Hm, dat is dan ook een vorm van ethiek waar ik maar weinig begrip voor kan opbrengen. Het moet wat mij betreft wel verdedigbaar zijn.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een voorbeeld zou de manier zijn waarop fundamentele Christenen euthanasie verbieden. Daar zit meer een ideaal achter dan een pragmatische insteek, lijkt me.
Als dat echt zou werken... misschien. In de praktijk lijkt het soort maatschappij waarin iedereen dezelfde kansen krijgt gewoon beter te werken.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:18 schreef Haushofer het volgende:
Maar waarom moet het in het belang van "iedereen" zijn? Waarom niet in het belang van 1 specifieke groepering, bijvoorbeeld een elite?
Ach, of mensen nu bewust of onbewust erin slagen om een succesvolle maatschappij te stichten lijkt me minder relevant dan daadwerkelijk succes hebben als maatschappij. Individuele bijen hebben ook geen flauw benul wat ze doen.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:18 schreef Haushofer het volgende:
Daarbij, je kunt het rationeel proberen te onderbouwen ("een mate van geluksoptimalisatie" wat je dan middelt over een hele groep oid), maar er zitten bepaalde aannames in. Die Singlecoil, zoals ik het begrijp, bestempelt als "dogma".
Ik denk dat veel mensen "het dogma van gelijkwaardigheid", zoals Singlecoil het noemt, niet aanhangen vanuit de rationele overwegingen die jij hier noemt. Het is gebaseerd op een rechtvaardigheidsideaal wat gegeven wordt door onze Westerse samenleving.
En waarom zouden we dat niet zien als menselijk construct?quote:Op zondag 29 mei 2011 17:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat "rationeel" gezien ethiek wordt gezien als een menselijke construct, waarschijnlijk
Google maar op Papierocratie.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, maar dan nog blijft mijn vraag staan: via wat voor logica zou dat dan moeten gaan? Kun je een strikt logisch kader opbouwen van waaruit je politieke besluitvorming regelt?
Ook dat.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:01 schreef jumala het volgende:
"Waarom hebben mensen een probleem met gelovigen?"
Omdat zowat elke oorlog op deze aardbol een religieus tintje heeft?
Er zijn natuurlijk ook tal van andere zaken die dat effect hebben, evenzo bovengenoemde oorlogen. Wat het voornaamste probleem is is dat onder de noemer "religie" dit soort zaken kennelijk acceptabeler is dan onder andere omstandigheden.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:01 schreef PiRANiA het volgende:
Interessant vraagstuk, ik post even mee.
De grootste problemen vind ik:
• Persoonlijke keuze van kinderen wordt genegeerd
• Het remt vooruitgang
• Het remt de vraag naar wetenschap en oplossingen
Onverdoofd slachten is al verboden. De wet zondert geselecteerde moslims en joden echter van dit verbod uit.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:13 schreef Molurus het volgende:
Vooral de argumentatie van D'66 stoort mij hier enorm. Want wat men werkelijk zegt is dit: normaal zouden wij het onverdoofd slachten wel willen verbieden, maar omdat het hier een religieuze traditie betreft stemmen wij toch tegen een verbod.
Hehe, effectief betekent dit gewoon dat iedereen het mag. Tenminste, ik zie niet hoe iemand wil gaan controleren of er wel de juiste woordjes worden gezegd en er wel een religieuze motivatie achter schuilgaat. Dit criterium is in de praktijk gewoon niet te controleren.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:25 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Onverdoofd slachten is al verboden. De wet zondert geselecteerde moslims en joden echter van dit verbod uit.
Anders gezegd: je mag het niet, tenzij je moslim of joods bent. Een christen die op dezelfde rituele manier als een jood onverdoofd wil slachten mag dat niet. Een sikh die op zijn eigen manier ritueel onverdoofd wil slachten mag dat niet. Een atheistisch slager die zonder heilige woordjes het mes op exact dezelfde wijze wil hanteren mag dat niet.
In de praktijk wordt de eis gesteld dat de slachters geselecteerd zijn door een imam of rabbijn en dat er strikt op het proces wordt toegezien.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hehe, effectief betekent dit gewoon dat iedereen het mag. Tenminste, ik zie niet hoe iemand wil gaan controleren of er wel de juiste woordjes worden gezegd en er wel een religieuze motivatie achter schuilgaat. Dit criterium is in de praktijk gewoon niet te controleren.
Wie biedt zich aan om een proefproces uit te lokken? Neem een geit, neem iemand die conform het nog nader in te vullen Jedi-geloof een geit naar de eeuwige jachtvelden helpt, en film hetquote:Op zondag 29 mei 2011 18:41 schreef Molurus het volgende:
Ach.. ik wil het nog wel s zien dat een Hindoe of (erger?) een atheist wordt veroordeeld voor onverdoofd slachten. Bij mijn weten is dat nog niet gebeurd.
Het zou natuurlijk ook een beetje zot zijn als christenen en moslims op basis van religie een marktmonopolie zouden verwerven.
Is Halal/Kosher slachten minder erg dan andere rituele slachtvormen? Zonee, waarom mag Halal/Kosher wel en andere vormen niet ?quote:Op zondag 29 mei 2011 18:48 schreef OmarKhayyam het volgende:
Halal/Kosher slachten: Is het daadwerkelijk pijnlijker voor het dier? Zo ja, - is dit erg?
De enige reden dat er geen uitzondering voor Christenen is, is omdat Christenen hieraan toch niet doen. De meeste Christenen leven een hele seculieren leven: Wekelijks een paar uur in de kerk zitten is het max. wat ze doen.quote:Op zondag 29 mei 2011 19:03 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Veel interessantere invalshoek imo.
Aanvankelijk bij de joden was het de bedoeling om het 'uit eten bij niet-joodse vrienden ' dit zo moeilijk mogelijk te maken. Op deze wijze zouden ze minder worden beïnvloed door een andere religie/cultuur en zouden er ook minder ' gemengde ' huwelijken plaats vinden. Als je aandachtig het O.T. leest, ga je dit zeer gemakkelijk erkennen. Deze strengere voedingsregels maakten intergratie een stuk moeilijker. Gezien de Islam een leentjebuur is van het O.T. zijn deze separatie-regeltjes gelijk ook over genomen. Vrienden maken met een andere godsdienst zit het gevaar voor ' afvalligen ' er meer in. Om gezondheidsredenen is gewoon lulkoek.quote:Neem het simpele verbod van Moslims als "niet-halal vlees is haram". Dit is een grote belemmering op het hele integratie procedure. Dit zorgt ervoor dat Moslims altijd met "hun" naar hun niet-Moslimse collegas/buren zullen wijzen. Volgens sommige interpretaties mag je een niet-Moslim geeneens als vriend hebben!
Nou ben ik op zich helemaal voor een verbod op onverdoofd slachten, en stuit het me tegen de borst om met dit doel een geit onverdoofd naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Maar buiten dat vind ik dit eigenlijk helemaal geen slecht idee. Het zou goed zijn voor het politieke debat dat daar onvermijdbaar op volgt.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:43 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Wie biedt zich aan om een proefproces uit te lokken? Neem een geit, neem iemand die conform het nog nader in te vullen Jedi-geloof een geit naar de eeuwige jachtvelden helpt, en film het
Deze claim komen we om de zoveel tijd hier tegen. Heb je hier ook daadwerkelijk over nagedacht? Hadden oorlogen als de eerste en tweede wereldoorlog, Vietnamoorlog, Russische of Amerikaanse burgeroorlog, etc. allemaal "een religieus tintje"?quote:Op zondag 29 mei 2011 18:01 schreef jumala het volgende:
"Waarom hebben mensen een probleem met gelovigen?"
Omdat zowat elke oorlog op deze aardbol een religieus tintje heeft?
Jij mag ook een poging doen dit es toe te lichtenquote:
Ik heb geen zin om het allemaal uit te zoeken nu, maar ik weet wel dat Adolf Hitler (Katholiek) een verschrikkelijke hekel aan Joden had.quote:Op zondag 29 mei 2011 21:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Deze claim komen we om de zoveel tijd hier tegen. Heb je hier ook daadwerkelijk over nagedacht? Hadden oorlogen als de eerste en tweede wereldoorlog, Vietnamoorlog, Russische of Amerikaanse burgeroorlog, etc. allemaal "een religieus tintje"?
Kun je eens een vergelijking geven?
Dat is ook de ethiek waar ik de meeste waarde aan toedichtquote:Op zondag 29 mei 2011 17:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, dat is dan ook een vorm van ethiek waar ik maar weinig begrip voor kan opbrengen. Het moet wat mij betreft wel verdedigbaar zijn.
Ik zou hier beter over moeten nadenken; het hangt ook af van wat je onder "beter werken" verstaat.quote:Als dat echt zou werken... misschien. In de praktijk lijkt het soort maatschappij waarin iedereen dezelfde kansen krijgt gewoon beter te werken.
Ik denk dat het punt nu juist was, en dat idee heb ik ook wel es, dat "ongelovigen" zich niet helemaal lijken te beseffen dat zij net zo goed axioma's hanteren zoals gelovigen (die we dan voor het gemak als "dogma's" bestempelen). Het is misschien wat mierenneuken, dat ben ik wel met je eensquote:Je zou overigens wel het streven naar menselijk welzijn een dogma kunnen noemen. Ultimately is elke logische redenatie gebaseerd op bepaalde axioma's die niet verder worden onderbouwd. Maar om dat nu te omschrijven als dogmatisch denken gaat me wel net te ver. Alsof dat alle vormen van extreme dogmatiek zou rechtvaardigen.
Persoonlijk vind ik het grappig dat hoe meer ik zelf met onderzoek bezig ben, hoe meer ik na ga denken over al die zaken die je in de wetenschap vaak "for granted" aanneemt. Sommige zaken lijken zo gewoon (de wereld laat zich rationeel beschrijven), maar dat is het natuurlijk niet.quote:Het doet een beetje denken aan het argument dat je niks met 100% zekerheid kunt voorspellen, en dat daarom een vertrouwen in wetenschap ook een geloof is. (Uiteraard in een poging om extremere geloofsvormen te rechtvaardigen.)
Daar kan ik geen antwoord op geven; persoonlijk zie ik het ook als menselijk constructquote:En waarom zouden we dat niet zien als menselijk construct?
"Joden" als etnische groep, of "joden" als religieuze groepering?quote:Op zondag 29 mei 2011 21:42 schreef sc00p het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om het allemaal uit te zoeken nu, maar ik weet wel dat Adolf Hitler (Katholiek) een verschrikkelijke hekel aan Joden had.
Je kunt van politici moeilijk vragen hun idealen te laten varen. Of die nou seculier of religieus gemotiveerd zijn.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:45 schreef Triptamine2 het volgende:
Toevoeging: Ook vind ik belachelijk dat uit de naam van het geloof de vooruitgang in bijvoorbeeld de medische wetenschap word tegen gehouden.Dat ergert me nog het meest. Gelovigen die alles aan je opdringen, bijvoorbeeld door middel van politieke partijen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |