abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97744747
* laiveneertiekje komt hier om het hoekje kijken..

2 juni is zoonlief geboren, en ik probeer de bv op gang te krijgen

Vanmorgen heeft hij echt 15 minuten liggen drinken, maar vaak is het aanleggen het probleem. Hij wordt vrijwel gelijk heel boos/gefrustreerd waardoor aanleggen onmogelijk wordt.

Ik ben sinds vrijdagmiddag aan het kolven(kolf gehuurd, een medela symphony), en nu de stuwing flink oploopt kon ik er net 25 cc uithalen, die hij met een spuitje gekregen heeft. De eerste volledige voeding van moedermelk dus!

De kraamzorg kon zo niets vinden wat ik fout doe, en ik ga morgen weer eens kijken met de nieuwe kraamhulp (en eventueel de verloskundige), en dan overleg ik ook gelijk over het inschakelen van een lactatiekundige..
  zondag 5 juni 2011 @ 19:52:44 #52
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_97752039
laiv ik denk dat je inderdaad het beste een lactatiekundige kunt raadplegen.
pi_97758777
l'tiekje, wat vervelend dat het aanleggen zo lastig gaat! Heb je enig idee van de reden? Vind baby het wel tijd om te drinken of vond 'ie dat eigenlijk al een tijdje eerder, waardoor hij te gefrustreerd is om aan te happen? (Oplossing: eerdere signalen proberen te herkennen of eventueel het ritueel rondom voeden aanpassen)
Of lijkt het wel het juiste moment, maar gooit hij zich achterover als hij wordt aangelegd? Ik had zelf een exemplaar die zich niet liet aanleggen, maar lekker zelf aan wilde happen. Ik voedde daardoor liggend op m'n zij, waarbij ik alleen hoefde te zorgen dat Emma op de juiste hoogte naast me lag.
Of hapt hij wel enthousiast, maar laat hij los? Dan zou je alsnog jullie houding onder de loep kunnen nemen (ontspanning!) of misschien heeft moeite met grip houden doordat hij jouw borst niet ver genoeg in z'n mond neemt of misschien heeft hij een kort tongriempje. Spruw is zo snel na de geboorte niet heel waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk.

Fijn dat je je productie op gang krijgt met de kolf! Dat scheelt alvast wat stressen. Hier kun je meer lezen over aanleggen van de baby: http://www.borstvoeding.c(...)mtijd/aanleggen.html
Hier kun je foto's bekijken van verschillende houdingen: http://www.borstvoeding.c(...)edingshoudingen.html

Schroom niet om een lactatiekundige in te schakelen en wacht er vooral niet te lang mee. Je hebt in elk geval geen toestemming of verwijzing nodig van de kraamverzorgster of verloskundige, maar kunt er zelf eentje uitzoeken: http://www.nvlborstvoeding.nl/particulieren/zoek-lactatiekundige
Door vroegtijdig professionele hulp in te schakelen, kun je echt een hele hoop problemen en lastige tijd voorkomen. Succes meid, het gaat je allemaal niet in de koude kleren zitten zo vlak na de bevalling!
pi_97759343
laiv, wat heb je een moeilijke naam ;) Wat vervelend dat het aanleggen zo lastig gaat!
Ik zou ook zo snel mogelijk een lactatiekundige inschakelen. Misschien kun je eens proberen om onderuitgezakt op je rug in bed te voeden ipv rechtop: biological nurturing/ instinctief voeden. Het is in die houding voor het kindje makkelijker om de borst zelf te vinden en goed aan te happen.
Zo:

Verder wat Wups zegt.
Succes :*

Takkembah wat rot :X Ik denk dat Davinia je wel goede tips kan geven, zij heeft ook Raynaud in haar tepels. Mijn LK adviseerde handwarmers in je bh te doen voor het voeden, zodat je borsten goed opwarmen. Succes!! :*
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 juni 2011 @ 21:44:01 #55
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97759513
Ik ben door een LK via de mail geholpen (ik had haar een zooi foto's van hoe ik aanlegde etc gemaild) en kreeg een zooi tips terug. Ik had door verkeerd aanleggen oa last van kloofjes, die dankzij de mensen hier (de tip van lanoline) en de LK zo verdwenen waren. Wat Wuppie zegt, je zou NU nog een LK kunnen bellen. En kijk er de eerste dagen niet raar van op als je nog maar heel weinig melk kolft, een baby haalt altijd meer uit de borst dan jij kunt kolven. Zelfs als jij een volledige voeding uit je borst hebt gekolfd, krijgt je baby er nog melk uit.
zelf heb ik hier ook veel aan gehad. Het was voor mij de meest ontspannen houding op dat moment, tegenwoordig voed ik zelfs lopend terwijl ik geert maar met één arm ondersteun ;) (en dadt is niet zo heel vaak gelukkig, alleen als jan té ondeugend word :') )
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_97760491
freecell had ook zo'n last van Raynaud toch?
pi_97760572
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:00 schreef WupWup het volgende:
Was dat niet "gewoon pijn" doordat Florian door zijn tong niet goed aan kon happen?
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_97760734
Volgens mij niet alleen. Ze kon namelijk ook niet kolven en moest daarom helemaal stoppen.

free, geef ons het verlossende antwoord!
pi_97764231
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:00 schreef WupWup het volgende:
Volgens mij Raynaud, niet kunnen kolven en de te korte tong van Florian
Als ik het mij goed herinner ;)
  zondag 5 juni 2011 @ 23:32:10 #60
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_97766438
Hoi allemaal,

Laive, hier gaat het aanleggen goed, maar de productie niet... Sam is 1 juni geboren. Meteen aangelegd, ging super en we dachten dat ze goed dronk. Maar na 28 uur was ze aan het gillen van de honger. Dus kv in huis gehaald en aan het finger feeden. Ze drinkt nu teveel voor het finger feeden, dus nu een flesje.
Zelf ben ik aan het kolven, maar dat levert nog niet veel op. Ongeveer 10 cc per keer per 2 borsten. Als ik haar eerst aanleg, dan pakt ze daarna nog zeker 30 cc kv. Dus zij zou er zeker 10 cc per borst uit halen, dat is wel het dubbele.
Vervelend hoor. Voor mij is dit weer hetzelfde als bij Joep, daar kwam het ook niet op gang. Alleen had ik toen geen ander kindje wat ook aandacht en met zijn moeder wil spelen. Ik hoop dat het een beetje op gang komt. Ik ben zelf geneigd om te gaan proberen of het om en om kan. Dus 1 voeding kv en 1 voeding bv, maar ik ben ook weer bang dat het dan helemaal dood komt vallen.
Niet mieten! Door gieten!
pi_97766943
Wat vervelend seilram. Hoe is het uiteindelijk bij Joep gegaan? Om en om lijkt me haast onmogelijk, daar moet je productie wel aardig stabiel voor zijn. Heb je al contact (gehad) met een lactatiekundige?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 juni 2011 @ 23:42:25 #62
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97766971
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
* laiveneertiekje komt hier om het hoekje kijken..

2 juni is zoonlief geboren, en ik probeer de bv op gang te krijgen

Vanmorgen heeft hij echt 15 minuten liggen drinken, maar vaak is het aanleggen het probleem. Hij wordt vrijwel gelijk heel boos/gefrustreerd waardoor aanleggen onmogelijk wordt.

overigens lees ik nu pas goed deze zin. bij mij werd gezegd dat een baby gerust 20 minuten over één borst mag doen. moest doen zelfs. dat helpt de productie het beste op gang. Ik weet niet meer waar of van wie ik het las, maar ik las dus ook ergens dat baby's erop gemaakt zijn om de hele dag door kleine beetjes te drinken.

Heb je al eens geprobeerd om hem aan te leggen als hij gewoon wakker is, dus niet al hongerig is? En je borst ondersteunen zodat hij goed kan aanhappen enzo? Wellicht roep ik nu dingen die allang gezegd zijn tegen je, maar vergeef me dat dan maar hoor ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_97774362
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:57 schreef mrien het volgende:

[..]

Volgens mij Raynaud, niet kunnen kolven en de te korte tong van Florian
Als ik het mij goed herinner ;)
Dat. Bij Leander had ik af en toe ook al Raynaulds, maar dat kon ik met goed aanleggen wel wat oplossen en het werd over de loop van de maanden minder.

Maar die Raynauld is inderdaad knap beroerd... Sterkte Takkembah!
Bij mij werd het ook flink getriggerd door kolven,inderdaad AUW.
En als het nou over was direct na het voeden of kolven.... Maar nee, je staat de hele dag in de fik. En net als je denkt: nu gaat het wel weer, dan moet je weer :')

Wollen zoogcompressen zijn fijn tegen het brandende gevoel. Goed warmhouden, ook tijdens het voeden, warme handdoeken ed erop. Warmte verlicht wel wat :)
  maandag 6 juni 2011 @ 07:59:56 #64
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_97774722
Thnx for the info freecell :*

Inmiddels warme zoogcompressen in bezit, en ga vandaag met LK maar eens pogen om Seth fatsoenlijk aan te leggen. En hij mag dan niet meer tutten om in slaap te vallen (was wel handig).

Hier is het juist dat het kolven minder pijnlijk is (of wellicht raak ik gewend :? ). Maar enige kou doet het inderdaad goed triggeren hier. Gisteren liep ik buiten, en de zon verdween even achter de wolken, kwam een briesje en meteen BURNNNNN.

Nou ja, we houden vooralsnog vol.
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
  maandag 6 juni 2011 @ 08:18:51 #65
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_97774946
Ik had (en heb nog wel eens) last van Raynauds.
Vooral als ik zelf niet oplet en Harry slordiger is. Ik heb er eigenlijk nooit iets aan gedaan. Gewoon weer opletten bij aanleggen en op m'n tanden bijten...
Gelukkig had ik met kolven veel minder last...

Laiv en Seilram, heel veel succes! En aarzel niet om een lactatiekundige in te schakelen. Dat kan echt zoveel schelen.
tip: als je nog op controle moet in ziekenhuis, kun je ook even bellen naar het ziekenhuis en kijken of er een kinderarts is die tevens lk is. Dan kost het je niks
  maandag 6 juni 2011 @ 09:24:17 #66
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_97775952
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:32 schreef seilram het volgende:
Hoi allemaal,

Laive, hier gaat het aanleggen goed, maar de productie niet... Sam is 1 juni geboren. Meteen aangelegd, ging super en we dachten dat ze goed dronk. Maar na 28 uur was ze aan het gillen van de honger. Dus kv in huis gehaald en aan het finger feeden. Ze drinkt nu teveel voor het finger feeden, dus nu een flesje.
Zelf ben ik aan het kolven, maar dat levert nog niet veel op. Ongeveer 10 cc per keer per 2 borsten. Als ik haar eerst aanleg, dan pakt ze daarna nog zeker 30 cc kv. Dus zij zou er zeker 10 cc per borst uit halen, dat is wel het dubbele.
Vervelend hoor. Voor mij is dit weer hetzelfde als bij Joep, daar kwam het ook niet op gang. Alleen had ik toen geen ander kindje wat ook aandacht en met zijn moeder wil spelen. Ik hoop dat het een beetje op gang komt. Ik ben zelf geneigd om te gaan proberen of het om en om kan. Dus 1 voeding kv en 1 voeding bv, maar ik ben ook weer bang dat het dan helemaal dood komt vallen.
Seilram, hoe doe je het nu? Wij legden Nathan eerst aan en vervolgens gaven we hem max 30cc kv. Sam moet het zelf ook regelen he? Als je te veel kv bij geeft regelt zij jouw productie niet. Na 10 dagen zijn we gestopt nadat we 1 dag in plaats van 30cc, 20cc bijgaven. Flinke regeldag gehad (het was gelukkig bijna weekend) en toen was het goed (minus de zaken waar we in de maanden daarna weer tegenaan liepen, maar goed daar gaat het nu niet over). Ik hoor wel eens vaker dat bij sommige vrouwen de productie minder snel op gang komt. Probeer je rust te pakken (makkelijker gezegd dan gedaan als je elke 2 uur in de weer moet en er nog een ouders kindje bij rond hebt lopen, dat snap ik) en gewoon aanleggen, aanleggen, aanleggen.

Wat betreft herkennen van hongersignalen: Dunstan methode, werkte hier als een trein.
  maandag 6 juni 2011 @ 09:54:50 #67
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_97776539
Jore, bij Joep heb ik een maand gekolfd. 8 keer per dag en het max was 50 cc wat ik per 2 borsten haalde. Omdat Joep toen veel meer dronk ben ik er na een maand mee gestopt. Wij doen het nu net zo als Pessie. Sam mag vandaag 60 drinken en pakt zelf ook nog zeker zelf 30 cc kv bij na mijn borsten. Ik kolf nu 10 cc per 2 borsten.
Vorige keer wel een lactatiedeskundige gehad. Nu doe ik alles net als vorige keer. Ook met het fingerfeeden enzo.

Net wel tijdens het douchen voor het eerst "volle"(zo voelt het zeg maar) borsten. Ik drukte erop en er kwam ook wat uit!
Vannacht om 00.30 had ze honger. Om 23.00 toch 50 cc kv op (ik had volledig gekolfd, wilde een keer zien wat eruit kwam na 20 minuten kolven). Ze heeft toch tot 04.00 geslapen om 2 borsten. Dus ik heb hoop.

Ow Jore, beide kraamverzorgsters hier zeggen dat het kan... maar ik durf het nog niet aan hoor. Ben zelf ook veels te bang dat het helemaal dood valt. Voorlopig ga ik zo even door denk ik, aanleggen en kijken wat ze nog van kv wil. Er zit iig vooruit gang in.
pi_97777270
Ik had helemaal niet meegekregen dat je ook Raynaud had Free. En Florian kon helemaal niet goed aanhappen :X auch!

Ik had het in het begin vaak bij "kou". Temperatuurverschil na het douchen bijvoorbeeld. En mijn man de hele tijd "klagen" dat ik het doucheraampje niet open deed tijdens het douchen :)

Seilram, heel verstandig en sterk van je dat je doorgaat met voeden op verzoek en niet om en om borst en fles geeft. Dat is het recept om de borstvoeding af te bouwen ipv de boel te stimuleren. Jammer dat de kraamverzorgsters daar niet van op de hoogte zijn.... -O-
Ik las volgens mij in het baby'tjestopic dat je nu een flesje toe geeft ipv te fingerfeeden? Misschien is het verstandig om een cupje te proberen, zo voorkom je dat Sam last krijgt van tepelverwarring en straks ook niet meer goed aan wil happen en wil zuigen.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_97777449
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 09:54 schreef seilram het volgende:
Jore, bij Joep heb ik een maand gekolfd. 8 keer per dag en het max was 50 cc wat ik per 2 borsten haalde. Omdat Joep toen veel meer dronk ben ik er na een maand mee gestopt. Wij doen het nu net zo als Pessie. Sam mag vandaag 60 drinken en pakt zelf ook nog zeker zelf 30 cc kv bij na mijn borsten. Ik kolf nu 10 cc per 2 borsten.
Vorige keer wel een lactatiedeskundige gehad. Nu doe ik alles net als vorige keer. Ook met het fingerfeeden enzo.

Net wel tijdens het douchen voor het eerst "volle"(zo voelt het zeg maar) borsten. Ik drukte erop en er kwam ook wat uit!
Vannacht om 00.30 had ze honger. Om 23.00 toch 50 cc kv op (ik had volledig gekolfd, wilde een keer zien wat eruit kwam na 20 minuten kolven). Ze heeft toch tot 04.00 geslapen om 2 borsten. Dus ik heb hoop.

Ow Jore, beide kraamverzorgsters hier zeggen dat het kan... maar ik durf het nog niet aan hoor. Ben zelf ook veels te bang dat het helemaal dood valt. Voorlopig ga ik zo even door denk ik, aanleggen en kijken wat ze nog van kv wil. Er zit iig vooruit gang in.
Kraamverzorgsters hebben daar meestal te weinig verstand van. Als je productie al niet zo geweldig is is dat echt niet te doen, je borsten moeten (veel) regelmatig(er) gestimuleerd worden (in het begin zeker 8 keer per dag, liefst meer) om de boel draaiende te krijgen en te houden. Als je om en om zou voeden red je misschien vier keer borstvoeding en dat is voor een heel aantal vrouwen echt te weinig, zelfs na een maand of zes.

Dit is helemaal niet bedoeld als 'blijf alsjeblieft volledig borstvoeding geven' trouwens, het lijkt me gewoon rot als je zoiets van plan zou zijn en het zou mislukken. Die kans lijkt me namelijk enorm groot in jouw geval. Zou het niet zo kunnen zijn dat jij één van de 100 bent die echt daadwerkelijk te weinig melk hebben? Daar moest ik aan denken toen ik je verhaal las.
pi_97777674
Hmm, daar zou ik nu nog niet van uit gaan hoor. Het komt wel vaker voor dat het een tijdje duurt voor het goed op gang is. Aanleggen, aanleggen, aanleggen! Acht keer per dag is echt het minimum, ik denk dat jij veel vaker aan moet leggen Seilram :*
Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk een LK inschakelen die meekijkt bij het aanhappen en drinken en tips kan geven zoals hoe je met een cupje bijvoeding geeft. Het kan heel goed zijn dat Sam niet goed aangelegd is en daarom te weinig drinkt en je borsten te weinig stimuleert, dat hoeft geen pijn te doen.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_97777759
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 10:46 schreef Twinkly het volgende:
Hmm, daar zou ik nu nog niet van uit gaan hoor. Het komt wel vaker voor dat het een tijdje duurt voor het goed op gang is. Aanleggen, aanleggen, aanleggen! Acht keer per dag is echt het minimum, ik denk dat jij veel vaker aan moet leggen Seilram :*
Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk een LK inschakelen die meekijkt bij het aanhappen en drinken en tips kan geven zoals hoe je met een cupje bijvoeding geeft. Het kan heel goed zijn dat Sam niet goed aangelegd is en daarom te weinig drinkt en je borsten te weinig stimuleert, dat hoeft geen pijn te doen.
Ook gezien de situatie bij Joep :) Het is inderdaad veel te vroeg om zoiets te roepen eigenlijk, maar misschien vallen er puzzelstukjes op z'n plaats voor seilram. Je weet het niet!
Ik zou er ook sowieso een lactatiekundige bijhalen.
  maandag 6 juni 2011 @ 11:20:19 #72
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_97778710
Mijn kraamverzorgende liet mij extra kolven naast dat ik hem ongeveer7 a 8 keer per dag voedde, gewoon op de productie omhoog te krijgen.
Ik moet ook zeggen dat mijn tweede kraamhulp die 5 dagen is geweest echt geweldig was.

Gisteren iemand op kraamvisite die toen ik meldde dat ik sowieso minimaal 26 weken volledig borstvoeding wil geven me aanraadde daarnaast ook fruithapjes te geven etc vanaf 3 (!) maanden anders lust hij straks nix bla di bla. Kijk dat gaat ene oor in en andere uit. Ik weet wat ik wil.

Trouwens mijn man meldde gisteren dat als hij de kleine heeft en ik aan het werk ben hij soms gaat langskomen op mijn werk met de kleine zodat ik live kan voeden. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lukken (meer of hij het redt om dan heen en weer te reizen etc).

Succes alle startende dames! Ik heb ook geen superstart gehad, maar met volhouden en de adviezen van hier geeft ik nu al 8,5 weken borstvoeding. Morgen naar CB dus dan weet ik weer hoe goed hij het doet.
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
  maandag 6 juni 2011 @ 11:38:33 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_97779338
Dat soort "goedbedoelde" adviezen idd gewoon laten voor wat ze zijn, complete nonsens dat een kind anders later niets zou lusten.

Soneal proeft trouwens echt, je ziet hem bij een eerste hapje serieus bezig zijn met de smaak, en als het niet bevalt dan krijg je er misschien nog één of twee hapjes in, maar meer niet, en als de smaak wel bevalt dan kunnen de hapjes bijna niet snel genoeg komen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_97780273
Nouja J-net :D wat een raar advies? En kindjes die kunstvoeding krijgen zouden dat probleem niet hebben dan? :? Ik moet eerlijk zeggen dat ik noch borstvoeding, noch kunstvoeding ooit *(bewust)* geproefd heb, maar men zegt toch juist dat borstvoeding variabel is qua smaak, afhankelijk van wat de moeder eet. En kunstvoeding smaakt in principe allemaal hetzelfde.

Seilram :* dikke zoen voor jullie! Ik hoop dat het allemaal goed gaat, en goed op gang komt. Neem de tijd als dat lukt en kan. Het is een opgave om de boel goed op gang te krijgen als het allemaal niet vanzelf gaat, zeker als je daarnaast nog een kind hebt die aandacht en verzorging nodig heeft.

Hier gaat het goed, het weigeren is weer over, na de ei-provocatie toch weer een voeding of 2 geweigerd en moeilijk gedaan maar nu gaat het weer prima. Ze heeft het wel 's nachts ingehaald :O De LK had al gezegd dat ze dacht dat het weigeren van Elin in de afgelopen maanden verband lijkt te houden met overgevoeligheid/allergie en dat lijkt inderdaad zo te zijn. Gelukkig, want daar kan ik zelf wat aan doen.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  maandag 6 juni 2011 @ 12:46:12 #75
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_97781617
Bedankt allemaal. Sinds vandaag een andere kraam. Sam heeft om 10.00 uur zeker 20 minuten bij mij liggen eten en ze had een mooie melk mond en als ik op mijn borsten drukte kwam er nog voeding! (helemaal gelukkig is).
Om 11.30 kwamen ze voor de gehoortest en hielprik, ze was zo verdrietig, dus weer aangelegd en 1 borst wat gedronken.
Twinkly, we hebben inderdaad 1 keer een flesje gegeven. Lief vindt het fingerfeeden heel lastig en wilde ook een keer. Daarna weer gewoon door mij gefingerfeed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')