quote:In de oude verhalen van grieken en romeinen zitten vaak toch ook goede verhalen en overpeinzingen? Dat iets geschiedkundig niet klopt is geen reden om het af te doen.
Bij mij is het vooral een kwestie van opgroeien rond het te strenge milieu. Ik vind het zonde van je leven als je enige doel is zo calvinistisch mogelijk te doen, recht = aanrecht en niet naar de bioscoop mogen.
Dat rottige gebeurtenissen nogal eens aangezien worden als een straf vind ik ook stom.
Dat was het.![]()
Sorry? Waar slaat dit nou weer op? Gelovigen zouden geen wetenschappers kunnen zijn omdat ze geloven in een god? Iedere wetenschapper doet onderzoek om te kijken of wat hij/zij denkt klopt. Een wetenschapper die gelooft dat het Higgs-deeltje bestaat (om maar een voorbeeld te noemen) verzint experimenten om te kijken of dit klopt. Waarom zou dat ander onderzoek zijn dan wanneer een niet-gelovige wetenschapper het doet, die óók gelooft dat het Higgs-deeltje bestaat?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:23 schreef Viking84 het volgende:
Ik neem gelovige geologen / natuurkundigen / biologen etc absoluut niet serieus. Die kijken imho niet naar de feiten maar naar wat in hun gelovige straatje past. Dat is geen wetenschap.
Dat is waar. Het is altijd lastig om je niet teveel door je scholing / opvoeding / eerder behaalde resultaten etc te laten beïnvloeden. Maar gelovige wetenschappers kúnnen niet anders, zonder hun geloof los te laten, dat is het verschil.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:24 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat doen de niet-gelovige biologen / geologen / natuurkundigen ook, op hun manier.
Ik doel natuurlijk op onderzoek waarbij de informatie uit de Bijbel conflicteert met buiten-Bijbelse informatiequote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:27 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Sorry? Waar slaat dit nou weer op? Gelovigen zouden geen wetenschappers kunnen zijn omdat ze geloven in een god? Iedere wetenschapper doet onderzoek om te kijken of wat hij/zij denkt klopt. Een wetenschapper die gelooft dat het Higgs-deeltje bestaat (om maar een voorbeeld te noemen) verzint experimenten om te kijken of dit klopt. Waarom zou dat ander onderzoek zijn dan wanneer een niet-gelovige wetenschapper het doet, die óók gelooft dat het Higgs-deeltje bestaat?
Dat is niet waar. Je kunt de keuze maken geen onderzoek te doen op terreinen waarbij je geloof in de weg staat, maar iedere wetenschapper doet onderzoek aan de hand van zijn eigen overtuiging dat iets (waarschijnlijk) op een bepaalde manier in elkaar zit.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat is waar. Het is altijd lastig om je niet teveel door je scholing / opvoeding / eerder behaalde resultaten etc te laten beïnvloeden. Maar gelovige wetenschappers kúnnen niet anders, zonder hun geloof los te laten, dat is het verschil.
Het Higgs-deeltje wordt gezien als bewijs van de evolutietheorie, het ontstaan van het heelal. En zo gek is die bocht niet, er staat in de bijbel iets in de trant van 'voor god is een dag als jaren en kan een jaar zijn als een dag'.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk op onderzoek waarbij de informatie uit de Bijbel conflicteert met buiten-Bijbelse informatie.
Als gelovige wetenschapper ga je je dan in rare bochten wringen om eea toch te laten kloppen, bijvoorbeeld door de schepping symbolisch voor te stellen.
Dus volgens jou gaat een gelovige wetenschapper niet uit van de principes uit de Bijbel en kan hij zijn religieuze overtuiging volledig loslaten? Nou nee, lijkt me niet. Geloof is een zó ingebakken iets. Vergeet niet dat ik zelf ooit gelovig ben geweest, hè, ik weet hoe hardnekkig het geloof in God kan zijn en hoe creatief een christen kan zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:30 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Je kunt de keuze maken geen onderzoek te doen op terreinen waarbij je geloof in de weg staat, maar iedere wetenschapper doet onderzoek aan de hand van zijn eigen overtuiging dat iets (waarschijnlijk) op een bepaalde manier in elkaar zit.
Ben je gelovig geweest of gelovig opgevoed?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:32 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dus volgens jou gaat een gelovige wetenschapper niet uit van de principes uit de Bijbel en kan hij zijn religieuze overtuiging volledig loslaten? Nou nee, lijkt me niet. Geloof is een zó ingebakken iets. Vergeet niet dat ik zelf ooit gelovig ben geweest, hè, ik weet hoe hardnekkig het geloof in God kan zijn en hoe creatief een christen kan zijn.
quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk op onderzoek waarbij de informatie uit de Bijbel conflicteert met buiten-Bijbelse informatie.
Als gelovige wetenschapper ga je je dan in rare bochten wringen om eea toch te laten kloppen, bijvoorbeeld door de schepping symbolisch voor te stellen.
dat is echt onzin. mijn vriendje is gelovig en aardwetenschapper. vanuit wat hij in zijn studie tegenkomt weet hij wat de feiten zijn, en in zijn geloof neemt hij een positie in die past bij de feiten. hij weet het allemaal ook niet zeker (de geloofkant) maar zal nooit de wetenschap aan een godbeeld aanpassen. eerder andersom.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:23 schreef Viking84 het volgende:
Ik neem gelovige geologen / natuurkundigen / biologen etc absoluut niet serieus. Die kijken imho niet naar de feiten maar naar wat in hun gelovige straatje past. Dat is geen wetenschap.
Elk vakgebied heeft zijn hardnekkige oude denkbeelden/theorieën waar mensen ondanks tegengesteld bewijs toch in blijven geloven. Dat is niet zo anders dan een religieus dogma.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:32 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dus volgens jou gaat een gelovige wetenschapper niet uit van de principes uit de Bijbel en kan hij zijn religieuze overtuiging volledig loslaten? Nou nee, lijkt me niet. Geloof is een zó ingebakken iets. Vergeet niet dat ik zelf ooit gelovig ben geweest, hè, ik weet hoe hardnekkig het geloof in God kan zijn en hoe creatief een christen kan zijn.
Juist.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:35 schreef Mini. het volgende:
[..]
Elk vakgebied heeft zijn hardnekkige oude denkbeelden/theorieën waar mensen ondanks tegengesteld bewijs toch in blijven geloven. Dat is niet zo anders dan een religieus dogma.
Jij kunt juist niet loslaten dat niet alle Christenen zo zijn als jij denkt vanuit je (sorry) toch beperkte ervaring. Zeker de Christelijke wetenschapper is bij uitstek iemand die dat wél kan loslaten. Anders word je toch ook geen wetenschapper.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:32 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Vind dat de tien geboden een goede richtlijn zijn om naar te leven. De mensen in m;n omgeving weten wel dat ik gelovig ben, soms shockeer ik wat collega's of 'nieuwe' contacten even door het te melden. Als christen schiet ik soms (vaak) tekort, als mens doe ik het nog best aardig denk ikquote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:36 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Juist.
li, wat doe je ermee in je dagelijks leven?
Herkenbaarquote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:38 schreef kwakz0r het volgende:
ik word altijd spontaan Christelijker van dit soort discussies....
Jij verwoordt precies wat ik ook zie in mijn omgeving.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:35 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
[..]
dat is echt onzin. mijn vriendje is gelovig en aardwetenschapper. vanuit wat hij in zijn studie tegenkomt weet hij wat de feiten zijn, en in zijn geloof neemt hij een positie in die past bij de feiten. hij weet het allemaal ook niet zeker (de geloofkant) maar zal nooit de wetenschap aan een godbeeld aanpassen. eerder andersom.
Maar jij bent je gaan afkeren van het christendom en zoekt in (bijna) alles de domheid van mensen die nog wel geloven omdat zij 'het licht' nog niet gezien hebben. Of tenminste, zo komt het op mij over, correct me if I'm wrong.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:32 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik ookquote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:38 schreef kwakz0r het volgende:
Inderdaad, mensen die de Bijbel echt letterlijk nemen zullen misschien niet eens wetenschapper worden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:36 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Jij kunt juist niet loslaten dat niet alle Christenen zo zijn als jij denkt vanuit je (sorry) toch beperkte ervaring. Zeker de Christelijke wetenschapper is bij uitstek iemand die dat wél kan loslaten. Anders word je toch ook geen wetenschapper.
Dat begrijp ik niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:38 schreef kwakz0r het volgende:
De agnost.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:43 schreef conleche het volgende:
Ik vind het beter om toe te geven dat je geen idee hebt, dan om te zeggen: god is er, want ik geloof erin.
Hmm. Ik ben volledig atheïst. Maar ik kan religie scheiden van godsdienst, geloof van weten, bewijs van overtuiging, liefde van gemakzucht en hoofd- van bijzaak.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:36 schreef loveli het volgende:
Ben benieuwd wat sigme aan deze discussie bij te dragen heeft.
Yup, maar sterk aanleunend tegen de atheïst, aangezien ik het bestaan van (een) god wel erg onwaarschijnlijk acht.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:45 schreef loveli het volgende:
[..]
De agnost.
Om terug te komen op de mannendiscussie van gisteren, Rubinstein over God:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |