Misschien wel goed nieuws dus. Elk beetje aandacht is mooi.quote:Hoop voor 'bijverdienstudenten'
Er is hoop voor studenten die in 2008 en 2009 teveel bijverdiend hebben. Zo'n 20.000 (oud-)studenten kregen begin dit jaar een brief dat ze in 2008 over de bijverdiengrens zijn gegaan. In dat jaar zijn de regels gewijzigd.
De bijverdiengrens is nu een brutobedrag in plaats van een nettobedrag, maar weinig studenten weten dat. Ze moeten niet alleen teveel ontvangen studiefinanciering terug betalen, maar ook de OV-jaarkaart voor het hele jaar. De kosten daarvoor kunnen oplopen tot 937,92 euro.
Onterecht
De rechtbank in Dordrecht heeft in juni gezegd dat dit onterecht is. In 2010 is die regel gewijzigd. Studenten hoeven vanaf die tijd alleen maar de kosten voor de OV terug te betalen, vanaf het moment dat ze teveel zijn gaan verdienen. De rechter vindt dat die regel met terugwerkende kracht moet werken, dus ook voor studenten die voor 2010 teveel bijverdiend hebben.
DUO (de oude IB-groep) is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak. Maar in de tussentijd blijven zij wel het hele bedrag terugvorderen van studenten. Volgens DUO kan het nog wel een jaar duren voor er duidelijkheid komt.
Net even gebeld met DUO. Het is bij de Klantenservice niet eens bekend van deze uitspraak. Toen ik de link gaf werd er druk overlegd en kwam er opeens een zeer aggiteerde vrouw tevoorschijn die mij uitlegde dat DUO nog niets hoeft te doen en dat het bedrag klopt omdat ze in hoger beroep zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:19 schreef Dbm12 het volgende:
Met zeer veel interesse kijk ik uit naar de uitkomst van dit topic. Ik zit namelijk in het zelfde schuitje. Dit zijn mijn gegevens.
Teveel verdiend in 2008: 1237 euro
Teveel ontvangen stuffi: 827 euro
Terugvordering OV: 937 euro
Nu te betalen: 1764 euro
Als dit nu gaat gelden zal mijn terugvordering er denk ik als volgt uit te zien.
Teveel verdiend in 2008: 1237
Teveel ontvangen stuffi: 827 euro
Terugvordering OV: 0 euro
Dan te betalen: 827 euro
Aangezien ik slechts 827 teveel heb ontvangen.
Klopt dit of heb ik nu iets helemaal mis?
*edit*
Ik heb overigens alle bezwaren toen al ingediend vanwege andere feiten, echter deze zijn allemaal ongegrond verklaard. Ik kreeg toen dus ook de welbekende acceptgiro of ik even dit bedrag wilde overmaken. Dit heb ik niet gedaan en het is nu dus ook omgezet in een lening. DUO heeft dus nog geen cent van mij ontvangen. Ik ben dan ook benieuwd hoe dit verder gaat escaleren. Aankomende maandag zal ik sowieso DUO infolijn eens bellen wat de klantenservice heeft te melden. Vragen kan geen kwaad neem ik aan
Ok.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:38 schreef Dbm12 het volgende:
[..]
Net even gebeld met DUO. Het is bij de Klantenservice niet eens bekend van deze uitspraak. Toen ik de link gaf werd er druk overlegd en kwam er opeens een zeer aggiteerde vrouw tevoorschijn die mij uitlegde dat DUO nog niets hoeft te doen en dat het bedrag klopt omdat ze in hoger beroep zijn.
De vraag wanneer dit dan plaatsvindt kon ze mij niet vertellen..... Dit gaat dus zeker nog wel een tijdje duren.
Oftewel er is nog niets veranderd op dit moment. Het feit dat teveelbijverdiend2008 dus geen OV hoeft te betalen heeft volgens hun niets te maken met het feit dat ze dingen al hebben teruggedraaid. Ik neem ook aan dat dit dan een andere reden is.
Het was bij mij het volledige bedrag wat erop stond. Niet gespecificeerd hoeveel wat was. Aangezien dit al in een andere brief was gespecificeerd.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 09:29 schreef teveelbijverdiend2008 het volgende:
nog even een vraag in zijn algemeenheid over de vordering welke jullie hebben ontvangen:
Was het bedrag op de vordering (acceptgiro) inclusief de OV boete of puur het bedrag dat teveel is verdiend in 2008?
Je mag zelf een beroepschrift schrijven.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:07 schreef Lucky_Lovely het volgende:
Twee vragen over het beroep:
1) Mag je zelf een beroepschrift schrijven of moet een advocaat dit per sé doen?
2) Mag je zelf procederen of heb je hier een advocaat voor nodig?
Het verzamelinkomen is het belastbaar inkomen uit werk en woning, aanmerkelijk belang en sparen en beleggen. Hierbij wordt rekening gehouden met aftrekposten, zoals scholingsuitgaven, giften, ziektekosten e.d. Als je aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan, kan je op je aanslag zien wat je verzamelinkomen is.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 00:16 schreef QuanCore het volgende:
Wat bedoelen ze nou precies met verzamelinkomen?
Geen idee, ik ga er ook nu alweer overheen en heb mijn ov kaart maar stopgezet om problemen te voorkomen.quote:Op zondag 4 september 2011 19:04 schreef QuanCore het volgende:
Ah duidelijk. Ik zit nu al tegen mijn bijverdiengrens aan. Is het mogelijk dat ik mijn loon van de komende maanden van 2011 in 2012 laat uitbetalen? Ik denk dat mijn werkgever hier wel in meewerken want ze willen mij niet kwijt. Is het wettelijk gezien wel legaal?
Nope, ik doe de boekhouding niet bij de ene VOF en de andere VOF is vrijgesteld van belasting middels de kleine ondernemersregeling.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Investeren heeft ook geen zin dan moet je afschrijven over meerde jarenAlleen echte kosten zullen je winst drukken. Je moet nou eenmaal belasting betalen als je geld verdient vriend
Zo te horen heb je nooit een aangifte inkomstenbelasting ingevuld voor je onderneming?
Interessant..quote:Afgelopen vrijdag 7 Oktober heeft de zitting plaatsgevonden. Echter met nog geen uitspraak. Het was onbekend wanneer de rechter uitspraak deed. Maar de verwachting was binnen 6 weken.. We moeten dus nog even geduld hebben. In de tussentijd heb ik maar mijn gehele schuld afbetaald om van het gezeur af te zijn. Maar zodra wij winnen zal ik uiteraard weer bij ze gaan zeuren
Wat voor bezwaar had je dan?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:19 schreef Lucky_Lovely het volgende:
Ik heb vandaag bericht ontvangen dat mijn bezwaarschrift is toegewezen! Hebben meer mensen dit bericht ontvangen?
Mijn bezwaar was aanvankelijk afgewezen. Ik heb vervolgens beroep ingediend en nu trekt DUO de oorspronkelijke beslissing in!
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, zoals iemand hierboven schreef. Er stond wat in over de uitspraak van de rechter? Is dit de oude zaak? Of de nieuwe hoger beroep zaak? Ik heb namelijk nog nergens gevonden of er al een uitspraak is van het hoger beroep.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat voor bezwaar had je dan?
Ik zou zeggen bel ze evenquote:Op dinsdag 1 november 2011 08:14 schreef Oksel het volgende:
Hoe gaat het met de uitspraak van het hogere beroep?
Bij mij gaat het eigenlijk om heel specifiek geval.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat voor bezwaar had je dan?
KK lijers. Hoezo goed voorgelicht? Het bewijs is er toch van een bizarre stijging van probleemgevallen? Passief informeren kan ik ook erg goed. 'Dan had je maar naar me toe moeten komen en mij vragen'.quote:Op donderdag 3 november 2011 16:47 schreef PLAE@ het volgende:
Slecht nieuws voor jullie:
Studenten moeten geld terugbetalen
` Er komt geen coulance-regeling voor
studenten die in 2008 te veel hebben
bijverdiend.Staatssecretaris Zijlstra
wil dat ze het te veel verdiende geld
gewoon terugbetalen.
Veel studenten wisten in 2008 niet dat
de regels voor bijverdiensten veranderd
waren.Het aantal overschrijdingen steeg
daardoor fors.Zijlstra vordert daarom
van 18.700 studenten geld terug.