abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103953182
Niks nieuws toch. Gewoon herhaling van zijn standpunt. Laten we eerst maar eens die rechterlijke uitspraak afwachten.
pi_103988483
Afgelopen week ging ik weer eens inloggen op mijn overzicht. Ik had de maand ervoor gebeld met DUO over hoeveel ik nu moest terugbetalen. Omdat het overzicht altijd een maand achterloopt.

Na navraag heb ik het bedrag te horen gekregen en heb direct dit overgemaakt naar DUO.

Deze week ben ik dus opnieuw ingelogd en wat bleek..... er stond nog een restschuld van 13 euro nog wat.... Verbaasd als ik was klom ik in de telefoon.

De vriendelijke mevrouw kon mij vertellen dat er afgelopen maand een "rentecorrectie" had plaatsgevonden. Jullie begrijpen wel dat pik ik niet. Zeker niet als ik bel met DUO over wat ik moet terugbetalen en het zomaar opeens veranderd.

De mevrouw kon mij ook vertellen dat ze wettelijk gezien in hun gelijk stonden en daarom ik dit bedrag alsnog moest terugbetalen. Ik heb haar nogmaals het verhaal uitgelegd en ze ging navraag voor me doen. Ze zou me terugbelllen. Na een aantal uur belde ze me terug en met goed nieuws. Ze mocht het kwijtschelden! Ik moest heel veel geluk ermee hebben want ze vond dat ik het toch had moeten terugbetalen.

Ik heb maar opgehangen want ik vond het wel prima zo....
DUO is weer lekker bezig.

Overigens heb ik ook meteen geinformeerd naar de rechtzaak. Daar weet de 1st lijns nog steeds niets van, maar ik heb wel een direct nummer naar de afdeling bezwaar en beroep gekregen. Deze heb ik gebeld en ze wisten nog niet van de uitspraak. Over enkele weken dus nog maar een keer bellen hierover.
pi_104004200
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. Elk jaar heb ik steeds geluk gehad en kwam ik niet over de bijverdiengrens heen. Dit jaar is dat helaas niet het geval, ik heb een nullening en een Ovkaart. Ik ben in oktober over de bijverdienregeling heen gegaan. Ik krijg deze maand en in december ook nog loon. Dat betekent eigenlijk dat de aankomende salarissen eigenlijk al ingeleverd kunnen worden bij DUO.
Hoe zouden jullie dit aanpakkken. Ik dacht in ieder geval deze 2 maanden niet werken of iets met mijn werk regelen, maar in ieder geval mijn ov niet stopzetten anders moet ik reiskosten gaan betalen. Raden jullie aan om dit nu al bij DUO aan te geven of pas in januari? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want mijn stressgehalte die is al aardig wat gestegen.
pi_104022225
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 18:37 schreef sma200 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. Elk jaar heb ik steeds geluk gehad en kwam ik niet over de bijverdiengrens heen. Dit jaar is dat helaas niet het geval, ik heb een nullening en een Ovkaart. Ik ben in oktober over de bijverdienregeling heen gegaan. Ik krijg deze maand en in december ook nog loon. Dat betekent eigenlijk dat de aankomende salarissen eigenlijk al ingeleverd kunnen worden bij DUO.
Hoe zouden jullie dit aanpakkken. Ik dacht in ieder geval deze 2 maanden niet werken of iets met mijn werk regelen, maar in ieder geval mijn ov niet stopzetten anders moet ik reiskosten gaan betalen. Raden jullie aan om dit nu al bij DUO aan te geven of pas in januari? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want mijn stressgehalte die is al aardig wat gestegen.
Volgend jaar tussen januari en juli met terugwerkende kracht je ov kaart stopzetten vanaf oktober 2011. Dan kost het je 140 euro per maand en dus totaal 420 euro als ik me niet vergis.
pi_104023037
Je betaalt 136 euro per maand dat je je studentenreisproduct wel gebruikt, maar er eigenlijk geen recht meer op had. Je zegt niet hoe hoog je reiskosten precies zijn, maar als die minder dan 136 euro per maand zijn, kun je beter nu al je studiefinanciering stopzetten voor oktober tot en met december.
pi_104024057
Ik moet elke keer naar amsterdam reizen, dus op zich valt het wel mee. Maar ik had begrepen dat ik alleen moet betalen wat ik meer heb bijverdiend en niet wat ik 'extra' heb gekregen, in dit geval mijn OV-kaart. Maar ik kan nu niet meer mijn ov stopzetten voor deze maand toch... alleen voor de maand december. Ik ben er zelf een beetje te laat mee, maar toen ik dit allemaal had gelezen ben ik wel erg geschrokken. Moet ik dit nu in januari aan DUO laten weten of nu gelijk..
pi_104583812
Ik ga volgende week weer eens bellen met DUO. Ben benieuwd of de gerechtelijke uitspraak al is geweest. Ik heb in ieder geval nog niets gehoord of gezien op het internet hierover. Heeft iemand anders alweer hierover gebeld?
pi_104595168
Heb zaterdag een brief gekregen over 2009. Ze gaan uit van belastbaar inkomen omdat ik (nog) geen aangifte heb gedaan. Kan ik alsnog belastingaangifte doen zodat ze uit gaan van mijn verzameninkomen? Deze is namelijk een stuk lager door mijn aftrekposten ivm ziektekosten.

Iemand die dit weet?
pi_104597254
Belastbaar inkomen is ook incl. aftrekposten, maar ik begrijp wat je bedoelt. Als ik jou was zou ik gewoon de aangifte doen en dan bezwaar indienen.

Voor 2009 is trouwens een ander topic :P dit gaat over 2008.
Facts don't care about your feelings
  zondag 20 november 2011 @ 19:29:33 #260
165633 eriksd
The grand facade...
pi_104598161
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:10 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Heb zaterdag een brief gekregen over 2009. Ze gaan uit van belastbaar inkomen omdat ik (nog) geen aangifte heb gedaan. Kan ik alsnog belastingaangifte doen zodat ze uit gaan van mijn verzameninkomen? Deze is namelijk een stuk lager door mijn aftrekposten ivm ziektekosten.

Iemand die dit weet?
Ja, dit kan nog.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_104645264
Ik heb afgelopen zaterdag ook een brief gekegen dat ik teveel bijverdiend zou hebben.
Ik heb namelijk in de maanden januari t/m juli in 2009 studiefinanciering gehad. Eind juli heb ik mijn studiefinanciering stopgezet omdat ik wist dat ik teveel zou verdienen daarna. Want in de maanden augustus t/m december 2009 ben ik flink meer gaan verdienen.

In de brief van DUO staat dat ik nu teveel zou hebben verdiend. In de brief staat een bedrag "inkomen buiten tijdvak" , dat wordt dan van het verzamelinkomen afgehaald en je houdt dan het toetsingsinkomen over van januari t/m juli van 2009. Dat toetsingsinkomen komt dan boven de norm van 13.215,83 euro.

Wat blijkt nu: als ik mijn bruto salaris van de maanden janauri t/m juli 2009 bij elkaar optel dan komen ik niet boven die norm van 13.215,83 euro uit!
Weet iemand hoe het "inkomen buiten tijdvak" wordt berekend? Want volgens mij klopt daar helemaal niets van! Want mijn toetsingsinkomen/verzamelinkomen van die maanden kan toch nooit hoger zijn dan mijn brutosalaris bij elkaar opgeteld?

Ik snap er helemaal niets mee van.
pi_104646388
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 20:04 schreef Velde het volgende:
Ik heb afgelopen zaterdag ook een brief gekegen dat ik teveel bijverdiend zou hebben.
Ik heb namelijk in de maanden januari t/m juli in 2009 studiefinanciering gehad. Eind juli heb ik mijn studiefinanciering stopgezet omdat ik wist dat ik teveel zou verdienen daarna. Want in de maanden augustus t/m december 2009 ben ik flink meer gaan verdienen.

In de brief van DUO staat dat ik nu teveel zou hebben verdiend. In de brief staat een bedrag "inkomen buiten tijdvak" , dat wordt dan van het verzamelinkomen afgehaald en je houdt dan het toetsingsinkomen over van januari t/m juli van 2009. Dat toetsingsinkomen komt dan boven de norm van 13.215,83 euro.

Wat blijkt nu: als ik mijn bruto salaris van de maanden janauri t/m juli 2009 bij elkaar optel dan komen ik niet boven die norm van 13.215,83 euro uit!
Weet iemand hoe het "inkomen buiten tijdvak" wordt berekend? Want volgens mij klopt daar helemaal niets van! Want mijn toetsingsinkomen/verzamelinkomen van die maanden kan toch nooit hoger zijn dan mijn brutosalaris bij elkaar opgeteld?

Ik snap er helemaal niets mee van.
Lijkt mij dat dat gewoon het inkomen is van augustus tot december. Tel die loonstroken eens bij elkaar op en vergelijk het met dat bedrag?

Hebben ze misschien je inkomen gemiddeld over die maanden? Dan is het inderdaad verkeerd omdat je meer bent gaan werken.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_104711762
Ze nemen je inkomen van het hele jaar, delen dat door twaalf, en vermenigvuldigen dat weer met het aantal maanden dat je stufi en/of OV hebt gehad om te bepalen hoeveel je binnen het inkomenstijdvak hebt verdiend.

Het maandbedrag maal het aantal maanden zonder OV en stufi wordt als "buiten inkomenstijdvak" aangemerkt.

Het kan dus prima dat die berekening niet klopt, en in de volgende brief (of in deze al? Volgens mij niet, maar ik heb 'm niet bij de hand) staat ook hoe je daartegen bezwaar kunt maken (loonstroken opsturen e.d.).
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 23 november 2011 @ 11:50:01 #264
165633 eriksd
The grand facade...
pi_104712852
Nemen ze voor dat jaarinkomen je bruto-inkomen of verzamelinkomen? Ik neem in het geval van aangifte dat laatste aan.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_104715882
Ja ze gaan uit van het bedrag op je aangifte, tenzij je die niet gedaan hebt dan gaan ze uit van je bruto-inkomen volgens je loonstroken / jaaropgaves.
pi_104977587
Nou het is bekend hoor.... Iedereen moet gewoon lappen dus..

http://www.nu.nl/binnenla(...)erdiensten-klos.html

Ik heb inmiddels al betaald en ben er dan nu ook vanaf.... Ik maak me er ook niet meer druk om..
pi_104978922
Ja ik verwachtte er ook niets meer van, 1500 armer so be it dan maar.
pi_105004850
Juist. Ik heb dus ook een probleem.. Laatste 2 jaar heb ik er rekening mee gehouden dat ik niet over die grens heen kom, 2009 dus totaal niet op gelet. 4000 euro teveel verdient.

Ik probeer het zelf uit te rekenen maar kom nu niet op een bepaald bedrag. Zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Dag vakanties :(.
pi_105005223
quote:
9s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:38 schreef creapy het volgende:
Juist. Ik heb dus ook een probleem.. Laatste 2 jaar heb ik er rekening mee gehouden dat ik niet over die grens heen kom, 2009 dus totaal niet op gelet. 4000 euro teveel verdient.

Ik probeer het zelf uit te rekenen maar kom nu niet op een bepaald bedrag. Zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Dag vakanties :(.
Ongeveer 5000 euro geloof ik.. die 4000 + 960 voor je OV.
'And I called your name,
pi_105005436
Het is toch sowieso nooit meer dan wat je in totaal ontvangen hebt aan studie en ov? Ik heb geen idee hoe hoog dat bedrag nou uitvalt. Of het nou gewoon:

12 x studie
12 x 80, nog wat aan ov is

Komt hier nog wat bovenop?
pi_105009666
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:54 schreef creapy het volgende:
Het is toch sowieso nooit meer dan wat je in totaal ontvangen hebt aan studie en ov? Ik heb geen idee hoe hoog dat bedrag nou uitvalt. Of het nou gewoon:

12 x studie

Rente denk ik!
pi_105040140
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:54 schreef creapy het volgende:

12 x studie

Ja, klopt, en dat is een goede leidraad inderdaad.
'And I called your name,
pi_105255021
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 19:04 schreef Dbm12 het volgende:
Nou het is bekend hoor.... Iedereen moet gewoon lappen dus..

http://www.nu.nl/binnenla(...)erdiensten-klos.html

Ik heb inmiddels al betaald en ben er dan nu ook vanaf.... Ik maak me er ook niet meer druk om..
Allemaal een verzoek ambtshalve vermindering sturen! :) Je kunt, doordat je door al dit gedoe in principe minder (of geen) studiefinanciering hebt ontvangen over 2008, je studiekosten alsnog opvoeren voor 2008. Kan weer een paar honderd euro schelen. :)
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_105813462
hey ik heb precies dezelfde situatie dat ik in 2009 te veel heb verdiend. nu moet ik het bedrag dat ik teveel heb verdiend en die ov-kaart over het hele kalenderjaar terug betalen.

ik heb direct bezwaar ingediend op 21 november 2011. in mijn bezwaarschrift heb ik gemeld dat
de Rechtbank in Dordrecht duidelijk heeft uitgelegd dat je nooit meer hoeft terug te betalen dan wat je over de bijverdiengrens heen bent gegaan en dat het toevoegen van een boete voor je OV dus niet op de wet gebaseerd is. Zie hiervoor onder andere artikel 3.17 WSF. Er staat hier absoluut nergens dat je een boete verschuldigd bent voor je OV bovenop hetgeen je te veel hebt bijverdiend. Deze bepaling heeft directe werking vanaf 1 januari 2010 en is volgens de rechtbank van toepassing op alle vordering vanaf die datum.
(Rechtbank Dordrecht, 21 juni 2011, LJN BQ8893.)

DUO is natuurlijk effe slim, want er liep al een vonnis over dezelfde kwestie en daarom hebben ze gewoon effe afgewacht op de vonnis van de Centrale Raad van Beroep.

DUO heeft pas op 30 november mij een reactie gegeven dat de Centrale Raad van Beroep op 28 november besloten heeft het beroep tegen het besluit van 4 augustus 2010 ongegrond te verklaren.

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU5454
uitspraak: 11/4153 WSF

Dit is geen goed nieuws.

Wat nu??? Zijn er nu nog wegen om dit probleem aan te pakken. En heeft de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep een definitieve werking of kan hierop nog bezwaar ingediend worden??

Hulp graag!!!!!
pi_105813667
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:52 schreef abdelhay het volgende:
hey ik heb precies dezelfde situatie dat ik in 2009 te veel heb verdiend. nu moet ik het bedrag dat ik teveel heb verdiend en die ov-kaart over het hele kalenderjaar terug betalen.

ik heb direct bezwaar ingediend op 21 november 2011. in mijn bezwaarschrift heb ik gemeld dat
de Rechtbank in Dordrecht duidelijk heeft uitgelegd dat je nooit meer hoeft terug te betalen dan wat je over de bijverdiengrens heen bent gegaan en dat het toevoegen van een boete voor je OV dus niet op de wet gebaseerd is. Zie hiervoor onder andere artikel 3.17 WSF. Er staat hier absoluut nergens dat je een boete verschuldigd bent voor je OV bovenop hetgeen je te veel hebt bijverdiend. Deze bepaling heeft directe werking vanaf 1 januari 2010 en is volgens de rechtbank van toepassing op alle vordering vanaf die datum.

DUO is natuurlijk effe slim, want er liep al een vonnis over dezelfde kwestie en daarom hebben ze gewoon effe afgewacht op de vonnis van de Centrale Raad van Beroep.

DUO heeft pas op 30 november mij een reactie gegeven dat de Centrale Raad van Beroep op 28 november besloten heeft het beroep tegen het besluit van 4 augustus 2010 ongegrond te verklaren.

Dit is geen goed nieuws.

Wat nu??? Zijn er nu nog wegen om dit probleem aan te pakken. En heeft de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep een definitieve werking of kan hierop nog bezwaar ingediend worden??

Hulp graag!!!!!
Hier valt helaas niet meer tegenin te gaan. Het besluit wat hierin is genomen is definitief. Je zal dus moeten gaan betalen helaas...
pi_105816304

Dit is geen goed nieuws.

Hulp graag!!!!!

---------------------

oei.... dat wordt een financiële klap voor mij. niet handig in deze tijden van crises.

het valt me nogal op dat ik pas een brief krijg eind 2011 dat ik teveel heb verdiend in 2009. wat me helemaal opvalt is dat DUO mij pas net vóór de vonnis van de Centrale Raad van Beroep informeert dat ik teveel heb verdiend in 2009.

ik wil niet achterdochtig klinken, maar begin ik nou gek te worden wanneer ik al deze verbanden zie. het lijkt net alsof DUO er bewust voor koos om mij nu pas te informeren, zodat zij 100% zekerheid hebben na de vonnis van de Centrale Raad van Beroep, dat ik die 1000 EURO erbij ga terug betalen.

in principe had DUO mij gewoon in 2010 moeten informeren dat ik in 2009 te veel heb verdiend, maar de besluit van de Rechtbank om Per 1 januari 2010 studenten niet meer te verplichten de ov-bedrag te betalen, stond DUO in de weg om optimaal geld in te slaan.

wat een smeerlappen zijn het. :(
pi_105826980
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:16 schreef abdelhay het volgende:

oei.... dat wordt een financiële klap voor mij. niet handig in deze tijden van crises.

het valt me nogal op dat ik pas een brief krijg eind 2011 dat ik teveel heb verdiend in 2009. wat me helemaal opvalt is dat DUO mij pas net vóór de vonnis van de Centrale Raad van Beroep informeert dat ik teveel heb verdiend in 2009.

ik wil niet achterdochtig klinken, maar begin ik nou gek te worden wanneer ik al deze verbanden zie. het lijkt net alsof DUO er bewust voor koos om mij nu pas te informeren, zodat zij 100% zekerheid hebben na de vonnis van de Centrale Raad van Beroep, dat ik die 1000 EURO erbij ga terug betalen.

in principe had DUO mij gewoon in 2010 moeten informeren dat ik in 2009 te veel heb verdiend, maar de besluit van de Rechtbank om Per 1 januari 2010 studenten niet meer te verplichten de ov-bedrag te betalen, stond DUO in de weg om optimaal geld in te slaan.

wat een smeerlappen zijn het. :(
Over het algemeen is een inkomen pas na anderhalf jaar op te vragen bij de Belastingdienst, soms duurt het zelf nog langer (bijv. eigen bedrijf met uitstel van aangifte).
Dus ja, je wordt gek dat je verbanden ziet.
pi_105832276
Kut.

Goed, dan maar wat meer klusjes zwart doen.
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:39:15 #279
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105832539
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:33 schreef Oksel het volgende:
Kut.

Goed, dan maar wat meer klusjes zwart doen.
Daar kan ik niet voor zijn, maar ik snap wel dat het mensen zo bijzonder moeilijk gemaakt wordt gewoon te "wit" te werken als je zo gepakt wordt..
Bis bis bis
pi_105833428
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:39 schreef eriksd het volgende:

[..]

Daar kan ik niet voor zijn, maar ik snap wel dat het mensen zo bijzonder moeilijk gemaakt wordt gewoon te "wit" te werken als je zo gepakt wordt..
Uhm, mensen die een BBL opleiding volgen of deeltijd studeren ontvangen geen studiefinanciering. Ooit nagedacht waarom dit zo is? De staat is van mening dat je dan je eigen opleiding kunt financieren door te gaan werken. Wat bijvoorbeeld gebruikelijk is bij een BBL opleiding.
Wanneer je dus over de vastgestelde bijverdiengrens (door de STAAT berekend overigens, niet door DUO) heengaat, is de staat van mening dat je de financiering niet nodig hebt gehad. Je had immers genoeg financiele middelen om je studie te bekostigen.
  dinsdag 20 december 2011 @ 20:05:28 #281
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105833785
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:57 schreef _amber_ het volgende:

[..]

Uhm, mensen die een BBL opleiding volgen of deeltijd studeren ontvangen geen studiefinanciering. Ooit nagedacht waarom dit zo is? De staat is van mening dat je dan je eigen opleiding kunt financieren door te gaan werken. Wat bijvoorbeeld gebruikelijk is bij een BBL opleiding.
Wanneer je dus over de vastgestelde bijverdiengrens (door de STAAT berekend overigens, niet door DUO) heengaat, is de staat van mening dat je de financiering niet nodig hebt gehad. Je had immers genoeg financiele middelen om je studie te bekostigen.
Wat wil je nou zeggen?
Bis bis bis
pi_105834128
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:05 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat wil je nou zeggen?
Dat ik het nogal een uitspraak vind dat je "gepakt wordt". Je hebt voldoende verdiend om zelf je studie te kunnen bekostigen. Dus heb je geen recht op bijstand van de staat.
  dinsdag 20 december 2011 @ 20:13:27 #283
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105834220
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:12 schreef _amber_ het volgende:

[..]

Dat ik het nogal een uitspraak vind dat je "gepakt wordt". Je hebt voldoende verdiend om zelf je studie te kunnen bekostigen. Dus heb je geen recht op bijstand van de staat.
Iets meer dan 1000 bruto per maand en alles zelf betalen vind ik niet echt een vetpot. En als er dan zo'n boete van 900 euro + het bijverdiende bedrag boven je hoofd komt te hangen, wordt het onevenredig zwaar aangepakt.
Bis bis bis
pi_105834873
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:13 schreef eriksd het volgende:

[..]

Iets meer dan 1000 bruto per maand en alles zelf betalen vind ik niet echt een vetpot. En als er dan zo'n boete van 900 euro + het bijverdiende bedrag boven je hoofd komt te hangen, wordt het onevenredig zwaar aangepakt.
Welke boete? Het is precies het bedrag dat de OV jaarkaart waard is als prestatiebeurs. Ofwel, je betaalt je prestatiebeurs voor je OV terug. Daarnaast het bedrag dat je hebt bijverdiend, maar nooit meer dan je in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, aanvullende beurs en lening. Wat is hier onevenredig zwaar aan? Ik kan mij de frustratie en het balen wel voorstellen, maar deze regels waren van te voren bekend. Al jaren.

Iets meer dan 1100 bruto per maand, betekent dat men hieroverheen is gegaan. Er is dan ook met een inkomen van 1100 euro recht op een aantal toeslagen en ontheffingen? Hierdoor gaat het netto inkomen weer omhoog.
  dinsdag 20 december 2011 @ 20:27:14 #285
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105835052
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:24 schreef _amber_ het volgende:

[..]

Welke boete? Het is precies het bedrag dat de OV jaarkaart waard is als prestatiebeurs. Ofwel, je betaalt je prestatiebeurs voor je OV terug. Daarnaast het bedrag dat je hebt bijverdiend, maar nooit meer dan je in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, aanvullende beurs en lening. Wat is hier onevenredig zwaar aan?
Ik haal dit er maar uit, want daar draait dus het hele topic om: die boete staat los van je eventueel teveel hebt bijverdiend. Heb je 10 euro teveel verdiend, dan mag je 10 euro terugbetalen + 900 euro voor een OV. Dat is gewoon krom.
Bis bis bis
pi_105835252
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:27 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik haal dit er maar uit, want daar draait dus het hele topic om: die boete staat los van je eventueel teveel hebt bijverdiend. Heb je 10 euro teveel verdiend, dan mag je 10 euro terugbetalen + 900 euro voor een OV. Dat is gewoon krom.
Wat ik dan weer apart vind is dat dit al jaren de regel is geweest. Nu deze regel vanaf 2010 is aangepast is het ineens een heel item.
Dat vind ik dan weer heel apart.
  dinsdag 20 december 2011 @ 20:41:42 #287
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105835847
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:30 schreef _amber_ het volgende:

[..]

Wat ik dan weer apart vind is dat dit al jaren de regel is geweest. Nu deze regel vanaf 2010 is aangepast is het ineens een heel item.
Dat vind ik dan weer heel apart.
Als uit de kamerbehandeling blijkt dat men het zelf ook krom vindt, en DUO loopt jaren achter met behandelen, dan snap ik wel dat studenten daar dan op inspelen.
Bis bis bis
pi_105836529
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Als uit de kamerbehandeling blijkt dat men het zelf ook krom vindt, en DUO loopt jaren achter met behandelen, dan snap ik wel dat studenten daar dan op inspelen.
DUO is een uitvoeringsinstantie. Zij maken en bedenken de wetten niet zelf.
pi_105942315
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:24 schreef _amber_ het volgende:

[..]

Welke boete? Het is precies het bedrag dat de OV jaarkaart waard is als prestatiebeurs. Ofwel, je betaalt je prestatiebeurs voor je OV terug. Daarnaast het bedrag dat je hebt bijverdiend, maar nooit meer dan je in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, aanvullende beurs en lening. Wat is hier onevenredig zwaar aan? Ik kan mij de frustratie en het balen wel voorstellen, maar deze regels waren van te voren bekend. Al jaren.

Iets meer dan 1100 bruto per maand, betekent dat men hieroverheen is gegaan. Er is dan ook met een inkomen van 1100 euro recht op een aantal toeslagen en ontheffingen? Hierdoor gaat het netto inkomen weer omhoog.
Deze discussie is in deze topicreeks al vaak genoeg gevoerd, ga maar teruglezen. Om mezelf even samengevat te herhalen:

Dit topic gaat allang niet meer over het feit of het wettelijk gezien correct is, en of het al jaren zo is (en nee, het is sinds 2008 íets anders, en in 2010 wéér gewijzigd). Ja, er melden zich wekelijks nog mensen die deze emmer stront ook over zich heen hebben gekregen, maar ook hen rest niets dan afwachten tot er nog ergens iemand iets aanvecht en er een uitspraak zal volgen. Valse hoop zeg ik je, maar terecht?

Dat mensen de dupe zijn geworden is henzelf te wijten. Ook ik heb mezelf tweemaal aan dezelfde steen gestoten. Te veel verdienen doe je zelf, en door eenvoudigweg je studiefinanciering op tijd (dat wil zeggen in de maand voordat je over de bijverdiengrens gaat) stop te zetten voorkom je dat je het hele jaar (en waarom is dat?*) terug moet betalen. Maar ook als je het zelf op tijd stopzet, ben je de dupe.

Voor iedere euro die je meer verdient boven de bijverdiengrens, ben je per maand namelijk eerst 250 euro netto aan het verdienen (zo'n 320 euro bruto) om je uitwonende stufi die je moet missen terug te verdienen (of thuiswonend 100 euro netto). Vervolgens komt daar nog het geld voor het OV bij, want je mag zelf abonnementen gaan kopen of je OV-kaart vergoeden à 132 euro per maand. Je bent dan dus in het slechtste geval al honderd euro netto per maand meer aan het verdienen, en bent eigenlijk nog geen cent opgeschoten. Is dat eerlijk?

Het is net zoiets als de werkloosheidsval. Het motiveert luie mensen en demotiveert (of straft, zo je wil) hen die willen werken.

*: En dan heb ik het nog niet eens over het netto moeten terugbetalen van hetgeen bruto te veel verdiende, waar niets logisch of redelijk aan is, of de logica van de OV-kaart als boete bovenop het te veel verdiende, de OV-kaart zou voor zijn waarde ook gewoon mee moeten tellen, wat de overheid ook heeft toegegeven door de regels vanaf 2010 te wijzigen.

[ Bericht 3% gewijzigd door CodeCaster op 22-12-2011 23:18:48 ]
  donderdag 22 december 2011 @ 23:15:43 #290
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105942487
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:54 schreef _amber_ het volgende:

[..]

DUO is een uitvoeringsinstantie. Zij maken en bedenken de wetten niet zelf.
Ja, en?
Bis bis bis
pi_106156608
DUO heeft ook laten weten een vordering te gaan sturen omdat ik in 2009 270,- teveel verdient heb. Omdat ik ook OV had, gaat dit al gauw richting de vier cijfers.
Heeft iemand daar ervaring mee? Moet je het bedrag in 1 keer betalen?
pi_106180172
Je krijgt een acceptgiro, als je die niet betaalt dan wordt het bedrag omgezet in een lening.
pi_106949903
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 20:44 schreef CodeCaster het volgende:
Je krijgt een acceptgiro, als je die niet betaalt dan wordt het bedrag omgezet in een lening.
Heb jij daar een bron van? En wat voor lening betreft dat?
pi_107329252
En hier is zojuist hetzelfde aan de hand. In 2009 heb ik ¤ 2,49 teveel verdiend!!! Ik studeerde nog t/m juli 2009. Door een fout van mijn toenmalige werkgever in 2009 is er in januari geld over gemaakt van december 2008 en daarom ook bij het bruo inkomen van 2009 terecht gekomen. Hierdoor heb ik nu dus 2,49 teveel verdiend...

Het gevolg? 600 euro voor de OV jaarkaart terugbetalen... Waar slaat dit op???

Wat kan ik doen om het DUO hier van te overtuigen? In het bezwaarschrift heb ik al aangegeven dat de inkomsten van 2008 onterecht in 2009 zijn betaald. Ook de loonstrookjes zijn opgestuurd, maar dit hebben ze aan de kant geschoven...
Drink uit de kraan!
pi_107367753
Gisteren een brief gehad van DUO, uiteindelijk 112 euro teveel verdiend in 2009, nu 963 euro terug betalen voor OV-kaart, Er stond:

Binnenkort begint de invordering van bovenstaande schuld. Ontvangt u geen studiefinanciering meer, dan ontvangt u een acceptgiro.
pi_107373519
Nou, dan zorg ik er alvast voor dat de gleuf in mijn deur afgeplakt is :)
pi_107966717
Ik heb de envelop onderhand al een tijdje binnen en het bedraagt ¤1231.65.. Allemaal omdat ik ¤268 te veel heb verdiend. Op deze manier heb ik er geen bezwaar tegen om werk te zoeken in het illegale circuit!

In ieder geval: je krijgt hiervan een acceptgiro en als je die niet betaalt vóór de datum die erop staat wordt het opgeteld bij je definitieve lening. Ik moet beginnen met afbetalen over twee jaar. Minimaal bedrag is ¤45 per maand en de rente bedraagt 1,5% op jaarbasis. De rente loopt overigens de aankomende twee jaar gewoon door. Mijn lening is nu ¤4990,61, dus over twee jaar ¤5141,45. Ik denk dat ik hem maar in één keer ga aflossen. Ben je in ieder geval vrij van schuld nietwaar?
pi_107976695
Vandaag bericht gehad van de belastingdienst: mijn verzoek voor ambtshalve vermindering is goedgekeurd! *O*

Dat houdt in dat ik van de 3500 euro die ik voor 2008 heb "terug"betaald, zo'n 700 euro terugkrijg. Toch weer fijn. :)
pi_108003544
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 15:20 schreef FunFair het volgende:
En hier is zojuist hetzelfde aan de hand. In 2009 heb ik ¤ 2,49 teveel verdiend!!! Ik studeerde nog t/m juli 2009. Door een fout van mijn toenmalige werkgever in 2009 is er in januari geld over gemaakt van december 2008 en daarom ook bij het bruo inkomen van 2009 terecht gekomen. Hierdoor heb ik nu dus 2,49 teveel verdiend...

Het gevolg? 600 euro voor de OV jaarkaart terugbetalen... Waar slaat dit op???

Wat kan ik doen om het DUO hier van te overtuigen? In het bezwaarschrift heb ik al aangegeven dat de inkomsten van 2008 onterecht in 2009 zijn betaald. Ook de loonstrookjes zijn opgestuurd, maar dit hebben ze aan de kant geschoven...
Zo fucking zielig is dit. Probeer die kutambtenaren maar eens te overtuigen daarin. Ongelofelijk. En niemand in de politiek die daar wat aan wil doen. Kaffers.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_108012031
Nou morgen is het dan zover, de rechtszitting inzake mijn schuld aan DUO wegens teveel verdiend in 2008 (en 2009)
De kans van slagen acht ik niet groot maar het systeem vind ik gewoon onbegrijpelijk. Mensen die ¤ 2,50 teveel verdienen moeten ¤ 700 terug betalen, het krom kan het systeem zijn..

Grof gezegd moet ik gewoon 6.000 betalen voor 2008 en 2009 en dat word vrolijk gemeld in 2011 zonder dat er ook maar enige mogelijkheid is om dit te corrigeren. Dat ik teveel verdiend heb en ik moet bijbetalen akkoord, lijkt me meer dan redelijk. Gelukkig heb ik mijn OV kaart niet opgehaald anders was de schuld nog veel groter geweest.

Nogmaals gezien de hoeveelheid rechtszaken die gewonnen worden door de DUO acht ik de kans vrij klein maar ik heb mij op vrij algemene wetten beroepen met wat voorbeelden, dus ik ben benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')