Beste,
Ik was vanmorgen op het cb *knip* met mijn jonste dochter Leyla. Het betrof een extra weegafspraak omtrent haar groei.
Tijdens deze afspraak werd mij geadviseerd om Leyla voortaan ook water aan te gaan bieden, omdat zij dat met 9 maanden wel nodig zou hebben. Ik ben erg duidelijk geweest dat Leyla gewoon op verzoek borstvoeding krijgt en in principe onbeperkt mag drinken. Maar dat zou volgens de wvk (??) niet meer voldoende zijn, bovendien zou water het lichaam zuiveren. Dit laatste stuit mij enorm, omdat het waarschijnlijk ter plekke is verzonnen om haar, al niet kloppende, advies wat extra gewicht te geven. Borstgevoedde kinderen hebben in feite geen ander drinken “nodig”, de melk, mits onbeperkt beschikbaar en op verzoek, is gewoon voldoende, ook als het warm is. Dat het water zou worden aangeboden om haar te laten oefenen met een beker, daar had ik in kunnen komen, maar dat kwam niet ter sprake. Leyla mag van mij best oefenen, in bad ofzo.
Vanmorgen heb ik dit ook aangegeven dat het advies niet klopt en dat het niet nodig is. Helaas kreeg ik een geirriteerde opmerking terug dat ik het dan maar zelf moest weten. Gelukkig sta ik erg sterk in mijn schoenen en ben ik goed op de hoogte als het gaat over het geven van borstvoeding. (zelf contactpersoon bij vereniging borstvoeding natuurlijk) Maar een andere moeder die een dusdanig advies krijgt zal het misschien wel opvolgen omdat de indruk wordt gewekt dat het noodzakelijk is. En dat is jammer.
Uiteraard kwamen we kort daarop op het onderwerp vast eten. En daar gingen we voor de 2e keer. De hoeveelheid borstvoeding zou ik toch mee moeten uitkijken dat het niet de inname van het vaste voedsel in de weg zou staan. Dat lijkt mij een vrij rare opmerking. Zeker omdat ik ervan uitga dat deze dame zich heeft verdiept in het dossier van Leyla voordat ze mij met haar naar binnen riep, maar afgezien van dat is vast eten het gehele eerste jaar BIJvoeding en zeker geen hoofdmaaltijd. Dat dit richting het eerste jaar steeds meer onderdeel gaat uitmaken van de hoofdmaaltijd is zeker waar, maar om te benadrukken dat borstvoeding de vaste voeding in de weg staat is een absurde uitspraak. Moedermelk bevat in verhouding meer calorieen en is in een ideale afstemming voor het kind, de hoeveelheid vast eten die Leyla op dit moment zelf eet (uit een potje, door mij gegeven, dus geen alternatief rapley) is niet van die dusdanige omvang dat het de moedermelk zou kunnen vervangen. En dat is gewoon ook niet de bedoeling, het is, juist voor leyla, erg belangrijk dat zij voldoende calorieen binnen krijgt om te groeien. Om nu kunstmatig haar voedingen aan de borst te gaan onthouden zodat zij meer vast eten tot zich zou nemen (wat nog maar de vraag is of dat zo werkt) lijkt mij verre van een ideale situatie.
Ik wil hierbij ook nog eens benadrukken dat jullie een borstvoedingscertificaat hebben en dat zeker daarom adviezen van “achter de tafel” door veel moeders als kloppende informatie wordt beschouwd. Wees bewust van die autoritaire functie die een CB hierin heeft, of dat dat voor veel moeders wel zo voelt.
Ik wil als laatste nog toevoegen dat de WHO voorschrijft, ook voor westerse landen, om een kind minimaal 2 jaar te voeden. Dat wij als westerse cultuur dit raar vinden of zelfs afkeuren wil niet zeggen dat dit advies niet uit de lucht gegrepen is. Adviezen als deze kunnen ervoor zorgen dat moeders die al langer doorvoeden dan de norm zich ook op een cb onbegrepen voelen, dat is jammer, want juist een CB zou de waarde van het langer voeden van een kind aan de borst juist moeten toejuigen.
Over het algemeen ben ik erg goed te spreken over de adviezen en de goede zorgen, maar dit moest mij echt van het hart en ik hoop dan ook dat er in elk geval antwoord terugkomt.
Dank u wel,
Met vriendelijke groet,
I am unconditionally and irrevocably in love with him.I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.