quote:
http://twitter.com/#!/ronaldnaarquote:Aangeknmen in K3. martine ver na zonsondergang en met achterlating rugzak. op grote hoogte doen mensen hele gekke dingen
56 jaar..quote:Op maandag 23 mei 2011 10:50 schreef Dance99Vv het volgende:
Uh , hoe oud is de beste man geworden eigenlijk ?
Verder mijn medeleven met nabestaanden en familie.
Respect voor die man,R.I.P.
quote:Op maandag 23 mei 2011 10:50 schreef Dance99Vv het volgende:
Verder mijn medeleven met nabestaanden en familie.
Respect voor die man,R.I.P.
quote:
"Naar werd geboren in 1955."quote:Op maandag 23 mei 2011 10:50 schreef Dance99Vv het volgende:
Hoop wel in Josjequote:Op maandag 23 mei 2011 11:01 schreef speknek het volgende:
Gekomen in K3, wat je noemt in het harnas.
Een doedelzak?quote:Op maandag 23 mei 2011 11:44 schreef Beelzebufo het volgende:
Blijkbaar slachtoffer van de 'zone des doods'. Als je zo hoog gaat dan gebeuren er rare dingen, waaronder spontaan dood gaan...
Mijn persoonlijke hoogterecord is 5650 meter, dan begint de wereld al aardig op een doedelzak te lijken... Dat zal hogerop niet beter worden...
Respect voor deze man!
Spontaan? Volgens mij houdt de zone des doods juist in dat je begint met doodgaan zodra je erin komt, de enige redding is het verblijf erin kort houden.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:44 schreef Beelzebufo het volgende:
Blijkbaar slachtoffer van de 'zone des doods'. Als je zo hoog gaat dan gebeuren er rare dingen, waaronder spontaan dood gaan...
Ik vond m ook niet zo'n heel sympathieke man (Ronald Naarling was een bekende bijnaam) , die laatste twee hierboven met een sneer naar zn teamgenootje geeft al een beetje aan hoe ie was: altijd zn mening over anderen klaar, en vaak een negatieve.quote:Op maandag 23 mei 2011 12:14 schreef Cracka-ass het volgende:
Ooit nog eens een seminar van hem bijgewoond ik vond het maar een rare koekerd.
Naar gebruikte altijd extra zuurstof op bergen van dat kaliber. Dan kun je er wel enkele hoogtemeters afhalen. Nog steeds veel minder zuurstof dan op 5650m zonder, natuurlijk.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:44 schreef Beelzebufo het volgende:
Mijn persoonlijke hoogterecord is 5650 meter, dan begint de wereld al aardig op een doedelzak te lijken... Dat zal hogerop niet beter worden...
Ik schrok toen ik het net las.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:41 schreef jasparon het volgende:
Nederlands beste bergbeklimmer ooit en een groot avonturier. Naast Messner is hij altijd mijn voorbeeld geweest. Ongekend doorzettingsvermogen.
Respect en rust zacht!
In 1992 op de mount everest ja. Er lag toen buiten hun tenten in een vliegende storm een Indiër te sterven. Ze zaten zelf al met teveel volk in een te krap tentje, en eigenlijk was er geen plek om die man binnen te halen (hij zou de nacht toch niet overleven)quote:Op maandag 23 mei 2011 15:43 schreef shmoopy het volgende:
Er was toch ook zo'n verhaal dat hij en zijn team iemand voor dood hebben laten liggen omdat het risico voor henzelf te groot zou zijn? Iets wat achteraf door veel mensen betwist zou worden, dat risico.
Twee keer rond die hoogte (en wat hoger) vertoefd maar op die hoogte nog weinig gemerkt van vreemde zaken eigenlijk, buiten dan natuurlijk je lichaam dat wat minder wil meewerken omdat je zuurstof tekort komt voor veel activiteiten.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:44 schreef Beelzebufo het volgende:
Respect voor deze man!
Ik denk dat alle serieuze klimmers er wel eens over nagedacht hebben wat ze in zo'n geval zouden doen. Maar ik heb ook vaak de indruk dat het gewoon egoistische kickzoekers zijn. Het zijn mensen die gaan voor hun eigen uitdaging, het zijn risicozoekers, ze moeten heel erg op zichzelf gefocust zijn en dat zit vaak ook in hun persoonlijkheid.quote:Op maandag 23 mei 2011 15:58 schreef Gripper het volgende:
het is altijd erg moeilijk beoordelen voor de "benedenblijvers" hoe groot het risico voor je eigen hachje nou echt is in zo'n situatie, dus ik waag me er maar niet aan. Feit is dat er op die hoogte soms niet zoveel meer overblijft van normale medemenselijkheid....![]()
Aan de andere kant zijn er ook wel eens heldendaden verricht door met gevaar voor eigen leven wel iemand van de berg af te helpen.
Ongetwijfeld. Het is ook een verslaving.quote:Op maandag 23 mei 2011 16:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar ik heb ook vaak de indruk dat het gewoon egoistische kickzoekers zijn. Het zijn mensen die gaan voor hun eigen uitdaging, het zijn risicozoekers, ze moeten heel erg op zichzelf gefocust zijn en dat zit vaak ook in hun persoonlijkheid.
De Cho Oyu was zijn laatste expeditie, maar dit is wel erg letterlijk genomen.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:34 schreef SuikerVuist het volgende:
Gestorven op de "makkelijkste" achtduizender dus, de Cho Oyu.
Deed 'ie trouwens al sinds 1995 niet meer, bergen van meer dan 8000m beklimmen. Kon blijkbaar de drang toch niet weerstaan.
R.I.P.
Lijkt me sterk, hij is doodquote:Op maandag 23 mei 2011 16:57 schreef Maron het volgende:
Hopelijk heeft hij gevonden wat hij zocht...
wow Messner ontmoet en Ronald Naar, geweldig! En ja Ronald was soms eigenaardig maar dat is ook nodig. Op die hoogte is het echt ieder voor zich. Ik heb die kritiek dan ook nooit begrepen. Ik heb overigens van Ronald Naar en Joe Simpson een lezing gezien. Messners boeken zijn mijn favorieten.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:45 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Ik schrok toen ik het net las.
Zowel Naar als Messner ontmoet en ja Ronald was een man men een soms wat aparte kijk op dingen, maar wel een bergsporter/avonturier in hart en nieren.
RIP Ronald.
In de categorie sportklimmen kan ik daar nog een ontmoeting met, en een in actie ziende, Wolfgang Güllich aan toe voegen. Maar één of 2 keer ontmoeten en kennen is nog wel iets anders.quote:Op maandag 23 mei 2011 19:16 schreef jasparon het volgende:
[..]
wow Messner ontmoet en Ronald Naar, geweldig!
Het lichaam was op, in feite is het toch roofbouw op o.a. je hartspier als je iedere keer weer in de zone des doods komt.quote:Op maandag 23 mei 2011 20:54 schreef DjinN het volgende:
Dat is sneu...Als bergbeklimmer niet overlijden door een val, maar door onwel worden..
quote:Ronald Naar komt niet meer terug
Als de bergen je leven is, kan je gewoon niet stoppen. De bergen roepen nog steeds, altijd. Ronald leefde voor de bergen. Ik heb hem voor het eerst ontmoet in 1995 toen ik als “jonge hond” ging solliciteren om naar de K2 te gaan. Hij had het toen al begrepen, zonder de hulp van jonge klimmers zou het onmogelijk zijn om de K2 te beklimmen. Daarvoor is de beklimming te technisch. En als jonge klimmer, de K2 was echt een droom. Ben hem nog zo dankbaar mij die kans gegeven te hebben.
Jij, als avonturier, was altijd creatief om expedities te verzinnen buiten de gebaande wegen, zoals met kites naar de Zuidpool of de ijskap in Patagonia oversteken. Ik als jonge klimmer, bijna berggids, kon hem de technische ondersteuning geven en mijn ambitie vervullen. Een samenwerking zou bijna vanzelfsprekend zijn. Alleen het is nooit zover gekomen, eind 1998 brak ik mijn rug na een val tijdens het ijsklimmen. Ik was ineens rolstoelgebonden. Het betekende nooit meer klimmen, maar onze vriendschap en wederzijdse respect zijn altijd ongedeerd gebleven. Jij ging verder zijn avonturen beleven met andere jonge getalenteerde klimmers en ik ben aan het Paralympische zeilen begonnen. Het was altijd gezellig om elkaars successen te delen bij een etentje. In 2007, hadden wij het plan om samen te heliskiën. Een verhaal met foto’s in Ski Magazine moest ons de reis bekostigen. Daar was Ronald ook altijd goed in, artikels verzinnen om zijn avonturen te financieren.
En nu; in april stuurde ik je een mail en ontving als antwoord: “Ik ben op het punt naar Tibet te reizen om ijle lucht te ademen; we spreken in juni wat af”. Ik vermoedde niet dat je naar de Cho Oyu (8200m) ging, en “gewoon” als deelnemer van een commerciële expeditie. Ik dacht dat je naar meer “originele” doelen wilde. De bergen roepen, maar waarom moest het een 8000’er zijn. Je had al de moeilijkste beklommen, de K2. Je neemt een geheim met je mee; niet velen zullen het begrijpen, maar gepassioneerd leven hoef je niet altijd te begrijpen. Het is iets dat je in je hebt.
Voor foto's in de bergen met Ronald, zie link
En zijn website met adembenemend plaatjes: www.ronaldnaar.nl
Die mening deel ik.quote:Op maandag 23 mei 2011 17:51 schreef Ringo het volgende:
Als je van mensen hield, ging je beneden in het dal in het dorpshospitaal werken. Klimmers zijn eenzame bokken met maar één doel.
Het lijk van Mallory hebben ze alleen gevonden omdat ze toen een expeditie op touw hebben gezet om hem te vinden. Het is hoe dan ook geen "attractie" want het ligt niet in de buurt van de normaalroutes....quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:56 schreef Smulbaard het volgende:
Ben benieuwd of hij op die hoogte nog meegenomen kon worden.
Op de Everest liggen honderden lijken perfect gepreserveerd die je stuk voor stuk passeert op weg naar de top als een constante herinnering van het gevaar.
Als een teamgenoot een enkel verstuikt moet je die achterlaten op de top om te sterven omdat er simpelweg geen redding mogelijk is.
Ik vind het een hele bizarre sport.
Hier een topic op een ander forum met een hele reeks foto's van de "attracties" die je onderweg kan zien zoals 'Green boots' en het lichaam van George Mallory die in 1924 te pletter viel.
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=128148751
I stand corrected.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:19 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Het lijk van Mallory hebben ze alleen gevonden omdat ze toen een expeditie op touw hebben gezet om hem te vinden. Het is hoe dan ook geen "attractie" want het ligt niet in de buurt van de normaalroutes....
Heinrich Harrer? Diezelfde van 7 years in Tibet?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:41 schreef tong80 het volgende:
Wie was de Duitse "held" ook alweer die de helft van zijn tenen verloor ?
Ze zijn er nog trots op ook.
Het lijk van Mallory is trouwens op dezelfde plek "begraven". Het zou nu niet meer zichtbaar moeten zijn.quote:
Dan hebben wij een betere Wilco van Rooijen heeft ze allemaal achtergelaten op de K2quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:41 schreef tong80 het volgende:
Reinhold Messner is 6 tenen verloren en is inderdaad zowel erg gewaardeerd als behoorlijk omstreden wegens een incident waarbij zijn eigen broer omkwam toen die 'samen' een bepaalde route als eersten klommen en er beweerd wordt dat Messner zijn eigen broer 'opgaf' om maar als eerste die route te kunnen klimmen (wat overigens nooit bewezen kon worden).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:41 schreef tong80 het volgende:
Wat naarquote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Reinhold Messner is 6 tenen verloren en is inderdaad zowel erg gewaardeerd als behoorlijk omstreden wegens een incident waarbij zijn eigen broer omkwam toen die 'samen' een bepaalde route als eersten klommen en er beweerd wordt dat Messner zijn eigen broer 'opgaf' om maar als eerste die route te kunnen klimmen (wat overigens nooit bewezen kon worden).
Prestige, het eerste een top bereiken met een bepaalde nationaliteit of zelfs echt als eerste ooit een top bereiken ongeacht de nationaliteit heeft gewoon een hoop prestige aan zich hangen. Dat kan je eventueel geldelijk nog zwaar uitbuiten daarna maar dat zal niet bij een ieder de drijfveer zijn. Voordat expedities zwaar gesponsord werden en klimmers zelfs ook fondsen kregen van derden werd er ook al gelogen over beklommen toppen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:42 schreef jasparon het volgende:
ik vraag me af, als er dan wordt gelogen over een beklimming waarom mensen dat doen, geld waardering?
Dat druist toch in tegen je eergevoel?
Wat het belangrijkste is dat je van een tocht of beklimming kunt genieten. De rest maakt toch niet uit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |