Op het moment dat TS wist dat IJ de vordering had overgenomen kon ze niet meer betalen aan het originele bedrijf.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:49 schreef roelofjan het volgende:
Gewoon de originele rekening betalen, niet aan Intrum Justitia.
Intrum Justia vervolgens meedelen dat ze dood kunnen vallen met dat kutbedrijf van ze.
De rekening viel net in de bus, dus in theorie zou het wel kunnen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:54 schreef roelofjan het volgende:
Tuurlijk wel, gewoon betalen en klaar.
Of denk je dat Intrum Justitia voor dat bedrag naar de kantonrechter stapt?
Het zal me niets verbazen als ze het doen. Iedereen denkt dat je met alsnog betalen er vanaf bent, maar dat betwijfel ik ten zeerste.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:54 schreef roelofjan het volgende:
Tuurlijk wel, gewoon betalen en klaar.
Of denk je dat Intrum Justitia voor dat bedrag naar de kantonrechter stapt?
Precies, daarom betaal ik het maar liever aan Intrum Justitia. Om verdere problemen te voorkomen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het zal me niets verbazen als ze het doen. Iedereen denkt dat je met alsnog betalen er vanaf bent, maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Dit dus. Ik zou wel naar een rechtswinkel gaan om uit te laten zoeken of het mag, zo'n overdreven grote verhoging, maar betalen wel via IJ!!! Als je zo'n zaak bij de kantonrechter verliest moet je die naar alle waarschijnlijkheid zelf betalen...quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het zal me niets verbazen als ze het doen. Iedereen denkt dat je met alsnog betalen er vanaf bent, maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Ja, ik ken het.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:56 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
De rekening viel net in de bus, dus in theorie zou het wel kunnen.
Maar ik las via Google dat er mensen meerdere keren per dag werden gebeld dat ze nog niks hadden overgemaakt en maar bleven dreigen met rechters totdat men ging betalen. Ze bleven maar intimideren. Daar zie ik ze overigens ook nog wel voor aan.
Zo doen ze dat dus. Ze gooien er een flink verhoging op voor administratiekosten etc.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:01 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Precies, daarom betaal ik het maar liever aan Intrum Justitia. Om verdere problemen te voorkomen.
Nee, na die brief is de vordering officiëel van IJ.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:06 schreef Gravedigger het volgende:
IJ moet eerst met een brief komen dat ze de vordering overgenomen hebben> Na ontvangst van die brief heb je meen ik nog 3 dagen de tijd om de vordering te voldoen aan het oorspronkelijke bedrijf.
Er mogen idd 37 Euro kosten(minimum) in rekening gebracht worden. Daarbij zijn ALLE kosten inbegrepen, dus ook voor administratie. Dus gewoon 87 Euro betalen.
Onderbouwing?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:09 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, na die brief is de vordering officiëel van IJ.
Nee, als die verder niet reëel dan breng ik die in mindering op het bedrag.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:13 schreef roelofjan het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Incassokosten
Je bent gek als je die registratiekosten betaald.
Maar er zullen er genoeg zijn die het wel betalen. Is weer pure winst voor dat kutbedrijf.
Hoe kom je daar zo bij?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:06 schreef Gravedigger het volgende:
IJ moet eerst met een brief komen dat ze de vordering overgenomen hebben> Na ontvangst van die brief heb je meen ik nog 3 dagen de tijd om de vordering te voldoen aan het oorspronkelijke bedrijf.
Een cessie van een vordering vindt plaats door levering van de vordering (middels akte) krachtens geldige titel (overeenkomst), en de mededeling (brief) daarvan aan de schuldenaar. Zodra je die brief hebt gekregen en hij je dus heeft bereikt (3:37 BW) is de vordering van Intrum Justitia.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:06 schreef Gravedigger het volgende:
Er mogen idd 37 Euro kosten(minimum) in rekening gebracht worden. Daarbij zijn ALLE kosten inbegrepen, dus ook voor administratie. Dus gewoon 87 Euro betalen.
Als je de hoofdvordering betaalt plus redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte, zullen ze denk ik niet zo snel naar de kantonrechter gaan om alleen de overige kosten. Doen ze het wel, heb je dus wel gezeik, want je zult toch echt in het geding moeten verschijnen en zo.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:05 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Zo doen ze dat dus. Ze gooien er een flink verhoging op voor administratiekosten etc.
De meesten zullen wel gewoon betalen, iedereen is bang voor "verdere problemen".
Is weer makkelijk verdiend voor Intrum Justitia, 60 euro voor een brief.
Heb 't meegemaakt dat ze 't hebben gedaan, om een hoofdsom van ong. 250 euro. Na 3 jaar intimideren of zo. Hebben ze verloren. Was een zaak in m'n kennissenkring/stieffamilie.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:03 schreef roelofjan het volgende:
Volgens mijn advocaat stapt Intrum Jusitia trouwens zelden tot nooit naar de rechter, kost ze veel te veel geld.
Waarom zouden ze veel geld uitgeven aan een rechtzaak?
Met eindeloos intimideren, treiteren en stalken verdienen ze al genoeg...
Zie post hierboven omtrent cessie plusquote:
In de richtlijn wordt inderdaad het onderscheid gemaakt tussen de incassokosten en de registratiekosten. De richtlijn is volgens mij echter niet door de gerechtelijke instanties omarmd, maar daar zal jij vast meer over weten. In mijn ogen vallen de registratiekosten gewoon onder de administratieve kosten zoals bedoeld in de definitie van buitengerechtelijke kosten.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:12 schreef Sessy het volgende:
Ze houden zich overigens kennelijk wel netjes aan hun gedragscode m.b.t. die facturering:
http://www.nvio.nl/files/Gedragscode2.pdf
Om die reden houdt het bedrijf waar ik werk een week marge aan voordat de vordering inderdaad wordt overgedragen naar Intrum. Dus op de aanmaning staat dat er betaald moet worden binnen 2 weken na dagtekening, anders wordt de vordering overgedragen. Maar de daadwerkelijke overdracht vindt 3 weken na de dagtekening plaats. Dan is de betaling hoe dan ook te laat binnen gekomen, dus kan de klant niet zeggen dat de betaling en het dossier elkaar gekruist hebben (kan wel, maar de vordering is dan nog steeds terecht, want: betaling is ruim te laat binnen gekomen)quote:Op dinsdag 31 mei 2011 23:41 schreef Hugo__Boss het volgende:
Direct betalen aan oorspronkelijke bedrijf nadat je brief hebt ontvangen en zeggen dat de brief en je betaling elkaar gekruist zijn. Kunnen ze moeilijk ontkennen, want niemand die zal kunnen aantonen hoe laat de post bezorgd is.
En voor de duidelijkheid, ik heb in totaal 65.28 betaald. 28+37+0.28quote:De hoofdsom bedraagt ¤ 28,00 en loopt met allerlei kosten op tot een totaal van ¤ 105,28. Slechts
enkele kosten zijn terecht. Dat zijn de oorspronkelijke kosten van ¤ 28,00 en de wettelijke rente van
¤ 0,28. Tevens is het mogelijk om incassokosten in rekening te brengen. Echter in rapport Voorwerk
II is vastgesteld dat deze in dit geval maximaal ¤ 37,00 mogen zijn. Graag refereer ik ook naar de
uitzending van TROS Radar op 10-11-2008 waarin het één en ander wordt uitgelegd.
Dan vraag ik me toch af hoe ze aan je nummer komen? Zat mensen die alleen nog een mobiel hebben en dit niet int telefoonboek zetten.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:42 schreef Juicyhil het volgende:
God, belden ze netIk had dus een brief ontvangen.
Hoofdsom: 52 euro
Rente: 0,31 euro
Incassokosten: 37 euro
Registratiekosten: 25 euro
Kom ik uit op 114 euro
Maar hadden ze het aan de telefoon over 89 euro. Dus ik vroeg of dat zonder de registratiekosten is. Dat was niet het geval, maar van de hoofdsom scheen 25 euro al betaald te zijn. (geen idee, moet ik wel heel erg dronken geweest zijn dan denk ik). Dus ik vroeg daarna waar die registratiekosten vandaan komen. Dat zou zijn voor het opzoeken van mijn telefoonnummer e.d.. Ik zei dat ze deze in de incassokosten verwerkt moeten worden. Maar hij bleef volhouden dat dat niet het geval was.
Ik ga nu maar gewoon 64 euro overmaken, en daar laat ik het maar bij. Ze zoeken het maar uit, die maffia.
Misschien heb ik het aan de schuldeiser zelf gegeven. Dat weet ik niet meer. En anders kunnen ze dat geloof ik wel overkopen van de providers.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:01 schreef Chinless het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af hoe ze aan je nummer komen? Zat mensen die alleen nog een mobiel hebben en dit niet int telefoonboek zetten.
Ik zou toch naar die 25 euro op zoek gaan als ik jou was. Door 64 euro over te maken zal de vordering open blijven staan (IJ is immers van mening dat er nog niet volledig betaald is), waarna men als het er op aan komt niets meer weet van die 25 euro. En dan mag jij dat later alsnog (met andere al dan niet gerechtelijke kosten) ophoesten als jij daar zelf ook geen bewijs van hebt.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:42 schreef Juicyhil het volgende:
God, belden ze netIk had dus een brief ontvangen.
Hoofdsom: 52 euro
Rente: 0,31 euro
Incassokosten: 37 euro
Registratiekosten: 25 euro
Kom ik uit op 114 euro
Maar hadden ze het aan de telefoon over 89 euro. Dus ik vroeg of dat zonder de registratiekosten is. Dat was niet het geval, maar van de hoofdsom scheen 25 euro al betaald te zijn. (geen idee, moet ik wel heel erg dronken geweest zijn dan denk ik). Dus ik vroeg daarna waar die registratiekosten vandaan komen. Dat zou zijn voor het opzoeken van mijn telefoonnummer e.d.. Ik zei dat ze deze in de incassokosten verwerkt moeten worden. Maar hij bleef volhouden dat dat niet het geval was.
Ik ga nu maar gewoon 64 euro overmaken, en daar laat ik het maar bij. Ze zoeken het maar uit, die maffia.
En denk je dat ze dan reageren? Uit ervaring weet ik dat IJ niet of nauwelijks op mails reageert (ze wel leest) en de schuldenaar maar blijft bestoken met telefoontjes. Wanneer er dan gerefereerd wordt aan de mail van de bewuste datum weten ze hoegenaamd van niets. Terwijl ik toch duidelijk de LEESbevestiging in mijn mailbox heb staan.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:17 schreef Gravedigger het volgende:
Niet slim dat je ze telefonisch te woord staat. Alleen schriftelijk op ze reageren. Vraag ze om een specificatie van de hoofdsom (op papier of mail).
Weinig keuze he, als zij me iedere dag bellen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:17 schreef Gravedigger het volgende:
Niet slim dat je ze telefonisch te woord staat. Alleen schriftelijk op ze reageren. Vraag ze om een specificatie van de hoofdsom (op papier of mail).
neem je toch niet op, of neem op en zeg dat ze verkeerd verbonden zijn. Maar dat lukt nu dus al niet meer.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:29 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Weinig keuze he, als zij me iedere dag bellen.
Maar dat meneer X tegen jou gezegd heeft dat het maar de helft moet zijn, weet straks mneer Y niet en dan krijg je weer een aanmaning voor 25 en 37 Euro! Ik zou toch maar mailen(met leesbevestiging) hoe die hoofdsom samengesteld is. Anders kan je ook niet uitzoeken of die vordering klopt.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:31 schreef Gravedigger het volgende:
Die LEESBEVESTIGING is een bewijs dat ze de mail ontvangen hebben. Stel dat ze de zaak doorzetten, dan hebben ze het probleem nooit op mails te hebben gereageerd en de gevraagde gegevens verstrekt te hebben.
BULLSHITquote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:43 schreef bijdehand het volgende:
Dus de rekening wordt ruim verdubbeld? Dat mag volgens mij niet
BULLSHIT. Intrum handelt de vordering in opdracht af.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:09 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, na die brief is de vordering officiëel van IJ.
Ik zou zelf 27 euro overmaken naar de originele schuldeiser, maar 64 euro overmaken naar Intrum Justitia lijkt me een goede tweede. Stuur ze voor de zekerheid een mailtje met de uitleg en dat je verder correspondentie niet in behandeling neemt.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:42 schreef Juicyhil het volgende:
Sterker nog, ingevolge het burgerlijk wetboek komt, wanneer je betaalt op een vordering, de betalen EERST ter dekking van de kosten, DAARNA ter dekking van de rente, DAARNA pas ter dekking van de hoofdsom. D.w.z. dat als de hoofdsom blijft openstaan, zij ook nog meer incassokosten in rekening mogen gaan brengen. Ze hebben dan immers bijv. nog steeds 25 euro te vorderen oid.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:30 schreef frederik het volgende:
[..]
Ik zou toch naar die 25 euro op zoek gaan als ik jou was. Door 64 euro over te maken zal de vordering open blijven staan (IJ is immers van mening dat er nog niet volledig betaald is), waarna men als het er op aan komt niets meer weet van die 25 euro. En dan mag jij dat later alsnog (met andere al dan niet gerechtelijke kosten) ophoesten als jij daar zelf ook geen bewijs van hebt.
In beginsel is het rapport voorwerk II slechts een leidraad en gaat het uiteindelijk om de toets of de gemaakte kosten redelijkerwijs gemaakt moesten worden en of zij redelijk zijn qua hoogte. Bij afwijkingen naar boven kun je denken aan het geval dat partijen veel deskundigen hebben ingeschakeld ter vaststelling van hun schade en jarenlang gecorrespondeerd hebben, bij afwijkingen naar beneden betreft het meestal de situatie dat de schuldenaar betwist dat de kosten redelijk en/of werkelijk (gemaakt) zijn, en incassoclubje geen bewijzen kan overleggen daarvan.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 23:58 schreef snabbi het volgende:
In de richtlijn wordt inderdaad het onderscheid gemaakt tussen de incassokosten en de registratiekosten. De richtlijn is volgens mij echter niet door de gerechtelijke instanties omarmd, maar daar zal jij vast meer over weten. In mijn ogen vallen de registratiekosten gewoon onder de administratieve kosten zoals bedoeld in de definitie van buitengerechtelijke kosten.
Zat mensen die hun telefoonnummer zetten op hyves, facebook, linkedin, etc.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:01 schreef Chinless het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af hoe ze aan je nummer komen? Zat mensen die alleen nog een mobiel hebben en dit niet int telefoonboek zetten.
Voor zoiets kleins, een bedragje van 50 euro, zal vast geen grote opsporingsactie voor gedaan zijn. Ze hebben immers al het adres van de schuldeiser gekregen. Dus een brief sturen kan gewoon geen 62 euro hebben gekost. En zelfs niet 37 euro. Maar dat laten we maar in het midden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:15 schreef Sessy het volgende:
[..]
In beginsel is het rapport voorwerk II slechts een leidraad en gaat het uiteindelijk om de toets of de gemaakte kosten redelijkerwijs gemaakt moesten worden en of zij redelijk zijn qua hoogte. Bij afwijkingen naar boven kun je denken aan het geval dat partijen veel deskundigen hebben ingeschakeld ter vaststelling van hun schade en jarenlang gecorrespondeerd hebben, bij afwijkingen naar beneden betreft het meestal de situatie dat de schuldenaar betwist dat de kosten redelijk en/of werkelijk (gemaakt) zijn, en incassoclubje geen bewijzen kan overleggen daarvan.
Neuh, voor hetzelfde geld sturen ze maar even iemand langs om te kijken, mag ik z'n uurloon betalen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:36 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
neem je toch niet op, of neem op en zeg dat ze verkeerd verbonden zijn. Maar dat lukt nu dus al niet meer.
Ik heb inderdaad maar even gemaild om ze een specificatie te laten sturen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 19:23 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Maar dat meneer X tegen jou gezegd heeft dat het maar de helft moet zijn, weet straks mneer Y niet en dan krijg je weer een aanmaning voor 25 en 37 Euro! Ik zou toch maar mailen(met leesbevestiging) hoe die hoofdsom samengesteld is. Anders kan je ook niet uitzoeken of die vordering klopt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |