abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97038285
Lieve OUDers,
Ik heb eerst een zoekpoging gedaan maar kwam alleen op topics waar nare verhalen werden verteld (steekpartijen en dergelijk), maar nog geen topic over het kiezen van een goede kdv.

Waar let ik op bij een rondleiding?
Ik heb zelf dingen al bedacht natuurlijk maar het is mijn eerste kind en ik ben onervaren...jullie ervaringen zijn zeer op prijs gesteld dus!

- Hoe is het met het hygiëne?
- Dag indeling?
- Wat krijgen ze te eten?
- Wat is het beleid als het kind ziek is?
- Zijn ze voorbereid met onze wasbare luiers te werken (als het niet zo is, is het ook geen ramp voos ons)

Wat nog meer? wat moet ik absoluut niet vergeten te vragen/vertellen? en waar moet ik erop letten?

Omdat wij flexibele opvang nodig hebben komt onze kind op een verticale groep. Hier zijn voordelen maar ook nadelen aan. Jullie ervaringen en ideeën hier over zijn ook zeer welkom.

Wat ik al weet van dit kdv:
- ze gaan vaak buiten wandelen en naar de kinderboerderij(een grote plus!)
- ze organiseren een keer per jaar een reis met de kinderen en hun ouders naar een natuurgebied
- ze vinden groepsactiviteiten zeer belangrijk en samenwerking tussen kids
O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Moderator donderdag 19 mei 2011 @ 17:32:51 #2
45833 crew  Fogel
pi_97038389
Hebben ze een vaste groep personeel die er al langere tijd werkt of is er een grote doorstroming? En gebruiken ze veel invalkrachten voor afwezig vast personeel? Zo ja, is dat een vaste groep of steeds nieuwe gezichten?

Stabiel = goed!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_97038427
Oh had ik niet over na gedacht! *zet op lijstje*
Bedankt Fogel!
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 19 mei 2011 @ 17:37:10 #4
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_97038568
zijn ze beschikbaar als je daadwerkelijk kinderopvang nodig hebt
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
  donderdag 19 mei 2011 @ 17:56:59 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97039322
Kies een kinderdagverblijf waar alleen vrouwen werken, wel zo veilig in 2011.
pi_97039465
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:56 schreef Daniel1976 het volgende:
Kies een kinderdagverblijf waar alleen vrouwen werken, wel zo veilig in 2011.
Dat vind ik erg lullig eigenlijk te horen. Ja er zijn mannen die zo iets geflikt hebt, maar dan kun je niemand meer vertrouwen vind ik.

Is niet leuk voor de mannen die in de kinderopvang werken die worden nu gelijk voor zon persoon aangezien.

Regels waar het kind zich aan hoort te houden. Hoe hun hiermee omgaan als jou kind bijv. iets niet wilt eten.
  donderdag 19 mei 2011 @ 18:17:03 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97040078
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 18:00 schreef koekjesmonsterrr het volgende:

[..]

Dat vind ik erg lullig eigenlijk te horen. Ja er zijn mannen die zo iets geflikt hebt, maar dan kun je niemand meer vertrouwen vind ik.

Is niet leuk voor de mannen die in de kinderopvang werken die worden nu gelijk voor zon persoon aangezien.

Regels waar het kind zich aan hoort te houden. Hoe hun hiermee omgaan als jou kind bijv. iets niet wilt eten.
Ja dat is ook lullig om te horen. En tsja er zijn vrouwen die zich ook aan kinderen vergrijpen, echter dat komt sporadisch voor. Maar als ik nu weer een jonge dochter had zou ik echt wel zo denken.
pi_97040135
Je hebt zelf al een heel aantal goede punten te pakken en wat Fogel noemt is ook erg belangrijk. Met invallers is niets mis als de kinderen hen goed kennen.
De inrichting en ruimtes zijn ook goed om op te letten, let er eens op of kindgericht is ingericht, hangen bijvoorbeeld de wanddecoraties alleen op volwassenenhoogte of ook op kindhoogte. Zijn er veel grote open ruimtes (= vaak rennen onrust) of zijn er hoeken ingericht met lage kasten (= veilig voor de kinderen en overzichtelijk voor de leidsters). Vraag ook na hoe er in een verticale groep gezorgd wordt dat de hele kleintjes ook vrij kunnen spelen tussen de peuters.
Je kunt, als je er waarde aan hecht, nagaan of er sprake is van een VVE-programma en hoe ze omgaan met bijvoorbeeld emotionele ontwikkeling, leesbevordering en andere zaken en wat ze voor kindvolgsysteem gebruiken.

Kijk bij de rondleiding ook naar hoe de kinderen omgaan met de ruimtes en hoe de leidsters inspelen op de kinderen en hoe je daarbij voelt.
pi_97043593
Wat zit er in de prijs, wat niet. Luiers, flesvoeding, maaltijden etc

Heeft je kindje genoeg vaste leidsters op de groep. Bij ons krijgt elk kindje een mentor. Deze leidster is het aanspreekpunt als er iets is, doet jaarlijks evaluaties, en is iemand die zoveel mogelijk uren overlap heeft met je oppasuren.

De sfeer is toch ook wel belangrijk. Soms loop je ergens binnen, en lijkt het in orde, maar is de sfeer niet prettig. En soms is de sfeer fantastisch, maar is er 1 dingetje dat je dwars zit. Dan kan lastig afwegen zijn..

Als ze op stap gaan, hoeveel kinderen zijn er dan per leidster. Bij ons gaan ze ook regelmatig wandelen. Maar er kunnen vaak maar 2 kinderen van de 12 mee naar de supermarkt, soms 4 als er ergens een manager tijd heeft. Dan gaan de leidsters wel vaak op stap, maar de kinderen dus niet zoveel.
Hoe is het vervoer geregeld naar die activiteiten?
  donderdag 19 mei 2011 @ 19:51:01 #10
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_97044091
hoe lang vantevoren dien je de uren aan te vragen?

hoe zit het met tussentijds aanpassen van het contract?
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  donderdag 19 mei 2011 @ 20:23:44 #11
260253 Sandous
*+*+*+*+*+
pi_97045987
- Hoe is de sfeer op een kdv, is er verantwoord speelgoed?
- Hoe gaan ze om met onverwacht een dag ruilen, en ophalen en brengen
- werken ze met thema's, woordenschat etc.
- Of komen ze de dag een beetje door door weinig activiteiten
- belangrijkste van alles vind ik sfeer. Tijdens het zoeken naar een juiste kdv ben ik toen langs 3 geweest. Ik vond het gesprek zo belangrijk, de rondleiding ik keek naar de kinderen en naar de leidsters. Dit allemaal gaf mij allemaal meteen een goed of juist niet goed gevoel

Succes!!
pi_97046572
vooral rondom flexibele opvang alles GOED uitvragen.

- heb je een vast aantal contract uren, een minimaal contracturen of helemaal geen verplichte afname.
- wordt dit per week of per maand berekend?
- kun je dagen meenemen als je een maand minder opvang nodig hebt.
- tellen weken dat jij op vakantie bent wel of niet mee als opvang.
- betekend te laat aanvragen per definitie geen opvang, of alleen als er plek is. Indien het laatste, hoe vaak zit de groep helemaal vol
- betaal je per uur, per dagdeel of per dag?
- indien per dagdeel zit er dan nog enige flexibiliteit in? bv opvang nodig van 8-13, ochtend dagdeel tot 12.30 betaal je dan ook de hele middag?
- tot wanneer mag je dagen ruilen in je aangevraagde rooster zonder dat je extra hoeft te betalen?

hier 3 flexibele kdv's ervaring ondertussen, met alle 3 zeer andere regels en contracten.
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:37:39 #13
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97050394
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 18:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja dat is ook lullig om te horen. En tsja er zijn vrouwen die zich ook aan kinderen vergrijpen, echter dat komt sporadisch voor. Maar als ik nu weer een jonge dochter had zou ik echt wel zo denken.
Mijn vriend denkt er precies hetzelfde over als jij. En als ik kijk in mijn omgeving zijn mannen over het algemeen "banger" voor mannen in de opvang dan vrouwen dat zijn :) .

TS, er zijn inderdaad dingen die je kunt "meten" (prijs, aantal leidsters per kind, aantal uren dat afgenomen moet worden) maar voor mij was het belangrijkste toch het gevoel dat ik bij het KDV had.

F zat op een heel leuk KDV. Toen ze naar school ging, leek het ons praktisch om haar naar de BSO die bij school zat, te laten gaan. Toen we daar voor het eerst kwamen was het minder vertrouwd dan bij het KDV, maar we dachten dat het een kwestie van wennen zou zijn. Nou, mooi niet, F heeft het er nooit naar haar zin gehad. Gelukkig kon ze toen terug naar de BSO die bij haar oude KDV zat (tussen alle wachtlijsten door :X ) en daar heeft ze het weer prima naar haar zin.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:46:46 #14
100412 mefke79
komt goed!
pi_97054823
Ruimte en buitenruimte: kunnen ze ook buiten spelen (en in de schaduw)? En ja, de groepen mogen rustige hoekjes etc hebben, maar het is ook fijn als ze in de winter hun energie kwijt kunnen. Hier doen ze dat op de centrale hal waar ze fijn kunnen rennen.

En inderdaad, het allerbelangrijkste is je gevoel volgen en de sfeer proeven: hoe voelt het? Lijkt het er leuk?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator donderdag 19 mei 2011 @ 23:10:42 #15
45833 crew  Fogel
pi_97056223
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:46 schreef mefke79 het volgende:
Ruimte en buitenruimte: kunnen ze ook buiten spelen (en in de schaduw)? En ja, de groepen mogen rustige hoekjes etc hebben, maar het is ook fijn als ze in de winter hun energie kwijt kunnen. Hier doen ze dat op de centrale hal waar ze fijn kunnen rennen.

En inderdaad, het allerbelangrijkste is je gevoel volgen en de sfeer proeven: hoe voelt het? Lijkt het er leuk?
Ze mogen in de winter niet naar buiten!?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 19 mei 2011 @ 23:13:24 #16
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_97056363
Ik ben oprecht blij dat mijn echtgenote niet gaat werken. Konderen zijn thuis beter af dan bij een stel vreemden te worden gedumpt.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_97062728
quote:
13s.gif Op donderdag 19 mei 2011 23:10 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ze mogen in de winter niet naar buiten!?
Er zijn daadwerkelijk ouders die daar problemen mee hebben, net als in zandbakken spelen e.d. :{

Maar een binnenruimte waar kinderen kunnen rennen en fietsen is sowieso heel fijn, dan kunnen ze ook hun energie kwijt bij slecht weer.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:46 schreef mefke79 het volgende:
En ja, de groepen mogen rustige hoekjes etc hebben, maar het is ook fijn als ze in de winter hun energie kwijt kunnen.
Absoluut maar dat wil je niet in de groepsruimte, zeker niet met een verticale groep.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 08:30:28 #18
100412 mefke79
komt goed!
pi_97063031
ze gaan gewoo naar buiten, ook in de winter. Maar als het heel warm is of heel koud of heel hard regent oid dan zijn ze maar effe buiten, dus dan is een binnenspeelhal heel fijn.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 20 mei 2011 @ 09:21:04 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_97063860
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 23:13 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik ben oprecht blij dat mijn echtgenote niet gaat werken. Konderen zijn thuis beter af dan bij een stel vreemden te worden gedumpt.
Heel fijn voor je, maar daar ging het topic niet over :*

Ik heb overigens (lang geleden :o ) bewust gekozen voor een KDV dat bij grotere organisatie hoorde, waar ook BSO's bij aangesloten zijn. Eerst is er nog een klein zelfstandig KDV in de picture geweest, omdat die dichter bij huis lag, maar dat was het eigenlijk net niet. Te klein, te krap, te weinig kinderen van één bepaalde leeftijd...

Wat voor ons ook een pluspunt was, de buurjongens waren ook op datzelfde KDV. Heel prettig als je ineens in de knel komt en voor elkaar kan inspringen wat betreft halen en brengen :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 20 mei 2011 @ 10:29:42 #20
62233 Jelief
ikke lief!
pi_97065685
Hoeveel neventaken moeten de leidsters doen? Is er een huishoudelijke/keukenhulp? Dat scheelt namelijk best veel tijd die aan de kinderen besteed kan worden.

Waar liggen de baby's? Krijgen ze de ruimte om hun omgeving te ontdekken of liggen ze de hele dag in een box? En andersom is er ook een rustige prikkelarme plek voor de baby's?

Hebben ze een goed borstvoedingsprotocol? Waar halen ze hun informatie vandaan omtrent borstvoeding? En ook niet onbelangrijk, sluit hun voedingsbeleid aan bij wat jij wil voor je kindje?

wat betreft hygiëne; heeft ieder kind een eigen bedje?en zo niet hoe doen ze dat met het beddengoed? (soms worden matrasjes dubbel opgemaakt,de ene kant voor kind A en de andere voor kind B)
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_97067800
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 10:29 schreef Jelief het volgende:
wat betreft hygiëne; heeft ieder kind een eigen bedje?en zo niet hoe doen ze dat met het beddengoed? (soms worden matrasjes dubbel opgemaakt,de ene kant voor kind A en de andere voor kind B)
Hier worden elke dag alle bedjes afgehaald. Chris sliep ook niet alle keren in hetzelfde bedje. Bij de kleintjes wel geloof ik, zeker als je kleintje echt een vast plekje nodig had. Maar bij oudere kindjes kijken ze ook naar de interactie van de kinderen. De ene dag kreeg hij een eigen kamer met zijn vriendinnetje, omdat ze veel kletsen ipv slapen. De andere dag lag hij op een kamer met 2of3 andere kinderen met soms een leidster erbij om ze stil te houden. Chris is een redelijke makkelijke slaper, dus dat ging ook allemaal goed.

Oja: is er een speciaal buitenspeelplekje voor de kleinsten. Het is fijn dat er een stukje tuin is afgeschermd tegen fietsjes en rennende peuters...
pi_97069273
Weet je wat het jammere is? Dat in sommige delen van het land alles wat nu genoemd wordt er niet meer zo toe doet.

Hier in de grote stad zijn drie grote organisaties. Ik ben bij alle drie wezen kijken op de locatie het dichtst bij ons huis. Ik had wel zo mijn voorkeuren daarna maar toch bij alle drie ingeschreven. Eentje vond ik het hele gebouwtje en de speelruimte vrij klein maar je moest per organisatie drie voorkeurslocaties opgegeven en je hebt ook geen zin om elke dag naar de andere kant van de stad te moeten dus je geeft dan toch de drie dichtstbijzijnde locaties op.
Uiteindelijk als je bijna op springen staat en je hebt dan nog niks gehoord van welke organisatie dan ook dan knijp je 'm wel hoor en interesseert het je eigenlijk niet meer zo welke organisatie op welke locatie het wordt als er maar eentje plek heeft op tijd!

Wij kregen uiteindelijk gelukkig een plekje op de voorkeurslocatie bij onze voorkeursorganisatie maar ik geef direct toe dat ik elke andere locatie bij welke organisatie dan ook geaccepteerd had omdat je nou eenmaal toch weer aan het werk moet binnen afzienbare tijd.

Tevens is mijn ervaring nu we er naar toe gaan dat de zaken die ik uiteindelijk belangrijk vind, dingen zijn die erg lastig uit te vinden zijn tijdens een rondleiding. Is er een klik met de vaste leidsters van de groep? Nemen ze de tijd als je komt om je dingen over je kind te vertellen? Volgen zij jouw instructies op? Hoe gaan ze om met een kindje zoals mijn Puck die relatief veel huilt en lastig slaapt zonder inbakeren (wat zij niet mogen doen)? Vallen hen dezelfde dingen aan jouw kind op, als dat jou opvalt en besteden ze dus aandacht aan je kind en zijn ontwikkeling?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_97070236
Wat ik het fijne vind om te merken aan de verticale groep waar Ivan en Lena naartoe gaan is dat de kleine baby's overal bij betrokken worden. Lena ligt niet de hele dag in de box, maar mag ook op de grond liggen of in de Domo-seat zitten, de grotere kinderen mogen haar aaien, ze zit op schoot bij een leidster als de grotere kinderen eten, en als de kinderen buiten gaan spelen worden de baby's ook mee naar buiten genomen, waar ze op een kleedje liggen of in een wandelwagen slapen.

Ik had hier meteen een heel goed gevoel bij, maar het belangrijkste was voor mij dat de leidsters leuk en lief overkwamen. Het was me al meteen duidelijk dat ze weinig ervaring hadden met het geven van borstvoedingsmelk en ook niet echt op de hoogte waren van het protocol van het kinderdagverblijf zelf, maar dat boeide me niet zo. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en daar houden ze zich voor zover dat mogelijk is prima aan.

Goed met elkaar kunnen praten is belangrijk. Ik zou dus ook vragen hoe de overdracht plaatsvindt en of en hoe bepaalde zaken worden bijgehouden (bijvoobeeld slaapjes en voedingsmomenten).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_97071372
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:13 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Weet je wat het jammere is? Dat in sommige delen van het land alles wat nu genoemd wordt er niet meer zo toe doet.

Hier in de grote stad zijn drie grote organisaties. Ik ben bij alle drie wezen kijken op de locatie het dichtst bij ons huis. Ik had wel zo mijn voorkeuren daarna maar toch bij alle drie ingeschreven. Eentje vond ik het hele gebouwtje en de speelruimte vrij klein maar je moest per organisatie drie voorkeurslocaties opgegeven en je hebt ook geen zin om elke dag naar de andere kant van de stad te moeten dus je geeft dan toch de drie dichtstbijzijnde locaties op.
Uiteindelijk als je bijna op springen staat en je hebt dan nog niks gehoord van welke organisatie dan ook dan knijp je 'm wel hoor en interesseert het je eigenlijk niet meer zo welke organisatie op welke locatie het wordt als er maar eentje plek heeft op tijd!

Wij kregen uiteindelijk gelukkig een plekje op de voorkeurslocatie bij onze voorkeursorganisatie maar ik geef direct toe dat ik elke andere locatie bij welke organisatie dan ook geaccepteerd had omdat je nou eenmaal toch weer aan het werk moet binnen afzienbare tijd.

Tevens is mijn ervaring nu we er naar toe gaan dat de zaken die ik uiteindelijk belangrijk vind, dingen zijn die erg lastig uit te vinden zijn tijdens een rondleiding. Is er een klik met de vaste leidsters van de groep? Nemen ze de tijd als je komt om je dingen over je kind te vertellen? Volgen zij jouw instructies op? Hoe gaan ze om met een kindje zoals mijn Puck die relatief veel huilt en lastig slaapt zonder inbakeren (wat zij niet mogen doen)? Vallen hen dezelfde dingen aan jouw kind op, als dat jou opvalt en besteden ze dus aandacht aan je kind en zijn ontwikkeling?
Huh, Ze mogen op het kinderdagverblijf waar jouw kindje zit niet inbakeren? Dat is een onderdeel van de opleiding!

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, en het verschilt per ouders wat belangrijk wordt gevonden, Ik kan er verder ook niet veel over zeggen behalve dat het voor jullie als ouders veilig en vertrouwd moet voelen, Je laat er wel je belangrijkste "bezit" achter!

Wel raad ik je aan te informeren naar de pedagogische visie die het Kdv hanteert, Dat is het uitgangspunt van de organisatie, en daar kun je jezelf dan op inlezen.
En verder de groepsmomenten, het speelgoed, de ruimtes,wat zit er wel en niet bij de prijs inbegrepen, ziektebeleid!

Dan als laatste wil ik toch nog even reageren op de opmerking over mannen in de kinderopvang, Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat je een kind maar niet meer naar een kdv moet doen als daar een man werkt, Ik heb zelf een mannelijke collega, en buiten dat ik mijn handen voor hem in het vuur zou steken, merk je ook aan de kinderen dat ze het heel leuk vinden, Rotte appels zijn er altijd en iedereen is voorzichtiger met mannen in de kinderopvang, maar in de basis, werkt er niemand in de kinderopvang als je geen VOG (verklaring omtrent gedrag) kan overleggen!
S. 2014
J. 2016
pi_97071637
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 13:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Huh, Ze mogen op het kinderdagverblijf waar jouw kindje zit niet inbakeren? Dat is een onderdeel van de opleiding!
Het mocht vroeger wel maar nu is er van bovenaf door de organisatie besloten dat dit niet meer mag. Ze vinden het te risicovol.
The way you rock'n'roll
  Moderator vrijdag 20 mei 2011 @ 13:20:53 #26
5428 crew  miss_sly
pi_97071812
quote:

Heel herkenbare en goede post. Vooral ook je laatste alinea. Dat zijn de praktische dingen die wel het belangrijkste blijken. Dan kan hun pedagogische visie nog zo leuk klinken op papier, maar hoe wordt daar in de praktijk mee omgegaan? Dat merk je pas als je er zit en je kind er iedere keer haalt en brengt.

Wat ik zelf een heel belangrijk iets vindt, is het verloop onder de leid(st)ers. Het is zo fijn, zeker als je een baby'tje wegbrengt, dat ze dezelfde leiding hebben, een vertrouwd gezicht, iemand bij wie ze zich fijn voelen als ze toch afscheid van jou moeten nemen.

@gewoonmezelf, ik ben niet tegen mannen in de kinderopvang, hoor, maar die VOG is dus gebleken ook geen garantie te zijn voor goed gedrag. Dus het klinktl euk, maar zegt niet genoeg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_97073846
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 13:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Heel herkenbare en goede post. Vooral ook je laatste alinea. Dat zijn de praktische dingen die wel het belangrijkste blijken. Dan kan hun pedagogische visie nog zo leuk klinken op papier, maar hoe wordt daar in de praktijk mee omgegaan? Dat merk je pas als je er zit en je kind er iedere keer haalt en brengt.

Wat ik zelf een heel belangrijk iets vindt, is het verloop onder de leid(st)ers. Het is zo fijn, zeker als je een baby'tje wegbrengt, dat ze dezelfde leiding hebben, een vertrouwd gezicht, iemand bij wie ze zich fijn voelen als ze toch afscheid van jou moeten nemen.

@gewoonmezelf, ik ben niet tegen mannen in de kinderopvang, hoor, maar die VOG is dus gebleken ook geen garantie te zijn voor goed gedrag. Dus het klinktl euk, maar zegt niet genoeg.
Nee dat ben ik direct met je eens:) Je levert 1x zo'n ding in en in feite kun je daarna doen en laten wat je wilt want je komt pas weer in de problemen als je hem ergens anders nodig hebt!
Het blijft lastig, en hoewel ik heel graag kinderen wil ben ik blij dat ik die keuze (nog) niet hoef te maken!
S. 2014
J. 2016
  Moderator vrijdag 20 mei 2011 @ 16:58:25 #28
45833 crew  Fogel
pi_97081241
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:04 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Er zijn daadwerkelijk ouders die daar problemen mee hebben, net als in zandbakken spelen e.d. :{

Maar een binnenruimte waar kinderen kunnen rennen en fietsen is sowieso heel fijn, dan kunnen ze ook hun energie kwijt bij slecht weer.

Hebben die ouders last van smetvrees?
Als het regent doe je een regenpak aan, zo moeilijk is dat toch niet?

Maargoed, daar gaat de discussie op zich niet over, maar voor mij toch wel degelijk een qualiteitskenmerk: veel buitenactiviteiten ongeacht het weer.
pi_97086472
Super handige tips!!!
Ik heb ook wat DML zegt...ik heb eigenlijk hier in dit stadsdeel alleen 1 of 2 kdv die flexibele opvang aanbieden en dat is ook van 2 organisaties, de keuze is niet zo groot. Via de telefoon werd mij vertel dat flexibele opvang bij hun betekend dat je elke 15 dagen je rooster doorgeeft. Handige vragen zijn het om te stellen over de contract duur enzo...pff ik ben echt een leek op dit gebied!
Ik wist meer van de helft van jullie suggesties niet eens!
De speelgoed keuze, dat de baby's inderdaad niet alleen in een box moeten liggen maar worden ook bij alles betrokken.

Ik zal in de zomer zeker minder opvang nodig hebben! hopelijk is daar geen verplichte uren opname. Ik vind dat je zeker hiervoor forse moet betalen, 7,03 per uur.

Ik moet zeggen ik heb ook liever dat ze vaak buiten zijn maar als het -5 is dan vind ik het net zo belangrijk dat ze ook binnen hun energie kwijt kunnen, er moet gewoon een goede balans zijn tussen even buiten spelen en zichzelf ook binnen kunnen vermaken.
pi_97087282
quote:
Dat. Leuk om te kijken, zeker voorkeuren bepaald, maar uiteindelijk krijg je wat je krijgt en dan ben je al lang blij dat je niet hoeft te gaan leuren met je kleintje.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_97088287
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:26 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat. Leuk om te kijken, zeker voorkeuren bepaald, maar uiteindelijk krijg je wat je krijgt en dan ben je al lang blij dat je niet hoeft te gaan leuren met je kleintje.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Vantevoren dacht ik dat ook, maar toen ik eenmaal voor de heel concrete keuze stond om mijn kind een week later te brengen naar een kinderdagverblijf waar ik geen goed gevoel bij had was de keuze heel makkelijk: dan maar niet. Ik besef dat wij geluk hadden dat we de opvang anders konden regelen, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik nog liever zou stoppen met werken dan mijn kind ergens naartoe te brengen waar ik geen goed gevoel bij heb.
  Moderator vrijdag 20 mei 2011 @ 19:45:44 #32
5428 crew  miss_sly
pi_97088346
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Vantevoren dacht ik dat ook, maar toen ik eenmaal voor de heel concrete keuze stond om mijn kind een week later te brengen naar een kinderdagverblijf waar ik geen goed gevoel bij had was de keuze heel makkelijk: dan maar niet. Ik besef dat wij geluk hadden dat we de opvang anders konden regelen, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik nog liever zou stoppen met werken dan mijn kind ergens naartoe te brengen waar ik geen goed gevoel bij heb.
Een week is te overzien, een half jaar of langer wordt al wat lastiger. En stoppen met werken is natuurlijk ook lang niet altijd een optie, meestal niet zelfs. Dus je bent inderdaad redelijk bevoorrecht als je zo kunt denken en handelen :)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 19:59:08 #33
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_97089189
Wij rijden bewust naar een dorp hier in de buurt omdat wij graag opvang op de boerderij wilden hebben. Zodra er zonnestralen zijn zit iedereen buiten, ook Willem die vandaag te vies was om aan te vatten toen Martijn 'm ging halen O+ Als het geregend heeft mogen de kids in hun overalletjes en rubber laarsjes in de plassen gaan stampen...

Ze scheppen aan het begin van het seizoen kikkerdril en laten dat in een grote bak op de groep uitkomen tot de dikkopjes kikkervisjes zijn. Ze verzamelen rupsen en laten die vlinder worden, zaaien bloemetjes, tomaatjes en rapen eitjes bij de kippen. Er wordt regelmatig even in de stallen gekeken en lange wandelingen door de weilanden gemaakt. Ik ben tot nu toe eigenlijk alleen maar heel blij met m'n KDV, ondanks dat het duurder is en verder weg. En zoals iedereen hier al aangeeft, het gevoel is het allerbelangrijkst :Y

Oja, nu vergeet ik nog aan te geven waarom we eigenlijk hiervoor kozen. Ik was op zoek naar minder traditionele opvang en kwam toen op de site van deze opvangboerderij uit. Daar stond met grote letters: "bij ons mogen kindjes nog lekker vies worden" Dat sprak ons meteen aan eigenlijk.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_97091908
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:44 schreef Claudia_x het volgende:
maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik nog liever zou stoppen met werken dan mijn kind ergens naartoe te brengen waar ik geen goed gevoel bij heb.
Een slecht gevoel zou mij ook tegenhouden.
Toevallig hadden wij echt een goed gevoel bij waar we een plek kregen, dus hoe ik het had gevonden om haar naar de middelmatige te brengen weet ik niet, maar wij hadden geen andere opvangoptie, dus denk wel dat we het hadden gedaan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_97113109
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:59 schreef flugeltje het volgende:
Wij rijden bewust naar een dorp hier in de buurt omdat wij graag opvang op de boerderij wilden hebben. Zodra er zonnestralen zijn zit iedereen buiten, ook Willem die vandaag te vies was om aan te vatten toen Martijn 'm ging halen O+ Als het geregend heeft mogen de kids in hun overalletjes en rubber laarsjes in de plassen gaan stampen...

Ze scheppen aan het begin van het seizoen kikkerdril en laten dat in een grote bak op de groep uitkomen tot de dikkopjes kikkervisjes zijn. Ze verzamelen rupsen en laten die vlinder worden, zaaien bloemetjes, tomaatjes en rapen eitjes bij de kippen. Er wordt regelmatig even in de stallen gekeken en lange wandelingen door de weilanden gemaakt. Ik ben tot nu toe eigenlijk alleen maar heel blij met m'n KDV, ondanks dat het duurder is en verder weg. En zoals iedereen hier al aangeeft, het gevoel is het allerbelangrijkst :Y

Oja, nu vergeet ik nog aan te geven waarom we eigenlijk hiervoor kozen. Ik was op zoek naar minder traditionele opvang en kwam toen op de site van deze opvangboerderij uit. Daar stond met grote letters: "bij ons mogen kindjes nog lekker vies worden" Dat sprak ons meteen aan eigenlijk.
O+
Als het eindelijk raak is gaat dat het eerste kdv zijn waar ik ga kijken!
  zaterdag 21 mei 2011 @ 13:20:42 #36
100412 mefke79
komt goed!
pi_97114832
O flugel, dat klinkt echt heel ideaal. Ik vind het maar raar dat je die hier in de buurt dus nauwelijks hebt. Ik zou echt een half uur onderweg zijn (enkele reis) en dan heb ik het niet eens over de wachtlijst.
pi_97114944
Bij ons in de buurt zit ook zo'n kinderdagverblijf, maar daar hebben we dus juist niet voor gekozen vanwege het slechte gevoel. Het klonk allemaal heel ideaal, lekker rondscharrelen op de boerderij, maar omdat de fundamentelere zaken niet op orde leken te zijn (structurele onderbezetting, geen kindvriendelijk pand, chaos vanwege nieuwe groepen), was het voor ons geen optie.
pi_97115082
Ik wou ook hier in de buurt bij een kdv op een boerderij (nouja in de buurt...buiten de ring A10 dus maar toch redelijk dichtbij) maar ik las op het internet de inspectie rapport waar er stond dat ze bedden niet vaak genoeg verschoonden en ongediplomeerde personeel hebben en dus heb ik besloten daar maar niet te gaan kijken.
pi_97115133
bitterend, misschien hebben we het wel over hetzelfde kinderdagverblijf! In Amsterdam-Noord?
pi_97115198
Claudia: haha ik denk het! In noord idd!!
Koetje-boe ofzo was het denk ik!
pi_97115366
Ja! Oh, wat frappant, zeg. Ik heb dat inspectierapport helemaal niet gelezen. Weet je waar ik het kan vinden?

We hebben een rondleiding gehad toen ik hoogzwanger was en we hadden écht een plek nodig omdat we de opvang voor twee kinderen anders niet rond konden krijgen. Maar toen we er vandaan kwamen was mijn enthousiasme getemperd. Pff, wat ben ik daar nu blij om als ik jou zo hoor!
pi_97115449
Erg grappig dit ja!! Ik zal je zo de link hiervoor sturen! ik kreeg een slecht gevoel hierover toen ik het las en we hebben niet eens een rondleiding gehad! volgende week gaan we kijken bij een kdv van de Tinteltuin! grappig....wie weet zitten je ukkies daar ook :D
pi_97115481
Is er een bepaalde plek waar je een kinderdagverblijf zoekt? Die van ons gaan naar een kinderdagverblijf in de Watergraafsmeer en daar zijn we dus ontzettend blij mee. Binnen een jaar verhuizen we naar Noord, maar we overwegen om toch dit kinderdagverblijf te houden en ze er dan maar met de auto naartoe te brengen.
pi_97115582
Ohh okee nee wij zoeken in Noord! de buuf is erg te spreken over de Tinteltuin. Die hebben een paar vestigingen hier en we denken aan om die van ons ook daar te brengen. Ik vond ze erg lief aan de telefoon...nu nog de rondleiding!
Noord is trouwens helemaal niet gestoord hoor we wonnen hier lekker :9
  zaterdag 21 mei 2011 @ 14:32:09 #45
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_97117355
Het was hier inderdaad qua inspectierapport enzo ook heel erg goed. En we zijn er eerst een keer wezen kijken, het is een volledig nieuw gebouwd pand, dus alles is aangepast aan de huidige richtlijnen en kindvriendelijk. Er is hier trouwens ook bijna een overschot aan leiding en je kunt echt merken dat ze er met plezier werken...

Het is dan ook een zeer populair KDV, je moet zelfs betalen om op de wachtlijst te mogen :') (25 euro, maar toch)

Wij hebben onze vrije dagen verschoven om ervoor te zorgen dat er sneller plek was, daarnaast hadden we het geluk dat er een nieuwe groep startte. Hij kon vanaf dag 1 dan ook terecht daar.

Willem doet overigens 2 keer met z'n lakentjes, die zitten in een eigen vakje op de slaapkamer en na die 2 keer worden ze gewassen.

@Ophelia het is bij www.kinderopvangtierelier.nl

@mefke, hier is het 15 tot 20 minuten rijden, iets langer in de spits...

@Claudia zo zie je maar he dat je ook echt moet gaan kijken, zo'n website alleen zegt dan ook niet altijd iets...

Enige nadeel is dat het KDV toch nog vrij dicht bij een snelweg ligt... Maar aangezien we zelf hartje centrum wonen, aan een drukke weg hadden we niet het idee dat we hem daarmee meer zouden beschadigen dan bij het KDV hier in de straat...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:56:23 #46
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_99401588
Bitterend, hoe is het bij jou gegaan? Heb je inmiddels je opvang kunnen vinden?

Wij gaan vanmiddag 2 kdv's bekijken. Ik besef dat ik heel veel mazzel heb dat we in een kindvriendelijke wijk wonen. Deze 2 zitten op loopafstand. Daarnaast zitten er nog een stuk of 5 in de wijk (op fietsafstand). In principe keuze genoeg. Nu maar hopen dat ze plek hebben.
pi_99402013
Bij de eerste hebben wij helemaal geen kdv's bezocht van tevoren. Waar we toen woonden, waren de wachtlijsten zo lang (ruim anderhalf jaar), dat we allang blij waren dat we uiteindelijk ergens een plek konden krijgen. Naar later bleek, zaten we bij een van de populairste en best bekend staande kdv's in Amsterdam Oost ;)

Nu zijn we naar Noord verhuist (dat heerst een beetje in dit topic), en dat vonden we te ver weg (geen auto), dus hebben we hier een kdv gezocht, en daar zijn we ook ontzettend tevreden over. Nu wel van te voren langs geweest, en het kwam toen nogal rommelig over, maar in de praktijk is dat eigenlijk helemaal niet zo. En ze hebben een voorschoolprogramma. De taalontwikkeling van onze dochter gaat opeens een stuk harder! Haar broertje of zusje gaat er over een klein jaar dus ook lekker naar toe :)
pi_99403006
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 08:56 schreef Kyara het volgende:
Bitterend, hoe is het bij jou gegaan? Heb je inmiddels je opvang kunnen vinden?

Wij gaan vanmiddag 2 kdv's bekijken. Ik besef dat ik heel veel mazzel heb dat we in een kindvriendelijke wijk wonen. Deze 2 zitten op loopafstand. Daarnaast zitten er nog een stuk of 5 in de wijk (op fietsafstand). In principe keuze genoeg. Nu maar hopen dat ze plek hebben.
:Y
We hebben eigenlijk weinig keus omdat we met flexibele tijden/dagen zitten en dus past maar 1 opvang hier bij ons.
Het is niet echt dichtbij maar wel te doen (fietsen/auto).
Ik vond sommige dingen wel leuk aan onze bezoek...en sommige dingen minder.
Toen we in de verschillende kamers groepen kwamen gingen een paar leidsters ons begroeten terwijl we totaal genegeerd waren door anderen.
Ik vond ook een bepaalde groep chaotisch overkomen, de leidster zat een boek te lezen aan 1 kind terwijl 3 andere rond renden/schreeuwden..weet niet of het zo hoort...
was leuker geweest om voor alle kinderen te lezen denk ik? maar misschien hadden de rest geen zin in...
We gaan het gewoon doen en kijken hoe het bevalt! het zag er in ieder geval schoon uit, de speelplekken buiten zagen ook goed uit (omringt door hekken)
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:24:24 #49
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_99403443
Ja, ik heb een lijstje gemaakt van zaken waar ik op ga letten/naar wil vragen. Maar een groot deel zal ook onderbuikgevoel zijn. Voelt het goed, wil ik mijn kind hier achter laten? hoewel, als je het laatste zo stelt: nergens! :'(
pi_99403479
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:24 schreef Bleie het volgende:

Nu zijn we naar Noord verhuist (dat heerst een beetje in dit topic), en dat vonden we te ver weg (geen auto), dus hebben we hier een kdv gezocht, en daar zijn we ook ontzettend tevreden over. Nu wel van te voren langs geweest, en het kwam toen nogal rommelig over, maar in de praktijk is dat eigenlijk helemaal niet zo. En ze hebben een voorschoolprogramma. De taalontwikkeling van onze dochter gaat opeens een stuk harder! Haar broertje of zusje gaat er over een klein jaar dus ook lekker naar toe :)
fijn om te horen!
waar zitten jullie?
pi_99419500
Ik ben ook benieuwd, Bleie! Eventueel via pm?

Wij gaan morgen naar een kinderdagverblijf in Noord kijken.
pi_99420759
Claudia laat me weten hoe het was? *O*
pi_99425055
Claudia en Bitterend: jullie hebben een pm!
pi_99428593
Dank voor je DM, Bleie!

Wij gaan morgen kijken bij een kinderdagverblijf waarvan ik de website heel amateuristisch vind. Ik heb er nu al een slecht gevoel over. :o Ik krijg er haast buikpijn van.

Bleie, heb je het wel eens geprobeerd om je kind vanuit Noord naar het kinderdagverblijf in Oost weg te brengen?
pi_99431423
Allemaal Amsterdamse mama's op zoek naar kdv's in Noord :D

Ik ben een Rotterdamse mama dus heb daar geen tips over.
Wel over je kind overplaatsen naar een ander kdv. Dat hebben wij gedaan toen Mette 1 jaar was. Ik zag er enorm tegenop, maar het is me alles meegevallen. Ze blende heel makkelijk in en hebben extra zorg gedragen over haar omschakeling. Hele goede begeleiding hebben we gehad. Ze mocht ook extra wennen als we het idee hadden dat dat nodig was. Ze belde uitzichzelf om te vertellen hoe het ging en kleine dingetjes te bespreken.
Aan Mette zelf hebben we weinig gemerkt eigenlijk.

Ik persoonlijk zou niet graag zover willen reizen om mijn kind naar het kdv te brengen. Ik vind het heerlijk dat het op loop/fiets afstand van ons huis zit.
Claudia, 3x in de week is wel best vaak. Is het niet heel ver om weg te brengen naar Oost? Is een goed kdv in de buurt van jullie? Is jullie huidige kdv niet onderdeel van een grotere organisatie met misschien een vestiging meer in de buurt van jullie nieuwe huis?
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 22:21:18 #56
5428 crew  miss_sly
pi_99431819
Ik ben ook heel erg blij met ons kdv. Ik zou iemand nooit aanraden een kdv te zoeken ver van je huis, maar al sje eenmaal een kdv hebt waar je heel erg blij mee bent, zou ik ook niet zonder meer zeggen: stap maar over naar dichterbij. Ik besef veel te goed hoe fijn het is dat je je kind(eren) er met een gerust hart achter laat. Het zou toch wel heel erg naar zijn als je achteraf gaat denken: hadden we het maar niet gedaan.
Ik zou wel overstappen als een kdv in de buurt van het nieuwe huis echt een hele fijne, goede indruk maakt, maar ook alleen maar dan, denk ik.
pi_99433402
Ik denk dat het te belastend voor ons wordt om de kinderen elke keer naar Oost te brengen, maar op zich is het een fijn idee dat we al een kinderdagverblijf hebben waar we heel blij mee zijn. De lat ligt wat dat betreft hoog en we gaan zeker geen plekken aannemen op een kinderdagverblijf waar we niet een héél goed gevoel bij hebben.
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 22:51:48 #58
5428 crew  miss_sly
pi_99433488
Nou ja, dat bedoel ik dus eigenlijk, Claudia :)
pi_99434283
Zeker Claudia, ik zou ook alleen maar overschakelen voor een goede kdv, en ook de rust nemen om daarvoor te kijken. je hebt een goede plek nu dus je hoeft geen overhaaste beslissingen te nemen.

Maar wat ik wilde aangeven is dat het overstappen me alles is meegevallen.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_99445718
Claudia: nee, hebben we niet geprobeerd, is logistiek voor ons gewoon echt niet te doen. We hebben geen auto, en het is bijna 45 min. fietsen van ons huidige huis naar het oude kdv, en ook nog eens niet op de route naar werk of zo. En in Noord konden we gewoon zomaar plek krijgen :)

Kan me voorstellen dat je een goede plek niet zomaar op wilt geven, ik zag daar ook wel tegenop, maar de overstap is bij ons heel goed gegaan. Omdat wij in zo'n nieuwe wijk wonen, zijn er op het kdv trouwens veel wat oudere kindjes die overstappen, en ze zijn allemaal binnen een paar weken helemaal gewend geraakt.
pi_99456741
We zijn wezen kijken naar het eerste kinderdagverblijf; het tweede bezichtigen we volgende week. Mijn indruk volgt hieronder.

In ons huidige kinderdagverblijf heerst een heel huiselijke sfeer terwijl op dit kinderdagverblijf een meer schoolse sfeer aanwezig is. Ons huidige kinderdagverblijf heeft verticale groepen waarin kinderen van 0-4 jaar zitten. In het kinderdagverblijf waar we zijn wezen kijken zijn horizontale groepen geformeerd en de kinderen gaan in de tijd dat ze er zitten vaak over naar een nieuwe groep (5-6 keer). Hierbij wordt naar de ontwikkeling van elk kind individueel gekeken. Het idee is dat een kind andere kinderen om zich heen moet hebben van hetzelfde niveau.

Ik geloof zelf meer in het verticale systeem, namelijk dat kinderen ook leren van oudere én jongere kinderen! Bovendien vind ik 5-6 keer overgaan naar een andere groep wel heel veel, ookal gaat een kind veelal niet alleen over en kent hij de andere leidsters als het goed is al. Met name voor Ivan zou het wel ontwrichtend zijn, denk ik, maar misschien zou het wel meevallen.

De nadruk op het kinderdagverblijf ligt heel sterk op het stimuleren van de ontwikkeling van het kind. Ook dit versterkt bij mij de indruk van de schoolse sfeer daar. De leidster die de rondleiding verzorgde was heel enthousiast en ik vond het leuk om haar uit te horen leggen over hoe ze de kinderen stimuleert. Ik vind het heel verhelderend dat dit ook de functie van een kinderdagverblijf kan zijn, namelijk niet alleen opvang verzorgen maar kinderen ook voorbereiden op school. Dat gebeurt op het kinderdagverblijf in brede zin, niet alleen door de reken- en taalontwikkeling te stimuleren maar ook door kinderen bijvoorbeeld al vroeg met het toilet te introduceren (al gaat dat in het begin heel ongedwongen).

Dit klinkt op zich allemaal heel positief, maar ik krijg er ook sterk de indruk door dat er veel kinderen op het kinderdagverblijf zitten die zulke hulp nodig hebben. Als ik de filosofie van het kinderdagverblijf door moet trekken, dan vraag ik me af in hoeverre dat een stimulerende omgeving voor mijn kinderen zal zijn. Bovendien kwamen de leidsters op mij over alsof ze niet gekwalificeerd waren om kinderen te onderwijzen. Ze leken me voor het overgrote deel lief, maar ook wat simpel (om het cru te stellen).

Wat ik jammer vond was dat er weinig blijk werd gegeven van een opvoedfilosofie. Ik heb op impliciete manier geprobeerd te peilen in hoeverre ze daarmee bezig waren en een uniforme lijn hadden uitgestippeld. Ik vroeg bijvoorbeeld hoe er om werd gegaan met een kind dat te veel leek te eten. Daarop keek de leidster me verbaasd aan en zei: "Euh.. te veel? Ik laat een kind gewoon zoveel eten als het wil." Dat was op zich het juiste antwoord, maar ik had graag zoiets gehoord als: "Wij vinden het belangrijk om het kind te volgen." Met dat laatste had ze blijk gegeven van zoiets als een beleid in plaats van een persoonlijke voorkeur.

Het pand waar het kinderdagverblijf in zit is oud en het materiaal is héél oud. Ook vond ik er veel plastic spul bij zitten. Hier en daar werden wel gedegen meubels gebruikt, vooral bij de kleine en grote baby's. De bedjes zagen er ook prima uit. De ruimtes zelf vond ik wat armoedig, ongezellig en rommelig ogen. De buitenruimte zag er daarentegen fantastisch uit: heel groot, geschikte speelrekken en een apart stukje voor de kleinere kinderen.

Wat ons meteen opviel (en beviel) was het strikte dagschema. De kinderen eten er elke dag warm eten. Op zich vond ik dat heel positief klinken, maar ik vond het ook een wat verontrustend idee dat het als noodzakelijk werd gezien. Zijn er zoveel ouders die hun kind te laat ophalen om daarna nog fatsoenlijk te eten?

De algehele sfeer op het kinderdagverblijf vond ik fijn. De leidsters kennen elkaar goed en lijken het met elkaar te kunnen vinden. Enkele leidsters werken er ookal lange tijd (8-10 jaar) en het merendeel van de leidsters werkt er al zo'n 2-3 jaar. Hoewel het een vrij groot kinderdagverblijf is, is de sfeer knus. Er wordt een opendeurbeleid gehanteerd, dus de kinderen gaan ook regelmatig bij elkaar 'op bezoek'. Met de voordeur wordt daarentegen heel strikt omgesprongen: alleen bekenden worden binnengelaten (ze hebben er een soort pasjessysteem) en voor onbekenden (zelfs als het om ouders van nieuwe kinderen gaat) wordt de deur persoonlijk opengedaan. Er heerst dus intern openheid en naar buiten toe een gezond wantrouwen, wat me een gevoel van veiligheid gaf.

Conclusie: ik zou er mee kunnen leven om Ivan en Lena naar dit kinderdagverblijf te brengen. Er zou goed voor hen gezorgd worden en ze zouden er veilig zijn. Ik denk echter niet dat het gaat gebeuren, maar voor mijn eindoordeel wacht ik de bezichtiging volgende week af.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 14-07-2011 14:48:31 ]
pi_99459640
Claudia: nou ben ik op mijn beurt ook wel weer benieuwd wel kdv dat was (en bij welke je nog meer gaat kijken)... Mag ook via dm natuurlijk.

Ons kdv heeft ook horizontale groepen, maar er zijn maar drie groepen: baby's, dreumesen en peuters. Kind gaat dus lang niet zo vaak over als waar jij geweest bent. 5 of 6 keer zou ik ook wel vaak vinden denk ik. En doordat ze een voorschoolprogramma hebben zijn ze ook wat schoolser, maar dat vind ik niet erg. Kinderopvang mag van mij, zeker als de kindjes wat ouder worden, best wat meer voorbereiding zijn op school. Ik denk dan ook niet dat we hiernaast nog naar een peuterspeelzaal zullen gaan, wat veel van mijn vriendinnen wel doen.
pi_99475434
Wij zijn gister bij 2 kdv's gaan kijken. Op papier leek de 1e de beste optie maar in de praktijk ging ons gevoel veel meer uit naar nummer 2. Veel meer rust, orde en regelmaat. Leidsters kwamen beter/kundiger over. Buiten en binnen inrichting was beter. Ze gingen er ook veel meer op uit met de kindjes en het is onderdeel van een bredeschool dus meer faciliteiten voor de wat oudere kindjes.

Was meteen ook het kdv dat tot 18.00 open is (ipv 18.30 uur) en waar een wachtlijst is }:|
Maar we hebben zojuist wel ingeschreven. Nu fingers crossed dat er plek is vanaf 1 april 2012.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:45:17 #64
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_99655233
Ik lees hier ontzettend veel over kdv's, maar zijn er ook mensen die kun kindje bij een gastouder ondergebracht hebben?

Ik ben nu ook bezig met de opvang voor onze kleine (ook vanaf 1 april 2012, net als Kyara), maar de kdv's hier zijn niet geheel 'mijn ding', en liggen daarbij nog behoorlijk uit de buurt.

Nu hebben wij in onze buurt 3 gastouders, waar veelal positief over gesproken word. Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek bij één van deze gastouders.
Zij vond overigens dat we er vroeg bij waren om ons kindje op te geven, terwijl bij kdv's ik volgens mij allang achter het net had gevist.

Iemand nog concrete tips waar ik op moet letten bij een gastouder?
Veelal zullen de tips hetzelfde zijn als bij een kdv, zoals de omgeving, de opvoeding, regelmaat etc., maar misschien heeft iemand nog andere suggesties?
  Moderator dinsdag 19 juli 2011 @ 10:59:10 #65
5428 crew  miss_sly
pi_99655609
NotTheSame, zeker in het geval van gastouderopvang lijkt het me reuzebelangrijk dat het klikt met de gastouder! Als dat niet klikt, of enigszins twijfelachtig aanvoelt, zou ik het niet aandurven, denk ik.
pi_99659438
(stille meelezer staat op)

Wij maken sinds vorige maand gebruik van kinderopvang voor onze derde. Oudste twee zitten al op school. De oudsten gingen toendertijd naar een gastouder. Lekker aan huis, geen grote groep, etc.
Maar... groot nadeel van een gastouder: ziekte of vakantie.
Onze gastouder ging in de zomer drie weken op vakantie, en met de kerst en oud en nieuw ook twee. Verder met verjaardagen van eigen kids was ze dicht.
Maak daar dus goede afspraken over.

Over een kdv.. kijk het inspectierapport na! Google op naam kdv en inspectierapport.
Ook bij een kdv even checken hoe het zit met vakantie-opvang.

Succes met je keuze. Doe waar je je goed bij voelt, wat jou een gerust gevoel geeft.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:43:50 #67
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_99674974
Als je gastouder is aangesloten bij een gastouderbureau dan heb je een stuk minder problemen mbt ziekte etc.
pi_99675049
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:43 schreef Kyara het volgende:
Als je gastouder is aangesloten bij een gastouderbureau dan heb je een stuk minder problemen mbt ziekte etc.
Want? Het bureau waar wij zaken meededen hadden dan niet spontaan een vervanger in de aanbieding :N Was het maar zo'n feest.
The way you rock'n'roll
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:53:03 #69
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_99675261
Een collega heeft een gastouder via een bureau en die hebben wel degelijk opvang in geval van ziekte. Zal ook wel per bureau verschillen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Nou, hopen dat je niet gastouder niet te vaak ziek is dan.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:04:52 #70
348178 NotTheSame
pi_99675682
Goede tip om te vragen hoe ze dat hier oplossen! Ik weet dat sommige gastouders ook onderling een soort van back-up zijn bij ziekte, dus dat zou wel handig zijn om te weten...
pi_99675701
Ik zou kijken in hoeverre je (verwachte) opvoedstijl overeenkomt met die van de gastouder. Is de gastouder bereid een onrustige baby in een draagdoek te dragen? Laat ze een baby makkelijk huilen? Heeft ze ervaring met afgekolfde melk geven? Stelt ze zich flexibel op bij de introductie van vast voedsel?

Van veel van die zaken weet je denk ik vooral als het je eerste kindje is nog niet hoe het gaat zijn. Misschien geef je geen borstvoeding (meer), misschien heb je zelf niks met dragers/draagdoeken, et cetera. Maar het is wél heel fijn als je vantevoren een goed idee krijgt van het soort afspraken dat je met elkaar kunt maken.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:13:20 #72
348178 NotTheSame
pi_99676038
Claudia, dank je voor je advies! Ik wilde sowieso na het kennismakingsgesprek (wat in de avonduren plaats vind) nog een keertje op een onverwacht moment gaan kijken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat. Ze drong er eigenlijk zelfs op aan om een keertje overdag te komen kijken hoe het er allemaal aan toe gaat.

* NotTheSame werkt haar lijstje met vragen weer bij...
pi_99676475
Ik denk dat ik me heel nieuwsgierig op zou stellen, NTS. 'Goh, hoe pak je dit aan, hoe pak je dat aan?' Je moet bedenken dat je er niet alleen je baby naartoe brengt maar waarschijnlijn ook je dreumes en peuter en daar ga je toch anders mee om. Wat doet je gastouder als een kind een driftbui krijgt? Hoe gaat ze om met het verdelen van de aandacht over kindjes?
pi_99789692
Wij zijn vandaag bij het tweede kinderdagverblijf wezen kijken, hetzelfde kinderdagverblijf waar bitterend haar kindje onder gaat brengen!

Onze indruk van het kinderdagverblijf was heel goed. De ruimtes zagen er groot en verzorgd uit en het materiaal leek ook in orde. In de enige verticale groep zag ik bijvoorbeeld een Bloom-stoel, wat niet bepaald de goedkoopste stoel is. In de peutergroepen wordt er duidelijk voortdurend nagedacht over hoe het materiaal verbeterd kan worden. Onlangs zijn de bankjes waar de peuters in zitten bijvoorbeeld vervangen.

De buitenruimte zag er prima uit, lekker groot. Een deel van de slaapruimtes is opgeofferd voor een 'atelier'. Vandaag stonden er in het atelier grote zakken met schapenwol waar ze komende tijd mee aan de slag gaan. In de aankomsthal was een knus leeshoekje aanwezig waar de bekende Sesamstraatbank stond. (De echte dus!). De slaapruimtes waren niet te groot en niet te klein en elk kindje heeft er een vaste plek. Een nadeel is dat het dak van het kinderdagverblijf plat is waardoor het er in de zomer heel warm kan worden. Ook vond ik de twee groepen waarin geen zijramen in de vertrekken zaten wat aan de donkere kant.

Niet alleen wordt er voortdurend nagedacht over verbetering van het materiaal maar ook van het (pedagogisch) beleid. Zo is recentelijk de dagindeling wat gewijzigd waardoor het eerste eetmoment voor de peuters na het slapen niet meer een uitgebreide crackermaaltijd is maar een kleine snack. Ook zijn ze er met een nieuwe methode gaan werken, Kaleidoscoop. De leidsters zijn regelmatig een halve dag weg om hiervoor bijgeschoold te worden. Er is voor gekozen om deze methode te gebruiken enerzijds omdat de leidsters het tijd vonden voor een frisse wind en anderzijs omdat ze merkten dat er kindjes met een taalachterstand tussen zaten die extra ondersteuning goed konden gebruiken.

De samenstelling van de kinderen op het kinderdagverblijf is recentelijk nogal veranderd. In de buurt zijn oude woningen gesloopt en die zijn of worden vervangen door koophuizen en nettere huurhuizen. Een duidelijk gevolg hiervan is botweg gezegd een verblanking van de buurt. Een paar jaar geleden zaten er kindjes van alle nationaliteiten op het kinderdagverblijf maar het is inmiddels een vrij blanke bedoening. Dat was ook duidelijk te zien aan de foto's van de kindjes die er hingen en de naamkaartjes.

De leidster waar we de rondleiding van kregen werkte al 11 jaar op het kinderdagverblijf, maar ze gaf zelf aan dat ze een uitzondering was. Volgens haar is het verloop in 'de zorg' over het algemeen vrij groot en blijven de meeste leidsters er 4-5 jaar werken. Ik vond het heel verhelderend om daar een duidelijk en eerlijk antwoord op te krijgen. Ik had het gevoel dat er een vrij hechte en ook zelfstandig functionerende leidstergroep aanwezig was. Zo merkte ik aan de leidster waar we de rondleiding van kregen dat ze erg prijs stelde op de rituelen in haar eigen groep. Daar wordt bijvoorbeeld om half 10 thee gedronken en in andere groepen is dat water of sap. Binnen de vaste structuur en de vaste regels wordt de eigenheid van de groepen dus gekoesterd. Dat gaf me een warm gevoel en het is denk ik ook heel logisch en goed dat elke leidster haar eigen voorkeuren heeft en dus ook zo haar eigen dingen met de kinderen doet. Het nadeel ervan vond ik dat het vrij lastig in te schatten was in hoeverre er sprake was van uniformiteit en continuïteit: wat gebeurt er als een leidster weggaat of er een keer niet is? Ziet een dag er dan ineens heel anders uit?

Wat me tot slot opviel is dat er in vergelijking met ons huidige kinderdagverblijf iets meer wordt gedaan met het volgen van een kind. Zo is er een 'kind van de dag' en op die dag wordt alleen dat kind gevolgd en krijgen de ouders een verslagje mee naar huis. Dat leek me heel leuk.

Eindconclusie: het leek me een prima kinderdagverblijf en wij gaan Ivan en Lena er vermoedelijk inschrijven. We hebben al een aanbod gekregen voor hen allebei, voor Ivan in een peutergroep (2-4 jaar) en voor Lena in een babygroep (1-2 jaar). Er is ook een verticale groep (0-4 jaar) aanwezig en dat is een groep met flexibele opvang.

Hoewel Ivan en Lena nu naar een verticale groep gaan, breng ik ze daar liever niet naar de verticale groep. De groep is wat instabieler van (kind)samenstelling: de ene dag kan het er heel druk zijn, de andere dag heel rustig, en welke kinderen aanwezig zijn zal sterk fluctueren. Ook had ik het gevoel dat de verticale groep wat meer afgezonderd was van de andere groepen. Er wordt ook in dit kinderdagverblijf (in overleg op dat moment met de andere groep) een opendeurbeleid gehanteerd, maar dat leek moeizamer te gaan met de verticale groep. Als Ivan en Lena een plek in de verticale groep aangeboden hadden gekregen had ik er zeker geen nee tegen gezegd en verder leek alles er ook prima in orde, maar mijn voorkeur ging gevoelsmatig uit naar de horizontale groepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')