Zonder WOII was er NOOIT een Israel in huidige vorm geweest. De Balfour-declaratie had iets heel anders voor ogen. Over trieste onkunde gesproken. Man man man.quote:Op maandag 30 mei 2011 14:00 schreef moussie het volgende:
[..]
Wablief, direct gevolg? Hoe kom jij aan die onzin?
Ga even googelen alsjeblieft, op bvb Der Judenstaat, of de Balfourverklaring .. je onkunde is, erm, triest.
De opkomst van Hitler en WOII hebben gezorgd voor een versnelde toestroom, dat wel, maar meer ook niet.
Ooh, nou gaat het ineens om Israël in de 'huidige vorm', nou de huidige vorm is direct gevolg van de oorlog in 67 en niet van WOII.quote:Op maandag 30 mei 2011 14:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zonder WOII was er NOOIT een Israel in huidige vorm geweest. De Balfour-declaratie had iets heel anders voor ogen. Over trieste onkunde gesproken. Man man man.
Niet doen moussie. Lewis is een onbetrouwbare oriëntalist, luister naar het advies van Edward Said.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:15 schreef Nibb-it het volgende:
Het boek van Bernard Lewis (the Middle East) is een aanrader voor jou moussie. Ik merk dat je wel interesse hebt in de historische kant van het verhaal
quote:Bernard Lewis was born to middle-class Jewish parents in Stoke Newington, London. He became interested in languages and history while preparing for his bar mitzvah.
Jacob Weisberg has described Lewis as "perhaps the most significant intellectual influence behind the invasion of Iraq". Michael Hirsh has attributed to him the view that regime change in Iraq would provide a jolt that would "modernize the Middle East" and suggested that Lewis' allegedly 'Orientalist' theories about "What Went Wrong" in the Middle East, and other writings, formed the intellectual basis of the push towards war in Iraq.
It is a common phenomenon among Western students of the Orient to fall in love with a civilization. Such love often ends in bitter impatience when reality fails to conform to the ideal. The rage, in this instance, is that of the Western scholar. His beloved civilization is sick. And what would be more heartwarming to an old Orientalist than to see the greatest Western democracy cure the benighted Muslim?
Lewis is known for his literary sparrings with Edward W. Said, the Palestinian-American literary theorist whose aim was to deconstruct what he called Orientalist scholarship. Said, a professor at Columbia University, characterised Lewis's work as a prime example of Orientalism in his 1978 book Orientalism.
Said asserted that the field of Orientalism was political intellectualism bent on self-affirmation rather than objective study, a form of racism, and a tool of imperialist domination.
http://politicalcorrection.org/fpmatters/201105270008quote:Then came a moment that was, for me, the most shocking experience I ever had during my years working for the United States government.
William Safire, the most influential New York Times columnist, phoned me in a rage. He told me that he knew for a fact that neither Levin nor I had drafted the letter. He said that he knew that the letter was written by an aide to the leader of the Labor Party opposition in Israel, Shimon Peres. He said that aide, one Yossi Beilin, had hand-delivered the text to me, and that I had convinced Levin to circulate it. He said that my goal was to unseat Shamir and replace him with Peres.
I almost laughed. The very idea that a Senate aide had such power was astounding. But then Safire asked if I thought it was appropriate for a Senate aide to be the agent of a foreign political party, and what would Levin think when he read about that in Safire's column.
That was scary. As a Senate aide, I had sworn allegiance to the United States and the Constitution. I also had a security clearance. This could be serious.
I told Safire that I had written the draft and that Levin had (as is his wont) extensively edited it. I told him I had no idea who Beilin was (which was the truth). Safire then got really nasty and told me that he knew I was lying because he had the story on good authority (Israeli U.N. ambassador Binyamin Netanyahu and AIPAC's number two guy, Steve Rosen, who was subsequently indicted for espionage). I said I didn't care who he heard it from, it was a lie. Additionally, Levin had undertaken the initiative to help Israel because he thought that if Israel ruled out territorial withdrawal, the conflict would never end.
The call concluded with Safire backing down after warning me that if he ever found out I was lying, I would be "finished." He said he would not write the column because — get this — in the end he believed me more than his sources.
And that was that. Nothing more happened with the Letter of 30, except that after the vicious attacks on Levin, few senators have challenged the Israeli government or AIPAC since.
So what's the moral? It is this: Criticizing Israel is dangerous business. On what other issue would a New York Times columnist call a Senate staffer and threaten to destroy his career? None. And why was a New York Times columnist acting as if he was working for the Israeli government? Safire wasn't a journalist that day; he essentially was a representative of the Israeli government.
Zucht... nee het gaat niet perse om de grenzen, het gaat om Israel als soevereine, joodse staat. Dat was helemaal niet de bedoeling:quote:Op maandag 30 mei 2011 17:07 schreef moussie het volgende:
[..]
Ooh, nou gaat het ineens om Israël in de 'huidige vorm', nou de huidige vorm is direct gevolg van de oorlog in 67 en niet van WOII.
quote:Foreign Office
November 2nd, 1917
Dear Lord Rothschild,
I have much pleasure in conveying to you, on behalf of His Majesty's Government, the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations which has been submitted to, and approved by, the Cabinet.
"His Majesty's Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country."
I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation.
Yours sincerely,
Arthur James Balfour
Kanttekeningen
De notities die werden gemaakt tijdens de besprekingen van de verklaring verduidelijken sommige details over het woordgebruik. Het woord tehuis in plaats van staat werd opzettelijk gebruikt en de Britten deden in de jaren die volgden heel wat moeite om te ontkennen dat de oprichting van een Joodse staat ooit de bedoeling was geweest, onder meer via de Churchill White Paper van 1922. Privé gaven Britse functionarissen, waaronder Balfour, wel toe dat de interpretatie van de zionisten het uiteindelijke resultaat zou zijn.
Via de tekst wilde men ook duidelijk maken dat het Joods tehuis niet het hele Palestina zou bestrijken. Edwin Montagu, minister van Buitenlandse Zaken van India en een antizionistische Jood, zorgde ervoor dat de tekst rekening hield met de rechten van de niet-Joodse gemeenschappen in Palestina en ook met de positie van Joden in andere landen, omdat hij wilde vermijden dat de verklaring anders wellicht tot antisemitische acties zou kunnen leiden.
quote:Op maandag 30 mei 2011 19:17 schreef Monidique het volgende:
De vuile waarheid
de zionistische kolonisatie en agressie
[..]
http://politicalcorrection.org/fpmatters/201105270008
Nou inderdaad, die Zionistische kolonisatie en agressie op grote schaal. Hele stukken land worden bruut bezet en toegevoegd aan Groot-Israel, daarbij gesteund door de oppermachtige Joodse lobby die hun vieze smerige vingers diep in de hoofden van de Joden-slaaf Amerika hebben gepland.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:32 schreef Monidique het volgende:
Inderdaad, dat was misschien te politiek-incorrect van me. Die woorden willen we helemaal niet horen.
Dit hierquote:Op maandag 30 mei 2011 19:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zucht... nee het gaat niet perse om de grenzen, het gaat om Israel als soevereine, joodse staat. Dat was helemaal niet de bedoeling:
is een heel belangrijke zin. Zoals je misschien weet vierde het antisemitisme toen hoogtij in Europa, en als er in die verklaring 'jewish state' had gestaan ipv 'national home' hadden de antisemieten uiteraard tegen gestemd. De joden wegwerken naar een flink stuk verderop zagen ze wel zitten, maar helpen bij het oprichten van een eigen staat, ben je nou helemaal betoeterd.quote:Privé gaven Britse functionarissen, waaronder Balfour, wel toe dat de interpretatie van de zionisten het uiteindelijke resultaat zou zijn.
Nou zeg. Heb je toch even midden in de roos geschoten met je scheermesscherpe analyse.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:44 schreef Monidique het volgende:
Ik zie dat mijn misschien wat politiek-incorrecte, maar wel al te redelijke observatie al heel wat irrationeel gedoe losmaakt. Precies zoals ik verwachtte.
Een heel belangrijke zin waar dus geen enkele bron voor is maar die in je straatje past neem je aan en de feitelijkheden negeer je. Zoals gewoonlijk dus.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:47 schreef moussie het volgende:
[..]
Dit hier
[..]
is een heel belangrijke zin. Zoals je misschien weet vierde het antisemitisme toen hoogtij in Europa, en als er in die verklaring 'jewish state' had gestaan ipv 'national home' hadden de antisemieten uiteraard tegen gestemd. De joden wegwerken naar een flink stuk verderop zagen ze wel zitten, maar helpen bij het oprichten van een eigen staat, ben je nou helemaal betoeterd.
Peter Mansfield, the Arabs ..quote:Op maandag 30 mei 2011 19:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Een heel belangrijke zin waar dus geen enkele bron voor is maar die in je straatje past neem je aan en de feitelijkheden negeer je. Zoals gewoonlijk dus.
Nou kan die natuurlijk 10 jaar later van mening verandert zijn, dat is mogelijk, maar het is waarschijnlijker dat de politieke omstandigheden voorzichtigheid gebieden bij de woordkeuze. Je kwam zelf al aan met die whitepaper, want denk je had er gebeurt als er staat had gestaan ipv national home, dan waren de rapen helemaal gaar geweest.quote:A state cannot be created by decree, but by the forces of a people and in the course of generations. Even if all the governments of the world gave us a country, it would only be a gift of words. But if the Jewish people will go build Palestine, the Jewish State will become a reality—a fact.
Zolang je de joden maar nooit gelooft komt het wel goed he Keessie?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 00:58 schreef Kees22 het volgende:
Dat is het grappige aan deze discussie en daarom gaat zij oneindig door: het onderwerp verspringt telkens weer.
Er zijn allerlei aspecten aan dit probleem en die worden naar willekeur door elkaar gehaald.
Alles wordt gebruikt om de macht van de sterke te laten prevaleren over het recht van de verstandige.
Om fanatisme en scherpslijperij de kans te geven begrip en empathie te onderdrukken.
Ja? Wie denk je dat er blij zijn? Geef eens namen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 17:47 schreef C_N het volgende:
Ik denk dat velen weer erg blij zijn op fok .
iran,, moorden van Israelishe kinderen en zelfmoord bom aanvallen is een moslim duty /
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4076176,00.html
goh je reageer erg snel .voel jij je aangesproken ?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
Ja? Wie denk je dat er blij zijn? Geef eens namen.
Nou, kom op. Durf die namen toch eens te noemen. Over wie had je het?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:03 schreef C_N het volgende:
[..]
goh je reageer erg snel .voel jij je aangesproken ?
Hooguit blij dat er zo weinig moslims naar hem luisteren, het zou me wat zijn als ze dat wel deden. Voor de rest vind ik het opvallend dat hoe harder die man aandringt des te minder aanslagen worden er gepleegdquote:Op dinsdag 31 mei 2011 17:47 schreef C_N het volgende:
Ik denk dat velen weer erg blij zijn op fok .
iran,, moorden van Israelishe kinderen en zelfmoord bom aanvallen is een moslim duty /
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4076176,00.html
idd wie neem iran nog serieus vandaag de dag. en gelukkig maar dat niet iedere moslim naar hem luisterdquote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:17 schreef moussie het volgende:
[..]
Hooguit blij dat er zo weinig moslims naar hem luisteren, het zou me wat zijn als ze dat wel deden. Voor de rest vind ik het opvallend dat hoe harder die man aandringt des te minder aanslagen worden er gepleegd
waarom zou ik geen namen durven te noemen ??quote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:17 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou, kom op. Durf die namen toch eens te noemen. Over wie had je het?
Omdat je ze niet noemt. Noem eens namen of trek je loze stelling terug.quote:
Vind je dat kies? Dergelijke lage, vuile beschuldigingen? Ik vind het nogal, ik wou zeggen kinderachtig, maar gezien de walgelijke, hatelijke, ongefundeerde beschuldigingen zou dat te onschuldig klinken. Is dat hoe jij altijd omgaat met mensen die jou vragen stellen, ze uitmaken voor alles wat in jouw kennelijk zieke hoofd opkomt?quote:aan jou reakties te oordelen voel jij je schijnbaar erg aan gesproken ,zo trek je conclusie .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |