste deel bestond uit klassikale lessen. Moet je nagaan hoe snel het is afgegleden.
Gezien het gedweep met totalitaire regiems en ideologieën waren studenten eind jaren 60 en jaren 70 niet veel slimmer.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:54 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zou dat nou echt verschillen met de studenten van de jaren '70 of '80? Mensen overschatten volgens mij ook wel hoeveel ze zelf wisten op hun 22e...
En wat als die staatsexamens niet deugen??quote:Men zou gewoon net als middelbare scholen staatsexamens moeten invoeren. Op die manier word elke instelling correct getoetst.
Enkel met de mond, niet zogauw er een Eurocent voor betaald moet worden. De 'Ollander wil altijd voor een duppie op de eerst rij zitten hè.quote:Nederland kenniseconomie![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Whaaaaaahhahahaahahahhahahhaah
Sinds wanneer studeer je op een HBO?quote:Dat dus. Studeren is allang niet meer voor de elite. HBO en minder is voor het plebs.
Wat betreft het rekenen, die boekjes zijn inderdaad best moeilijk maar niet omdat ze er zo goed mee leren rekenen. Ze zijn moeilijk omdat het realistisch rekenen een onrealistisch moeilijke manier van rekenen is. Leer de kinderen liever de traditionele algoritmen aan, let eens op hoe weinig mensen nog een dyscalculie-stempel zouden krijgen. Je hoeft dan immers maar getallen t/m 9 te kunnen vermenigvuldigen en optellen en dat kan nagenoeg iedereen leren (zeer zwakbegaafden uitgezonderd), nietwaar?quote:Of van die types die hun basisschool vroeger zo geweldig vonden omdat ze toen wel konden rekenen en spellen. Heb laatst een groep 8 boek rekenboek gelezen en dat was stukken moeilijker dan ik me kon herinneren van groep 8. Ook krijgen de kinders tegenwoordig nog andere dingen te leren. Mooie verhaaltjes over DNA en de werking van computers bijvoorbeeld kreeg je tijdens de jeugd van de zeikerige babyboomers nog niet.
Ik denk dat dat inderdaad zo is maar de politiek stond het toe en wij gewone mensen protesteerden niet.quote:En waarom is dat veranderd? Omdat het bedrijfsleven daar expliciet om vroeg!
Ze waren inderdaad niet veel slimmer, misschien waren ze zelfs iets minder slim (Flynn-effect wat nu duidelijk is uitgewerkt). Ze wisten wel veel meer, ze hadden veel meer vaardigheden en ze hadden veel meer inzicht voor zo ver het de schoolse vakken betreft.quote:Gezien het gedweep met totalitaire regiems en ideologieën waren studenten eind jaren 60 en jaren 70 niet veel slimmer.
Ik was natuurlijk ironisch, maar dat de eisen vroeger hoger waren geloof ik wel.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze waren inderdaad niet veel slimmer, misschien waren ze zelfs iets minder slim (Flynn-effect wat nu duidelijk is uitgewerkt). Ze wisten wel veel meer, ze hadden veel meer vaardigheden en ze hadden veel meer inzicht voor zo ver het de schoolse vakken betreft.
Het is al van wat langer geleden maar voor de jaren 70 zie je een soortgelijk, zij het een minder groot verschil: http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/3136
http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/6288
Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat het niveau van scheikunde en natuurkunde voor het MAVO in de jaren 70 minstens zo hoog was als dat van het HAVO nu. Ik heb nog wat oude boekjes liggen (gelukkig bewaren sommige mensen die).
Absoluut onzin, met een goede hbo studie kun je prima aan het werk, bijvoorbeeld met informatica.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:37 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Of kijken naar het niveau van de gemiddelde student die het bedrijfsleven instroomt. Die moet je aan de hand meenemen want die weten helemaal niets.
Ik las laatst nog dat het niveau van informatica enorm sterk verschilt van HBO-school tot HBO-school (wat blijkt uit het niveau van wiskunde).quote:Absoluut onzin, met een goede hbo studie kun je prima aan het werk, bijvoorbeeld met informatica.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |