Voor sommigen is dat inderdaad wel de oplossing!quote:Op zondag 26 juni 2011 16:34 schreef Lagrinta het volgende:
We kunnen ook weer met de huifkar, is 120 een heilig getal?
Kijk het maakt mij niet uit. Ik rij zo hard als ik wil. Boetes doe ik dan ook niet moeilijk over. Felle voorstanders vind ik lachwekkend maar felle tegenstanders ook.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:34 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Voor sommigen is dat inderdaad wel de oplossing!
Wat is dit nou weer voor logica? Omdat we via het voedsel beter voor het milieu zorgen, is het niet erg dat we meer uitstoten door harder te rijden?quote:Op zondag 26 juni 2011 16:30 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Waarom geilen mensen ineens wel op al die overheidsbemoeienis als het om rijsnelheden gaat? De reistijd is al aanzienlijk verlegd! Ook wat milieu betreft: daar kun je op andere manieren weer verstandig mee omgaan (bijvoorbeeld meer biologisch voedsel). We zijn inderdaad te nuchter, want over de grens... daar kan het ineens wel.
Dat we hier zuinigere auto's hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat we dus maar harder moeten gaan rijden, want dan levert het netto alsnog geen besparing op.quote:De landen waar al een limiet van 100 geldt, daar zijn niet zo achterlijk veel controles, dus die vlieger gaat niet op. Daar komt bij dat in Europa, waar hogere limieten gelden, de auto's over het algemeen veel zuiniger zijn.
Precies. Bij een kleine afstand heeft een minimaal snelheidsverschil dus nauwelijks invloed op de tijd.quote:tijd = afstand / snelheid.
Niet relevante bronnen gebruiken om een gevoel te onderbouwen =quote:Op zondag 26 juni 2011 16:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is wel frappant dat de landen met de laagste maximumsnelheden (Nederland en Groot-Britannië) ook de landen zijn met de minste verkeersdoden, vind je niet?
Rijd eens met 100 frontaal tegen een boom, kijken wat er dan gebeurdquote:Op zondag 26 juni 2011 16:17 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat komt voor een groot deel doordat er daar veel meer kilometers worden gereden op de binnenwegen in verhouding tot autosnelwegen. Het is daar wel veiliger geworden doordat de gemiddelde snelheid is gedaald, maar wel een daling tot realistische snelheden.
De vraagt blijft hoe het kan dat Nederlanders de voordelen inzien van langzaam rijden. Denk aan 100 op de snelweg... dat doen ze in geen enkel ander land! Zijn we te nuchter geworden? Er is een bepaald risico dat mensen aanvaarden, en die grens ligt hier wel heel laag.
Waarom zo'n hysterische conclusie trekken? 100 of 120 km/u zijn prima compromissen tussen een korte reistijd, hoge veiligheid en laag brandstofverbruik. Wat de voordelen zijn van een hogere snelheid, is me niet duidelijk, maar een lagere snelheid heeft wat mij betreft ook onoverkomelijke nadelen.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:45 schreef schaal_9 het volgende:
De conclusie is duidelijk: gewoon weer terug naar paard en wagen dus
Yep, Noorwegen is een 'minder ontwikkeld' land. Overwegend de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland ook. Japan zeer zeker. Een snelheidslimiet in het gebied van 90-120 is verreweg de meest voorkomende, en dat heeft niet zozeer met de wegen te maken maar meer met talrijke andere factoren die allang in dit topic zijn behandeld en die jij straal negeert want jij vindt persoonlijk dat je wel iets vlotter kan.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:45 schreef schaal_9 het volgende:
De conclusie is duidelijk: gewoon weer terug naar paard en wagen dus, gewoon alle risicos uitsluiten, zoals de nuchtere Hollander betaamt. Het calvinisme is iets wat zijn sporen heeft nagelaten, met de bijbehorende matigheid. Ik zou niet weten hoeveel geld je maandelijks kan besparen door langzaam te rijden, bij lage inkomens is het misschien een leuk bedrag.
In minder ontwikkelde landen is de maximumsnelheid vaak 100 km/uur, maar daar zijn de wegen dan ook naar.
VS heeft de maximumsnelheid in 1995 al opgetrokken.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:58 schreef Dingest het volgende:
[..]
Yep, Noorwegen is een 'minder ontwikkeld' land. Overwegend de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland ook. Japan zeer zeker. Een snelheidslimiet in het gebied van 90-120 is verreweg de meest voorkomende, en dat heeft niet zozeer met de wegen te maken maar meer met talrijke andere factoren die allang in dit topic zijn behandeld en die jij straal negeert want jij vindt persoonlijk dat je wel iets vlotter kan.
Risico's kan je nooit uitsluiten, laatst was er iemand van een huifkar gevallen en onder de wielen terecht gekomen. Die mevrouw heeft het ook niet meer kunnen navertellen. Maar je kan wel risico's inperken, bijvoorbeeld door een afgewogen snelheidslimiet in te stellen en andere veiligheidsmaatregelen te nemen
Je hebt niks aan je verbeterde veiligheids- en milieueisen als je het vervolgens ondermijnt met een hogere snelheid.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:02 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
De vraag rijst dus wat er dan mis is met hogere snelheden. Ik noemde ook al dat de eisen die aan voertuigen gesteld worden in Europa veel hoger liggen. Ook dat draagt bij aan de veiligheid en een beter milieu.
We moeten niet te veel naar het buitenland kijken. Daar is ook echt niet alles goed hoor.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:30 schreef schaal_9 het volgende:
We zijn inderdaad te nuchter, want over de grens... daar kan het ineens wel.
quote:Op zondag 26 juni 2011 16:30 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ook wat milieu betreft: daar kun je op andere manieren weer verstandig mee omgaan (bijvoorbeeld meer biologisch voedsel).
Is dat zo? Volgens mij is er een regering gekozen die het wil invoeren en dat komt niet omdat er zo weinig Nederlanders het hiermee oneens zijn.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:09 schreef schaal_9 het volgende:
Oke, vooral tegenstanders hier, 130 gaat hem wat dat betreft niet worden...
De doorstroming lijdt er echter wel onder als een significant deel van de bestuurders besluit 20 of 30 km/u onder de limiet te gaan rijden.quote:Als je alle factoren optimaliseert kom je misschien op een maximumsnelheid van 90 km/uur uit in combinatie met veilige en zuinige voertuigen en een goede verkeerseducatie. De vraag is of en in hoeverre deze voordelen opwegen tegen minder vrijheid en een langere reistijd. Wie dat prettig vindt, heeft nu al de mogelijkheid om 90 of 100 te rijden voor een lager brandstofverbruik. Mensen hebben de keuze.
Dusdanig anders dat het eigen topic zou verdienen.quote:Van een heel andere aard is de discussie waarom we in het verkeer ineens collectief belang heel belangrijk vinden en als het om inkomens gaat, eerder het individueel belang.
Hier heb je een goed punt: de doorstroming! Dan durf ik meteen de vraag in te zetten of de doorstroming er ook onder lijdt als je de maximumsnelheid landelijk naar 100 km/uur verlaagt. Anders gezegd komt het er dan op neer dat je de toegestane snelheid afstemt op die groep die (bij een Vmax van 120 km/uur) ruim onder de bestaande limiet rijdt.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Volgens mij is er een regering gekozen die het wil invoeren en dat komt niet omdat er zo weinig Nederlanders het hiermee oneens zijn.
[..]
De doorstroming lijdt er echter wel onder als een significant deel van de bestuurders besluit 20 of 30 km/u onder de limiet te gaan rijden.
[..]
Dusdanig anders dat het eigen topic zou verdienen.
Hoe kom je hier bij? Het aanschaffen van een veilige auto is een keuze die je zelf in de hand hebt. Prioriteiten stellen.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:09 schreef schaal_9 het volgende:
Oke, vooral tegenstanders hier, 130 gaat hem wat dat betreft niet worden, behalve op vakantie misschien...
Als je alle factoren optimaliseert kom je misschien op een maximumsnelheid van 90 km/uur uit in combinatie met veilige en zuinige voertuigen en een goede verkeerseducatie.
Welke vrijheid? Met 100/120 km/u heb je net zo veel vrijheid als met 130 km/u hoor.quote:De vraag is of en in hoeverre deze voordelen opwegen tegen minder vrijheid
Die is minimaal in Nederland. De afstanden zijn te kort en er zijn te veel opstoppingen. Dit is al uitgerekend eerder in dit topic.quote:en een langere reistijd.
Dat is onveilig, het snelheidsverschil met andere automobilisten wordt zo te groot.quote:Wie dat prettig vindt, heeft nu al de mogelijkheid om 90 of 100 te rijden voor een lager brandstofverbruik. Mensen hebben de keuze.
Deze discussie vind ik helemaal nergens op slaan. Dit zijn twee totaal verschillende dingen. Overigens benadeel ik er niemand mee als ik meer/minder verdien dan een ander. In het verkeer is het wel fijn als er enigszins als collectief wordt gedacht. Anders zou het een aardige puinhoop worden. Dit zie je overigens ook wel in andere (zelfs Europese) landen.quote:Van een heel andere aard is de discussie waarom we in het verkeer ineens collectief belang heel belangrijk vinden en als het om inkomens gaat, eerder het individueel belang.
Het is in ieder geval al onderzocht dat verhoging van de maximum snelheid naar 130 km/u alleen maar MEER files zal veroorzaken.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:17 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Hier heb je een goed punt: de doorstroming! Dan durf ik meteen de vraag in te zetten of de doorstroming er ook onder lijdt als je de maximumsnelheid landelijk naar 100 km/uur verlaagt. Anders gezegd komt het er dan op neer dat je de toegestane snelheid afstemt op die groep die (bij een Vmax van 120 km/uur) ruim onder de bestaande limiet rijdt.
Het is niet zo moeilijk om een willekeurige stelling te weerleggen, ongedacht de politieke kleur.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe kom je hier bij? Het aanschaffen van een veilige auto is een keuze die je zelf in de hand hebt. Prioriteiten stellen.
[..]
Welke vrijheid? Met 100/120 km/u heb je net zo veel vrijheid als met 130 km/u hoor.
[..]
Die is minimaal in Nederland. De afstanden zijn te kort en er zijn te veel opstoppingen. Dit is al uitgerekend eerder in dit topic.
[..]
Dat is onveilig, het snelheidsverschil met andere automobilisten wordt zo te groot.
[..]
Deze discussie vind ik helemaal nergens op slaan. Dit zijn twee totaal verschillende dingen. Overigens benadeel ik er niemand mee als ik meer/minder verdien dan een ander. In het verkeer is het wel fijn als er enigszins als collectief wordt gedacht. Anders zou het een aardige puinhoop worden. Dit zie je overigens ook wel in andere (zelfs Europese) landen.
Ook op de Afsluitdijk of de A6 s avonds en s nachts? Daar heeft het kabinet al over nagedacht door de snelheidsverhoging juist op bepaalde wegen of tijdens bepaalde uren in te stellen.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Het is in ieder geval al onderzocht dat verhoging van de maximum snelheid naar 130 km/u alleen maar MEER files zal veroorzaken.
Veiligheid is ook voor de rijkeren belangrijk. En het milieu ook.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:22 schreef schaal_9 het volgende:
Ja, je benadeelt er wel mensen door als je er bijvoorbeeld voor kiest om beleid te creëren dat vooral voor de rijkeren gunstig is.
Politiek vind ik hier helemaal niet interessant, ik heb een eigen mening.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:22 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het is niet zo moeilijk om een willekeurige stelling te weerleggen, ongedacht de politieke kleur.
Op de Afsluitdijk scheelt het je 2 minuten. Lekker nuttig dusquote:Op zondag 26 juni 2011 17:26 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ook op de Afsluitdijk of de A6 s avonds en s nachts? Daar heeft het kabinet al over nagedacht door de snelheidsverhoging juist op bepaalde wegen of tijdens bepaalde uren in te stellen.
Alsof je in de praktijk ook maar iets van de nadelen merkt. Wat meer dynamiek in het verkeer maakt mensen juist alerter en je auto gaat echt niet minder lang mee.quote:Op zondag 26 juni 2011 19:02 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Op de Afsluitdijk scheelt het je 2 minuten. Lekker nuttig dusMaar wel meer risico's (grotere snelheidsverschillen), brandstofverbruik, slijtage, milieubelasting etc.
Je merkt ook niks van de voordelen. Dat is de essentie van wat er mis is met het hele beleid: het maakt niks uit en kost wel geld.quote:Op zondag 26 juni 2011 19:10 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Alsof je in de praktijk ook maar iets van de nadelen merkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |