abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97846208
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:35 schreef spuitje het volgende:

[..]

Tja, dat record heeft ze dus ook al niet ook al vond haar vader het wel nodig via de pers even een sneer uit te delen aan Mike. Zijn vader zeilde achter hem aan en Laura was helemaal alleen!! Laura was helemaal niet alleen, maar werd begeleid door andere zeezeilers. Misselijke opmerking van pa.
... en jakkerde 3 dagen op de motor.
pi_97846661
Banjerkanjer: Ik heb wel eens gezeild maar ik ben absoluut geen zeiler. Als ik een paar grotere golven zie kots ik als een reiger! Zeilen, net zoals bergbeklimmen, laat ik liever aan andere mensen over die zoiets in de wieg is gelegd en die er 100% voor gaan.
Wel heb ik in het verleden veel te maken gehad met maritime technologie (navigatie; communicatie) zodat ik toch wel het een en ander weet van de zeevaart.
pi_97846854
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:49 schreef svetan het volgende:
Banjerkanjer: Ik heb wel eens gezeild maar ik ben absoluut geen zeiler. Als ik een paar grotere golven zie kots ik als een reiger! Zeilen, net zoals bergbeklimmen, laat ik liever aan andere mensen over die zoiets in de wieg is gelegd en die er 100% voor gaan.
Wel heb ik in het verleden veel te maken gehad met maritime technologie (navigatie; communicatie) zodat ik toch wel het een en ander weet van de zeevaart.
Neem maar van mij aan, dat iedere deelnemer in deze discussie ruimschoots kan putten uit eigen ervaringen, op welk gebied dan ook (of het nu gaat over pubers en opvoeding, over zeilen, over reizen of over studie en werk). Nederlanders zijn een reislustig volkje, het lijkt me sterk dat er hier ook maar 1 deelnemer zit die daar niet over mee kan praten. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers ligt iig ver boven de 40 jaar.
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 18:02:37 #154
137949 Disana
pi_97847163
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:54 schreef Banjerkanjer het volgende:

Neem maar van mij aan, dat iedere deelnemer in deze discussie ruimschoots kan putten uit eigen ervaringen, op welk gebied dan ook (of het nu gaat over pubers en opvoeding, over zeilen, over reizen of over studie en werk). Nederlanders zijn een reislustig volkje, het lijkt me sterk dat er hier ook maar 1 deelnemer zit die daar niet over mee kan praten. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers ligt iig ver boven de 40 jaar.
Nou, ik ben als de dood voor water dus daar ligt mijn expertise zeker niet :D Maar het is ook daarom dat ik dit topic ben gaan volgen: ik was verbaasd dat heel Nederland eensgezind achter een kind van veertien leek te staan dat haar zinnen op een gevaarlijke onderneming had gezet. Elke keer als ze op tv was, zag ik een onwillig onopmerkelijk meisje dat kennelijk iets ging doen waar heel volwassen Nederland van droomde. Nu weet ik allang dat het anders zit - maar verbaasd ben ik nog steeds.
pi_97848232
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:02 schreef Disana het volgende:

[..]

Nou, ik ben als de dood voor water dus daar ligt mijn expertise zeker niet :D Maar het is ook daarom dat ik dit topic ben gaan volgen: ik was verbaasd dat heel Nederland eensgezind achter een kind van veertien leek te staan dat haar zinnen op een gevaarlijke onderneming had gezet. Elke keer als ze op tv was, zag ik een onwillig onopmerkelijk meisje dat kennelijk iets ging doen waar heel volwassen Nederland van droomde. Nu weet ik allang dat het anders zit - maar verbaasd ben ik nog steeds.
Heel in het begin wekte ze de indruk dat ze een serieuze recordpoging wilde doen. Dat beeld veranderde al snel, toen bleek dat ze daar 2 jaren voor uit wilde trekken, en heel lange tijd in havens zou gaan doorbrengen. Maar ok, dan nog kun je zo'n meisje het voordeel van de twijfel geven.

Wat ik zelf onbegrijpelijk vind, is de karaktermoord die haar eigen familie vervolgens op haar heeft gepleegd. Zij vertelden lachend in interviews over het gedrag van Laura, wat alle perken te buiten gaat. Bijna trots zelfs, want ja... vechtersmentaliteit. Ik noem dat anders, namelijk een opgeversmentaliteit. Spijbelen, in de polsen snijden, alcoholmisbruik, weglopen... dat is vluchtgedrag! Dat heeft niets met een vechtersmentaliteit van doen. Integendeel!

En dan heb ik het nog niet eens over Pa Dekker zijn bewering tov Der Spiegel, dat Laura de diagnose Borderline gekregen zou hebben...

[ Bericht 2% gewijzigd door Banjerkanjer op 07-06-2011 18:31:39 ]
pi_97848850
Banjerkanjer: Beroep je niet op zg een interview met "der Spiegel"...... die krant heeft meer juristen in dienst dan journalisten. Die beweren wel vaker eens wat en betalen graag de schadevergoeding achteraf omdat hun oplage door zulke geruchten stijgt. Deze bewering is in Duitsland niet door andere publicaties overgenomen.
pi_97848901
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:19 schreef svetan het volgende:
Kijk in tegenstelling tot de meesten hier kan ik uit eigen ervaring..... en die van mijn kinderen spreken. We zijn er met z'n allen nu niet bepaald slechter van geworden.

Het belangrijkste bij dit soort ondernemingen is dat je de familie achter je weet. Wat mijn ouders mij jaren later verteld hebben hadden ze echter wel meer vangnetten ingebouwd dan waarvan ik toen wist.... maar ik was vergeleken met mijn schoolvriendjes toch wel een buitenbeentje.

Laura kan ik alleen maar aanbevelen haar school buiten Nederland af te maken (eventueel St. Maarten?) vanwege de pesterijen van medescholieren waarmee ze in Nederland na haar reis absoluut mee te maken krijgt.

Vrijgevochten leven? Dat zeg je als nederlander al snel als het om een wat vrijer leven gaat. Zo zitten hier nederlandse touristen altijd te zeuren dat de kinderen buiten mogen spelen tot het donker wordt (of zelf naar bed willen), een glas (verdunde)wijn of bier bij het eten krijgen of een vuurtje stoken om worstjes te bbq-en. Andere culturen zitten niet leidzaam af te wachten tot de spruitjes gaar zijn en ze, nadat ze hun bordje netjes hebben leeggegeten, naar bed moeten.
Ik denk dat Laura op dit moment een leven lijd met meer regels als de doorsnee jongere.... alleen zijn de spelregels anders.
Ach Svetan, hou toch op!! In Nederland mogen kinderen ook heus wel eens worstjes boven een vuurtje BBQ-en hoor! En uit onderzoek weten we inmiddels dat alcohol een slechte invloed heeft op de hersenen van jongeren, dus waarom ze dat laten drinken als ze fris ook lekker vinden? Jij doet net of kinderen in Nederland niets mogen en niets leren,nou geloof me, valt reuze mee hoor!
En nee, ze kunnen nu eenmaal niet allemaal op kosten van derden een "leerproject" volgen zoals Laura. Want omdat tripje van mensen als Laura te kunnen bekostigen zijn nu eenmaal nog altijd mensen nodig die werken voor hun geld! Maar ja, werk is voor de dommen he?
pi_97848974
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:37 schreef svetan het volgende:
Banjerkanjer: Beroep je niet op zg een interview met "der Spiegel"...... die krant heeft meer juristen in dienst dan journalisten. Die beweren wel vaker eens wat en betalen graag de schadevergoeding achteraf omdat hun oplage door zulke geruchten stijgt. Deze bewering is in Duitsland niet door andere publicaties overgenomen.
Als het niet waar zou zijn, zou Laura daar allang en zeer verbolgen op hebben gereageerd. Net zoals die keer dat Hank Ort (topman NAVO) haar naam noemde in een bericht mbt het niet beschermen van de pleziervaart bij het doorvaren van de Rode Zee.
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 18:44:33 #159
137949 Disana
pi_97849176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:25 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Heel in het begin wekte ze de indruk dat ze een serieuze recordpoging wilde doen. Dat beeld veranderde al snel, toen bleek dat ze daar 2 jaren voor uit wilde trekken, en heel lange tijd in havens zou gaan doorbrengen. Maar ok, dan nog kun je zo'n meisje het voordeel van de twijfel geven.

Wat ik zelf onbegrijpelijk vind, is de karaktermoord die haar eigen familie vervolgens op haar heeft gepleegd. Zij vertelden lachend in interviews over het gedrag van Laura, wat alle perken te buiten gaat. Bijna trots zelfs, want ja... vechtersmentaliteit. Ik noem dat anders, namelijk een opgeversmentaliteit. Spijbelen, in de polsen snijden, alcoholmisbruik, weglopen... dat is vluchtgedrag! Dat heeft niets met een vechtersmentaliteit van doen. Integendeel!

En dan heb ik het nog niet eens over Pa Dekker zijn bewering tov Der Spiegel, dat Laura de diagnose Borderline gekregen zou hebben...
Ja, toen ik naar dat interview met haar oma luisterde, verbaasde ik me ook over het gemak waarmee de meest zorgelijke voorvallen werden genoemd en weggezet onder de noemer 'vechtersmentaliteit'. Het zijn namelijk allemaal dingen waarover de gemiddelde ouder zich ernstige zorgen zou maken.

Niets ervan getuigt ook van vechten, integendeel, het getuigt van frustratie oftwel het niet in staat zijn op een verstandige manier met tegenslag om te gaan. Vooral dat snijden en het bloed dat tegen de muur op spoot vond ik ronduit schokkend; ik begrijp niet dat een oma daar zo stoer over kan doen.
pi_97849425
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:02 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik heb een paar keer met een groep op het Wad gezeild. Pracht ervaring, eerlijk. Maar zelf hoef ik geen zeilboot. Maar dingen zien, verkennen, er over lezen vind ik weer wel heel leuk.
Maar bij Laura gaat het daar allemaal niet om volgens mij: de reis van Laura heeft maar 1 doel: het binnen halen van zoveel mogelijk geld onder het mom dat ze met iets heel byzonders bezig is.
pi_97849465
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:44 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja, toen ik naar dat interview met haar oma luisterde, verbaasde ik me ook over het gemak waarmee de meest zorgelijke voorvallen werden genoemd en weggezet onder de noemer 'vechtersmentaliteit'. Het zijn namelijk allemaal dingen waarover de gemiddelde ouder zich ernstige zorgen zou maken.

Niets ervan getuigt ook van vechten, integendeel, het getuigt van frustratie oftwel het niet in staat zijn op een verstandige manier met tegenslag om te gaan. Vooral dat snijden en het bloed dat tegen de muur op spoot vond ik ronduit schokkend; ik begrijp niet dat een oma daar zo stoer over kan doen.
Ik begrijp daar ook niets van :N In mijn vakgebied gebruiken we in dergelijke gevallen een andere term, namelijk "schrijnend".
pi_97849469
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:40 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Als het niet waar zou zijn, zou Laura daar allang en zeer verbolgen op hebben gereageerd. Net zoals die keer dat Hank Ort (topman NAVO) haar naam noemde in een bericht mbt het niet beschermen van de pleziervaart bij het doorvaren van de Rode Zee.
+1
  dinsdag 7 juni 2011 @ 18:48:59 #163
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_97849471
Oma is zelf moeder van een kind dat op zijn 14e vertrok. Kennelijk heeft ze daar geen probleem mee. Ik heb haar boek niet gelezen moet ik eerlijk zeggen, maar ze is natuurlijk niet de doorsneemoeder of oma. Dus wellicht ziet zij dat allemaal als teken van een sterk karakter. Ik zou me eerder erg veel zorgen maken, maar ik ben ook eerder een overbezorgde moeder van nature.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 19:18:02 #164
137949 Disana
pi_97851107
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:48 schreef livelink het volgende:
Oma is zelf moeder van een kind dat op zijn 14e vertrok. Kennelijk heeft ze daar geen probleem mee. Ik heb haar boek niet gelezen moet ik eerlijk zeggen, maar ze is natuurlijk niet de doorsneemoeder of oma. Dus wellicht ziet zij dat allemaal als teken van een sterk karakter. Ik zou me eerder erg veel zorgen maken, maar ik ben ook eerder een overbezorgde moeder van nature.
Ik heb haar boek ook niet gelezen, ik baseer me op het radiogesprek (link werd even terug gepost). En dan vind ik haar merkwaardig afstandelijk overkomen in relatie tot de ernstige feiten die ze noemt.
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 19:20:43 #165
137949 Disana
pi_97851248
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:48 schreef spuitje het volgende:

Ik heb een paar keer met een groep op het Wad gezeild. Pracht ervaring, eerlijk. Maar zelf hoef ik geen zeilboot. Maar dingen zien, verkennen, er over lezen vind ik weer wel heel leuk.
Maar bij Laura gaat het daar allemaal niet om volgens mij: de reis van Laura heeft maar 1 doel: het binnen halen van zoveel mogelijk geld onder het mom dat ze met iets heel byzonders bezig is.
Oh zeker, reizen vind ik ook heel interessant. Maar dat was desillusie nummer twee: Laura kan haar avonturen niet overbrengen.

Banjerkanjer: de verhalen zijn ook schrijnend. Maar oma schrijft het allemaal toe aan 'meisje mocht niet doen wat ze wilde'.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 21:37:17 #166
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_97860163
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:20 schreef Disana het volgende:

[..]

Oh zeker, reizen vind ik ook heel interessant. Maar dat was desillusie nummer twee: Laura kan haar avonturen niet overbrengen.

Banjerkanjer: de verhalen zijn ook schrijnend. Maar oma schrijft het allemaal toe aan 'meisje mocht niet doen wat ze wilde'.
Die oma is gewoon niet helemaal goed bij haar hoofd (meer). Plus dat haar verhaal ook niet klopt. In hetzelfde radio--interview zegt ze eerst dat LD zichzelf 1 keer sneed, en dat daar bloed uitspoot. Dan beschrijft ze dat Pa binnenkomt en haar minutenlang in de armen troost. Het lijkt me dat LD in de tussentijd dan al is leeggebloed...... :P
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  dinsdag 7 juni 2011 @ 22:02:02 #167
37150 livelink
pi_97861849
Ze schrijft dat er nu alweer een vrachtschip op ramkoers ligt. Wie van de zeilkenners kan mij de voorangsregels op zee uitleggen? Moet een motorschip altijd wijken voor een zeilschip? Ook als het zeilschip wendbaarder is? Het is mij niet helemaal duidelijk.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 22:03:20 #168
124676 RobertoCarlos
pi_97861943
Kan een vrachtschip wel wijken voor elk bootje?
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 22:04:05 #169
137949 Disana
pi_97861997
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 21:37 schreef RobertoCarlos het volgende:

Die oma is gewoon niet helemaal goed bij haar hoofd (meer). Plus dat haar verhaal ook niet klopt. In hetzelfde radio--interview zegt ze eerst dat LD zichzelf 1 keer sneed, en dat daar bloed uitspoot. Dan beschrijft ze dat Pa binnenkomt en haar minutenlang in de armen troost. Het lijkt me dat LD in de tussentijd dan al is leeggebloed...... :P
Ja dat viel mij ook op. En dan op een toon alsof ze er zelf bij was. Misschien wordt het wel aangedikt opdat men haar boek koopt.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 22:29:32 #170
124676 RobertoCarlos
pi_97863911
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 22:04 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja dat viel mij ook op. En dan op een toon alsof ze er zelf bij was. Misschien wordt het wel aangedikt opdat men haar boek koopt.
:Y In dat geval kan LD er niets aan doen; heeft ze het genetisch van oma meegekregen 8)7
pi_97864194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 22:02 schreef livelink het volgende:
Ze schrijft dat er nu alweer een vrachtschip op ramkoers ligt. Wie van de zeilkenners kan mij de voorangsregels op zee uitleggen? Moet een motorschip altijd wijken voor een zeilschip? Ook als het zeilschip wendbaarder is? Het is mij niet helemaal duidelijk.
Hier vind je een kort en duidelijk overzicht van de regels volgens BPR:

http://www.argo8.nl/uploa(...)ene%20Bepalingen.pdf

Ik heb een wat duidelijker uitleg voor je gevonden, die specifiek is bedoeld voor BVA (Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee). :

http://lmyer.home.xs4all.(...)VB2.htm#de%20BVA%27s

[ Bericht 16% gewijzigd door Banjerkanjer op 07-06-2011 23:21:33 ]
pi_97865801
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 21:37 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Die oma heb ik nooit begrepen. Zit glimlachend te vertellen dat haar kleindochter zo sterk is, echt in staat problemen op te lossen. En bijna in 1 zin door vertelt ze dat dat zelfde kleinkind in zich zelf loopt te snijden omdat dingen niet gaan zoals zij wil dat ze moeten gaan. Dat ze zogenaamd kapot gaat aan de bemoeizucht van jeugdzorg etc.
Als ik die verhalen van die oma lees en beluister vraag ik me werkelijk waar af hoe het mijn man en mij, en vele anderen met ons, is gelukt leuke mensen af te leveren. Mensen die werken voor een inkomen, eventueel nog bijstuderen, leuke dingen doen met vrienden. Oftewel: gewoon een leven hebben!
pi_97866729
Als ik heel eerlijk ben krijg ik door de berichten van Svetan een hele vieze smaak in mijn mond. Wij Nederlandse ouders voeden onze kinderen dus niet goed op, we geven ze niet de goede opleiding etc.
pi_97869028
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 22:33 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Hier vind je een kort en duidelijk overzicht van de regels volgens BPR:

http://www.argo8.nl/uploa(...)ene%20Bepalingen.pdf

Ik heb een wat duidelijker uitleg voor je gevonden, die specifiek is bedoeld voor BVA (Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee). :

http://lmyer.home.xs4all.(...)VB2.htm#de%20BVA%27s

Al zit je als solozeiler op zee bijna altijd fout in geval van een aanvaring - ongeacht die voorrangsregels - wegens deze regel, waaraan een solozeiler zich nooit aan kan houden:

quote:
Every vessel shall at all times maintain a proper look-out by sight as well as by hearing as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision.
pi_97870317
spuitje: Het is mij opgevallen dat men in het buitenland nagenoeg geen nederlandse kennisdragers of uitschieters heeft gezien. Alles wat nog aan bekende nederlanders in het buitenland word waargenomen is ver boven de vijftig afgezien van een paar (half) nederlandse voetballers.

Als ik hier zo om mij heenkijk heeft de jeugd veel meer vrijheden en mogelijkheden als in Nederland. Dat is volgens mij ook de oorzaak dat we hier geen hangjongeren of drugs problemen hebben.

Er is ook buiten de normale scholen een enorm aanbod voor educatie van buitenbeentjes. Zo heeft hier de hogeschool universiteit speciale vrijetuds aanbiedingen in praktische natuurwetenschappen, robotica en diverse leuke andere dingen voor pubers tussen 12 en 16 jaar. Deze jongeren werken dan samen in projecten en treden een keer per jaar tegen andere soortgelijke groepen aan andere universiteiten aan. Zelfs als ervaren ing heb ik vaak nog problemen met het nivea van kennis dat deze pubers al hebben. In tegenstelling tot Nederland worden deze buitenbeentjes op school niet gepest maar bewondert.
Hetzelfde kon ik in de USA vasstellen waar ik ook vele jaren heb gewoond en waar ik nog meer met het schoolsysteem te maken had. Daar waren kinderen die naast engels nog drie andere talen leerden buitenbeentjes.
pi_97874812
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:23 schreef svetan het volgende:
spuitje: Het is mij opgevallen dat men in het buitenland nagenoeg geen nederlandse kennisdragers of uitschieters heeft gezien. Alles wat nog aan bekende nederlanders in het buitenland word waargenomen is ver boven de vijftig afgezien van een paar (half) nederlandse voetballers.

Als ik hier zo om mij heenkijk heeft de jeugd veel meer vrijheden en mogelijkheden als in Nederland. Dat is volgens mij ook de oorzaak dat we hier geen hangjongeren of drugs problemen hebben.

Er is ook buiten de normale scholen een enorm aanbod voor educatie van buitenbeentjes. Zo heeft hier de hogeschool universiteit speciale vrijetuds aanbiedingen in praktische natuurwetenschappen, robotica en diverse leuke andere dingen voor pubers tussen 12 en 16 jaar. Deze jongeren werken dan samen in projecten en treden een keer per jaar tegen andere soortgelijke groepen aan andere universiteiten aan. Zelfs als ervaren ing heb ik vaak nog problemen met het nivea van kennis dat deze pubers al hebben. In tegenstelling tot Nederland worden deze buitenbeentjes op school niet gepest maar bewondert.
Hetzelfde kon ik in de USA vasstellen waar ik ook vele jaren heb gewoond en waar ik nog meer met het schoolsysteem te maken had. Daar waren kinderen die naast engels nog drie andere talen leerden buitenbeentjes.
In Duitsland hebben ze geen hangjongeren en geen drugsproblemen??? Wij hebben twee keer een uitwisselingsstudent uit Duitsland gehad, wat een rare kinderen waren dat zeg! Op school vraten ze werkelijk niets uit want frans was maar een rare taal. De eerste studente bracht iedere vrije minuut door in een leegstaande fabriek en was zwaar aan de drugs. De tweede zoop zo verschrikkelijk veel dat hij van school is verwijderd en terug gestuurd naar Duitsland. Nog een leuk detail? Hij had na een paar weken een frans vriendinnetje door wie hij zich in de schoolbus liet bevredigen!
Onze jongste is twee keer via een uitwisselingsprogramma een aantal maanden in Duitsland geweest en kwam met verhalen thuis waar ons bij wijze van spreken de oren slap van aan het hoofd gingen hangen!
Overal heb je hangjongeren en overal heb je drugsverslaafden! En overal heb je jongeren die wel willen leren en hun best doen! Je zult het misschien niet willen geloven, maar zelfs in Nederland heb je mensen die vooruit willen komen in deze wereld. Het zijn niet allemaal Laura's die op kosten van derden twee jaar de wereld rondreizen zonder zelf ooit maar 1 dag te hebben gewerkt voor hun inkomen!
  woensdag 8 juni 2011 @ 10:20:45 #177
340258 MrFoureyes
Through the looking glass
pi_97877684
Wat mij zo opvalt in die postings van Svetan is de enorme aversie die hij steeds uitspreekt tegen Nederland en de Nederlanders. Scholieren bestaan maar in twee soorten: de bleke, pap-etende spruitjesstudent (waarschijnlijk studeert hij voor een toekomst bij Jeugdzorg of als leerplichtambtenaar) en de criminele scholier, die schoolpleinen onveilig maakt en de buurt terroriseert. Het is een opvatting, maar ik ken een heleboel jongeren die onder geen van beide definities vallen. Dan poneert Svetan een groot aantal stellingen die aantoonbaar onjuist zijn: steeds meer Nederlanders sturen hun kinderen in het buitenland naar school, Nederlanders worden vrijwel nooit genoemd bij wetenschappelijk onderzoek, het Nederlands onderwijsstelsel is inferieur, etc. De feiten zijn geheel anders. Er zijn inderdaad ca. 20.000 Nederlandse kinderen die onderwijs aan een Duitse school volgen - voor het overgrote deel (meer dan 18.000) doen ze dat omdat ze in Duitsland wonen. De andere 2000 gaan over de grens naar school omdat (in de meeste gevallen) er in het Nederlands grensgebied geen passend onderwijs op reisafstand is. Bij de top 100 van meest geciteerde chemici zaten in 2010 17 Nederlanders, Nederlands bekleedt een leidende plek bij het onderzoek van kanker (werkgroep Bob Pinedo en opvolgers), Hofstde is wereldberoemd en staat op de boekenlijst van Harvard, TNO verricht over de gehele wereld onderzoeksopdrachten. Nederland is de grootste investeerder in de VS, bedrijven als Boskalis en Haskoning zijn om hun expertise veel gevraagd voor allerlei opdrachten. Als je de kranten een beetje leest: er is ook "verontrustend" nieuws. Voor de eerste keer in 22 jaar staat Nederland niet meer in de top 10 van het kennisniveau van wiskunde van middelbare scholieren. We staan nu op de 13e plaats - in een lijst van 154 landen lijkt me dat toch niet zo slecht.

Ik ben niet blind voor de zwakke punten van Nederland - ik heb gewoond en gewerkt in Groot Brittanie, de VS, Duitsland, Frankrijk en Tsjechie en kan dus wel aardig vergelijken. Als ik dat doe, is de conclusie dat het er in Nederland echt niet zo beroerd voor staat als Svetan voortdurend beweert.

Zijn advies aan Laura Dekker om niet meer terug te keren naar Nederland, en in plaats daarvan "ergens in het buitenland" naar school te gaan (bijvoorbeeld St. Maarten) kan ik helemaal niet plaatsen. Wens je nu werkelijk een kind van 15 jaar de totale ontheemding, weg van je eigen omgeving, temidden van mensen met wie je niets hebt in een cultuur die je niet kent? De stelling dat Nederlandse kinderen dit meisje zullen gaan pesten en de kinderen op St Maarten daarentegen haar van harte zullen verwelkomen, lijkt me volkomen ongefundeerd.

[ Bericht 58% gewijzigd door MrFoureyes op 08-06-2011 10:34:05 ]
pi_97878108
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:23 schreef svetan het volgende:

Hoe kun je iets zeggen over de Nederlandse situatie als je er zelf kennelijk al zoveel jaren niet meer woont dat je de taal niet eens meer beheerst?
pi_97878263
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 16:13 schreef svetan het volgende:
Banjerkanjer: Wat jij beschrijft is nu juist het gedrag van een actieve puber die haar ei niet aan een (voor haar persoonlijkheid geschikte) zinvolle activiteit kwijt kan. Laura heeft nu een opgave waarvan ze weet dat ze behoorlijk op haar bek kan gaan als ze iets geks doet.... en als je zo haar blogs leest heeft ze er al het nodige aan eigenverantwoordelijkheid bijgeleerd.
Als ze als een feestbeest zou rondreizen zou het hele internationale journaille er allang bovenopzitten maar tot nu toe geeft ze geen aanleiding tot serieuze roddels.
Oh nee? Dan moet je de afgelopen 25 delen maar eens doorlezen :D
Ik zie nergens in haar blogs dat ze met een zinvolle activiteit bezig is. Wel dat ze druk bezig is met feestjes. De pers is ook niet onverdeeld positief over haar.
pi_97878495
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 10:20 schreef MrFoureyes het volgende:
Wat mij zo opvalt in die postings van Svetan is de enorme aversie die hij steeds uitspreekt tegen Nederland en de Nederlanders. Scholieren bestaan maar in twee soorten: de bleke, pap-etende spruitjesstudent (waarschijnlijk studeert hij voor een toekomst bij Jeugdzorg of als leerplichtambtenaar) en de criminele scholier, die schoolpleinen onveilig maakt en de buurt terroriseert. Het is een opvatting, maar ik ken een heleboel jongeren die onder geen van beide definities vallen. Dan poneert Svetan een groot aantal stellingen die aantoonbaar onjuist zijn: steeds meer Nederlanders sturen hun kinderen in het buitenland naar school, Nederlanders worden vrijwel nooit genoemd bij wetenschappelijk onderzoek, het Nederlands onderwijsstelsel is inferieur, etc. De feiten zijn geheel anders. Er zijn inderdaad ca. 20.000 Nederlandse kinderen die onderwijs aan een Duitse school volgen - voor het overgrote deel (meer dan 18.000) doen ze dat omdat ze in Duitsland wonen. De andere 2000 gaan over de grens naar school omdat (in de meeste gevallen) er in het Nederlands grensgebied geen passend onderwijs op reisafstand is. Bij de top 100 van meest geciteerde chemici zaten in 2010 17 Nederlanders, Nederlands bekleedt een leidende plek bij het onderzoek van kanker (werkgroep Bob Pinedo en opvolgers), Hofstde is wereldberoemd en staat op de boekenlijst van Harvard, TNO verricht over de gehele wereld onderzoeksopdrachten. Nederland is de grootste investeerder in de VS, bedrijven als Boskalis en Haskoning zijn om hun expertise veel gevraagd voor allerlei opdrachten. Als je de kranten een beetje leest: er is ook "verontrustend" nieuws. Voor de eerste keer in 22 jaar staat Nederland niet meer in de top 10 van het kennisniveau van wiskunde van middelbare scholieren. We staan nu op de 13e plaats - in een lijst van 154 landen lijkt me dat toch niet zo slecht.

Ik ben niet blind voor de zwakke punten van Nederland - ik heb gewoond en gewerkt in Groot Brittanie, de VS, Duitsland, Frankrijk en Tsjechie en kan dus wel aardig vergelijken. Als ik dat doe, is de conclusie dat het er in Nederland echt niet zo beroerd voor staat als Svetan voortdurend beweert.

Zijn advies aan Laura Dekker om niet meer terug te keren naar Nederland, en in plaats daarvan "ergens in het buitenland" naar school te gaan (bijvoorbeeld St. Maarten) kan ik helemaal niet plaatsen. Wens je nu werkelijk een kind van 15 jaar de totale ontheemding, weg van je eigen omgeving, temidden van mensen met wie je niets hebt in een cultuur die je niet kent? De stelling dat Nederlandse kinderen dit meisje zullen gaan pesten en de kinderen op St Maarten daarentegen haar van harte zullen verwelkomen, lijkt me volkomen ongefundeerd.
En laten we niet vergeten dat Eindhoven is uitgeroepen tot slimste regio ter wereld!
pi_97878713
quote:

Hier wordt dan nog voorbijgegaan aan het feit dat er weliswaar Nederlandse studenten zijn die in het buitenland studeren, maar dat Laura gewoon nog de middelbare aan het doen is, of aan het doen zou zijn.
Ik geloof niet dat er veel minderjarige scholieren in het buitenland gaan studeren, al of niet omdat zij het onderwijs beter vinden.

De veronderstelling dat zij braaf aan de wereldschool zou studeren omdat deze nog steeds als sponsor vermeld staat, vind ik heel kort door de bocht. Al was het maar omdat in de eerste instantie geen behoorlijke afspraken met die instelling waren gemaakt en je niet zonder begeleiding de wereldschool mag doen. Dat moest dus aan wal gebeuren. Ze heeft het er alleen vrijwel nooit over en ze is niet meer leerlplichtig.
Behalve dat zij niet direct bekend staat als een meisje van haar woord, behaalde ze voorheen ook al geen fantastische schoolresultaten.

Ik weet trouwens nog steeds niet wat ik van dat artikel in Der Spiegel moet denken. Het staat toch niet bekend als een slecht blad? En waarom reageren de Dekkers er niet op?
pi_97890320
quote:

En vergeet ook alles wat maar een beetje met water te maken heeft niet. Maasvlakte I&II, Rotterdam haven, Wereldeilanden, Mammoet (bergingsbedrijf, opdrachten over de hele wereld, die gasten halen complete slagschepen van de bodem), Polders, Wapens, Radarsystemen etc. etc. Bovendien heeft Nederland ook nog eens de beste beroepsduikopleiding ter wereld (de genie in Hedel).
Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Kennis en kunde, Nederland heeft beide in overvloed.
pi_97890458
Kortom, svetan lult uit zijn nek. Point proven.
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 16:52:58 #184
137949 Disana
pi_97892949
quote:
6s.gif Op woensdag 8 juni 2011 15:59 schreef Scorpie het volgende:
Kortom, svetan lult uit zijn nek. Point proven.
De vraag blijft: waarom. Waarom wordt onze jeugd zo zwart gemaakt en ons onderwijssysteem afgebrand. Is dat allemaal omdat Laura in dit topic niet uitsluitend opgehemeld wordt? Ik denk het niet. Ik denk dat svetan het ooit heel moeilijk had in Nederland; maar niet omdat Nederland hem geen ruimte of kansen bood.
pi_97895828
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:52 schreef Disana het volgende:

[..]

De vraag blijft: waarom. Waarom wordt onze jeugd zo zwart gemaakt en ons onderwijssysteem afgebrand. Is dat allemaal omdat Laura in dit topic niet uitsluitend opgehemeld wordt? Ik denk het niet. Ik denk dat svetan het ooit heel moeilijk had in Nederland; maar niet omdat Nederland hem geen ruimte of kansen bood.
Het kan veel minder ingewikkeld zijn. Mss is ie gewoon een trol.
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:02:30 #186
37150 livelink
pi_97895863
Gewoon iemand die via Laura alsnog de bevestiging zoekt dat hij het zelf allemaal goed heeft gedaan.
pi_97898917
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het kan veel minder ingewikkeld zijn. Mss is ie gewoon een trol.
Ik vermoed, dat het gewoon een bekende in de discussie is, die op een gegeven moment met de staart tussen de benen is vertrokken. En het meteen daarna maar weer onder een andere naam probeert :D
pi_97899327
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:08 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ik vermoed, dat het gewoon een bekende in de discussie is, die op een gegeven moment met de staart tussen de benen is vertrokken. En het meteen daarna maar weer onder een andere naam probeert :D
Ik heb eigenlijk geen idee. Soms denk ik dat het iemand is uit de naaste omgeving van Laura en soms denk ik dat het iemand is die gewoon wat ligt te trollen.

Maar laten we wel zijn: dit topic is er niet ter eer en meerdere glorie van Svetan, maar voor Laura. Die nu dus op Tahiti is aangeland.
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 19:27:44 #189
137949 Disana
pi_97899982
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:15 schreef spuitje het volgende:

Maar laten we wel zijn: dit topic is er niet ter eer en meerdere glorie van Svetan, maar voor Laura. Die nu dus op Tahiti is aangeland.
Zo is dat. Is er nog nieuws? Ik heb vandaag niet gekeken, maar ik neem aan dat het vrachtschip haar niet heeft overvaren.
pi_97900099
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:27 schreef Disana het volgende:

[..]

Zo is dat. Is er nog nieuws? Ik heb vandaag niet gekeken, maar ik neem aan dat het vrachtschip haar niet heeft overvaren.
Nouja nieuws... Ze ligt voor anker, en ze heeft met een leeftijdsgenootje rondjes rond Guppy gezwommen.
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 19:30:56 #191
137949 Disana
pi_97900162
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:29 schreef Banjerkanjer het volgende:

Nouja nieuws... Ze ligt voor anker, en ze heeft met een leeftijdsgenootje rondjes rond Guppy gezwommen.
Haha, wat schrijf je dat lekker droog. Kortom: ze doet weer iets wat ook prima in Nederland na schooltijd had gekund.
pi_97900339
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:30 schreef Disana het volgende:

[..]

Haha, wat schrijf je dat lekker droog. Kortom: ze doet weer iets wat ook prima in Nederland na schooltijd had gekund.
Ja, al kan ik me voorstellen dat het een stuk meer waterpret is om in een tropische baai met knalblauw water rondjes om je boot te zwemmen, dan in de doorsnee smerige zoetwaterhaven ergens in Nederland :D
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 19:41:43 #193
137949 Disana
pi_97900768
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:33 schreef Banjerkanjer het volgende:

Ja, al kan ik me voorstellen dat het een stuk meer waterpret is om in een tropische baai met knalblauw water rondjes om je boot te zwemmen, dan in de doorsnee smerige zoetwaterhaven ergens in Nederland :D
Hmm, dat is waar. Nu begrijp ik ook waarom het noodzakelijk was twee jaar van school te gaan. Ik stel voor dat we alle Nederlandse pubers (de Duitse niet, die hebben het geweldig) een tripje tropen geven op kosten van... ho wacht, wie regelt al die sponsors.
pi_97900978
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:29 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Wat een avontuur!! En wat leert ze daar ontzettend veel van, echt. :)
pi_97901313
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:41 schreef Disana het volgende:

[..]

Hmm, dat is waar. Nu begrijp ik ook waarom het noodzakelijk was twee jaar van school te gaan. Ik stel voor dat we alle Nederlandse pubers (de Duitse niet, die hebben het geweldig) een tripje tropen geven op kosten van... ho wacht, wie regelt al die sponsors.
Dat moeten al die pubers natuurlijk zelf doen, dat heeft Laura ook gedaan! Een beetje zelf werkzaamheid mag je best van ze verwachten! Of er zoveel sponsoren zijn te vinden is natuurlijk een andere vraag want als ik zie wat het tripje van Laura tot nu heeft gekost kan dat best nog wel eens een probleem gaan worden.
En duitse pubers kunnen ook niet gaan he, die mogen voor hun 18e namelijk niet werken.
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 20:00:28 #196
137949 Disana
pi_97901792
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:51 schreef spuitje het volgende:

Dat moeten al die pubers natuurlijk zelf doen, dat heeft Laura ook gedaan! Een beetje zelf werkzaamheid mag je best van ze verwachten! Of er zoveel sponsoren zijn te vinden is natuurlijk een andere vraag want als ik zie wat het tripje van Laura tot nu heeft gekost kan dat best nog wel eens een probleem gaan worden.
En duitse pubers kunnen ook niet gaan he, die mogen voor hun 18e namelijk niet werken.
We sturen ze erheen met het vliegtuig. Niet elke puber heeft het nodig zijn vakantie te verkopen als solo-zeilreisrecordpoging.
pi_97902701
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:00 schreef Disana het volgende:

[..]

We sturen ze erheen met het vliegtuig. Niet elke puber heeft het nodig zijn vakantie te verkopen als solo-zeilreisrecordpoging.
Wat is er mis met de duim? Ik heb op de vorige pagina's daar prachtige ervaringen over gelezen! Iedere ouder die een beetje vertrouwen in zijn puber heeft, geeft hem/haar een rugzak voor de 13e verjaardag, en wenst hem een gelukkig verder leven ;) Daar worden ze groot en sterk van! School en een diploma zijn voor watjes, dat heb je niet nodig om in kennis uit te blinken in het buitenland. Juist geen school, schijnt het toverwoord te zijn voor een fantastische carrière.
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 20:22:26 #198
137949 Disana
pi_97902912
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:18 schreef Banjerkanjer het volgende:

Wat is er mis met de duim? Ik heb op de vorige pagina's daar prachtige ervaringen over gelezen! Iedere ouder die een beetje vertrouwen in zijn puber heeft, geeft hem/haar een rugzak voor de 13e verjaardag, en wenst hem een gelukkig verder leven ;) Daar worden ze groot en sterk van! School en een diploma zijn voor watjes, dat heb je niet nodig om in kennis uit te blinken in het buitenland. Juist geen school, schijnt het toverwoord te zijn voor een fantastische carrière.
Naaahhhh... jij verzint ze ook waar je bij staat. Dertienjarigen _O-
pi_97902967
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:22 schreef Disana het volgende:

[..]

Naaahhhh... jij verzint ze ook waar je bij staat. Dertienjarigen _O-
Nou ok... 14 dan ;)
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 20:24:51 #200
137949 Disana
pi_97903068
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:23 schreef Banjerkanjer het volgende: