Wij zijn vandaag bij het tweede kinderdagverblijf wezen kijken, hetzelfde kinderdagverblijf waar bitterend haar kindje onder gaat brengen!
Onze indruk van het kinderdagverblijf was heel goed. De ruimtes zagen er groot en verzorgd uit en het materiaal leek ook in orde. In de enige verticale groep zag ik bijvoorbeeld een Bloom-stoel, wat niet bepaald de goedkoopste stoel is. In de peutergroepen wordt er duidelijk voortdurend nagedacht over hoe het materiaal verbeterd kan worden. Onlangs zijn de bankjes waar de peuters in zitten bijvoorbeeld vervangen.
De buitenruimte zag er prima uit, lekker groot. Een deel van de slaapruimtes is opgeofferd voor een 'atelier'. Vandaag stonden er in het atelier grote zakken met schapenwol waar ze komende tijd mee aan de slag gaan. In de aankomsthal was een knus leeshoekje aanwezig waar de bekende Sesamstraatbank stond. (De echte dus!). De slaapruimtes waren niet te groot en niet te klein en elk kindje heeft er een vaste plek. Een nadeel is dat het dak van het kinderdagverblijf plat is waardoor het er in de zomer heel warm kan worden. Ook vond ik de twee groepen waarin geen zijramen in de vertrekken zaten wat aan de donkere kant.
Niet alleen wordt er voortdurend nagedacht over verbetering van het materiaal maar ook van het (pedagogisch) beleid. Zo is recentelijk de dagindeling wat gewijzigd waardoor het eerste eetmoment voor de peuters na het slapen niet meer een uitgebreide crackermaaltijd is maar een kleine snack. Ook zijn ze er met een nieuwe methode gaan werken,
Kaleidoscoop. De leidsters zijn regelmatig een halve dag weg om hiervoor bijgeschoold te worden. Er is voor gekozen om deze methode te gebruiken enerzijds omdat de leidsters het tijd vonden voor een frisse wind en anderzijs omdat ze merkten dat er kindjes met een taalachterstand tussen zaten die extra ondersteuning goed konden gebruiken.
De samenstelling van de kinderen op het kinderdagverblijf is recentelijk nogal veranderd. In de buurt zijn oude woningen gesloopt en die zijn of worden vervangen door koophuizen en nettere huurhuizen. Een duidelijk gevolg hiervan is botweg gezegd een verblanking van de buurt. Een paar jaar geleden zaten er kindjes van alle nationaliteiten op het kinderdagverblijf maar het is inmiddels een vrij blanke bedoening. Dat was ook duidelijk te zien aan de foto's van de kindjes die er hingen en de naamkaartjes.
De leidster waar we de rondleiding van kregen werkte al 11 jaar op het kinderdagverblijf, maar ze gaf zelf aan dat ze een uitzondering was. Volgens haar is het verloop in 'de zorg' over het algemeen vrij groot en blijven de meeste leidsters er 4-5 jaar werken. Ik vond het heel verhelderend om daar een duidelijk en eerlijk antwoord op te krijgen. Ik had het gevoel dat er een vrij hechte en ook zelfstandig functionerende leidstergroep aanwezig was. Zo merkte ik aan de leidster waar we de rondleiding van kregen dat ze erg prijs stelde op de rituelen in haar eigen groep. Daar wordt bijvoorbeeld om half 10 thee gedronken en in andere groepen is dat water of sap. Binnen de vaste structuur en de vaste regels wordt de eigenheid van de groepen dus gekoesterd. Dat gaf me een warm gevoel en het is denk ik ook heel logisch en goed dat elke leidster haar eigen voorkeuren heeft en dus ook zo haar eigen dingen met de kinderen doet. Het nadeel ervan vond ik dat het vrij lastig in te schatten was in hoeverre er sprake was van uniformiteit en continuïteit: wat gebeurt er als een leidster weggaat of er een keer niet is? Ziet een dag er dan ineens heel anders uit?
Wat me tot slot opviel is dat er in vergelijking met ons huidige kinderdagverblijf iets meer wordt gedaan met het volgen van een kind. Zo is er een 'kind van de dag' en op die dag wordt alleen dat kind gevolgd en krijgen de ouders een verslagje mee naar huis. Dat leek me heel leuk.
Eindconclusie: het leek me een prima kinderdagverblijf en wij gaan Ivan en Lena er vermoedelijk inschrijven. We hebben al een aanbod gekregen voor hen allebei, voor Ivan in een peutergroep (2-4 jaar) en voor Lena in een babygroep (1-2 jaar). Er is ook een verticale groep (0-4 jaar) aanwezig en dat is een groep met flexibele opvang.
Hoewel Ivan en Lena nu naar een verticale groep gaan, breng ik ze daar liever niet naar de verticale groep. De groep is wat instabieler van (kind)samenstelling: de ene dag kan het er heel druk zijn, de andere dag heel rustig, en welke kinderen aanwezig zijn zal sterk fluctueren. Ook had ik het gevoel dat de verticale groep wat meer afgezonderd was van de andere groepen. Er wordt ook in dit kinderdagverblijf (in overleg op dat moment met de andere groep) een opendeurbeleid gehanteerd, maar dat leek moeizamer te gaan met de verticale groep. Als Ivan en Lena een plek in de verticale groep aangeboden hadden gekregen had ik er zeker geen nee tegen gezegd en verder leek alles er ook prima in orde, maar mijn voorkeur ging gevoelsmatig uit naar de horizontale groepen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.