abonnement Unibet Coolblue
pi_97163787
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 16:53 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Volgens mij vrijdag, in ieder geval het einde van de week.
Duurt nog wel even dus.
Dan heeft die aswolk nog even de kans om zich verder te ontwikkelen...
pi_97163866
quote:
2s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:09 schreef aloa het volgende:
Gaat het toch overlast veroorzaken voor het vliegverkeer?

[..]

http://www.ijsland-enzo.nl/ijsland/actueel_nieuwspagina.asp
Overlast is er al, er wordt niet/nauwelijks van en naar IJsland gevlogen. En vliegtuigen die normaal in de buurt van IJsland zouden komen, moeten er nu met een grote boog omheen.
pi_97163969
en dit is vast niet de laatste.
de vulkanen op ijsland zijn al een paar jaar 'over due'.
Eerst Eyjafjalla, nu grimwater.
als de traditie waar is, zal katla ook nog wel komen de komende 2 jaar.
en misschien krijgen we de Hekla ook nog :)
  zondag 22 mei 2011 @ 19:16:04 #54
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_97166203
Laat die as nog even 2 dagen wegblijven, voor dinsdag heb ik nog een vlucht geboekt staan :P
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  zondag 22 mei 2011 @ 19:17:54 #55
300949 Hvannadalshnukur
Rommelt wat aan...
pi_97166316
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:36 schreef Keiichi het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
;-)
pi_97167434
Weer een aswolk? Nou daar gaan we weer:P
  zondag 22 mei 2011 @ 21:24:32 #57
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_97173940
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:32 schreef Hvannadalshnukur het volgende:
mwahahaha, i'm next!
Nepvulkaan :(

Maargoed ik zou over 2 weekjes naar Barca gaan vliegen. Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken. Voorlopig ziet het er goed uit maar ik weet dat zo'n uitbarsting weken kan duren dus ik hou m'n hart vast...

Edit: http://www.nu.nl/buitenla(...)-krater-ijsland.html dit gaat wel spectaculaire foto's opleveren _O_

[ Bericht 19% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 22-05-2011 21:35:25 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 22 mei 2011 @ 21:51:57 #58
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_97176056
quote:
2s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nepvulkaan :(

Maargoed ik zou over 2 weekjes naar Barca gaan vliegen. Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken. Voorlopig ziet het er goed uit maar ik weet dat zo'n uitbarsting weken kan duren dus ik hou m'n hart vast...

Edit: http://www.nu.nl/buitenla(...)-krater-ijsland.html dit gaat wel spectaculaire foto's opleveren _O_
Beter gaan ze gauw plaatjes schieten. Bliksems in een vulkaanuitbarsting is een van de vetste dingen op de planeet.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_97176511
staat er niet ergens webcams gericht op de vulkaan?

edit:
http://www.iqz.nl/ysland/webcam/webcams.html
  zondag 22 mei 2011 @ 21:59:17 #60
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_97176978
as deeltjes op de cam?

http://www.ruv.is/katla
mms://3.efstaleiti.rs.ruv.is/katla/
http://3.efstaleiti.rs.ruv.is/katla/
:')
pi_97177943
De aswolk komt best snel in de buurt van Schotland:



Oei...
quote:
CFMU have been adviced by Icelandic met office that there has been a volcanic eruption of volcano Grimsvotn in Iceland at 20110521 1900Z. The plume hight estimated by radar 15-17 km.

ASH CLOUD IS EXPECTED TO REACH NORTH SCOTLAND ON TUEDSDAY 24TH MAY.
IF VOLCANIC EMISSIONS CONTINUE WITH SAME INTENSITY CLOUD MIGHT
REACH WEST FRENCH AIRSPACE AND NORTH SPAIN ON THURSDAY 26TH MAY.


NO AIRSPACE CLOSURES ARE EXPECTED FOR TODAY AND TOMORROW EXCEPT IN ICELANDIC AIRSPACE/AERODROMES.

ALL ICELANDIC A/D'S ARE CLOSED FOR IFR-TRAFFIC UNTIL 0100 UTC ON 23RD MAY, AND IT IS VERY LIKELY THAT THEY WILL CONTINUE TO BE CLOSED.
  zondag 22 mei 2011 @ 22:48:16 #63
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_97180219
En daar ging m'n zuur verdiende weekendje naar barca over 2 weekjes, waar ik na een jaar werken wel aan toe was :'(

Achja, ook wel mooi om te zien dat de natuur nog steeds zoveel invloed heeft op ons, en we niet zo machtig zijn als we soms denken :)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 22 mei 2011 @ 23:02:47 #64
293860 lipjes
Alleen van boven
  zondag 22 mei 2011 @ 23:19:11 #65
88758 Isiolo
Tek'ma'tek
pi_97181908
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 16:57 schreef basst2005 het volgende:
Mooie satellietfoto. De aswolk is duidelijk zichtbaar:

[ afbeelding ]

Edit: Nieuwe afbeelding, andere was te groot.
nice :)
pi_97183351
quote:
2s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
En daar ging m'n zuur verdiende weekendje naar barca over 2 weekjes, waar ik na een jaar werken wel aan toe was :'(

Achja, ook wel mooi om te zien dat de natuur nog steeds zoveel invloed heeft op ons, en we niet zo machtig zijn als we soms denken :)
Je liet me echt schrikken. Ik vlieg morgenochtend naar Barcelona dus moet er kunnen geraken hoop ik. Hoop het ook voor de rest.
  zondag 22 mei 2011 @ 23:56:39 #67
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_97183649
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 23:50 schreef emokid het volgende:

[..]

Je liet me echt schrikken. Ik vlieg morgenochtend naar Barcelona dus moet er kunnen geraken hoop ik. Hoop het ook voor de rest.
Nouja het is meer een reactie op dat kaartje en dat stukje tekst eronder. Want daar staat dat de as later deze week noord-spanje waarschijnlijk wel gaat bereiken. Ik weet natuurlijk niet in welke concentraties maar toch. Jij zal morgenochtend gewoon weg kunnen :) Ik heb dan hopelijk het geluk dat de as over 2 weken al weer weggetrokken is.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 23 mei 2011 @ 07:47:32 #68
88758 Isiolo
Tek'ma'tek
pi_97187843
pi_97188227
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 07:47 schreef Isiolo het volgende:
[ afbeelding ]
Als je naar de wind op die hoogte (FL200) kijkt dan kan de aswolk morgenmiddag boven Engeland komen.
Of zie ik dat verkeerd?

pi_97188350
  maandag 23 mei 2011 @ 09:27:23 #71
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_97189139
quote:
Situation Update No. 5
On 23.05.2011 at 03:39 GMT+2

An eruption by Iceland's most active volcano is set to keep the island's main airport shut, while other European nations watch for any impact on their air routes from a towering plume of smoke and ash. Experts said they saw little chance of a repeat of last year's six-day closure of airspace, which also hit trans-Atlantic flights, when another Icelandic volcano erupted, although airlines have been warned the new ash cloud will drift. So far Iceland, particularly the towns and villages to the south and east of the Grimsvotn volcano, have suffered most. Day turned into night when a thick cloud of ash descended on the area, smothering cars and buildings. The cloud had also begun to drift over the capital Reykjavik by late Sunday evening and the civil aviation authority said the prospects for re-opening the main international airport on Monday were not good. Europe's air traffic control organisation warned on its website that ash could spread southwards. "Ash cloud is expected to reach North Scotland on Tuesday 24th May. If volcanic emissions continue with same intensity, cloud might reach west French airspace and north Spain on Thursday 26th May," it said in a traffic bulletin. Iceland's meteorological office said the plume from Grimsvotn, which last exploded in 2004, had fallen to 10 to 15 km in height from a peak of 25 km.
But the eruption was much stronger than the one at a volcano further south last year which closed European airspace and halted trans-Atlantic flights, due to worries that particles could get into aircraft engines and cause accidents. The airline industry said it lost $1.7 billion in revenues.

"It could lead to some disruption, but only for a very limited time and only over a very limited area," said University of Iceland Professor of Geophysics Magnus Tumi Gudmundsson. "We see some signs that the (eruption's) power is declining a bit, but it is still quite powerful," he said, adding that the eruption was the most violent at the volcano since 1873. Gudmundsson and other vulcanologists said the impact on air travel this time would be more limited as winds were more favourable, the plume's content was heavier and less likely to spread, and authorities had a higher tolerance for ash levels. Some airlines complained that authorities had been excessively cautious in imposing blanket closures of airspace during last year's eruption. Icelandair, the main airline on the island, stopped flights on Sunday and said on its website the halt could continue on Monday. It said 6,000 passengers had been affected by cancellations so far. Dave Mcgarvie, vulcanologist at Britain's Open University, said any ash which reached Britain would be less than last year and added that experience gained since the 2010 eruption would lead to less disruption. In emailed comments, he said "minor re-routing" should enable aircraft to avoid zones where ash is concentrated. Grimsvotn lies under the Vatnajokull glacier in southeast Iceland, the largest glacier in Europe. Areas to the south of glacier have been covered in thick layers of ash and the sun was blocked out for several hours. "It was like night is during the winter," said Benedikt Larusson, speaking in the town of Kirkjubaejarklaustur. "Now it is a little bit better. Now I can see about 100 metres, but before it was about one metre."
pi_97189683
quote:
Luchtvaartmaatschappijen onderuit door aswolk

De aandelenkoersen van Europese luchtvaartmaatschappijen gingen maandagochtend onderuit door zorgen over de aswolk van de zondag uitgebarstte vulkaan Grimsvötn op IJsland.
De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol zei maandag dat de aswolk mogelijk dinsdagavond het noorden van Schotland bereikt. Als de intensiteit waarmee de vulkaan as blijft uitstoten niet afneemt kan de wolk donderdag het westen van Frankrijk en het noorden van Spanje bereiken, aldus Eurocontrol.

Na een half uur handelen stond Air France-KLM ruim 4 procent lager. Lufthansa, International Airline Group (BA en Iberia), Finnair en SAS koersten 3 ā 4 procent lager. Ryanair verloor 6 procent, maar die daling werd versterkt door een tegenvallende prognose voor het lopende boekjaar.
Bron


[ Bericht 9% gewijzigd door basst2005 op 23-05-2011 10:03:01 ]
pi_97192707
quote:
Luchthaven IJsland mogelijk maandag weer open

STOCKHOLM - De IJslandse luchtvaartautoriteit hoopt de belangrijkste luchthaven van het land maandag weer te kunnen openen.

Dat heeft een woordvoerster gezegd. Het vliegveld werd afgelopen weekeinde gesloten nadat een vulkaan op het eiland was uitgebarsten.
''Het ziet er vandaag beter uit en hopen de luchthaven Keflavik later vandaag of vanavond te kunnen heropenen'', aldus de zegsvrouw.

''Wij weten nog niet zeker hoe laat het wordt, maar het ziet er volgens ons naar uit dat het mogelijk is.''

Bron
  Moderator maandag 23 mei 2011 @ 14:20:20 #74
8781 crew  Frutsel
pi_97199260
quote:
Aswolk IJslandse vulkaan morgen boven Schotland
De aswolk die is ontstaan na de uitbarsting van de vulkaan Grimsvötn in het zuidoosten van IJsland, zal vermoedelijk morgen het noorden van Groot-Brittannië bereiken. Mogelijk zullen de Britse autoriteiten enkele luchthavens tijdelijk moeten sluiten.

Met de huidige heersende windrichting zal de aswolk eerst het noorden van Schotland bereiken, om zich daarna verder over Engeland te verspreiden. Als de intensiteit waarmee de vulkaan as blijft uitstoten niet afneemt, kan de wolk donderdag het westen van Frankrijk en het noorden van Spanje bereiken, aldus de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol.

Zondag besloten de IJslandse autoriteiten het vliegveld van Keflavik, de grootste luchthaven van het land en andere vliegvelden in het land, tijdelijk te sluiten in verband met het gevaar van vliegen door de aswolk.

Geen overlast Schiphol

Het vliegverkeer van en naar Schiphol ondervindt voorlopig geen hinder van de vulkaanuitbarsting op IJsland', aldus een woordvoerster van de luchthaven. Wel is een vlucht van Icelandair die zondagmiddag van Schiphol naar Reykjavik zou vertrekken, geannuleerd.

Een zegsvrouw van de IJslandse luchtvaartautoriteit Isavia heeft gemeld dat een lokaal vliegverbod van kracht blijft tot het effect van de as van de Grimsvötn op de luchtvaart bekend is. As van vulkanen kan in bepaalde gevallen motoren van vliegtuigen beschadigen.

De maatregel kwam nadat de Grimvötn zaterdagavond begon te spuwen. Boven de vulkaan ontstond een pluim van as en rook van circa 20 kilometer hoog.

Meest actieve vulkaan

De vulkaan Grimsvötn, IJslands meest actieve vulkaan, ligt onder de Vatnajökullgletsjer en barstte in 2004 voor het laatst uit. De as van de vulkaan bereikte toen het vasteland van Europa.

Half april vorig jaar was er een uitbarsting van de vulkaan onder de IJslandse gletsjer Eyjafjallajökull. Als gevolg van het gevaar van vliegen door die aswolk moesten toen wereldwijd duizenden vluchten worden geschrapt. Luchtvaartondernemingen en vliegvelden leden als gevolg van deze eruptie toen miljarden verliezen.
pi_97199349
Laatste voorspelling:
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')