abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 mei 2011 @ 17:49:39 #1
345570 nooit-gedacht
Student MWD te Groningen
pi_97083513
Hallo,

Voor de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening hebben wij een blog moeten schrijven over sociale ongelijkheid.
Met als doel zoveel mogelijk reacties hier op te krijgen. Wij hopen dat het stuk jullie aanspreekt en dat jullie een reactie willen plaatsen.

Politiek onrecht of recht.
Politieke en sociale bewegingen zijn georganiseerd op basis van inkomen, klasse, geslacht, religie of etnische afkomst, maar niet op basis van opleidingsniveau. Is dit geheel niet onterecht? Hebben mensen uit een sociaal lagere klasse niet de zelfde rechten als het gaat over beslissingen nemen over de samenleving, waar dus ook zij een onderdeel van zijn. Hoe kan het zijn dat alleen mensen uit een hogere sociale klasse vaak het initiatief nemen en beslissingen mogen nemen, en dus ook beslissingen over mensen waar ze zelf amper mee in contact komen.

Zal dit ontstaan zijn doordat mensen uit een lagere sociale klasse hierin minder actief zijn, minder hun belangen kunnen herkennen of hun belangen onder woorden kunnen brengen? Of moeten we juist naar een heel andere kant kijken, waarin hoogopgeleide respondenten veelal thuis discussieerden over politiek en hier in de sociaal lagere klasse geen sprake van is?

Maurice Gesthuizen kwam in het boek ‘de participatiekloof tussen hoger en lager opgeleiden’(2010) met de conclusie dat de invloed van het ouderlijk milieu wordt overschat. Hij beschrijft in zijn verklaring dat het persoonlijke sociale kapitaal van mensen belangrijker is dan, de invloed van ouders.

Uit eigen ervaringen zijn wij van mening dat het opleidingsniveau wel van groot belang is. Wij zijn allen gestart in het MBO waar de politiek weinig al dan niet aan bod kwam, wij stroomde door naar het HBO waar we uiteindelijk veel kennis hebben opgedaan over de maatschappelijke positie van de politiek in Nederland. Maar hoe zit het dan met de mensen die niet de competenties of mogelijkheden hebben om door te stromen naar het HBO? Hebben deze mensen dan geen recht om politieke kennis te verkrijgen?

Deeleck beschrijft in het Mattheuseffect dat verschillen in de sociale economische en sociale culturen ervoor zorgen dat de hogere sociale klasse meer gebruik kunnen maken van sociale rechten dan de lagere sociale klasse en hierdoor een groot deel van de overheidsuitgaven tot hun beschikking hebben. Wanneer dit wordt gekoppeld aan politieke rechten zou dit inhouden dat hogere klassen betere voorzieningen hebben dan lagere klassen. Moeten de mensen uit de sociaal lagere klasse dan meer voor hun rechten opkomen en moet de politiek meer worden afgestemd op deze klasse of laten zij het op hun beloop gaan. Karl Marx (1818-1883) zei dat wanneer je beschikt over de juiste productiemiddelen of productiefactoren je bij een bepaalde klasse hoort. In deze tijd ontdekten de arbeidersklasse dat ze werden onderdrukt, en nog steeds is dit terug te zien in de klassenstrijd tussen hoger en lagere sociale klasse. Naar onze mening bijt de lagere klassen nog steeds het onderspit.

Dit geheel vinden wij persoonlijk onterecht, en wij pleiten voor meer politiek binnen de lagere sociale klassen. Er zouden meer acties op touw gezet moeten worden om ook deze doelgroep te bereiken en zo ook hun een kans te geven om mee te participeren.

Wat begon als het schrijven van een verplicht blog om studiepunten te halen eindigt in een blog met verschillende standpunten van theoretici waar nog veel meer over gezegd kan worden, waar wij steeds meer in geïnteresseerd zijn geraakt en waar nog vele discussies over gevoerd zouden moeten worden.

Alvast bedankt,

MWD studenten van de Hanze Hogeschool te Groningen.

vrijdag 20 mei 2011 @ 18:18:06 #2
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_97084567
Ik snap niet echt wat jullie nou onterecht vinden.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  vrijdag 20 mei 2011 @ 18:20:51 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_97084661
Ik dacht altijd dat blogs er anders uitzagen. Dit is toch gewoon een berichtje op een forum? Ik hoop dat jullie docenten dit lezen en de nodige puntaftrek toepassen voor het niet correct uitvoeren vand e opdracht.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_97084964
Ik hoop toch niet dat je met dit soort stukjes slecht proza studiepunten kan halen.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 20 mei 2011 @ 18:35:03 #5
177885 JoaC
Het is patat
pi_97085134
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 17:49 schreef nooit-gedacht het volgende:
Hallo,

Voor de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening hebben wij een blog moeten schrijven over sociale ongelijkheid.
Met als doel zoveel mogelijk reacties hier op te krijgen. Wij hopen dat het stuk jullie aanspreekt en dat jullie een reactie willen plaatsen.

Politiek onrecht of recht.
Politieke en sociale bewegingen zijn georganiseerd op basis van inkomen, klasse, geslacht, religie of etnische afkomst, maar niet op basis van opleidingsniveau.
Je definieert politieke en sociale bewegingen niet, ik kan zo een aantal organisaties opnoemen die zich specifiek op opleidingsniveau inzetten.

Het begin is dus al fout/onvolledig.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_97086716
quote:
Wij zijn allen gestart in het MBO waar de politiek weinig al dan niet aan bod kwam, wij stroomde door naar het HBO waar we uiteindelijk veel kennis hebben opgedaan over de maatschappelijke positie van de politiek in Nederland.
Je stukje lijdt onder hetzelfde probleem als waar de participatie van lagere sociale klassen in de politiek onder lijdt: Niet iedereen heeft in zich om iets zinnigs te zeggen over enigzins complexe materie. Daar verander je zelfs met doorstroming naar het HBO weinig aan, laat staan met het op touw zetten van acties.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 19:41:36 #7
165633 eriksd
The grand facade...
pi_97088116
Studenten ( :') ) maatschappelijk werk en dienstverlening ( :') ) aan de Hanze Hogeschool ( :') )

Riiiiiiiiiight.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_97091126
quote:

Naar onze mening bijt de lagere klassen nog steeds het onderspit.
Je krijgt studiepunten voor het schrijven van een op z'n zachtst gezegd matige post op Fok? Wat vindt de Onderwijsinspectie daarvan?
  zondag 22 mei 2011 @ 09:10:39 #9
345570 nooit-gedacht
Student MWD te Groningen
pi_97145973
Hallo Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie zullen zelf wel allemaal universitair opgeleid zijn als je zulke reacties geeft. Ik respecteer jullie mening maar vindt het jammer dat er juist op andere forums het tegenovergestelde wordt gezegd en dat daar juist hele leuke positieve reacties worden gegeven.
Tevens is dit zelfde matige stukje opgestuurd naar een aantal politieke partijen, vanwaar wij ook leuke en positieve reacties kregen. Zouden we deze reacties ook hebben gekregen als het daadwerkelijk zo slecht geschreven zou zijn.,
Vindt het jammer, maar aangezien ik hier geen serieus antwoord zal verwachten laat ik het hier bij zitten.

dan nog de definitie van een blog: Afkortingen van Weblog. Een blog is gebouwd een interactief systeem dat het mogelijk maakt dat de beheerder allerlei onderwerpen met een inleiding maakt, en daar kan iedereen dan op reageren.
Ik geloof dat ik dat toch echt heb gedaan, maar ja jullie zullen het wel beter weten.
pi_97146016
Wanneer we de nieuwsberichten mogen geloven trekt de pvv toch bovengemiddeld veel laag opgeleiden. Daarmee wordt dan direct al je eerste stelling verworpen.
pi_97146157
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 09:10 schreef nooit-gedacht het volgende:
Hallo Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie zullen zelf wel allemaal universitair opgeleid zijn als je zulke reacties geeft.
Ja.

quote:
Ik respecteer jullie mening maar vindt het jammer dat er juist op andere forums het tegenovergestelde wordt gezegd en dat daar juist hele leuke positieve reacties worden gegeven.
Tevens is dit zelfde matige stukje opgestuurd naar een aantal politieke partijen, vanwaar wij ook leuke en positieve reacties kregen. Zouden we deze reacties ook hebben gekregen als het daadwerkelijk zo slecht geschreven zou zijn.,
Vindt het jammer, maar aangezien ik hier geen serieus antwoord zal verwachten laat ik het hier bij zitten.
Omdat anderen wel leuk reageren zal het wel een goed stukje zijn? Een politieke partij zal zijn eigen stemvee vast gaan afkraken als ze een matig stukje proza in hun mailbox krijgen.
Overigens is deze post van je nog slechter geschreven dan je 'blogpost'.
En dan maar wat serieuze kritiek:
Wat ik mis in je blogpost is de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Daaraan ga je compleet voorbij.

Groetjes!
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zondag 22 mei 2011 @ 10:28:35 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97146750
Je kan een paard naar water leiden, maar je kan hem niet dwingen te drinken, TS.
Je ziehieluge sociale onderklasse is niet voor niets een sociale onderklasse, ze liggen daar niet met kettingen vast aan hun roeiriem, maar ze hebben grotendeels niets in hun mars en zijn daarom een onderklasse.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_97147011
quote:
Hallo Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie zullen zelf wel allemaal universitair opgeleid zijn als je zulke reacties geeft.
Nee hoor.... het zijn gewoon zeikerdjes .... die zichzelf hoger achten, wel of niet universitair opgeleid.
  zondag 22 mei 2011 @ 10:53:12 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97147133
Het stukje behandelt een groot onderwerp door middel van het aanhalen van veel verschillende thema's en onderwerpen en is daardoor een beetje kort (door de bocht) en heeft een paar punten die twijfelachtig zijn.

Als je een betoog schrijft moet je van te voren over nadenken welk punt je wil maken en eventueel jezelf beperken tot een onderdeel daarvan. Daarnaast is het van belang dat de termen en onderwerpen die je gebruikt duidelijk gedefinieerd worden, relevant zijn en in verband met elkaar staan. Het is erg makkelijk om een boel woorden op papier te krijgen, maar je moet ook kijken of die woorden ook wel zeggen wat jij wil zeggen.

Ten eerste het gebruik van de term 'sociale klasse'. Die is sterk marxistisch georiënteerd en wordt tegenwoordig eigenlijk niet meer gebruikt. Het begrip 'klassenstrijd' dat er aan vast hangt is dan ook een enigszins omstreden begrip. Daarnaast zijn sociale bewegingen iets anders dan sociale klasses (of lagen). Wil je daar een link tussen maken dan zou je daar dieper op in moeten gaan.
quote:
Hij beschrijft in zijn verklaring dat het persoonlijke sociale kapitaal van mensen belangrijker is dan, de invloed van ouders.
Dat mag hij opschrijven in zijn boek, maar voor je betoog moet je dan ook kort uitleggen wat hij daarmee bedoelt - of wat jij denkt dat hij daarmee bedoelt - en in hoeverre dat relevant is voor jouw betoog. Persoonlijk sociaal kapitaal is een vaag begrip. Wat betekent dat verschillende lezers en theoretici daar een andere definitie van kunnen hanteren. Altijd definiëren dus!
quote:
Moeten de mensen uit de sociaal lagere klasse dan meer voor hun rechten opkomen en moet de politiek meer worden afgestemd op deze klasse of laten zij het op hun beloop gaan. Karl Marx (1818-1883) zei dat wanneer je beschikt over de juiste productiemiddelen of productiefactoren je bij een bepaalde klasse hoort. In deze tijd ontdekten de arbeidersklasse dat ze werden onderdrukt, en nog steeds is dit terug te zien in de klassenstrijd tussen hoger en lagere sociale klasse. Naar onze mening bijt de lagere klassen nog steeds het onderspit.
Hier wordt ook een heleboel genoemd, waarvan je moet bedenken of dit allemaal wel met elkaar verband houdt, zonder dat het uitgewerkt wordt. Dat komt de overtuigingskracht van je betoog niet ten goede, omdat het dan al snel nietszeggend wordt!
quote:
Dit geheel vinden wij persoonlijk onterecht, en wij pleiten voor meer politiek binnen de lagere sociale klassen. Er zouden meer acties op touw gezet moeten worden om ook deze doelgroep te bereiken en zo ook hun een kans te geven om mee te participeren.
Wie moeten die acties organiseren? De burgerij? Over wat voor een participatie heb je het? Wat bedoel je met 'meer politiek'?" Wie valt precies onder de sociaal lagere klassen? etc. etc.

Ik zou het stukje enigszins beperken qua thema's en vervolgens dat stukje onderbouwen en uitleggen aan de hand van relevante auteurs. Dat levert een beter leesbaar stukje op en een hoger cijfer!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 22 mei 2011 @ 15:31:51 #15
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_97155785
Na een half uur puzzelen aan een inhoudelijk antwoord dat jullie stuk enigszins zou dekken, besluit ik die onderneming te staken. Ik kom er echt niet uit: jullie vraag is onhelder, er is geen kader, het stuk is wars van samenhang op vorm en inhoud en daardoor slaat de conclusie helemaal nergens op. Niet vervelend bedoeld, maar lees eens het e.e.a. over het schrijven van een goed betoog/een goede tekst.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 22 mei 2011 @ 16:38:39 #16
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_97158866
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 15:31 schreef AgLarrr het volgende:
Na een half uur puzzelen aan een inhoudelijk antwoord dat jullie stuk enigszins zou dekken, besluit ik die onderneming te staken. Ik kom er echt niet uit: jullie vraag is onhelder, er is geen kader, het stuk is wars van samenhang op vorm en inhoud en daardoor slaat de conclusie helemaal nergens op. Niet vervelend bedoeld, maar lees eens het e.e.a. over het schrijven van een goed betoog/een goede tekst.
Hier kan ik mij totaal in vinden.

Ik wil er bij toevoegen dat het stuk een matige structuur heeft. Ik weet in feite nog steeds niet welke kant jullie op willen met politieke recht of onrecht. Ik zou als ik jullie was om eerst te beginnen met de geschiedenis van jullie onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan de tijd voordat Nederland algemeen kiesrecht had voor mannen en vrouwen.
pi_97159306
Er zit geen logica tussen jullie observaties en conclusies. Wat is jullie punt en hoe wat zijn jullie argumenten daarvoor: vraag dat jezelf af en schrijf dan opnieuw.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zondag 22 mei 2011 @ 16:59:21 #18
177885 JoaC
Het is patat
pi_97159904
Ik doe mijn best het simpel te houden, maar jullie posten Marx, dus ik neem aan dat jullie dit ook wel begrijpen:

Je vraag wisselt zich veel te veel door de inleiding. Ik zou het stuk herschrijven en dan de vragen onderaan zetten, of de opmaak aan te passen met BB-code (Ctrl+B, en/of Ctrl+U)

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 15:31 schreef AgLarrr het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 16:38 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Hier kan ik mij totaal in vinden.

Ik wil er bij toevoegen dat het stuk een matige structuur heeft. Ik weet in feite nog steeds niet welke kant jullie op willen met politieke recht of onrecht. Ik zou als ik jullie was om eerst te beginnen met de geschiedenis van jullie onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan de tijd voordat Nederland algemeen kiesrecht had voor mannen en vrouwen.
Ik zie hier veel in wat ik net wilde gaan posten, ook dat laatste.

Voor het algemeen kiesrecht hadden we een censuskiesrecht, waardoor men sowieso rijk of hoogopgeleid moest zijn om te stemmen.

Na de invoering van het algemeen kiesrecht splitste de samenleving zich in "cross-cutting cleavages" op basis van politieke voorkeur: katholieken, protestanten, liberalen en sociaal-democraten.

quote:
Hallo Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie zullen zelf wel allemaal universitair opgeleid zijn als je zulke reacties geeft. Ik respecteer jullie mening maar vindt het jammer dat er juist op andere forums het tegenovergestelde wordt gezegd en dat daar juist hele leuke positieve reacties worden gegeven.

dan nog de definitie van een blog: Afkortingen van Weblog. Een blog is gebouwd een interactief systeem dat het mogelijk maakt dat de beheerder allerlei onderwerpen met een inleiding maakt, en daar kan iedereen dan op reageren.
Ik geloof dat ik dat toch echt heb gedaan, maar ja jullie zullen het wel beter weten.
1
Dus als ik een constructief kritiekpunt geef op de vraagstelling is er geen serieus antwoord gekomen?

Een politieke of sociale beweging die zich op opleidingsniveau organiseert is de studentenbeweging. Ook voor het beroepsonderwijs: http://www.job-site.nl/

2

Deleeck is buiten de Nederlandstalige gebieden te onbekend.

Hiernaast is binnen de sociale wetenschap over het algemeen bekend dat vooral hooglopgeleiden zich organiseren omdat ze naast het bezit van meer geld, kennis etc., ook interesse voor politieke/sociale onderwerpen hebben.

Over sociaal kapitaal mis ik dit boek / info en theorieën in ieder geval: Putnam: Bowling Alone

Ik lees graag wat meer over civil society als je dit onderwerp kiest.
Als je wilt lezen over civil society is Francis Fukuyama aan te raden, de beste socioloog/politicoloog op dit moment.

3

Waarom je volgens algemene regels niet op een blog zit:

In een forum draait het om allerlei meningen, in een blog reageert men op de mening in het beginartikel, waarschijnlijk is dit door je docent slecht geformuleerd, en doen jullie niks verkeerd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
======================================================================

Over het feit dat er sociale klassen meer bereikt moeten worden:

Op lokaal niveau is er enorm veel mogelijk, het is de desinteresse van een groot deel van de lagere sociale klasses dat er niet geparticipeerd wordt. Bovendien zit er ook nog veel kennis van deze groep al bij de instanties die beleid uitvoeren.

Op landelijk niveau is er weliswaar minder dan op lokaal niveau beschikbaar, maar er zijn genoeg projecten (geweest), waar vooral hoog-opgeleiden zich lieten en laten horen.

Ik hoor graag op welke manieren lagere sociale klasses zich politiek nog kunnnen organiseren.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  zondag 22 mei 2011 @ 18:35:17 #19
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97164347
Ik zal de MWD studenten eens een geheim verklappen
(linkse users svp niet kijken, i.v.m. erstige schade aan hun wereldbeeld)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_97168082
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:35 schreef Oud_student het volgende:
Ik zal de MWD studenten eens een geheim verklappen
(linkse users svp niet kijken, i.v.m. erstige schade aan hun wereldbeeld)
SPOILER
Zegt iets over jouw IQ als je denkt dat dat niet strookt met de meer sociale idiologie.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_97217750
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:51 schreef trancethrust het volgende:
Zegt iets over jouw IQ als je denkt dat dat niet strookt met de meer sociale idiologie.
Leg uit, wat is de "meer sociale ideologie"?
(iets niet weten, heeft weinig met IQ te maken)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 23 mei 2011 @ 20:41:37 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97218482
Slashme wil dat ook wel weten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_97232061
Ik heb eigenlijk alleen wat te zeggen over het taalniveau en de schrijfstijl in zijn algemeen. Die stootte mij namelijk dusdanig af dat ik niet het hele stuk heb gelezen.
What Would Goku Do
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')