bronquote:Met lippenstift stemmen mag, met een blauwe pen niet
Statenlid Wim Cool van de D66-fractie in Noord-Holland was gisteren de schlemiel van de Eerste Kamerverkiezingen. In het stemhokje kon hij het rode potlood niet vinden - dat lag achter een richeltje - en pakte hij een blauwe pen uit zijn zak. Daarmee kleurde hij het hokje van zijn keuze in. Een blunder die tot woedende reacties binnen zijn eigen partij leidde, het kostte de partij immers een zetel. Maar een hokje blauw kleuren, dat mag al sinds 1922 niet volgens de Kieswet.
Melle Bakker, secretaris-directeur van de Kiesraad, legde het uit in het Radio1-journaal. 'De Kieswet is duidelijk: er moet met de kleur rood worden gestemd. Er zijn in het verleden in het parlement en voor de rechter wel debatten en zaken over gevoerd, maar die hebben niet tot andere inzichten geleid. Rood is rood.'
Bakker voegde eraan toe dat wanneer Cool met lippenstift had gestemd, er dus geen enkel probleem was geweest. 'Als het maar rood is.'
Protest
Fractievoorzitter in de Eerste Kamer van D66 Roger van Boxtel was zo boos dat hij gisteren zei protest te willen aantekenen. Bakker geeft hem weinig kans. 'Ik weet het zeker, de wet is heel duidelijk. Ik denk dat er weinig aan te doen is.'
Tot en met 1918 werd er in Nederland met een gewoon zwart potlood gestemd. Maar toen de stembiljetten langer werden omdat steeds meer kandidaten gingen meedoen bij de verkiezingen, werd het lastiger om de zwarte potloodpuntjes te onderscheiden. In 1922 werd bij wet besloten tot de kleur rood. Die wet geldt, ondanks de opkomst en voorlopige ondergang van stemcomputers, nog steeds.
Wim Cool, jurist uit het Noord-Hollandse Hauwert, had het moeten weten.
Samenvatting; een d66 statenlid, nog wel een jurist, heeft een stemformulier ingevuld met een blauwe balpen in plaats van het rode potlood. Wat een mongoolquote:D66 gaat protesteren tegen ongeldige stem
D66-lijsttrekker Roger van Boxtel gaat waarschijnlijk bezwaar aantekenen tegen het ongeldig verklaren van een stem op zijn partij in de provincie Noord-Holland. Een Statenlid van die provincie had per abuis met een blauwe pen gestemd in plaats van met het verplichte rode potlood.
Volgens Van Boxtel is het 'te bizar voor woorden' dat hij een senaatszetel mist door de kleur van een potlood. Hij gaat bellen met de Kiesraad om protest aan te tekenen.
Roger van Boxtel: 'We hadden eigenlijk 6 volle zetels. Dit is afschuwelijk. Echt een enorme tegenvaller. Ik had me er enorm op verheugd om met zessen in fractie te komen. Zo wil je niet starten. Goed, het is een menselijke fout. Maar toch vind ik het belachelijk dat een stem door het gebruik van een verkeerd kleurtje dan niet meer telt. Vandaag is voor ons daardoor donkerrood.'
Dat dus. Massaal problemen bij de laatste verkiezingen, maar bij iemand die eigenlijk niet kan frauderen doen we moeilijk over een wet die bestaat omdat het biljet anders moeilijk te lezen is.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Matig van die kerel natuurlijk, maar dit is echt wel weer Nederland op z'n smalst.
Inmiddels? Alsof er 50 jaar geleden wel een uitzondering zou zijn gemaakt?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:54 schreef Tocadisco het volgende:
Niemand hier verbaast zich er ook over dat we inmiddels zo'n mierenneukers zijn geworden dat we stemmen ongeldig verklaren als er niet het juiste schrijfgerei is gebruikt
Omdat ie een verkeerd pennetje heeft gebruikt heeft ie niks in de politiek te zoeken?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Inmiddels? Alsof er 50 jaar geleden wel een uitzondering zou zijn gemaakt?
Zo'n fout is te dom voor woorden, en iemand die zo'n fout maakt heeft niets in de politiek te zoeken.
Omdat hij dient te weten dat het met een rood potlood moet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:05 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Omdat ie een verkeerd pennetje heeft gebruikt heeft ie niks in de politiek te zoeken?
Ja, want die stemmen zelf voor de eerste kamer hè...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:07 schreef kingmob het volgende:
Dit krijg je natuurlijk wel met al die bejaarden in de 1e kamer
Ja maar kom op.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat hij dient te weten dat het met een rood potlood moet.
OSF?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:12 schreef Nielsch het volgende:
Deze man heeft natuurlijk een ontzettende blunder begaan en dat is heel erg stom, aan de andere kant is het ook een debiele wet.
Weet iemand naar wie de zetel nu is gegaan trouwens?
Dat is al heel lang zo hoor. En geldt ook gewoon bij 2de Kamerverkiezingen en alle andere verkiezingen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:54 schreef Tocadisco het volgende:
Niemand hier verbaast zich er ook over dat we inmiddels zo'n mierenneukers zijn geworden dat we stemmen ongeldig verklaren als er niet het juiste schrijfgerei is gebruikt
SP meen ik.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:12 schreef Nielsch het volgende:
Deze man heeft natuurlijk een ontzettende blunder begaan en dat is heel erg stom, aan de andere kant is het ook een debiele wet.
Weet iemand naar wie de zetel nu is gegaan trouwens?
Dat staat niet in de wet, maar in het Kiesbesluit, waarin de Kieswet praktisch uitgewerkt wordt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Slecht verhaal van Van Boxtel.
Ik neem ook aan dat de wet voorschrijft dat het stembureau in een rood potlood voorziet. Ik heb gisteren beelden gezien van de inrichting van het stemhok, en je kunt je afvragen of ze wel aan die verplichting hebben voldaan.
edit: Ik zie nu dat dat bewuste artikel niet geldt voor de Eerste-Kamerverkiezingen, daarvoor zijn blijkbaar geen eisen vwb het stemhokje.quote:Artikel J 5
1.Het stemhokje bestaat uit een achterwand en twee zijwanden die elk ten minste een meter breed en twee meter hoog zijn. Wordt het stemhokje met de achterzijde tegen een ondoorzichtig deel van een wand van het stemlokaal geplaatst, dan kan de achterwand vervallen.
2.In elk stemhokje bevindt zich een lessenaar met rood schrijfmateriaal.
Ik denk dat iemand zijn plaats in de politiek verdient of niet op basis van zijn meritis. Niet of ie een klein, triest regeltje uit de kieswet kent.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat hij dient te weten dat het met een rood potlood moet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |