Arme vent.quote:Op maandag 23 mei 2011 23:13 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Afkicken van zijn koopverslaving. Ik geef slechte invloed.
Dan valt een pokémonverslaving nog best mee.quote:Op maandag 23 mei 2011 23:14 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Arme vent.Doe de groetjes aan Meowth!
Zal ik doen!quote:Op maandag 23 mei 2011 23:16 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dan valt een pokémonverslaving nog best mee.![]()
En jij de groetjes aan je trouwe fans.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 23 mei 2011 23:18 schreef linpunt het volgende:
Gary, je verneukt mijn topic, doe eens geen GLC na met al dat geslowchatSorry schat, ik was vergeten dat het hier geen KLB is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik heb het trouwens meer andersom.. Ik kijk meestal op de site wat er is en hoe wat en dan ga ik naar de winkels.. Gelukkig hebben we geen winkelcentra a la La Fayette/Printems in Nederland. Dat scheelt echt wel, de bijenkorf is eigenlijk best kut.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 03:31 schreef Grunge. het volgende:
Ik herken dat (overigens zeer serieuze) probleem wel. En uit de stad wegblijven kost me geen moeite (ik houd sowieso al niet van IRL 'shoppen'), maar ASOS, TopShop en al die andere toffe sites blijven trekken. 'Even kijken' kan natuurlijk niet. Ik ben er zelf dan ook nog helemaal niet van genezen, van mijn koopverslaving. Ik heb mezelf toen ik echt moest beginnen met sparen (op mezelf wonen) en uit mijn schulden moest komen wel aangeleerd om een filter in te stellen, en ik koop zelden iets wat duurder is dan dertig pond. Nou, nooit, eigenlijk. Vroeger wel, want dan dacht ik er niet genoeg bij na en keek ik ernaar alsof het om dertig euro ging. Nu reken ik om en kom ik vaak tot de ontdekking dat ik het in de stad ook niet zou kopen. Via internet is het gewoon aanlokkelijker, voor mij wel. Klik en koop. Dus TS, die filter (je hebt ze tegenwoordig op bijna elke zichzelf respecterende online winkel) inschakelen en een limiet voor jezelf bedenken. Verder herken je misschien dat je erg van een bepaalde kleur of stof houdt. Zelf word ik vooral erg aangetrokken door geel, rood en groen (nou ja, en zwart, maar dat is niet zo bijzonder). Als je één groen hemdje hebt, hoef je er niet nog één. Ook niet als-ie van een andere stof is. Het kwam vroeger nog weleens voor dat ik erachter kwam dat bepaalde kledingstukken wel erg veel op elkaar leken. Zonde van je geld. Sorteer je kleding op kleur, bijvoorbeeld. Zo houd je makkelijk bij wat je hebt. Ik heb relatief weinig paars en bruin, terwijl ik dat geen lelijke kleuren vind. Daar richt ik me nu dus meer op.
Met die schoenen zou ik echt even stoppen. Ik ben zelf geen schoenenfanaat en heb hoogstens vijfentwintig paar, denk ik, maar dan gaat het echt om schoenen niet duurder dan twintig euro waren en vaak genoeg slechts een tientje kostten. Met vijfenzestig paar zou je toch alle soorten schoenen moeten hebben die je graag zou willen hebben: laarzen, simpele gympjes, kistjes, pumps, ballerina's, sneakers... Kijk maar even niet naar schoenen en probeer jezelf ondertussen te overtuigen van dit feit. Zijn er nog schoenen die je per se móet hebben voor je gevoel? Schrijf ze dan in een lijstje. Zo heb ik dat ook even gedaan om van mijn verslaving af te komen. Want weet je, het is niet zo (dat dacht ik toen) dat een collectie, een stijl even te koop is en dat je iets wat je heel mooi vind nooit meer zal kunnen kopen. Mode is minder vluchtig dan je vaak denkt. Jarenlang heb je de kans om iets te kopen dat je mooi vindt en in de mode is. Echt waar. Ik vond al die bloemetjesdingetjes zo leuk een paar jaar terug, maar die zijn nu nog te koop in de winkels die je noemt al ware ze nu pas 'in'. Het heeft echt geen haast. Anders is er ook nog altijd eBay, natuurlijk. En met zo'n lijstje kun je jezelf misschien een beetje rustig houden. En dan lekker afstrepen als je het eens tegenkomt. Want je gaat het echt altijd weer eens vinden.
Zet al je doekoe op een spaarrekening waar je de komende 10 jaar niet bij kunt. Van een kale kip kan je niet plukken.quote:Op maandag 23 mei 2011 23:23 schreef linpunt het volgende:
[..]
Ik heb het trouwens meer andersom.. Ik kijk meestal op de site wat er is en hoe wat en dan ga ik naar de winkels.. Gelukkig hebben we geen winkelcentra a la La Fayette/Printems in Nederland. Dat scheelt echt wel, de bijenkorf is eigenlijk best kut.
Je-fucking-zus. Wijven. Onbegrijpelijk.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:54 schreef Noek het volgende:
Een investering voor wat? Come on, je weet dat je het wil hebben omdat je het gewoon moet hebben. En daar is he-le-maal niks mee!
Mwah, je hebt toch ook mensen met honderden dvd's in hun kast? Waar ligt dan de grens tussen normaal en abnormaal?quote:Op maandag 23 mei 2011 23:38 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Je-fucking-zus. Wijven. Onbegrijpelijk.
Nee, serieus, HOLY SHIT. Schei uit.
65 paar schoenen?!?! Je bent echt mentaal gestoord als je dat wil proberen goed te praten.
quote:Op maandag 23 mei 2011 23:49 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Mwah, je hebt toch ook mensen met honderden dvd's in hun kast? Waar ligt dan de grens tussen normaal en abnormaal?
Daar. Op het moment dat je gaat afwijken van het reguliere. Je koopt wat, en inderdaad; de één wat meer en wat vaker dan de ander, dat is normaal en logisch. Interesses liggen niet bij iedereen op één plek. Op het moment dat je dingen koopt en het wegstopt en liegt heb je een probleem.quote:Op maandag 23 mei 2011 22:55 schreef linpunt het volgende:
maar ik heb mezelf er een keer op betrapt dat ik het verstopt had.. en daarna zelfs heb gelogen tegen mijn vriend..
Of je het gewoon kan betalen, of dat je jezelf in de schulden/problemen brengt.quote:Op maandag 23 mei 2011 23:49 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Mwah, je hebt toch ook mensen met honderden dvd's in hun kast? Waar ligt dan de grens tussen normaal en abnormaal?
Dat is wel behoorlijk fucking sad: je spaarrekening plunderen om je onnodige aankopen te financieren.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:11 schreef linpunt het volgende:
[..]
Ja.
En dan nu spijt hebben, fckng dom.
Daar ben ik het mee eens. Op het moment dat je niet meer 'normaal' kunt functioneren zonder al die dingen, gaat het mis met je.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 00:05 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Daar. Op het moment dat je gaat afwijken van het reguliere. Je koopt wat, en inderdaad; de één wat meer en wat vaker dan de ander, dat is normaal en logisch. Interesses liggen niet bij iedereen op één plek. Op het moment dat je dingen koopt en het wegstopt en liegt heb je een probleem.
Daarom intrinsieke motivatie, in plaats van extrinsieke.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 00:06 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Of je het gewoon kan betalen, of dat je jezelf in de schulden/problemen brengt.
Er is maar één manier om hier vanaf te komen: STOP met het kopen van rotzooi. Elke halfhartige manier (zoals "minderen") is een excuus om verder te gaan.
Verkoop 3/4 van je kleding. Zet dan een hard doel voor jezelf dat je een x aantal tijd 0 kleding meer koopt (zoals 5 maanden).
Vervolgens geen kledingwinkels meer binnenlopen en tegen jezelf herhalen dat je niks wil kopen.
Alleen wordt het onderliggende probleem niet verholpen: waarom je zoveel kleding wil kopen en niet over straat durft zonder er perfect uit te zien.
2K is nu al het doekoe dat ik heb om uberhaupt aan te raken, dus dat is niet echt veel..quote:Op maandag 23 mei 2011 23:27 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Zet al je doekoe op een spaarrekening waar je de komende 10 jaar niet bij kunt. Van een kale kip kan je niet plukken.
Je gaat toch niet beweren dat je al die kleding écht nodig hebt? Zelfs wanneer je 3/4e van je spullen verkoopt heb je genoeg. De rest levert geld op, zodat je dingen kan kopen die je wel nodig hebt. Verder heb je weer extra ruimte in je huis.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:34 schreef linpunt het volgende:
ik snap trouwens wel dat niet meer kopen een stap is, maar het verkopen van kleding dat ik heb is een beetje een 'waarom?'.. Dat had ik al een keer gedaan en toen ging ik weer alles kopen wat ik had verkocht en was ik nóg meer geld kwijt..
Je kan samen een plan maken zodat je geen kleding meer koopt en hij je eraan houdt. Maar ik zou ook gaan kijken naar de onderliggende reden van je gedrag, je kan eens naar de huisarts gaan.quote:2K is nu al het doekoe dat ik heb om uberhaupt aan te raken, dus dat is niet echt veel..
maar people, ik heb mijn vriend beheer gegeven over al mijn pinpassen en andere kaarten!
Of een psycholoog, want dit is echt geen normaal gedrag...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:02 schreef Tamashii het volgende:
Naar de huisarts gaan? Wat denk je dat die zegt?
Je hebt helemaal gelijk meissie, eigenlijk heb je die kleren wel nodig en het geld niet, en zo erg is een koopverslaving niet!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:34 schreef linpunt het volgende:
ik snap trouwens wel dat niet meer kopen een stap is, maar het verkopen van kleding dat ik heb is een beetje een 'waarom?'.. Dat had ik al een keer gedaan en toen ging ik weer alles kopen wat ik had verkocht en was ik nóg meer geld kwijt..
Voor mijn gevoel staat het nu zo op de schaal van verslapfingen;
roken - kettingroken - items kopen - vreemdgaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |