Volgend jaar tussen januari en juli met terugwerkende kracht je ov kaart stopzetten vanaf oktober 2011. Dan kost het je 140 euro per maand en dus totaal 420 euro als ik me niet vergis.quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:37 schreef sma200 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik had een vraagje. Elk jaar heb ik steeds geluk gehad en kwam ik niet over de bijverdiengrens heen. Dit jaar is dat helaas niet het geval, ik heb een nullening en een Ovkaart. Ik ben in oktober over de bijverdienregeling heen gegaan. Ik krijg deze maand en in december ook nog loon. Dat betekent eigenlijk dat de aankomende salarissen eigenlijk al ingeleverd kunnen worden bij DUO.
Hoe zouden jullie dit aanpakkken. Ik dacht in ieder geval deze 2 maanden niet werken of iets met mijn werk regelen, maar in ieder geval mijn ov niet stopzetten anders moet ik reiskosten gaan betalen. Raden jullie aan om dit nu al bij DUO aan te geven of pas in januari? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want mijn stressgehalte die is al aardig wat gestegen.
Ja, dit kan nog.quote:Op zondag 20 november 2011 18:10 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Heb zaterdag een brief gekregen over 2009. Ze gaan uit van belastbaar inkomen omdat ik (nog) geen aangifte heb gedaan. Kan ik alsnog belastingaangifte doen zodat ze uit gaan van mijn verzameninkomen? Deze is namelijk een stuk lager door mijn aftrekposten ivm ziektekosten.
Iemand die dit weet?
Lijkt mij dat dat gewoon het inkomen is van augustus tot december. Tel die loonstroken eens bij elkaar op en vergelijk het met dat bedrag?quote:Op maandag 21 november 2011 20:04 schreef Velde het volgende:
Ik heb afgelopen zaterdag ook een brief gekegen dat ik teveel bijverdiend zou hebben.
Ik heb namelijk in de maanden januari t/m juli in 2009 studiefinanciering gehad. Eind juli heb ik mijn studiefinanciering stopgezet omdat ik wist dat ik teveel zou verdienen daarna. Want in de maanden augustus t/m december 2009 ben ik flink meer gaan verdienen.
In de brief van DUO staat dat ik nu teveel zou hebben verdiend. In de brief staat een bedrag "inkomen buiten tijdvak" , dat wordt dan van het verzamelinkomen afgehaald en je houdt dan het toetsingsinkomen over van januari t/m juli van 2009. Dat toetsingsinkomen komt dan boven de norm van 13.215,83 euro.
Wat blijkt nu: als ik mijn bruto salaris van de maanden janauri t/m juli 2009 bij elkaar optel dan komen ik niet boven die norm van 13.215,83 euro uit!
Weet iemand hoe het "inkomen buiten tijdvak" wordt berekend? Want volgens mij klopt daar helemaal niets van! Want mijn toetsingsinkomen/verzamelinkomen van die maanden kan toch nooit hoger zijn dan mijn brutosalaris bij elkaar opgeteld?
Ik snap er helemaal niets mee van.
Ongeveer 5000 euro geloof ik.. die 4000 + 960 voor je OV.quote:Op woensdag 30 november 2011 13:38 schreef creapy het volgende:
Juist. Ik heb dus ook een probleem.. Laatste 2 jaar heb ik er rekening mee gehouden dat ik niet over die grens heen kom, 2009 dus totaal niet op gelet. 4000 euro teveel verdient.
Ik probeer het zelf uit te rekenen maar kom nu niet op een bepaald bedrag. Zou iemand me hiermee kunnen helpen?
Dag vakanties.
Rente denk ik!quote:Op woensdag 30 november 2011 13:54 schreef creapy het volgende:
Het is toch sowieso nooit meer dan wat je in totaal ontvangen hebt aan studie en ov? Ik heb geen idee hoe hoog dat bedrag nou uitvalt. Of het nou gewoon:
12 x studie
12 x 80, nog wat aan ov is
Komt hier nog wat bovenop?
Ja, klopt, en dat is een goede leidraad inderdaad.quote:Op woensdag 30 november 2011 13:54 schreef creapy het volgende:
Het is toch sowieso nooit meer dan wat je in totaal ontvangen hebt aan studie en ov? Ik heb geen idee hoe hoog dat bedrag nou uitvalt. Of het nou gewoon:
12 x studie
12 x 80, nog wat aan ov is
Komt hier nog wat bovenop?
Allemaal een verzoek ambtshalve vermindering sturen!quote:Op dinsdag 29 november 2011 19:04 schreef Dbm12 het volgende:
Nou het is bekend hoor.... Iedereen moet gewoon lappen dus..
http://www.nu.nl/binnenla(...)erdiensten-klos.html
Ik heb inmiddels al betaald en ben er dan nu ook vanaf.... Ik maak me er ook niet meer druk om..
Hier valt helaas niet meer tegenin te gaan. Het besluit wat hierin is genomen is definitief. Je zal dus moeten gaan betalen helaas...quote:Op dinsdag 20 december 2011 11:52 schreef abdelhay het volgende:
hey ik heb precies dezelfde situatie dat ik in 2009 te veel heb verdiend. nu moet ik het bedrag dat ik teveel heb verdiend en die ov-kaart over het hele kalenderjaar terug betalen.
ik heb direct bezwaar ingediend op 21 november 2011. in mijn bezwaarschrift heb ik gemeld dat
de Rechtbank in Dordrecht duidelijk heeft uitgelegd dat je nooit meer hoeft terug te betalen dan wat je over de bijverdiengrens heen bent gegaan en dat het toevoegen van een boete voor je OV dus niet op de wet gebaseerd is. Zie hiervoor onder andere artikel 3.17 WSF. Er staat hier absoluut nergens dat je een boete verschuldigd bent voor je OV bovenop hetgeen je te veel hebt bijverdiend. Deze bepaling heeft directe werking vanaf 1 januari 2010 en is volgens de rechtbank van toepassing op alle vordering vanaf die datum.
(Rechtbank Dordrecht, 21 juni 2011, LJN BQ8893.)
DUO is natuurlijk effe slim, want er liep al een vonnis over dezelfde kwestie en daarom hebben ze gewoon effe afgewacht op de vonnis van de Centrale Raad van Beroep.
DUO heeft pas op 30 november mij een reactie gegeven dat de Centrale Raad van Beroep op 28 november besloten heeft het beroep tegen het besluit van 4 augustus 2010 ongegrond te verklaren.
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU5454
uitspraak: 11/4153 WSF
Dit is geen goed nieuws.
Wat nu??? Zijn er nu nog wegen om dit probleem aan te pakken. En heeft de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep een definitieve werking of kan hierop nog bezwaar ingediend worden??
Hulp graag!!!!!
Over het algemeen is een inkomen pas na anderhalf jaar op te vragen bij de Belastingdienst, soms duurt het zelf nog langer (bijv. eigen bedrijf met uitstel van aangifte).quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:16 schreef abdelhay het volgende:
oei.... dat wordt een financiële klap voor mij. niet handig in deze tijden van crises.
het valt me nogal op dat ik pas een brief krijg eind 2011 dat ik teveel heb verdiend in 2009. wat me helemaal opvalt is dat DUO mij pas net vóór de vonnis van de Centrale Raad van Beroep informeert dat ik teveel heb verdiend in 2009.
ik wil niet achterdochtig klinken, maar begin ik nou gek te worden wanneer ik al deze verbanden zie. het lijkt net alsof DUO er bewust voor koos om mij nu pas te informeren, zodat zij 100% zekerheid hebben na de vonnis van de Centrale Raad van Beroep, dat ik die 1000 EURO erbij ga terug betalen.
in principe had DUO mij gewoon in 2010 moeten informeren dat ik in 2009 te veel heb verdiend, maar de besluit van de Rechtbank om Per 1 januari 2010 studenten niet meer te verplichten de ov-bedrag te betalen, stond DUO in de weg om optimaal geld in te slaan.
wat een smeerlappen zijn het.
Daar kan ik niet voor zijn, maar ik snap wel dat het mensen zo bijzonder moeilijk gemaakt wordt gewoon te "wit" te werken als je zo gepakt wordt..quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:33 schreef Oksel het volgende:
Kut.
Goed, dan maar wat meer klusjes zwart doen.
Uhm, mensen die een BBL opleiding volgen of deeltijd studeren ontvangen geen studiefinanciering. Ooit nagedacht waarom dit zo is? De staat is van mening dat je dan je eigen opleiding kunt financieren door te gaan werken. Wat bijvoorbeeld gebruikelijk is bij een BBL opleiding.quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Daar kan ik niet voor zijn, maar ik snap wel dat het mensen zo bijzonder moeilijk gemaakt wordt gewoon te "wit" te werken als je zo gepakt wordt..
Wat wil je nou zeggen?quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:57 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Uhm, mensen die een BBL opleiding volgen of deeltijd studeren ontvangen geen studiefinanciering. Ooit nagedacht waarom dit zo is? De staat is van mening dat je dan je eigen opleiding kunt financieren door te gaan werken. Wat bijvoorbeeld gebruikelijk is bij een BBL opleiding.
Wanneer je dus over de vastgestelde bijverdiengrens (door de STAAT berekend overigens, niet door DUO) heengaat, is de staat van mening dat je de financiering niet nodig hebt gehad. Je had immers genoeg financiele middelen om je studie te bekostigen.
Dat ik het nogal een uitspraak vind dat je "gepakt wordt". Je hebt voldoende verdiend om zelf je studie te kunnen bekostigen. Dus heb je geen recht op bijstand van de staat.quote:
Iets meer dan 1000 bruto per maand en alles zelf betalen vind ik niet echt een vetpot. En als er dan zo'n boete van 900 euro + het bijverdiende bedrag boven je hoofd komt te hangen, wordt het onevenredig zwaar aangepakt.quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:12 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Dat ik het nogal een uitspraak vind dat je "gepakt wordt". Je hebt voldoende verdiend om zelf je studie te kunnen bekostigen. Dus heb je geen recht op bijstand van de staat.
Welke boete? Het is precies het bedrag dat de OV jaarkaart waard is als prestatiebeurs. Ofwel, je betaalt je prestatiebeurs voor je OV terug. Daarnaast het bedrag dat je hebt bijverdiend, maar nooit meer dan je in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, aanvullende beurs en lening. Wat is hier onevenredig zwaar aan? Ik kan mij de frustratie en het balen wel voorstellen, maar deze regels waren van te voren bekend. Al jaren.quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Iets meer dan 1000 bruto per maand en alles zelf betalen vind ik niet echt een vetpot. En als er dan zo'n boete van 900 euro + het bijverdiende bedrag boven je hoofd komt te hangen, wordt het onevenredig zwaar aangepakt.
Ik haal dit er maar uit, want daar draait dus het hele topic om: die boete staat los van je eventueel teveel hebt bijverdiend. Heb je 10 euro teveel verdiend, dan mag je 10 euro terugbetalen + 900 euro voor een OV. Dat is gewoon krom.quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:24 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Welke boete? Het is precies het bedrag dat de OV jaarkaart waard is als prestatiebeurs. Ofwel, je betaalt je prestatiebeurs voor je OV terug. Daarnaast het bedrag dat je hebt bijverdiend, maar nooit meer dan je in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, aanvullende beurs en lening. Wat is hier onevenredig zwaar aan?
Wat ik dan weer apart vind is dat dit al jaren de regel is geweest. Nu deze regel vanaf 2010 is aangepast is het ineens een heel item.quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:27 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik haal dit er maar uit, want daar draait dus het hele topic om: die boete staat los van je eventueel teveel hebt bijverdiend. Heb je 10 euro teveel verdiend, dan mag je 10 euro terugbetalen + 900 euro voor een OV. Dat is gewoon krom.
Als uit de kamerbehandeling blijkt dat men het zelf ook krom vindt, en DUO loopt jaren achter met behandelen, dan snap ik wel dat studenten daar dan op inspelen.quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:30 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Wat ik dan weer apart vind is dat dit al jaren de regel is geweest. Nu deze regel vanaf 2010 is aangepast is het ineens een heel item.
Dat vind ik dan weer heel apart.
DUO is een uitvoeringsinstantie. Zij maken en bedenken de wetten niet zelf.quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als uit de kamerbehandeling blijkt dat men het zelf ook krom vindt, en DUO loopt jaren achter met behandelen, dan snap ik wel dat studenten daar dan op inspelen.
Deze discussie is in deze topicreeks al vaak genoeg gevoerd, ga maar teruglezen. Om mezelf even samengevat te herhalen:quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:24 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Welke boete? Het is precies het bedrag dat de OV jaarkaart waard is als prestatiebeurs. Ofwel, je betaalt je prestatiebeurs voor je OV terug. Daarnaast het bedrag dat je hebt bijverdiend, maar nooit meer dan je in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, aanvullende beurs en lening. Wat is hier onevenredig zwaar aan? Ik kan mij de frustratie en het balen wel voorstellen, maar deze regels waren van te voren bekend. Al jaren.
Iets meer dan 1100 bruto per maand, betekent dat men hieroverheen is gegaan. Er is dan ook met een inkomen van 1100 euro recht op een aantal toeslagen en ontheffingen? Hierdoor gaat het netto inkomen weer omhoog.
Ja, en?quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:54 schreef _amber_ het volgende:
[..]
DUO is een uitvoeringsinstantie. Zij maken en bedenken de wetten niet zelf.
Heb jij daar een bron van? En wat voor lening betreft dat?quote:Op donderdag 29 december 2011 20:44 schreef CodeCaster het volgende:
Je krijgt een acceptgiro, als je die niet betaalt dan wordt het bedrag omgezet in een lening.
Zo fucking zielig is dit. Probeer die kutambtenaren maar eens te overtuigen daarin. Ongelofelijk. En niemand in de politiek die daar wat aan wil doen. Kaffers.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 15:20 schreef FunFair het volgende:
En hier is zojuist hetzelfde aan de hand. In 2009 heb ik ¤ 2,49 teveel verdiend!!! Ik studeerde nog t/m juli 2009. Door een fout van mijn toenmalige werkgever in 2009 is er in januari geld over gemaakt van december 2008 en daarom ook bij het bruo inkomen van 2009 terecht gekomen. Hierdoor heb ik nu dus 2,49 teveel verdiend...
Het gevolg? 600 euro voor de OV jaarkaart terugbetalen... Waar slaat dit op???
Wat kan ik doen om het DUO hier van te overtuigen? In het bezwaarschrift heb ik al aangegeven dat de inkomsten van 2008 onterecht in 2009 zijn betaald. Ook de loonstrookjes zijn opgestuurd, maar dit hebben ze aan de kant geschoven...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |