abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97335851
ATON is prima in staat om te geloven in een multiversum, wat langs Popper iig een niet-wetenschappelijk begrip is, en laten we dat maar even aanhouden dan, maar verwerpt op diezelfde gronden het bestaan van God. Dat doet inderdaad aan een wetenschapsreligie denken.
Mu!
pi_97335920
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:26 schreef ATON het volgende:
Nog eentje.
Grappig, want deze spreker (die ik niet ken, trouwens) benadrukt verschillende keren dat het idee van een multiversum "a metaphysical appeal" is. Sterker nog: deze spreker concludeert op het einde van zijn betoog dat de aanwijzingen voor een multiversum steeds zwakker worden, en de aanwijzingen voor "design" steeds sterker. Je citeert hier een intelligent designer.

Kijk jij je eigen linkjes wel? :D

quote:
Leuk dat je met filmpjes rondstrooit die je zelf niet begrijpt, maar kun je nu ook inhoudelijk op mijn post ingaan? Mijn god zeg, als je met hetzelfde gebrek aan nuance en wetenschappelijke analyse boeken over historie leest en interpreteert, dan weet ik denk ik ook ongeveer hoe serieus ik jouw posts in de topics over de historische Jezus moet gaan nemen :')

[ Bericht 17% gewijzigd door Haushofer op 26-05-2011 13:45:31 ]
pi_97335964
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is een vraag die je voor elk willekeurig concept zou kunnen bedenken, en waar geen duidelijk antwoord op te geven is (wat is "noodzakelijkheid"?). Dat zegt dus niks :)
De noodzakelijkheid van niet-positieve getallen lijkt me anders voor de hand liggend. Of die van niet-geladen deeltjes. Of de noodzaak van het niet-bestaan van wortels van negatieve getallen in de verzameling van reeele getallen.
Mu!
pi_97336100
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:35 schreef SingleCoil het volgende:
De noodzakelijkheid van niet-positieve getallen lijkt me anders voor de hand liggend.
Als je bepaalde vergelijkingen wilt oplossen.

quote:
Of die van niet-geladen deeltjes.
Nee, die nemen we gewoon waar. Dat impliceert toch geen "noodzakelijkheid"? Wat versta jij daaronder?

quote:
Of de noodzaak van het niet-bestaan van wortels van negatieve getallen in de verzameling van reeele getallen.
Dat is omdat je je verzameling reeële getallen zo definieert.

Ik zie hier weinig "noodzakelijkheid" in.
  donderdag 26 mei 2011 @ 13:44:36 #56
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97336375
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daarmee focus je puur op de waarheidsclaim van religie, en behandel je religie alsof het om een verzameling wetenschappelijke hypothesen zou gaan.
Ja dat klopt, is daar wat mis mee dan?
pi_97336518
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:44 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja dat klopt, is daar wat mis mee dan?
Religie is in mijn ogen meer dan alleen dat. En religie verschilt nou net fundamenteel van wetenschap in dat aspect. Of je dat hout vindt snijden is een tweede, maar dat maakt je uitspraak mbt die koelkast nogal triviaal.
pi_97336814
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, die nemen we gewoon waar. Dat impliceert toch geen "noodzakelijkheid"? Wat versta jij daaronder?
.
"Noodzakelijk" lijkt mij een stelling binnen een theorie zonder welke verschijnselen, die middels de theorie verklaard worden, niet verklaard kunnen worden. Stel je voor: je neemt inde natuurkunde aan dat deeltjes een lading hebben. Dan kun je sommige verschijnselen niet verklaren. Je zult dus ook aan moeten nemen dat er niet-geladen deeltjes bestaan. Dat lijkt me dan noodzakelijk voor de houdbaarheid van die theorie.

Ik ken geen theorie die het niet-bestaan van God als noodzakelijke voorwaarde heeft. Of het vliegende sphagettimonster, wat dat betreft. De noodzakelijkheid, die hier aangevoerd werd, zie ik dus niet als argument. Voor de relativiteitstheorie is tenslotte het bestaan van spaghetti ook niet noodzakelijk. Het is gewoon een slecht argument.
Mu!
pi_97336950
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:54 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

"Noodzakelijk" lijkt mij een stelling binnen een theorie zonder welke verschijnselen, die middels de theorie verklaard worden, niet verklaard kunnen worden. Stel je voor: je neemt inde natuurkunde aan dat deeltjes een lading hebben. Dan kun je sommige verschijnselen niet verklaren. Je zult dus ook aan moeten nemen dat er niet-geladen deeltjes bestaan. Dat lijkt me dan noodzakelijk voor de houdbaarheid van die theorie.

Ik ken geen theorie die het niet-bestaan van God als noodzakelijke voorwaarde heeft.
Je zou je moeten afvragen wat het bestaan van God als noodzakelijke voorwaarde heeft. Het bestaan van concepten beredeneer je altijd vanuit het negatieve. De reden is duidelijk: anders zou je van een overaftelbare verzameling concepten moeten bekijken wat de reden is dat ze niet bestaan.
pi_97336997
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb ik ook niet beweerd he ? Ik geloof dat jij nog eens niet de helft snapt wat hier te lezen is.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:29 schreef ATON het volgende:
Nog niet zo heel lang geleden is men tot de ontdekking gekomen dat dit universum vergeven zit met ontelbare ' melkwegen '. Nog even geduld en je hebt je multiversum.
Ik denk dat ik het prima snap. Kun jij even uitleggen wat al die 'melkwegen' met het bestaan van een multiversum te maken hebben? Ik denk het niet...
Mu!
pi_97337065
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je zou je moeten afvragen wat het bestaan van God als noodzakelijke voorwaarde heeft. Het bestaan van concepten beredeneer je altijd vanuit het negatieve. De reden is duidelijk: anders zou je van een overaftelbare verzameling concepten moeten bekijken wat de reden is dat ze niet bestaan.
De theorie dat God het universum geschapen heeft lijkt mij een goede kandidaat. Voor zover je dat als theorie mag beschouwen. Maar wie God als onderwerp van een wetenschapelijke overdenking aanvaardt zal daar geen moeite mee hebben, lijkt me.
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 14:08:11 #62
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97337381
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:23 schreef Daniel1976 het volgende:
Enkele spoel, dan voor jou eerst maar dezelfde vraag als voor Naxilor, over welke van de vele goden heb je het nu eigenlijk?
Dit. Definieer god eens, want er kunnen legio zaken zijn die de oerknal hebben veroorzaakt die niet per definitie goddelijk hoeven te zijn.

Hebben we het nu over god als pure energie of hebben we het over een geest met bewustzijn, de abrahamistische visie?
pi_97337466
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je beantwoordt mijn vraag niet :) Ik ken Kaku, ik heb genoeg literatuur van hem gelezen (ook vakliteratuur) en ik weet waar hij het op baseert. Maar nogmaals: jij verkoopt het met een stelligheid die totaal ongepast is. Dat is een stelligheid die je misschien in de populaire literatuur zult tegenkomen (misschien ook in Kaku's popi literatuur), maar in de wetenschap is dat totaal ongepast. Want nogmaals (en dat lijk je maar niet te willen begrijpen): Het idee van een multiversum is verre van wetenschappelijk "zeker".

Kun je ook inhoudelijk op mijn post ingaan zonder met filmpjes te strooien?
Dat van een eenmalige Big Bang is ook niet bewezen niet ?
Wat kunnen mijn woorden opwegen tegen deze wetenschappers? En dan laat ik hen liever zelf aan het woord.
pi_97337580
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:10 schreef ATON het volgende:
Dat van een eenmalige Big Bang is ook niet bewezen niet ?
De oerknaltheorie staat wetenschappelijk gezien op een heel ander niveau dan het multiversum idee. De oerknaltheorie vloeit voort uit kosmologische modellen gebaseerd op de algemene relativiteitstheorie, in combinatie met waarnemingen dat het universum lijkt uit te dijen.

Los van het gebruikelijke commentaar dat je natuurwetenschappelijke theorieën niet kunt bewijzen, slechts falsificeren.

quote:
Wat kunnen mijn woorden opwegen tegen deze wetenschappers? En dan laat ik hen liever zelf aan het woord.
Nou, volgens mij snap jij de strekking van veel wat daar gezegd wordt niet. Heb je enig idee wat die SETI-lecture nou precies zegt? En die intelligent designer waar je naar linkte en die juist meent dat het multiversum idee verkeerd is, wat moet ik daar mee?

Nee ATON, je slaat de plank hier stevig mis.
pi_97337621
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:00 schreef SingleCoil het volgende:
De theorie dat God het universum geschapen heeft lijkt mij een goede kandidaat.
Waarom? Wat voegt het toe? Wat voorspelt het? Waar volgt het uit?
pi_97337737
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Grappig, want deze spreker (die ik niet ken, trouwens) benadrukt verschillende keren dat het idee van een multiversum "a metaphysical appeal" is. Sterker nog: deze spreker concludeert op het einde van zijn betoog dat de aanwijzingen voor een multiversum steeds zwakker worden, en de aanwijzingen voor "design" steeds sterker. Je citeert hier een intelligent designer.

Kijk jij je eigen linkjes wel? :D

[..]

Leuk dat je met filmpjes rondstrooit die je zelf niet begrijpt, maar kun je nu ook inhoudelijk op mijn post ingaan? Mijn god zeg, als je met hetzelfde gebrek aan nuance en wetenschappelijke analyse boeken over historie leest en interpreteert, dan weet ik denk ik ook ongeveer hoe serieus ik jouw posts in de topics over de historische Jezus moet gaan nemen :')
Dan heb je mij niet begrepen. Ik ben niet beroerd om er ook andere meningen naast te plaatsen, en wat zien we dan ? Dat het idee van een multiversum bij sommigen toch sterk mee in hun maag zitten. En ik weet dat mijn ' religie-inbreng ' ook in je maag blijft steken. Ik begrijp best je frustratie hoor.
pi_97337922
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:58 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat ik het prima snap. Kun jij even uitleggen wat al die 'melkwegen' met het bestaan van een multiversum te maken hebben? Ik denk het niet...
Ik probeer je enkel aan te tonen dat men nog niet zo lang geleden pas ontdekt heeft dat er nog melkwegstelsels zijn buiten het onze, en dat men nu bezig is te zoeken naar bewijs voor meerdere universa, snap je het nu of moet ik het nog eens herkauwen ???
  † In Memoriam † donderdag 26 mei 2011 @ 14:21:26 #68
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_97337926
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De oerknaltheorie staat wetenschappelijk gezien op een heel ander niveau dan het multiversum idee. De oerknaltheorie vloeit voort uit kosmologische modellen gebaseerd op de algemene relativiteitstheorie, in combinatie met waarnemingen dat het universum lijkt uit te dijen.

Los van het gebruikelijke commentaar dat je natuurwetenschappelijke theorieën niet kunt bewijzen, slechts falsificeren.

Al met al blijft het maar een ideetje wat zijn houvast moet hebben van de Hubble.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_97338007
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:16 schreef ATON het volgende:
Dan heb je mij niet begrepen. Ik ben niet beroerd om er ook andere meningen naast te plaatsen, en wat zien we dan ? Dat het idee van een multiversum bij sommigen toch sterk mee in hun maag zitten.
Je weet er weer een leuke draai aan te geven, ATON.

quote:
En ik weet dat mijn ' religie-inbreng ' ook in je maag blijft steken. Ik begrijp best je frustratie hoor.
Frustratie? Ik zie gewoon dat je uitspraken doet die qua stelligheid wetenschappelijk niet houdbaar zijn. En je weigering om er inhoudelijk op in te gaan spreekt voor mij boekdelen :)
pi_97338036
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

Nou, volgens mij snap jij de strekking van veel wat daar gezegd wordt niet. Heb je enig idee wat die SETI-lecture nou precies zegt? En die intelligent designer waar je naar linkte en die juist meent dat het multiversum idee verkeerd is, wat moet ik daar mee?

Nee ATON, je slaat de plank hier stevig mis.
Hahaha, leuk. Heb je mijn vorige posting dan niet gelezen ?
pi_97338068
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:21 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Al met al blijft het maar een ideetje wat zijn houvast moet hebben van de Hubble.
Euh, nee, Hubble zelf deed de ontdekking al kort na Einsteins publicatie van de ART.

Of wou je die waarneming, die daarna nog vele malen vaker is gedaan, bagatelliseren?
  † In Memoriam † donderdag 26 mei 2011 @ 14:25:11 #72
341203 3-voud
pi_97338083
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:23 schreef Haushofer het volgende:
Frustratie? Ik zie gewoon dat je uitspraken doet die qua stelligheid wetenschappelijk niet houdbaar zijn. En je weigering om er inhoudelijk op in te gaan spreekt voor mij boekdelen :)
Trek je hier de autoriteit troefkaart? "Ik zit op de uni, dus."?
pi_97338104
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Hahaha, leuk. Heb je mijn vorige posting dan niet gelezen ?
Nee, ik heb het stuk gemist waar je inhoudelijk reageert :) Of verwijs je nou weer naar je filmpjes?
  † In Memoriam † donderdag 26 mei 2011 @ 14:26:25 #74
341203 3-voud
pi_97338141
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Euh, nee, Hubble zelf deed de ontdekking al kort na Einsteins publicatie van de ART.

Of wou je die waarneming, die daarna nog vele malen vaker is gedaan, bagatelliseren?
Wel 100 keer zelfs. Die meting is maar een meting. Daar kun je alle kanten mee op.
De interpretatie ervan zoals jij doet gaat in het beginsel al uit van de bigbang.
How conveniant.
pi_97338158
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 14:25 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Trek je hier de autoriteit troefkaart? "Ik zit op de uni, dus."?
Waar zie jij mij autoriteitsargumenten gebruiken? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')