abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99419500
Ik ben ook benieuwd, Bleie! Eventueel via pm?

Wij gaan morgen naar een kinderdagverblijf in Noord kijken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_99420759
Claudia laat me weten hoe het was? *O*
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_99425055
Claudia en Bitterend: jullie hebben een pm!
pi_99428593
Dank voor je DM, Bleie!

Wij gaan morgen kijken bij een kinderdagverblijf waarvan ik de website heel amateuristisch vind. Ik heb er nu al een slecht gevoel over. :o Ik krijg er haast buikpijn van.

Bleie, heb je het wel eens geprobeerd om je kind vanuit Noord naar het kinderdagverblijf in Oost weg te brengen?
pi_99431423
Allemaal Amsterdamse mama's op zoek naar kdv's in Noord :D

Ik ben een Rotterdamse mama dus heb daar geen tips over.
Wel over je kind overplaatsen naar een ander kdv. Dat hebben wij gedaan toen Mette 1 jaar was. Ik zag er enorm tegenop, maar het is me alles meegevallen. Ze blende heel makkelijk in en hebben extra zorg gedragen over haar omschakeling. Hele goede begeleiding hebben we gehad. Ze mocht ook extra wennen als we het idee hadden dat dat nodig was. Ze belde uitzichzelf om te vertellen hoe het ging en kleine dingetjes te bespreken.
Aan Mette zelf hebben we weinig gemerkt eigenlijk.

Ik persoonlijk zou niet graag zover willen reizen om mijn kind naar het kdv te brengen. Ik vind het heerlijk dat het op loop/fiets afstand van ons huis zit.
Claudia, 3x in de week is wel best vaak. Is het niet heel ver om weg te brengen naar Oost? Is een goed kdv in de buurt van jullie? Is jullie huidige kdv niet onderdeel van een grotere organisatie met misschien een vestiging meer in de buurt van jullie nieuwe huis?
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 22:21:18 #56
5428 crew  miss_sly
pi_99431819
Ik ben ook heel erg blij met ons kdv. Ik zou iemand nooit aanraden een kdv te zoeken ver van je huis, maar al sje eenmaal een kdv hebt waar je heel erg blij mee bent, zou ik ook niet zonder meer zeggen: stap maar over naar dichterbij. Ik besef veel te goed hoe fijn het is dat je je kind(eren) er met een gerust hart achter laat. Het zou toch wel heel erg naar zijn als je achteraf gaat denken: hadden we het maar niet gedaan.
Ik zou wel overstappen als een kdv in de buurt van het nieuwe huis echt een hele fijne, goede indruk maakt, maar ook alleen maar dan, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_99433402
Ik denk dat het te belastend voor ons wordt om de kinderen elke keer naar Oost te brengen, maar op zich is het een fijn idee dat we al een kinderdagverblijf hebben waar we heel blij mee zijn. De lat ligt wat dat betreft hoog en we gaan zeker geen plekken aannemen op een kinderdagverblijf waar we niet een héél goed gevoel bij hebben.
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 22:51:48 #58
5428 crew  miss_sly
pi_99433488
Nou ja, dat bedoel ik dus eigenlijk, Claudia :)
pi_99434283
Zeker Claudia, ik zou ook alleen maar overschakelen voor een goede kdv, en ook de rust nemen om daarvoor te kijken. je hebt een goede plek nu dus je hoeft geen overhaaste beslissingen te nemen.

Maar wat ik wilde aangeven is dat het overstappen me alles is meegevallen.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_99445718
Claudia: nee, hebben we niet geprobeerd, is logistiek voor ons gewoon echt niet te doen. We hebben geen auto, en het is bijna 45 min. fietsen van ons huidige huis naar het oude kdv, en ook nog eens niet op de route naar werk of zo. En in Noord konden we gewoon zomaar plek krijgen :)

Kan me voorstellen dat je een goede plek niet zomaar op wilt geven, ik zag daar ook wel tegenop, maar de overstap is bij ons heel goed gegaan. Omdat wij in zo'n nieuwe wijk wonen, zijn er op het kdv trouwens veel wat oudere kindjes die overstappen, en ze zijn allemaal binnen een paar weken helemaal gewend geraakt.
pi_99456741
We zijn wezen kijken naar het eerste kinderdagverblijf; het tweede bezichtigen we volgende week. Mijn indruk volgt hieronder.

In ons huidige kinderdagverblijf heerst een heel huiselijke sfeer terwijl op dit kinderdagverblijf een meer schoolse sfeer aanwezig is. Ons huidige kinderdagverblijf heeft verticale groepen waarin kinderen van 0-4 jaar zitten. In het kinderdagverblijf waar we zijn wezen kijken zijn horizontale groepen geformeerd en de kinderen gaan in de tijd dat ze er zitten vaak over naar een nieuwe groep (5-6 keer). Hierbij wordt naar de ontwikkeling van elk kind individueel gekeken. Het idee is dat een kind andere kinderen om zich heen moet hebben van hetzelfde niveau.

Ik geloof zelf meer in het verticale systeem, namelijk dat kinderen ook leren van oudere én jongere kinderen! Bovendien vind ik 5-6 keer overgaan naar een andere groep wel heel veel, ookal gaat een kind veelal niet alleen over en kent hij de andere leidsters als het goed is al. Met name voor Ivan zou het wel ontwrichtend zijn, denk ik, maar misschien zou het wel meevallen.

De nadruk op het kinderdagverblijf ligt heel sterk op het stimuleren van de ontwikkeling van het kind. Ook dit versterkt bij mij de indruk van de schoolse sfeer daar. De leidster die de rondleiding verzorgde was heel enthousiast en ik vond het leuk om haar uit te horen leggen over hoe ze de kinderen stimuleert. Ik vind het heel verhelderend dat dit ook de functie van een kinderdagverblijf kan zijn, namelijk niet alleen opvang verzorgen maar kinderen ook voorbereiden op school. Dat gebeurt op het kinderdagverblijf in brede zin, niet alleen door de reken- en taalontwikkeling te stimuleren maar ook door kinderen bijvoorbeeld al vroeg met het toilet te introduceren (al gaat dat in het begin heel ongedwongen).

Dit klinkt op zich allemaal heel positief, maar ik krijg er ook sterk de indruk door dat er veel kinderen op het kinderdagverblijf zitten die zulke hulp nodig hebben. Als ik de filosofie van het kinderdagverblijf door moet trekken, dan vraag ik me af in hoeverre dat een stimulerende omgeving voor mijn kinderen zal zijn. Bovendien kwamen de leidsters op mij over alsof ze niet gekwalificeerd waren om kinderen te onderwijzen. Ze leken me voor het overgrote deel lief, maar ook wat simpel (om het cru te stellen).

Wat ik jammer vond was dat er weinig blijk werd gegeven van een opvoedfilosofie. Ik heb op impliciete manier geprobeerd te peilen in hoeverre ze daarmee bezig waren en een uniforme lijn hadden uitgestippeld. Ik vroeg bijvoorbeeld hoe er om werd gegaan met een kind dat te veel leek te eten. Daarop keek de leidster me verbaasd aan en zei: "Euh.. te veel? Ik laat een kind gewoon zoveel eten als het wil." Dat was op zich het juiste antwoord, maar ik had graag zoiets gehoord als: "Wij vinden het belangrijk om het kind te volgen." Met dat laatste had ze blijk gegeven van zoiets als een beleid in plaats van een persoonlijke voorkeur.

Het pand waar het kinderdagverblijf in zit is oud en het materiaal is héél oud. Ook vond ik er veel plastic spul bij zitten. Hier en daar werden wel gedegen meubels gebruikt, vooral bij de kleine en grote baby's. De bedjes zagen er ook prima uit. De ruimtes zelf vond ik wat armoedig, ongezellig en rommelig ogen. De buitenruimte zag er daarentegen fantastisch uit: heel groot, geschikte speelrekken en een apart stukje voor de kleinere kinderen.

Wat ons meteen opviel (en beviel) was het strikte dagschema. De kinderen eten er elke dag warm eten. Op zich vond ik dat heel positief klinken, maar ik vond het ook een wat verontrustend idee dat het als noodzakelijk werd gezien. Zijn er zoveel ouders die hun kind te laat ophalen om daarna nog fatsoenlijk te eten?

De algehele sfeer op het kinderdagverblijf vond ik fijn. De leidsters kennen elkaar goed en lijken het met elkaar te kunnen vinden. Enkele leidsters werken er ookal lange tijd (8-10 jaar) en het merendeel van de leidsters werkt er al zo'n 2-3 jaar. Hoewel het een vrij groot kinderdagverblijf is, is de sfeer knus. Er wordt een opendeurbeleid gehanteerd, dus de kinderen gaan ook regelmatig bij elkaar 'op bezoek'. Met de voordeur wordt daarentegen heel strikt omgesprongen: alleen bekenden worden binnengelaten (ze hebben er een soort pasjessysteem) en voor onbekenden (zelfs als het om ouders van nieuwe kinderen gaat) wordt de deur persoonlijk opengedaan. Er heerst dus intern openheid en naar buiten toe een gezond wantrouwen, wat me een gevoel van veiligheid gaf.

Conclusie: ik zou er mee kunnen leven om Ivan en Lena naar dit kinderdagverblijf te brengen. Er zou goed voor hen gezorgd worden en ze zouden er veilig zijn. Ik denk echter niet dat het gaat gebeuren, maar voor mijn eindoordeel wacht ik de bezichtiging volgende week af.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 14-07-2011 14:48:31 ]
pi_99459640
Claudia: nou ben ik op mijn beurt ook wel weer benieuwd wel kdv dat was (en bij welke je nog meer gaat kijken)... Mag ook via dm natuurlijk.

Ons kdv heeft ook horizontale groepen, maar er zijn maar drie groepen: baby's, dreumesen en peuters. Kind gaat dus lang niet zo vaak over als waar jij geweest bent. 5 of 6 keer zou ik ook wel vaak vinden denk ik. En doordat ze een voorschoolprogramma hebben zijn ze ook wat schoolser, maar dat vind ik niet erg. Kinderopvang mag van mij, zeker als de kindjes wat ouder worden, best wat meer voorbereiding zijn op school. Ik denk dan ook niet dat we hiernaast nog naar een peuterspeelzaal zullen gaan, wat veel van mijn vriendinnen wel doen.
pi_99475434
Wij zijn gister bij 2 kdv's gaan kijken. Op papier leek de 1e de beste optie maar in de praktijk ging ons gevoel veel meer uit naar nummer 2. Veel meer rust, orde en regelmaat. Leidsters kwamen beter/kundiger over. Buiten en binnen inrichting was beter. Ze gingen er ook veel meer op uit met de kindjes en het is onderdeel van een bredeschool dus meer faciliteiten voor de wat oudere kindjes.

Was meteen ook het kdv dat tot 18.00 open is (ipv 18.30 uur) en waar een wachtlijst is }:|
Maar we hebben zojuist wel ingeschreven. Nu fingers crossed dat er plek is vanaf 1 april 2012.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:45:17 #64
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_99655233
Ik lees hier ontzettend veel over kdv's, maar zijn er ook mensen die kun kindje bij een gastouder ondergebracht hebben?

Ik ben nu ook bezig met de opvang voor onze kleine (ook vanaf 1 april 2012, net als Kyara), maar de kdv's hier zijn niet geheel 'mijn ding', en liggen daarbij nog behoorlijk uit de buurt.

Nu hebben wij in onze buurt 3 gastouders, waar veelal positief over gesproken word. Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek bij één van deze gastouders.
Zij vond overigens dat we er vroeg bij waren om ons kindje op te geven, terwijl bij kdv's ik volgens mij allang achter het net had gevist.

Iemand nog concrete tips waar ik op moet letten bij een gastouder?
Veelal zullen de tips hetzelfde zijn als bij een kdv, zoals de omgeving, de opvoeding, regelmaat etc., maar misschien heeft iemand nog andere suggesties?
  Moderator dinsdag 19 juli 2011 @ 10:59:10 #65
5428 crew  miss_sly
pi_99655609
NotTheSame, zeker in het geval van gastouderopvang lijkt het me reuzebelangrijk dat het klikt met de gastouder! Als dat niet klikt, of enigszins twijfelachtig aanvoelt, zou ik het niet aandurven, denk ik.
pi_99659438
(stille meelezer staat op)

Wij maken sinds vorige maand gebruik van kinderopvang voor onze derde. Oudste twee zitten al op school. De oudsten gingen toendertijd naar een gastouder. Lekker aan huis, geen grote groep, etc.
Maar... groot nadeel van een gastouder: ziekte of vakantie.
Onze gastouder ging in de zomer drie weken op vakantie, en met de kerst en oud en nieuw ook twee. Verder met verjaardagen van eigen kids was ze dicht.
Maak daar dus goede afspraken over.

Over een kdv.. kijk het inspectierapport na! Google op naam kdv en inspectierapport.
Ook bij een kdv even checken hoe het zit met vakantie-opvang.

Succes met je keuze. Doe waar je je goed bij voelt, wat jou een gerust gevoel geeft.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:43:50 #67
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_99674974
Als je gastouder is aangesloten bij een gastouderbureau dan heb je een stuk minder problemen mbt ziekte etc.
pi_99675049
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:43 schreef Kyara het volgende:
Als je gastouder is aangesloten bij een gastouderbureau dan heb je een stuk minder problemen mbt ziekte etc.
Want? Het bureau waar wij zaken meededen hadden dan niet spontaan een vervanger in de aanbieding :N Was het maar zo'n feest.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:53:03 #69
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_99675261
Een collega heeft een gastouder via een bureau en die hebben wel degelijk opvang in geval van ziekte. Zal ook wel per bureau verschillen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Nou, hopen dat je niet gastouder niet te vaak ziek is dan.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:04:52 #70
348178 NotTheSame
pi_99675682
Goede tip om te vragen hoe ze dat hier oplossen! Ik weet dat sommige gastouders ook onderling een soort van back-up zijn bij ziekte, dus dat zou wel handig zijn om te weten...
pi_99675701
Ik zou kijken in hoeverre je (verwachte) opvoedstijl overeenkomt met die van de gastouder. Is de gastouder bereid een onrustige baby in een draagdoek te dragen? Laat ze een baby makkelijk huilen? Heeft ze ervaring met afgekolfde melk geven? Stelt ze zich flexibel op bij de introductie van vast voedsel?

Van veel van die zaken weet je denk ik vooral als het je eerste kindje is nog niet hoe het gaat zijn. Misschien geef je geen borstvoeding (meer), misschien heb je zelf niks met dragers/draagdoeken, et cetera. Maar het is wél heel fijn als je vantevoren een goed idee krijgt van het soort afspraken dat je met elkaar kunt maken.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:13:20 #72
348178 NotTheSame
pi_99676038
Claudia, dank je voor je advies! Ik wilde sowieso na het kennismakingsgesprek (wat in de avonduren plaats vind) nog een keertje op een onverwacht moment gaan kijken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat. Ze drong er eigenlijk zelfs op aan om een keertje overdag te komen kijken hoe het er allemaal aan toe gaat.

* NotTheSame werkt haar lijstje met vragen weer bij...
pi_99676475
Ik denk dat ik me heel nieuwsgierig op zou stellen, NTS. 'Goh, hoe pak je dit aan, hoe pak je dat aan?' Je moet bedenken dat je er niet alleen je baby naartoe brengt maar waarschijnlijn ook je dreumes en peuter en daar ga je toch anders mee om. Wat doet je gastouder als een kind een driftbui krijgt? Hoe gaat ze om met het verdelen van de aandacht over kindjes?
pi_99789692
Wij zijn vandaag bij het tweede kinderdagverblijf wezen kijken, hetzelfde kinderdagverblijf waar bitterend haar kindje onder gaat brengen!

Onze indruk van het kinderdagverblijf was heel goed. De ruimtes zagen er groot en verzorgd uit en het materiaal leek ook in orde. In de enige verticale groep zag ik bijvoorbeeld een Bloom-stoel, wat niet bepaald de goedkoopste stoel is. In de peutergroepen wordt er duidelijk voortdurend nagedacht over hoe het materiaal verbeterd kan worden. Onlangs zijn de bankjes waar de peuters in zitten bijvoorbeeld vervangen.

De buitenruimte zag er prima uit, lekker groot. Een deel van de slaapruimtes is opgeofferd voor een 'atelier'. Vandaag stonden er in het atelier grote zakken met schapenwol waar ze komende tijd mee aan de slag gaan. In de aankomsthal was een knus leeshoekje aanwezig waar de bekende Sesamstraatbank stond. (De echte dus!). De slaapruimtes waren niet te groot en niet te klein en elk kindje heeft er een vaste plek. Een nadeel is dat het dak van het kinderdagverblijf plat is waardoor het er in de zomer heel warm kan worden. Ook vond ik de twee groepen waarin geen zijramen in de vertrekken zaten wat aan de donkere kant.

Niet alleen wordt er voortdurend nagedacht over verbetering van het materiaal maar ook van het (pedagogisch) beleid. Zo is recentelijk de dagindeling wat gewijzigd waardoor het eerste eetmoment voor de peuters na het slapen niet meer een uitgebreide crackermaaltijd is maar een kleine snack. Ook zijn ze er met een nieuwe methode gaan werken, Kaleidoscoop. De leidsters zijn regelmatig een halve dag weg om hiervoor bijgeschoold te worden. Er is voor gekozen om deze methode te gebruiken enerzijds omdat de leidsters het tijd vonden voor een frisse wind en anderzijs omdat ze merkten dat er kindjes met een taalachterstand tussen zaten die extra ondersteuning goed konden gebruiken.

De samenstelling van de kinderen op het kinderdagverblijf is recentelijk nogal veranderd. In de buurt zijn oude woningen gesloopt en die zijn of worden vervangen door koophuizen en nettere huurhuizen. Een duidelijk gevolg hiervan is botweg gezegd een verblanking van de buurt. Een paar jaar geleden zaten er kindjes van alle nationaliteiten op het kinderdagverblijf maar het is inmiddels een vrij blanke bedoening. Dat was ook duidelijk te zien aan de foto's van de kindjes die er hingen en de naamkaartjes.

De leidster waar we de rondleiding van kregen werkte al 11 jaar op het kinderdagverblijf, maar ze gaf zelf aan dat ze een uitzondering was. Volgens haar is het verloop in 'de zorg' over het algemeen vrij groot en blijven de meeste leidsters er 4-5 jaar werken. Ik vond het heel verhelderend om daar een duidelijk en eerlijk antwoord op te krijgen. Ik had het gevoel dat er een vrij hechte en ook zelfstandig functionerende leidstergroep aanwezig was. Zo merkte ik aan de leidster waar we de rondleiding van kregen dat ze erg prijs stelde op de rituelen in haar eigen groep. Daar wordt bijvoorbeeld om half 10 thee gedronken en in andere groepen is dat water of sap. Binnen de vaste structuur en de vaste regels wordt de eigenheid van de groepen dus gekoesterd. Dat gaf me een warm gevoel en het is denk ik ook heel logisch en goed dat elke leidster haar eigen voorkeuren heeft en dus ook zo haar eigen dingen met de kinderen doet. Het nadeel ervan vond ik dat het vrij lastig in te schatten was in hoeverre er sprake was van uniformiteit en continuïteit: wat gebeurt er als een leidster weggaat of er een keer niet is? Ziet een dag er dan ineens heel anders uit?

Wat me tot slot opviel is dat er in vergelijking met ons huidige kinderdagverblijf iets meer wordt gedaan met het volgen van een kind. Zo is er een 'kind van de dag' en op die dag wordt alleen dat kind gevolgd en krijgen de ouders een verslagje mee naar huis. Dat leek me heel leuk.

Eindconclusie: het leek me een prima kinderdagverblijf en wij gaan Ivan en Lena er vermoedelijk inschrijven. We hebben al een aanbod gekregen voor hen allebei, voor Ivan in een peutergroep (2-4 jaar) en voor Lena in een babygroep (1-2 jaar). Er is ook een verticale groep (0-4 jaar) aanwezig en dat is een groep met flexibele opvang.

Hoewel Ivan en Lena nu naar een verticale groep gaan, breng ik ze daar liever niet naar de verticale groep. De groep is wat instabieler van (kind)samenstelling: de ene dag kan het er heel druk zijn, de andere dag heel rustig, en welke kinderen aanwezig zijn zal sterk fluctueren. Ook had ik het gevoel dat de verticale groep wat meer afgezonderd was van de andere groepen. Er wordt ook in dit kinderdagverblijf (in overleg op dat moment met de andere groep) een opendeurbeleid gehanteerd, maar dat leek moeizamer te gaan met de verticale groep. Als Ivan en Lena een plek in de verticale groep aangeboden hadden gekregen had ik er zeker geen nee tegen gezegd en verder leek alles er ook prima in orde, maar mijn voorkeur ging gevoelsmatig uit naar de horizontale groepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')